Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Drakon |
Spelbeschrijving
Titel: Drakon Ontwerp: Tom Jolly Tekeningen: Brian Schomburg en Ian Hoegfellt Producent: Fantasy Flight Games Aantal spelers: 2 tot 6 Leeftijd: vanaf 10 jaar Speelduur: 20 tot 60 minuten Taal: Engels |
Drakon
Spelmateriaal: 6 speelfiguren, 6 voetjes voor de speelfiguren, 6 eigenschapsfiches, 30 goudstukken, veel kamers |
Geschreven door: Sandra Pellegrom
een spelvoorbeeld
Introductie: De oude draak Drakon heeft een groep avonturiers gevangen, die in zijn nest rondliepen. Ze probeerden zijn goud te stelen. Maar in plaats van ze direct op te eten, speelt Drakon liever een spelletje met ze: hebzucht zal één van de helden vrijlaten. Hij stuurt de angstige avonturiers in zijn magische bizarre gewelfde kamers en de eerste held die het lukt om in dit doolhof vijf goudstukken te verzamelen, krijgt de vrijheid. De anderen zullen opgegeten worden.
de startkamer en enkele speelfiguren
Voorbereiding:
Leg de startkamer midden op tafel. Zet de speelfiguren in een voetje en plaats ze op de startkamer. Iedere speler krijgt 4 kamers. Wordt er met de variant ‘helden’ gespeeld, dan krijgt iedereen ook zijn eigen eigenschapsfiche.
Een spelbeurt: Je hebt in je beurt twee keuzes:
1. Leg een kamer uit je voorraad aan aan een bestaande kamer. Pak daarna een andere kamerkaart.
OF
2. Beweeg je speelfiguur naar een andere kamer.
zware storm
Een kamer leggen:
Alle magische kamers hebben een bepaalde eigenschap. Deze eigenschap wordt meestal geactiveerd op het moment dat je met je speelfiguur deze kamer betreedt. Sommige kamers worden actief op het moment van het verlaten van de kamer (bijvoorbeeld de Zware storm, die je uit de kamer weg blaast). De exacte eigenschap van de kamer wordt
uitgebreid in de spelregels uitgelegd.
Kamers mogen horizontaal en verticaal gelegd worden aan al op tafel liggende kamers. Hierbij moeten de pijlen van de doorgang wel kloppen met de deuren en pijlen van al liggende
kamers: de deur kan maar naar één kant toe geopend worden, dus pijlen mogen nooit bij dezelfde deur naar elkaar toe wijzen. Kun je geen kamer leggen, dan moet je je speelfiguur bewegen.
drakenloon
Beweeg je speelfiguur:
In principe beweeg je je speelfiguur één stap, tenzij de kamer waar je speelfiguur in staat iets anders aangeeft. Kom je in een kamer terecht, dan wordt deze kamer actief en wordt gelijk de bijbehorende actie uitgevoerd (bijvoorbeeld de kamer drakenloon: als je goudstukken bezit, moet je er één van op de startkamer leggen). Speelfiguren mogen in principe in dezelfde kamer staan.
Kun je je speelfiguur niet bewegen en geen kamer leggen, dan word je deze beurt overgeslagen.
Wordt er gespeeld met de variant ‘Helden’, dan heeft elke speler een bepaalde eigenschap die hij eenmaal per spel mag uitspelen. Dit gebeurt tijdens zijn eigen beurt als extra
actie. Wanneer de eigenschap is gebruikt, wordt het speciale eigenschapsfiche omgedraaid.
gewonnen !
Het einde: Wanneer iemand 5 goudstukken in zijn bezit heeft, is het spel meteen afgelopen. De speler met de 5 goudstukken wint het spel.
Het spel eindigt ook als geen enkele speler meer kamers in de hand heeft EN ook niemand meer zijn helden kan bewegen. Er heeft in dit geval niemand gewonnen: alle helden worden door Drakon opgegeten.
Waardering: Het idee en de uitwerking van het spel vind ik schitterend: door een magische grot heen rennen, op zoek naar geld. Het spel zal niet voor iedereen weggelegd zijn, maar mensen met een beetje fantasie zullen er een hoop plezier aan beleven. De spelregels zijn duidelijk en de kamers worden er goed in beschreven. Ook de grafische afwerking van de kamers en de afbeeldingen zijn erg mooi. In ieder geval vind ik dit een prachtig spel om te zien en te spelen. Aanrader.
Opmerking Sandra:
In de uitbreiding zit een kamer ‘schatkist’. Hiermee kun je het geld dat je hebt veroverd vastzetten, zodat je buren of de draak niet meer aan jouw geld kunnen komen. Bij ons is het al tweemaal voorgekomen dat door deze kamer het spel binnen 10 minuten was afgelopen. En dit terwijl we toch met 5 personen speelden! Persoonlijk denk ik eraan om deze kaart uit het spel weg te laten: juist het feit dat het geld de hele tijd bij een ander gepikt kan worden, maakt het spel zo leuk!
De onderdelen van het spel (kamers, helden) zijn van stevig materiaal gemaakt. Heel handig, omdat de kamers en helden veelvuldig gebruikt worden. De doos lijkt in eerste instantie wat groot, maar hierdoor past de uitbreiding er ook bij. Het enige nadeel aan de uitbreiding is de prijs: deze kost bijna evenveel als het gewone spel. Maar vergis je niet: het aantal kamers dat in de uitbreiding zit is ook bijna net zoveel als bij het gewone spel.
Opmerking Spelmagazijn: Het kan voorkomen dat iemand een winnende combinatie van kamers creëert. Soms moet dat met een gezamenlijk actie van andere spelers worden doorbroken. Soms is dat zelfs bijna onmogelijk. Let er dus goed op dat zo'n situatie niet zal ontstaan.
Strategie: Let niet alleen op je eigen geldstapel, maar hou de anderen goed in de gaten. Bij dit spel is het belangrijker om te voorkomen dat een ander zijn geld krijgt, dan dat je zelf je geld gaat verzamelen. Tenzij je natuurlijk de ultieme route kunt afleggen, dan moet je zorgen dat je bij de rest uit de buurt blijft!
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Drakon.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
![]() |
Met dank aan Sandra voor de beschrijving en de afbeeldingen