Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Day & Night

   Spelbeschrijving

Titel: Day & Night
Ontwerp: Valentijn Eekels & Sebastiaan
Tekeningen: Eerin Vink
Producent: Mystic Universe
Aantal spelers: 2 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 45-90 minuten
Taal: Nederlands / Engels

Day & Night

Mystify & Crystalize Boardgame

Spelmateriaal:
spelbordtegels, stapel Day kaarten, stapel Night kaarten, markeerstenen, 2 speelfiguren

 

preview

 

ontwerper Sebastiaan en Ronald (Spelmagazijn)

Introductie: De zusjes Dag en Nacht zijn in een strijd om hun macht te vergroten. De tijd verstrijkt als ze spreuken uitvoeren en reizen. Degene die als eerste twee tempels weet te bouwen, wint het spel.


Voorbereiding: Elke speler heeft een eigen stapel kaarten. Deze worden afzonderlijk geschud en elke speler krijgt 5 kaarten in handen. Het spelbord bestaat nog geheel uit neutrale tegels. De spelers beginnen met hun speelfiguur in tegenoverliggende hoeken.

 

 

het spel is nog niet lang bezig

 

Een spelbeurt: In een beurt heeft een speler 12 "uur" ter beschikking. Op de speelkaarten staat aangegeven hoeveel uur deze kost. Een speler mag eerst zoveel kaarten uitspelen als hij wil/kan en daarna mag hij nog reizen. Reizen gaat naar aangrenzende tegels en elke stap kost 3 uur. Elke stap levert echter ook een nieuwe kaart op. Aan het eind van zijn beurt mag een speler maximaal 5 kaarten in handen hebben. Het overschot moet worden afgelegd.

 

2 actiekaarten

 

Met de kaarten kunnen diverse acties worden uitgevoerd. Het belangrijkste is het veranderen van de tegels naar de "eigen" kleur (dag of nacht). Vaak is dat afhankelijk van de positie van je speelfiguur (de zogenaamde locatie-tegel). Als je 9 aangrenzende tegels hebt in je eigen kleur, dan wordt dat een tempel. Deze tegels kunnen niet meer worden gewijzigd en beperken zo de speelruimte.

 

 

het spel nadert het einde


Het einde: Zodra een speler zijn tweede tempel heeft gebouwd, wint hij het spel. Het spel eindigt ook als beide stapels op zijn. Dan wint de speler die de meeste tegels in zijn kleur heeft op het speelveld.

 


Waardering: Het spel is nog in de ontwikkelfase. Toch is al duidelijk dat er potentie in zit. Je hebt voldoende mogelijkheden om het spel te beïnvloeden. Er is een spannend spelverloop en geen storende geluksfactor. Het thema is consequent doorgevoerd, maar toch heb je nog niet helemaal het gevoel dat je met Dag en Nacht speelt. Het spel duurt misschien iets te lang en als geen van beide spelers een tweede tempel weet te bouwen is het einde van het spel nog wat warrig. Al met al heb ik er toch al een positief gevoel over.

 


Opmerking Spelmagazijn: De eerste illustraties van Eerin zien er prachtig uit. Ik ben benieuwd naar de volgende illustraties.

 

 

Ontwerper Valentijn en de mooie illustratrice Eerin

 

Inmiddels is het spel na opmerkingen van diverse testers nog verder aangepast. De verschillen tussen dag en nacht zijn groter geworden en de kaarten zijn verdeeld in 3 soorten: basiskaarten, die bij beide spelers voorkomen, themakaarten, die gebruik maken van de eigenschappen van dag of nacht en kaarten die gebruikt worden voor het samenstellen van een eigen kaartenstapel. Deze kaarten zijn voorzien van een puntenwaarde. Ook aan het eindspel is gewerkt. Als je trekstapel op is, mag deze opnieuw geschud worden als je meer tegels in jouw kleur op het bord hebt dan de tegenstander.

 

 

 

Update: Spelmagazijn is in 2005 opnieuw op bezoek geweest om Day & Night te testen. Er zijn de nodige aanpassingen in het spel aangebracht. Zo zijn er inderdaad grotere verschillen tussen Day en Night. Vooral met Day was het erg wennen aan de nieuwe speelstijl. Bij veel kaarten is het nu van belang dat Night op een dag-tegel staat, om deze te kunnen uitvoeren. Dat vereist een heel andere speelstijl. Dat maakt het natuurlijk wel uitdagender om te spelen. Het werden weer spannende partijen.

 

Ook was illustratrice Eerin aanwezig met een grote tekening, die voor de kaarten Night Instability en Day Instability gebruikt gaat worden. Weer helemaal in dezelfde stijl. Prachtig. Het kost haar ongeveer een week om een tekening te maken. Aangezien er nog meer dan 40 tekeningen nodig zijn, wordt het nog een zware klus. Op de website van Mystic Universe zullen regelmatig nieuwe tekeningen te zien zijn.

 

Momenteel kun je je stem uitbrengen op de verschillende layout mogelijkheden voor de kaarten. Op advies van diverse testers is de tijdsduur van de kaarten verplaatst van de rechter- naar de linkerzijde. Al met al zijn er veel ontwikkelingen en er wordt aan gewerkt om het spel aan het eind van het jaar 2005 klaar te hebben.

 


Strategie: Probeer zo lang mogelijk je opties open te houden. Dat wil zeggen: speel 6 uur aan kaarten uit en loop 2 stappen. Dan krijg je weer 2 kaarten en behoud je de maximale kaartenhand. Let ook op de voortgang van de tegenstander, zodat je op tijd het bouwen van een tempel kan tegenhouden. Als je zelf al een tempel hebt en de tegenstander niet. Werk dan zo snel mogelijk aan een tweede tempel. Alle energie die de tegenstander in zijn eigen tempel steekt kan hij niet gebruiken om jou tegen te houden.

 

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2004