Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Crazy Diamond & Karatino |
Spelbeschrijving
Titel: Crazy Diamond & Karatino Ontwerp: Bas Kesting Tekeningen: Producent: Spezet Aantal spelers: 2 tot 6 spelers Leeftijd: vanaf 8 jaar Speelduur: 60 minuten Taal: Nederlands, Engels, Duits |
Crazy Diamond & Karatino
Spelmateriaal: 7-delig dubbelzijdig spelbord, 2 dobbelstenen, een hoeveelheid diamanten, een hoeveelheid blokkades, 22 kaarten, 1 schaaltje, spelregels |
Introductie: Dit spel bevat twee spellen:
Crazy Diamond: In het hart van het Braziliaanse regenwoud hebben avonturiers een diamantmijn ontdekt. Alle spelers hebben nu de opdracht om zoveel mogelijk diamanten naar het plaatsje Morada Nova de Minas te vervoeren, waar het enige bankgebouw met een betrouwbare kluis staat. Maar de reis is niet zonder gevaar. Met vliegtuigen, jeeps en snelle boten verplaatsen de spelers zich over verschillende routes. De plaatselijke politie kan worden omgekocht om zo controle te krijgen over de belangrijke havens en vliegvelden.
Karatino: De spelers staan voor de opdracht om 20 ruwe diamanten te bewerken en op het juiste moment te koop aan te bieden. Maar de opslagplaatsen kunnen maar een beperkte hoeveelheid diamanten bevatten en er zijn andere spelers op de markt die je dwars zitten.
Crazy Diamond
het spelmateriaal van Crazy Diamond
Voorbereiding:
Het spelbord wordt in elkaar gezet. Voor elke speler wordt er een spelbord aan
het centrale deel gekoppeld. Iedere speler zet een blokkade op de plaats
Karatino. Het schaaltje met alle diamanten wordt in het midden gezet. De overige
blokkades, de rijbewijzen en de stedenkaartjes worden naast het speelveld
gelegd.
een spelbordje van Crazy Diamond
Een spelbeurt: Om beurten komen de spelers aan bod om de dobbelsteen te gooien. Voordat je gooit mag je met reeds verzamelde diamanten een rijbewijs kopen (voor 2 diamanten als je er nog geen hebt). Je mag ook maximaal twee stedenkaartjes per beurt kopen.
De dobbelsteenworp is vervolgens voor iedereen van belang. Als er 1, 2, 3 of 4 wordt gegooid mag iedere speler 1 diamant verplaatsen. Dit mag een nieuwe diamant uit de mijn zijn, of een diamant die al op zijn bord ligt. De diamant mag maximaal zoveel steden verplaatsen als het aantal gegooide ogen. Hij mag alleen langs de bruine wegen worden verplaatst, tenzij de speler een rijbewijs heeft. Dan mag hij ook langs de rode wegen (maar er mag in een beurt niet van kleur gewisseld worden).
Als er een haven wordt gegooid, mag een diamant in een haven 1 of 2 havens worden verplaatst via de blauwe waterwegen. Als er een vliegveld wordt gegooid, mag een diamant van een vliegveld naar een ander vliegveld. Voor alle verplaatsingen geldt dat er maar 1 diamant in een stad mag liggen en dat ze elkaar niet mogen passeren. Zodra een diamant Morada Nova bereikt, mag de speler hem aan zijn voorraad toevoegen.
de achterzijde van de kaartjes en een rijbewijs
Als een speler een stedenkaart koopt, dan moeten alle andere spelers daar een blokkade plaatsen. Ze mogen er nu niet meer langs. Ze hebben echter de mogelijkheid een doorgang te kopen. De prijs staat ook vermeld op het stedenkaartje, maar de eigenaar hoeft er niet mee akkoord te gaan. Als het bedrag wordt betaald aan de eigenaar, mag de speler de blokkade verwijderen. De enige andere manier om sommige blokkades te omzeilen is met een verplaatsing over het water, waarbij de blokkade met 2 stappen kan worden gepasseerd.
enkele stedenkaartjes
Er zijn twee speciale steden: Karatino en PiraPora. Karatino begint al met een blokkade. De eerste speler die de kaart koopt, mag zijn blokkade verwijderen. Van PiraPora zijn twee kaartjes. Pas als beide kaartjes verkocht zijn, komt er bij alle andere spelers een blokkade op. De kaartjes hoeven niet door dezelfde speler gekocht te worden.
Het einde:
Zodra iemand een totale waarde van 25 heeft verzameld (stedenkaartjes plus
diamanten) dan wint hij het spel.
Karatino
het spelmateriaal van Karatino
Voorbereiding: Het spelbord wordt in elkaar gezet. Voor elke speler wordt er een spelbord aan het centrale deel gekoppeld. Iedere speler krijgt 20 diamanten en legt deze op het onderste veld van zijn speelbord.
een spelbordje van Karatino
Een spelbeurt: Om beurten gooien de spelers de dobbelsteen. De worp geeft aan hoeveel diamanten verplaatst moeten worden. In de linkerbaan moet telkens 1 diamant tegelijk verplaatst worden. In de tweede baan zijn dat er 2 en in de derde baan 3. De linkerbaan mag per beurt maar eenmaal gebruikt worden (maar je mag er wel 2 stappen op doen). De velden geven aan hoeveel diamanten er kunnen worden opgeslagen.
Als er een diamant op de dobbelsteen wordt geworpen, mag alleen de speler die aan de beurt is een diamant verplaatsen. Hij mag deze ergens van één van de borden halen en ergens anders neerleggen.
Als er een M wordt gegooid komt de diamantmeester. Nu wordt gekeken naar het bovenste vak. De speler die daar de meeste diamanten heeft, verkoopt deze allemaal (en legt ze in het schaaltje midden op tafel). De andere spelers mogen er maximaal één verkopen. Daarna worden alle diamanten uit het vak daaronder doorgeschoven naar het bovenste vak. Deze twee bovenste vakken hebben een limiet. Zodra deze limiet wordt overschreden moeten al deze diamanten weer worden teruggelegd in het startvak.
Indien meerdere spelers de meeste diamanten in het bovenste vak hebben, wordt gekeken naar het tweede vak of naar het startvak.
Als je niet kunt verplaatsen, mag je een nieuwe diamant uit de voorraad pakken en op je startveld leggen. Dit is echter niet verplicht. Als je wel kunt verplaatsen, moet je dat doen, ook als dat nadelig voor je is.
Het einde: Zodra iemand geen diamanten meer op zijn spelbord heeft, heeft hij het spel gewonnen.
Waardering: Het spelmateriaal ziet er heel aantrekkelijk uit. Het nodigt direct uit om te gaan spelen. De spelregels zijn ook niet moeilijk.
Crazy Diamond: Het spel begint een beetje tam, maar zodra de eerste diamanten verzameld zijn, barst de strijd echt los. Een levendig spel, ook met veel spelers. Het eindspel valt een beetje tegen, maar dat mag de pret niet drukken. Interessant.
Karatino: Dit spel speelt heerlijk vlot en is niet moeilijk. Het blijft een spannende race, maar ook hier is het eindspel weer een beetje een domper. Het komt dan op geluk aan. Aardig.
Opmerking Spelmagazijn:
Karatino: Als er een diamant gegooid wordt, mag je overal vandaan een
diamant nemen en ergens anders neerleggen. Daardoor kunnen er rare gaten
ontstaan op de velden van 2 en 3 groot. Navraag bij de auteur heeft opgeleverd
dat in de volgende versie alleen wordt toegestaan diamanten uit de drie grote
verzamelvakken te nemen en neer te leggen.
Het spel speelt erg snel en ondanks dat iedereen dezelfde dobbelsteenworp
gebruikt, worden er toch verschillende keuzes gemaakt. Het eindspel is echter te
veel afhankelijk van de dobbelsteenworp. Dat is een beetje jammer.
Strategie: In Crazy Diamond zit meer strategie dan in Karatino. Let er op dat je een veilige route overhoudt. Investeer tijdig in stedenkaartjes. Dat levert meer op dan het vrijkopen van blokkades bij de tegenstanders. Zorg dat je altijd de mogelijkheden van havens en vliegvelden kunt gebruiken. Het zou jammer zijn als je zo'n dobbelsteenworp voorbij moet laten gaan.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Crazy Diamond & Karatino.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
by Ronald Hoekstra - 2006 |
Met dank aan Spezet voor een recensie exemplaar.