Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > ChiZo Rising |
Spelbeschrijving
Titel: ChiZo Rising Ontwerp: Tekeningen: diversen Producent: 999Games Aantal spelers: 2-4 spelers Leeftijd: vanaf 8 jaar Speelduur: 20 minuten Taal: Nederlands (spelregels) + Engels (kaartjes) |
ChiZo Rising
Spelmateriaal: 21 basisdieren, 11 speciale tegels, 2 boosterpacks met elk 8 willekeurige tegels |
Geschreven door Jeroen Stap
Introductie: Elke speler heeft een stapel tegels en probeert door deze slim aan te leggen aan het speelveld tegels te verzamelen. De tegels stellen dieren voor en je krijgt punten door dieren te vangen of in een gevecht te verslaan. Wie als eerste 12 punten heeft wint het spel.
Voorbereiding:
Elke speler moet zijn eigen set tegels hebben en selecteert daaruit een stapel
van minimaal 30 en maximaal 60 tegels. Met uitzondering van basisdieren mag je
niet meer dan 3 identieke tegels in je stapel hebben. Het basisspel bevat 48
tegels en is dus slechts geschikt voor 1 speler, elke speler heeft minimaal zijn
eigen basisset nodig. Elke speler schud zijn stapel en plaats deze voor zich.
Links van deze trekstapel houdt hij plaats voor zijn puntenstapel, rechts komt
de aflegstapel. Elke speler pakt 5 tegels van zijn trekstapel in de hand.
3 van de 12 dieren uit de Chinese dierenriem
Een spelbeurt:
Het spel verloopt met de klok mee en in zijn beurt mag een speler 2 acties
uitvoeren. De mogelijke acties zijn:
2 tegels trekken,
een dier, voorwerp of hindernis spelen,
een actiestapel of gevechts-actiestapel starten.
De acties mogen in willekeurige volgorde worden gedaan en ook mag een speler 2 keer dezelfde actie kiezen.
Een
dier, voorwerp op hindernis spelen
Een speler mag een tegel in het speelveld leggen zodanig dat deze
horizontaal of verticaal grenst aan eventueel eerder gespeelde tegels. Bij het
neerleggen moet de tegel zo gedraaid worden dat elke tegel rechtop ligt vanuit
het zicht van de eigen speler. op die manier is altijd te volgen welke tegel van
welke speler is.
Een actiestapel starten
Een speler mag een actiestapel starten door een actiekaart open naast het
speelveld te spelen. Actietegels bevatten meestal tekst die een bepaalde
bijzondere eigenschap aan het spel toevoegt, bijvoorbeeld om een eerder
gespeelde tegel sterker te maken. Na het spelen van een actietegel mogen de
overige spelers hierop reageren door op de actietegel reactietegels te spelen.
Dit gaat net zolang door totdat niemand meer reactietegels wil of kan spelen.
Vervolgens worden de acties van deze stapel tegels van boven naar beneden
uitgevoerd en de effecten toegepast.
Een gevechts-actiestapel starten
Bij gevechten draait het om een aanvaller en een verdediger. De speler wijst
de tegel aan waarmee hij een aangrenzend dier aanvalt. Het doel hiervan is dat
de aanvaller een hogere gevechtswaarde op kracht en intelligentie hoopt te
krijgen dan de verdediger, om op die manier de tegel van de verdediger te
verslaan. De waardes van kracht en intelligentie staan op de tegels afgedrukt
als cijfers in een rood en een groen vakje. Om sterker in de aanval te staan mag
eerst de aanvaller vragen of andere spelers bondgenoten willen worden. Dit
kunnen alleen spelers zijn die een tegel aangrenzend aan de aangevallen tegel
hebben. Nadat de aanvaller bondgenoten heeft gezocht, mag ook de verdediger
bondgenoten zoeken. Van beide teams worden uiteindelijk de waardes van kracht en
intelligentie opgeteld.
Nadat de teams zijn samengesteld begint de aanvaller met het spelen van 1 dichte
tegel als start van de gevechtsstapel. Vervolgens mogen de andere spelers
reactietegels spelen, en dit weer net zolang tot niemand meer tegels op de
stapel wil of kan spelen. De effecten van de stapel worden wederom toegepast,
behalve de onderste tegel die meteen op de aflegstapel van de aanvaller wordt
gelegd. Het dier dat na toepassing van bondgenootschappen en reactietegels zowel
op kracht als intelligentie hoger scoort dan het andere dier wint het gevecht.
De tegels van het verliezende bondgenootschap worden uit het spel genomen en
komen op de puntenstapel van de winnende speler.
Punten verzamelen
Vechten is 1 mogelijkheid om tegels te verzamelen. De andere mogelijkheid is het
vormen van groepen aanverwante dieren. Op elke diertegel staan de symbolen van
de aanverwante dieren. Lukt het een speler om een vierkant of rechthoek van 2x2,
2x3 of zelfs 3x3 aanverwante dieren naast elkaar te krijgen, dan mag deze speler
al deze dieren uit het speelveld pakken en op zijn puntenstapel leggen. Let bij
het pakken van de tegels op de richting van de afbeelding, deze moet altijd naar
de eigenaar van de tegel blijven wijzen zodat aan het einde van het spel de
tegels weer bij hun eigenaars terugkomen.
Bijzondere gebeurtenissen
Er zijn diverse andere tegelsoorten in het spel die elk een eigen betekenis
hebben. In die gevallen staat dat op de betreffende tegel vermeld.
Het einde:
Zodra een speler 12 punten heeft verzameld wint hij het spel. Na afloop moeten
alle tegels weer worden teruggegeven aan de eigenaar van die tegels. Dit kun je
zien aan de richting van de afbeelding op de tegel, hoe deze is neergelegd in
het speelveld of in een van de stapels.
Waardering:
Speltechnisch zit het goed in elkaar, maar minder enthousiast ben ik over een
paar andere zaken. De tegels zijn niet op een overzichtelijke manier in de hand
te houden. Essentiële informatie staat verspreid links en recht op de tegels,
waardoor je continu door je tegels moet bladeren om te zien wat je nu eigenlijk
in handen hebt. Daar staat weer tegenover dat het stevige karton uitermate
degelijk is. Al met al is het belangrijkste van een spel natuurlijk het
spelmechanisme zelf en zoals gezegd zit dat leuk in elkaar. Aardig.
Opmerking Jeroen:
Het is niet voor niets een collectible game, met andere woorden: je moet ze
verzamelen om jouw stapel zo goed mogelijk te kunnen bouwen. De startset is
amper voldoende voor 1 speler, je begint met 32 bij elkaar horende tegels, en 2
boosters met 8 tegels waarvan je moet hopen dat ze aansluiten bij jouw
starterset. Je zult dus flink wat boosters nodig hebben en moeten ruilen om een
leuke stapel te maken. Dat is aan de andere kant ook wel weer de charme van
collectible games; je bent niet alleen bezig met het spelen van het spel, maar
tevens is het een verzamel- en ruilhobby. Gezien de kwaliteit van het materiaal
is de prijs voor een booster niet overdreven hoog. Een manco aan het spel is dat
de eigenaar van een tegel onthouden moet worden aan de oriëntatie van de tegel.
Dit kan gemakkelijk voor misverstanden zorgen. Overigens denk ik dat dit
probleem snel genoeg door de markt zal worden opgelost: Bij Magic en andere
verzamelkaartspellen heb je al de zogenaamde Deck Protectors, plastic hoesjes om
je kaarten in te bewaren. Het zal een kleine moeite zijn om dit soort dingen ook
voor ChiZo te ontwikkelen; elke speler zijn eigen kleurtje en het probleem is
opgelost.
Enkele pluspunten: leuk spelmechanisme, zeer degelijk materiaal. Minpunten zijn: starterset net aan voldoende voor 1 speler, oriëntatie van tegels leidt tot fouten, informatie op tegels onoverzichtelijk.
Opmerking Spelmagazijn: ChiZo is een afkorting van Chinese Zodiac, de Chinese dierenriem. De spelregels zijn in het Nederlands, maar de tegels in het Engels. De spelregels zijn niet op alle punten even duidelijk.
Strategie:
Het verzamelen van punten kost het minste moeite als je genoeg aanverwante
dieren naast elkaar weet te krijgen. Met 2 acties kun je dat soms
bewerkstelligen, maar vaak red je het daar niet mee. De gevechten kosten veel
tegels en je bent afhankelijk van bondgenoten en reactietegels. Met een beetje
planning kun je daar toch goed op inspelen. De tactiek en strategie in het spel
zijn natuurlijk sterk afhankelijk van de kennis die je als speler van jouw
stapel tegels hebt. Een goed uitgebalanceerde stapel tegels is daarbij van groot
belang, maar je bent ook afhankelijk van de stapels van je tegenspelers.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over ChiZo Rising.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
by Ronald Hoekstra - 2006 |
Met dank aan 999Games voor een
recensie exemplaar
Met dank aan Jeroen voor de beschrijving en de afbeeldingen
Met dank aan Sandra voor het bijwerken van de pagina