Je wordt automatisch doorgeschakeld naar de pagina op de nieuwe website Spelmagazijn.com. Mocht dat niet het geval zijn, klik dan op de onderstaande link.
Ga naar Spelmagazijn.com
Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Carcassonne |
Spelbeschrijving
Titel: Carcassonne Ontwerp: Klaus-Jürgen Wrede Tekeningen: Doris Matthäus Producent: 999 Games / Hans im Glück Aantal spelers: 2-5 spelers Leeftijd: vanaf 10 jaar Speelduur: 30 minuten Taal: Nederlands / Duits |
Carcassonne
Spelmateriaal: 72 landkaartjes, 40 houten figuren en 5 kleuren, 1 scorebordje |
Introductie: Door het inzetten van je manschappen voor diverse taken probeer je zoveel mogelijk punten te vergaren. Wie aan het eind van het spel de meeste punten heeft, is winnaar.
diverse landschapskaartjes
Voorbereiding:
Iedere speler krijgt 8 figuren van dezelfde kleur, waarvan er 1 op het
scorebordje wordt gezet. Het startlandkaartje wordt uitgezocht en de overige
kaartjes worden geschud. Volgens de spelregels moeten ze op stapeltjes worden
geplaatst, maar dat is niet noodzakelijk.
Een spelbeurt:
Als een speler aan de beurt is trekt hij eerst een nieuw landkaartje en legt dat
ergens aan het reeds bestaande landschap. Alle kenmerken moeten overeenkomen met
het landschapskaartje waar het wordt aangelegd. Zo mag bijvoorbeeld een weg niet
onderbroken worden. Vervolgens mag de speler een van zijn speelfiguren inzetten
op het zojuist gelegde kaartje. Tot slot worden eventueel punten verdeeld als
door het leggen van het nieuwe kaartje een weg, een stad of een klooster wordt
afgebouwd.
Een speelfiguur: Een speler kan zijn speelfiguren voor diverse taken
inzetten. Dit kan als struikrover op een weg, als ridder in een stad, als monnik
in een klooster of als boer in het weiland. Zo'n speelfiguur mag alleen voor een
taak worden ingezet als nog niemand anders die taak vervult op het aangegeven
deel. Bijvoorbeeld als een weg wordt verlengd, mag er alleen een struikrover
worden geplaatst als er op die hele weg nog geen struikrover staat.
diverse landschapskaartjes
Punten scoren: Zodra een weg, stad of klooster is afgebouwd levert hij punten op en komt de speelfiguur weer terug bij de speler. Voor een weg verdien je 1 punt per landschapskaartje, voor een stad zelfs 2 punten en voor elk wapenschild in de stad ook nog eens twee punten. Een klooster levert maar liefst 9 punten op, maar dan moeten wel alle 8 de omringende kaartjes gelegd zijn. Het is mogelijk dat in een stad of een op een weg meerdere speelfiguren komen te staan. In dat geval scoort alleen de speler die er de meerderheid heeft. Bij een gelijke stand scoren de spelers allemaal de punten. Voor de boeren kun je alleen aan het eind van het spel punten scoren. De boeren voorzien namelijk de steden van voedsel. Aan het eind van het spel worden alle afgebouwde steden bekeken. Elke stad levert 4 punten op voor de speler die de meeste boeren via weilanden heeft grenzen aan die stad.
de rode speelfiguur levert nu 3 punten op voor de weg
Het einde:
Zodra het laatste is gelegd (en de beurt is afgemaakt) is het spel ten einde.
Voor niet afgebouwde wegen, steden en kloosters zijn nog punten te verdienen en
uiteraard leveren de boeren nu hun punten op. De speler met de meeste punten
wint.
Waardering:
Het is een snel en luchtig spel, maar met leuke tactische mogelijkheden. Je moet
goed inschatten wanneer je je speelfiguren inzet. Er zit een geluksfactor in,
omdat je niet weet wat voor kaartjes je trekt. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat
je het kaartje dat je dringend nodig hebt, helemaal niet meer krijgt. Maar omdat
het spel niet al te lang duurt, is dat eigenlijk niet storend. De regels zijn
niet moeilijk, waardoor iedereen zo kan meedoen. Aanrader.
Opmerking:
Sommige spelers hebben geprobeerd om de geluksfactor te verminderen door een
viertal kaartjes open te leggen, waaruit je 'tegen betaling' mag kiezen. De
tegel die eigenlijk aan de beurt is, kost je niets. De tegel die als 2e open
ligt, kost je 1 punt op je scorespoor, de 3e tegel 2 punten en de 4e tegel 3
punten. Deze tegels worden dan weer
aangevuld, zodra er een kaartje van gebruikt is. Dit nieuwe kaartje wordt
achteraan aangesloten (en kost je 3 punten). Dit maakt het spel meteen wat
strategischer. Je kunt zien welke mogelijkheden eraan komen, ook voor de andere
spelers. Probeer het zelf eens uit zou ik zeggen.
Ook zijn er spelers die de kloosters geheel uit het spel hebben verwijderd. Ik weet niet of dat nu zo'n goede oplossing is.
De tekening op de voorkant van de doos is ècht van Carcassonne. Kijk maar naar de foto die Enrico en Sandra tijdens hun vakantie hebben genomen:
Boeren
In latere edities is de puntentelling voor de boeren enkele malen gewijzigd en ook met de diverse uitbreidingen zijn daar weer aanpassingen op gekomen. Als je het spel met andere spelers speelt, spreek dan van tevoren goed af, hoe je de puntentelling voor de boeren doet. Zo werden in de eerste editie de punten voor de boeren verdeeld per stad. Alle boeren die aan een bepaalde stad grensten, ongeacht in welk weiland ze stonden, werden meegeteld en konden 4 punten per afgebouwde stad scoren. Daarna werd er per weiland gescoord, maar je kon hooguit voor elke stad eenmaal punten scoren. Nu leverden de boeren 3 punten per afgebouwde stad op. In de allerlaatste wijziging is ook de beperking van het eenmaal scoren per stad verdwenen.
Strategie:
Daar kan ik nog niet zoveel over zeggen. De kloosters zijn in het algemeen nogal
lucratief, maar je bent je speelfiguren wel lange tijd kwijt. In een spel met
veel spelers maakt dat niet uit, omdat je toch maar een beperkt aantal beurten
hebt, maar in een spel met weinig spelers kun je je speelfiguren soms wel beter
gebruiken. De boeren zijn ook erg interessant en het loont de moeite om je daar
op te concentreren. Toch kun je tijdens het spel ook flink scoren met een mooie
stad. Probeer daarvan mee te profiteren als anderen aan zo'n grote stad bouwen.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Carcassonne.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
Naar themapagina Carcassonne in Spelmagazijn
|
Met dank aan Sandra voor
het bijwerken van de pagina.