Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Buck Rogers

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Buck Rogers
Ontwerp:

Producent:
TSR, Inc.
Aantal spelers: 2 tot 6

Buck Rogers

(8K)

Spelmateriaal:
Een groot spelbord, 6 leiders, een heleboel eenheden, controlefiches, fiches, planeten, 42 gebiedskaarten, 6 leiderkaarten, 6 beurtkaarten en 5 dobbelstenen. De spelregels zijn verdeeld in 2 boekjes: basisregels en geavanceerde regels. Het spelbord is verdeeld in een aantal gebieden. In het midden is het zonnestelsel (
solar system) te zien, waar de planeten bewegen, in de hoeken zijn deze planeten uitvergroot en verdeeld in een buitense baan (far orbit) en een binnenste baan (near orbit) rond de planeet en het planeetoppervlak bestaande uit verschillende gebieden (territorial zone). Voor elk van deze planeetgebieden is er een kaartje in het spel, evenals voor elke asteroïde.

(31K)

de indeling van het spelbord

Het doel: Net als bij bijvoorbeeld Risk moeten er in dit spel gebieden worden veroverd. Het spel toont overeenkomsten met spelen als Axis & Allies. Er zijn diverse soorten eenheden, die allemaal verschillende eigenschappen hebben. Het grote verschil echter is dat de planeten met verschillende snelheden rond de zon draaien en dus verandert de onderlinge afstand voortdurend en daarmee de kans om aan te vallen.

De middelen: Er zijn diverse soorten eenheden die elk speciale eigenschappen hebben.

(10K) (12K)

leider Buck Rogers - leidster Ardala

(15K)

grondgebied op Aarde

Een beurt: Deze is opgedeeld in een aantal fases. Elke fase wordt door alle spelers afgewikkeld voordat de volgende fase wordt behandeld. Dit is dus een groot verschil met Axis & Allies waarbij elke speler alle fases doorloopt, voordat de volgende speler aan de beurt is.

(17K)

asteroïde

Einde: Zodra aan een van de overwinningscriteria is voldaan, is het spel ten einde.

Geavanceerde regels: In het tweede regelboekje staan een heleboel extra regels die je naar believen kunt toevoegen. De geel gekleurde aanpassingen zou ik zeker aanraden.

Elk van deze extra regels geeft het spel een andere wending. Je moet van tevoren goed afspreken welke extra regels worden gebruikt. Het is een kwestie van smaak of een bepaalde regel goed bevalt of niet.


Waardering: Als je van spelen als Axis & Allies houdt, moet je zeker dit spel eens proberen. Door het bewegen van de planeten veranderen de omstandigheden voortdurend. Als je geen gebruik maakt van de extra scenario's is ook nog eens de beginstand elke keer anders, zoals bekend is van Risk. Doordat er geen vaste samenwerkingsverbanden zijn, komt er ook nog een Diplomacy aspect in het spel. Al met al een erg leuk en avondvullend spel. Aanrader !

Strategie: De productie van eenheden is afhankelijk van het aantal fabrieken en niet van het aantal gebieden die je bezit. Het is dus zaak deze fabrieken goed te verdedigen en niet te lang te wachten met het bouwen van extra fabrieken. Zorg dat je op tijd een invasiemacht klaar hebt om de sprong naar een andere planeet te wagen, want er zijn slechts enkele kansen. Dit wordt nog versterkt wanneer gebruik wordt gemaakt van de verschillende snelheden van de ruimteschepen en de andere definitie van de buitenste planeetbaan. Een slingshot kan je een flink voordeel opleveren, maar als je een hoop schepen verliest bij die poging, zou dat wel eens desastreus kunnen zijn. Let tot slot ook op je leider. De aanvalsbonus is erg belangrijk, maar als je je leider verliest, wordt de overwinning erg moeilijk.

Links: Ik heb van het bordspel geen links kunnen vinden op internet. Wel een heleboel links over de televisie-serie en over het roleplaying-game. Indien iemand een link weet, houd ik me aanbevolen. Inmiddels heb ik 1 link gevonden:

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999