Spelbeschrijvingen
Titel: Buck
Rogers
Ontwerp:
Producent: TSR, Inc.
Aantal spelers: 2 tot 6 |
Buck
Rogers

Spelmateriaal:
Een groot spelbord, 6 leiders, een heleboel eenheden,
controlefiches, fiches, planeten, 42 gebiedskaarten, 6
leiderkaarten, 6 beurtkaarten en 5 dobbelstenen. De
spelregels zijn verdeeld in 2 boekjes: basisregels en
geavanceerde regels. Het spelbord is verdeeld in een
aantal gebieden. In het midden is het zonnestelsel (solar system) te zien, waar de planeten
bewegen, in de hoeken zijn deze planeten uitvergroot en
verdeeld in een buitense baan (far orbit) en een binnenste baan (near orbit) rond de planeet en het
planeetoppervlak bestaande uit verschillende gebieden (territorial zone). Voor elk van deze
planeetgebieden is er een kaartje in het spel, evenals
voor elke asteroïde. |

de
indeling van het spelbord
Het doel: Net als bij bijvoorbeeld Risk
moeten er in dit spel gebieden worden veroverd. Het spel toont
overeenkomsten met spelen als Axis & Allies. Er zijn diverse
soorten eenheden, die allemaal verschillende eigenschappen hebben.
Het grote verschil echter is dat de planeten met verschillende
snelheden rond de zon draaien en dus verandert de onderlinge
afstand voortdurend en daarmee de kans om aan te vallen.
De
middelen: Er
zijn diverse soorten eenheden die elk speciale eigenschappen
hebben.

leider
Buck Rogers - leidster Ardala
- De
leiders
Iedere speler heeft 1 leider. In het basisspel geeft deze
leider een +2 bonus bij elke aanval waarbij hij/zij
betrokken is. Als je je leider verliest, moet je een
beurt overslaan (en dat is erg nadelig !)
Troopers
De mensen die je in dienst hebt. Deze kunnen vechten en
verplaatsen over het planeetoppervlak of met behulp van
transportschepen naar andere planeten worden vervoerd.
Gennies
Speciale verdedigingstroepen (genetically engineered
humans). Deze zijn sterker dan normale mensen , maar
zijn gebonden aan de planeet waar ze gemaakt zijn.
- Transports
Transportschepen die troopers of fabrieken door de ruimte
kunnen vervoeren. Deze schepen kunnen pas worden
aangevallen als alle begeleidende ruimteschepen zijn
vernietigd.
Fighters
Goedkope ruimteschepen, die zowel op land als in de
ruimte kunnen vechten.
Battlers
Dure, maar sterke ruimteschepen, die alleen in de ruimte
kunnen vechten. Daarnaast kunnen ze het planeetoppervlak
bombarderen.
- Killer
Satellites
Een satelliet die in een baan om de planeet hangen. Deze
satellieten mogen niet zomaar gepasseerd worden en
krijgen elke beurt een vrije schotkans op elk vijandelijk
ruimteschip in dezelfde baan. Om een satelliet te bouwen,
moet je eerst het hele planeetoppervlak in je bezit
hebben.
- Fabrieken
Deze produceren de eenheden die nodig zijn voor je strijd.
Ze kunnen met behulp van transportschepen worden
verplaatst. Een fabriek produceert elke beurt en dat is
naar keuze: 2 troopers, 2 gennies, 1 transport, 1 fighter,
1/2 Battler, 1/2 Killer Satellite, 1/2 Fabriek. Het duurt
dus 2 beurten om een van de laatste 3 te produceren.

grondgebied
op Aarde
Een beurt: Deze is opgedeeld in een aantal
fases. Elke fase wordt door alle spelers afgewikkeld voordat de
volgende fase wordt behandeld. Dit is dus een groot verschil met
Axis & Allies waarbij elke speler alle fases doorloopt,
voordat de volgende speler aan de beurt is.
- Planeten
bewegen
Op het zonnestelsel bord bewegen de planeten.
Ruimteschepen in een baan om de planeet bewegen dus mee,
ruimteschepen in de vrije ruimte blijven op hun plaats.
- Beurtvolgorde
bepalen
Met behulp van de dobbelsteen wordt de volgorde bepaald.
Deze is dus elke beurt anders.
- Eenheden
verplaatsen
Troopers en gennies mogen 1 gebied verplaatsen. In het
basisspel mogen alle ruimteschepen 4 gebieden verplaatsen.
Een fighter die op een planeet staat kan dus naar een
baan om de planeet, daarna naar de buitenste baan,
vervolgens naar de vrije ruimte en daar tot slot nog 1
beweging maken. Een volgende beurt kan via de vrije
ruimte een andere planeet worden bereikt, om vervolgens
via een baan om de planeet te landen op het oppervlakte.
- Gevechten
uitvoeren
Als eenheden van verschillende bij elkaar staan kan er
gevochten worden. Op het planeetoppervlak is dat
verplicht, in de ruimte niet. Alle eenheden die betrokken
zijn bij het gevecht mogen eenmaal schieten en zelf
bepalen op welk doelwit. Daartoe wordt een 10-zijdige
dobbelsteen gegooid en in een tabel wordt bekeken of het
een treffer is. Zo heeft een trooper minimaal een 8 nodig
om een genny te raken, maar een genny heeft maar minimaal
een 5 nodig om een trooper te raken. Een leider vecht
zelf niet, maar geeft alle aanwezige eenheden een +2
bonus. Wanneer de leider al zijn begeleidende troepen
verliest, dan is de leider uit het spel.
- Sabotage
Als je al je eenheden verliest in een gebied, dan
mag je als wanhoopsactie nog proberen je eigen
fabriek op te blazen om te voorkomen dat deze in
vijandelijke handen valt. Daartoe moet je wel
minimaal een 7 gooien.
- Bouwen
Elke fabriek kan nu gaan bouwen (behalve wanneer deze
zich in een transportschip bevindt natuurlijk). Als je
helemaal geen fabriek meer hebt, kun je op de zwarte
markt nog spaarzaam aan eenheden komen. Je kunt een
fabriek ook vrijwillig opdoeken om een aanstaande invasie
geen voordeel te geven.

asteroïde
Einde: Zodra aan een van de
overwinningscriteria is voldaan, is het spel ten einde.
- 15 gebieden bezitten
aan het einde van een beurt.
- de laatste leider op
het bord bezitten.
- de anderen overtuigen
van je overwinning.
- het meeste aantal
gebieden bezitten als de Aarde terug op haar beginpunt is.
Geavanceerde
regels: In het
tweede regelboekje staan een heleboel extra regels die je naar
believen kunt toevoegen. De geel gekleurde aanpassingen zou ik
zeker aanraden.
- In plaats van de +2
bonus heeft elke leider een eigen persoonlijke
vaardigheid.
- Een andere manier om
de beurtvolgorde te bepalen.
- Verschillende
bewegingssnelheden van de ruimteschepen.
- Pass-through fire: het
schieten op ruimteschepen die een bezet gebied passeren.
- Vechtende bevolking
als laatste wanhoop bij een gevecht.
- Commando operaties
tegen vijandelijke fabrieken.
- Overgave en
terugtrekmogelijkheden bij een gevecht.
- Productiebeperkingen
voor het aantal fabrieken op de verschillende planeten.
- Gezamelijke productie
van aangrenzende fabrieken.
- Andere beginscenario's.
- Speciale genny-eigenschappen
afhankelijk van de planeet.
- Andere definitie van
buitenste planeetbaan.
- Ombouwen van eenheden.
- Andere transportregels.
- Slingshot: het
verkrijgen van extra vliegsnelheid door gebruik te maken
van de zwaartekracht van planeten. Een riskante
onderneming die ook niet altijd slaagt. Door gebruik te
maken van meerdere slingshots kunnen gigantische
afstanden worden afgelegd.
- Verdedigingsbonus voor
eenheden in fabrieken.
- Productie van fighters
in de vrije ruimte met behulp van fabrieken in transports.
Elk van deze extra regels
geeft het spel een andere wending. Je moet van tevoren goed
afspreken welke extra regels worden gebruikt. Het is een kwestie
van smaak of een bepaalde regel goed bevalt of niet.

Waardering: Als je van spelen als Axis &
Allies houdt, moet je zeker dit spel eens proberen. Door het
bewegen van de planeten veranderen de omstandigheden voortdurend.
Als je geen gebruik maakt van de extra scenario's is ook nog eens
de beginstand elke keer anders, zoals bekend is van Risk. Doordat
er geen vaste samenwerkingsverbanden zijn, komt er ook nog een
Diplomacy aspect in het spel. Al met al een erg leuk en
avondvullend spel. Aanrader
!
Strategie: De productie van eenheden is
afhankelijk van het aantal fabrieken en niet van het aantal
gebieden die je bezit. Het is dus zaak deze fabrieken goed te
verdedigen en niet te lang te wachten met het bouwen van extra
fabrieken. Zorg dat je op tijd een invasiemacht klaar hebt om de
sprong naar een andere planeet te wagen, want er zijn slechts
enkele kansen. Dit wordt nog versterkt wanneer gebruik wordt
gemaakt van de verschillende snelheden van de ruimteschepen en de
andere definitie van de buitenste planeetbaan. Een slingshot kan
je een flink voordeel opleveren, maar als je een hoop schepen
verliest bij die poging, zou dat wel eens desastreus kunnen zijn.
Let tot slot ook op je leider. De aanvalsbonus is erg belangrijk,
maar als je je leider verliest, wordt de overwinning erg moeilijk.
Links: Ik heb van het bordspel geen links
kunnen vinden op internet. Wel een heleboel links over de
televisie-serie en over het roleplaying-game. Indien iemand een
link weet, houd ik me aanbevolen. Inmiddels heb ik 1 link
gevonden:
by Ronald Hoekstra - 1999 |