Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Big Kini |
Spelbeschrijving
Titel: Big Kini Ontwerp: Guido Eckhof Tekeningen: Bert Elter Producent: PlayMe Aantal spelers: 2 tot 4 spelers Leeftijd: vanaf 10 jaar Speelduur: 60 minuten Taal: Duits, Engels |
Big Kini
Spelmateriaal: 18 zeshoekige genummerde eilandtegels, 80 houten blokjes (20 per speler), 8 actiestenen (2 per speler), 45 goederenfiches (15 vissen, 15 weekdieren, 15 parels), een spelbordje met daarop een rondespoor en een overzicht van de acties, startspelerfiche, rondesteen, 16 ontdekkingsfiches, 4 informatiekaartjes, geld (bay-baron genoemd). |
Geschreven door: Enrico van Kessel
Introductie: Big Kini is een grote eilandengroep in de Stille Oceaan. Hier proberen lokale politici en onderwereldfiguren zoveel mogelijk prestige en invloed te verkrijgen. Dit doen ze door interessante functies op de verschillende eilanden te vervullen. Je kunt echter weer net zo gemakkelijk uit je functie gezet worden, al was het alleen maar vanwege de aan jou aangeboden goederen en geld. De speler die aan het einde de meest invloedrijke posities bezet en daarmee de meeste overwinningspunten behaalt, wint het spel.
Voorbereiding:
De eilandtegels 1 tot en met 6 worden uit de stapel eilandtegels gehaald en
gedekt neergelegd. Per speler wordt er één tegel blind getrokken en vervolgens
open op tafel gelegd. De overige tegels (inclusief de resterende tegels die niet
getrokken zijn) worden geschud en hiervan wordt gedekt de startopstelling op
tafel gelegd. De startopstelling verschilt afhankelijk van het aantal spelers.
Op iedere eilandtegel wordt een ontdekkingsfiche gelegd.
Er wordt bepaald wie de startspeler is. De speler rechts van de startspeler mag
vervolgens als eerste één van de openliggende eilandtegels kiezen en deze op een
vrij startveld naar keuze leggen. Tevens mag je 2 houten blokjes op 2
invloedvelden naar keuze op de tegel plaatsen en krijg je het op de tegel
aangegeven startkapitaal. Het geld mag je gedurende het spel geheim houden voor
je tegenspelers. Vervolgens mogen ook de andere spelers tegen de richting van de
wijzers van de klok in hetzelfde doen.
Het spelbordje wordt naast het speelveld gelegd. De rondesteen wordt op het
vakje met nummer 1 gelegd. De actiestenen worden naast het spelbordje gelegd.
Iedere speler krijgt ten slotte 20 houten blokjes in een kleur en een
informatiekaartje.
2 eilandtegels met links eilanden met een haven, goederen en nederzettingen
en rechts een haven, een nederzetting en tabaksfabriek
Een spelbeurt:
Iedere eilandtegel bestaat uit 3 eilanden. Er zijn 4 soorten eilanden:
1. eilanden met haven: herkenbaar aan de bootjes naast het eiland. Het aantal
bootjes geeft aan hoeveel eilandtegels er gereisd kan worden vanaf dit eiland.
2. eilanden met nederzettingen: herkenbaar aan de lichtgroene vakjes op het
eiland. Het aantal vakjes geeft aan hoeveel nieuwe kolonisten er maximaal kunnen
komen in een beurt.
3. eilanden met een tabaksfabriek: Het cijfer op de fabriek geeft aan hoeveel
inkomsten je kunt krijgen.
4. eilanden met goederen: Op het eiland staat aangegeven welke goederen er op
het eiland te krijgen zijn.
Verder staat er op een eilandtegel in gele, roze en paarse vakjes aangegeven
welke functies er beschikbaar zijn op deze eilandengroep:
1. eilandbeheerder (gele vakjes): De speler die op een geel vakje staat, heeft
het beheer over dit ene eiland en kan daardoor de bijbehorende eigenschap
(haven, nederzetting, tabaksfabriek of goederen) uitvoeren.
2. rif-minister (roze vakjes): De speler die op een roze vakje staat, is iets
hoger in aanzien dan een eilandbeheerder en kan daardoor de eigenschappen van
beide aangrenzende eilanden uitvoeren.
3. baron (paarse vakjes): De speler die op een paars vakje staat, heeft de
hoogste functie op een eilandtegel. Daardoor kun je de eigenschappen van alle
eilanden op deze eilandtegel uitvoeren.
Te beginnen bij de startspeler kiezen de spelers om beurten een actie uit, plaatsen een actiesteen bij de betreffende actie op het spelbordje en voeren de actie direct uit. Achter iedere actie zijn 3 velden waarop een actiesteen geplaatst kan worden. De eerste speler die een actie uitvoert, legt zijn actiesteen op het eerste veld en mag zijn gekozen actie 2 keer uitvoeren. De tweede speler die voor dezelfde actie kiest, legt zijn actiesteen op het tweede veld en voert zijn gekozen actie 1 keer uit. Kiest er eventueel nog een derde speler voor deze actie, dan moet deze zelfs betalen om zijn actie uit te mogen voeren. Er wordt net zolang doorgegaan tot iedere speler twee acties heeft uitgevoerd.
het spelbordje met links het rondespoor en rechts de verschillende acties
De 6 mogelijke acties die je kunt uitvoeren:
1. vermeerderen
2. verplaatsen
3. inkomsten
4. goederen nemen
een spelsituatie
5. stemmen
De huidige baron heeft 2 stemmen, alle andere aanwezigen hebben 1 stem per aanwezige speelsteen. Daarnaast kunnen er door de stemgerechtigden echter nog goederen ingezet worden. Welke goederen dit zijn, is aangegeven op de eilandtegel onder de baron. Elk ingezet goederenfiche telt voor één stem. Er kunnen net zolang goederen ingezet worden tot er een beslissing genomen is. Is er een gelijke stand, dan beslist de speler op wiens initiatief de stemming is ontstaan.
De winnaar neemt de plaats in van de huidige baron en de ingezette goederen worden afgelegd. De weggestemde baron komt op een vrij veld naar keuze op de eilandtegel te staan. Er mag op iedere eilandtegel slechts één keer per ronde een stemming plaatsvinden.
6. ontdekken
Als alle spelers hun 2 acties uitgevoerd hebben, worden de actiestenen weer van het spelbordje gehaald. De rondesteen wordt een veld verder gelegd. Op de lege goederenvelden worden weer goederen gelegd. Het startspelerfiche schuift door naar links.
een informatiekaartje met de te behalen overwinningspunten
Het einde:
Het spel eindigt aan het einde van de spelronde waarin de laatste eilandtegel
ontdekt wordt of aan het einde van de twaalfde spelronde. Vervolgens vindt er
een waardering plaats. Je krijgt de volgende overwinningspunten:
- voor iedere baron krijg je 5 punten
- voor iedere rif-minister krijg je 2 punten
- voor iedere eilandbeheerder krijg je 1 punt
- voor iedere set van 3 goederen (parel, weekdieren en vissen) krijg je 3 punten
- voor iedere 8 bay-baron krijg je 1 punt
- voor ieder ontdekkingsfiche krijg je 2 punten.
De speler met de meeste overwinningspunten wint het spel. Bij een gelijk spel wint degene die de meeste kolonisten heeft. Is het dan nog gelijk, dan bepaalt het resterende geld wie er wint.
Waardering: Tijdens de eerste paar ronden van Big Kini lijkt het een erg eenvoudig spel zonder veel diepgang. Je hebt nog niet veel keuzemogelijkheden in je actieronden. Dat verandert echter al snel en naarmate het spel vordert, heb je eerder het gevoel dat je beurten tekort gaat komen om je doel te bereiken. Het timen van je acties wordt daardoor steeds belangrijker.
Aanrader
Opmerking Enrico:
Het spelmateriaal en de afbeeldingen zien er vrolijk uit en nodigen uit tot
spelen. De houten blokjes en goederenfiches zijn echter wel erg klein. Verder is
het niet handig dat het geld op verschillende kleuren papier is gedrukt,
aangezien je het geld gedurende het spel verborgen mag houden voor je
tegenstanders. Het simpelweg omdraaien van de briefjes heeft hierdoor geen nut.
Naast het basisspel is er ook een uitbreiding te koop waardoor Big Kini ook met 5 of 6 personen gespeeld kan worden. Naast extra spelmateriaal zijn er ook actiekaarten toegevoegd, die je in een 7e actie kunt gebruiken. Door de actiekaarten krijg je mogelijkheden om meerdere acties in één beurt uit te voeren of kun je extra stemmen uitbrengen.
Opmerking Spelmagazijn: Het begin van het spel verloopt inderdaad een beetje saai. Maar vergis je niet. Het einde nadert snel en alle acties moeten goed overwogen worden. Als er enkele snelle ontdekkers in het spel zitten, kan het spel zelfs nog sneller afgelopen zijn. Ik weet niet of het wel zinvol is het spel korter dan 12 rondes te laten verlopen. Maar wellicht is de dreiging dat het spel ineens afgelopen kan zijn al voldoende om je keuzes in het spel te beïnvloeden.
De uitbreiding is nog niet in officiële uitvoering verkrijgbaar. Mogelijk dat deze in 2006 verschijnt, als de uitgever tevreden is over de reacties die deze uitbreiding krijgt.
Strategie:
Het is praktisch om ervoor te zorgen dat je op meerdere plaatsen tegelijk
dezelfde actie kunt uitvoeren. Hierdoor heb je ook daadwerkelijk voordeel van de
dubbele actie.
Verder moet je ervoor zorgen dat je invloed op de haven houdt als je gaat
verplaatsen. Als je dat niet doet, dan heb je eerst weer invloed nodig op de
haven, voordat je opnieuw kunt gaan reizen.
Ook merkte ik dat het niet altijd even verstandig is om te gaan ontdekken. Bij
een dubbele actie levert dit weliswaar 4 overwinningspunten op, maar het kost je
ook een hoop geld. Bovendien kunnen de andere spelers direct kolonisten
verplaatsen waardoor jij alsnog geen invloed hebt op het nieuwe eiland.
Ten slotte speelt de tijdsdruk een belangrijke rol in Big Kini. 12 ronden lijkt
vrij lang, maar naarmate het spel vordert blijkt dit helemaal niet het geval te
zijn. Zorg er dus voor dat je je acties goed plant.
Links:
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
|
Met dank aan Enrico voor de beschrijving en de afbeeldingen