Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Bang! |
Spelbeschrijvingen
Titel: Bang! Ontwerp: Emiliano Sciarra Tekeningen: Alessandro Pierangelini Producent: daVinci Games Aantal spelers: 4 tot 7 Leeftijd: vanaf 10 jaar Speelduur: 30 minuten |
Bang!
Spelmateriaal: 7 rolkaarten, 16 karakterkaarten, 7 informatiekaarten, 80 speelkaarten |
Introductie: Bang! is een schietspel in het Wilde Westen tussen een groep outlaws en de sheriff en zijn deputy's. Daarnaast is er nog de renegade die zelf de nieuwe sheriff wil worden.
de rolkaarten, sheriff, deputy, outlaw, renegade
Voorbereiding: Elke speler krijgt in het geheim een rol toebedeeld (de verdeling is afhankelijk van het aantal spelers) en een karakter. Het karakter geeft de speler een speciale mogelijkheid en bepaalt tevens het aantal levenspunten. De sheriff maakt zichzelf bekend, de andere spelers houden hun rol geheim. Met behulp van een speciale kogelkaart (de achterzijde van ongebruikte karakterkaarten) kunnen de spelers aangeven hoeveel levenspunten ze nog hebben. De speelkaarten worden geschud en iedereen krijgt er net zoveel als het aantal levenspunten dat hij heeft. De sheriff begint het spel. Het spel wordt trouwens tegen de wijzers van de klok in gespeeld, maar dat heeft verder geen enkele invloed op het spel.
enkele karakterkaarten, El Gringo, Calamity Janet en een kogelkaart
Een spelbeurt: Als een speler aan de beurt is trekt hij twee kaarten van de stapel. Daarna speelt hij zoveel kaarten uit als hij wil en aan het eind van zijn beurt legt hij het overschot aan kaarten af. Je mag namelijk maar zoveel kaarten in je hand hebben als het aantal levenspunten dat je nog hebt. Er zijn twee soorten kaarten: blauwe en bruine. De blauwe leg je voor je neer en deze blijven gelden, totdat ze worden verwijderd. De bruine hebben een direct effect. Voor de blauwe geldt dat je maar één wapen voor je mag hebben liggen en verder nooit meer dan één van elke soort. Voor de bruine geldt dat je elke beurt maar één Bang! kaart mag spelen.
een paard, een indianenpony en een Winchester geweer
Afstand: Een belangrijk aspect van het spel is afstand. De spelers naast je zitten op afstand 1, de spelers daarnaast op afstand 2 en zo verder. De kortste afstand geldt altijd. Het wapen waarmee je begint, kan slechts op afstand 1 schieten, naar je buren dus. Er zijn echter wapens die verder kunnen schieten en het is dus zaak deze zo snel mogelijk te bemachtigen. Verder kunnen paarden de afstand beïnvloeden. Als je een paard voor je hebt liggen wordt de afstand waarop anderen jou zien met 1 vergroot. Je buren zien jou dus op afstand 2, terwijl jij hen nog wel op afstand 1 ziet. Een indianenpony heeft echter een ander effect. Daarmee wordt de afstand waarop je anderen zien met 1 verminderd (tot een minimum van 1). Je buren zie je dus op afstand 1, maar hun buren ook. Erg handig als je nog geen ander wapen hebt, of als je buren op een paard zitten.
een Bang!, een Missed en een Biertje
Schieten: Met een Bang! kaart kun je een schot lossen op iemand die binnen bereik is. Deze speler verliest een levenspunt, tenzij hij een Missed kaart kan uitspelen. Als de speler zijn laatste levenspunt verliest, is hij uit het spel, tenzij hij zich nog weet te redden met een biertje (normaal mag je alleen aansterken met een biertje in je eigen beurt).
Speciale kaarten: Het spel kent nog vele speciale kaarten. De uitwerking van deze kaarten wordt in het algemeen duidelijk met symbolen uitgelegd. Voor sommige kaarten is echter aanvullende uitleg nodig en op de kaart staat dan ook een boeksymbool: opzoeken in de handleiding. Hieronder volgen enkele voorbeelden van speciale kaarten.
Een machinegeweer: hiermee kun je een schot lossen op alle andere spelers.
Een houten ton: hier kun je achter wegduiken als er op je geschoten wordt. Deze ton fungeert namelijk als een Missed kaart, maar werkt niet altijd. Je moet een kaart van de stapel trekken en als het symbool in de linkeronderhoek een harten is, dan heeft de ton je gered. Zo niet, dan zul je nog een echte Missed kaart moeten spelen.
Een postkoets: deze geeft je de mogelijkheid om 2 extra kaarten van de stapel te nemen.
Bonus en straf: Als je een outlaw uitschakelt, krijg je 3 bonuskaarten van de stapel. Als de sheriff een van zijn deputy's doodt, dan moet hij voor straf al zijn kaarten afleggen, inclusief de kaarten die hij voor zich heeft liggen.
Het einde: Telkens als een speler wordt uitgeschakeld maakt hij zijn rol bekend. Als alle outlaws en de renegade zijn gedood, dan wint de sheriff met zijn team van deputy's. Als echter de sheriff wordt gedood, dan wint de renegade als hij de nog enige overlevende is, anders winnen de outlaws.
Waardering: Bang! is een lekker vlot kaartspel. Doordat je elk spel een andere rol speelt, is de manier van spelen telkens anders. Vooral de rol van renegade is lastig, omdat je in eerste instantie de sheriff moet beschermen tegen de outlaws om de sheriff pas als allerlaatste neer te schieten. Het spel is natuurlijk afhankelijk van de kaarten die je trekt, maar met de kaarten moet je wel je keuzes afwegen. Door de beperkte speelduur kun je enkele rondes na elkaar spelen. Leuk !
Opmerking: Volgens de regels kunnen de outlaws winnen, zelfs als ze allemaal zijn uitgeschakeld. De renegade kan bijvoorbeeld de sheriff doden, terwijl er nog deputy's over zijn. Aangezien de sheriff dood is en de renegade niet de enige overlevende is, winnen de outlaws. Een beetje raar, maar deze situatie zal zich niet al te vaak voordoen.
Op één van de kaartjes (de saloon) staan twee rijen met symbolen. Het is in eerste instantie niet direct duidelijk of beide rijen gelden of dat je moet kiezen. Bij nadere bestudering blijkt dat beide rijen gelden, maar enige toelichting was op zijn plaats geweest. Het voorbeeld in de regels is niet geheel duidelijk.
Het spel is Italiaans, maar tevens is alles in het Engels geschreven. Geen probleem dus voor diegenen wiens Italiaans niet meer zo goed is.
Strategie: Deze is geheel afhankelijk van de rol die je speelt. Als je sheriff bent, moet je snel zien uit te vinden wie je deputy's zijn. Als renegade moet je juist zo lang mogelijk je rol geheim zien te houden. Verder is het belangrijk voor de juiste middelen te zorgen. Houd niet star aan een bepaald wapen vast als een ander wapen je ineens snel zou kunnen helpen. Dynamiet lijkt echt een laatste redmiddel, aangezien het ook in je handen kan ontploffen. De gevangenis kan iemand flink buiten spel zetten. Gebruik deze kaart met wijsheid.
![]() |