Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Der Palast von Alhambra |
Spelbeschrijving
Titel: Der Palast von Alhambra Ontwerp: Dirk Henn Tekeningen: Jörg Asselborn, Christof Tisch (die Basis) Producent: Queen Games Aantal spelers: 2-6 spelers Leeftijd: vanaf 8 jaar Speelduur: 45-60 minuten Taal: Duits |
Der Palast von Alhambra
Spelmateriaal: 6 starttegels, 54 gebouwentegels, 1 timmerwerf, 1 scoretabel, 12 speelstenen, 108 geldkaarten in 4 soorten, 2 waarderingskaarten, 6 reservevelden, 1 linnen zakje |
Geschreven door
Jeroen Stap
Introductie: Iedere speler bouwt aan zijn eigen alhambra. Beginnend vanaf de starttegel probeert elke speler zijn alhambra uit te breiden, zodat dit de mooiste wordt. Hierbij draait alles om meerderheden, waarmee de punten behaald worden. 3 keer tijdens het spel vindt een waardering plaats, de speler die uiteindelijk de meeste punten heeft wint het spel.
elke speler krijgt een eigen reserveveld, de punten worden bijgehouden op een scorelijst
Voorbereiding:
Elke speler krijgt een reserveveld en een starttegel, tevens kiest elke speler
een kleur. Op de timmerwerf worden 4 tegels gelegd, bij elke muntsoort 1.
Daarnaast worden vier muntenkaarten opengelegd en tevens krijgt elke speler een
aantal geldkaarten met een minimumwaarde van 20. Ten slotte worden de 2
waarderingskaarten op ongeveer 1 derde en 2 derde in de trekstapel geplaatst
volgens een apart beschreven procedure.
de waarderingskaarten
Een spelbeurt:
Zoals gezegd begint elke speler met een starttegel, en probeert de speler hier
gebouwen aan te bouwen. Er zijn 6 verschillende soorten gebouwen. Als een speler
een gebouw-tegel koopt mag hij deze aanbouwen aan zijn alhambra. Als op de rand
van een tegel een muur staat (zwarte lijn) dan vormt dit geen doorgang. Vanaf de
starttegel moet de nieuwe tegel altijd via een looproute te bereiken zijn, en
ook mag de tegel niet zo worden neergelegd dat er een opening in het alhmabra
ontstaat. Kan of wil een speler de gekochte tegel niet aanleggen, dan mag hij
deze in zijn reserveveld plaatsen.
de starttegel en 6 soorten gebouwen
Als een speler aan de beurt is mag hij kiezen uit de volgende handelingen:
Geld pakken. De speler mag van de 4 openliggende geldkaarten er 1 uitzoeken en in de hand nemen. De waarde van de geldkaart maakt dan niet uit. Als er meerdere geldkaarten liggen waarvan de gezamenlijke waarde 5 of minder is, dan mag de speler deze kaarten pakken.
Een gebouwentegel kopen en plaatsen. Op de timmerwerf liggen 4 tegels, elk bij een verschillende muntsoort. Op de tegels staat een getal, de prijs voor die tegel. De speler mag deze tegel kopen voor minimaal dat bedrag, maar wisselgeld wordt niet gegeven. Lukt het de speler om het bedrag precies in gepaste munt te betalen dan mag de speler nog een handeling doen. De gekochte tegels moeten vervolgens in het alhambra of op het reserveveld geplaatst worden.
Het alhambra veranderen.
Een gebouwentegel van het reserveveld plaatsen in het alhambra
Een gebouwentegel van het alhambra verplaatsen naar het reserveveld
Een gebouwentegel van het alhambra verwisselen met een gebouwentegel van het reserveveld.
Aan het einde van de beurt worden lege velden op de timmerwerf en de geldkaarten weer aangevuld tot 4. Als er bij het aanvullen van de geldkaarten een waarderingskaart wordt getrokken, dan volgt direct een tussenwaardering.
de 4 soorten geld: Denar, Dirham, Gulden en Dukaten en de timmerwerf
Twee keer tijdens het spel vindt een tussenwaardering plaats. Bij elke waardering wordt per gebouwensoort gekeken wie daarvan de meeste gebouwen in zijn alhambra heeft. Tijdens de eerste waardering krijgt alleen de speler met de meeste gebouwen per soort 1 tot 6 punten. Bij de tweede waardering zijn er 8 tot 13 punten te verdienen voor de eerste plaats, en 1 tot 6 punten voor de tweede plaats per gebouwensoort. Tevens krijgt elke speler nog punten voor het langste aaneengesloten stuk buitenmuur om zijn alhambra. Na de tussenwaardering gaat het spel gewoon verder.
Het einde:
Het spel eindigt als aan het einde van een beurt er niet meer voldoende tegels
zijn om de timmerwerf aan te vullen tot 4 tegels. Als er nog tegels op de
timmerwerf liggen dan worden deze nog toebedeeld aan de speler die het meeste
geld van de betreffende geldsoort heeft. Vervolgens volgt een laatste waardering
waarbij er 16 tot 21 punten vergeven worden aan de meerderheden in de gebouwen.
Tevens krijgen de tweede en derde plaatsen per type gebouw nog 8 tot 13
respectievelijk 1 tot 6 punten. Ook bij deze eindwaardering telt de lengte van
ieders langste aaneengesloten stuk buitenmuur nog als punten. Wie in totaal het
meeste punten heeft wint het spel.
Waardering: Alhambra speelt vlot en is een leuk spel mits je het niet met teveel spelers doet. Het speelplezier van dit meerderhedenspel is op goed niveau bij 2 tot 4 spelers. Soms kan een speler met de eerste kaarten al veel geluk hebben als hij daarmee gepast kan betalen. Deze geluksfactor is echter niet te omzeilen, maar haalt het speelplezier niet echt onderuit. Al met al is het een luchtig spel met een portie geluk, leuke afwegingen en redelijk veel speelplezier. Grappig.
Opmerking Jeroen:
De vormgeving is prima voor elkaar met sfeervolle gebouwentegels, en nette
kaarten. De kaarten zijn handig voorzien van zowel kleuren als symbolen zodat
linkshandigheid of kleurenblindheid geen probleem hoeft te zijn. Aangezien de
scores vaak wel boven de 120 uitkomen was een limiet op de scorelijst van 100
handiger dan 120, je kunt dan makkelijker opnieuw verder tellen.
Enkele pluspunten: speelplezier, nette vormgeving. Minpunten zijn: scorelijst tot 120 is onhandig, geluk kan een rol spelen.
De volgende uitbreidingen zijn er op dit spel uitgekomen: 1) Die Gunst des Wesirs, 2) Die Tore der Stadt, 3) Die Stunde der Diebe, 4) Die Schatzkammer des Kalifen
Opmerking Spelmagazijn: Oorspronkelijk heette het spel gewoon Alhambra. Die naam was echter al gereserveerd voor een ander product, waardoor de naam moest worden aangepast. De nieuwe naam werd toen Der Palast von Alhambra.
De uitbreidingen bestaan uit allemaal kleine uitbreidingen. Je kunt zelf kiezen welke je daarvan aan het spel toevoegt. In totaal heb je de keuze uit 16 uitbreidingen als je alle vier de uitbreidingsdozen hebt.
Der Palast von Alhambra is in 2003 Spiel des Jahres geworden. Ook kwam het op de nominatielijst van de Deutscher Spielepreis (2003) en de Nederlandse Spellenprijs (2005).
Strategie:
De regels voorzien in een variant voor 2 spelers waarbij een neutrale derde
speler meedoet. In deze variant is het leuk spelen en kun je iets verder vooruit
plannen. Bij 3 tot 4 spelers zijn er afwegingen te maken of je nu toch die ene
tegel moet kopen, of liever eerst geld pakt om het de volgende ronde wellicht
gepast te kunnen betalen. Met 5 of 6 spelers ben je te sterk afhankelijk wat er
toevallig open ligt op het moment dat je aan de beurt bent.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Der Palast von Alhambra.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
by Ronald Hoekstra - 2006 |
Met dank aan Jeroen voor de beschrijving en de afbeeldingen
Met dank aan Sandra voor het bijwerken van de pagina