Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2007.3

Titel (5K) Spellensessies 2007.3

27 september 2007

Locatie: bij Corrie in Uithoorn vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Corrie en Ronald I. Ronald I had een tas spellen meegenomen. Milo mocht nog een rondje Frank's Zoo meedoen, voordat hij naar bed moest. Daarna een spel voor vier spelers. De keus viel op Rotterdam. Voor Rutger en Esther was het spel nieuw. Rutger vond het spel er al meteen leuk uitzien en wilde het graag proberen. De regels waren snel uitgelegd, alleen moesten af en toe de anker-kaarten worden nagelezen. Het spel kwam wat langzaam op gang, omdat met behulp van ankerkaarten flink werd huisgehouden. Het duurde dan ook even voordat iemand grondstoffen in de juiste haven wist te krijgen. Toen dat eenmaal gebeurde, verliep het spel steeds sneller. Esther en Corrie waren de eersten die een tweede opdracht wisten te vervullen, waarschijnlijk omdat Rutger en Ronald I elkaar dwars zaten. Ronald I richtte zich volledig op de zwarte goederenkaarten en had al snel een hele rits boten die achter elkaar binnenkwamen. Zo kon hij diverse opdrachten na elkaar uitvoeren. Ineens had hij 14 punten op tafel liggen en was het spel afgelopen. Esther kwam met haar andere kaarten ook nog tot 14, maar omdat de opdrachtkaarten dan de doorslag gaven, had Ronald I alsnog gewonnen. Toch was Esther erg te spreken over het spel. Rutger vond het wat minder, omdat het minder te sturen bleek, dan hij in het begin had verwacht. Eindstand: Ronald I 14+, Esther 14, Corrie 12, Rutger 7. Daarna werd er nog even lekker bijgekletst, voordat Rutger en Esther hun oppas moesten aflossen.

Spellensessies overzicht

20 september 2007

Locatie: bij Seb & Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Leonie en Ronald I. Leonie wilde graag Nautilus doen. Terwijl gewacht werd op Rutger, werd het spel alvast opgezet. Leonie verzorgde de uitleg, want het was al enige tijd geleden dat het spel voor het laatst was gespeeld. Ronald I wist zich nog enkele belangrijke details te herinneren en zo kon er snel worden begonnen. Leonie en Ronald I richtten zich direct op de zwarte uitbreidingen, waardoor meer geld verdiend kon worden, terwijl Rutger alleen maar grijze uitbreidingen aanschafte. Het waren Rutger en Ronald I die veel schatkisten wisten te vinden; Leonie vond er geeneen. Toch was het niet Leonie die in geldnood kwam, maar Rutger. Ondertussen slaagde Ronald I er in om 3 meerderheden te krijgen, terwijl Rutger de andere 2 binnenhaalde. Een zware slag voor Leonie. Eindstand: Ronald I (10x11+10=) 120, Rutger (8x13+0=) 104, Leonie (5x18+1=) 91. De verschillen waren niet zo groot als de punten doen vermoeden. Als Rutger met zijn laatste bergactie een ander fiche had genomen, had hij geen Atlantis, maar goud gevonden en had hij het spel gewonnen. Als Leonie de laatste meerderheid voor Ronald I had weggekaapt was de uitslag ook heel anders geweest. Al met al blijft het een aangenaam spel om te spelen. Iedereen is voortdurend bij het spel betrokken en het is leuk om mee te maken hoe het spel zich ontwikkelt. Je moet het echter niet te vaak spelen, want dan wordt de geluksfactor bij het bergen wel storend. Er werd nog even nagepraat over de perikelen bij de kinderen en daarna was het tijd om naar huis te gaan.

Spellensessies overzicht

13 september 2007

Locatie: bij Lody & Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Lody, Caroline, Jeroen, Seb, Leonie en Ronald I. Ronald I had Zooloretto en Wikinger meegenomen. Caroline moest eerst nog werken. Aangezien Wikinger met maximaal 4 gespeeld kon worden, werd gekozen voor Zooloretto. Het spel was nieuw voor Jeroen en Lody. Na een korte uitleg van Ronald I kon worden begonnen. Het spel viel meteen in de smaak en hoewel het geen strategisch hoogstandje is, kunnen er af en toe best interessante beslissingen worden genomen. Jeroen had het uiteindelijk allemaal het beste voor elkaar. Hij had bijna al zijn kooien vol, enkele kraampjes en niets in zijn schuur. Lody en Leonie wisten het spel nog één ronde te verlengen. Zo kwam de eindscore uit op: Jeroen 30, Lody 24, Seb 22, Ronald I 19 (2), Leonie 19 (0). Seb en Leonie gingen naar huis, terwijl Caroline net thuis kwam. Er was nog wel tijd voor een spelletje Wikinger. Behalve voor Ronald I, was dit nieuw voor iedereen. Het was even wennen in het begin van het spel. Lody kreeg in de eerste ronde het enige gele mannetje en was dus als enige verzekerd van geldinkomsten. De anderen volgden later ook. Eindstand: Caroline 43 (2), Jeroen 43 (0), Ronald I 36, Lody 35. Na een aanvankelijk enthousiasme van Jeroen en Lody, viel de eindwaardering toch tegen. Hoewel er namelijk veel beslissingsmogelijkheden lijken te zijn, vallen veel keuzes al af. Vaak is de keuze al duidelijk en speelt het spel zichzelf. Eerst nog een keer spelen voordat er een definitief oordeel volgt. Inmiddels was het tijd om snel naar huis te gaan.

Spellensessies overzicht

7 september 2007

Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Lody, Bart en Ronald I. Een ingelaste bijeenkomst om eens een wat langer spel te spelen. Lody had Khronos voorbereid. Het spel speelt zich af op 3 gelijke spelborden. Deze bevinden zich op een ander moment in de tijd. De spelers kunnen met 2 avonturiers door de tijd reizen en in het verleden gebouwen bouwen. Gebouwen die in het verleden gebouwd worden, bestaan vaak in de toekomst ook nog en verschijnen daardoor op meerdere spelborden. Groepjes gebouwen vormen samen een domein en domeinen mogen alleen met elkaar verbonden worden door blauwe civiele gebouwen. Daarnaast zijn er oranje militaire gebouwen en paarse religieuze gebouwen. Gebouwen zijn er in 3 maten, klein, middelmatig en groot. Je kunt een gebouw laten groeien naar een grotere variant. Binnen een domein mag er van elke kleur maar één gebouw het grootste zijn, niet alleen in de huidige tijd, maar ook in de toekomst. Je bouwacties kunnen dus gewenste en ongewenste gevolgen in de toekomst hebben. Tweemaal tijdens het spel verdien je aan het eind van je eigen beurt geld op basis van je invloed in de diverse tijdperken. In de oudste tijd gaat het om militaire macht. Als je het grootste militaire gebouw in een domein bezit, verdien je geld op basis van de waarde van de civiele gebouwen in het domein. In het tweede tijdperk gaat het om religieuze macht. Ook daar moet je weer het grootste gebouw bezitten om geld te verdienen aan de burgers. In het meest recente tijdperk moet je juist de meeste burgers hebben, om geld te verdienen aan de gebouwen uit de oudheid. En als deze ruïnes zijn opgeknapt, leveren ze nog veel meer op. Je herkent in het spel iets van Eufraat & Tigris (in de conflicten tussen domeinen) en Tikal (in de manier van scoren). Elke beurt krijg je 4 kaarten om acties te doen: bouwen en/of afbreken en in de tussentijd kun je in de tijd reizen, maar dat kost geld. Deze kaarten blijken een behoorlijke geluksfactor te zijn, want je hebt natuurlijk nooit de kaarten die je nodig hebt. Je hebt wel de mogelijkheid om kaarten te ruilen, maar dat kost geld en je weet niet of het werkt. Ronald I had de macht in de oudheid, terwijl Rutger de macht in het tweede tijdperk had. Bart vluchtte daarom maar naar de toekomst en ging ruïnes opknappen. Ronald I en Rutger zorgden er echter telkens voor dat er iets anders in het verleden werd gebouwd, waardoor er in de toekomst weer ruïnes voor in de plaats kwamen. Lody probeerde wanhopig ergens binnen te dringen, maar telkens zonder succes. Aangezien je maar twee avonturiers hebt, kun je ook maar in twee tijdperken punten scoren. De laatste ronde was natuurlijk allesbeslissend. Ronald I had twee goede mogelijkheden om te scoren. Het was lastig te overzien welke van de twee hem de winst zou brengen. Hij koos voor de variant waarbij hij zelf de grootste score had, maar bracht daarbij bij Rutger minder schade toe. Dat bleek een verkeerde keus en Rutger kon (met hulp van een tip van Ronald I) alsnog de winst pakken. Bart had niet begrepen dat iedereen na zijn eigen beurt punten scoorde. Hij dacht iedereen nog een oor te kunnen aannaaien. Daar was hij erg teleurgesteld over, maar hij hield zich groot. Eindstand: Rutger 60, Ronald I 55, Bart 30, Lody 35. Toch maar eens nalezen of we alles goed gespeeld hebben. Het idee is erg leuk, maar toch had iedereen het gevoel van onbalans in het spel.

Spellensessies overzicht

6 september 2007

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Seb, Leonie, Saskia en Ronald I. Saskia had Wikinger weer voorbereid en wilde het graag spelen. Leonie wilde liever iets uit haar eigen verzameling, maar liet zich toch overhalen. Wikinger bestaat uit 6 rondes, waarin telkens 12 tegels worden verkocht. Bij vier spelers koopt iedere speler er dus 3. Elke tegel is voorzien van een gekleurd mannetje. Er zijn vier soorten tegels: 3 eilandtegels met een beginstuk, een middenstuk en een eindstuk en verder vikingschepen. Deze laatste wil je meestal niet hebben, want dat betekent gevaar. Iedere speler heeft een eigen spelbordrand, waaraan de tegels worden gelegd. Aan de bovenkant de schepen, vanaf de zijkant de eilanden. De rij waarin een tegel gelegd wordt, bepaalt de kleur van het mannetje dat daarop mag staan. Heb je een ander kleur mannetje, dan moet hij tijdelijk op het vaste land worden geplaatst. Na elke oneven ronde is er een kleine waardering en na elke even ronde een grote waardering. Ook aan het eind van het spel is er nog een waardering. De vikingschepen vallen een kolom aan. De kleur van de zeilen bepalen tot hoe ver de aanval reikt. Een aanval kan alleen worden afgeslagen als je in die kolom een zwart mannetje hebt. Niet alleen heb je dan geen nadeel van het schip, ook alle andere mannetjes in die kolom kunnen dan gewoon hun werk doen. Zo leveren de rode mannetjes in de grote waardering 2 punten op. De groene mannetjes leveren 1 punt op, maar ook 1 punt voor een geel of een blauw mannetje in dezelfde kolom. De gele mannetjes leveren geld op, ook bij de kleine waardering. De blauwe mannetjes heb je pas aan het eind van het spel nodig. Elk mannetje kan 5 mannetjes van eten voorzien. Heb je te weinig eten, dan kost dat overwinningspunten.  De grijze mannetjes kunnen bij de grote waarderingen worden ingezet om mannetjes van het vaste land alsnog op de eilanden te krijgen. Aan het eind van het spel zijn er nog punten te verdienen voor het grootste eiland, de meeste eilanden, de meeste grijze mannetjes en je overgebleven geld. Zoals gezegd moet je de tegels kopen. De aanvangsprijs wordt bepaald door de soort tegel en de kleur van het mannetje dat je erbij krijgt. De laagst beschikbare tegel kost altijd 0, maar die mag je alleen maar kopen als op die tegel het laatste mannetje van een bepaalde kleur staat.

Het was erg wennen om te kijken wat nu het beste was om te doen. Ronald I en Saskia kozen voor de gele mannetjes om zo geld te verdienen. Dat bleek een goede keus, want dat was de enige manier om aan geld te komen. Het spel speelde lekker vlot, maar toch waren er interessante keuzes te maken. Ook moet je goed op de blauwe mannetjes letten, want al snel bleken ze niet meer te krijgen te zijn. Ronald I had er voldoende en scoorde daarop nog bonuspunten. Daarmee haalde hij net Seb in op de scorelijst. Eindstand: Ronald I 45, Seb 44, Saskia 33, Leonie 29.

Leonie was erg te spreken over het spel en wilde het nog een keer doen. De anderen sloten zich daar graag bij aan. Ook nu werd het weer een spannend spel, waarbij je soms toch ook enig geluk moet hebben. Eindstand: Ronald I 37+, Leonie 37, Seb 32, Saskia 19. Saskia had maar 2 blauwe mannetjes, waarvan 1 door een vikingschip werd uitgeschakeld. Een flinke klap, waardoor haar score erg laag werd. Ronald I had meer geld dan Leonie en pakte opnieuw de winst. Een erg leuk spel.

Spellensessies overzicht

30 augustus 2007

Locatie: bij Saskia in Amsterdam vanaf 20.00u. Aanwezigen: Sandra, Saskia, Corrie en Ronald I. Een kleine opkomst. Saskia had Wikinger voorbereid, maar Sandra had de voorkeur voor Zooloretto. Dit was nieuw voor Sandra en Corrie. Ronald I verzorgde de uitleg. Niet alle details waren bij iedereen direct goed overgekomen, maar dat mocht de pret niet drukken. Het ging heel gelijk op en diverse malen werd een vrachtwagen voor de neus van een ander weggekaapt. Ook werden diverse dieren uit de schuur van de ander weggekocht, ook als daar andere plannen mee waren. Het spel duurde 1 ronde langer dan verwacht, omdat iedereen een niet gevulde vrachtwagen koos. De eindstanden lagen dicht bij elkaar. Eindstand: Ronald I 29, Sandra 28, Saskia 25, Corrie 24. Sandra moest naar huis, want ze moest nog een eindje rijden. De rest speelde nog een rondje Geschenkt. Saskia kaapte enkele malen een kaart weg voor Ronald I, die er nog wat extra muntjes mee dacht te kunnen verdienen, voordat hij een serie compleet maakte. Het leverde haar echter toch te veel strafpunten op. Eindstand: Ronald I (-84+24=) -60, Saskia (-76+4=) -72, Corrie (-99+5=) -94. Toen was het ook voor Ronald I en Corrie tijd om de oppas te gaan aflossen.

Spellensessies overzicht

23 augustus 2007

Locatie: bij Corrie in Uithoorn vanaf 20.00u. Aanwezigen: Seb, Saskia, Milo, Corrie en Ronald I. Milo was erg benieuwd naar de spellenspelers en mocht één kort spelletje meespelen voordat hij naar bed moest. Seb kwam als eerste en werd meteen door Milo gestrikt om Top Trumps Dino's te spelen. Seb nam een kleine voorsprong, maar Milo kwam snel terug in het spel. Ondertussen was Saskia er ook en kon er aan tafel worden gespeeld. Seb en Milo besloten maar dat het gelijkspel was geworden. Ronald I had Diamant meegenomen. Milo kende het spel al. Seb waagde steeds erg veel en dat bleek telkens net een stapje te ver. Eindstand: Corrie 22, Saskia 20, Milo 17, Ronald I 15, Seb 0. Milo vond het erg leuk en wilde eigenlijk niet naar bed. Maar daar trapten de spelers niet in. Terwijl Corrie Milo naar bed bracht, stelde Ronald I Jenseits von Theben op tafel op. De spelers reizen door Europa om informatie te verzamelen over archeologische opgravingplaatsen. Dit kan specifieke kennis zijn, algemene kennis of bestaan uit geruchten. Elke actie kost een bepaald aantal weken. De speler die de minste tijd heeft verbruikt mag net zo lang acties doen, totdat iemand anders de minste tijd heeft verbruikt. Een aardig systeem om zo het spel te sturen. Hoe meer informatie je verzamelt, hoe beter je kunt graven. Het graven bestaat uit het trekken van fiches uit een zakje. Ongeveer de helft van de fiches heeft in het begin archeologische waarde. De waardeloze fiches gaan echter telkens weer terug in het zakje, zodat je steeds meer informatie moet hebben om kans van slagen te hebben. Dit graven heeft grote invloed op het spel. Je kunt met geluk in één keer het duurste voorwerp opgraven, terwijl iemand anders tien keer niks trekt. Verder kun je punten verdienen door congressen te bezoeken: hoe meer congressen, hoe meer punten. Ook tentoonstellingen kunnen punten opleveren, maar ze kosten wel veel tijd. Seb concentreerde zich in het eerste jaar op verzamelen en het tweede jaar op graven. Maar aangezien je in elk jaar elke graafplaats maar eenmaal mag bezoeken, liep hij een beetje vast. De laatste helft van het tweede jaar kon hij niet veel nuttigs meer doen. Ronald I wilde profiteren van enkele mooie tentoonstellingen, maar hij viste telkens net achter het net. Opnieuw waren het de dames die om de winst streden. Eindstand: Corrie 49, Saskia 44, Ronald I 36, Seb 32. Het was niet de avond van Seb. Het aantal verzamelde voorwerpen verschilde niet al te veel tussen de spelers. Het verschil werd gemaakt door congressen en kennismeerderheden. Op Seb na, was iedereen erg te spreken over het spel.

Spellensessies overzicht

16 augustus 2007

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Seb, Leonie, Saskia en Ronald I. Ronald I had Zooloretto en Chicago Poker meegenomen. Zooloretto kwam als eerste op tafel. In Zooloretto besturen de spelers ieder een dierentuin. Volgens het principe van het kaartspel Coloretto worden vrachtwagens geladen met dieren en uiteindelijk kiest iedereen een vrachtwagen. De dieren (en de winkelstalletjes) worden geplaatst in de dierentuin. Uiteraard mag er per kooi maar één soort dier. Heb je te veel verschillende dieren dan kun je nog een kooi bijkopen. De rest wordt "opgeslagen" in de schuur en levert strafpunten op. Als je een kooi (bijna) vol hebt, verdien je er aan het eind van het spel punten voor. Ronald I ging erg goed van start en Seb leek hopeloos vast te lopen met veel dieren in zijn schuur. Saskia werkte ondertussen stilletjes aan een prachtige dierentuin. In de tweede helft van het spel leek Ronald I zijn dierentuin enigszins te consolideren, terwijl Saskia en Seb flink doorgingen. Leonie probeerde van alles, maar kreeg het net niet voor elkaar. Toen het spel af was, bleek Saskia gemakkelijk gewonnen te hebben. Eindstand: Saskia 32, Seb 26, Ronald I 22, Leonie 16. Het spel was iedereen prima bevallen. Niet moeilijk, lekker vlot te spelen, erg leuk uitgevoerd. Toppertje. Het tweede spel dat op tafel kwam was Chicago Poker, een nieuwe van Phalanx Games. Het is een soort kruising tussen Schotten Totten en Korsar. Er wordt gestreden om café's, bars en andere gelegenheden ten tijde van de drooglegging in Amerika. De spelers spelen kaarten uit bij deze gelegenheden en zodra iemand er 5 kaarten heeft liggen, krijgen de andere spelers nog één ronde de tijd om er kaarten bij te leggen. Dan wordt gekeken wie de beste pokercombinatie heeft en diegene wint de locatie. Wie als eerste drie dezelfde, vier verschillende of vijf in totaal heeft, wint het spel. Elke locatie heeft zijn eigen manier van kaarten leggen (een combinatie van open en dichte kaarten). Verder zijn er nog wat speciale kaarten in het spel die het mogelijk maken om dichte kaarten te bekijken, kaarten te verwijderen, te verplaatsen of uit de stapel te zoeken. Het spel begon erg traag en de spelers waren niet erg enthousiast. Naarmate het spel vorderde ging het spel wat sneller en werd het ook nog spannend. Uiteindelijk waren de spelers nog wel positief over het spel, maar niet wildenthousiast. Misschien moet je het vaker spelen om het echt te gaan waarderen. Het is een leuk idee, maar op dit moment haalt het het echter nog niet bij Schotten Totten en Korsar. Ronald I wist trouwens te winnen met 4 verschillende. In dezelfde beurt hadden ook Seb of Saskia kunnen winnen. Leonie had geen enkele locatie gewonnen.

Spellensessies overzicht

26 juli 2007

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Seb, Leonie, Saskia, Corrie en Ronald I. Seb had Shogun voorbereid, maar het duurde toch even voordat aan spelen kon worden begonnen. Shogun is een vervolg op Wallenstein met vrijwel hetzelfde spelprincipe. De dobbeltoren is uiteraard hetzelfde gebleven en vormt een belangrijk onderdeel van het spel. Omdat regelmatig nog even naar de regels moest worden gegrepen, verliep het spel niet al te snel. Halverwege het spel was het al bijna elf uur en tijd om te stoppen. De tussenstand werd als eindscore aangehouden. Ronald I had op de juiste moment het geluk van de toren aan zijn kant gehad. Eindstand: Ronald I 21, Corrie 19, Seb 16, Leonie 15, Saskia 15. Een prima spel, dat snel nogmaals gespeeld moet worden, nu iedereen de regels nog kent. De volgende bijeenkomst laat even op zich wachten in verband met diverse vakanties van de spelers.

Spellensessies overzicht

19 juli 2007

Locatie: bij Saskia in Amsterdam vanaf 20.00u. Aanwezigen: Seb, Leonie en Saskia. Een kleine opkomst. Rutger moest werken en Ronald I en Corrie waren aan het inpakken voor een lang weekendje zeilen in Sneek. Er werd twee keer Yspahan gespeeld. Aangezien iedereen best moe was, werd de avond niet al te laat afgesloten. Volgende week zal Seb het spel Shogun voorbereiden.

Spellensessies overzicht

12 juli 2007

Locatie: bij Corrie in Uithoorn vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Seb, Leonie, Corrie en Ronald I. Voor het eerst een spellensessie bij Corrie. Ronald I had de nodige spellen meegenomen. Jeroen wilde wel graag On the Underground proberen en dat was net het spel dat Corrie had voorbereid. Ze verzorgde de uitleg met enige ondersteuning van Ronald I. Jeroen had er al eens een stukje van gespeeld en wist de laatste details toe te lichten. De spelers beheren metrolijnen in het metronet van Londen. Elke beurt mogen 4 stuks rails worden gebouwd of ze kunnen worden gespaard voor wissels. Op sommige trajecten kan maar één spoor liggen, terwijl op andere trajecten meerdere sporen kunnen liggen. Er kunnen punten worden verdiend door de metrolijnen met treinstations te verbinden of met eindpunten. Tevens kunnen punten worden verdiend door bepaalde stations met elkaar te verbinden. Elke beurt verplaatst de reizigerspion zich naar 1 of 2 stations. Daarbij wilde reiziger zo min mogelijk lopen en zo min mogelijk over hoeven te stappen op een andere lijn. Het was behoorlijk aftasten wat nu handig was en daardoor verliep het spel met 5 spelers erg traag. Voor Leonie was het veel te traag en ze was dan ook snel afgeleid. De tweede helft van het spel verliep iets sneller, maar 5 spelers lijkt toch iets te veel van het goede. Eindstand: Jeroen 37, Ronald I 37, Leonie 36, Corrie 29, Seb 29. Het lijkt erop dat de spelers die eerder aan de beurt zijn, een voordeeltje hebben. Bij het nalezen van de regels bleken de later startende spelers extra punten te krijgen. Dan zou de overwinning niet voor Jeroen en Ronald I zijn geweest, maar voor Ronald I en Leonie. De heren praatten nog even na of de te volgen strategieën en gemaakte tactische foutjes. De dames vonden dat het spel lang genoeg had geduurd. Nog even nakletsen en daarna afscheid nemen. 

Spellensessies overzicht

5 juli 2007

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Rutger, Seb, Leonie, Saskia, Corrie en Ronald I. Een flinke opkomst deze keer. Saskia had onlangs Mesopotamië gekocht en wilde het graag leren. Rutger en Leonie wilden liever iets anders spelen en later schoof ook Jeroen daarbij aan. Seb kende Mesopotamië al. Ronald I legde het uit voor Corrie en Saskia. Saskia had wat leeswerk gedaan, dus ze pikte het snel op. Seb ging als een speer van start en had al snel zijn hutjes op het bord. Eén voor één bracht hij zijn offers. Alleen zijn laatste offer bleek een probleem, want hij kon maar 6 mana opsparen. Langzaam maar zeker liepen de anderen in. Seb was het meeste bang voor Ronald I, maar ineens had Saskia de kans om het spel af te maken. Ronald I kon 1 mana stelen. Daarmee kon hij in ieder geval Saskia tegenhouden. Hij was echter bang dat Seb nog een mana kaart had en dan in zijn beurt zou winnen. Hij snoepte dus van Seb 1 mana af en ging er vanuit dat Seb vervolgens 1 mana bij Saskia zou stelen. Zo sloeg hij twee vliegen in één klap. Een grote misrekening, want Seb had geen mana kaart en Saskia won het spel. Eindstand: Saskia 19, Seb 12, Ronald I 12, Corrie 6. Corrie had niet voldoende mana om haar offers te brengen. Haar toekomstige priesters stonden klaar voor de tempel en haar andere Arameeërs waren mana aan het sparen op 3 offerplaatsen. Een beetje te laat. De anderen hadden zich o.a. vermaakt met Can't Stop en Mollenmania. Het blijkt lastiger om een spel te kiezen, naarmate de keuze groter wordt. Vooral als je van de meeste spellen niet exact de regels meer kent.

Spellensessies overzicht
Naar boven /Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2007