Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2007.2

Titel (5K) Spellensessies 2007.2

21 juni 2007

Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Lody, Caroline, Saskia en Ronald I. Caroline moest eerst nog werken, dus werd er begonnen met een spel voor 3 spelers. Ronald I had Fragile meegenomen. De regels zijn niet moeilijk, maar het spelen wel. Saskia en Lody hadden in eerste instantie niet echt een idee wat nu het beste was. Langzaam maar zeker werd dat duidelijk en ook het doorgeven van kisten werd steeds beter gebruikt. Naarmate meer pakhuizen vol raakten, werd het steeds spannender. Ronald I slaagde er in een "fragile" kist in zijn magazijn te krijgen. Maar ineens was het toch Lody die op winst lag. Ronald I zou hem tegen kunnen houden, maar dan zou Saskia het spel winnen en werd Ronald I laatste. Nu probeerde hij nog Saskia tegen te houden, zodat hij eventueel nog tweede kon worden. Lody won inderdaad. Saskia en Ronald I eindigden gelijk op de tweede plaats. Eindstand: Lody 5, Saskia 4, Ronald I 4. Ondertussen was Caroline thuisgekomen en haalde Ronald I Het Goud van de Farao tevoorschijn. Het spel stamt af van hetzelfde spelontwerp als Tombraider. Nu wordt er echter individueel gespeeld. Elke speler heeft een onderzoeker en een helper. Deze gaan een piramide in op zoek naar schatten. De onderzoeker kan tegels onderzoeken en schatten dragen. De helper kan tegels draaien en lampjes plaatsen. Door de lampjes kunnen de beide speelfiguren sneller lopen. Ronald I had geluk met het vinden van schatkamers en door zijn lampjes kon hij deze snel leeghalen. Lody kon een beetje meeprofiteren. Saskia was de ene kant opgegaan en Caroline de andere. Saskia vond helemaal niets en Caroline vond een schatkamer in een uithoek. Meteen kwam Lody ook die kant op om schatten te stelen. Uiteindelijk werd het masker gevonden. Caroline pakte het op en rende weg. De helper van Ronald I hield haar tegen. Nu had ze de keuze: het masker aan Ronald I schenken of aan Lody. Ze hield de eer aan zichzelf. Ze blies zichzelf op met het masker. Ze zag daarbij over het hoofd dat ze ook alleen het masker had kunnen opblazen. De rest van de spelers rende de piramide uit. Eindstand: Ronald I 11, Lody 6, Caroline 3, Saskia 0. Het spel liet een beetje gemengde gevoelens achter. De spelers wilden het echter nog wel een volgende keer uitproberen. Ronald I had ook nog Risk Express meegenomen. Een dobbelspel dat een soort kruising is tussen Risk en Regenwormen. De dames hadden een aversie van Risk en hielden het voor gezien. Ronald I en Lody probeerden het even. Het bleek best leuk en het werd nog spannend. Wie het laatste land zou veroveren, zou het spel winnen. Ronald I was de gelukkigste. Met meer spelers zou het best wel eens leuk kunnen zijn. Tevens is het makkelijk meenemen op reis. Een tip voor de familiespeler. Op de dobbelstenen staan infanterie, cavalerie,  artillerie en generaals. De landenkaarten worden verdedigd door enkele rijen met symbolen. Je moet rij voor rij verslaan door de juiste dobbelstenen te gooien. Je mag zelf kiezen welke rij je aanvalt, maar je moet telkens een rij verslaan om verder te mogen. Als je alle rijen vol hebt, heb je de kaart veroverd. Je kunt ook een kaart van een tegenstander aanvallen, maar dan komt er een extra generaal-rij bij. Als je alle landen van een werelddeel hebt, kun je deze niet meer kwijtraken. Als alle landen in handen van spelers zijn, worden de punten geteld. Eindstand: Ronald I 18, Lody 16.

Spellensessies overzicht

9 juni 2007

Locatie: bij Corrie in Uithoorn vanaf 20.30u. Aanwezigen: Sacha, Willem, Corrie en Ronald I. Willem en Sacha kwamen onverwacht eten en toen de kids op bed lagen, was het tijd voor een spelletje. Ronald I had Fragile meegenomen. Elke speler heeft 2 havenarbeiders en 3 pakhuizen. Op het spelbord liggen kratten, die door de havenarbeiders kunnen worden verplaatst door duwen of overgeven aan andere havenarbeiders. De kratten kunnen ook gestapeld worden of gemarkeerd als breekbaar. Zodra iemand zijn 3 pakhuizen hebben gevuld krijgen de andere spelers nog één beurt om een hogere score te halen (de breekbare kratten leveren 2 i.p.v. 1 punt op). Willem leek te gaan winnen, maar Sacha kon dat net blokkeren. Ze dacht daarmee haar eigen kansen op te offeren, maar in de volgende beurt kon ze met een prachtige manoeuvre in één keer twee pakhuizen vullen: 3 punten. Corrie had ook al 3 punten, maar wist er geen punten meer bij te krijgen. Ronald I had pas 1 punt, maar hij wist er nog 2 bij te scoren. Willem had 2 punten, maar kon er geen punten bij halen. Winst dus voor Sacha. Eindstand: Sacha 3+, Corrie 3, Ronald I 3, Willem 2. Portobello Market was het volgende spel. Voor Corrie was het nieuw. De spelers proberen zo gunstig mogelijke plaatsen voor hun marktkramen te bemachtigen: dure plaatsen en straten met goede bezoekers. Een straat levert in principe alleen maar punten op als hij helemaal gevuld is met marktkramen en van beide kanten bezoekers komen. Sacha ging als een speer van start en liep steeds verder uit. De tussensprintjes van de andere spelers mochten niet baten. Het spel ineens snel naar het einde gaan, maar niemand vond het zinvol om zijn laatste marktkraam te bouwen in de hoop in de volgende beurt toch nog extra punten te scoren. Uiteindelijk werd toch de laatste ronde bereikt. Eindstand: Sacha 124, Corrie 112, Willem 107, Ronald I 99. Er werd nog even lekker gekletst over van alles en nog wat. Tot slot van de avond nog twee rondjes Frank's Zoo. De eerste werd gewonnen door Willem, de tweede door Ronald I. Toen was het echt tijd om afscheid te nemen.

Spellensessies overzicht

31 mei 2007

Locatie: bij Seb & Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Seb, Leonie, Jeroen, Simone, Lody, Bart, Sacha, Willem, Saskia, Rutger, Corrie en Ronald I. Wat een opkomst. Saskia wilde graag Notre Dame spelen en Sacha had het meegenomen en voorbereid. Maar er waren veel spelers die het graag wilden spelen. Hoe zou er gesplitst worden? Ronald I bleek ook een Notre Dame meegenomen te hebben en dus kon er door veel mensen gespeeld worden. Aan het ene spel speelden Sacha, Rutger, Leonie en Saskia. Aan het andere spel speelden, Bart, Lody, Willem, Corrie en Ronald I. Sacha verzorgde de uitleg voor twee spellen tegelijk. Het spel wordt gespeeld over 3 x 3 rondes. In elke ronde spelen de spelers 2 van 3 kaarten uit. Na het uitspelen van een kaart leg je een blokje in een wijk op je eigen spelbord en voert de bijbehorende actie uit. Zo kun je nieuwe blokjes verzamelen, geld verzamelen, punten verzamelen of ratten verwijderen. Ook kun je met je koets reizen. Met deze koets verzamel je fiches die je weer dezelfde voordelen opleveren als de andere acties. Je kunt ook fiches op de spelborden van de tegenspelers verzamelen. Tot slot kun je ook het onderhoud van de Notre Dame financieren. Uiteindelijk is de bedoeling om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Aan het eind van elke ronde kun je één van drie personages omkopen en een speciale actie doen. Daar heb je dus geld voor nodig. Na elke drie rondes worden diverse kaarten weer geschud en begint het feest opnieuw. Lody verdiende al heel snel veel punten en alleen Willem leek hem te kunnen volgen. In de tweede serie van drie rondes liepen veel spelers tegen een rattenplaag aan. Ronald I en Lody lieten dat de tweede ronde op zijn beloop. Bart ging er echter hard tegen vechten. Willem en Corrie kienden het precies goed uit. Ronald I was ondertussen goed aan het plannen en inderdaad in de derde serie rondes begon hij flink punten te scoren. Willem en Lody raakten in paniek. Was hun voorsprong nog wel voldoende? Alleen nog de Notre Dame bonuspunten verdelen en de winnaar was bekend. Eindstand: Ronald I 55 (2), Lody 55 (1), Willem 48, Corrie 40, Bart 27. Ronald I won dus met 1 muntje voorsprong. Bij het nalezen van de eindtelling bleek dat er nog een foutje was gemaakt. Na elke 3 rondes worden de bonuspunten van de Notre Dame verdeeld en niet alleen aan het einde van het spel. Het is niet duidelijk of er dan een andere winnaar was geweest. Het spel was iedereen erg goed bevallen en er wordt dan ook uitgekeken naar een volgende keer. 

Spellensessies overzicht

24 mei 2007

Locatie: bij Lody & Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Seb, Leonie, Jeroen, Simone, Lody, Caroline, Bart, Koen en Ronald I. Ronald I had Colosseum meegenomen en Jeroen, Lody en Bart wilden het wel uitproberen. Simone wilde graag toekijken. Net toen Ronald I met de uitleg bezig was, kwamen ook Seb en Leonie nog binnen. Zij gingen met Koen een spel doen en later voegde Caroline zich daar nog bij. Colosseum zou de hele avond duren, terwijl de rest wel vier of vijf spellen op tafel kreeg. Ronald I had het spel al eerder gespeeld en hij was dan ook vroeg begonnen met het plannen van zijn grootste werk. Lody gooide telkens erg slecht met de dobbelstenen, waardoor hij vrijwel geen medailles wist te verzinnen. De veiling was, zoals gewoonlijk, erg mat, totdat er gestreden werd om een setje met 2 speciale tegels. Uiteindelijk won Ronald I deze veiling. Tot geluk van Jeroen verscheen er tot slot weer een setje met 2 speciale tegels. Hij kon deze voor 8 op de kop tikken, tot ergernis van Lody. In de laatste veiling wist Jeroen 2 gladiatoren te kopen, zodat Ronald I op de valreep zijn stergladiator verloor. Ook met het onderling handelen lukte het hem niet om deze terug te krijgen. Een kleine streep door de rekening. Verder geen problemen voor Ronald I. Hij had een verzameling van maar liefst 7 medailles, twee senatoren in zijn stadion, een groot compleet programma, prachtige tribunes en diverse sterren. Een prachtig programma van maar liefst 102. Jeroen kwam tot zijn verrassing zelf ook nog tot 95. De anderen bleven flink achter. Als alle spelers bekend zijn met het spel, kan het vast een stuk sneller, maar nu was er toch de hele avond voor nodig. Iedereen had zich prima vermaakt tijdens het spel. Lody had nog de grootste moeite met de geluksfactor. Ook Ronald I vond dat de dobbelsteenworp in de laatste ronde in het geval van een spannende strijd winst of verlies kan bepalen. Dat is wel een beetje jammer. Eindstand: Ronald I 102, Jeroen 95, Lody 78, Bart 67.

Spellensessies overzicht

10 mei 2007

Locatie: bij Rutger & Esther in Uithoorn vanaf 20.00u. Aanwezigen: Seb, Leonie, Rutger, Esther, Jeroen, Corrie en Ronald I. Een grote bezetting voor de verandering. Ronald I was 's middags naar 999Games geweest en had twee nieuwe titels meegenomen: Alles of Niets en In Naam van de Koning. De eerste is een luchtig kaartspelletje en net toen er aan begonnen zou worden, kwamen Seb en Leonie nog binnen. Rutger en Leonie gingen met z'n tweeën het Kolonisten kaartspel doen, zodat de anderen het kaartspel konden proberen. Alles of Niets is een simpel slagenspelletje. Er zijn kaarten in verschillende waardes en kleuren. Iedereen gooit een kaart op de slag. De speler die de hoogste kaart speelt, wint de slag. In geval van gelijke stand, wint de speler die de kaart als eerste speelde. De kaarten van de slag worden met de klok mee binnen gehaald en gesorteerd op kleur. Als alle slagen zijn gespeeld tellen alleen de waardes die bovenop de gesorteerde stapels zichtbaar zijn. Dit blijkt niet eenvoudig en andere spelers proberen je natuurlijk lage waardes aan te smeren. Je moet dus toch wel even nadenken. Hoewel de geluksfactor toch ook best hoog is, is het erg lollig om te spelen. Je moet zoveel rondes spelen als het aantal spelers dat deelneemt, maar er werd besloten na twee rondes te stoppen. Eindstand: Ronald I 57, Esther, 55, Seb 54, Jeroen 52, Corrie 51. Daarna werd In Naam van de Koning nog een stukje geprobeerd. Het duurde echter te lang om het uit te spelen. In dit spel kopen de spelers schepen en handelsroutes. De schepen kunnen worden ingezet op deze handelsroutes om geld te verdienen. De schepen kunnen ook worden ingezet op wereldreizen om punten te verdienen. Elke speler heeft ook nog een geheime opdracht waarmee bonuspunten te verdienen zijn. Deze bonuspunten zijn afhankelijk van het aantal gecompleteerde handelsroutes en de verhouding van de schepen van de speler bij de diverse wereldreizen. Elke beurt mag een speler 2 acties uitkiezen uit 4 mogelijkheden, waarbij elke actie maar eenmaal mag worden gekozen. Na enkele beurten pik je het spel snel op en begin je enigszins in te zien hoe je moet gaan plannen. Het spel liet in ieder geval een goed gevoel bij de spelers achter en ze wilden het zeker de volgende keer weer proberen. Ronald I en Corrie moesten op tijd vertrekken om de oppas af te lossen. Ook Seb en Leonie gingen naar huis. De avond was weer voorbij gevlogen.

Spellensessies overzicht

3 mei 2007

Locatie: bij Saskia in Amsterdam vanaf 20.00u. Aanwezigen: Saskia en Ronald I. Wederom een minimale bezetting. Saskia had het nieuwe Rotterdam van The Game Master ontvangen, dus dat werd even bekeken. Ze had het inmiddels zelf al even gespeeld. Om beurten kiezen de spelers welke goederen ze in hun schip doen door aan te geven op welke positie het schip start. Met het schip proberen ze de juiste haven te bereiken. De schepen varen over gekleurde routes. Elke beurt mag je een routekleur kiezen. Alle schepen (ook van de andere spelers) die via deze kleur route kunnen varen, worden verplaatst. Zo kan het zijn dat je schip in de verkeerde haven terecht komt. Door de juiste goederen te leveren, kun je opdrachtkaarten vervullen. Wie als eerste een bepaald aantal punten heeft behaald, wint het spel.

Saskia had het spel Can't Stop nieuw gekocht, maar nog nooit gespeeld. Ronald I verzorgde de uitleg en er werd begonnen aan het verslavende dobbelspel. Telkens wil je verder gaan dan goed voor je is. In de eerste beurt merkte Saskia daar niks van en schoot als een speer naar boven. In de latere beurten begreep ze toch de titel van het spel. Uiteindelijk won Ronald I het spel met 3-2.

Daarna kwam Yspahan op tafel. De variant voor twee spelers werd uitgeprobeerd. Om beurten zijn de spelers startspeler. De startspeler komt in die beurt als eerste en als derde aan de beurt. De andere speler als tweede. Verder is het bouwen van een gebouw ook een actie. Van de karavaan worden maar 2 kamelen per rij gebruikt.

Saskia scoorde de eerste week veel punten, maar daarna sloeg Ronald I zijn slag. Hij kwam zelfs bijna zonder blokjes te zitten. Kun je nog wel gebouwen bouwen als je geen blokjes meer hebt? Hij kon in ieder geval niet de gewenste wijk uitkiezen, omdat hij deze niet meer kon vullen. Voor de einduitslag maakte het niet uit. Eindstand: Ronald I 101, Saskia 82. Het speelt lekker vlot met twee spelers. Geen van de spelers gebruikte de opzichter/de karavaan. Ronald I ging vooral voor de punten uit de wijken en bouwde dus zo snel mogelijk de laatste twee gebouwen. Volgende keer toch maar eens een andere tactiek uitproberen. De karavaan tactiek schijnt toch echt heel sterk te zijn.

Spellensessies overzicht

26 april 2007

Locatie: bij Seb & Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Seb, Leonie, Marije en Saskia. Wegens afwezigheid van de zieke Ronald I een verslagje van Saskia.

Het was erg warm en dus niet bepaald spellenweer donderdag, maar toch waren er 4 spelers, een goed aantal om veel spellen te kunnen spelen in een vlot tempo. Marije, een vriendin en ex-collega van Leonie, speelde voor het eerst mee en deed dat als ‘newbie’ prima. Leonie had Alles in Eimer al op tafel staan, zodat we meteen konden beginnen. Marije kreeg geregeld tactische tips voor het uitspelen van kaarten die toevallig (?) vaak een desastreus gevolg op Seb z’n emmerstapeltje hadden. Toch had dit niet het gewenste resultaat, want het was Leonie die als eerste emmerloos moest toezien hoe de anderen elkaar nog even verder belaagden. De eindstand: Saskia 3, Seb 2, Marije 0 en Leonie 0.

Vervolgens die lastige keuze: wat nu? Nautilus en Piratenbaai werden afgekeurd en de keuze viel op Lost Valley. Een van de aantrekkelijke kanten van dit spel is dat het speelveld echt ontdekt wordt tijdens de reis en er dus elke keer anders uitziet. Ieder spel is weer anders qua speelveld. De spelmechanismen blijven hetzelfde: je logistiek opwaarderen en goud verzamelen.

De meest effectieve methode hiervoor is op de loer liggen om je slag te kunnen slaan. Dat is het enige nadeel: achteroverzitten en profiteren van de investering van anderen loont uitstekend. Seb bevond zich naar z’n eigen mening al in verloren positie toen hij als startspeler werd aangewezen en stak dit tijdens het spel niet onder stoelen of banken. De dames lieten zich niet afschrikken en richtten zich op riviergoud (Leonie), berggoud met de dure mijnen (Marije) en berggoud met een minimale investering (Saskia). De wagens en het paard bewezen hierbij goede diensten. Seb had weinig voordeel van zijn boot, omdat de rivier in dit spel helemaal aan de zijkant lag en de echte strijd zich op het land afspeelde. Hij kwam in tijdnood en slaagde er door de invallende winter niet meer in een stapel berggoud te ontginnen. Eindstand: Saskia 19, Marije 15, Leonie 14 en Seb 7.

De afsluiter vormde het snelle (kinder)spelletje Fazantenbal dat bij Saskia thuis standaard op tafel ligt omdat Marit er zo’n fan van is. Het tij keerde en Seb kwam dicht bij de overwinning, maar Marije bleef hem nog net voor. Eindstand: Marije 17, Seb 16, Saskia 13 en Leonie 12.

 

Spellensessies overzicht

19 april 2007

Locatie: bij Saskia in Amsterdam vanaf 20.00u. Aanwezigen: Saskia en Ronald I. Een minimale bezetting deze keer. Ronald I had Portobello Market meegenomen en dat kon mooi worden uitgetest. Het spelbord is verdeeld in wijken die zijn omsloten door wegen. Langs de wegen is plaats voor marktkraampjes. Op de kruisingen is plaats voor bezoekers (arm of rijk). Om beurten mogen de spelers een aantal acties uitvoeren. De acties bestaan uit het plaatsen van een marktkraam of van een bezoeker. De marktkramen mogen alleen geplaatst worden in de wijk waar de bobby staat. De bobby kan onbeperkt verplaatst worden, maar het verplaatsen kan wel punten kosten. Als een weg helemaal gevuld is met marktkramen en beide kruisingen hebben een bezoeker, dan worden er punten gescoord. Hoe rijker de bezoekers, hoe meer de marktkramen opleveren. Als alle bezoekers zijn geplaatst, komt op de laatste kruising nog een lord te staan. Als iemand al zijn marktkramen heeft geplaatst, is de laatste ronde bezig. Aan het eind van het spel worden de wegen die nog niet gewaardeerd zijn en aan de lord grenzen, alsnog gewaardeerd. Wie nu de meeste punten heeft, wint het spel. Tijdens het spel kun je nog tweemaal een actiepuntenfiche inzetten om punten te scoren voor het aantal huizen dat je in de wijk hebt. Ter vervanging krijg je een nieuw fiche. Hoe eerder je dit doet, hoe hoger het nieuwe fiche is, dat je krijgt. Met twee spelers zitten er echter voldoende hoge fiches in, dus echt haast maken hoeft niet. Eindstand: Saskia 187, Ronald I 174. Het scorespoor loopt heel handig tot 130 ipv 100. Dat rekent makkelijk als je het bord rond gaat. Er werd trouwens gespeeld met de variantregel, waarbij de bezoekers al in een rij langs het bord staan, in plaats van willekeurig uit een zakje komen. Het spel is de spelers erg goed bevallen. Het speelt erg vlot, de regels zijn eenvoudig, maar er zijn voldoende beslissingen te nemen. Een aanrader! Ronald I had ook nog Origo meegenomen. Een nieuw spel van Wolfgang Kramer, dus de verwachtingen waren hoog. Het spel wordt gespeeld op de kaart van Europa. Daarop stichten de spelers clans. Door middel van het spelen van kaarten kunnen nieuwe stammen op het bord worden gebracht. Meerdere aangrenzende stammen vormen een clan. Zodra een land helemaal gevuld is met stammen, scoort de speler die de laatste stam zet daarvoor punten. Op enkele momenten vindt er een waardering plaats, waarbij punten te verdienen zijn voor de grootste clans, de grootste zeemacht en de meerderheid in de verschillende landen. Stammen kunnen ook over het bord worden verplaatst. Het spel begon erg droog en saai. Naar mate het spel vorderde bleek toch dat er iets meer in zat dan dat je op het eerste gezicht zou denken. Er werd meer gepland en de aanvallen werden iets zorgvuldiger gepland. Toch bleef het allemaal erg oppervlakkig. Dat gold ook voor de scores. Deze verschilde zelden meer dan 5 punten. Om beurten namen de spelers de kop over. Dat zou op een spannend spelverloop kunnen duiden, maar zo kwam het niet over. Wellicht dat het interessanter wordt met meer spelers, maar met twee spelers viel het tegen. Misschien waren de verwachtingen van een Kramer spel te hoog. Eindstand: Ronald I 162, Saskia 161.

Spellensessies overzicht

13 april 2007

Locatie: bij Monique & Jos in Utrecht vanaf 19.00u. Aanwezigen: Monique, Jos, Leonie, Sacha, Fieke, Bas en Ronald I. De verjaardag van Monique. Fieke en Bas kwamen eigenlijk niet om een spel te spelen, maar ze offerden zich wel op voor een spelletje Santy Anno, wat ze nieuw voor haar verjaardag had gehad. Ronald I verzorgde de leiding en het duurde even voordat Fieke en Bas er grip op kregen. Bas kon het niet echt waarderen, maar speelde wel mee tot het einde van het spel. Ronald I won de meeste rondes, maar Sacha wist er tussendoor toch eentje te winnen. Eindstand: Ronald I 23, Sacha 19, Monique 10, Leonie 9, Jos 8, Fieke 2, Bas 1. Bas hield het voor gezien en ging naar huis. Leonie stelde voor om Colosseum te gaan spelen, maar dat zou te lang gaan duren. De keuze viel uiteindelijk op Yspahan. Fieke wilde wel even toekijken, want ze zou toch vroeg naar huis gaan. Voor Jos en Monique was het nieuw. Na een korte uitleg van Ronald I kon er worden begonnen. Met enkele tips erbij kwam het spel snel op gang. Aan het einde van de tweede week maakte Ronald I een tussensprint en in de derde week zou hij zijn voorsprong alleen maar vergroten. Er werd niet aan gedacht om bij vier spelers de laatste dag in de volgorde van het scorespoor te spelen. Dat zou waarschijnlijk geen gevolgen voor de uitslag hebben gehad, hoewel de voorsprong van Ronald I dan wellicht wat kleiner was geweest. Eindstand: Ronald I 91, Leonie 72, Jos 60, Monique 47. Het spel was vooral Monique erg goed bevallen. Het kwam meteen op haar verlanglijstje te staan. Inmiddels was het tijd om naar huis te gaan. De volgende morgen zouden de meesten weer vroeg op pad moeten. Leonie bracht Ronald I nog naar huis en ging zich voorbereiden op haar Disney weekend. Monique was erg blij dat ze weer eens spellen had kunnen spelen.

Spellensessies overzicht

12 april 2007

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Leonie, Ramon, Saskia, Corrie en Ronald I. Ronald I had het nieuwe Colosseum voorbereid. Met vijf spelers verliep het voor een eerste keer best traag. Inclusief uitleggen duurde het bijna 2,5 uur bezig. Een volgende keer zal het aanzienlijk sneller gaan.

Het spel duurt 5 rondes. Iedere speler beheert een arena. In elke ronde kun je je arena uitbreiden of een nieuw programma kopen. Daarna kun je op een veiling nieuwe onderdelen voor je programma kopen, bijvoorbeeld paarden, leeuwen, gladiatoren. Daarna kun je deze onderdelen nog verhandelen met andere spelers voor andere onderdelen of geld. In de volgende fase kun je de keizer, consuls en senatoren met de dobbelsteen verplaatsen. Je probeert ze zo in je arena te lokken. Vervolgens kun je een van je programma's uitvoeren. Hoe meer onderdelen je hebt, hoe meer punten het oplevert. Daarnaast scoor je bonuspunten als bijvoorbeeld de keizer aanwezig is of als je een extra tribune hebt of als je al meerdere programma's hebt uitgevoerd. Het aantal punten wordt uitgekeerd in geld. Tevens wordt op het scorespoor bijgehouden hoeveel punten je programma opleverde. De punten van de programma's worden niet opgeteld. Er wordt uitsluitend bijgehouden wat je beste programma was. Degene die aan het eind van de ronde het beste programma heeft, krijgt een extra podium voor zijn arena. Degene die het slechtste programma heeft, mag een onderdeel stelen bij degene met het beste programma. Verder moet iedereen een gebruikt onderdeel inleveren. Zo krijg je de kans om maximaal vijf programma's uit te voeren. Wie uiteindelijk het beste programma heeft uitgevoerd, wint het spel.

Het spel is niet moeilijk, maar je moet wel even wennen aan de manier van plannen en het verkrijgen van de juiste onderdelen voor je programma. Je moet toewerken naar een geweldig programma, maar je moet oppassen dat je niet te laat bent, zodat het programma wordt weggekaapt. Het was in ieder geval de moeite waard en het zal zeker vaker op tafel gaan komen. Hopelijk verloopt het dan wat sneller, want meer dan 2 uur is echt te lang.

De eerste rondes bleven de scores dicht bij elkaar. Pas in de derde ronde realiseerde iedereen zich dat planning toch echt wel noodzakelijk is in het spel. De veilingen waren een beetje tam. Iedereen kreeg toch eigenlijk wel wat hij wilde, voor een redelijke prijs. Aangezien je in principe elke beurt maar één onderdeel voor je arena kunt kopen òf een programma kunt kopen, moet je op tijd je arena vergroten. Anders kun je namelijk geen groot programma uitvoeren.

Saskia had haar programma goed voorbereid en ging zelfverzekerd de laatste ronde in. Ze wist Ronald I nèt voor te blijven. Leonie was daarvoor al voorbijgestreefd door Ronald I. Corrie had geen groot programma en bleef achteraan steken. Alleen Ramon kon nog winnen. Hij had veel sterren verzameld en wist ze allemaal in te zetten. Hij won dan ook met overmacht. De dobbelsteenworp in de laatste ronde bleek bij iedereen toch wel erg belangrijk. De bonuspunten van de consuls en de keizer kunnen het verschil maken tussen winst en verlies. Eindstand: Ramon 85, Saskia 76, Ronald I 74, Leonie 72, Corrie 67. Het spel ziet er prachtig uit, maar je hebt niet echt het gevoel iets te organiseren. Je verzamelt alleen maar wat fiches en scoort daarmee punten. Mmm. Het was inmiddels laat geworden, dus iedereen ging snel naar huis.

Spellensessies overzicht

5 april 2007

Locatie: bij Seb & Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Leonie, Rutger, Esther, (Mette), Corrie en Ronald I. Ronald I was te laat en Rutger maakte zich daar zorgen om. Gelukkig was er een goede reden en uiteindelijk kon er om half negen worden begonnen met spelen. De keuze viel op Drachendelta. Voor Esther en Corrie was het spel nieuw. Ronald I verzorgde de uitleg. Doel is door het leggen van plankjes en stenen met je speelfiguur aan de overkant te komen. De spelers programmeren hun zetten op een Roborally manier. Voor Corrie en Esther was het in het begin dan ook even wennen, maar niet veel later was het in het midden van het bord een drukte van belang. Het zou op de juiste timing aankomen. Niemand durfde te springen, terwijl het in de meeste gevallen wel kon. Om beurten leken de spelers de winst te kunnen gaan pakken, maar dat werd vakkundig tegengewerkt. Ronald I probeerde Corrie te blokkeren, maar Rutger had andere ideeën. Hij speelde een draak tegen Ronald I, zodat zijn blokkade niet doorging. Corrie kon als gevolg daarvan vrij doorlopen en stond nu op winst. Daar was niets meer tegen te doen. Iedereen probeerde haar nog te blokkeren met een draak. De 2e, 3e en 4e kaart werden geblokkeerd, maar Corrie liep met de 1e kaart al naar de finish. Er was nog wel tijd voor een kort spelletje Diamant. Het spel verliep heel raar. De eerste drie mijnen waren al ingestort, voordat er goed er wel diamanten in het spel kwamen. Ronald I en Esther kozen er dan in de vierde mijn ook voor om er snel uit te gaan. De rest bleef achter, terwijl de mijn instortte. De laatste mijn zou de beslissing brengen. Tussen Ronald I en Esther was de strijd voor de winst, de anderen moesten hopen op een grote opbrengst. Esther ging er als eerste uit. Daarna volgde Ronald I. Maar omdat Corrie er ook uit ging, kwam hij gelijk uit met Esther. Rutger durfde als langste in de mijn te blijven en won uiteindelijk het spel nog. Eindstand: Rutger 14, Leonie 12, Esther 7, Ronald I 7, Corrie 3. Het tweede spel verliep heel anders. Ronald I bleef erg lang in de eerste mijn en legde daar de basis voor zijn overwinning. Zijn voorsprong wist hij telkens uit te breiden tot een gigantische score. Eindstand: Ronald I 43, Leonie 24, Esther 21, Rutger 21, Corrie 10. De avond zat er alweer op.

Spellensessies overzicht
Naar boven /Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2007