Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2006.4 |
Spellensessies 2006.4
Volgende sessie: 4 januari 2007 bij Lody & Caroline in Sassenheim |
28 december 2006
Locatie: bij Saskia in Amsterdam vanaf 20.00u. Aanwezigen: Saskia, Seb, Leonie en Ronald I. De laatste bijeenkomst van 2006. Niet zo'n grote opkomst, maar precies genoeg voor Die Säulen der Erde. Seb en Leonie waren wat later dan gepland. Voor Saskia en Seb was het spel nieuw, dus verzorgde Ronald I de uitleg. Tegen 21.00u kon het echte spel beginnen. Ronald I werd door het lot als startspeler aangewezen. De ambachtsman die hout in geld kon omzetten lag echter op het bord en kon dus nog niet gekozen worden. Maar een bouwmeester van Ronald I werd ook als eerste uit de zak getrokken. Hij vond de ambachtsman echter geen 7 goud waard. Saskia was later de gelukkige voor deze ambachtsman. Ze zou dan ook geen geldnood hebben tijdens het spel. Seb moest regelmatig lang denken om de goede beslissingen te nemen. Stukje bij beetje wist hij voorsprong te nemen, maar hij zag al aankomen dat hij die voorsprong niet zou behouden. Ronald I offerde een beurt op om door middel van steen veel geld te verdienen op de markt. Leonie had inmiddels een aardig arsenaal ambachtslieden opgebouwd en begon lekker punten te scoren. Ronald I en Saskia spaarden vooral metaal. Saskia was de eerste die een glasblazer in handen kreeg om het metaal om te zetten. Ronald I koos daarom de nieuwe startspeler te worden, om zo de volgende glasblazer te kunnen nemen. | Ook dit keer lag hij weer op het bord en kon dus niet gekozen worden. De eerste bouwmeester die uit de zak kwam, was van Saskia. Ronald I verwachtte niet dat Saskia ook een tweede glasblazer zou nemen, maar daarin vergiste hij zich. Nu zat hij met 4 metaal opgescheept. Hij moest het dus maar verkopen op de markt om het om te zetten in steen voor zijn beeldhouwers. Hij hield nog 1 metaal achter de hand voor de laatste ronde. Seb was enigszins afgeleid, omdat hij een storingsmelding van zijn werk kreeg en even moest inloggen op internet. Daardoor ging hij een beurt te laat naar de markt en kwam in geldnood. In de laatste beurt moest hij leidzaam toezien hoe de anderen de beste posities wegkaapten. Leonie had inmiddels een voorsprong van vier punten. Ronald I kreeg in de laatste ronde nog wel een ambachtsman om zijn metaal in punten om te zetten. Ook zijn goudsmid was klaar om aan de slag te gaan. Zou het voldoende zijn? Eindstand: Ronald I 49 (6), Leonie 49 (2), Seb 48, Saskia 42. Een erg spannend spel. Met vier spelers is het veel meer knokken op het bord voor interessante posities. Iedereen was zeer te spreken over het spel. Het spel had wat langer geduurd dan verwacht, dus werd snel de terugreis aanvaard. Helaas was er ook net een concert van Jan Smit in de RAI afgelopen, waardoor een flinke verkeerschaos voor oponthoud zorgde... |
25 december 2006
Locatie: bij John & Fenny in Amstelveen vanaf 20.00u. Aanwezigen: John, Fenny en Ronald I. Zoals elk jaar de gewoonte is, had Ronald I weer diverse nieuwe spellen meegenomen om na het Kerstdiner te spelen. Fenny koos als eerste Die Säulen der Erde uit. Voor John en Fenny was dit nieuw, dus moest het eerst worden uitgelegd. Het spel is op zich niet moeilijk, maar het duurde toch even voordat alles op zijn plaats viel. Fenny zorgde goed voor inkomsten. Elke beurt kon er twee hout worden omgezet in geld, zodat er geen te kort aan geld was. Tevens kwamen er elke beurt ook diverse extra blokjes binnen. Om te voorkomen dat hij in geldnood kwam, deed John heel zuinig met zijn bouwmeesters. Het duurde dan ook even voordat hij zijn puntenproductie op gang kreeg. Maar toen ging het ook met sprongen vooruit. Fenny richtte zich vooral op hout, terwijl Ronald I vooral steen inzamelde en als het even ging ook metaal. Hij gaf niet veel steen uit, in afwachting van de betere ambachtslieden. Ondertussen pakte hij rustig zijn punten in het klooster. Hij had een beetje geluk dat hij zich op de juiste momenten liet beschermen tegen de gebeurtenissenkaart. In de laatste ronde scoorde John veel punten, maar het was niet genoeg om in te lopen op Ronald I. Fenny kon haar geldvoorraad nog omzetten in 6 punten en schoot daarbij John wel voorbij. Eindstand: Ronald I 57, Fenny 50, John 44. Allen vonden het een interessant spel, maar John had moeite met de eenvoud waarop je kon weigeren je bouwmeester in te zetten. Hij vond dat er een boete op moest staan, als je niet wilde betalen voor de bouwmeester. Mmmm. | Er was nog wel tijd voor een iets korter spel en John koos Thurn & Taxis uit. Ook dit was nieuw voor John en Fenny. Gelukkig was het snel uitgelegd. Het duurde enkele beurten voordat de bouwregel helemaal op zijn plaats viel, maar toen ontstond er een spannende strijd. Ronald I had als eerste Bayern en hij had ook diverse punten met lange routes gepland. Hij liep wel telkens een koets achter op John en Fenny. Fenny was als laatste in de rij aan de beurt, maar ze kon het spel net niet uitmaken. Dat zou voor de anderen een flinke klap zijn geweest. John maakte het daarna wel uit. Met een prachtige route pakte hij niet alleen zijn 7-koets, maar ook een 7-fiche en het eerste fiche voor een station in alle landen. En natuurlijk het bonusfiche. Ronald I kon geen 7-route halen en pakte dus maar wat bonuspunten voor een klein land. Fenny kon nu wel haar route afsluiten. Ook zij haalde nog de bonus voor een station in alle landen. Maar zou het genoeg zijn? Ze bleek evenveel punten te hebben als John, maar omdat John het spel had uitgemaakt, won hij alsnog het spel. Eindstand (koets + fiches - stations): John (10+15-6=) 19, Fenny (10+13-4=) 19, Ronald I (7+12-4=) 15. Zowel John als Fenny waren zeer enthousiast over het spel. Ronald I had dus weer een goede selectie uit zijn spelmagazijn gemaakt. |
23 december 2006
Locatie: bij Rutger in Uithoorn vanaf 15.00u. Aanwezigen: Rutger, Willem, Ronald II en Ronald I. Een extra spellenafspraak om Through the Ages uit te proberen. Lody zou eerst ook komen, maar hij kon helaas niet. Ronald I had Die Säulen der Erde meegenomen en Rutger en Willem wilden dit spel wel leren (Ronald II was er nog niet). Rutger en Willem pikten het snel op en de scores gingen dan ook gelijk op. Ronald I richtte zich eerst voornamelijk op hout, terwijl de anderen elkaar op steen beconcurreerden. Willem stapte daarom langzaam maar zeker over op zand, terwijl Rutger een beetje zoekende was. Ronald I verschoof zijn aandacht langzaam maar zeker naar steen en metaal en wist Rutger flink dwars te zitten door de enige steenkaart te nemen voor zijn arbeiders. Nu had Rutger een probleem en moest op een andere manier aan punten zien te komen. Ronald I liep nu toch wel uit en Rutger en Willem streden om de tweede plaats. Eindstand: Ronald I 60, Willem 50, Rutger 48. Willem vond het wel een leuk spel, maar was er niet super enthousiast over. Nu was het tijd voor Through the Ages. Ronald I begon met de uitleg aan Willem en toen hij halverwege was, kwam Ronald II onverwacht binnen. Hij wilde wel meedoen, dus werd de uitleg opnieuw gestart. Uiteraard werd er gekozen voor het basisspel. Met vier spelers verliep het duidelijk trager dan met twee. Het wachten was in de meeste gevallen op Rutger. Willem scoorde er lustig op los met cultuurpunten en liep langzaam maar zeker uit. Rutger en Ronald I liepen af en toe door middel van actiekaarten weer wat punten in, maar toch leek Willem onbedreigd te gaan winnen. Ronald II had een flinke achterstand, maar had wel een krachtig leger. De bonuspunten voor dat leger bleken voldoende om de achterstand in te lopen. Uiteindelijk liepen de scores niet ver uiteen. Eindstand: Willem 55, Ronald I 53, Rutger 53, Ronald II 51. Het was de bedoeling om deze avond ook de gevorderdenversie te gaan spelen, maar daar werd met vier spelers toch maar vanaf gezien. Na het eten stelde Rutger voor om Pirates of the Spanish Main te gaan spelen. Er werden vier vloten samengesteld op basis van het aantal zeilen. | Later bleken de vloten niet helemaal in evenwicht op basis van punten. Ook de speelvolgorde bleek van belang. Zo kwamen Rutger en Ronald I beiden tegelijk met twee schepen aan op een eiland. Rutger kon de twee beste schatten (6+4) uitzoeken en Ronald I kreeg de twee slechtste (2+1). Een heel verschil. Ook op de andere eilanden vond Ronald I voornamelijk lage schatten. Willem en Ronald II vochten een grote zeeslag uit. Omdat Ronald II met twee schepen dubbele treffers kon maken, was Willem al snel kansloos. Ronald I probeerde nog wat punten te scoren door schepen van Rutger aan te vallen. De kanonnen van Ronald I waren veel sterker, maar omdat Rutger eerder aan de beurt was, kon hij snel veel masten van Ronald I uitschakelen. Uiteindelijk wist Rutger gemakkelijk het spel te winnen. Eindstand: Rutger 28, Ronald II 15, Willem 6, Ronald I 4. Er zitten leuke elementen in het spel, maar het verliep toch niet helemaal zoals verwacht. Daarna Memoir '44. Willem en Ronald II vormden een team (de Duitsers) en Ronald I en Rutger vormden een team (de Russen). In operatie Typhoon moesten Ronald I en Rutger een stad verdedigen tegen een overmacht aan Duitse tanks. Willem had Ronald II de regels uitgelegd, maar Willem bleek later niet goed op de hoogte van Overrun tactieken met tanks. Ze verkozen er daarom telkens voor om op afstand te schieten met de tanks, zodat de tegenaanvallen van de Russische infanterie niet zo sterk zouden zijn. Ronald I en Rutger besloten daarom zeer agressief te zijn met de infanterie en verlieten snel de stellingen op de heuvel. Er werd goed raak geschoten en omdat de tanks niet altijd terug konden trekken, werden ze snel uitgeschakeld. Eindstand: Rusland 7, Duitsland 5. Er was tijd voor een revanche en de zijden werden gewisseld. Ronald I en Rutger maakten veel gebruik van de Overrun tactieken en daar was Willem helemaal niet blij mee. De tanks drongen door de linies en konden gemakkelijk de stad veroveren. Eindstand: Duitsland 8, Rusland 3. Er werd nog wat gediscussieerd over de Overrun spelregels en dat het weer tijd was voor een grote Memoir '44 slag (zoals al op de planning stond). Daarna was het tijd om naar huis te gaan. |
21 december 2006
Locatie: bij Seb & Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Leonie en Ronald I. Een zeer kleine opkomst. Seb moest werken, dus Ronald I en Leonie waren blij dat Jeroen nog verscheen. Die was een beetje gaar na een dagje World of Warcraft, maar hij wilde toch komen spelen. Ronald I had Die Säulen der Erde meegenomen. Voor Jeroen en Leonie was dit nieuw. Er viel een hoop uit te leggen, maar erg moeilijk was het niet. Jeroen werd willekeurig gekozen als startspeler. Hij onderschatte de waarde van het geld en liet de ambachtslieden liggen die geld konden verdienen. Ronald I en Leonie sloegen meteen toe. Jeroen richtte zich voornamelijk op punten. Ronald I had de priester die bonuspunten opleverde, maar hij kwam er maar zelden toe om naar het klooster te gaan. De scores bleven dicht bij elkaar liggen, maar Jeroen kwam steeds meer in geldnood. Ook Leonie moest af en toe voorzichtig aan doen. Jeroen stond nog wel voor in punten, maar zag het onheil naderen. Leonie had inmiddels een grote voorraad metaal verzameld en richtte zich op de ambachtslieden die dat konden verwerken. Ronald I kreeg echter de eerste te pakken en wist daar flink wat punten uit te halen. Leonie kreeg de volgende twee en scoorde er lustig op los. In de laatste ronde kon Ronald I veel goederen verkopen en met het verdiende geld, kon hij maar liefst 8 punten kopen. Net genoeg voor de overwinning. Eindstand: Ronald I 49, Leonie 47, Jeroen 43. Een prima spel! | Jeroen ging naar huis en
Ronald I speelde nog een spelletje Lost Cities
met Leonie. In de eerste ronde ging Leonie onverdroten van start. Het
was een beetje link, maar gelukkig pakte het goed uit. Ronald I deed
veel voorzichtiger, maar toch scoorde hij meer. 51-31. De tweede ronde
verliep desastreus voor Leonie. Door één goede expeditie viel de schade
nog mee: -7. Ronald I scoorde maar liefst 62 punten. Het leek een
gelopen koers voor Ronald I. In de laatste ronde had hij een hele hand
vol blauwe kaarten, maar geen weddenschappen. Hij bleef er lang op
wachten, maar ze kwamen maar niet. Net toen hij aan de expeditie begon,
kwamen de weddenschappen tevoorschijn. Leonie profiteerde van de kaarten
die Ronald I weggooide en scoorde maar liefst 84 punten. De 14 punten
van Ronald I waren echter genoeg voor de overwinning: 127-108. Nog even
napraten over van alles en nog wat, maar daarna was het toch tijd om
huiswaarts te keren. Volgende week bij Saskia in Amsterdam (de laatste bijeenkomst dit jaar) |
17 december 2006
Locatie: bij Rutger in
Uithoorn vanaf 19.30u. Aanwezigen:
Rutger en
Ronald
I. Een speciale sessie om
Through the Ages te proberen. Rutger liet
op de computer eerst het online spel
Travian zien, waar je een dorpje moet opbouwen ten tijde van de
Romeinen en de Germanen. Een paar keer per dag kun je je orders opgeven.
Maar daarna was het tijd voor Through the Ages, ook wel bekend als
Civilization the Cardgame. Het kan op drie manieren gespeeld worden: een
eenvoudige basisvariant, een gevorderde versie en het complete spel. De
eerste keer was de basisvariant voldoende. De regels maken het mogelijk
om tijdens het lezen al te gaan spelen. Ronald I had de regels van
tevoren al een keer doorgenomen. Elke speler begint met een eenvoudige
staatsvorm, één leger, twee boerderijen, twee mijnen en één
laboratorium. De staatsvorm bepaalt hoeveel acties je mag ondernemen (in
dit geval 4 gewone acties en 2 militaire acties).
|
Elke beurt komen er nieuwe kaarten in het spel, die je door middel van acties in je handen kunt nemen en door middel van acties kunt uitspelen. Aan het eind van je beurt produceren je boerderijen voedsel en je mijnen grondstoffen. Daarnaast scoor je eventueel culturele punten (daar draait het om) en spaar je wetenschappelijke ontwikkelingen. De kaarten bevatten leiders, wereldwonderen, bonuskaarten, nieuwe gebouwen, upgrades voor bestaande gebouwen, upgrades voor je legereenheden enz. Het voedsel heb je nodig voor nieuwe bevolkingsaanwas (die je weer nodig hebt om nieuwe gebouwen te bevolken). De grondstoffen heb je nodig om nieuwe gebouwen te bouwen, upgrades aan te brengen, wereldwonderen te bouwen enz. De wetenschappelijke ontwikkelingen heb je nodig om nieuwe gebouwen te activeren. Al met al zit het spel heel logisch in elkaar en pik je de draad snel op. Het is wel even wennen aan het schuiven met kleine steentjes, maar de kaarten zijn gelukkig dun genoeg om dat niet al te lastig te maken. Het eerste spel was voor Rutger veel te snel af. Hij was flink aan het opbouwen, maar had zich niet gerealiseerd dat het spel al zo snel af zou zijn. In het basisspel krijg je voor diverse randzaken bonuspunten, zodat het wel zin heeft om je daar op te richten. In het gevorderdenspel hebben deze randzaken (zoals de legereenheden) andere functies. Eindstand: Ronald I 60, Rutger 44. Het spel had ongeveer een uur geduurd. Een revanche was dus nog mogelijk. Nu ging het veel meer gelijk op en wist Rutger zijn kleine voorsprong te behouden. Ronald I slaagde er niet in deze weg te werken. In drie kwartier was het spel afgelopen. Eindstand: Rutger 55, Ronald I 50. Een leuke manier om het spel te leren kennen, maar uiteraard verlang je naar meer. Dat wordt gelukkig geboden door de twee andere spelmogelijkheden. Dat gaat binnenkort uitgeprobeerd worden. Het spel heeft een prima indruk achtergelaten. |
14 december 2006
Locatie: bij Jeroen in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Seb, Leonie en Ronald I. Een kleine opkomst. Ronald I wilde graag Acquire spelen, maar dat bleek Jeroen niet meer te hebben. Leonie stelde Müll+Money voor en ze verzorgde nog even een opfrissing van de geheugens. Jeroen had een moeilijke start. Hij slaagde er maar niet in om zijn fabriek te upgraden, omdat er telkens voor hem geen kaarten voor beschikbaar waren. Leonie kon maar liefst twee keer dubbel upgraden, waardoor ze wel een beetje in geldnood kwam. Jeroen besloot toen maar het spel snel te beëindigen, waardoor de anderen veel geld in het water hadden gegooid. Hij wist zodoende zelfs nog tweede te worden. Eindstand: Leonie 40, Jeroen 37, Ronald I 34, Seb 31. | Daarna een spelletje
Mission Red Planet. Ronald I verzorgde de
uitleg. Ruimteschepen vlogen af en aan. Seb zat te klagen dat hij pech
had met de fiches op de planeet, maar daarmee wist hij wel 9 bonuspunten
te verdienen. Hij klaagde ook dat hij bij het begin van het spel geen
keuze had voor de bonuskaart, omdat hij twee discoverykaarten trok.
Leonie had een mooie regio op de planeet in bezit genomen en daar een
discoverykaart bij gelegd. Dat trok de aandacht van Jeroen die de regio
uiteindelijk wist te veroveren. In plaats van 3 kwamen er 5 puntenfiches
van "3" te liggen. En aangezien er nog eentje lag uit een vorige ronde,
leverde dat maar liefst 18 punten op. Daar was Leonie niet blij mee. De
discoverykaarten bleken weer de doorslag te geven. Eindstand: Jeroen 52,
Ronald I 40, Seb 28, Leonie 14. Een lekker simpel en chaotisch spel.
Alleen Seb was er niet helemaal over te spreken. Volgende week bij Seb & Leonie in Hoofddorp |
7 december 2006
Locatie: bij Rutger en Esther in Uithoorn vanaf 20.30u. Aanwezigen: Rutger, Jeroen, Seb, Leonie, Saskia en Ronald I. Oorspronkelijk zou de spellenavond bij Ronald I in de Kwakel zijn, maar op het laatste moment belde Rutger of er niet in Uithoorn gespeeld kon worden. Dan kon hij tenminste ook mee doen. Dat bleek geen probleem en om 20.30u was iedereen klaar om te spelen. Ronald I had In 80 Tagen um die Welt meegenomen. Dat is tenminste lekker vlot met zes spelers te spelen. Leonie kende het nog niet. Het spel is gelukkig snel uit te leggen, maar je mist wel snel de nodige details. Ronald I ging als een speer van start en de anderen hadden moeite om hem bij te benen. Seb en Rutger deden het echter heel rustig aan en deden een wedstrijdje wie het laatste uit Londen wilde vertrekken. Halverwege was het echter Jeroen die er het beste voor leek te staan. Hij had net zoveel reisdagen als Ronald I, maar had wel een etappe meer afgelegd. Langzaam maar zeker liep Ronald I echter in en het zou er om spannen wie er zou winnen. Ronald I gokte de laatste etappe op de dobbelsteen. Hij moest 6 reisdagen plus 1 dobbelsteenworp. Hij gooide tot zijn grote teleurstelling een zes en hij had geen muntjes meer over. Jeroen fleurde op. Hij had ineens toch weer een kans. Leonie trok een gebeurteniskaart en iedereen verloor een dag. Snel werd in de regels nog even nagezocht wanneer iedereen een strafdag kreeg vanwege het feit dat Ronald I de finish al had bereikt. Dat bleek aan het begin van de beurt te zijn. Daar was Jeroen niet blij mee. Daar ging zijn mogelijke overwinning in rook op. Bij het nalezen viel meteen op dat het kopen van een kaart 2 muntjes kost in plaats van 1. | Het kan toch wel even
handig zijn om oude bekende spellen nog eens na te lezen. Er kunnen
nogal wat slordigheden insluipen. In dit geval: - het is niet verplicht de detective te verplaatsen; - de fiches liggen open op het bord, niet gesloten; - bij zes spelers mag de zesde speler in plaats van een open kaart ook een gesloten kaart trekken; - bij zes spelers eindigt het spel na de beurt waarin de vierde speler Londen haalt; - er liggen zoveel kaarten open als het aantal nog reizende spelers plus één. Eindstand: Ronald I 78, Jeroen 79, Seb 81, Leonie 84, Saskia 86, Rutger 96. Het blijft een prima familiespel. De avond werd afgesloten met een spelletje Tik Tak Boem. In het exemplaar van Rutger zaten helaas geen spelregels meer. Er moest dus een beroep op het geheugen worden gedaan. Saskia kende het spel nog niet. Leonie had vaak moeite om woorden te vinden, maar het was Ronald I die werd opgescheept met de meeste kaarten. Over één kaart was er nog twijfel en dus werd besloten deze voor de helft aan Saskia toe te kennen en de helft aan Ronald I. Tik Tak Boem is geen hoogdravend spel, maar er werd wel flink gelachen. Altijd leuk om zo een spellenavond af te sluiten. Toen Mette huilend wakker werd, was het tijd om af te sluiten. Eindstand: Jeroen 2, Seb 2, Rutger 3, Saskia 3,5, Leonie 6, Ronald I 9,5. Volgende week bij Jeroen in Hoofddorp |
1 december 2006
Locatie: bij Lody en
Caroline in Sassenheim vanaf 18.30u. Aanwezigen:
Seb,
Leonie, Lody,
Caroline,
Jeroen, Simone,
Willem,
Sacha, Koen, Bart, Merel, Lotte en
Ronald
I. Een speciale bijeenkomst in verband
met Sinterklaas. Caroline had twee schalen
met heerlijke lasagna gemaakt. Seb en Leonie kwamen pas na het eten,
maar de anderen lieten het zich heerlijk smaken.
smullen maar |
Om 20.30u was het tijd
voor het cadeautjes feest. Iedereen had twee cadeautjes meegenomen en er
werd flink om gedobbeld. Uiteindelijk eindigde iedereen met wat
presentjes. Altijd weer afwachten waar de strijd dit keer om zou gaan.
Om 23.00u hielden de meesten het voor gezien en keerden huiswaarts.
wat zit er in de pakjes? |
30 november 2006
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Seb, Leonie en Saskia. Een heel kleine opkomst deze keer. Even zag het er naar uit dat de avond helemaal niet door zou gaan, maar gelukkig werd er wel gespeeld. Railroad Tycoon The Boardgame werd weer eens uit de kast gehaald. | Saskia en Leonie waren
druk in de weer rond New York, terwijl Seb zich afzijdig hield. Hij kwam
daardoor net te kort en moest de winst aan Saskia laten. Volgende week bij Ronald I in de Kwakel |
24 november 2006
Locatie: bij Monique en Jos in Utrecht vanaf 20.00u. Aanwezigen: Sandra, Enrico, Monique, Jos en Ronald I. Monique wilde graag weer eens spellen spelen en had o.a. Sandra, Enrico en Ronald I uitgenodigd om kennis te komen maken met Jos. Seb en Leonie konden helaas niet en Esther was net bevallen van een dochter. Met z'n vijven kon mooi Maestro Leonardo op tafel komen. Alleen Ronald I en Enrico hadden het eerder gespeeld. Ronald I verzorgde de uitleg. Het werd een spannend spel, waarbij iedereen elkaar af en toe flink dwars zat. Voor Jos was dit even wennen, maar hij paste zich goed aan. Monique kwam in het middenspel wegens geldgebrek vast te zitten en wist daar bijna niet uit te komen. De strijd leek te gaan tussen Ronald I en Enrico, maar onverwachts mengde Sandra zich nog in die strijd. Enrico paste in de 7e ronde de volgorde van de projecten aan, waardoor het door Ronald I verwachtte project niet meer tevoorschijn kwam. Hij wist wel een ander project snel af te werken, zodat Sandra daar in ronde 9 niet meer aan kon beginnen. Eindstand: Enrico 46, Sandra 42, Ronald I 36, Monique 35, Jos 28. Het blijft een geweldig spel. | Dan maar iets luchtigers, hoewel luchtig... Ronald I haalde Santy Anno tevoorschijn. Het begon makkelijk, met eenvoudige kaartjes. Maar elke ronde introduceerde hij weer meer kaartjes. Jos raakte steeds meer de draad kwijt en Monique had ook moeite om aan te klampen. Sandra was in topvorm en won bijna elke ronde. Ronald I kon af en toe wat tegengas bieden, maar ook hij maakte de nodige foutjes. Een hectisch spel, wat uiteindelijk toch wel gewaardeerd kon worden. Eindstand: Sandra 21, Ronald I 14, Enrico 10, Monique 8, Jos 3. Dan nog maar iets eenvoudigs: That's Life. Ook dit kende Jos nog niet, maar dit was snel uitgelegd. Hoewel, drie uitleggers door elkaar bleek ook niet te werken. Gewoon maar beginnen, dan valt alles op zijn plaats. Er werd gekozen voor de random startopstelling. De strijd ging duidelijk tussen Enrico en Sandra, die vandaag in goede vorm waren. Het werd pas op het laatst beslist, toen Enrico een grote negatieve tegel in een positieve kon omzetten en Sandra nog wat strafpunten in de maag kreeg gesplitst. Eindstand: Enrico 18, Sandra 7, Monique 2, Jos 2, Ronald I -2. Ronald I kon als troostprijs de wisselbeker van de Uitdaging meenemen, met een nieuwe voet en nieuwe naamplaatjes. |
23 november 2006
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Seb, Leonie, Saskia en Ronald I. Ronald I en Saskia waren als eerste aanwezig. Er werd besloten met Leonie een kort spelletje Mamma Mia te gaan spelen. Net toen Ronald I het had uitgelegd aan Saskia, kwamen Rutger en Esther binnen. Een korte uitleg voor Esther en het spel kon beginnen. Esther pikte het snel op en scoorde al snel enkele pizza's. Ook Leonie ging als een speer van start. Ronald I en Rutger hadden nog wat moeite met het kokkerellen en voor Saskia was het systeem nog niet helemaal duidelijk. De tweede ronde ging al beter en bij Esther en Leonie begonnen nu ook pizza's te mislukken. In de derde ronde sloeg Ronald I toe, maar hij had net te weinig ingrediënten over om Rutger nog te verslaan. Eindstand: Rutger 6 (3), Ronald I 6 (0), Esther 5, Leonie 4, Saskia 3. Het blijft een leuk spelletje, hoewel het Saskia niet helemaal kon boeien. Seb was er inmiddels ook en er werd een spel voor 6 gezocht. Op verzoek van Leonie viel de keus op Funkenschlag en wel de nieuwe Benelux uitbreiding. | Deze speelt een stuk
sneller omdat de verbindingen goedkoper zijn en elke beurt wordt ook de
goedkoopste centrale van de markt vervangen. Tevens kun je iets eerder
aan windmolens komen. Het spel ging erg gelijk op. Rutger en Seb waren
soms de vertragende factoren, maar met een beetje aansporing werd er
toch wel doorgespeeld. Leonie deed het als vanouds weer erg goed, maar
toch ging de strijd tussen Rutger en Seb. Ronald I verloor in het
middenspel de aansluiting en kon deze niet op tijd meer terugkrijgen.
Eindstand: Rutger 14 (136), Seb 13 (142), Leonie 12 (129), Ronald I 10
(118), Saskia 10 (116), Esther 9 (100). De verschillen lijken groter dan
dat ze tijdens het spel waren. Je moet duidelijk je tactiek aanpassen
aan de versnelde speelduur van deze uitbreiding.
Volgende week bij Seb & Leonie in
Hoofddorp |
20 november 2006
Locatie: bij Saskia in Amsterdam vanaf 20.00u. Aanwezigen: Saskia en Ronald I. Een extra spellensessie. Saskia wilde graag de 2-speler spellen De Ruimteschepen van Catan en Mr. Jack uitproberen. Ronald I had de spelregels voorbereid. De Ruimteschepen vroegen nogal wat uitleg, maar uiteindelijk kon er toch worden begonnen. Beide spelers gaan met hun ruimteschip door 4 verschillende kaartenstapels in de hoop kolonies te stichten en handel te drijven. Het was voor beide spelers even aftasten hoe alles in elkaar viel. Ronald I had het spel wel eens gespeeld en had dan ook een kleine voorsprong. Hij zorgde voor de nodige uitbreidingen in zijn ruimteschip, terwijl Saskia het vooral van de bonuspunten moest hebben. Toch bleef het verschil telkens maar 1 punt. Saskia dacht dat ze kansloos was voor de overwinning, maar toch wist ze steeds de achterstand beperkt te houden. Het einde naderde. 8-8, 9-9. Wie zou als eerste de 10 bereiken? Ronald I was klaar om een kolonie te stichten. Het was alleen nog zaak om de juiste planeet te vinden. Dat lukte en hij won het spel. Inclusief voorbereiding en uitleg had het spel toch bijna 2 uur geduurd. Het was Saskia prima bevallen. Hoewel iedere speler voor een groot deel voor zichzelf speelt, heb je toch het gevoel samen bezig te zijn. Een 2-speler spel waar je echt voor moet gaan zitten. | Er was gelukkig nog tijd voor Mr. Jack. Ronald I en Saskia hadden de Nederlandse vertaling van de spelregels verzorgd (een flinke haastklus) en waren erg benieuwd naar het spel. In de steegjes van een Londense wijk wordt gejaagd op Jack the Ripper. Deze heeft zich vermomd als één van de rechercheurs. De ene speler speelt Mr. Jack en moet 8 beurten lang uit handen van de andere speler zien te blijven of moet proberen te ontsnappen uit de wijk. Er zijn 4 uitgangen, waarvan er telkens 2 zijn afgesloten. Er zijn 8 speelfiguren. Elke beurt worden er 4 geactiveerd, waarbij elke speler er twee doet. Aan het eind van de beurt moet Mr. Jack bekend maken of hij zichtbaar is, of niet. Zichtbaar wil zeggen dat hij aangrenzend aan verlichting staat of aangrenzend aan een ander speelfiguur. Op basis daarvan kan langzaam maar zeker worden afgeleid welke speelfiguur Mr. Jack is. In het eerste spel had Saskia erg snel door wie Mr. Jack was, maar voordat ze hem kon arresteren, wist hij te vluchten uit de wijk. Ronald I had gewonnen. Een revanche was op zijn plaats. Nu maakte Ronald I veel beter gebruik van de mogelijkheden en hij bleef lang onbekend. Toen hij bijna dacht gewonnen te hebben, maakte Saskia een berekende gok en wist Ronald I tot zijn verbazing te arresteren. Wat een listig spel. Een absolute topper. |
16 november 2006
Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Esther, Seb, Leonie, Lody, Caroline en Ronald I. Ronald I had taart meegenomen vanwege zijn verjaardag. Lody zette enkele spellen voor maximaal 4 personen op tafel. Er werd dus besloten te splitsen in 2 groepen van 3 spelers. Seb had Yspahan al eens gespeeld en kon dat Leonie en Ronald I wel uitleggen. Het spel wordt gespeeld in 3 weken van 7 dagen. Om beurten starten de spelers een dag en aan het eind van de week vindt er een waardering plaats. Het starten van de dag gebeurt door het gooien van 9 dobbelstenen (of maximaal 3 meer als je er goud voor betaalt). De dobbelstenen worden per waarde gesorteerd en op een speciale dobbelsteentabel gelegd. De dobbelstenen worden in oplopende waarde in de rijen gelegd, waarbij de hoogte waarde in ieder geval in de bovenste rij komt. Daardoor kunnen tussenliggende rijen leeg blijven. Te beginnen bij de speler die gegooid heeft, mag elke speler een setje dobbelstenen kiezen. Daarbij mag de bijbehorende actie worden uitgevoerd, de opzichter mag worden verplaats of er mag een kaart worden getrokken. De bijbehorende actie is afhankelijk van het aantal dobbelstenen in het setje. Zo kun je nieuwe kamelen verkrijgen, goudstukken ontvangen of je mag winkels in een bepaalde wijk bevoorraden. Daarna mag je nog een gebouw bouwen, als je de juiste hoeveelheid goud en kamelen kan betalen. Deze gebouwen geven je in toekomstige beurten voordeeltjes. Aan het eind van de week scoor je punten voor wijkdelen die je compleet hebt bevoorraad. De opzichter kan daarbij echter roet in het eten gooien. Na drie weken kan de winnaar worden bepaald. Ronald I ging als een speer van start, op de voet gevolgd door Leonie. Seb had een wat moeizamer start, maar wist met een tussensprint weer in de buurt te komen. Ronald I koos er telkens voor zijn eigen score te verhogen, in plaats van anderen dwars te zitten. Leonie kon daardoor telkens goed meescoren. Even leek Leonie daardoor de winst te gaan pakken, maar de bonuspunten die Ronald I kreeg, waren voldoende. Eindstand: Ronald I 83, Leonie 74, Seb 73. | Het was best een leuk
spel, maar het liet toch een onbevredigend gevoel achter. Was het wel
helemaal goed gespeeld? De opzichter was door niemand verplaatst en er
waren maar een paar kaarten genomen. Nog maar eens goed nalezen, voordat
de tweede poging wordt gewaagd. De anderen hadden Genesis gespeeld. Twee
dobbelstenen bepalen welke kleur tegels van je eigen soort je op het
spelbord mag plaatsen. Op het spelbord ontstaan langzaam groepen tegels,
die aan het eind van het spel punten opleveren. Hoe groter de groep, hoe
meer punten deze kan opleveren voor de speler, die binnen deze groep, de
grootste groep van zijn eigen soort heeft. Een snel te leren legspel,
met toch interessante beslissingsmogelijkheden. En het wordt in een half
uurtje gespeeld. Daarna nog even nakletsen over de aanstaande baby van
Esther. Lody haalde ondertussen Block by Block tevoorschijn, een
puzzelspel met 7 verschillende blokjes. Opdrachtkaarten geven aan welk
figuur je moet maken. Opdracht 1 bleek al erg lastig, maar uiteindelijk
wist Ronald I deze wel te bouwen. Opdrachten 2, 3 en 4 volgden al snel.
Uiteindelijk maar opdracht 60 gedaan. Het blijkt nog verrassend lastig
en dat met maar 7 puzzelstukjes. Lody had ook zijn spellenvoorraad opgeschoond. Ronald I kreeg een stapel spellen mee om bij de tweedehandsspellen in Spelmagazijn te zetten. Binnenkort kun je ze daar allemaal vinden. Zo gaat Warcraft The Boardgame plus de uitbreiding weg en ook Elfenland met de veelgezochte uitbreiding Elfengold. Mocht je interesse hebben, dan kun je alvast een mailtje sturen naar Spelmagazijn. Volgende week bij Seb & Leonie in Hoofddorp |
9 november 2006
Locatie: bij Saskia in Amsterdam vanaf 20.00u. Aanwezigen: Saskia, Leonie en Ronald I. Een kleine opkomst. Alleen Leonie en Ronald I wisten de locatie in Amsterdam te vinden. Leonie moest wel even zoeken naar een parkeerplaatsje. Saskia wilde graag Maestro Leonardo spelen. Voor Leonie was het nieuw. Ronald I verzorgde de uitleg, maar omdat het best nog veel is, leek Leonie niet alles op te pikken. Niets was minder waar. Ze had het spel direct goed door. Ronald I probeerde door snel een klein project af te ronden een financiële voorsprong te krijgen en net in een ander ritme te komen dan de beide dames. Dat leek te lukken, maar halverwege het spel kwam hij met zijn eigen timing in de war. Hij worstelde om weer terug in het ritme te komen, maar dat lukte slechts half. In de laatste ronde wist Leonie nog 2 projecten af te maken, terwijl Ronald I 2 werkweken te kort kwam. Eindstand: Leonie 68, Ronald I 52, Saskia 41. | Saskia had ook het spel
Regenwormen nog liggen. Ze kende het nog
niet. Dat kon natuurlijk niet, dus werd dit ter afsluiting gespeeld. De
stenen stapelden zich op bij Saskia, terwijl Ronald I en Leonie
voortdurend hun laatste steen zagen verdwijnen. Tegen het einde van het
spel wist Ronald I nog enkele stenen te krijgen, maar dat was niet
genoeg om Saskia te verslaan. Eindstand: Saskia 12, Ronald I 9, Leonie
0. De avond zat er alweer op. Nog even nakletsen over van alles en nog
wat en dan richting huis. Volgende week bij Lody & Caroline in Sassenheim |
6 november 2006
Locatie: bij Rutger en Esther in Uithoorn vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Jeroen en Ronald I. Een speciaal ingelast sessie om Imperial uit te proberen. Lody zou ook komen, maar moest op het laatste moment afhaken. Ronald I had de regels doorgenomen en verzorgde de uitleg. Imperial is van dezelfde auteur als Antike en dat herken je terug aan de speciale rondel waarin je je keuzes maakt. Op het eerste gezicht lijkt het spel echter op Diplomacy. Je herkent de kaart van Europa en zes van de zeven landen van Diplomacy komen ook weer terug. Elk land heeft vloten en legers en kan daarmee gebied veroveren. Het veroveren lijkt veel op de methode van Antike. Geen kaarten, geen dobbelstenen, gewoon één tegen één de eenheden afruilen. Er mogen echter eenheden van verschillende landen in een gebied staan, zonder dat er gevochten hoeft te worden. Door het investeren in landen proberen de spelers de macht in handen te krijgen. De speler die het meeste heeft geïnvesteerd, bepaalt wat het land voor actie doet. Dat doet weer denken aan 1830. En als het land rente moet betalen en het heeft niet genoeg in kas, dan moet je dat als speler zelf bijbetalen. Een combinatie van drie topspellen dus. Welke acties kun je met een land doen? Je kunt nieuwe fabrieken bouwen, je kunt de fabrieken nieuwe eenheden laten bouwen of je kunt nieuwe eenheden importeren. Daarnaast kun je belasting innen, wat zowel persoonlijk gewin als geld voor het land kan betekenen. Uiteraard kun je je eenheden verplaatsen en daarmee gebied veroveren, fabrieken vernietigen of de productie en het het treinenstelsel van andere landen platleggen. | Tot slot is er de keuze te investeren. De speler met de Investor kaart krijgt geld en mag in één van de landen investeren. Daarna schuift deze kaart door. Ook iedereen die nergens de macht heeft, mag investeren. Het was nog niet echt duidelijk hoe je dit spel nu goed moest gaan spelen. Bij het begin van het spel werd er een foutje gemaakt, dat vergaande gevolgen zou hebben. Bij het lezen van de regels was over het hoofd gezien dat de spelers van de beginpositie ook de investeringskaart krijgen. Daardoor was het moeilijk om aan geld te komen en kwam Rutger in een onmogelijke positie te zitten. Hij kreeg te weinig geld binnen om actief te investeren en zodra hij weer geld had, liep hij alweer achter op Jeroen en Ronald I. Na ongeveer een uur werden de regels nog maar eens nagelezen en kwam de fout naar boven. Het was echter te laat om het spel opnieuw te beginnen. Binnenkort een nieuwe poging, die naar verwachting een stuk beter zal gaan verlopen. Het lijkt een erg interessant spel, hoewel er wel het gevaar in lijkt te zitten, dat een speler in een uitzichtloze positie komt te zitten, waar maar moeilijk verandering in gebracht kan worden. De tijd zal het leren. Verder lijkt het spel op een geslaagde combinatie van drie topspellen, dus er wordt uitgekeken naar de volgende poging. |
2 november 2006
Locatie: bij Seb en
Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen:
Rutger, Esther,
Seb,
Leonie, Lody, Bart,
Saskia en
Ronald
I. Leonie wilde graag
Railroad Tycoon The Boardgame doen. De doos
stond al op tafel. Het spelbord paste er precies op. Ronald I en Saskia
wilden ook wel graag meedoen. Esther maakte het niet zoveel uit en
Rutger moest worden overgehaald. Zijn vorige kennismaking met Railroad
Tycoon was niet 100% bevallen. Seb ging met Lody en Bart een ander spel
spelen. Leonie verzorgde de uitleg. Ze had het spel inmiddels twee keer met twee spelers gespeeld, dus wist redelijk hoe het in elkaar zat. Heel af en toe moest er nog wat worden opgezocht. In Railroad Tycoon leg je spoorrails aan en vervoert goederen naar steden. Voor elk traject dat gebruikt wordt ontvangt de eigenaar een winstpunt. De hoeveelheid winstpunten geeft tevens aan hoeveel geld je aan het eind van een ronde krijgt. Iedere speler begint zonder geld. Door het uitgeven van aandelen, kun je geld krijgen. Elk aandeel dat je hebt, verlaagt echter de inkomsten die je per ronde krijgt en aan het eind van het spel is elk aandeel ook nog eens een strafpunt. Aan het begin van elke ronde wordt via een veiling bepaald wie de startspeler is. Vervolgens komt iedereen drie keer aan de beurt. In je beurt kun je een kaart nemen (die levert je voordeel op), rails leggen (dat kost geld, maar je kunt nu wel goederen vervoeren), je treinen verbeteren (dat kost ook geld, maar je kunt nu langere trajecten afleggen), dorpen verstedelijken (en ook dat kost geld, maar er komen wel nieuwe goederen in het spel), goederen vervoeren (dat levert punten op), of een speciale verbinding leggen (dat kost veel geld, dat levert geld op en mogelijk ook punten). Aan het begin van het spel worden er een aantal kaarten opengelegd, waar je later uit kunt kiezen en aan het begin van elke ronde wordt er één bij gelegd. Na drie beurten krijgt iedereen weer geld (inkomsten op basis van je winstpunten minus het aantal aandelen dat je hebt uitgegeven). Tevens worden nu alle niet afgebouwde spoorwegen verwijderd. |
Leonie wist het meeste
van het spel en begon dan ook direct erg goed. Rutger had het ook al
eens gespeeld en wist goed mee te komen. Ronald I begon aan de andere
kant en ging zijn eigen gang. Saskia en Esther probeerden nog even uit
te vissen, wat nu het belangrijkste was. Rutger bleef voortdurend aan
kop, maar Ronald I en Leonie zakten wat af. Esther had enkele leuke
trajecten en scoorde gestaag punten. Saskia werkte aan een aantal
opdrachtkaarten en maakte ineens een flinke sprong. Ze had koploper
Rutger weer bijgehaald. Ronald I investeerde flink en zorgde voor de
western link. Hij was nu op weg twee grote lijnen te completeren. Dat
zou nog een hoop geld kosten, maar niemand stak er een stokje voor.
Leonie begon inmiddels ook weer punten te scoren. Inmiddels begon het al
laat te worden en Rutger en Esther wilden naar huis. Ze probeerden dan
ook het spel te laten eindigen, door steden leeg te maken. Rutger
probeerde Ronald I ook nog dwars te zitten, zodat hij zijn route niet
kon completeren. Beiden boden veel op de startspelerpositie en Rutger
bouwde een voor hem nutteloos stuk rails, waardoor Ronald I meer geld
moest betalen bij het leggen van rails. Ronald I haalde beide grote
routes en nam ruim de koppositie over. Het benodigde aantal steden was
inmiddels leeg en het spel werd beëindigd. Later bleek dat er eigenlijk
nog een complete ronde moest worden gespeeld, maar daar zou toch geen
tijd meer voor geweest zijn. De eindscore werd berekend. Niet iedereen
haalde zijn eindopdracht en Ronald I kreeg veel strafpunten voor zijn
aandelen. Daardoor was Rutger toch nog de winnaar. Eindstand: Rutger 49,
Leonie 47, Ronald I 42, Saskia 40, Esther 29. Een prima spel, maar soms
wat traag (aan wie zal het liggen?) en best wel lang.
Volgende week bij Saskia in Amsterdam |
12 oktober 2006
Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Saskia, Seb, Leonie, Jeroen, Bianca H, Det en Ronald I. Een grote opkomst. Onverwachte gast was Det, die vakantie had. Seb, Bianca H, Esther en Saskia begonnen aan Section X. De anderen begonnen aan Funkenschlag (Duitsland). Rutger had dit spel nog nooit gespeeld, dus daar moest het maar eens van komen. Jeroen kwam op het laatste moment nog binnen en schoof aan. Leonie zorgde samen met Ronald I voor de uitleg. Voor Rutger was het lastig om direct alle verbanden te zien. Jeroen en Det kochten goedkope centrales en bouwden vooral in de omgeving van Essen. Rutger had een dure centrale en richtte zich op het noorden. Ronald I ging naar het zuiden en in de kolen. Leonie koos voor het oosten. Leonie had af en toe wat geluk bij de aankoop van centrales, maar het was vooral bij Ronald I waar alles voor de wind leek te gaan. Er kwam echter een kleine kink in de kabel toen Stufe 2 begon. De anderen wisten alle steden rondom Ronald I vol te bouwen, dus moest hij kiezen voor een lange verbinding of een ronde overslaan met bouwen. Ronald I had als eerste de benodigde fabrieken bijeen en werkte snel naar het einde van het spel. Jeroen had een flinke inhaalslag gemaakt en leek een geduchte tegenstander voor de overwinning. Det kocht echter een belangrijke centrale voor zijn neus weg. En zoals verwacht was het einde er al snel. Alleen Ronald I en Leonie konden 15 huizen van stroom voorzien. Jeroen haalde maar liefst 18 huizen, maar kon er slechts 10 van stroom voorzien. Eindstand: Ronald I 15 (169), Leonie 15 (156), Det 13 (135), Rutger 13 (124), Jeroen 10 (113). Een aantal spelers ging nu naar huis. | De anderen hadden hun
spel Section X maar afgebroken. De eerste helft was nog interessant,
maar de tweede helft sleepte zich voort. Seb had namelijk 2 gevangenen
in een veilige plaats, vlakbij de vrijheid. Bianca H had deze veilige
met een deur geblokkeerd. Als Bianca H echter zelf haar 3e gevangene
naar buiten zou brengen, zou de deur verdwijnen en zou Seb winnen. Dat
was niet de bedoeling. Ze kon de verder niets nuttigs doen, behalve het
blokkeren van de andere spelers. Een minpuntje in het spel. Voorlopig
willen ze het spel niet meer spelen. Ook Saskia had haar bedenkingen,
ondanks de goede ervaringen van 9 oktober 2006. De overgebleven spelers
speelden nog een spelletje M. Voor de
meesten was het nieuw. Alleen Ronald I en Det kenden het spel. Rutger
begreep niet veel van de uitleg en werd gek van de symbolen. Hij leek
dan ook blij toen het spel eindelijk was afgelopen. Eindstand: Det 290,
Esther 250, Ronald I 160, Bianca H 150, Rutger 100. Het was tijd om af
te sluiten. Voor de volgende sessie is nog geen datum geprikt in verband
met de aankomende beurzen: Spiel en Spellenspektakel. Volgende week geen sessie ivm Spiel |
9 oktober 2006
Locatie: bij Saskia in
Amsterdam vanaf 20.00u. Aanwezigen:
Saskia,
Chislaine en
Ronald
I. Een speciaal ingelaste sessie. De
vorige keer was het spel Section X niet
goed bevallen. Saskia nam contact op met de auteur Chislaine en die was
bereid om het spel een keer te komen spelen. Jeroen en Esther wilden
echter geen tweede poging wagen en alleen Ronald I bleek beschikbaar
voor deze poging. Eerst werd met Chislaine nog even over het
ontwerpproces gesproken. Het spel ging eerst over een familiestrijd,
maar het thema werd veranderd. Een van de suggesties was een spel over
een vulkaanuitbarsting, maar uiteindelijk werd het toch ontsnappen uit
een gevangenis. Chislaine vond het wel moeilijk om te zien dat er dingen
aan haar eigen spel veranderd moesten worden, maar uiteindelijk is ze
toch trots op het eindresultaat (hoewel er hier en daar toch nog dingen
verbeterd hadden kunnen worden aan de uitvoering en de spelregels).
Ronald I had het spel nog nooit gespeeld, maar had wel de spelregels
voorbereid. Op enkele details na, ging dat goed. Het bleek inderdaad dat
er de vorige keer enkele belangrijke regels niet goed waren
begrepen/gespeeld, waardoor het spel te snel was afgelopen. Chislaine
toonde enkele belangrijke tactieken in het spel.
Saskia en Chislaine |
Er ontspon zich een
spannend spel. Ronald I wist een prachtig gangenstelsel te maken, maar
Chislaine was veel efficiënter. Saskia hield zich wat afzijdig en wist
zo stiekem toch naar de vrijheid te komen. Toen Saskia 3 figuren naar de
vrijheid had geleid werd de ontsnapping ontdekt en stortten alle gangen
in. Chislaine had ook al 2 figuren naar de vrijheid geleid. Ronald I had
net op tijd nog diverse veilige plaatsen bereikt, maar toch kwamen 2 van
zijn figuren om in de gangen. De tweede ronde begon. Ronald I wist al
snel 3 figuren naar de vrijheid te loodsen, waardoor een derde ronde
begon. Saskia werkte aan haar eigen overwinning, maar zag daarbij over
het hoofd dat Chislaine de vijfde ontsnapping voor het intikken had.
Eindstand: Chislaine 5, Saskia 4, Ronald I 3. Het spel had ruim 2 uur
geduurd door de gesprekken over het ontwerpen van spellen. Chislaine had
voldoende de mogelijkheden van het spel kunnen tonen en had niet tot het
uiterste hoeven te gaan om het spel te winnen. Er valt nog veel te
leren. Het spel is duidelijk beter dan na de vorige keer was gebleken.
Er werd nog nagepraat over de onduidelijkheden in de spelregels en de
wijzigingen in het spelmateriaal, maar toen moest toch echt de huisreis
worden aanvaard.
een spelsituatie in de tweede ronde |
5 oktober 2006
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Seb, Leonie, Jeroen. Een heel kleine opkomst. Gelukkig wilde de vader van Leonie wel meedoen met klaverjassen. | Leonie en Jeroen wonnen
overtuigend van Seb en de vader van Leonie. Volgende week bij Ronald I in de Kwakel |
![]() |