Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2006.3

Titel (5K) Spellensessies 2006.3

28 september 2006

Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Saskia, Lody, Caroline, Jeroen en Ronald I. Saskia wilde graag Saboteur uitproberen en dus had Jeroen dat meegenomen. Ronald I moest snel de regels lezen, zodat het spel gespeeld kon worden. Esther en Jeroen wilden ook wel meedoen. De spelers zijn dwergen die gangen graven op zoek naar goud. Het kan zijn dat één van de spelers een saboteur is. Als het goud gevonden is, verdienen alle dwergen goud. Wordt het goud niet gevonden, dan verdient de saboteur goud. Zo wordt het spel drie keer gespeeld en wie dan het meeste goud heeft, wint het spel. Het leek erop dat Saskia de saboteur was en ze werd dan direct overstelpt met problemen: lamp uit en een gebroken houweel. Naarmate het spel vorderde bleek Jeroen de saboteur te zijn. Saskia werd weer op de been geholpen, maar het lukte de dwergen niet meer om het goud te vinden. Jeroen won zo de eerste ronde. In de tweede ronde gebeurde niet veel spectaculairs.  Jeroen behield zijn voorsprong. De anderen konden eigenlijk alleen nog winnen als Jeroen de saboteur zou zijn, terwijl er wel goud gevonden werd. Ronald I bleek de saboteur te zijn, maar wist de dwergen niet tegen te houden. Eindstand: Jeroen 9, Saskia 7, Esther 2, Ronald I 2. Een aardig tussendoortje, maar niet iets opvallends. Saskia wilde ook graag nog Einfach Genial leren. Ronald I verzorgde de uitleg en het spel kon beginnen. Jeroen had al snel de smaak te pakken en bracht de ene na de andere kleur op 18 punten. Alleen met zijn laatste kleur lukte dat net niet. De strijd om de tweede plaats ging tussen Ronald I en Saskia. Esther had te veel kleuren op achterstand staan. Ronald I wist de tweede plaats echter te behouden. Eindstand: Jeroen 14 (18-18-18-18-18), Ronald I 9 (10-10-13-18-18), Saskia 8 (10-12-13-13-14), Esther 5 (6-12-13-13-15). De anderen waren inmiddels ook klaar. Ze hadden San Juan en Aton gespeeld. Er werden nog wat kleine spellen tevoorschijn gehaald, maar die werden niet meer gespeeld. Er werd nog nagepraat over van alles en nog wat, maar uiteindelijk was het toch tijd om naar huis te gaan.

Volgende week bij Seb & Leonie in Hoofddorp

Spellensessies overzicht

21 september 2006

Locatie: bij Saskia in Amsterdam vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Ronald II, Jeroen en Ronald I. Het was even zoeken naar een parkeerplaats i.v.m. opgebroken straten, maar uiteindelijk waren de meesten er toch. Ronald II zou later komen. Saskia had het nieuwe Section X voorbereid, maar daar konden maximaal 4 spelers aan meedoen. Jeroen en Esther besloten mee te doen, terwijl Ronald I en Rutger zich op twee-persoonsspellen stortten. Rutger kende Revolte in Rom nog niet, maar daar werd snel verandering in gebracht. Het werd een heel spannend spelletje. Ronald I had telkens het overwicht, maar kon het spel niet uitmaken. Rutger kreeg het spel steeds beter door en liet op de juiste momenten het spel nog even voortduren. Toen hij de juiste dobbelsteenworp had, kon hij het spel uitmaken, door een gebouw naast zijn forum te bouwen en ineens een heleboel punten te scoren. Eindstand: Rutger 20, Ronald I 17. Hij was zeer te spreken over het spel en stemde snel in met een revanche. Nu een kortstondig overwicht van Ronald I nam Rutger het heft in handen en drukte Ronald I steeds verder weg. Ronald I probeerde van alles om het tij te keren, maar het was te laat. Wederom een overwinning voor Rutger. Eindstand: Rutger 12, Ronald I 0. De anderen waren klaar met Section X. Jeroen had gemakkelijk gewonnen. Hij was er niet erg enthousiast over. Ook Esther vond één keer wel genoeg. Inmiddels heeft Saskia de auteur van het spel uitgenodigd om het spel nogmaals te gaan spelen. Eens kijken wat er voor diepere lagen in zitten. Ronald II was er nu ook en ze speelden met z'n vieren een spelletje Durch die Wüste dat door Esther werd gewonnen. Ronald I en Rutger speelden een spelletje Hive. Opnieuw was het Ronald I die het spel in handen had en Rutger moest zich telkens verdedigen. Ondertussen wist hij echter af en toe toch zijn aanvallende positie te verbeteren en langzaam maar zeker kreeg hij greep op het spel. Ronald I kon het telkens niet afmaken en dat brak hem op. Rutger sloeg toe en won het spel alsnog. Ook een prima spel voor twee spelers.

Volgende week bij Lody & Caroline in Sassenheim

Spellensessies overzicht

15 september 2006

Locatie: bij Arjo en Yvonne in Almere vanaf 17.30u. Aanwezigen: Arjo, Yvonne en Ronald I. Ronald I had eerst een persdag bij 999Games. Na een introductie van de nieuwe spellen, speelde hij daar eerst enkele rondes Emira. De spelers zijn sjeiks die hun harem proberen uit te breiden. De haremdames maken echter zelf hun keuzes. Ieder heeft zo zijn smaak. De een wil een prachtige sjeik, de ander wil liever een groot paleis en ga zo maar door. En als de dame dan voor een sjeik heeft gekozen, moet ze natuurlijk wel onderhouden worden. En dat kost bakken met geld. Het spel ziet er prachtig uit en lijkt interessant. Daarna kon een knip- en plakversie van het nieuwe Catanspel De Val van Rome gespeeld worden. De spelers reizen met twee legers door Europa. Aan het begin van elke beurt wordt er vier maal met de grondstoffendobbelstenen gegooid. De legers ontvangen grondstoffen voor de aangrenzende gebieden. Met de grondstoffen kunnen de legers worden uitgebreid met eenheden en huifkarren. Met grondstoffen kunnen ook ontwikkelingskaarten worden gekocht en kan er extra worden gereisd. De legers kunnen aangrenzende steden plunderen, mits het leger sterk genoeg is. Het plunderen levert ook weer voordeeltjes op, maar het kan ook eenheden kosten. Op een gegeven kun je er voor kiezen met je leger een geplunderde stad te veroveren. Vanaf dat moment kun je alleen vanuit die stad uitbreiden. Elke veroverde stad levert een punt op en wie als eerste 10 punten heeft, wint het spel. Je kunt er echter ook voor kiezen eerst langer door te gaan met plunderen en zo de nodige bonuspunten te verdienen. Het begin en het eind van het spel was best interessant, maar het middenspel leek een beetje traag. Wellicht verandert dat naarmate je het vaker speelt. Het handelen tussen spelers onderling kwam niet echt vaak voor. Het is waarschijnlijk nog het beste te vergelijken met het historische scenario Alexander de Grote. Tot slot van de persdag nog een spelletje Chinese Muur. Ronald I was de enige die het al eens gespeeld had, maar tijdens het spel was dat niet te merken. Vooral Hieke (van AnderSpel) speelde erg goed en scoorde veel punten. Astrid (van SnelSpel) had moeite om in het spel te komen, maar langzaam maar zeker werd het duidelijker. Het einde van het spel verliep echter heel anders. Er kwamen vlak voor het einde nog hoge punten in het spel, die eenvoudig konden worden binnengetikt door de derde speelster. Ronald I had het eindspel ook goed voorbereid en scoorde nog net voldoende punten om het spel te winnen. Een aardig kaartspelletje, dat enigszins vergelijkbaar is met Korsar. Daarna was het tijd om naar Arjo en Yvonne te gaan. Voor het eten werd nog een spelletje Regenwormen gespeeld om er even in te komen. Iedereen eindigde met 6 wormen. Yvonne had met 32 de hoogste, gevolgd door Ronald I (29) en Arjo (27). Na het eten was het tijd voor Antike en Mesopotamië. Beide spellen kenden Arjo en Yvonne nog niet. Met drie spelers was het bij Antike even wennen aan de ruimte die je had. Yvonne ging erg goed van start en Ronald I en Arjo hadden moeite om bij te blijven. Langzaam maar zeker werd het spel spannender en begon de timing belangrijk te worden. Ronald I liep in op Yvonne. Het lukte haar maar niet om haar laatste punt te scoren. Ronald I zou het spel wel kunnen winnen, maar hij gaf Yvonne een tip, hoe zij hem nog tegen kon houden. Arjo stond op 3 punten afstand, dus die zou nog wel even nodig hebben. Daar had Ronald I zich echter op verkeken. Arjo had een flinke vloot en kon ineens twee tempels van Ronald I vernietigen en zijn tiende stad stichten. Drie punten erbij en de winst. Eindstand: Arjo (Romeinen) 10, Yvonne (Germanen) 9, Ronald I (Grieken) 9. Uiteindelijk beviel het spel Arjo en Yvonne toch wel. Het is waarschijnlijk intenser als het met meer spelers wordt gespeeld. Daarna Mesopotamië. Yvonne werd blijkbaar moe, want ze speelde een stuk slechter dan ze anders doet. De strijd ging dan ook tussen Arjo en Ronald I. Arjo maakte in het eindspel een klein foutje en gaf daardoor waarschijnlijk de winst weg. Yvonne kwam nog wel iets dichterbij, maar het was toch Ronald I die het spel won. Eindstand: Ronald I 4, Arjo 3 (13), Yvonne 3 (12). Dit spel liet niet zo'n goed gevoel bij Arjo en Yvonne achter. Ze hadden er waarschijnlijk meer van verwacht. Tot slot van de avond nog twee keer Regenwormen. Eindstand: Yvonne 7 (34), Ronald I 7 (28), Arjo 5. Eindstand: Arjo 12, Ronald I 9, Yvonne 5. Tijd om het bed op te gaan zoeken. Voor Ronald I was er eerst natuurlijk nog een autoritje. Een lange spellendag zat er weer op en de volgende dag stond voor Ronald I de Uitdaging op het programma. Voor Arjo en Yvonne waren het de voorbereidingen van hun huwelijk dat over een week zou plaatsvinden.

Spellensessies overzicht

7 september 2006

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Seb, Leonie, Jeroen en Ronald I. Leonie stelde voor om Shadows over Camelot te gaan doen. Er kwam niet echt bezwaar, dus werd het spel uit de kast gehaald. Het moest nog helemaal uitgestanst worden. Nog even een uitleg voor Rutger en Esther, die het nog niet zo vaak gespeeld hadden en de strijd kon beginnen. Esther was Koning Arthur en mocht beginnen. In het begin werd er vooral kaarten gespaard, terwijl Morgan direct al voor problemen zorgde. De eerste paar rondes verliep het spel een beetje traag, maar toen de problemen zich begonnen op te stapelen, was het tijd voor actie. Esther wist het harnas van Lancelot te redden en vanaf dat moment kon ze de slechte kaarten wegwerken. De witte zwaarden stapelden zich op en de zon begon te schijnen. De graal was bijna binnen, toen er geen kaarten meer op de graal mochten worden gespeeld. Een kleine kink in de kabel. Dan maar even snel Excalibur binnenhalen. De levenspunten gingen omlaag, de katapults stonden voor de poorten. Maar gelukkig kon de jacht op de graal weer worden vervolgd. Seb, Leonie en Jeroen waren op zoek en ze stonden allemaal op 1 levenspunt. Zowel Seb als Leonie plaatsten een katapult en er was nog maar één plek over. Jeroen zou de nederlaag kunnen veroorzaken als hij de verrader was, maar gelukkig was hij dat niet. Een zwarte kaart dan maar...? Of toch zijn laatste levenspunt? Nog even in de spelregels gekeken. Je gaat pas dood aan het einde van je beurt waarin je levenspunten op 0 komen... Jeroen offerde dus zijn laatste levenspunt op en wist de graal binnen te halen. Die kon hem zijn leven redden, maar hij had ook nog een speciale kaart, die hij in zijn beurt extra mocht uitspelen. Die gaf hem ook al drie levens. Er kwamen maar liefst 4 witte zwaarden bij, zodat er 15 zwaarden op tafel lagen. De verrader kon zich bekend maken: Koning Arthur (Esther). De loyale ridders wonnen nu echter nog met 9-6. Esther had goed gespeeld, maar tegen het einde werden de vermoedens van een corrupte koning toch wel erg sterk.

Later bij het nalezen van de regels werd toch niet helemaal duidelijk of je al stervende nu wel of geen kaart mocht uitspelen. Misschien had Jeroen toch een zwarte kaart moeten pakken... we zullen nooit weten of dat effect had gehad.

Iedereen ging deze avond vroeg naar huis.

Volgende week bij Saskia in Amsterdam

Spellensessies overzicht

31 augustus 2006

Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Esther, Seb, Leonie, Caroline, Lody, Jeroen en Ronald I. Het was alweer even geleden dat er in Sassenheim was gespeeld. Ronald I had Terra Nova en Verborgen Vallei meegenomen. Lody wilde Terra Nova wel proberen. Seb en Caroline waren de andere slachtoffers. Net toen ze wilden beginnen kwam ook Jeroen nog binnen. Met vier spelers bleek het spel wat chaotischer dan met twee spelers. Je moest maar afwachten wat voor situatie je aantrof als je weer aan de beurt was. Met twee spelers is het een erg goed spel, met meer spelers niet meer dan gemiddeld. De anderen speelden Verborgen Vallei, een spel van Reiner Knizia uitgebracht bij Parker. Door middel van kaarten verplaatsen de spelers gezamenlijk vier pionnen over het bord. Als de pionnen op fiches landen kun je daarmee kaarten, diamanten en munten . Zodra één van de pionnen de finish bereikt, kunnen er munten worden uitgereikt. Alle kaarten die je nog over hebt leveren munten op of kosten munten afhankelijk van de positie van de pionnen. Daarna wordt het spel nogmaals gespeeld op de achterzijde van het spelbord. Een extra element daar zijn enkele bruggen. Daar kan maar één pion overheen, waarna de brug instort. Aan het eind van het spel worden nog extra munten uitgedeeld en wel 12 voor de speler met de meeste diamanten en 6 voor de nummer 2. Wie vervolgens de meeste munten heeft, wint het spel. De eerste keer won Ronald I. Eindstand: Ronald I 31, Leonie 26, Esther 10. Het is een luchtig familiespel, dat lekker vlot speelt, maar verder niet al te veel om het lijf heeft. Aangezien de anderen nog met Terra Nova bezig waren, werd er nog een spelletje Verborgen Vallei gedaan. Nu bleek dat Esther veel had opgestoken van het eerste spel. Ze won met overmacht, al wist Ronald I op het laatst nog flink in te lopen. Eindstand: Esther 36, Ronald I 29, Leonie 17. Er zitten wat weinig muntjes van 1 in het spel, zodat er regelmatig gewisseld moest worden. Ook is niet duidelijk uit de spelregels hoe het met een tekort aan diamanten zit. Op is op? Daarna nog twee rondjes Sticheln: het kaartspel waarbij bijna elke kleur troef is. Eindstand 1: Esther 15, Jeroen 6, caroline 4, Lody -18, seb -25, Ronald I -38, Leonie -43. Het tweede spelletje verliep heel anders. Caroline had erg veel hoge kaarten. Haar keuze kaart leverde al direct 13 strafpunten op. Leonie dacht slim te zijn en Ronald I met een hoge strafpuntenkaart te verrassen. Helaas kreeg ze daardoor zelf de slag. Foutje! Te meer omdat er veel strafpunten voor haar in zaten. Ze wist nog een hoop van de achterstand goed te maken, maar het was niet genoeg. Caroline kreeg slechts één slag, maar wel eentje met veel strafpunten. Eindstand: Ronald I 19, Jeroen 0, Lody -3, Esther -8, Caroline -25, Seb -33, Leonie -47. Een opmerkelijk spel.

Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp

Spellensessies overzicht

27 augustus 2006

Locatie: bij Jeroen in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen en Ronald I. Ronald I had twee nieuwe spellen meegenomen. Als eerste Terra Nova. Een nieuw spel uit de Winning Moves serie. Op een landkaart met verschillende terreinsoorten verplaatsen de spelers hun figuren. In je beurt mag je 3 acties doen en elke actie bestaat uit het verplaatsen van een figuur of het leggen van een grenssteen naast een verplaatst figuur. Dit betekent dat de eerste actie dus altijd uit verplaatsen bestaat. Zodra een gebied met maximaal 3 grondsoorten geheel door grensstenen is omgeven, worden punten vergeven. De speler met de meeste figuren in dat gebied krijgt deze punten. Bij 1 grondsoort levert het 3 punten per veld op, bij 2 grondsoorten 2 punten en bij 3 grondsoorten 1 punt. Dit gaat net zo lang door, totdat het hele bord in gebieden is verdeeld of een speler niet meer kan zetten. Het bleek een verrassend leuk en spannend spel te zijn. Beide spelers dachten dat de ander zou winnen. Uiteindelijk bleek Jeroen op aanwijzing van Ronald I toch nog gemakkelijk te winnen. Eindstand: Jeroen 129, Ronald I 114. Een aanrader! Daarna Stratego Marvel Heroes. Jeroen speelde met de schurken, Ronald I met de helden. Het is gewoon Stratego, maar sommige stukken hebben speciale krachten. Dat was even wennen. En ook was het lastig te zien wat nu de verkenners waren en wat de mineurs. Ronald I kreeg steeds meer grip op het spel. Jeroen raakte zijn 10, zijn 9 en zijn 8-en kwijt en ook nog zijn laatste mineur. Ronald I had al deze stukken nog en kon rustig op zoek gaan naar de Aarde. Hij vergat echter één ding. Jeroen had nog speciale krachten. Hij wist één van Ronald I's mineurs om te turnen in een eigen stuk, maar erger nog, hij had een stuk met de kracht "Razernij". Die kon ook diagonaal aanvallen en zo wist Jeroen toch nog Ronald I's Aarde te verschalken. Ronald I wist niet wat hem overkwam. Een leuke variant op Stratego die zeker meer aandacht verdient.

Tot slot van de avond nog twee keer Hive. Jeroen had het dit keer beter in de vingers en wist beide keren gemakkelijk te winnen. Vier overwinningen op rij dus deze avond.

Spellensessies overzicht

26 augustus 2006

Locatie: bij Bianca H in Utrecht vanaf 20.00u. Aanwezigen: Bianca H,  Jeroen, Sandra, Enrico en Ronald I. Ter gelegenheid van de verjaardag van Bianca H een klein spellenavondje. Als eerst het kaartspelletje Gracias. Er werd besloten 5 in plaats van 3 rondes te spelen, zodat iedereen een keer startspeler was. Eindstand: Bianca H 39, Jeroen 29, Sandra 26, Ronald I 26, Enrico 25. Jeroen speelde heel constant en haalde uiteindelijk bijna iedereen in. Enrico had een slechte laatste ronde en zakte naar de laatste plaats. Het spel had wel een beetje lang geduurd met 5 rondes. Enrico en Sandra gingen naar huis. Ronald I, Jeroen en Bianca H speelden nog een spelletje Carcassonne met de eerste uitbreiding. Tijdens het spel verliep het heel spannend en bleven de scores dicht bij elkaar. Ronald I en Jeroen scoorden echter nog veel met hun boeren en liepen flink uit op Bianca H. Even leek Ronald I te gaan winnen, maar uiteindelijk was het toch Jeroen die de winst pakte. Eindstand: Jeroen 119, Ronald I 109, Bianca H 77. Daarna was het tijd om naar huis te gaan.

Spellensessies overzicht

26 augustus 2006

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 12.00u. Aanwezigen: Sandra, Enrico en Ronald I. Op een gezellig dagje mag een spel natuurlijk niet ontbreken. Tussen het opruimen van de spellenzolder door werd er dan ook gespeeld. Enrico had het kaartspelletje Gracias meegenomen. In vier rondes kies je telkens een setje van 2 open en 1 dichte kaart. De dichte kaart plus één van de open kaarten moet je houden, de andere open kaart moet je aan een andere speler schenken.  Er zijn zes kleuren kaarten. Elk setje van vijf dezelfde mag je apart leggen. Daarna wordt per kleur gekeken wie van de overgebleven kaarten de meeste heeft. Deze moeten worden ingeleverd. Daarna worden punten geteld. Elk setje van 5 is één punt en elke andere overgebleven kaart is ook één punt. Dit wordt 3 keer herhaald en dan is de winnaar bekend. Eindstand: Sandra 15, Enrico 15, Ronald I 9. Een grappig kaartspelletje, maar niet meer dan dat. Daarna nog een spelletje Just 4 Fun. In het begin werd er maar wat gezet, maar langzaam maar zeker ontstonden er setjes die geblokkeerd moesten worden. Eén van de setjes van Ronald I werd over het hoofd gezien en hij kon de winst eenvoudig pakken. Ook dit spel was grappig om te doen, maar geen hoogvlieger.

Ondertussen moest er flink aan de zolder worden gewerkt. Veel spellen kregen een nieuw plekje en langzaam maar zeker verdwenen de meeste stapels in de rekken en kasten.

Spellensessies overzicht

24 augustus 2006

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Seb, Leonie, Bianca H,  Jeroen, Willem, Sacha, Lody, Bart en Ronald I. Een grote opkomst weer. Ronald I wilde graag het nieuwe Just 4 Fun uitproberen. De dames wilden het wel uitproberen. Het spelbord bestaat uit 6 x 6 genummerde vakjes. Iedere speler krijgt 4 kaarten en speelt er in zijn beurt 1 tot 4 uit. De som van de kaarten bepaalt in welk vakje je een speelstuk mag zetten. Je mag er alleen een stuk zetten als niemand anders in datzelfde veld al 2 of meer stukken op je voor loopt. Je moet dus niet te laat aan een veld beginnen. Als je in vier velden op een rij (horizontaal, verticaal of diagonaal) de meerderheid hebt, heb je het spel gewonnen. Aan het eind van je beurt vul je je hand weer aan tot vier kaarten. Hele simpele regels dus. In het begin even aftasten wat nu de mogelijkheden waren, maar ineens sloeg de vlam in de pan. Er ontstonden rijtjes van 3 en er moesten blokkeeracties worden ondernomen. Maar dan moet je wel de juiste kaarten hebben. Het plannen was begonnen. De kansen wisselden over en weer, totdat Ronald I ineens verklaarde dat hij gewonnen had. Dat hadden de dames niet verwacht. Daarna Safe & Partners, aangezien 999Games het spel in een vernieuwde uitvoering uitbrengt. De spelers besturen gezamelijk de speelpionnen, die op bepaalde momenten punten scoren. Als één kleur voldoende punten heeft gehaald, kan de winnaar bekend gemaakt worden. Naarmate het spel vorderde, werd steeds duidelijker wie welke kleur had. Desondanks wist Leonie overtuigend te winnen. Eindstand: Leonie 51, Sacha 45, Bianca H 37, Ronald I 33, niemand 32, niemand 31. Daarna nog een spelletje Blackbox. Bianca H kende het nog niet en had ook wat moeite tijdens het spel, omdat niet iedereen haar even goed kende en zij de anderen niet zo goed kende. Dat had soms wat verrassende antwoorden tot gevolg. Ronald I en Sacha kwamen laat op gang, maar namen halverwege het spel de kop over. Daarna viel Ronald I wat stil en wist Sacha te winnen. Eindstand: Sacha 35, Leonie 28, Ronald I 27, Bianca H 26. Er werd flink gelachen om de soms confronterende antwoorden. Voor Ronald I was het erg lastig om aan te geven wie van de dames het slechtst kon koken. Geen enkel antwoord kon daarbij goed zijn. De heren op zolder hadden voornamelijk simpele spellen gespeeld: Stef Stuntpiloot, Bluff en Heck Meck. De meeste spelers gingen naar huis. Met Willem en Sacha speelde Ronald I nog een spelletje Das Superblatt. Voor Sacha was het nieuw. Dat was echter niet te merken. Ze won elke ronde met overtuigende voorsprong, al werd deze voorsprong wel steeds kleiner. Eindstand: Sacha 52, Willem 30, Ronald I 25. De avond was weer voorbij gevlogen.

Volgende week bij Lody & Caroline in Sassenheim

Spellensessies overzicht

17 augustus 2006

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Seb, Leonie, Bianca H, Danny, Jeroen en Ronald I. Het was lekker weer, dus kon er in de tuin gespeeld worden. Ronald I had de nieuwe Airport Traffic puzzel van Smart Games meegenomen. De eenvoudige puzzels waren inderdaad eenvoudig, maar de wat moeilijker puzzels bleken erg pittig. Rutger en Danny hadden hun handen er aan vol. Op verzoek van Leonie had Ronald I weer Disney DVD Trivial Pursuit meegenomen. Jeroen en Esther waren gewillige slachtoffers om mee te doen. Het viel Leonie echter tegen hoe goed ze waren. Leonie wist nog wel te winnen, maar zowel Jeroen als Esther had 5 triviantjes. In de tuin wilde Bianca H ook wel een Airport Traffic puzzel proberen. Voor de tussentijd had Ronald I het spel Stef Stuntpiloot meegenomen. Een kinderspel voor 4 jaar en ouder. Een vliegtuigje op batterijen vliegt rond en met behulp van een wip moet je proberen je kippen te verdedigen. Ronald I was er iets ervaren in en dat was in het begin te merken. Maar naarmate er meer spellen gespeeld werden, werden de anderen ook steeds beter. Het was erg verslavend en er werd steeds om een revanche gevraagd. Er werden zeker 8 spellen gespeeld, maar het kunnen er ook veel meer geweest zijn. Het lukte Bianca H maar niet om de puzzel op te lossen. Het was tijd voor een ander spel, voordat het donker werd. De keuze viel op Manilla. In de eerste ronde werd er veel geld verdiend en dat had zijn impact op het spel. De bank zat voortdurend krap bij kas. Alleen Danny liep een beetje achter de feiten aan. Ook in de laatste ronde werd er nog erg veel geld verdiend. Wie zou de winnaar zijn? Rutger scoorde het beste met zijn aandelen en won met grote voorsprong. Eindstand (geld + aandelen): Rutger (70 + 120=) 190, Bianca H (97 + 60=) 157, Ronald I (92 + 65=) 157, Danny (61 + 65=) 126. Het was bijna te donker om het spel af te maken, maar het kwam nog net goed. Nog even napraten en Stef Stuntpiloot aan Leonie en Esther laten zien en daarna naar huis.

Volgende week bij Ronald I in de Kwakel

Spellensessies overzicht

12 augustus 2006

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Esther, Seb, Leonie en Ronald I. Een overwachte spellensessie. Omdat Seb mee zou gaan met Rutger naar een weekend in de Ardennen, waren Ronald I en Esther uitgenodigd. Onverwacht bleek Seb toch thuis te zijn gebleven. Op verzoek van Leonie had Ronald I de nieuwe Disney DVD Trivial Pursuit editie meegenomen. Het was de Engelse editie. Leonie kent bijna alle Disney films, dus de anderen wisten van tevoren dat ze vrijwel geen kans zouden hebben. Ronald I kende maar enkele Disney films, dus hij had het bij de meeste vragen moeilijk. Sommige antwoorden wist hij nog wel, andere moest hij gokken. Hij was zelfs na Leonie de eerste die een triviantje wist te verzamelen. Daarna kreeg hij allemaal triviant-vragen over voor hem onbekende films. Sommige vragen die de anderen kregen had hij nog wel kunnen beantwoorden. Leonie liep gestaag uit, soms met wat geluk, maar vaak met de Disney kennis van haar. Esther en Seb gingen redelijk gelijk op. Toen Leonie haar zesde triviantje haalde, moest ze nog naar het midden voor de laatste vraag. Deze had ze direct goed. Zo moeilijk was deze namelijk niet. Eindstand: Leonie 6+, Esther 3, Seb 3, Ronald I 1. Volgende keer beter. Seb mocht nu enkele suggesties voor spellen doen. Daaruit werd het spel Industria gekozen. Leonie wist nog enigszins hoe het spel ging, de rest zocht Ronald I op in de spelregels. Via veilingen koop je in Industria fabrieken, ontwikkelingen en bonussen. De fabrieken leveren punten op of produceren goederen. De ontwikkelingen en de bonussen leveren punten op. Je kunt geld verdienen als veilingmeester of door goederen te produceren. In het begin was het allemaal nog een beetje vaag, maar het viel steeds meer op zijn plaats. Iedereen maakte wel een grote fout, waardoor veel geld werd misgelopen of gebouwen niet konden worden gebouwd. Tegen het einde van het spel begon Ronald I uit te lopen en werd niet meer ingehaald. Eindstand: Ronald I 45, Esther 37, Seb 37, Leonie 33.

Best een leuk spel voor af en toe. Het was ondertussen wel bedtijd geworden. Tijd om naar huis te gaan dus.

Spellensessies overzicht

10 augustus 2006

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Seb, Leonie, Danny, Bianca H, Jeroen en Ronald I. Een grote opkomst weer. 's Middags had Ronald I Paniek in de Wei binnengekregen, dus dat kon mooi uitgeprobeerd worden. Leonie wilde graag Funkenschlag weer doen. Ronald I wilde aan de ene kant wel graag meedoen, maar aan de andere kant wilde hij ook Paniek in de Wei wel uitleggen. Dat laatste gaf uiteindelijk de doorslag. Rutger, Esther en Bianca H waren de andere drie spelers. Jeroen was toeschouwer. De rest speelde Funkenschlag. Danny keek zijn ogen uit bij de spellenverzameling. Hij was nog nooit bij Ronald I op bezoek geweest. In Paniek in de Wei besturen de spelers ieder twee schapen in een kudde. Er zijn 12 beschikbare commando's, die elk maar 1 keer gebruikt mogen worden. De kudde verplaatst zich door een viertal weides en in elke weide kun je op een bepaalde manier punten scoren: door naast elkaar te staan, door zo dicht mogelijk bij Rambo de Ram te zijn, door het zwarte schaap aan te raken en door zo ver mogelijk verwijderd te blijven van de schapenscheerder. Hoe snel de kudde door de weides gaat is afhankelijk van de gegeven commando's. Er werden niet zoveel punten gescoord, waardoor iedereen dicht bij elkaar bleef.  Ronald I had het spel blijkbaar goed uitgelegd, want hij werd uiteindelijk laatste. Of kwam het omdat iedereen hem als gevaarlijkste speler zag? Eindstand: Bianca H 22, Esther 21, Rutger 20, Ronald I 19. Daarna was het tijd voor een oud spel: Cluedo. Bianca H en Esther kenden het helemaal nog niet. Rutger verzorgde de uitleg. Ronald I stelde voor om de snelle variant te spelen, waarbij de pionnen niet met de dobbelsteen worden verplaatst, maar gewoon van kamer naar kamer springen. Een aardige manier om het spel te leren. Het verloop was echter raar, doordat in de eerste twee beurten al direct de dader en het moordwapen bekend werden, al had Esther dat nog niet helemaal door. Nu was het de jacht op de kamer. Bianca H trapte in een trucje van Rutger en Ronald I moest gokken of Rutger later nogmaals een truc uithaalde of niet. Ook hij gokte verkeerd en Rutger won het spel. Dat moeten we nog maar eens proberen.

Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp

Spellensessies overzicht

3 augustus 2006

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Seb, Leonie, Saskia, Bianca H, Jeroen en Ronald I. Jeroen kwam wat later, maar met 7 was het toch al een flinke opkomst.  Voordat Saskia er was, stelde Leonie voor om Odysseus met z'n zessen te gaan spelen. Toen Saskia er echter ook al snel was, werd er gesplitst. Saskia wilde graag Medina proberen. Seb en Rutger stapten graag over naar Medina en Leonie verzorgde daar de uitleg. Ronald I speelde Odysseus met Esther en Bianca H. Esther kende het nog niet, maar daar werd wat aan gedaan. Het eerste spelletje verliep heel snel. Bianca H had al heel snel 11 punten. Eindstand: Bianca H 11, Esther 6, Ronald I 3. Esther had het spel nu ook door, dus kon er een revanche worden gespeeld. Nu duurde het spel een stuk langer en was het ook veel spannender. Op het eind maakte Ronald I een verkeerde inschatting, waarna de winst opnieuw naar Bianca H ging. Eindstand: Bianca H 11, Ronald I 8, Esther 7. Ondertussen was Jeroen binnengekomen. Ronald I stelde voor om Kardinaal & Koning te gaan spelen. Ook dit was nieuw voor Esther. Ronald I richtte zich volledig op de kloosters, terwijl Jeroen en Bianca H zich een uitstekende positie wisten te verschaffen bij de raadsheren. Ronald I had het echter goed gepland en in bijna alle gebieden had hij de meeste kloosters. Dat leverde hem in beide tellingen zoveel punten op, dat zelfs de raadsheren daar geen verandering meer in konden brengen. Er was vergeten 1 speelkaart per kleur uit het spel te halen, daardoor liep het in de laatste ronde een beetje dood. Ronald I was de enige die geen raadsheren had geplaatst. Eindstand: Ronald I 59, Jeroen 55, Bianca H 54, Esther 46.

De anderen waren inmiddels klaar met Medina. Ronald I had 10 meegenomen van The Game Master. Rutger zou in de tussentijd even de regels doornemen. Hij kwam er echter niet uit, dus werd er besloten een ronde Frank's Zoo te spelen. Saskia kende het nog niet. Eindstand: 1) Ronald I, 2) Bianca H, 3) Jeroen, 4) Leonie, 5) Rutger, 6) Esther, 7) Saskia. Esther was met een mug blijven zitten en kon daardoor geen invloed meer uitoefenen. Er was nog wel tijd voor een revanche.  Dit keer wist Rutger te winnen. Eindstand: 1) Rutger, 2) Ronald I, 3) Bianca H, 4) Leonie, 5) Jeroen, 6) Esther, 7) Saskia. Saskia wederom laatste. Dit keer had ze de pech allemaal verschillende kaarten te hebben.

Door de flinke regenbuien ging iedereen weer huiswaarts.

Volgende week bij Ronald I in de Kwakel

Spellensessies overzicht

30 juli 2006

Locatie: bij Rutger en Esther in Uithoorn vanaf 15.30u. Aanwezigen: Rutger, Sandra, Enrico, Willem en Ronald I. Een onverwachte spellensessie. Ronald I (step), Willem (step), Sandra (skeelers) en Enrico (fiets) hadden een tochtje in de omgeving gemaakt van bijna 40 km. Vermoeid en bezweet kwamen ze aan in de hoop te kunnen afkoelen in het zwembad in de tuin. Het weer werd echter steeds slechter, dus helaas ging dat niet door. Dan maar de douche. En ook de barbecue ging niet door. Maar het overgebleven vlees van de dag ervoor kon natuurlijk wel gewoon in de keuken klaargemaakt worden. Esther verzorgde het eten, terwijl de rest een spelletje Puerto Rico ging doen. Ronald I zou het de volgende dag voor de camera moeten uitleggen bij een screening, dus hij wilde graag nog even de namen van de Nederlandse gebouwen leren. Een aantal spelers besloot eens een andere tactiek te gaan proberen. Ronald I was de startspeler en hij probeerde zo snel mogelijk aan vier steengroeves te komen. Hij begon dan ook met de landbouwer en tijdens de bouwmeesterfase bouwde hij direct de bouwhut. De tactiek leek te gaan werken. Met het verschepen van goederen lag hij flink achter, maar door de flinke kortingen die hij telkens kreeg, had hij geen geldnood. Willem kwam uiteindelijk toch weer op de fabriek terecht, terwijl Rutger het met een haven probeerde. De tactiek van Sandra werkte helemaal niet. Ze probeerde van alles om het tij te keren, maar zelfs haar koffieproductie kwam te laat op gang. Enrico kon goed bijblijven, maar hij wist niet echt zijn stempel op het spel te drukken. Ronald I bouwde vervolgens lustig door. Hij was de enige die twee grote gebouwen wist te bouwen. Doordat hij zo veel gebouwen bouwde, raakten de kolonisten snel op, maar uiteindelijk zou het spel eindigen doordat hij zijn stad wist vol te bouwen. De anderen hadden dat nog net één beurt kunnen rekken. Willem en Rutger hadden daar zeker baat bij, want zij verscheepten veel goederen. Eindstand (VP + gebouwen + bonus): Ronald I (7+25+15=) 47, Willem (27+12+0=) 39, Rutger (23+13+0=) 36, Enrico (20+10+0=) 30, Sandra (9+10+0=) 19. Willem was onder de indruk van de steengroeve tactiek. Die zal hij vast ook eens gaan toepassen. Het lukte hem in ieder geval niet om er iets tegen te doen.

De restanten van het feestje van zaterdag waren inmiddels door de deelnemers naar binnen gewerkt. Esther had weer prima keukenwerk afgeleverd.

Spellensessies overzicht

27 juli 2006

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Esther, Seb, Leonie, Monique, Jeroen, Willem, Saskia en Ronald I. Een grote opkomst. Er kon lekker in de tuin worden gespeeld. Iemand opperde Roborally, omdat dat met achten te spelen was. Niet iedereen was even enthousiast, maar uiteindelijk werd er toch aan begonnen. Ronald I ging als een speer van start en liep flink uit. De anderen waren flink aan het knokken met elkaar. Monique was de eerste achtervolger die ook aan de drukte wist te ontkomen. Ronald I had moeite om het volgende checkpoint te bereiken. Het lag erg lastig naast een aantal lopende banden. Uiteindelijk lukte het hem toch. Net voordat Monique er was. Er was nog even een onduidelijke situatie tussen Jeroen en Leonie. Jeroen reed het randje over en zou naar beneden storten. Daaronder stond echter net Leonie. Duwde hij nu Leonie weg of stuiterde hij door naar de volgende plaats? In de spelregels kon het zo snel niet worden teruggevonden (en later op internet ook niet). Jeroen kreeg ongelijk en miste daardoor zijn checkpoint. Het werd echter al redelijk donker en door verlichting kwamen er veel insecten op het spel af. Er werd nog even doorgespeeld, voordat de eindstand werd bepaald. Eindstand: Ronald I 4 (2), Monique 4 (1), Saskia 3 (1), Leonie 2 (3), Seb 2 (3), Esther 2 (2), Jeroen 2 (2), Willem 2 (0). Seb schakelde zich tegen het eind maar uit. Hij had geen gelegenheid meer om het volgende punt te bereiken en wist zo zijn levens te behouden. Op verzoek van Saskia had Ronald I nog Nacht der Magiër meegenomen. Dat kon mooi in de donkere tuin worden gespeeld. Vier spelers waagden zich er aan, maar doordat het ging regenen moest het spel een beetje snel afgemaakt worden. Daardoor kwam het niet helemaal uit de verf. Esther dacht het spel te winnen, maar ze duwde de pot van Monique in het vuur...

Volgende week bij Seb & Leonie in Hoofddorp

Spellensessies overzicht

22 juli 2006

Locatie: bij Rutger en Esther in Uithoorn vanaf 20.30u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Monique, Jeroen en Ronald I. Een onverwacht ingelaste spellensessie. Ronald I had Elasund meegenomen. Esther wilde nog geen spel doen, dus dat kwam goed uit. Ronald I had de regels doorgenomen en verzorgde de uitleg. Jeroen had het ooit al eens gespeeld en kon dus voor enkele aanvullingen zorgen. Elasund is enigszins gebaseerd op het Catan principe. De dobbelstenen bepalen welke gebouwen voor inkomsten zorgen in de vorm van geld- en machtkaarten. In je beurt mag je 2 dingen bouwen, dat kunnen gebouwen zijn of muurdelen. Daarnaast kun je geldkaarten verkrijgen of bouwzegels inzetten. Deze bouwzegels zijn nodig als je gebouwen wilt bouwen. Door het bouwen van gebouwen of bepaalde muurdelen kun je overwinningspunten verkrijgen. Je kunt ook overwinningspunten krijgen als je gebouwen naast molens bouwt. Jeroen richtte zich vooral op muurdelen en dat bleek nog niet zo gek. Deze overwinningspunten kun je namelijk niet meer kwijtraken. Je kunt de andere spelers namelijk flink dwarszitten door hun gebouwen te overbouwen. Er was alleen wat onduidelijkheid over de oriëntatie van de grote gebouwen. Daar stond namelijk geen noordpijl op. Uiteindelijk was het toch Jeroen die het spel wist te winnen. Als hij de winst niet had gepakt, had Monique het daarna ook kunnen doen. Ronald I had het geluk dat de kerk zijn grote gebouw nog niet had afgebroken.  Eindstand: Jeroen 10, Monique 8, Ronald I 7, Rutger 6. Jeroen en Monique gingen naar huis. Ronald I had echter ook nog Tikal meegenomen en Esther wilde dat wel leren. Ze pikte het principe snel op en het spel kon beginnen. Bij de eerste waardering zat het nog erg dicht bij elkaar. Bij de tweede waardering begon Rutger uit te lopen, terwijl Ronald I een kleine voorsprong op Esther nam. Na de derde waardering dacht Rutger de winst binnen te hebben. Hij had een voorsprong van maar liefst 14 punten en hij had een deel van het bord helemaal in handen, met enkele prachtige tempels. Inmiddels had iedereen wel de nodige sieraden verzameld, dus daar kon niet echt meer een verschil mee gemaakt worden. Ronald I besloot het Rutger was lastiger te maken, door op veel punten extra manschappen in te zetten. Nu moest Rutger veel acties ondernemen om nog genoeg punten te scoren. Hij dacht aan 40 punten genoeg te hebben. Hij gaf Ronald I zelfs nog een tip hoe hij 4 punten meer kon scoren. Dat had hij beter niet kunnen doen, want Ronald I scoorde 55 punten. Daarmee versloeg hij Rutger met 1 punt. Esther wist in de laatste ronde ook nog goed te scoren en lag helemaal niet ver achter. Een prachtig spel. Eindstand: Ronald I 131, Rutger 130, Esther 117.

Spellensessies overzicht

20 juli 2006

Locatie: bij Rutger en Esther in Uithoorn vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Seb, Leonie, Monique, Jeroen, Willem, Saskia en Ronald I. Een onverwacht grote opkomst. In het begin waren er nog niet zoveel spelers, dus werd gekozen voor een spelletje Trans Europa. Saskia kende het nog niet, maar het was snel uitgelegd. Toen dat net begonnen was, arriveerden ook de andere spelers. Na twee rondes was Trans Europa afgelopen. Er kunnen flink hoge scores aan strafpunten ontstaan. Eindstand: Rutger 9, Saskia 6, Ronald I 6, Willem 3, Esther 0. Daarna werd er gesplitst. Ronald I, Willem, Rutger en Saskia gingen Kaiser spelen. De overige vijf kozen voor Tanz der Hornochsen. Dat had een heel vreemd verloop. Monique dacht de winst op zak te hebben. In de laatste ronde kreeg ze echter 21 strafpunten er werd laatste. Jeroen pakte daar de winst.

Kaiser was nieuw voor Rutger en Willem. Ronald I verzorgde de uitleg, maar het bleek toch nog even aftasten wat nu een goede tactiek was. Willem ging als een speer van start, te meer omdat hij als keizer mocht beginnen. Rutger verloor de strijd van Willem om het keizerschap, maar Ronald I slaagde er wel in. Saskia scoorde echter heel stilletjes ook regelmatig veel punten.

Aan het begin van de vierde ronde begon het aardig donker te worden en de aanvallen van muggen werden heviger. Er werd besloten tot het eind van de vierde ronde te spelen. Het werd een heel spannende ronde en een aantal beslissingen had een heel andere uitslag tot gevolg kunnen hebben. Uiteindelijk had Saskia het beste geprofiteerd. Eindstand: Saskia 19, Rutger 18, Ronald I 17, Willem 17. Een erg interessant spel dat veel vaker op tafel moet komen.

Bij de uitleg van het spel had Rutger nog het gevoel dat het erg op een spelidee leek, waar hij al jaren over loopt te denken. Na afloop was hij daar niet meer zo zeker van. Er ligt dus nog een schone taak voor hem om zijn spelidee eens uit te werken.

Volgende week bij Jeroen en Monique in Hoofddorp

Spellensessies overzicht

13 juli 2006

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Seb, Leonie, Monique en Jeroen. Een verslag van Seb. De avond begon rustig met Esther en Rutger. Ronald I had al eerder gemeld dat hij ziek was (dat gebeurt zelden) en Saskia belde dat ze het niet ging halen. We hebben als eerste met zijn vieren twee keer Diamant gespeeld in afwachting van andere spelers. Esther ging er de eerste keer met de overwinning vandoor. Rutger stelde een variant voor dat alle gespeelde kaarten niet meer mee werden geschud naar de volgende mijn. Rutger was verbaasd dat er enkele getallen dubbel voorkwamen. Daar had hij niet op gerekend. Bij de laatste mijn moest toch opnieuw geschud worden, omdat de kaarten op waren. Leonie wist uiteindelijk te winnen. Inmiddels hadden Jeroen en Monique al gebeld dat ze wat later waren. Nu hadden we nog wat tijd om naar de kinderwagen te kijken, die wij over hadden. We hebben met zijn allen nog even buiten gezeten, maar het merendeel vond het toch wat frisjes. Weer binnen met Jeroen en Monique erbij zijn we begonnen met Heck Meck. Het was duidelijk dat de mannen kant van de tafel een minder gunstige plek was dan de andere kant. Leonie had aan het einde van spel de meeste wormen te pakken. Het was duidelijk de avond van de korte spelletjes. Als laatste werd 6 Nimmt uit de kast gehaald. Seb was aardig aan het zeuren dat hij zo zielig was, maar Monique had aan het eind de meeste strafpunten. 1. Rutger (19) 2. Leonie (52) 3. Seb (59); dus de grootste aansteller 4. Jeroen (63) 5. Esther (72) 6. Monique (108); het zieligst.

Volgende week bij Rutger en Esther in Uithoorn

Spellensessies overzicht

8 juli 2006

Locatie: bij Saskia in Amsterdam vanaf 20.00u. Aanwezigen: Saskia en Ronald I. Een onverwacht ingelaste spellensessie. Saskia verzorgde een pastamaaltijd, met meloen en kokosnoot als toetje. Na het eten was het bedtijd voor Marit en konden de spellen op tafel komen. Ronald I had enkele twee-speler spellen meegenomen. Tom Tube had hij al een hele tijd niet gespeeld en wilde het wel weer eens proberen. Na even de regels nagelezen te hebben, kon de uitleg worden verzorgd. In Tom Tube bouwen de spelers een buizenstelsel in de ruimte. De bedoeling is om deze te verbinden met 2 ruimtestations. Met behulp van een pion kan door deze buizen worden gereisd om deze twee stations te bezoeken. Onderweg kunnen energiestenen worden verzameld. Ronald I verzamelde vooral veel energiestenen, terwijl Saskia als eerste beide ruimtestations had bezocht. Ze spoedde zich terug naar haar thuisbasis. Ronald I zag het aankomen en spoedde zich ook terug. Het kostte hem 2 beurten nadat Saskia was aangekomen. Daarmee verdiende Saskia 2 punten. Deze waren net voldoende voor de overwinning. Eindstand: Saskia 13, Ronald I 12. Tijdens het hele spel was geen enkele groene energiesteen in het spel gekomen en slechts één blauwe. Een heel ander spelverloop dan in voorgaande keren. Het tweede spel was het nieuwe Asterix en Obelix. Ze gaan een robbertje vechten tegen de Romeinen. Om beurten vallen de spelers de Romeinse verdediging aan, door in een rechte lijn door de linies te rennen. Elke Romeinse kaart die wordt omgedraaid moet worden verslagen met een kaart van dezelfde kleur. Als dat niet lukt, is je beurt voorbij en scoor je geen Romeinen. Als dat wel lukt, mag je stoppen of doorgaan. Als je stopt, voeg je alle verslagen Romeinen aan je scorestapel toe en trek je nieuwe handkaarten. Daarna mag je nog een rij/kolom blokkeren voor de tegenstander. Er zijn ook piraten die verslagen worden met een willekeurige handkaart en een verrader, die verslagen wordt met twee dezelfde kaarten. Zodra de vijfde "feest"-kaart wordt omgedraaid, kunnen de punten worden geteld. Voor elke meerderheid in een kleur Romeinen, scoor je 1 punt. (Bij een gelijke stand wint de speler het punt die de centurio heeft verslagen). Ook voor de meerderheid in piraten scoor je 1 punt. En als je de verrader hebt, scoor je ook 1 punt. Wie nu de meeste punten heeft, heeft gewonnen. In het eerste spel waren de kaarten nog niet goed geschud. De Romeinen verdedigden zich bijna overal met rode kaarten, terwijl Asterix en Obelix geen van beide rode kaarten hadden. Nu liep elke aanval direct stuk en kwamen er ook geen nieuwe handkaarten. Uiteindelijk werd een gaatje gevonden en begon het spel op gang te komen. Eindstand: Saskia 3, Ronald I 1. Er werd besloten tot een revanche om te kijken of het spel meer bood. Nu verliep het spel inderdaad een stuk leuker en spannender, maar echt een topper lijkt het zeker niet te zijn. Eindstand: Saskia 2 (2) (8), Ronald I 2 (2) (8). Precies gelijk dus deze keer. Een aardig Memory spelletje, voornamelijk voor liefhebbers van Asterix en Obelix. Tot slot van de avond nog Aton. In Aton proberen de spelers stenen in vier verschillende tempels te krijgen, waarmee punten te scoren zijn. Elke beurt krijgen de spelers 4 kaarten van hun eigen stapel en verdelen deze over 4 posities. Elke kaart heeft een mogelijke waarde van 1 tot 4. De eerste positie geeft de mogelijkheid tot het direct scoren van punten, de tweede positie bepaalt de speelvolgorde van de beurt en het aantal stenen dat je van de tegenstander mag verwijderen, de derde positie bepaalt in welke tempels je deze beurt mag spelen, de vierde positie bepaalt hoeveel stenen je deze beurt mag spelen. Je wilt dus eigenlijk altijd op elke positie zo hoog mogelijk spelen. Een leuke keuze. Verwijderde stenen gaan naar het dodenrijk en zodra het dodenrijk vol is, vindt er een waardering plaats. Elke tempel levert op zijn eigen wijze punten op. Saskia begon voortvarend en liep flink uit in punten. Ze had dan ook wat meer hoge kaarten getrokken dan Ronald I. Ronald I hoopte in de tweede helft van het spel in te kunnen lopen. Dat bleek ook het geval. Nu trok hij veel hoge kaarten. Hij zag echter één ding over het hoofd. Saskia moest als eerste 3 stenen plaatsen in tempel 1 (ze had geen andere keuze). En aangezien daar maar 3 vrije plaatsen waren, was de tempel vol en kwam het spel ten einde. Als Ronald I bij het verwijderen van stenen er eentje uit tempel 1 had gehaald, was de tempel niet vol geraakt en had hij bij de aansluitende waardering veel punten gescoord. Hij zou Saskia zelfs hebben ingehaald. Maar helaas. Het spel eindigde abrupt en Saskia won met grote voorsprong. Eindstand: Saskia 25, Ronald I 13. Het lijkt een interessant spel voor twee spelers te zijn, dat je zeker vaker moet spelen om alle kneepjes onder de knie te krijgen.

Deze extra spellensessie zat er weer op. Het was tijd om naar huis te gaan...

Spellensessies overzicht

6 juli 2006

Locatie: bij Saskia in Amsterdam vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Seb, Leonie, Saskia en Ronald I. Ronald I had World Cup Tournament Football meegenomen, omdat dat eenvoudig met zes spelers te spelen is en het wellicht leuk zou zijn om het WK voetbal na te spelen. 24 van de 32 teams die aan het WK meededen werden geselecteerd. Iedere speler kreeg 4 willekeurige teams in het geheim toebedeeld. Rutger bleek later veel geluk te hebben gehad bij deze verdeling. Hij had maar liefst 4 groepshoofden (Brazilië, Engeland en Italië), die het natuurlijk wat gemakkelijker hebben om door te gaan naar de volgende ronde. Het spel kwam wat aarzelend op gang en al snel was duidelijk wie welke teams ondersteunde. Door het spelen van hoge of lage doelpuntkaarten op de teams kun je de eindstand in de groep bepalen. Verder speel je gesloten kaarten op de vervolgrondes. Ronald I probeerde zo een hele route voor een van zijn teams te plannen. Het liep echter heel anders. Zijn team werd onverwacht groepswinnaar en kwam zo op een andere route terecht. Seb verloor veel teams in de voorrondes, terwijl Rutger en Esther met al hun teams doorgingen. In de vervolgrondes ging het met Esther een stuk minder. Rutger moest met Engeland tegen Brazilië, dus hij zou in ieder geval een team verliezen. Leonie had al haar krachten ingezet op Argentinië. In de halve finale ging het echter mis. Zij verloor daar. In de verliezersfinale won ze met overmacht van het Spanje van Rutger. Saskia was er met Duitsland niet in geslaagd tot de halve finales door te dringen. De finale ging uiteindelijk tussen het Mexico van Ronald I en het Italië van Rutger. Mexico won de finale en daarmee won Ronald I het spel. De spelers waren gematigd positief over het spel. Niet iedereen was even enthousiast over het thema. Seb en Leonie gingen naar huis, de anderen speelden Durch die Wüste. Voor Rutger en Esther was het nieuw. Ronald I verzorgde de uitleg en het spel kon beginnen. Rutger dacht dat hij het door had, maar nadat hij zijn kamelen had geplaatst, kwam hij er achter dat hij ze niet zo handig had neergezet. Eindstand: Ronald I 67, Saskia 61, Esther 61, Rutger 51. Esther was zeer te spreken over het spel en wilde het graag nog eens doen. Het tweede spel verliep heel anders. Esther had haar kamelen erg goed geplaatst en won met gemak. Ook Rutger had meer door waar er punten te halen waren en scoorde een stuk beter dan de eerste keer. Ronald I en Saskia hadden nu ook veel meer moeite om punten te scoren. Rutger zorgde er in zijn laatste beurt nog voor dat Ronald I 10 punten misliep. Die gingen nu naar Esther. Het maakte echter niet uit voor de eindstand. Eindstand: Esther 88, Rutger 75, Ronald I 55, Saskia 54. Het was alweer de hoogste tijd om naar huis te gaan.

Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp

Spellensessies overzicht

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2006