Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2006.2 |
Spellensessies 2006.2
29 juni 2006
Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Leonie, Lody, Bart, Bing en Ronald I. Op het laatste moment werd de locatie gewijzigd van Hoofddorp naar Sassenheim ivm de verjaardag van Bart. De tuin zat vol met visite, maar binnen werd er toch gespeeld. Ronald I had het racespel Bolide meegenomen. Leonie en Bart wilden het op zijn verzoek wel uitproberen. Bolide is gebaseerd op vectorracen, wat je gewoon met potlood op papier kunt spelen. Elke speler heeft een raceauto en een pion. De pion staat op een bepaalde afstand voor de auto. Als de auto aan de beurt is om te rijden rijdt hij in principe naar de pion, maar hij mag daarbij 2 punten afwijken naar alle kanten. Zo kun je afremmen en versnellen in alle richtingen. Daarbij wordt je uiteraard beperkt door de racebaan en de andere spelers. Je mag ook geen bochten afsnijden. Het blijkt nogal lastig om dit principe goed onder de knie te krijgen, dus werd besloten alle andere spelregels achterwege te laten en 1 ronde te racen. Het spel verliep vrij traag, terwijl er toch niet echt langzaam werd gespeeld. Pas halverwege de eerste ronde kregen de spelers een klein beetje gevoel voor het systeem. Voor Lody werd ook nog een auto aan het deelnemersveld toegevoegd. Vooral de scherpe bochten en het inhalen gaven problemen omdat de aanvullende spelregels voor hard remmen en slipstreaming achterwege waren gelaten. Uiteindelijk wist Ronald I te winnen. De spelers waren gematigd positief. Ze hadden nog niet echt het gevoel met racen bezig geweest te zijn en gaven nog de voorkeur aan Formula Dé. Toch zit er voldoende in het spel om het nog eens een kans te geven met de uitgebreidere spelregels. | Lody wilde graag
Mauer Bauer eens uitproberen. Ook Bing
wilde wel meespelen. Leonie en Ronald I waren de andere twee spelers.
Ronald I verzorgde de uitleg, want de anderen kenden het nog niet.
Ronald I nam dan ook snel een voorsprong, maar die wist Leonie goed te
pareren en samen liepen ze uit op het scorespoor. Bing bungelde
achteraan, maar wist door het ruilen van kaarten wel aan een goede hand
kaarten te komen. Langzaam maar zeker ontstond er een hele grote stad en
als je daar kaarten voor had, kon je erg goed scoren. Kreeg je die
kaarten niet, dan had je een probleem. Lody werd tijdelijk vervangen
door Bart, die wel kaarten van de stad had. Leonie had inmiddels nog
maar één kaart over en hoopte telkens op een goede vervanging. Ronald I
scoorde nog wel wat punten buiten de stad, maar zag ook zijn voorsprong
slinken. Uiteindelijk waren het Lody & Bart die de winst pakten.
Eindstand: Lody/Bart 147, Ronald I 140, Leonie 127, Bing 119. Het spel
bevalt beter als er niet een dominante grote stad ontstaat. Dan heb je
veel meer mogelijkheden om aan je score te werken. Toch waren de spelers
wel te spreken over het spel. Nog even wat nakletsen over Ridderstrijd en Spiel en dan naar huis. Volgende week bij Saskia in Amsterdam |
22 juni 2006
Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Seb, Leonie, Saskia en Ronald I. Het was even zoeken, maar uiteindelijk werd er toch een spel voor zes personen gevonden waar iedereen wel zin in had: Elfenland. Leonie verzorgde de uitleg, want Saskia en Esther kenden het nog niet. Ronald I sprong af en toe bij. Er werd gespeeld met de regel dat je maximaal 4 kaarten mocht houden en er toch 8 nieuwe bij kreeg. Daardoor werd het iets te eenvoudig met zes spelers en kwam het aan op het aantal overgebleven reiskaarten. En dat was weer afhankelijk van de blokkadefiches van de tegenspelers. Zoals verwacht duurde het spel met zes spelers best lang. Saskia haalde 18 steden, alle anderen wisten zelfs 19 te halen. Eindstand: Leonie 19 (4), Rutger 19 (3), Esther 19 (3), Ronald I 19 (3), Seb 19 (1), Saskia 18 (2). | Seb en Leonie gingen
naar huis. Saskia wilde graag nog Mauer Bauer
spelen. Rutger en Esther lieten zich gemakkelijk overhalen. Rutger had
het spel snel door en nam al snel een voorsprong. Ronald I probeerde hem
telkens bij te halen, maar dat lukte niet echt. Tegen het einde kwam
alles echter toch bij elkaar. Esther had haar grote achterstand ook
goedgemaakt. Rutger was bang dat Ronald I hem bij de laatste waardering
zou inhalen, maar het was Saskia die deze truc uithaalde. Eindstand:
Saskia 106, Rutger 105, Ronald I 99, Esther 96. Saskia bleef zoals
verwacht erg enthousiast over het spel. Volgende week bij Lody en Caroline in Sassenheim |
15 juni 2006
Locatie: bij Jeroen en
Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen:
Rutger, Esther,
Seb,
Leonie,
Monique,
Jeroen, Saskia en
Ronald
I. Jeroen was laat thuis uit zijn werk
en ook Rutger en Esther waren wat later. Ronald I stelde voor om alvast
Hol's der Geier (Pas
op voor de Gier) te gaan spelen. Dit was nieuw voor Esther,
Leonie en Saskia. Het spel was snel uit te leggen en daarna werd meteen
gespeeld. Het was erg wennen voor de dames en Ronald I won dan ook
gemakkelijk. Eindstand: Ronald I 25, Saskia 9, Leonie 8, Esther -2. Dat
vroeg om een revanche. Nu ging het stukken beter en in plaats van
laatste werd Esther nu eerste. Eindstand: Esther 19, Ronald I 12, Saskia
9, Leonie 0.
Ronald I had op verzoek van Saskia nog een keer Thurn & Taxis meegenomen. Ze wilde het nu met de correcte spelregels spelen. Esther kende het helemaal nog niet, dus een uitleg was op zijn plaats. Het spel ging leuk op en neer en telkens was het iemand anders die de koppositie leek te hebben. Ronald I lag wat achter met de koetsen, maar dat verschil was niet zo groot. Ineens was Saskia hard op weg om haar 7-koets te halen. Ronald I zorgde nog snel voor zijn 6-koets. De anderen lieten zich verrassen en waardeerden hun route niet meer. Saskia maakte het spel uit en de eindscores konden worden bepaald. Eindstand: Ronald I 21, Esther 18, Leonie 15, Saskia 14. |
De anderen waren nog aan
het spelen. Seb en Rutger speelden Memoir '44 terwijl Jeroen toekeek.
Monique had zich teruggetrokken voor het WK voetbal. Er kon dus nog wel
een spelletje Linie 1 gespeeld worden. Voor
Esther en Saskia was dit ook weer een nieuwe. Het was even lastig de
aandacht bij de uitleg te houden, maar uiteindelijk kon het spel
beginnen. Ronald I had al snel bijna zijn route klaar. Hij moest echter
nog 1 tegel upgraden voordat hij bij zijn startpunt kon komen. En die
tegel kwam pas na 4 beurten. Toch kon hij als eerste gaan rijden. Leonie
startte niet veel later. Ronald I gooide in het begin nogal vaak een 1,
dus Leonie begon hoop te krijgen. Toen Ronald I echter ook H's begon te
gooien, was het spel snel beslist. Inmiddels waren ook Esther en Saskia
gaan rijden en het zou nog een strijd worden wie laatste zou worden.
Eindstand: 1) Ronald I, 2) Leonie, 3) Esther, 4) Saskia. Een
alleraardigst familiespel als afsluiting van de avond. Nog even met
Monique napraten over het WK en dan naar huis. Volgende week bij Ronald I in de Kwakel. |
8 juni 2006
Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Seb, Leonie, Jeroen, Monique, Lody, Caroline en Ronald I. Lody wilde graag Blue Moon City uitproberen. Ronald I had het al eens doorgelezen en nam de regels nog vluchtig door. Rutger en Seb maakten het viertal compleet. In Blue Moon City verplaatsen de spelers zich door de stad en helpen met het bouwen aan gebouwen. Daarmee zijn kristallen te verzamelen, waarmee offers gebracht kunnen worden. Wie als eerste 4 offers heeft gebracht, wint het spel. Het bouwen gebeurt door middel van kaarten in verschillende kleuren en met verschillende waardes. De kaarten met lage waardes hebben echter ook een speciale eigenschap. De speler kan er voor kiezen om deze eigenschap te gebruiken in plaats van de waarde. Als een gebouw helemaal gebouwd is, levert het bonussen op als aangrenzende gebouwen worden afgebouwd. Daardoor raakt het spel steeds meer in een stroomversnelling. Vier keer in het spel moet je naar de obelisk in het midden van de stad om een offer te brengen. Er zijn echter ook kaarten waarmee je een extra offer mag brengen. Die blijken heel belangrijk, want daarmee kun je een beurt winnen. Ronald I wachtte tevergeefs op deze kaarten. Hij had inmiddels ruim voldoende kristallen verzameld en wachtte op een gelegenheid om een extra offer te brengen. Seb had die mogelijkheid al vroeg in het spel aangegrepen en doordat iemand anders een gebouw afmaakte, verdiende hij direct voldoende kristallen voor zijn derde offer. Zijn vierde offer zou niet lang op zich laten wachten. Eindstand: Seb 4, Lody 2, Rutger 1, Ronald I 1. Het spel liet gemengde gevoelens bij de spelers achter. Ze waren er nog niet echt razendenthousiast over, maar willen het wel nog een keer proberen om hun mening te vormen. | Omdat de anderen nog aan
het spelen waren, haalde Lody nog wat spellen tevoorschijn. Ronald I
wilde wel graag Die Dolmengötter
uitproberen. Lody had het wel eens gespeeld, maar moest toch nog even
nalezen hoe het spel ook alweer verliep. De spelers verplaatsen enkele
druïden over het bord. Bij dat verplaatsen bouwen de druïden stenen
pilaren. Als er daardoor rond een heilige plaats ten minste drie pilaren
staan van ten minste twee verschillende spelers, dan kun je bij het
verkrijgen of evenaren van de meerderheid een tempelsteen bouwen. Deze
tempelstenen hebben waardes die geheim gehouden worden. Bij het
verkrijgen van een meerderheid, mag je bovenop bouwen, bij het evenaren
onderop. Als alle pilaren rondom een heilige plaats zijn volgebouwd,
scoren de spelers punten voor de tempelstenen. De waarde van de bovenste
steen wordt vermenigvuldigd met de waarde van de heilige plaats en elke
verdieping lager wordt met één minder vermenigvuldigd. Zodra iemand al
zijn tempelstenen heeft gebouwd of als alle pilaren zijn gebouwd,
eindigt het spel. Opnieuw was het Seb die het spel wist te winnen.
Eindstand: Seb 70, Ronald I 67, Rutger 67, Lody 55. Ook dit spel liet
gemengde gevoelens achter bij de spelers. Was het nou een goed spel of
niet? Ook hier zal een volgende sessie duidelijkheid moeten brengen.
Wellicht dat het nalezen van de spelregels nog wat gemiste details naar
boven zal brengen. De anderen hadden Santiago en Canyon gespeeld. Volgende week bij Jeroen en Monique in Hoofddorp. |
1 juni 2006
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Seb, Leonie, Monique, Caroline, Koen, Saskia en Ronald I. Een flinke opkomst. Zowel Lody als Jeroen waren ziek thuis gebleven. Ronald I had op verzoek zowel Antike als Thurn und Taxis meegenomen. Leonie wilde wel Thurn und Taxis leren en Monique en Caroline wilde wel aanschuiven. Monique had het al regelmatig online gespeeld, maar nog nooit weten te winnen. Ronald I verzorgde de uitleg. De anderen gingen Antike spelen. Rutger verzorgde de uitleg voor Saskia en Esther. Ronald I wist als eerste de 7e koets te halen en daarmee het spel uit te maken. Doordat Monique het spel online had gespeeld, werd ontdekt dat bij de eindscore alleen de hoogste koets per speler telt en niet alle koetsen. Dat maakt een groot verschil! Weer wat geleerd. Eindstand: Ronald I 25, Leonie 16, Monique 15, Caroline 4. Volgende keer maar eens met alle goede regels spelen. Dat geeft wellicht een heel ander spel. | Esther vond niet erg
veel aan Antike en vroeg of Ronald I
wilde invallen. De meeste spelers hadden 2 punten. Ronald I zette meteen
groot in en bouwde een grote vloot en wat legers. Zo wist hij snel veel
punten te scoren. Rutger schrok zich rot en moest ineens ook vaart gaan
maken. Koen liet Ronald I zijn gang gaan en Saskia was wat stilletjes.
Ronald I ging rap naar de eindscore, maar Seb wist stiekem mee te gaan.
Toen zowel Koen als Saskia hem niet tegen hielden, kon hij in één keer 3
tempels vernietigen en de winst net voor de neus van Ronald I wegkapen.
Eindstand: Seb 8, Esther/Ronald I 7, Rutger 5, Koen 4, Saskia 4. Een
verrassend einde. Het blijft een interessant spel, hoewel Rutger daar
vragen bij begon te stellen. En ook Saskia leek niet helemaal echt
enthousiast na haar eerste Antike-ervaring. Nog even nakletsen over de
zwangere Esther en toen naar huis. Volgende week bij Caroline en Lody in Sassenheim. |
24 mei 2006
Locatie: bij Arjo en Yvonne in Almere vanaf 17.00u. Aanwezigen: Sandra, Arjo, Yvonne en Ronald I. Aangezien Sandra en Ronald I voor een persdag bij 999Games in Almere waren, werd er een afspraak met Arjo en Yvonne gemaakt. Tegen 17.00u kwamen Ronald I en Sandra aan. Voor het eten was er nog wel tijd voor een kort spelletje. Ronald I had Boomtown meegenomen. Na een korte uitleg kon er worden begonnen. Het was vooral Arjo die zich met de veilingen bemoeide. Dat resulteerde voor hem in een laatste plaats. Yvonne was de grote winnaar. Ze had de meeste burgemeesters, de meeste mijnopbrengsten en het meeste geld. Eindstand: Yvonne 132, Ronald I 109, Sandra 82, Arjo 75. Yvonne had een heerlijke ovenschotel gemaakt met rijst en sla erbij. Na het eten was het tijd voor Goa. Op verzoek van Arjo had Ronald I het spel meegenomen. Voor Yvonne was het nieuw. Ze had de eerste beurten dan ook geen idee wat verstandig was om te doen. De andere spelers blijkbaar ook niet, want opnieuw was het Yvonne die het spel won. Eindstand: Yvonne 41, Ronald I 39, Arjo 38, Sandra 25. Ronald I had nog kans op de overwinning gehad als hij er bij zijn laatste actie in was geslaagd zijn vierde kolonie te stichten. | Tot slot van de avond een spelletje Thurn & Taxis. Dit was nieuw voor zowel Arjo als Yvonne. Sandra ging erg goed van start en Yvonne en Ronald I moesten alle zeilen bijzetten om te volgen. Arjo volgde op enige afstand. Hij slaagde er maar niet in om fiches te verzamelen. Inmiddels had Yvonne de koppositie overgenomen en kreeg aardig grip op het spel. Sandra besloot daarom het tempo op te voeren en zo snel mogelijk naar de 7e koets te werken. Ronald I bemerkte dat op tijd en kon nog net aanpikken. Sandra maakte echter een foutje waardoor ze een beurt achter kwam te liggen. Yvonne had door dat ze het niet ging redden en besloot heel slim nog een ander fiche te scoren. Ronald I zag zijn kans schoon en maakte het spel uit, waardoor hij als enige de 7e koets binnenhaalde. Die 10 punten waren voldoende voor de overwinning. Eindstand: Ronald I 40, Yvonne 36, Sandra 29, Arjo 20. Bijna had Yvonne ook dit spel nog gewonnen. Aangezien Sandra nog een hele reis te gaan had, werd er afscheid genomen na een heel gezellige avond. |
18 mei 2006
Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Seb, Jeroen, Monique en Ronald I. Op verzoek van Rutger kwam weer Antike op tafel. Voor Seb was het nieuw, maar Jeroen wilde het ook wel weer proberen. Er werd gekozen voor de Engelse zijde van het spelbord. Rutger koos er voor om flink uit te breiden. Hij bouwde veel eenheden, veroverde veel gebied en bouwde veel steden. Dat zag er erg bedreigend uit. Seb deed het rustig aan en bouwde aan het front zijn tempels ter verdediging. Jeroen hield zich weer erg rustig en verzamelde heel veel goud. Ronald I bouwde een aardige vloot, maar kwam daar niet echt veel verder mee. In het middenspel ging het ineens snel. Ronald I stapte over op marmerproductie en wilde in enkele beurten snel naar 6 tempels. Jeroen zag dat in en volgde direct met dezelfde tactiek. Rutger en Seb stapten ook in. Seb kwam net te laat en moest een punt laten liggen. | Nu werd er overgestapt
op goud. Jeroen en Rutger waren hierin echter het snelst en pakten de
laatste ontwikkelingspunten. Nu waren er alleen nog punten te verdienen
voor vloten en voor het vernietigen van tempels. Uiteindelijk wist
Jeroen zijn beslissende punt met zijn vloot te pakken en daarmee won hij
afgetekend. Eindstand: Jeroen 9, Ronald I 6, Rutger 6, Seb 5. Een prima
spel om in een avondje te spelen. Er valt nog veel te ontdekken over de
verschillende tactieken.
Volgende week pauze ivm Hemelvaart. |
16 mei 2006
Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Willem, Jeroen en Ronald I. Een ingelaste avond voor een spelletje Antike. Lody belde 's middags ziek af, maar gelukkig kon Willem als vervanger worden gecharterd. Rutger en Jeroen kenden het spel nog niet. Ronald I had de Duitse kant van het spelbord klaargelegd: de Middellandse Zee. In een kwartiertje werd het spel aan Rutger en Jeroen uitgelegd, daarna kon er worden begonnen. Voor Jeroen en Rutger was het even aftasten, maar na enkele rondes viel alles op zijn plaats. Hoewel... het blijft lastig om de juiste tactiek te vinden. Rutger leek deze gevonden te hebben en liep voortdurend op kop, terwijl Jeroen juist heel stilletjes in zijn hoekje bleef. Willem liep steeds achter de feiten aan en kon maar niet uit dat ritme komen. En zoals dan te verwachten was, ging Willem rare dingen doen. Hij bouwde een grote strijdmacht op en viel Rutger aan. Dat leverde hem wel punten op en Rutger had even geen mogelijkheden meer om punten te scoren. | Jeroen had zich heel lang rustig gehouden en bouwde ineens een aardige vloot op. Hij had nog wat meer kunnen bouwen, maar dat vond hij niet nodig. Door de aanval van Willem op Rutger had hij zijn achterland onverdedigd gelaten, zodat Ronald I daar binnen kon vallen. Nog één beurt kon Willem de aanval afslaan, maar de beurt daarna zou Ronald I kunnen winnen. Ineens bleek Jeroen er ook goed voor te staan. Als hij één vloot of leger meer had gebouwd, had hij twee tempels van Ronald I kunnen afbreken en de winst kunnen pakken. Dat ging net niet en Ronald I pakte de overwinning. Eindstand: Ronald I 9, Jeroen 8, Rutger 7, Willem 6. Iedereen was erg te spreken over het spel, dan op korte termijn vast weer op tafel zal komen. Een goede vervanger van Civilization als je niet een hele dag de tijd hebt. Jeroen ging naar huis, maar de anderen bleven nog lang napraten. |
11 mei 2006
Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Lody, Caroline, Bart, Rutger, Esther, Seb, Leonie, Saskia en Ronald I. Seb had een aanwinst van Koninginnedag meegenomen: Cash. Seb las nog even de regels door en Ronald I en Saskia wilden het wel proberen. Seb haalde ook Bart nog over. De spelers doen een wedstrijdje kluizen kraken. Om beurten mogen ze een sleutel pakken (die zijn er in vier kleuren) of een of meerdere kluizen openen (met combinaties van 4 sleutels). De kluizen leveren geld op en als je er meer opent, krijg je een bonus. Als je de zevende kluis opent, krijg je ook een bonus. Daarna komen er zeven nieuwe kluizen in het spel. Wie het meeste geld heeft verdiend, wint het spel. Het kwam aan op de bonussen. Daarin was Ronald I het beste geslaagd. Eindstand: Ronald I 159, Saskia 145, Bart 108, Seb 108. Inmiddels was Leonie ook aangekomen. Ze wilde een simpel kort spelletje doen, dat ze al kende. Ze had een lange werkdag achter de rug. Ronald I stelde Funkenschlag voor en dat kon ze natuurlijk niet weigeren. | Er werd gekozen voor de
kaart van Italië. Die had niemand nog gespeeld. Bart had er niet de hele
tijd zijn aandacht bij en richtte zich vooral op windenergie. Daardoor
verloor hij soms het doel van het spel uit het oog. Ronald I liet zich
weer insluiten, maar wist er nu wel uit te komen. Saskia had echter een
degelijke opbouw en was niet meer in te halen. Seb bouwde in de laatste
ronde een huisje te veel, ondanks waarschuwingen. Daardoor had hij te
weinig geld over om Leonie voor te blijven. Eindstand: Saskia 15, Ronald
I 14, Leonie 13 (70), Seb 13 (47), Bart 8. De anderen waren inmiddels
ook klaar met hun spel. Nog even nakletsen en weer naar huis. Volgende week bij Jeroen & Monique in Hoofddorp |
4 mei 2006
Locatie: bij Saskia in Amsterdam vanaf 20.02u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Seb, Saskia en Ronald I. Eerst twee minuten stilte en dan bellen naar Saskia dat de deur geopend kan worden. Een kleine opkomst. Ronald I liet eerst even het computerspel van Puerto Rico zien. Toen ook Seb was gearriveerd konden de bordspellen op tafel komen. Ronald I had In 80 Tagen um die Welt meegenomen. Ronald I verzorgde de uitleg cq. opfriscursus en het spel kon beginnen. Dit keer was het Esther die niet op tijd in Londen was. Ze had nog één etappe te gaan en had zelfs al meer dan 80 dagen gereisd. Eindstand: Seb 72, Saskia 74, Ronald I 78, Rutger 78, Esther (83). Een prima uitslag voor Saskia die het spel voor het eerst deed. | Op Koninginnedag had
Saskia Scotland Yard gekocht en wilde het
graag spelen. Ronald I was de eerste Mr.X. Het verliep prima en hij had
alles in de hand, totdat hij een metrolijn over het hoofd zag en al in
beurt 7 werd gepakt. Een slechte beurt. Seb ging naar huis, terwijl de
anderen een revanche met Scotland Yard deden. Dit keer was Rutger Mr.X.
Hij had 1 tegenstander minder en maakte er goed gebruik van. Ronald I
had de bewegingen van Rutger goed in de gaten, maar toch wist hij te
ontsnappen. Toen de detectives kansloos waren, maakte hij het mooi af
door terug te reizen naar zijn beginpositie. Volgende week bij Lody & Caroline in Sassenheim |
30 april 2006
Locatie: bij Willem en Sacha in Utrecht vanaf 13.15u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Willem, Sacha en Ronald I. Er moest geoefend worden voor het NK. Dus werd een sessie ingelast. Ronald I haalde Rutger en Esther op en ging op weg naar Utrecht. Daar aangekomen werd er niet open gedaan. Ronald I belde naar de vaste telefoon van Willem, maar er werd niet opgenomen. Op dat moment ging wel de mobiele telefoon van Rutger. Willem belde dat er in de Kwakel niet werd opgedaan. Aargh! Na overleg werd besloten in de Kwakel te gaan spelen en Ronald I, Rutger en Esther stapten weer in de auto. Om 14.00u kon er dan eindelijk worden begonnen. Als eerste stond Ostia op het programma. Voor Willem en Sacha helemaal nieuw; Rutger had het al eens gespeeld, hoewel hij zich dat niet echt kon herinneren. Willem kreeg pas laat in het spel grip op het mechanisme, maar zelfs de 7 punten uit de laatste beurt konden hem niet van de laatste plaats afkrijgen. Het zou aankomen op de tiebreaker, die in het voordeel van Sacha werd beslist. Eindstand: Sacha 12 (4), Ronald I 12 (3), Rutger 12 (0), Willem 8. Het volgende spel was Mesopotamië. Zoals verwacht werd het een spannend spelletje. Willem en Sacha hadden het wel eens met z'n tweeën gespeeld, maar met meer bleek het toch lastiger. Rutger had moeite om aan steen te komen, terwijl Ronald I geen hout kon krijgen. Dat kostte hem twee beurten en de overwinning. Iedereen kon finishen in dezelfde beurt. Sacha had de eer dat als eerste te doen. Ronald I had echter het voordeel dat hij met het duurste offer was begonnen en pakte zo toch nog de tweede plaats. Eindstand: Sacha 4, Ronald I 3 (17), Willem 3 (13), Rutger 3 (12). De NK-gangers deden het niet slecht. Aloha was het derde spel. Rutger kende dit nog niet. Opnieuw kon het spel de spelers niet echt boeien. Van een Corné spel werd meer verwacht. | Er werd een klein beetje gestreden om wat stranden, maar de strijd werd snel opgegeven. Ronald I kwam bijna nergens aan de bak en eindigde met 3 stoelen op het bord en won daarmee 1 fiche. Toch pakte hij zo nog bijna de tweede plaats. Eindstand: Sacha 32, Rutger 21, Ronald I 20, Willem 9. Het laatste spel was Skyline. Zou Sacha ook deze weten te winnen? Het liep voor haar niet als gewenst en ze was dan ook voortdurend aan het klagen. Willem had op een gegeven moment een flink blok gebouwd en kreeg elke ronde 25 aan inkomsten. Hij kon er echter niets mee uitrichten. De bank ging hierdoor bijna failliet. Ronald I kreeg te weinig inkomsten en zijn voortgang liep stuk. Sacha maakte het spel uit en alleen Rutger zou nog de nodige penthouses kunnen bouwen. Ronald I had echter nog 2 witte blokjes en wist 2 van de drie torens af te blokken, tot grote teleurstelling van Rutger. Eindstand: Sacha 6, Rutger 5, Ronald I 2, Willem 0. Vier overwinningen voor Sacha. Oei. Ronald I haalde twee tweede en twee derde plaatsen. Een mooi gemiddelde. Het spel was trouwens even onderbroken geweest voor een pizza. Tot slot van de avond nog In 80 Tagen um die Welt. Esther kon nu ook meedoen. Ronald I en Esther schoten snel vooruit. De anderen deden het heel rustig aan, naar later bleek, omdat Ronald I vergeten was te vertellen dat ze per beurt 1 strafdag kregen, zodra iemand de finish had bereikt. Toen werd het ineens een sprint tussen deze laatste drie. Rutger dacht nog kans te hebben, maar hij kwam te laat aan de finish. Eindstand: Ronald I 75, Sacha 79, Esther 85, Willem 87, Rutger X. Rutger stond op dat moment op 2 etappes van de finish en had 65 reisdagen. Het spel was goed bevallen en iedereen wil een volgende keer een revanche, nu ze weten hoe het wel gespeeld moet worden. Inmiddels was het 20.30u geweest en tijd om te stoppen. Een vruchtbare dag was weer voorbij gevlogen. |
27 april 2006
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Susanne, Seb, Leonie en Ronald I. Een kleine opkomst. Rutger belde op het laatste moment ook nog af. Ronald I had het nieuwe Brillance meegenomen. Brillance is een stad waar overdag geen koetsen in mogen komen. De winkels moeten echter wel bevoorraad worden, dus racen de spelers 's nachts met hun koetsen de stad in om er voor zonsopgang weer uit te zijn. De karren bevatten 3 goederen en de winkels vragen of 2 of 3 goederen. Iedere speler heeft 5 karren en 6 winkels te bevoorraden. Het spel is geschikt voor 6 spelers, dus bij 5 spelers is er een lege plek. Dit geeft voor de aangrenzende spelers waarschijnlijk wat voordelen. Iedere speler mag op zijn beurt alle 5 de karren verplaatsen. Voor verplaatsingspunten kunnen winkels worden bevoorraad, mits je op de plek voor de winkel staat. De straten zijn zo smal dat er niet ingehaald kan worden, dus het wordt al snel een chaos van opstoppingen. Door middel van speelkaarten kunnen andere spelers worden gedwarsboomd of je eigen karren geholpen. Susanne schoot overal gemakkelijk tussendoor en leek heel eenvoudig snel alles te kunnen bezorgen en op tijd de stad uit te zijn. Dat moet je natuurlijk in zo'n spel niet doen, want dan krijg je iedereen op je dak. De spelregels bleken op een aantal punten erg vaag en lieten vragen open. Deze werden in onderling overleg opgelost. Ronald I ging ook erg goed, maar een blokkade gelegd door Susanne gooide zijn hele plan in de war. Tevens werden er maar liefst 3 goederen bij hem gestolen. Hij kon dus een hele winkel niet bevoorraden en besloot al zijn karren naar buiten te halen. Hij was de enige die daar in slaagde. | Seb en Leonie gingen
ongemerkt toch ook wel erg goed. Alleen Jeroen had grote moeite. Hij was
in het begin erg veel dwarsgezeten en klaagde voortdurend. Toen het spel
echter was afgelopen, bleek hij wel de winnaar te zijn. Eindstand:
Jeroen 19, Ronald I 17, Susanne 16, Leonie 15, Seb 15. Het spel bleek
nog wel enige hiaten te bevatten, maar iedereen vond het toch wel een
leuk familiespel. Zoek er niet te veel achter en ga elkaar lekker
dwarszitten. Susanne ging naar huis en de anderen speelden nog een kort spelletje Mamma Mia. Leonie leek een flitsende start te hebben en legde de ene na de andere bestelling op de stapel. Ze had echter misrekend en bijna alle bestellingen mislukten. Ronald I deed het wat rustiger aan, maar haalde de ene na de andere bestelling binnen. Goede planning en wat geluk bij het trekken van nieuwe ingrediënten. Jeroen probeerde wanhopig in zijn spoor te blijven. Seb bungelde ver achteraan. Even leek het erop dat Ronald I in de laatste ronde zelfs alle bestellingen kon leveren, maar hij miste op een haar na de achtste. Jeroen dacht Leonie nog te verslaan, maar Leonie had net voldoende ingrediënten over. Eindstand: Ronald I 7, Leonie 5 (3), Jeroen 5 (0), Seb 3. Toch echt een leuk spel, dat veel te weinig wordt gespeeld. Volgende week bij Saskia in Amsterdam |
20 april 2006
Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Monique, Rutger, Esther, Bianca H, Willem, Sacha, Ronald II en Ronald I. Er moest geoefend worden voor het NK. De spellen moesten natuurlijk in ieder geval een keer gespeeld worden, dus was Sacha ondanks een griepje toch gekomen. Ook Esther was een beetje grieperig. Ronald I en Sacha wilden in ieder geval Aloha proberen. Ronald I had het prototype wel eens gespeeld, maar meer ook niet. Willem en Bianca H deden ook mee. Het doel is om tijdens het ontdekken van het eiland strandstoelen op de meest waardevolle stranden te krijgen. Er zit wel wat tactiek in het spel, maar het bleek toch een erg grote geluksfactor te hebben. Je moet een willekeurige tegel trekken die dan verplicht moet worden aangelegd aan de tegel waar je staat en dan ook nog eens grenzend zoveel mogelijk tegels. Je mag net zo lang proberen totdat je stopt, of totdat het misgaat. In het laatste geval moet je je geplaatste strandstoelen van deze beurt weer weghalen. Vaak was er niet veel keuze. Ronald I had een bliksemstart. De anderen maakten eerst een aantal fouten, maar begonnen later toch in te lopen. De strijd over een aantal grote stranden liep aardig op, vooral tussen Sacha en Bianca H. Willem plaatste vooral strandstoelen aan meertjes. Bij de eindtelling bleek toch Ronald I de winnaar. Eindstand: Ronald I 24, Bianca H 23, Sacha 18, Willem 18. Na het tellen werd ineens bedacht dat de vissen niet waren meegeteld bij het bepalen van de belangrijkste stranden. Dit zou een kleine verschuiving hebben veroorzaakt, waardoor Ronald I en Bianca H waarschijnlijk gelijk geëindigd zouden zijn. Het spel had in ieder geval helaas geen verpletterende indruk achtergelaten. | Sacha en Willem gingen
naar huis. De anderen waren inmiddels klaar met San Juan en er kon dus
gewisseld worden. Rutger kwam Ronald I en Bianca H versterken bij
Mesopotamië. Ronald I ging weer als een
speer en leek gemakkelijk te gaan winnen. Hij had als eerst 3 keer
geofferd en ook zijn vierde offergave was al op het bord. Hij hoefde
alleen nog maar voldoende mana te krijgen. Dat ging echter te langzaam
met 2 per beurt. Hij verzamelde dan ook steeds kaarten in de hoop dat
daar een goede tussen zat. Helaas. Bianca H vergat een keer haar actie
en mocht van de anderen daarna nog wel een kaart pakken. Ronald I had
dus eigenlijk haar kaart en zij had de kaart die Ronald I nodig had. Met
die kaart zou hij zelfs gewonnen hebben. Nu kwam hij een beurt te kort.
Het leek erop dat Bianca H zou winnen, maar Rutger wist vlak voor haar
de winst te grijpen. Eindstand: Rutger 4, Ronald I 3, Bianca H 3. Tot
slot van de avond nog drie keer Drahtseilakt.
De kaarten waren enkele malen erg slecht verdeeld, waardoor er hoge
scores uitkwamen. Eindstand 1: Ronald I 0, Esther 5, Rutger 8, Bianca H
11. Eindstand 2: Bianca H 1, Ronald I 4, Esther 5, Rutger 11. Eindstand
3: Esther 1, Ronald I 5, Rutger 12, Bianca H 18. Het was niet al te laat
geworden deze keer. Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp |
13 april 2006
Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Lody, Caroline, Jeroen, Monique, Seb, Leonie, Rutger, Esther, Saskia en Ronald I. Een heleboel spelers had blijkbaar een zware week gehad en was erg moe. Een aantal kwam alleen voor de gezelligheid en wilde zelfs niets spelen. Vanwege de verjaardag van Monique was er lekker taart en dat liet iedereen zich goed smaken. Ronald I had Thurn und Taxis meegenomen en Saskia, Rutger en Seb wilden wel meespelen. De anderen vermaakten zich met een spelletje Middernacht Vampierenjacht. In Thurn und Taxis beheren de spelers een koetsenbedrijf en bouwen een haltes in verschillende steden. Elke beurt moet er ten minste één stedenkaart genomen worden en moet de route met ten minste één stedenkaart worden uitgebreid. Aan het eind van de beurt mag de route worden afgesloten, waarna gebouwen in diverse steden mogen worden gebouwd. Eventueel kunnen daarmee bonusfiches worden verzameld en kunnen grotere koetsen worden verkregen. Zodra iemand de grootste koets heeft verkregen of als iemand zijn laatste gebouw heeft gebouwd, is de laatste ronde bezig. In elke spelbeurt kun je één van vier personages te hulp roepen en zo één van je acties uitbreiden. Bij het nalezen van de spelregels bleken er tijdens het spelen nog twee foutjes gemaakt te zijn. Zo mogen bepaalde bonusfiches wèl vaker worden verzameld (waardoor Seb en Saskia wat punten zijn misgelopen) en mogen na het afsluiten van een route nog maar 3 kaarten op handen worden gehouden (waardoor Rutger wat voordeel heeft gehad). Ronald I liep een koetsgrootte achter op de anderen en kon daarom niet echt meedoen voor de winst, hoewel hij flink wat bonussen had verzameld. Rutger had het het beste gepland en won ruimschoots. Eindstand: Rutger 44, Seb 37, Ronald I 33, Saskia 27. De spelers waren gematigd positief over het spel. Het zat leuk in elkaar, maar er is weinig echte spelerinteractie. Het spel zal zeker vaker op tafel gaan komen. Het is snel te leren en er zijn leuke keuzemogelijkheden. | Ronald I had ook nog
Mykerinos meegenomen. Dezelfde spelers
wilden het spel nog wel spelen, terwijl de anderen het spelen voor
gezien hielden en gezellig gingen kletsen. Ronald I verzorgde de uitleg,
maar het bleek voor de anderen lastig om zich te concentreren. Daardoor
moest hij een aantal dingen vaker uitleggen of bleken ze tijdens het
spelen niet duidelijk. Het spel is niet echt moeilijk, maar omdat alles
met elkaar samenhangt, is het wel handig als je de mechanismes begrijpt.
Na twee rondes viel alles op zijn plaats en werd er meer gestreden. Het
spel wordt gespeeld in vier rondes. In deze rondes sturen de spelers
arbeiders het veld in om opgravingen in de woestijn te doen. Wie de
meerderheid in een regio haalt, mag als eerste kiezen: een kaart
verzamelen of een positie in het museum innemen. De verzamelde kaarten
geven de spelers extra mogelijkheden in de volgende beurten en ze
leveren punten op. De posities in het museum verhogen de punten van de
kaarten. Je zult daar een goede mix tussen moeten vinden. Het spel is
prima uitgevoerd, hoewel de scorefiches iets te groot zijn voor het
scorespoor. Toen de punten waren geteld, was Rutger verbaasd dat hij
Ronald I toch nog had verslagen. Eindstand: Rutger 48, Ronald I 47, Seb
40, Saskia 33. Het spel was niet helemaal aangeslagen, waarschijnlijk
door de omstandigheden. Het verdient nog een tweede kans. Voor Ronald I
is het echter nog steeds een kanshebber voor Spiel des Jahres. Dat was
er echter vanavond bij de andere spelers niet uitgekomen. Het was tijd
om naar huis te gaan. Voor diverse spelers was het belangrijk om even
wat slaap te gaan inhalen. Volgende week wordt het waarschijnlijk een
beetje trainen voor het NK Bordspellen. Volgende week bij Ronald I in de Kwakel |
6 april 2006
Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Lody, Caroline, Jeroen, Monique, Seb, Leonie, Rutger, Esther, Saskia en Ronald I. Ronald I was als eerste aanwezig en daarna bleef het erg stil. Lody wilde wel iets nieuws proberen en kwam met Nottingham aanzetten. Ronald I had het al eens gespeeld, maar moest er toch nog even de regels op naslaan. Toen dat bijna gelukt was, kwamen Jeroen, Monique, Seb en Leonie ook nog. Zij konden direct aanschuiven. In Nottingham zijn de spelers een soort Robin Hood die de buit probeert te verzamelen. Door het ruilen en stelen van kaarten moeten setjes worden gevormd, die punten kunnen opleveren. Monique ging snel van start met allemaal kleine setjes, de anderen richtten zich vooral op de grote opdrachten. Maar liefst vier spelers bleken te werken aan 7 verschillende kaarten, waardoor er twee buiten de boot vielen. Seb stond er het beste voor, Jeroen en Ronald I leken nog kans te maken, maar het bleek Lody te zijn die de winst pakte door de laatste opdracht te vervullen. Eindstand: Lody 50, Jeroen 47, Seb 45, Ronald I 43, Caroline 33, Monique 31, Leonie 25. Lody wilde ook graag California leren. Jeroen wilde dat wel uitleggen en ook Leonie schoof aan. | Ronald I las ondertussen
de spelregels van Chinesische Mauer door.
De overgebleven spelers wilden het wel proberen. Je kunt het spel een
beetje vergelijken met Korsar. Je bouwt tegelijkertijd aan verschillende
muren. Als je aan het begin van je beurt ergens een meerderheid hebt,
dan kun je een puntenfiche verdienen. Per muur zijn er twee fiches te
verdienen. Er zijn verschillende soorten muurdelen, zoals poorten,
torens, strijders, draken en edelen. Die hebben verschillende effecten
op de muren. Seb en Caroline streden een flinke strijd om een dure muur.
Monique leek de lachende derde. Toch kwam Seb aan het eind sterk terug,
maar hij gokte teveel. Monique pakte de winst en Ronald I schoot zelfs
ook Seb nog voorbij. Eindstand: Monique 21, Ronald I 17, Seb 16,
Caroline 12. Monique had een beetje geluk met het fiche dat tevoorschijn
kwam. Als dat fiche lager was geweest, had ze het misschien niet gered.
Een alleraardigst kaartspelletje. Volgende week bij Jeroen en Monique in Hoofddorp |
4 april 2006
Locatie: bij Jeroen en
Monique in
de Hoofddorp vanaf 19.00u. Aanwezigen: Lody, Koen,
Jeroen,
Rutger,
Seb en
Ronald
I. Een ingelaste sessie voor eindelijk
weer eens een lang spel: The World of Warcraft.
Iedereen had zich een beetje ingelezen en Jeroen had het extra
voorbereid. Toch kostte het nog een uur om alle regels door te nemen.
Toen kon het spel beginnen. The Horde (Lody, Rutger en Koen) begon
actief met aanvallen, maar moest constateren dat de monsters toch wel
erg sterk waren. Alle spelers werden uitgeschakeld en moesten de komende
beurten op krachten komen. The Alliance (Ronald I, Jeroen en Seb) was al
van plan eerst rustig op gang te komen en dat werd versterkt door de
verliezen van The Horde. Daarna ging The Alliance gezamenlijk op pad en
het ene na het andere monster werd verslagen.
Lody en Rutger bestuderen de quests |
The Horde kon
gemakkelijk terug in het spel komen door een speciale gebeurtenis die
hen in de schoot werd geworpen. Om beurten wisselden de teams nu van
koppositie inzake het sterkste team. Normaal gesproken zou het spel tot
beurt 30 duren, maar omdat de avond al ver gevorderd was, werd besloten
tot beurt 20 te spelen. Na 20 beurten was The Alliance het sterkste en
ze mochten een poging doen om de draak te verslaan. Ze kwamen tot
ongeveer 75%. Niet genoeg dus. Er was helaas geen tijd meer om het
andere team een poging te geven of voor een gevecht tussen de teams. Het
spel was best bevallen. Er zit echter wel de nodige wachttijd in. Daar
moet je je wel even op instellen. Het zal zeker nog een keer
uitgeprobeerd gaan worden, maar nu was het tijd om snel naar huis te
gaan. een close up van het spelbord |
![]() |