Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2006.1

Titel (5K) Spellensessies 2006.1

30 maart 2006

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Lody, Caroline, Jeroen, Rutger, Esther, Saskia, Seb, Leonie en Ronald I. Saskia was de eerste en even later volgde Ronald I. Toen ook Rutger en Esther binnen waren, kon er met een kaartspelletje De Pedaalridders worden begonnen. Rutger had blijkbaar erg slechte kaarten en liep al snel achterstand op. Ronald I nam de kop over om direct in de remmen te knijpen. Esther zorgde echter weer voor een versnelling en Rutger kon niet meer bij komen. Ondertussen kwam ook Jeroen binnen. Hij mocht nog instappen met 5 seconden achterstand. Per abuis had iedereen bij het begin 5 in plaats van 6 kaarten gekregen en Rutger vergat ook nog eens meteen een kaart te pakken. Jeroen maakte snel zijn achterstand goed en reed weer in het peloton. Het tempo werd vrij hoog gehouden, maar vrijwel iedereen kon bijblijven. De finish kwam snel dichterbij en Ronald I gooide er een sprint van 52 km/u tegen aan. Saskia kon nog wel volgen, maar Esther en Leonie moesten afhaken. Voordat Ronald I weer aan de beurt was, was de finish al bereikt. Saskia had nog erg veel hoge kaarten in handen en Leonie had kunnen winnen als ze voor een finish bergop had gekozen. Eindstand: 1) Ronald I, 2) Jeroen, Saskia, Seb +0, 5) Esther +2, 6) Leonie +4, 7) Rutger +29. De spellen Shark en Morgenland kwamen op tafel. Tijdens het klaarzetten kwamen ook Lody en Caroline nog binnen, zodat het een grote opkomst was. Caroline wilde wel Morgenland doen, terwijl Lody bij Shark aanschoof.

geldmagnaat Jeroen

Samen met Esther, Seb en Caroline speelde Ronald I Morgenland. In de eerste beurten kwamen er niet veel edelstenen in omloop, zodat de artefacten eerlijk verdeeld konden worden.

Esther maakte bijna een fout door geen fiche bij de poort te leggen, maar Ronald I waarschuwde haar net op tijd. Seb gooide de knuppel in het hoenderhok door flink te gaan toveren. Zo moest iedereen al zijn fiches open spelen (behalve hijzelf natuurlijk) en wilde hij dat iedereen 7 schatten moest inleveren. Dat kon Ronald I gelukkig nog tegenhouden. Hij profiteerde niet 100% van zijn toveracties, want daar had hij vast meer uit kunnen halen. In de laatste ronde zat het Ronald I een beetje tegen, terwijl Caroline een fout maakte door met de verkeerde edelstenen af te rekenen. Daardoor kon ze haar achtste artefact niet kopen en was Seb de gelukkige. Eindstand: Seb 7 (3), Caroline 7 (0), Ronald I 6 (0), Esther 4 (1). De anderen waren inmiddels ook klaar met Shark. Het werd een wedstrijdje wie als eerste de doos weer had ingepakt. Jeroen en Saskia gingen naar huis, terwijl de anderen nog een rondje 6nimmt! speelden. Het speelveld kwam af en toe helemaal vol te liggen, waardoor het maar gokken was wie het slachtoffer zou worden.

wat moet je nu gokken?

Leonie was de terechte winnaar. Eindstand: Leonie 3, Esther 9, Ronald I 12, Seb 13, Rutger 15, Caroline 18, Lody 19. Het was niet al te laat toen ook de rest naar huis ging.

Volgende week bij Lody en Caroline in Sassenheim

Spellensessies overzicht

26 maart 2006

Locatie: bij Ronald in de Kwakel vanaf 19.00u. Aanwezigen: Enrico, Sandra en Ronald I. Overdag stond een bezoekje aan de spellententoonstelling in Alkmaar op het programma. Daar werd niet veel gespeeld, maar voornamelijk gekeken en geluisterd. Wel werd nog het spel LSD van Symbiose Games geprobeerd. Dit is een abstract aanlegspel, waarbij de spelers proberen 3 op een rij te krijgen. De winst in het eerste spel ging door enige onoplettendheid naar Enrico. Hij liet daarbij Richard, Sandra en Ronald I achter zich. Ontwerper Richard stond zijn plaats af aan Guido en het spel werd nogmaals gespeeld. Nu wist Enrico weer te winnen, maar dan wel geheel op eigen kracht. De enige manier om Enrico van de winst af te houden, was door Sandra te laten winnen. Dat vond Guido wat te ver gaan, te meer omdat Enrico zijn positie mooi had opgebouwd. Na terugkomst verzorgde Ronald I de maaltijd. Na het eten was er nog wel tijd voor wat spellen. Sandra stelde voor om Transport te gaan proberen. Ook van Symbiose Games. Daarin bouwen de spelers gezamenlijk aan een lopende band en proberen ondertussen de pakketjes naar hun eigen pallet te leiden. Het eerste spel was aftasten. Daardoor kon Enrico al in de eerste twee beurten twee pakketjes binnenhalen. Uiteindelijk wist Sandra nog wel te winnen, maar het was toch wat teleurstellend. Het tweede spel verliep een stuk beter. Nu was het duidelijk dat je al direct vanaf het begin pakketjes kon binnenhalen, dus die mogelijkheid werd snel geblokkeerd. De spelers zaten elkaar flink dwars, waardoor een lopende band met flinke gaten ontstond. Uiteindelijk wist Ronald I te winnen. Dit keer was het spel een stuk leuker. De spelers hadden echter het gevoel dat er nog meer in het spel had gezeten met enkele aanpassingen. Dan ook maar het andere spel van Symbiose Games proberen: War Stories. Dat is een kruising tussen Memory en schaken. Je verkrijgt speelstukken door twee bij elkaar behorende kaartjes om te draaien. De speelstukken zijn eerst ingesloten door de kaartjes, maar het speelveld wordt steeds groter. Sandra was beter in de Memory variant, maar zodra er meer stukken op het bord stonden, bleek Ronald I beter in schaken te zijn. Snel liet ze de rest van de strijd over aan Enrico. Er was echter geen redden meer aan. Uiteindelijk zou Ronald I het gevecht winnen. Een leuk idee. Het was alweer tijd om afscheid te nemen. De dag was weer voorbij gevlogen.

Spellensessies overzicht

23 maart 2006

Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Monique, Rutger, Esther, Leonie, Seb, Lody, Caroline en Ronald I. Eindelijk weer een echte bijeenkomst na Snowgame. En een behoorlijk grote. De bestelling van Play Me was ook binnen, dus de nieuwe spellen konden worden bekeken. Jeroen had vooral belangstelling voor The World of Warcraft. Lody, Rutger en Seb hielpen hem met uitpakken en het bekijken van de spelregels. Monique pakte Zug um Zug Märklin uit. Leonie, Esther en Ronald I wilden wel meedoen. Caroline was er nog niet. Ronald I had de regels al gelezen en kon de verschillen met de gewone Ticket to Ride uitleggen. Iedere speler heeft 3 passagiers die hij op een station kan inzetten als hij een spoorlijn legt. Je kunt de passagier langs de eigen routes laten reizen (en met behulp van passagierskaarten ook stukjes over sporen van anderen). Je kunt dan genummerde fiches verzamelen, die punten opleveren. Uiteraard zijn de fiches maar beperkt, dus je moet niet te lang wachten met scoren. De opdrachtkaarten zijn in twee soorten verdeeld: kleine en grote en je mag zelf kiezen van welke stapels je ze trekt. En tot slot zijn er nog speciale +4 jokers. Die mag je alleen inzetten op de lange trajecten. Het voordeel is dat je er gewoon twee per beurt mag pakken, in tegenstelling tot de andere jokers. De dames wisten Ronald I al snel dwars te zitten. Of in ieder geval liet hij dat zo merken. Het scoreverloop was heel wisselend, maar ineens bleek Leonie toch al bijna door haar treintjes heen te zijn. Esther pakte snel nog wat reizigerspunten en toen was het aflopen. Leonie scoorde flink op haar routes, terwijl Ronald I in totaal 1 punt scoorde met zijn routes. Hij had geen extra routes gepakt en had zelfs een beginroute niet af. Esther bleek nog veel meer routes te hebben gemaakt en scoorde flink. Ze kreeg ook de bonus voor de meeste routes (en niet voor de langste route, zoals in de standaard Ticket to Ride) en pakte daarmee onverwacht de winst. Eindstand: Esther 180, Leonie 174, Monique 149, Ronald I 94. Daarna nog een spelletje Um Krone und Kragen. Een dobbelspel. Door het gooien van combinaties kun je personages verzamelen. Deze personages geven je extra dobbelstenen of mogelijkheden om dobbelstenen te veranderen. Zodra iemand de koning krijgt door 7 gelijke dobbelstenen te gooien, begint het eindspel. Iedereen mag eenmaal proberen de hoogste score te halen. De speler met de koning krijgt als laatste te poging. Wie de hoogste score heeft, wint. Uiteraard mogen de personages je daarbij weer helpen. Leonie wist onverwacht de koning te halen en de finale begon. Caroline kwam op 5 vijven en een 2. Monique ging voor de zessen, maar haalde er maar 3. Ronald I haalde met enig geluk 5 zessen en een 5. Esther kon niet voldoende dobbelstenen bij elkaar brengen. Alleen Leonie had nog een kans. Ze bleek maar aan 6 dobbelstenen te kunnen komen en had dus nooit de koning kunnen krijgen. Daar moest iets misgegaan zijn. Zij haalde ook 5 zessen en een 5 en met een extra dobbelsteen van 1 zou ze hebben gewonnen. Volgende keer maar opnieuw proberen. Een aardig dobbelspelletje.

De heren hadden een klein stukje van The World of Warcraft ontdekt, maar hadden nog niet alle regels doorgenomen. Dat wordt ook een andere keer.

Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp. 

Spellensessies overzicht

4 maart 2006

Locatie: bij Sandra en Enrico vanaf 16.00u. Aanwezigen: Enrico, Sandra en Ronald I. Voor de avond stond een spellenavond in Beesd gepland. Ronald I zou eerder naar Enrico en Sandra gaan om daar nog wat spellen te spelen en een hapje te eten. Sandra was erg verkouden en er werd besloten enkele korte spellen te spelen. De eerste was M. Even het geheugen opfrissen voor de spelregels en de tegels uitdrukken uit de stansramen en er kon worden begonnen. Het spel ging erg gelijk op en uiteindelijk zouden de verzamelde fiches het grootste verschil maken. Eindstand: Ronald I 360, Enrico 300, Sandra 280. Daarna werden drie rondjes De Bezeten Fles gespeeld. Sandra kreeg tweemaal de fles toebedeeld en Enrico eenmaal. Ronald I wist bij de fles weg te blijven, maar het was toch Enrico die de meeste punten had verzameld. Eindstand: Enrico 92, Ronald I 62, Sandra 25. Voor het eten nog snel een spelletje Frank's Zoo. Sandra hield zich eerst afzijdig om later te kunnen toeslaan. Ze kon het echter net niet afmaken, waardoor Enrico de winst kon grijpen. Eindstand: Enrico 0, Sandra 3, Ronald I 6. Daarna was het snel de tafel dekken, want het eten was klaar. Een heerlijke ovenschotel met zelfgemaakt brood en sla erbij. Dat ging er goed in. Een goede voorbereiding voor een spellenavond.

Spellensessies overzicht

3 maart 2006

Locatie: bij Saskia in Amsterdam vanaf 18.00u. Aanwezigen: Michiel, Saskia en Ronald I. Een ingelaste sessie om Antiquity eens uit te proberen. Alleen Ronald I had het al eens gespeeld. Iedereen had zich ingelezen in de spelregels en Michiel bleek ook nog even onderzoek gedaan te hebben naar tactieken om goed voor de dag te komen. Saskia had voor het eten gezorgd en dat liet iedereen (inclusief Marit) zich goed smaken. Na het eten ging Marit naar bed, zodat het spelmateriaal van Antiquity tevoorschijn kon worden gehaald. Het moest nog uitgestanst worden en dat bleek een flinke klus. Daarna moesten de spelregels er toch weer bijgehaald worden. Ronald I stuurde het spel enigszins, maar het verliep in het begin erg traag. Ronald I en Saskia hadden de beginpositie van hun stad niet geweldig gekozen, zodat beiden maar één ontdekkingsfiche konden bereiken in plaats van twee. Ronald I vond wijn, in plaats van voedsel en dat gaf hem enige problemen. Toen hij na heel veel inspanning ook het tweede fiche kon binnenhalen, bleek dat ook wijn te zijn. Michiel had wel beide fiches kunnen binnenhalen en haalde voldoende voedsel binnen om aan meer mensen te komen. Hij had er goed het tempo in en bouwde als eerste een kathedraal. Toen bleek echter dat de tijd al veel te ver was gevorderd en dat hij zich moest haasten om de bus nog te halen. Het spel kon niet worden afgemaakt. Het was ook nog niet al te ver gevorderd, maar de spelers hadden wel een indruk van de mogelijkheden gekregen. De fases honger en vervuiling waren niet gebruikt, zoals aangeraden wordt voor beginners. Het was echter duidelijk dat deze het spel nog een stuk moeilijker maken. Het spel had in ieder geval een positief gevoel achter gelaten, hoewel Saskia het wel een hoop gepriegel vond. Ronald I hielp nog even met het opruimen van de honderden fiches, alvorens ook hij huiswaarts ging.

Spellensessies overzicht

2 maart 2006

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Monique, Rutger, Esther, Leonie, Seb en Ronald I. Een onverwacht grote opkomst. Er werd besloten niet te splitsen, maar spellen met z'n zevenen te gaan doen. Dan is de keus beperkt. Hornochsen werd uit de kast gehaald. De details van de regels werden nog even nagekeken, maar daarna kon er snel worden begonnen. Monique scoorde aan de lopende band punten en het leek wel of Esther haar best deed er nog meer te scoren dan Monique, al was dat natuurlijk niet haar bedoeling. Rutger en Leonie scoorden daarentegen heel weinig punten en ook Jeroen probeerde daar bij te horen. Ronald I en Seb lagen daar ergens tussenin. Inmiddels begonnen ook Leonie en Jeroen de nodige punten te pakken, terwijl Ronald I een beetje tot stilstand was gekomen. Rutger dacht de winst al binnen te hebben, maar het spel duurde nog een ronde langer. Daarin kreeg hij behoorlijk wat strafpunten en moest de winst tot zijn ontzetting aan Ronald I laten. Eindstand: Ronald I 25, Rutger, 27, Jeroen 29, Leonie 33, Seb 36, Monique 44, Esther 48. Een van de nieuwe spellen die Jeroen voor zijn verjaardag had gehad was Nottingham. Dat was geschikt voor 7 spelers, dus nam Monique de regels ter hand. Daarin spelen de spelers een Robin Hood die geld en andere waardevolle spullen steelt van de anderen. De uitleg werd daardoor wat onsamenhangend en vooral Jeroen en Leonie hadden moeite om de aandacht erbij te houden. Monique ging stug door met haar verhaal en Ronald I bleek het snel op te pikken. Het spel kwam langzaam op gang, maar dat ging steeds beter. De spelers verzamelen setjes voorwerpen. Met drie dezelfde kun je punten scoren, maar met andere combinaties zijn er nog meer punten binnen te halen middels bonuskaarten. In je beurt trek je een kaart van de stapel. Deze mag je aan je handkaarten toevoegen of je mag de actie uitvoeren. Daarmee verkrijg je meestal een kaart van iemand ieders, die als vergoeding de getrokken kaart krijgt. Aan het eind van je beurt mag je eventueel een setje inleveren. Je moet goed onthouden wat de andere spelers doen, zodat je weet op wie je de actie moet loslaten. Met zeven spelers waren er eigenlijk te weinig bonuskaarten om het spel echt te sturen en daardoor was de geluksfactor wellicht wat te hoog. Met wat minder spelers zal het best een leuk spel kunnen zijn. Eindstand: Jeroen 50, Ronald I 46, Rutger 34, Seb 33, Esther 25, Leonie 25, Monique 23. De rest van de avond werd er over van alles en nog wat geklets.

Volgende week geen sessie ivm Snowgame? 

Spellensessies overzicht

23 februari 2006

Locatie: bij Saskia in Amsterdam vanaf 20.00u. Aanwezigen: Saskia en Ronald I. De griep bleek te hebben toegeslagen, want deze keer waren er maar twee spelers. Een erg kleine opkomst dus.

Dan maar een spelletje Revolte in Rom. Ronald I bouwde dit keer voornamelijk gebouwen, terwijl Saskia zich op personen richtte. Ronald I had een forum gebouwd op positie 2 en bijna elke beurt gooide hij wel een twee en een hoog getal. Hij kon dus een flink aantal punten incasseren. Saskia had ook een forum, maar zij gooide dat getal iets minder vaak. Ze had er echter een bonusgebouw naast staan, waardoor ze wel extra punten kon scoren als het forum actief werd. Ronald I bouwde een katapult en viel het forum van Saskia aan. Na twee pogingen lukte het. Nu kon Ronald I gemakkelijk uitlopen en wist ruim te winnen. Eindstand: Ronald I 25+, Saskia 10. Een revanche dan maar. Saskia begon met een Gladiator en een Toneelspeler, die telkens de Gladiator na probeerde te doen. Ronald I had twee Volkstribunen en begon punten bij Saskia te stelen. Hij gooide telkens hoog genoeg om voldoende geld te verdienen om de Volkstribunen die door de Gladiator uit het spel waren geslagen, weer in te brengen. Dit spel verliep dan ook heel anders. De puntenvoorraad bij de spelers ging langzaam omlaag. Het stond nog 6-1 voor Ronald I, maar inmiddels had hij 4 lege plaatsen en geen geld meer. Na het inleveren van 4 punten stond het 2-1. Hij moest nu voldoende gooien om 5 geld te kunnen verzamelen om een Volkstribuun in te zetten en met de laatste dobbelsteen te kunnen gebruiken. Dat lukte en hij won met 3-0. Als hij te laag had gegooid, had hij de volgende beurt zeker verloren. Een spannend partijtje.

Ronald I stelde voor om Caylus te gaan spelen. Met twee spelers had hij het nog nooit uitgeprobeerd. Er werden enkele beurten gespeeld om Saskia weer aan het spel te laten wennen, daarna werd opnieuw begonnen. Ronald I begon tegen zijn gewoonte in flink aan het kasteel te bouwen en privileges te verzamelen, terwijl Saskia andere gebouwen ging bouwen. Na enkele beurten bleken er speciale regels voor twee spelers te zijn. Er moest namelijk om beurten als startspeler worden gespeeld en na het passen, kost het inzetten van een arbeider 3 in plaats van 2 munten. Er stond in de spelregels niet duidelijk op welk moment de startspeler werd gewisseld, dus werd er voor gekozen dat op het "normale" moment te doen, namelijk als de stallen worden gepasseerd. Het spel ging erg gelijk op. Telkens nam iemand anders de koppositie over. Ondertussen spaarde Ronald I voor een groot gebouw en hij wist zelfs de allergrootste te bouwen. Ineens lag hij flink voor. Het werd voor Saskia een race tegen de klok. Pas toen de torens gewaardeerd werden kon ze door het juiste privilege te kiezen alsnog een groot gebouw bouwen. Ze kwam echter net te kort voor de winst. Eindstand: Ronald I 109, Saskia 93. Een geweldig spel.

De twee spelers hadden geen moeite met de toastjes met paling. Die lieten ze zich prima smaken. Het kwam goed uit dat er minder spelers waren, want het smaakte prima.

Volgende week spelen we bij Jeroen en Monique in Hoofddorp. 

Spellensessies overzicht

16 februari 2006

Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Saskia, Lody, Caroline, Seb en Ronald I. Lody wilde graag Dungeon Twister leren en in Ronald I had hij een gewillig slachtoffer. Ronald I verzorgde de uitleg en hoewel het spel niet zo moeilijk is, kwamen niet alle details even goed over. De anderen gingen Chinatown spelen.

Ronald I had een bliksemstart tegen Lody. Hij wist na enkele beurten zijn dief naar buiten te brengen met een schatkist. Vlakbij de uitgang had hij ook nog zijn Goblin. Lody verzuimde deze neer te slaan en met een sprongkaart wist Ronald I deze ook in veiligheid te brengen: 4-0. Nu was het toch schrikken voor Lody. Maar hij wist zich te vermannen en met een vuurbal wist hij de Troll van Ronald I te doden. Daarmee was de hele dreiging uit de aanval van Ronald I en Lody kon met zijn manschappen oprukken. Ronald I loerde op het doden van één van de manschappen van Lody. Hij zette zijn Wizard met een vuurbal in positie om de Thief van Lody te grazen te nemen. Lody was echter sneller en sloeg de Wizard neer. Meteen rende hij naar buiten: 4-2. 

Ronald I probeerde zijn verdediging op orde te krijgen, maar ook de Troll van Lody liep naar buiten: 4-3. Hij kwam net te kort om zijn Warrior mee te nemen. Hij besloot de Wallwalker van Ronald I maar neer te slaan. Ondertussen had Lody wel al zijn hoge vechtkaarten verspeeld. Ronald I pakte met zijn Warrior het snelheidsdrankje en wist naar de Warrior en de Wallwalker van Lody te rennen en deze beide met één klap neer te maaien. Oei. In de volgende beurt zou Ronald I de winst pakken. Lody draaide in een wanhoopspoging de laatste bordtegel om, waar zijn Goblin op stond. Hij kwam echter één actie te kort om daarmee het andere snelheidsdrankje op te pakken en naar de finish te rennen (die hij ook net niet gehaald zou hebben). Ronald I doodde vervolgens de Warrior en won met 5-3. Lody was ook erg te spreken over het spel en onder de indruk van de mogelijkheden. De anderen waren inmiddels ook klaar met Chinatown. Nog even nakletsen over o.a. het computerspel World of Warcraft en de avond was alweer voorbij.

Volgende week spelen we bij Saskia in Amsterdam. 

Spellensessies overzicht

9 februari 2006

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Monique, Leonie, Seb en Ronald I. Een rustige avond deze keer. Eerst maar een kort spelletje Pecunia non olet, in afwachting van eventuele andere spelers. In Pecunia non olet zijn de spelers toiletjuffrouw en beheren drie toiletten. Jeroen kreeg allemaal heren in zijn wachtrij en die waren nogal snel klaar. Het geld stroomde dan ook binnen. In zijn kielzog volgde Seb. Zijn klanten waren iets trager klaar, maar hadden een flinke buidel geld. Het was dus zaak om de heren tegen te houden. Jeroen kreeg enkele klanten met een visvergiftiging en die bleven een stuk langer op de plee zitten. Ineens moest er ook belasting betaald worden voor senatoren die iedereen op zijn toilet had zitten. Ronald I had ondertussen twee extra latrines geplaatst en hij had een aantal rijke klanten gelokt. Ze namen er wel de tijd voor, maar ineens had hij maar liefst 19 munten. De speler die als eerste 20 munten heeft, wint het spel. De belasting had de andere spelers gered, want anders had Ronald I in één keer gewonnen. Hij liet vervolgens ook veel belasting betalen, zodat de anderen niet zouden kunnen winnen. Hij had nog een rijke senator zitten, die bijna klaar was en maar liefst 5 munten op zak had. Leonie kon niets tegen Ronald I doen. Jeroen ook niet. Jeroen kon wel voorkomen dat Seb het spel zou winnen in de hoop dat Seb of Monique Ronald I nog konden tegenhouden. Helaas, dat ging niet lukken. Eindstand: Ronald I 22, Jeroen 16, Monique 16, Seb 15, Leonie 7. Het tweede spel dat uit het folie gehaald werd was Edel, Stein & Reich. Opnieuw was het Jeroen die goed uit de startblokken kwam. Seb overspeelde zijn hand een beetje en bleef met heel weinig edelstenen achter. Dat had dubbel nadeel. Hij kon er geen meerderheden meer mee halen en hij kon niet best meer bieden. In de twee volgende rondes probeerde hij er niets aan te veranderen, maar koos telkens voor geld of voor de gebeurteniskaart. Jeroen had het meeste geld, gevolgd door Leonie, maar ook Ronald I stond er niet slecht voor. Hij bouwde telkens vooral op voor een volgende ronde. Aan het eind van de tweede ronde zat het Jeroen echter net mee bij een bieding met Monique, waardoor hij twee echte meerderheden binnenhaalde. In de derde ronde volstond het voor hem om alleen maar voor geld te kiezen. Even was hij nog bang dat Ronald I hem in zou halen. Ronald I haalde twee meerderheden en had een bonuskaart voor zijn grootste meerderheid. Bijna had hij nog een derde meerderheid gehad, die hem precies de overwinning had kunnen brengen. Maar het scheelde ook niet veel of Leonie had de tweede meerderheid van Ronald I af kunnen nemen, waarmee zij de tweede plaats had kunnen pakken. Eindstand: Jeroen 70, Ronald I 63, Leonie 51, Seb 37, Monique 36. Aangezien de meesten de volgende dag weer vroeg op moesten, werd de avond wat vroeger dan normaal afgesloten.

Volgende week spelen we bij Lody en Caroline in Sassenheim. 

Spellensessies overzicht

4 februari 2006

Locatie: bij Saskia in Amsterdam vanaf 20.00u. Aanwezigen: Saskia en Ronald I. Een onverwachte spellensessie in Amsterdam. Het eerste spel dat op tafel kwam was Revolte in Rom (Roma). Ronald I had het nog nooit gespeeld. Saskia verzorgde de uitleg met enige ondersteuning van het regelboekje. In de Duitse versie staan teksten op de kaartjes in de internationale versie symbolen. In de bijgevoegde Nederlandse spelregels staan de kaartjes toegelicht. De Nederlandse vertaling hapert op diverse punten en een aantal kaartjes is zelfs foutief vertaald. Je kunt beter voor de zekerheid de Duitse beschrijvingen erbij houden. In het spel zitten acht schijven. Zes daarvan zijn genummerd met de zijden van een dobbelsteen, verder is er een schijf voor geld en een schijf voor kaarten. Elke beurt gooi je met drie dobbelstenen die je toekent aan de schijven. De dobbelsteenworp moet overeenkomen met het symbool. Op de geld- en kaartschijven mag je elke dobbelsteen leggen die je wilt. Op de speelkaarten staan personen en gebouwen en deze kun je toekennen een de schijven met een dobbelsteenwaarde. Het kost geld om deze kaarten uit te spelen. Zodra je een bijbehorende dobbelsteen aan de schijf toekent, mag je de actie van de kaart uitvoeren. Daarmee kun je de kaarten van jezelf en van je tegenstander beïnvloeden en je kunt er zegepunten mee binnenhalen. Het spel is af als iemand geen zegepunten meer heeft of als de voorraad zegepunten op is. De speler met de meeste zegepunten wint het spel. Ronald I kreeg in het eerste spel bij het begin direct een gladiator toebedeeld. Daarmee was hij in staat telkens lege plekken aan de zijde van Saskia te veroorzaken. Haar voorraad zegepunten raakte snel op en ze verloor het spel. Het blijkt erg sterk te zijn als je direct aan het begin van het spel een gladiator krijgt. Saskia vroeg om een revanche. Nu kreeg Ronald I direct twee gladiatoren toebedeeld. Er werd besloten direct opnieuw te beginnen. Nu was het spel veel spannender. De gladiatoren kwamen later in het spel en waren nu wel in verhouding. Saskia had een tempel naast haar forum liggen en toen ze haar forum activeerde, mocht ze de derde dobbelsteen gebruiken om extra zegepunten te krijgen. Ze had een drie liggen, maar in de Nederlandse spelregels staat dat deze dobbelsteen gegooid moet worden. Ze gooide een zes en haalde drie extra punten binnen. De Duitse regels werden erbij gepakt en daarin stond niets over het gooien van de dobbelsteen. Ronald I keek tegen een grote achterstand aan. De voorraad zegepunten was bijna op en Ronald I kwam in tijdnood. Hij kon telkens zijn forum wel gebruiken en daarmee zes punten incasseren, maar dan zou het spel eindigen, zonder dat hij een meerderheid had. Hij kwam echter steeds dichterbij door andere acties en het begon echt te spannen. Ronald I wist met een katapult het forum van Saskia te vernietigen. Nu had ze niet veel mogelijkheden meer om punten te scoren. Met de waarzegster wist ze echter een nieuw forum uit de stapel kaarten te vissen. Ze had echter net te weinig geld om hem direct te bouwen en te activeren. Ronald I gooide precies wat hij nodig had om het spel alsnog te winnen met 20 tegen 18.  Een erg leuk spel voor twee spelers. Jammer van de foutjes in de Nederlandse spelregels. Het volgende spel was Puerto Rico. Saskia had het wel een keer gespeeld, maar moest er toch nog weer even inkomen. Een korte uitleg van Ronald I was nodig voor het spel kon beginnen. Saskia richtte zich direct op steengroeves en ze zou dan ook alle steengroeves inpikken in dit spel. Zelfs de vijfde steengroeve, om te voorkomen dat Ronald I deze kreeg. Ronald I had echter in de tweede ronde al een koffiefabriek aan de praat en met zijn magazijn zorgde hij ervoor dat hij de koffie steeds aan de handelaar kwijt kon. Het geld stroomde binnen en hij bouwde snel zijn stad vol. Ondertussen wist hij ook nog het nodige te verschepen. Eindstand (punten+gebouwen+bonussen): Ronald I (24+25+16=) 65, Saskia (13+21+13=) 47. Het spel was lekker snel gegaan en Saskia wilde graag een revanche. Opnieuw waren de steengroeves haar favoriet, maar ook de beide markten kwamen in haar handen. Nu had ze wel flinke hoeveelheden geld en kon interessante gebouwen kopen. Ronald I had dit keer wat minder geld, maar de combinatie van fabriek, haven en werf bleek ook wel erg sterk. Hij bleef maar verschepen en bouwde sporadisch aan zijn stad. De grote gebouwen waren te duur, maar dat deerde hem helemaal niet. Nu was het Saskia die haar stad als eerste had volgebouwd. Het leek erop dat ze het veel beter had gedaan dan in het vorige spel. Dat bleek tegen te vallen. Eindstand: Ronald I (47+22+0=) 69, Saskia (12+23+13=) 48. Slechts één puntje meer voor Saskia dan in het vorige spel. Toch was het spel haar erg goed bevallen. Ze wilde nog een revanche, maar het was al laat en Ronald I ging naar huis.  Een gezellige ingelaste sessie zat er weer op. 

Spellensessies overzicht

2 februari 2006

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Lody, Caroline, Rutger, Esther, Jeroen, Monique, Leonie, Seb, Saskia en Ronald I. Een onverwacht grote opkomst. Esther hoefde niet te werken en ook Monique was aanwezig. Jeroen en Monique zouden echter niet al te lang blijven. Saskia wilde graag Wallenstein spelen. Seb, Leonie en Ronald I wilden wel meedoen. Later kwam ook Rutger nog binnen en hij wilde ook wel aanschuiven, ondanks het feit dat er blokjes in het spel zaten. Lody werd overgehaald om het spel uit te leggen, want de anderen hadden het hooguit eenmaal gespeeld. Voor Lody was het lang geleden, dus echt soepel ging dat niet. Ronald I zorgde voor ondersteuning met de spelregels. Halverwege haakte Leonie af. Ze ging naar huis toen ook Jeroen en Monique naar huis gingen. Na ruim drie kwartier kon het spel eindelijk worden begonnen. De eerste rondes verliepen erg traag, maar het ging steeds beter. Het spel wordt gespeeld over twee maal drie rondes. In elke ronde kun je maximaal 10 acties ondernemen. Van tevoren moet je plannen in welk gebied je welke actie onderneemt. Dat kan zijn het incasseren van graan of goud, het bouwen van huizen, kerken en kastelen, je legers versterken of verplaatsen. Met het verplaatsen kun je andere gebieden aanvallen. Gebieden die nog niet van andere spelers zijn, worden verdedigd door de daar wonende boeren. Het gevecht verloopt heel snel: alle deelnemende legers worden in een toren gegooid en daar komen een aantal legers uit. Deze worden één-op-één tegen elkaar weggestreept. Als één van beide partijen legers over heeft, wint deze het gevecht. In sommige gevallen helpen de aanwezige boeren de verdediger. Na drie rondes moet je voldoende graan hebben om al je gebieden van voedsel te voorzien, anders breekt er opstand uit. Daarna vindt er een waardering plaats. Voor elk gebied en elk gebouw dat je hebt scoor je een punt. Daarnaast scoor je punten voor de meederheid in kastelen, kerken en huizen in de provincies. Seb en Rutger hadden het geluk dat in de twee provincies waarin zij het best vertegenwoordigd waren extra graanopbrengsten mogelijk waren. Na deze waardering was de tussenstand bekend. Aangezien het echter al laat was, werd de tweede helft van het spel niet gespeeld. Tussenstand: Seb 22 (3 kastelen), Rutger 22 (2 kastelen), Ronald I 20, Saskia 13. Ronald I was de enige die niet voldoende graan had kunnen verzamelen, maar hij wist de opstand de kop in te drukken. Saskia had haar buitengebieden uitgebuit en haar overige posities versterkt. In de tweede helft van het spel wilde ze gaan toeslaan. In de eerste helft werden er voornamelijk lege gebieden veroverd. De echte gevechten en de strijd om de gebouwen zou nog los moeten barsten. De spelers waren allemaal te spreken over het spel en het zal gauw nogmaals op tafel moeten komen, omdat de regels nu nog vers in het geheugen liggen. De anderen hadden deze avond voornamelijk wat kleine spelletjes gespeeld.

Volgende week spelen we bij Seb en Leonie in Hoofddorp. 

Spellensessies overzicht

28 januari 2006

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 10.00u. Daarna bij Sacha en Willem in Utrecht vanaf 18.30u. Aanwezigen: Willem, Vincent, Sandra en Ronald I en later ook Sacha en Enrico. Er stond weer een dagje kickbiken/skeeleren op het programma met als afsluiting een lang spel. Sandra en Vincent waren mooi op tijd aanwezig, maar Willem had een hoop problemen met het openbaar vervoer. Uiteindelijk is hij maar opgehaald op het station van Hoofddorp. Om half een kon eindelijk begonnen met de tocht. Het was heerlijk weer, een strakblauwe lucht, een prachtig zonnetje, heerlijk fris en een niet al te sterke wind. De tocht voerde onder andere langs De Hoef, Waverveen en Vinkeveen. Met het pontje werd de Amstel overgestoken. Na zo'n 40 km werd De Kwakel weer bereikt. Het bleek een flink zwaar tochtje geweest te zijn. Na een lekkere warme douche kon er naar Utrecht worden vertrokken.

prachtig uitzicht over de Vinkeveense plassen

In Utrecht was ook net Sacha gearriveerd en niet veel later arriveerde Enrico. De maaltijd die op tafel werd gezet liet iedereen zich goed smaken. Om te bepalen wie de afwas moest gaan doen, werd een spelletje Bang! gespeeld. Enrico was de sheriff. Bandiet Sandra begon direct op Enrico te schieten en de andere bandieten stonden haar bij. De hulpsheriff en de deserteur waren machteloos. Aangezien Enrico zich niet kon verdedigen legde hij al snel het loodje. Binnen enkele rondes was het afgelopen en Ronald I, Vincent en Enrico moesten aan de afwas.

dik ingepakt vanwege het koude weer

Daarna was het tijd voor Antike. Sacha liet het aan zich voorbij gaan. Antike is een Civilization-achtig spel met heel eenvoudige regels. Elke beurt mag je één actie doen: produceren, bouwen, ontwikkelen of verplaatsen. Daarna mag je nog steden bouwen. Als je aan de eisen voldoet kun je daarna personagekaarten nemen. Elke personagekaart is een punt waard. Wie als eerste 8 punten heeft, wint het spel. De personagekaarten hebben eisen op verschillende gebieden, zoals het bouwen van 3 tempels, of het bezitten van 5 steden. Er zijn drie grondstoffen en elke stad produceert er één van: ijzer voor het bouwen van eenheden, marmer voor het bouwen van tempels en goud voor het ontwikkelen. Drie verschillende grondstoffen zijn nodig om een stad te bouwen. Bijna iedereen koos een andere tactiek.

Ronald I en Enrico bij Antike

Vincent had al snel enkele goede marmer steden en bouwde er lustig op los met tempels. Enrico ging voor een grote vloot, terwijl Ronald I aan een leger bouwde. Sandra hield zich afzijdig en werkte aan ontwikkelingen. Willem bouwde heel behoudend aan een rijk. Willem en Sandra haalden al snel de nodige punten binnen en liepen uit op de anderen. Er moest wat gebeuren. De vlam sloeg in de pan op het vaste land. Ronald I en Vincent knokten kort maar hevig, maar uiteindelijk was Enrico daar het slachtoffer van. Willem zette zich te laat in beweging en daar kon Sandra van profiteren. Ze schoot vooruit richting de 8 overwinningspunten. Ronald I had als enige het wiel ontwikkeld en kon snel meerdere punten scoren. Hij liet zijn rijk ineenstorten om veel tempels te kunnen vernietigen en ontwikkelingen te kunnen doen. Hij kwam echter net te kort om Sandra voor te blijven. Eindstand: Sandra 8, Ronald I 7, Vincent 6, Willem 6, Enrico 3. Bijna iedereen was goed te spreken over het spel. Geen geluksfactor, heel simpele regels, een elegant spelsysteem. Alleen Enrico vond het wat tegenvallen. Een trage spelopbouw en een hoog Risk-gehalte. Met dat laatste was de rest het niet eens. Een echte aanrader voor Civilization-liefhebbers die geen 8 uur ter beschikking hebben. Je moet een goede balans vinden tussen aanvallen en opbouwen. En aangezien je geen punten kwijt kunt raken, hoef je niet wanhopig je eigen gebied te verdedigen.

Spellensessies overzicht

26 januari 2006

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Leonie, Seb, Saskia, Sandra en Ronald I. Deze keer stond in het teken van opnames van Man Bijt Hond. Sandra arriveerde om 18.30u. Ronald I had het eten al klaar staan, zodat er direct kon worden aangevallen. Om 19.00u zou Jack Veldering van Man Bijt Hond immers al komen. Even over zevenen was hij er inderdaad. In de woonkamer moest eerst de intro en de afsluiting worden opgenomen. De bekende zin "Een verslag ter plaatse" mocht natuurlijk niet ontbreken. Daarna moest Ronald I gaan zappen op de televisie en deze uiteindelijk uitzetten. Er was niets op televisie, dus was het tijd voor een spelletje. Tijdens de weg naar de spellenzolder werd duidelijk waar het over ging. De verlichting in de spellenkamer was te wit, dus werd er naar de spellenzolder uitgeweken.

Saskia poseert bij de Man Bijt Hond auto

Daar was het wat rommeliger en er moesten extra lampen worden geregeld. Ronald I werd geïnterviewd, maar door de korte antwoorden was het moeilijk iets echt zinnigs over spellen te zeggen. "Heb je ook spellen die je nog nooit hebt gespeeld?" "Waarom heb je ze dan?" "Hoe is het allemaal zo gekomen?" "Heb je ook unieke spellen?" "Bij welk spel lik je je vingers af?" Een oud Stratego spel en een oud wielrenspel werden nader bekeken. Ondertussen kwamen de andere spelers binnen. Gelukkig was Sandra aanwezig om ze te ontvangen. Uiteraard moest iedereen later opnieuw binnenkomen voor de camera. Zo uitbundig mogelijk, want het leek eerst of ze naar een begrafenis gingen. "Wie kan er nu het slechtst tegen zijn verlies?" De spelers moesten gewoon een spel gaan doen en ondertussen begon Jack vragen te stellen. Deze werden niet altijd meteen begrepen en moesten dan opnieuw gedaan worden. Aan Saskia werd gevraagd of ze ook met het spellenvirus was besmet en hoe je dat kon merken: "Het ongevraagd advies geven in speelgoedwinkels.". Het spel dat gespeeld werd was Funkenschlag op het nieuwe bord van Frankrijk. Leonie ging prima van start en bouwde een bolwerk in Parijs.

Jack Veldering bij de camera

De anderen hadden niet in de gaten dat dat geblokkeerd moest worden en hadden moeite om Leonie bij te benen. Ronald I was te veel afgeleid door de opnames. Hij moest diverse malen de trap oplopen voor de opnames. Door de opnames werden er ook enkele fouten gemaakt op de veiling van de energiecentrales. Daardoor verliep het spel niet helemaal correct. Ronald I had enkele malen flink pech en leek kansloos laatste te worden. Hij probeerde nog terug te komen in het spel, maar dat lukte niet. Jeroen zette ook zijn eindsprint te laat in. Seb leek Leonie nog te kunnen inhalen, maar dat viel tegen. Eindstand: Leonie 14, Seb 11 (142), Jeroen 11 (133), Sandra 9, Ronald I 8 (104), Saskia 8 (99). Leonie was erg blij met haar overwinning en die was dik verdiend. Ze had in de tussentijd ook vragen van Jack beantwoord. "Spelen jullie elke week hetzelfde spel?". Op korte termijn zal het item worden uitgezonden. Hopelijk komt de spellenhobby een beetje goed naar voren. De hoeveelheid echte informatie zal echter minimaal zijn.

Funkenschlag

Volgende week spelen we als het goed is bij Lody en Caroline in Sassenheim. 

Spellensessies overzicht

19 januari 2006

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Leonie, Seb en Ronald I. Lody en Caroline moesten helaas verstek laten gaan vanwege Lotte die nog steeds ziek was. Esther moest werken en ook Rutger kon niet komen. Een rustig avondje. Ronald I wilde graag Ra spelen in verband met het aankomende Amsterdams Bordspellen Kampioenschap. Leonie friste het geheugen van iedereen weer op. Langzaam maar zeker kwamen ook de details bij Ronald I weer naar boven en die bleken allemaal nog te kloppen. Omdat Ra zich verrassend vaak liet zien besloot Ronald I al heel snel enkele fiches tot zich te nemen en dat bleek een goede keuze. Al snel liep hij uit op de rest. Naarmate het spel vorderde bouwde Leonie ook nog een degelijke beschaving op en kwam dicht in de buurt van Ronald I. De laatste ronde moest de beslissing brengen. De eindsprint van Leonie was niet goed genoeg geweest. Eindstand: Ronald I 43, Leonie 39, Jeroen 20, Seb 15. Een lekker vlot spelletje waar toch veel meer in zit, dan je de eerste paar keer verwacht. Omdat Ronald I ook Mesopotamië op het toernooi moest spelen, was dat het volgende spel. Een korte uitleg voor Seb en Leonie was op zijn plaats, maar dat valt bij Mesopotamië wel mee. Het spel verloopt ook lekker vlot en eigenlijk blijft iedereen tot het einde kans maken. Dat was ook nu weer het geval. Ronald I eindigde als eerste, vlak voor Jeroen. Het lijkt erop dat dat vaker voorkomt bij Mesopotamië. Als de spelers aan elkaar gewaagd zijn, dan geven de getrokken tegels en kaarten de doorslag. En tevens lijkt de startspeler wat in het voordeel te zijn. Jammer, want Mesopotamië is zeker de moeite waard.

Volgende week spelen we bij Ronald I in de Kwakel in verband met opnames van het programma Man Bijt Hond. 

Spellensessies overzicht

17 januari 2006

Locatie: bij Arjo en Yvonne in Almere vanaf 19.30u. Aanwezigen: Arjo, Yvonne en Ronald I. Het was alweer lang geleden dat er een spellensessie met Arjo en Yvonne was. Ronald I had drie spellen meegenomen: Vroeger of Later, Caylus en That's Life. Vroeger of Later werd even bekeken, maar het zou vooral Caylus zijn waar de aandacht naar uit ging. Voor Arjo en Yvonne was het nieuw, dus Ronald I verzorgde de uitleg. De hoeveelheid regeltjes leek even te veel te worden, maar aangezien Puerto Rico ook geen probleem is, hadden ze er wel vertrouwen in. De eerste ronde was het even aanzien wat er nu belangrijk was, maar langzaam viel alles op zijn plaats. Yvonne richtte zich in het begin vooral op het bouwen aan het kasteel. Ronald I bouwde vooral gebouwen in het dorp en Arjo zwalkte daar ergens tussenin. Al snel werd ook de invloed van de provoost duidelijk en benut. Nu kon de strijd echt losbranden. Yvonne wist de provoost enkele malen goed om te kopen, waardoor Ronald I, maar vooral Arjo behoorlijk te pakken genomen werd. Arjo raakte steeds verder op achterstand, terwijl Yvonne flink op kop lag. Ronald I werkte naar een blauw gebouw toe en maakte in één keer zijn achterstand op Yvonne goed. Daarna werkte hij aan een tweede blauw gebouw. Hij maakte echter een planningsfoutje, waardoor het benodigde goudblokje net te laat kwam. Noodgedwongen moest hij nu een veel kleiner blauw gebouw bouwen. Arjo werkte in het geheim aan een heel groot blauw gebouw, terwijl Yvonne overal punten sprokkelde. Arjo wist het spel nog enkele beurten te rekken in de hoop dat hij voldoende tijd had om punten te scoren. Helaas, dat mocht niet baten. Yvonne was de duidelijke winnares. Eindstand: Yvonne 108, Ronald I 92, Arjo 82. Het spel was prima bevallen. Ter afsluiting van de avond nog een snel spelletje That's Life. Ook dat was nieuw voor Arjo en Yvonne. Het spel was snel uitgelegd en de strijd kon beginnen. Ook hier pikten ze het spel snel op en werd Ronald I op een grote achterstand gespeeld. De strijd ging dan ook tussen Yvonne en Arjo. Ronald I probeerde van alles, maar het mocht niet baten. Yvonne leek nu gemakkelijk te winnen, maar het was uiteindelijk toch Arjo. Eindstand: Arjo 26, Yvonne 21, Ronald I -4. Een leuk tussendoortje, maar geen superspel. Er werd nogmaals naar Vroeger of Later gekeken en het bleek lastig om zelfs recente gebeurtenissen in de juiste volgorde te plaatsen. De interesse voor geschiedenis werd toch weer gewekt. Een gezellige avond was helaas alweer ten einde.

Spellensessies overzicht

12 januari 2006

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Monique, Leonie, Seb, Rutger, Esther en Ronald I. Even zag het er naar uit dat alleen Ronald I kwam opdagen, maar onverwachts kwamen ook Rutger en Esther. En even later verschenen ook Seb en Leonie nog. Een leuke opkomst. Rutger wilde graag Goa weer spelen. Hij wist nu tenminste een beetje hoe het spel ging. Ronald I, Seb en Leonie wilden wel meedoen. De anderen begonnen met Pipeline. Goa ging heel gelijk op, er was niemand die echt afstand kon nemen. Ronald I had een paar keer pech met het stichten van een kolonie. Ook later in het spel zat het trekken van de kolonisten kaartje hem tegen. Voor veel geld had hij op de veiling een kaart gekocht en natuurlijk mocht hij daar maar 2 mee produceren in plaats van maximaal 6. Toch dacht iedereen nog kans te maken. Rutger begon steeds langer na te denken; zelfs Seb deed zijn beurten sneller. Rutger wist uiteindelijk de meeste punten op zijn scorebord te halen: 25. Seb (22) en Leonie (21) bleven nog redelijk bij, maar Ronald I had er slechts 14. Alleen Rutger en Leonie hadden alle koloniën bereikt; Seb en Ronald I hadden er slechts 3. De beslissing zou op de bonussen vallen. Seb en Leonie hadden er beide slechts 1. Ronald I en Rutger scoorden ieder 10 bonuspunten. Eindstand (punten+koloniën+bonussen=): Rutger (25+10+10=) 45, Leonie (21+10+1=) 32, Ronald I (14+6+10=) 30, Seb (22+6+1=) 29. De anderen hebben na Pipeline nog Ticket to Ride Europe gespeeld. Beide spellen werden een prooi voor Jeroen. Hij wist ze met ruime voorsprong te winnen.

Volgende week spelen we bij Ronald I in de Kwakel. De week daarna ook in verband met opnames van het programma Man Bijt Hond. 

Spellensessies overzicht

5 januari 2006

Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Saskia, Lody, Caroline, Leonie, Seb en Ronald I. Bijna ging deze eerste spellenavond van het jaar de mist in. De ene helft dacht dat er bij Jeroen en Monique gespeeld zou worden, de andere helft bij Lody en Caroline. Lody en Caroline waren wat verlaat door de ziekte van een van hun dochters en waren nog net thuis toen Seb en Leonie aankwamen. Ze wilden net met z'n vieren naar Hoofddorp vertrekken toen ook Ronald I en Saskia aankwamen. Er werd besloten maar in Sassenheim te blijven en Jeroen en Monique te bellen. Seb had zijn prototype van Wolf en 7 Geitjes meegenomen. In de eerste ronde vielen er gelijk 4 geitjes uit, omdat ze zich op dezelfde plekken verstopten. Ronald I moest de geitjes redden. Hij hield het nog enkele rondes vol, maar viel uiteindelijk toch ten prooi aan de wolf. Een tweede partijtje leverde wel winst voor de geitjes op. Daarna was het tijd voor een wat langer spel. Uiteindelijk werd er besloten een spel met z'n zessen te gaan spelen. De keuze viel uiteindelijk op Schrille Stille. Ronald I verzorgde de uitleg met hulp van Caroline. In Schrille Stille ben je manager van een platenlabel. Je moet proberen je bands zo goed mogelijk te laten scoren. Ronald I had een snelle start, vlak daarop gevolgd door Leonie. Beiden wisselden voortdurend van kop en scoorden er lustig op los. Saskia lag ver achter. Uiteraard worden de koplopers aangepakt en het verschil werd steeds kleiner. Ineens naderde het einde snel. Het leek er nog steeds op dat de winst naar Leonie of Ronald I zou gaan. Maar in de laatste ronde wist Lody een gigantische klapper te maken. Ook Saskia scoorde er lustig op los. De eindstand was dus heel verrassend. Eindstand: Lody 73, Saskia 67, Ronald I 66, Leonie 65, Caroline 63, Seb 60. Een leuk spel voor zo tussendoor, met een grappig mechanisme.

Volgende week spelen we (wel) bij Jeroen en Monique in Hoofddorp.

Spellensessies overzicht

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2006