Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2005.3 |
Spellensessies 2005.3
29 september 2005
Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Leonie, Seb, Lody, Caroline en Ronald I. Ronald I had King Arthur meegenomen, het elektronische bordspel. Hij had nog geen tijd gehad om het door te lezen, maar wist het meeste nog wel te herinneren van een sessie met een prototype. Er werd gekozen voor een kort spel en ondertussen werden de spelregels nagelezen. Lody zorgde ondertussen voor de thee en een koekje. In het begin was het even wennen aan het blikkerige stemgeluid, maar dat wende snel en na enkele minuten was het goed te verstaan. Je reist over het spelbord rond om voorwerpen te verzamelen, waarmee je in kastelen een paard, een lans en een harnas kunt kopen. De gebeurtenissen zijn onvoorspelbaar en je moet reageren op wat er gebeurt. Leonie wist even niet wat te doen en Ronald I raadde haar aan de handelaar aan te vallen. Hij vluchtte. Toen ze echter in een naburig dorp aankwam, werd ze aangevallen door boze bevolking, die het niet netjes vond dat een edele ridder een handelaar aanviel. Seb was ondertussen diverse malen in gevecht met dezelfde draak, maar het lukte maar niet om hem te verslaan. Seb en Caroline verzamelden veel voorwerpen, terwijl Ronald I en Leonie als eerste de benodigde onderdelen binnen hadden. Ronald I had al voldoende roempunten verzameld om het zwaard uit de steen te gaan trekken. | Hij probeerde zo snel
mogelijk naar de steen te reizen. De anderen konden hem niet meer
inhalen. Ronald I werd de nieuwe koning. Het spel was iedereen beter
bevallen dan verwacht. Een aangename manier van het beleven van een
avontuur. Er zitten nog veel verrassingen in. Nu maar afwachten hoe lang
die kunnen blijven boeien. De eerste sessie was in ieder geval positief
geweest. Een nieuwe ontwikkeling op het gebied van bordspellen. Seb en
Leonie wilden nog wel een kort spelletje doen. Lody kwam met
Gouda Gouda aanzetten. Caroline was niet
wildenthousiast, maar ze deed wel mee. Ronald I en Lody gingen snel van
start, maar Lody werd snel weer teruggestuurd. Leonie en Caroline kwamen
bij de koploper van Ronald I, maar telkens lukte het geen van alle om te
finish te bereiken. Uiteindelijk stonden Caroline en Ronald I vlakbij de
finish. Ronald I gooide dubbel groen en zette beide muizen op scherp.
Caroline mocht als eerste, maar gooide geel. De muis van Ronald I
aarzelde niet en met een groene worp bereikte hij de kaas. Een grappige
afsluiter. Ronald I bleef nog even bijpraten met Lody en Caroline,
voornamelijk over de nieuwe spellen die bij Spiel te zien zullen zijn. Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp. |
22 september 2005
Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Bianca H, Jeroen, Monique, Esther en Ronald I. Esther was wat vroeger, dus werd er gekozen voor een spelletje Schotten Totten. Dit was nieuw voor Esther, maar dat was niet te merken. Vakkundig werd Ronald I met 5-2 opzij gezet. Met haar vijfde steen had ze tevens 3 stenen op een rij. Er was geen tijd meer voor een revanche, want Jeroen en Monique stonden voor de deur, vlak daarna gevolgd door Bianca H. Heck Meck werd op tafel gezet, voor het geval er nog meer spelers zouden binnenvallen. Bianca H en Esther verzamelden snel veel stenen en ook Monique volgde dat voorbeeld. Ronald I en Jeroen hadden er veel meer moeite mee. De stenen van Monique en Bianca H verdwenen echter weer even snel, door toedoen van de andere spelers. De stapel van Esther bleef echter hoog. Voordat ze het spel kon winnen, wist Ronald I nog wat stenen te verzamelen, zodat hij tweede werd. Eindstand: Esther 8, Ronald I 6, Bianca H 4, Jeroen 1, Monique 0. Er werd geopperd om Edel, Stein & Reich te gaan spelen en omdat niemand er echt bezwaar tegen had, haalde Ronald I het spel van zolder. Bianca H en Jeroen wisten gezamenlijk de spelregels uit te leggen. Jeroen kreeg de eerste paar beurten geen poot aan de grond. Hij koos steeds de verkeerde actie. Hij besloot daarna maar random acties te kiezen. Even ging dat goed, maar het gaf daarna toch niet het gewenste resultaat. Esther had nog niet helemaal door hoe ze veel profijt uit de biedingen kon halen. Monique en Bianca H gingen gestaag goed vooruit en Ronald I met rennen en stilstaan. De laatste beurt zou de beslissing brengen. | De strijd ging vooral om
de rode edelstenen. Ronald I had er eentje meer dan Bianca H. Er lagen
er nog 2 in de voorraad. Ronald I informeerde nog eens tactisch naar de
juiste volgorde van nemen bij de ruilactiekaart. Bianca H ging inderdaad
voor de ruilactiekaart, maar ook Esther deed dat. Daardoor kon Bianca H
er maar eentje nemen en kreeg een gedeelde meerderheid in rood. Als
Esther een andere actie had gekozen, zou Bianca H de meerderheid in rood
hebben gehad en daarmee het spel hebben gewonnen. Eindstand: Ronald I
66, Bianca H 56+, Monique 56, Jeroen 39, Esther 38. Jeroen was niet echt
enthousiast over het spel. Maar toch is hij altijd wel te porren om het
te spelen. Jeroen en Monique wilden graag een keer vroeg naar bed, maar
een spelletje Geschenkt kon er nog wel in.
Esther had het spel duidelijk van Rutger geleerd, want ze volgde zijn
desastreuze tactiek precies. Ronald I verzamelde maar 1 kaart en was
daarmee de winnaar. Jeroen had meerdere kaarten, maar door de vele
verzamelde fiches, kwam hij nog dicht in de buurt. Ronald I had geen
fiches meer over, maar hoefde daar niet onder te lijden. Eindstand:
Ronald I -14, Jeroen -15, Bianca H -27, Monique -28, Esther -47. Er werd
nog even nagekletst, maar daarna ging iedereen naar huis. Een rustige en
korte bijeenkomst, maar daarom niet minder gezellig. Volgende week bij Lody en Caroline in Sassenheim. |
15 september 2005
Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Lody, Bianca H, Jeroen, Monique en Ronald I. Lody, Jeroen en Ronald I waren deze dag op bezoek geweest in het nieuwe pand van 999Games. Monique had ondertussen een heerlijke maaltijd bereid. Na het eten werd het kaartspelletje Jagen van Phalanx Games uitgeprobeerd. In dit slagenspel proberen de spelers de 3 juiste slagen binnen te halen. Deze slagen leveren niet alleen punten op, maar tevens de kaarten voor de volgende ronde. Jeroen hield zich goed afzijdig van de slagen en kon zodoende de laatste 3 slagen binnenhalen met een bak aan punten. In de tweede ronde scoorde Lody het meeste. Ronald I en Monique hadden het nog niet echt door. In de derde ronde lagen de scores veel dichter bij elkaar. De vierde en laatste ronde verloopt iets anders en daar had Ronald I meer kijk op. Hij haalde nu wel de hoogste score, maar kon zijn achterstand lang niet goedmaken. Eindstand: Jeroen 191, Lody 151, Ronald I 128, Monique 73. Er werd even getwijfeld wat er gespeeld zou gaan worden. Monique kreeg telefoon, maar Bianca H kwam net binnen. Jeroen had Trick Track Troll tevoorschijn gehaald. Een kinderspel met bewegende borddelen. Er werd besloten het te proberen. De spelers moeten over het veranderende bord lopen, een sleutel ophalen, een schat ophalen en weer terug naar het startpunt. Jeroen was als eerste in het midden van het bord, maar de anderen haalden hem allemaal in in de race om de sleutel. Langzaam maar zeker kwam alles weer bij elkaar en werd het nog spannend, vooral omdat je precies op het finishveld moet uitkomen. Lody was de gelukkigste. Eindstand: 1) Lody, 2) Bianca H, 3) Ronald I, 4) Jeroen. Voor een kinderspel heel geslaagd. |
Schrille Stille dan maar. Als manager van diverse bands probeer
je ze zo hoog mogelijk in de hitparade te krijgen. Je moet ook
voorspellen welke bands het snelste stijgen en wie de nieuwe nummer één
wordt. Via een ingenieus systeem worden wijzigingen in de hitparade
geheim ingevoerd en daarna uitgevoerd. Het zat Bianca H niet mee en ze
raakte ver achter. Ronald I ging er als een speer vandoor, maar langzaam
maar zeker kroop Jeroen dichterbij. Met een tussensprint ging hij hem
zelfs voorbij. Monique kon telkens net geen aansluiting bij de koplopers
krijgen en ook Lody voerde strijd op een achterstand. Bianca H wist
eindelijk wel punten te scoren, maar dat was te laat. Jeroen haalde de
winst binnen, net voor Ronald I. Een alleraardigst spel, maar de spelers
waren nog het meeste te spreken over het ingenieuze systeem met
kartonnen CD-spelers. Lody ging er vandoor en de anderen speelden nog
een spelletje Spokentrap. Jeroen wist dit
gemakkelijk te winnen, na een foutje van Ronald I. Er werd nog even wat
gekletst en Jeroen liet Ronald I het spelletje
Tang zien, dat een kennis van hem eens had gemaakt. Een abstract
denkspel voor twee spelers. Het bleek goed in elkaar te zitten, maar erg
lastig om snel onder de knie te krijgen. Het was duidelijk dat Jeroen
het vaker had gespeeld en na een spannend begin, werd het snel duidelijk
dat Jeroen zou gaan winnen. Hoewel het spel al heel lang geleden is
gemaakt, zou het nu zeker niet misstaan op de markt. Het heeft zeker
potentie. Wat vroeger dan normaal werd de avond afgesloten. Op de
terugreis kwam de regen met bakken uit de lucht... Volgende week bij Ronald I in de Kwakel. |
8 september 2005
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Lody, Leonie, Seb, Monique en Ronald I. Ronald I had weer EarthForge meegenomen, maar 5 spelers was net te veel. Leonie wilde graag El Grande doen, dat had ze nog nooit gespeeld. Ronald I verzorgde de uitleg met enige ondersteuning van Lody. Monique had een superstart en liep al snel 11 punten uit op de rest. Ronald I en Seb zaten elkaar voortdurend in de haren, wat geen positief effect had op hun score. Leonie had goed geluisterd naar de uitleg en scoorde er lustig op los. Maar ook Lody kon zich nog met de dames meten. | Ronald I kwam steeds
verder achter te liggen, wat hij ook probeerde. Monique was de enige die
bij de laatste score het bord rond ging. Eindstand (score ten opzicht
van het nulpunt): Monique +7, Leonie -3, Lody -7, Seb -16, Ronald I -39.
Het spel had nogal lang geduurd, dus was het tijd om naar huis te gaan. Volgende week bij Jeroen en Monique in Hoofddorp. |
1 september 2005
Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Lody, Caroline, Koen, Bart, Jeroen, Willem, Sacha en Ronald I. Ronald I had een prototype van EarthForge meegenomen, maar dat kon maximaal met 4 spelers. Er werd gekozen voor Shadows over Camelot. Voor Sacha was dit nieuw. Lody en Ronald I verzorgden de uitleg. Bart wilde ook graag meedoen, maar het zou te laat voor hem worden. Hij mocht het eerste deel voor Caroline spelen. Sacha kreeg de rol van Koning Arthur toebedeeld en moest het met de nodige adviezen van de heren doen. Het begin verliep voorspoedig en al snel lagen er 4 witte zwaarden en nog geen zwarte. Maar vanaf dat moment werd het moeilijker. Ronald I zou het harnas van Lancelot wel even ophalen, maar was daar niet op tijd mee klaar. Dat was voor Willem de druppel en hij beschuldigde Ronald I van verraad. Helaas was dat niet correct en ineens was het 3-3. Er werd alles op alles gezet om het tij te keren en opnieuw werd iemand foutief beschuldigd. De Graal werd nog wel binnengehaald en Excalibur bijna ook, maar een inval van de Picten zorgde voor de 12e katapult voor Camelot en het spel was verloren, tot grote teleurstelling van de spelers. Wie was de verrader? Eén voor één werden de kaarten omgedraaid, maar iedereen bleek loyaal te zijn... Eindstand: 6 zwart - 5 wit. | Willem en Sacha gingen
naar huis en Koen zocht zijn bed op. Er was te weinig tijd om nog te
beginnen aan EarthForge, dus werd voor iets korts gekozen. Ronald I had
zojuist M binnengekregen uit Duitsland.
Voor Lody en Caroline was het nieuw. Jeroen zorgde voor de uitleg,
hoewel enkele details nog moesten worden opgezocht. Het was duidelijk
dat Ronald I en Jeroen het spel vaker gespeeld hadden, want ze liepen
snel uit. Ronald I probeerde door veel waarderingen te starten aan de
hoge tegels te komen. Jeroen wist door goed tellen nog wat punten bij
hem weg te snoepen, maar het was onbegonnen werk. Eindstand: Ronald I
(300-110+70=) 260, Jeroen (130-30+110=) 210, Lody (160-30+60=) 190,
Caroline (130-50+0=) 80. Een raar abstract spel, dat iedereen toch goed
was bevallen. Het was inmiddels tijd om naar huis te gaan. De avond was weer voorbij gevlogen. Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp. |
28 augustus 2005
Locatie: bij Bianca H in Utrecht vanaf 14.00u. Aanwezigen: Leonie, Seb, Eline, Lody, Koen, Sandra, Enrico en Bianca H. (Een verslagje van Sandra vanwege afwezigheid van Ronald I.) Vanwege haar verjaardag had Bianca H een spellendagje bij haar thuis georganiseerd. Door de geringe opkomst (vanwege o.a. vakanties) was het wat rustiger dan gehoopt, maar dat mocht de pret niet drukken. Sandra en Enrico kwamen als eersten aan. Aangezien zij de cadeaus bij zich hadden en het niet geheel duidelijk was wie nog meer 's middags zouden komen, werd besloten om alvast een cadeau uit te pakken. Dit werd Ticket to Ride Europe, een aangepaste versie van de Amerikaanse versie. Een goede reden dus om te spelen. Intussen kwamen Seb, Leonie en Eline binnen. Terwijl Enrico de verschillen zocht in de spelregels, werd Eline losgelaten in de woonkamer en schoof iedereen aan om deze versie uit te gaan proberen. In grote lijnen is het hetzelfde als het bekende spel met de Amerikaanse speelkaart, maar er waren ook enkele opvallende zaken. Ten eerste zijn de kaarten groter: deze hebben het formaat van echte speelkaarten. Maar ook op het spelbord zijn enige wijzigingen aangebracht. Zo zijn er bijvoorbeeld tunnels: hierbij heb je kans dat je nog 3 kaarten extra af moet leggen! En bij bruggen moet je een locomotief en een aantal wagonnetjes neerleggen. Verder heb je nog de beschikking over stationnetjes, die geven je de mogelijkheid om via andermans route te rijden. Erg leuk gedaan, het spel beviel ons goed: genoeg herkenning en leuke nieuwe elementen. Wel bleek het spelbord af en toe voor verwarring te zorgen, maar dat zal ook voor een gedeelte gewenning zijn. Intussen had Eline Pictionary-kaartjes gehad, zodat zij ook kon spelen zonder de kaarten van Ticket to Ride in te pikken. Eindstand: Seb 125, Leonie 121, Enrico 114, Bianca H 103, Sandra 100. | Daarna besloten we het volgende cadeau uit te pakken: HeckMeck. Ook dit moest natuurlijk gelijk gespeeld worden! De wormen vlogen vrolijk -of juist niet- over tafel en zorgden weer voor de nodige hilariteit. Eindstand: Leonie 7, Bianca H 4 (hoogste steen 31), Seb 4 (hoogste steen 29), Enrico 3, Sandra 1. Nu wilden we Kaiser wel proberen, een nieuw spel van 999Games dat Sandra en Enrico meegenomen hadden. Seb wilde het uitleggen, hij had de Duitse versie al eerder gespeeld. Bianca H regelde wat te eten in tussentijd en Eline werd ook gevoederd door Leonie. De regels bleken in het Nederlands toch ingewikkelder dan Seb dacht en het werd ook tijd om naar huis te gaan, dus werd besloten Kaiser af te breken en gingen Seb, Leonie en Eline na de soep met broodjes naar huis. Bianca H, Enrico en Sandra bleven over. Er werd besloten nog een klein spel te spelen, want Ronald I werd nog verwacht. Er werd voor Montgolfière gekozen. Hierbij reis je in een luchtballon naar de maan. Er werd besloten om een vierde (neutrale) speler mee te laten doen: Baron van Munchhausen. Het spel werd 2x gespeeld en beide keren bleek Enrico het hoogst uit te komen. Het was intussen 8 uur geweest, dus er werd eigenlijk niemand meer verwacht: tijd voor het laatste cadeau: Louis XIV. Hoewel het te lang zou duren om te spelen, werd toch besloten het spel op te zetten en uit te leggen: Sandra en Enrico hadden het al eens eerder gespeeld. Terwijl we bezig waren met de uitleg, kwamen Lody en Koen binnen. Zij hadden er wat langer over gedaan dan ze hadden verwacht om bij Bianca H te komen (mede door een onduidelijk aangegeven stuk parallelweg). In plaats van een spelletje werd de rest van de avond gevuld met bijkletsen, wat natuurlijk ook erg leuk was. Zo werd een gezellige dag rustig afgesloten. |
25 augustus 2005
Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Door onverwachte afwezigheid van Ronald I dit keer geen verslagje. De zes aanwezigen speelden Foute Vrienden, Vette Feesten en 6Nimmt!. | Ook Jeroen P had de weg
naar Hoofddorp weten te vinden. Volgende week bij Lody en Caroline in Sassenheim. |
18 augustus 2005
Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Leonie, Jeroen, Monique, Lody, Caroline, Bianca H, Jeroen P en Ronald I. In de Kwakel bleek nog een spellenliefhebber te wonen: Jeroen P. Hij heeft ook een verzameling van zo'n 1.000 spellen en was op zoek naar spelers. Hij was vanavond te gast bij Ronald I voor een kennismaking. Voordat er gespeeld kon worden hielpen beide Jeroens Leonie bij het vervangen van een lamp in haar auto. Lody, Caroline, Monique en Ronald I begonnen met Mexica. Toen de lamp vervangen was, arriveerde ook Bianca H. De vier gingen naar de spellenzolder voor een spelletje Lost Valley. Ronald I had inmiddels Mexica uitgelegd aan Lody en Caroline. Het begin van het spel was nog erg aftasten voor hen. Wat waren nu goede zetten? Waar moest je wat bouwen? Er werd trouwens gespeeld met de nieuwe regel van Kramer, waarbij de overgebleven gebieden op 20 punten worden gemaximeerd. Na de eerste telling stonden de spelers allemaal achter elkaar op het scorespoor. Het was dus nog spannend. In de tweede helft van het spel kon nog maar één gebied geclaimd worden, waar Monique zich prima voor had gepositioneerd. Daarna kwam het aan op het juist plaatsen van gebouwen. Door de zet die Caroline deed, wist Ronald I het spel uit te maken. Daardoor kreeg Lody niet meer de kans een meerderheid van Ronald I af te pakken in een groot gebied. Deze moest hij nu delen. | Eindstand:
Ronald I 80, Lody 74, Caroline 67, Monique 64. Als Lody nog wel de
meerderheid had weten af te nemen, dan had hij nog met 1 punt verloren.
Pas tegen het einde van het spel kregen Lody en Caroline enig zicht op
de mogelijkheden. De avond werd afgesloten met 3 korte kaartspelletjes.
Pas op voor de Gier was nieuw voor Lody en
Caroline. Daar was niets van te merken, want Caroline deelde de
overwinning met Ronald I. Eindstand: Caroline 14, Ronald I 14, Lody 7,
Monique 5. Lody wist nu hoe hij het moest doen. Een revanche was op zijn
plaats. Alles viel nu echter op zijn plek voor Monique, die een
monsterscore van 29 haalde. Caroline deed nog goed mee met 10, Ronald I
bleef net boven 0 met een score van 2 en Lody werd teleurstellend
laatste met -2. Het laatste kaartspelletje was
Dots. Zo snel mogelijk bollen tellen. Ronald I was de enige die
het spel kende en dat was duidelijk te merken. Eindstand: Ronald I 12,
Caroline 4, Lody 2, Monique 0. De spelers werden wel enigszins afgeleid
door de andere spelers, die inmiddels klaar waren. Jeroen P had zich
prima vermaakt. Die zien we vast vaker terug. Volgende week bij Jeroen en Monique in Hoofddorp. |
11 augustus 2005
Locatie: bij Rutger en Esther in Uithoorn vanaf 20.00u. Aanwezigen: Seb, Rutger, Esther, Saskia en Ronald I. Seb was er als eerste en snel gevolgd door Saskia en Ronald I. Esther was druk in de weer met Lunar Lockout en Rutger was met RushHour aan het puzzelen. Er werd besloten een kort spelletje Knollen voor Citroenen te spelen in afwachting van eventuele andere spelers. Esther kwam nog het dichtst bij het kwijtspelen van al haar kaarten, maar uiteindelijk slaagde niemand er in. Saskia moest in haar laatste beurt nog 20 strafkaarten pakken, maar zoveel lagen er niet meer in de trekstapel. Seb had de minste kaarten, maar uiteindelijk had Rutger de minste punten en won het spel. Eindstand: Rutger 38, Seb 52, Esther 73, Ronald I 79, Saskia 130. Inmiddels had Monique gebeld dat ze niet kwamen en op de anderen werd ook niet meer gerekend. Ronald I had For Sale meegenomen. Een kort spelletje met korte spelregels. Deze werden snel even doorgenomen en het spel kon beginnen. Er zijn 30 gebouwen te koop (waarde 1 tot en met 30), die door de spelers worden opgekocht. Daarna worden de gebouwen verkocht. Wie aan het eind van het spel het meeste geld heeft, heeft gewonnen. Elke ronde worden er net zoveel gebouwen opengedraaid als het aantal spelers, in dit geval dus 5. De startspeler (de winnaar van de vorige veiling) doet een bod. De volgende spelers hebben telkens de keuze uit een hoger bod doen, of het passen en het laagste gebouw pakken. Daarbij moet de helft van het bod worden ingeleverd. De laatste speler krijgt uiteindelijk het hoogste gebouw, maar dan wel voor het volle bod. Zo raken de spelers langzaam door hun geld heen, maar krijgen ze er gebouwen voor terug. De tweede helft van het spel is het verkopen van gebouwen. Daartoe worden cheques opengelegd. In dit geval ook weer 5 (met waarde van 0 t/m 15.000). | De spelers
zetten allemaal tegelijk een gebouw in. De speler met het hoogste
gebouw, krijgt de hoogste cheque en zo verder. Zo krijgt elke speler
telkens een cheque, totdat alle gebouwen verkocht zijn. De eindscore is
de som van de vergaarde cheques en het overgebleven geld. Eindstand:
Ronald I 64, Rutger 61, Seb 55, Saskia 51, Esther 47. Een kort spelletje
dat erg leuk in elkaar zit. Maar niet iedereen was er even enthousiast
over. Er werd als volgende spel gekozen voor Ohne Furcht und Adel, maar
bij het uitpakken bleek de moordenaar te ontbreken. Dan maar
Hornochsen. De partij verliep heel raar.
Rutger bleef ver achter, maar de rest ging in een groepje naar voren.
Ineens nam Esther een sprintje en rende richting de finish. Ronald I
baalde dat hij net nog 2 kaartjes had gekocht, want hij was zo net Seb
weer voorbij gegaan. Eindstand: Rutger 20, Seb 43, Ronald I 44, Saskia
52, Esther 60+. Tot slot van de avond Kuhhandel.
Voor Saskia was het nieuw, dus een korte uitleg was op zijn plaats.
Rutger wist stilletjes heel wat dieren binnen te halen, terwijl Ronald I
het juist heel moeilijk had. Hij was net te zuinig bij enkele koehandels
en verloor kostbare dieren. Uiteindelijk eindigde hij alleen met de
hanen en een lage score van 10. Saskia had net geluk dat ze de paarden
van Seb kon overnemen, die net te kort kwam. Maar het was toch Rutger
die met gemak zijn derde spel van de avond won. Eindstand: Rutger 5960,
Saskia 2320, Esther 1080, Seb 650, Ronald I 10. Een spel dat vaker op
tafel moet komen. Volgende week bij Ronald I in de Kwakel. |
7 augustus 2005
Locatie:
bij Ronald I in de Kwakel vanaf 11.00u. Een dagje steppen/skeeleren en
spellen spelen. Jeroen wilde wel eens mee steppen met Ronald I en
Sandra. Deze datum was geprikt en Sandra wist ook Enrico over te halen
om mee te gaan. De drie heren gingen steppen en Sandra op de skeelers.
Het was inmiddels droog geworden en ook de weg was opgedroogd. Het was
wel bewolkt, maar prima weer. Het steppen beviel ook Jeroen en Enrico
goed. Onderweg moest één keer even geschuild worden voor een korte bui.
Daarna op weg naar de Pondskoekersluis. Daar werd een ijsje gegeten en
opnieuw moest er even geschuild worden. Door het natte asfalt gleed
Sandra onderuit en haalde haar been open. Gelukkig kon ze weer verder.
In Uithoorn werd bij Rutger en Esther een kopje thee gehaald. Daar bleek
de beenwond van Sandra groter dan verwacht en ze zou met Esther naar de
huisartsenpost gaan. Er waren drie hechtingen noodzakelijk. De heren
stepten door naar De Kwakel. In totaal was de tocht zo'n 18 km lang
geweest. De nieuwe kickbike step
van Ronald I was hem goed bevallen. Later werd Sandra daar ook afgeleverd door Esther en ook Monique kwam nog langs.
Enrico, Jeroen, Ronald I en Sandra Jeroen, Ronald I en Enrico waren met een spelletje Obscura Tempora begonnen. Een kaartspelletje waarin je dorpjes bouwt en uitbreidt met muren, markten en havens. Het geld dat je verdient, verdeel je over deze dorpjes. |
Esther verzorgt Sandra Met behulp van bendes, katapulten, soldaten en bisschoppen kun je andere spelers aanvallen en geld afhandig maken. Wie als eerste een bepaalde hoeveelheid geld haalt, wint het spel. Als de geldstapel tweemaal is opgeraakt, eindigt het spel ook. Een aardig idee, maar het werkte toch niet helemaal. Eindstand: Ronald I 51, Enrico 41, Jeroen 38. Het had echter net zo goed heel anders uit kunnen pakken. Daarna een spelletje Foute Vrienden Vette Feesten, waaraan Sandra en Monique ook deelnamen. Er werd besloten tot 3 doelen te spelen. Ronald I probeerde topsporter te worden, maar door alle prestatieverhogende middelen, werd hij verslaafd. Dit was ook een levensdoel. Via een kliniek kickte hij af en werd bijna toch nog topsporter. Hij kwam echter wat geld tekort. Jeroen ging flink aan de haal bij carnaval en imiteerde Elvis. Een levensdoel. Sandra dook met iedereen het bed in om haar doelen te bereiken. Maar het was Monique die als eerste al haar doelen wist te bereiken. Ze had voldoende levensjaren gespaard om de dingen te doen, die ze zo graag wilde, zoals een wereldreis maken. Eindstand: Monique 3, Jeroen 2, Ronald I 1, Sandra 1, Enrico 1. Het was tijd om te gaan eten. De pizzaboer kon niet binnen 1 uur leveren, dus werd er Chinees gehaald. Iedereen was toe aan een lekkere hap. Daarna was het tijd voor de thuisreis. |
4 augustus 2005
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Leonie, Seb, Rutger, Esther, Jeroen, Monique, Saskia en Ronald I. Jeroen en Monique waren later, dus werd er gekozen voor een niet al te lang spel voor 6 spelers. De keuze viel op Metro. Ronald I en Rutger werden al snel tegengewerkt en zagen hun kansen op de overwinning als sneeuw voor de zon verdwijnen. De rest ging redelijk gelijk op, totdat Saskia aan Leonie een heleboel punten moest schenken. Leonie dacht zeker te zijn van de overwinning, totdat Seb in de laatste ronde nog een prachtige score haalde. Eindstand: Seb 62, Leonie 49, Esther 31, Saskia 21, Ronald I 18, Rutger 16. Jeroen en Monique waren er nog niet, dus een snel spelletje Alles im Eimer werd voorgesteld. Net toen het zou beginnen, kwamen Jeroen en Monique binnen. Seb stond zijn plaats af aan Jeroen en het spel kon beginnen. Ronald I wist heel lang een prachtige stapel emmers over te houden. Esther viel als eerste uit en het leek een eenvoudige overwinning voor Ronald I te gaan worden. | Maar toen
moest hij een groene emmer weghalen en zijn stapel stortte in tot 3
emmers. Nu ging het tussen Rutger en Leonie. Jeroen wilde vooral niet
uitgeschakeld worden en viel Saskia aan met een score van 16. Zij kon
dat niet pareren en haar laatste emmer verdween. Daardoor ging de winst
naar Rutger. Eindstand: Rutger 8, Leonie 6, Ronald I 3, Jeroen 1, Saskia
0, Esther 0. De ene helft ging nu Zoo Sim spelen en de andere helft
Cannes. Voor Saskia was Cannes nieuw en ook
de andere speelden enigszins onwennig. Er werden diverse foutjes gemaakt.
Zo miste Saskia in haar laatste beurt twee films en verspeelde daarmee
haar overwinning. Ook Leonie had nog kunnen winnen, maar deed het ook
verkeerd. En Ronald I had Saskia nog kunnen inhalen, maar ook hij
verlegde zijn netwerk verkeerd. Eindstand: Rutger 48, Leonie 37, Saskia
26, Ronald I 25. Volgende keer beter. Volgende week bij Rutger en Esther in Uithoorn. |
28 juli 2005
Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Leonie, Rutger, Jeroen, Monique, Willem, Sacha en Ronald I. Rutger en Willem wilden graag Memoir'44 uitproberen ivm de naderende D-Day (spel bij Ronald I). Ronald I was een gewillige tegenstander. De anderen doken in onbekende wateren met Nautilus. Voor Sacha was dat nieuw. Ronald I speelde met de Duitsers tegen Willem, die zich bij St.Vith in de Ardennen had verschanst. Ronald I stormde met zijn infanterie naar voren en maakte veel slachtoffers bij Willem. Het leek een walk-over te gaan worden. Maar toen herpakte Willem zich. Hij wist zijn tanks goed in te zetten en kwam terug tot 5-5. Maar uiteindelijk was het Ronald I die met 6-5 wist te winnen. Rutger nam de plaats in van Willem en het spel begon opnieuw. | Opnieuw
stormde Ronald I met zijn infanterie naar voren. Nu bracht hij minder
slachtoffers toe en Rutger kon bij Ronald I een slachting aanbrengen met
zjin tanks. Ronald I stuurde zijn tanks er achter aan. Deze verdreven de
geallieerde tanks, maar wisten ze niet uit te schakelen. Het was dan ook
geen verrassing dat Rutger eenvoudig met 6-2 wist te winnen. Er werd nog
even wat doorgepraat over de naderende D-Day, totdat de anderen ook
klaar waren met Nautilus. Toen was het tijd om naar huis te gaan. Niet
al te laat deze keer. Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp. |
26 juli 2005
Locatie: bij Rutger in Uithoorn vanaf 20.00u. Aanwezigen Jeroen, Rutger, Lody, Saskia, en Ronald I. Omdat Ronald I voor zijn jurytaak in de International Gamers Awards graag nog Struggle of Empires wilde proberen, werd deze sessie ingelast. Rutger had het spel voorbereid, maar had nog regelmatig de spelregels nodig. Lody had de nodige samenvattingen, overzichten en tabellen voor iedereen uitgeprint en dat kwam goed van pas. Struggle of Empires speelt zich af in 3 oorlogen, elk van 5 (of 6) rondes. Voor het begin van elke oorlog, worden de landen in 2 partijen verdeeld, volgens een veilingsysteem. Zo ontstaan er groepen bondgenoten, die elkaar niet mogen aanvallen. Tevens wordt zo de speelvolgorde bepaald. In elke ronde mogen de spelers twee acties uitvoeren: legers/vloten bijbouwen, eenheden verplaatsen, aanvallen, uitbreidingen aanschaffen. Deze uitbreidingen zijn heel divers, zoals het opleiden van je legers, het aanleggen van suikerplantages of het aangaan van een diplomatiek verdrag. Aan het eind van de oorlog wordt gekeken wie in een gebied de meeste invloed hebben en die spelers scoren daar punten voor. Jeroen begon heel verspreid over het bord, terwijl Ronald I juist in 2 groepjes op het bord begon. Deze beginopstelling zou van belang zijn voor het verloop van het spel. Ronald I richtte zich op consolidatie en probeerde er veel geld mee te verdienen. Zijn overtocht naar een kolonie mislukte helaas. Jeroen zag maar liefst 3 aanvallen mislukken. Saskia hield zich rustig en richtte zich op een grote bevolking, terwijl Lody niet goed wist waar hij moest beginnen. Rutger bouwde een groot leger op, om in de toekomst flexibel te kunnen reageren. | Het was
voor iedereen erg aftasten wat nu een goede strategie was en welke
uitbreidingen belangrijk waren. Na de eerste oorlog werd het spel
gestopt. Het was al laat en iedereen had een goede indruk gekregen, maar
een nieuwe poging moet gewaagd worden voor een echt oordeel. De scores
lagen nog dicht bij elkaar. Saskia lag aan kop en Ronald I was laatste.
Rutger/blauw, Saskia/geel, Ronald I/wit, Lody/rood, Jeroen/paars (foto: Saskia) |
24 juli 2005
Locatie: bij Willem en Sacha in Brielle. Zo'n 19 mensen waren blijven overnachten in tenten en langzaam maar zeker stonden ze één voor één op. Willem en Sacha hadden het ontbijt klaargezet en uiteindelijk had iedereen een plekje aan tafel. Na het ontbijt gingen Ronald I, Sandra, Bianca H, Rutger, Henk-Jan en Sacha een stukje roeien. Voor Sandra en Bianca H was het nieuw en na een stukje werd hun plaats door andere roeiers ingenomen. Er werd even flink doorgeroeid door de ervaren roeiers en dat ging helemaal niet slecht. Willem en Monique waren ondertussen gaan zwemmen. Na het roeien nog snel even een paar kleine spelletjes. Eerst Bang!. Sheriff Sandra hield niet lang stand, want na ruim 1 ronde legde ze al het loodje. De bandieten Rutger, Bianca H en Ronald I lieten een vreugdekreet horen. Hulpsheriff Monique en deserteur Henk-Jan keken wat beteuterd. In het tweede spel was Sandra weer de sheriff en opnieuw bleek Monique de hulpsheriff te zijn. Ze werd afgeknald voordat ze maar iets kon doen. Bandiet Ronald I was ook al bijna dood toen hij zijn eerste beurt mocht doen. Hij pakte de dynamietstaaf af die Bianca H had aangestoken. Hij probeerde hem zelf aan te steken. Toen hij de volgende ronde aan de beurt was, ontplofte de staaf in zijn handen. Sheriff Sandra hield moedig stand en uiteindelijk bleef ze als winnares over. Bianca H bleek dit keer de deserteur te zijn, die alleen over bleef tegenover Sandra. Ze kon het echter niet afmaken. De bandieten Rutger en Henk-Jan hadden al eerder moeten afhaken. Tot slot van de dag nog een spelletje Heck Meck, want Sacha had nog helemaal niets gespeeld dit weekend. Enrico, Bianca H, Ronald I en Sandra waren de andere spelers. In het begin werd er erg slecht gegooid, zodat eerst de lage stenen werden weggenomen. En deze werden natuurlijk vaak van elkaar afgenomen. | Er was ook een periode dat er geen wormen
werden gegooid. Ronald I nam met een tussensprintje de kop, maar deze
werd overgenomen door Sacha en daarna door Bianca H. Het spel naderde
zijn einde. Wie zou er winnen? Eindstand: Bianca H 7, Ronald I 6, Sandra
5, Enrico 3, Sacha 2.
Ontbijten (foto: Seb) Nu was het toch echt tijd om te gaan. De laatste dingen werden opgeruimd en net voordat de eerste druppels naar beneden vielen, verliet iedereen het terrein, na een zeer geslaagd weekend. |
23 juli 2005
Locatie:
bij Willem en Sacha in Brielle vanaf 14.00u. Willem en Sacha
vierden hun verjaardag dit keer in Brielle op het terrein van een
scoutinggroep. Er zouden overdag maar liefst 36 gasten komen. Er kon
worden gezeild, geroeid, gezwommen, gebald en wat al niet meer en
natuurlijk werden er overal ook spellen gespeeld. Zeven dappere spelers
durfden een spelletje RoboRally aan: Ronald
I, Ronald II, Henk-Jan, Jeroen, Leonie, Sandra en Yorik (?). Voor Yorik
was het spel nieuw en hij had dan ook de nodige hulp nodig. Het begin
verliep erg chaotisch. Ronald I en Leonie vlogen elkaar voortdurend in
de haren en ook Jeroen kwam niet echt goed weg. Ronald II daarentegen
ging er als een speer vandoor en niemand leek hem te kunnen afstoppen.
Henk-Jan kwam daarna op gang en ging in de achtervolging. Ronald I
maakte meer foutjes dan hij gewend was en was eigenlijk al door al zijn
levens heen. Hij mocht van Jeroen met een extra leven verder spelen. Het
spel werd onderbroken voor de barbecue. Yorik hield het voor gezien en
na het eten nam Karin zijn plaats in. Zij mocht helemaal opnieuw
beginnen, want ook zij kende het spel nog niet. Ronald II wist het spel
te winnen. Henk-Jan kon de laatste vlag maar niet bereiken, zodat Jeroen
hem kon inhalen. En daarna Sandra ook nog. Ronald I bleef maar strooien
met foutjes, maar kwam toch nog in de buurt van Henk-Jan. Henk-Jan had
eindelijk door hoe hij de finish kon bereiken. Ronald I kon het ook,
dacht hij, maar opnieuw een foutje bracht hem weer verder van huis. Toen
werd het spel maar afgesloten. Leonie vond dat ze wel voor Ronald I was
geëindigd, omdat hij een extra leven had gekregen. Vooruit dan maar. Sandra had
Foute Vrienden Vette Feesten bij zich. Die
wilde ze graag uitproberen, omdat dat tijdens de Ducosim beurs
gedemonstreerd gaat worden. Rutger, Det, Leonie, Bianca H en Ronald I
wilden het wel proberen. In FVVF doe je je leven over.
Roborally in het zonnetje (foto: Seb) |
Iedereen krijgt
vijf levensdoelen, die tijdens het spel bereikt moeten worden. Ronald I
moest o.a. spelauteur worden, maar hij moest zich ook in een
psychiatrische inrichting laten opnemen. De eerste fase is de puberteit.
Door bepaalde handelingen te doen, werk je aan voorwaarden om je
levensdoel te bereiken. Bianca H deed het al snel met Rutger en moest
toen met hem trouwen, omdat ze samen een kind kregen. Niet lang daarna
volgde een tweede kind. Leonie dook ook met iedereen in bed, die ze maar
kon krijgen. Ronald I probeerde veel depressies te krijgen, zodat hij
naar de inrichting kon. Ondertussen werkte hij aan een vriendenkring en
aan voldoende kennis om spelauteur te worden. Er werd regelmatig flink
gelachen. Toch kon je het spel niet echt sturen en was het nogal
chaotisch. Er bleven ook wat vraagtekens over. Het lijkt erop dat je
best snel uitgekeken raakt op dit spel. Het werd niet uitgespeeld, omdat
om 12 uur 2 jarigen gefeliciteerd werden met taart bij het kampvuur.
Volgende keer een nieuwe poging om de levensdoelen te bereiken. Er werd
nog even nagepraat, waarna de tenten werden opgezocht.
Cadeautjes (foto: Seb) Foute Vrienden ? (foto: Seb) |
21 juli 2005
Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Monique, Rutger, Esther, Lody, Caroline, Saskia, Seb en Ronald I. De groep werd in tweeën gesplitst. Aan de ene tafel Kreta en aan de andere tafel Im Schatten des Kaisers. Caroline moest zich nog bezig houden met het in bed krijgen van Lotte en Merel. Jeroen en Ronald I hadden Kreta al eens gespeeld, terwijl het voor Rutger en Esther nieuw was. Een korte uitleg van Ronald I en er kon worden begonnen. Het werd een afwisselend spel met telkens veranderende machtsverhoudingen. Aan de ene kant van het bord knokten Jeroen en Rutger en aan de andere kant Ronald I en Esther. Deze laatste twee namen een voorsprong, maar toen begon Jeroen zich echt met het spel te bemoeien. Hij had een beetje geluk met de nieuwe posities van de waarderingen, maar hij speelde daar goed op in. En langzaam maar zeker naderde hij de koplopers, nam de kop over en liep steeds verder weg. Ronald I en Esther bleven bij elkaar in de buurt en wisselden voortdurend van positie op het scorespoor. Ronald I probeerde zich te mengen in de strijd tussen Rutger en Jeroen. Maar telkens als hij daar in slaagde, kwam de volgende waardering in de positie die hij zojuist had verlaten. Rutger had een flinke achterstand opgelopen, maar wist in het eindspel toch Ronald I en Esther te naderen. Jeroen had inmiddels een onoverbrugbare voorsprong opgebouwd. De laatste waarderingen volgden elkaar snel op. Eindstand: Jeroen 67, Esther 49, Ronald I 47, Rutger 43. Het spel was wederom goed bevallen en zal zeker vaker op tafel gaan komen. | Aangezien
de anderen nog aan het spelen waren, werd gekozen voor een kort
spelletje Turbo Taxi. Het spelbord is klein
en wel 9 vakjes groot. Op de rand worden 2 taxi's en 2 huisjes
geplaatst. Het is de bedoeling de taxi's naar de huisjes van hun zelfde
kleur te leiden. Iedere speler heeft een setje kaartjes met wegen en
kruisingen. In het midden van het spelbord wordt een kaartje gelegd.
Iedere speler zoekt dit kaartje uit zijn set en bouwt met de rest een
weggennet eromheen. Alle wegen moeten aansluiten en mogen alleen het
bord verlaten bij een taxi of een huis. Zodra iemand een "oplossing"
heeft, roept hij "halt" en wordt deze gecontroleerd. Daarmee kan hij een
medaille verdienen. Ronald I was de eerste die een medaille haalde.
Daarna was het Jeroen die telkens sneller was. De oplossing van Ronald I
bleek vaak vrijwel identiek aan die van Jeroen te zijn, maar net te
laat. Tegen het einde kwam Rutger ook een beetje in het spel en haalde
er ook één. Jeroen liet de laatste schieten, zodat Esther gedeeld tweede
zou kunnen worden, of de strijd tussen Ronald I en Rutger beslist kon
worden. Rutger won en behaalde zo de tweede plaats. Eindstand: Jeroen 9,
Rutger 2, Ronald I 1, Esther 0. Een alleraardigst puzzelspelletje. Je
moet er van houden om het leuk te vinden en net als bij Set of Rasende
Roboter duurt het enige tijd, voordat je je kunt meten met spelers die
er ervaren in zijn. De rest van de avond werd nog even nagekletst en
toen was het tijd om naar huis te gaan. Volgende week bij Jeroen en Monique in Hoofddorp. |
15 juli 2005
Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 19.30u. Aanwezigen: Valentijn, Sebastiaan, Sandra en Ronald I. Valentijn en Sebastiaan zouden op bezoek komen met het prototype van Epic. Ze hadden een bus gemist, dus waren er wat later dan gepland. Even werd de spellenverzameling van Ronald I bekeken, maar daarna was het toch tijd voor Epic. In Epic zit je in een droomwereld en door het verzamelen van 5 destiny-punten kun je daar uit geraken. Het spel is het best geschikt voor 5 spelers, maar ook met 4 moet het goed te spelen zijn. Alles draait echter om het getal 5 in Epic. Er zijn 5 werelden, elk met een eigen kleur. De spelers hebben een speelfiguur waarmee ze door de werelden reizen. In deze werelden kunnen ze spirits achterlaten, die energie opleveren en uiteindelijk nodig zijn voor het behalen van destiny-opdrachten. Als je in de buurt komt van een tegenspeler die ten minste 2 spirits naast zich heeft, kun je hem aanvallen. Daar heb je 5 battle-kaarten voor. De waarde van de battle-kaarten is afhankelijk van de wereld waarin deze wordt uitgespeeld. Als je aan de beurt bent mag je 5 acties uitvoeren, die je in de vorige beurten al hebt moeten plannen. Na iedere beurt van een speler plan je een nieuwe actie. Deze acties kun je versterken door de bijbehorende energie in te leveren. Zo kun je verplaatsen, nieuwe spirits plaatsen, aanvallen, energie opdoen of een actie-kaart uitspelen. Voor Ronald I en Sandra was het eerst aftasten wat nu handig was. Ronald I had wat pech met zijn aanvallen, terwijl de anderen wel in hun aanval slaagden. Bij een geslaagde aanval verover je niet alleen de spirits van de tegenstander, maar krijg je ook een destiny-kaart. Vanaf dat moment kun je gaan werken aan je destiny-punten. | Ronald I kwam er ook achter dat je nooit met een minderheid moet aanvallen. Als de tegenstander een hoge battle-kaart heeft, heb je namelijk direct verloren. Toen iedereen behalve Ronald I een destiny-kaart had, zorgden ze er wel voor niet meer in de buurt van hun eigen spirits te staan, of het moest een grote groep zijn. Ronald I liep dus steeds achter de feiten aan, want hij kon nog geen destiny-punten scoren. Sandra en Sebastiaan werkten er flink aan en één van hen zou wel gaan winnen. Ronald I wist uiteindelijk Sandra in een positie te manoeuvreren dat ze wel aangevallen kon worden. Ze bleek echter gigantisch goede battle-kaarten te hebben voor de wereld waar ze in stond en opnieuw slaagde Ronald I er niet in om te winnen. Hij was gedoemd om te verliezen. Uiteindelijk haalde Sandra als eerste de benodigde punten. Het spel heeft duidelijk potentie, maar er zitten nog wat elementen in die verbeterd zouden moeten/kunnen worden. Verder duurt het iets te lang voor wat het biedt. Het spel wordt trouwens voorzien van prachtige tekeningen. Er werd nog even wat nagepraat over mogelijkheden van aanpassingen, terwijl Valentijn en Sebastiaan naar hun trein werden gebracht. Ze waren blij dat de reacties in ieder geval positief waren, hoewel er nog wel geschaafd moet worden aan het spel. Er zijn duidelijk elementen uit Day & Night in te herkennen, hoewel het toch weer een heel ander spel is. Het is misschien wat te vergelijken met Drakenoog met een vleugje Friedrich. Beide spellen waren echter niet bekend bij de ontwerpers. |
14 juli 2005
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Willem, Sacha, Lody, Seb, Leonie en Ronald I. Jeroen en Monique waren ziek thuis gebleven. Leonie stelde voor om Alhambra te gaan spelen. Willem en Ronald I hadden een kleine uitleg nodig, die Sacha verzorgde met hulp van Leonie. Er werd trouwens lekker in de tuin gespeeld. Seb ging erg slecht van start en besloot daarom een lange termijn planning aan te gaan houden. Lody begon juist erg goed en bouwde aan een prachtige stad. Ronald I en Sacha hadden het erg moeilijk en Willem en Leonie konden nog wel aardig meekomen. Naarmate het spel vorderde ging Seb steeds beter en Willem deed er alles aan om daarin mee te gaan. Lody dacht er best goed voor te staan, maar wist dat niet veel verder uit te bouwen. Leonie had ondertussen een mooie muur gebouwd, maar zag toch enkele van haar meerderheden verdwijnen. Toen de uiteindelijke punten werden geteld, bleek Seb de grote winnaar en Ronald I de grote verliezer. Eindstand: Seb 84, Sacha 71, Leonie 66, Willem 61, Lody 59, Ronald I 47. Willem en Sacha gingen naar huis, de rest speelde een spelletje Kreta. | De spelers
hebben de beschikking over een aantal personages, waarvan er telkens één
kan worden ingezet. Daarmee kunnen speelstukken op het eiland Kreta
worden gezet of verzet. Eén van de personages veroorzaakt een waardering
in van tevoren bekend gemaakte gebieden. Daar kunnen punten worden
gescoord. Leonie bouwde in haar eerste beurt een toren en liet meteen de
volgende beurt op aanraden van Ronald I een waardering volgen. Ze had zo
meteen een prachtige voorsprong. De anderen zouden de rest van het spel
proberen de achterstand te verkleinen. Seb probeerde dat door zoveel
mogelijk dezelfde goederen in te zamelen met zijn boeren. Ronald I
werkte juist met veel bevolking, terwijl Lody overal een graantje
probeerde mee te pikken. Even leek het erop dat hij in de voorlaatste
beurt de winst zou pakken, maar zowel Leonie als Ronald I schoten hem
bij de laatste waardering nog voorbij. Eindstand: Leonie 63, Ronald I
61, Lody 59, Seb 48. Het spel was beter bevallen dan verwacht op basis
van de negatieve kritieken op internet. Volgende week bij Lody en Caroline in Sassenheim. |
12 juli 2005
Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Lody en Ronald I. Een tussengevoegde sessie om het lange spel Friedrich uit te proberen. Jeroen moest helaas afzeggen. Friedrich speelt zich af in de geschiedenis. Rutger speelde Friedrich en hij moest proberen de omringende landen van zich af te houden. Als een van deze omringende landen een aantal vaste doelsteden wist te veroveren, zou dat land hebben gewonnen. Als Friedrich dat echter een bepaalde tijd weet te voorkomen, wint hij het spel. Iedere speler beschikt over een aantal generaals die een aantal legers onder zich hebben. Het aantal legers is geheim en wordt op een blaadje genoteerd. Dit aantal is gemaximeerd, zowel per generaal als per land. Generaals mogen 3 stappen verplaatsen volgens lijnen op de kaart en soms zelfs 4. De supply-karavanen mogen 2 stappen verplaatsen. Legers in eigen land zijn altijd van supply voorzien, buiten de eigen landsgrenzen moeten ze in de buurt van een karavaan zijn. Aan het begin van je beurt krijg je een aantal speelkaarten, die je kunt gebruiken om nieuwe legers en supply-karavanen te kopen en om aan te vallen. Als je een aangrenzend leger aanvalt, moet je kaarten gebruiken met het symbool van de regio waar je staat (harten, schoppen, ruiten, klaveren). Bij een aanval wordt het aantal legers bekend gemaakt. De zwakste speler mag kaarten bijspelen, totdat hij de ander overtreft, die dan weer kaarten mag spelen. | Dit gaat
net zo lang door, totdat de zwakste speler geen kaarten meer kan of wil
spelen. Hij verliest dan zoveel legers als het verschil en moet tevens
zoveel plaatsen terugtrekken. Rutger begon voortvarend door alle kanten
op te stormen. Hij viel vooral Lody hevig aan. Lody had niet zulke
sterke kaarten en pakte enkele malen een klein verlies. Ronald I had
veel betere kaarten en wist Rutger daardoor flink onder druk te krijgen.
Twee van de landen van Ronald I (Zweden en Frankrijk) gingen erg goed en
naderden snel de overwinning. Rutger dacht er nog wat tegen te kunnen
doen, maar hij kwam een beurt tekort. Uiteindelijk wist Ronald I met
Zweden te winnen. Lody had met Oostenrijk op dat moment eindelijk weer
enigszins legerkracht opgebouwd. Het spel heeft een aantal leuke
elementen en was aangenaam om te spelen. De geluksfactor met de kaarten
is best groot, maar je kunt er ook gebruik van maken. Al met al zeker de
moeite waard om vaker te spelen. Ik denk echter dat je er dan op
uitgekeken bent. Het spel liet dus eigenlijk een gemend gevoel achter.
Over twee weken wagen we een poging met Struggle of Empires. Dit allemaal in het kader van de verkiezing voor de International Gamers Awards. |
7 juli 2005
Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Bianca H, Saskia, Rutger, Jeroen, Monique en Ronald I. Lody en Caroline waren nog op vakantie en Seb en Leonie belden op het laatste moment af. Jeroen en Monique waren er nog niet. Het leek dus een rustige avond te worden. Saskia wilde graag Manila leren en de anderen wilden het wel spelen. Dat kwam goed uit. Ronald I verzorgde de uitleg en het spel kon beginnen. Toen het spel al enige tijd onder weg was, kwamen ook Jeroen en Monique nog aan. Zij stortten zich op de puzzelspellen Tip Over en Raging Rapids. Het spel Manila verliep enigszins traag, waarschijnlijk omdat er maar heel weinig boten veilig de haven haalden. Ronald I was de eerste die een lening moest nemen. Daarna kwam Rutger in geldnood. Bianca H leek de enige te zijn die in het geld kon zwemmen en ze werd dan ook regelmatig de havenmeester. Uiteindelijk was het spel dan afgelopen met twee aandelen die op 30 kwamen. Bianca H werd zoals verwacht de winnaar, maar Rutger bleek verrassend dichtbij te zitten, door een prima aandelenpakket. Dat had nog heel anders uit kunnen pakken. Eindstand (geld+aandelen): Bianca H (56+60=) 116, Rutger (7+105=) 112, Saskia (36+55=) 91, Ronald I (13+55=) 68. | Nu konden
ook Jeroen en Monique meedoen. Er werd gekozen voor
RoboRally. Ook dat was voor Saskia nieuw.
Jeroen verzorgde de uitleg, terwijl Rutger met Raging Rapids begon. Hij
wist de puzzel op te lossen, zodat hij toch ook aan RoboRally kon
meedoen. Jeroen begon weer erg goed, terwijl Ronald I zat te worstelen
met erg lastige kaarten. Saskia pikte het vrij snel op. Rutger heeft nog
steeds niet veel kaas gegeten van het spel. Jeroen leek als eerste punt
2 te gaan bereiken, maar werd weggeduwd door Bianca H, die op haar beurt
door Jeroen precies op punt 2 werd geduwd. Ook Monique zat dichtbij.
Ronald I was goed op gang gekomen, maar door een ongelukkige samenloop
van robots, moest hij weer opnieuw beginnen. In een razendtempo was hij
weer terug. Jeroen was inmiddels helemaal uitgevallen, terwijl Bianca H
vrij ongehinderd naar punt 4 ging. Rutger was de enige die punt 2 niet
wist te bereiken, voordat Bianca H het spel won. Eindstand: Bianca H 4
(0), Monique 2 (1), Saskia 2 (1), Ronald I 2 (0), Rutger 1 (0), Jeroen 2
(X). Het was inmiddels vrij laat geworden, dus iedereen ging snel naar
huis. Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp. |
by Ronald Hoekstra - 2005 |