Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2004.4 |
Spellensessies 2004.4
24 december 2004
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Leonie, Seb, Jeroen, Monique en Ronald I. Een kleine opkomst dit keer. Een mooie gelegenheid om Logistico weer eens uit de kast halen, vond Leonie. Voor Monique was het de eerste keer dat ze de uiteindelijke versie (en geen prototype) zou spelen. Voor de anderen moesten ook enkele punten weer even doorgenomen worden. Het begon allemaal erg voorzichtig. Weinig uitgeven en genoegen nemen met lage opbrengsten. Maar nadat Leonie een voorzet had gegeven, werd er risicovoller gespeeld. Helaas pakte dat voor Leonie zelf niet zo goed uit. Zij was de enige die onder haar startkapitaal zou eindigen. Jeroen wist het spel te winnen en Ronald I wist Seb met 1 punt te verslaan door in de allerlaatste beurt nog zijn vrachtwagen te verkopen. Eindstand: Jeroen 63, Ronald I 55, Seb 54, Monique 45, Leonie 29. | Ter
afsluiting nog een spelletje Alles im Eimer,
maar nu met de "reverse" regel. Als je precies evenveel aan waarde
neerlegt als je voorganger, dan ketst de aanval terug en wordt de
speelrichting omgekeerd. Dat bleek een leuke variant. Soms werd een
speler gemangeld tussen twee anderen. Ook kan het veel kaarten kosten en
soms kan het zinvol zijn een aanval voorzichtig de ene kant op te
starten en dan hard de andere kant op te laten slaan. Zo verlies je zelf
geen kaarten, maar de andere speler moet wel met meer kaarten reageren.
Uiteindelijk was het Leonie die won, maar het bleef spannend tot het
einde. Eindstand: Leonie 2, Jeroen 1, Ronald I 1, Seb 0, Monique 0. Er
werd nog even gezellig nagekletst, voordat iedereen naar huis ging. Volgende week bij Jeroen en Monique in Hoofddorp. |
25 december 2004
Locatie: bij John en Fenny in Amstelveen vanaf 20.00u. Aanwezigen: John, Fenny en Ronald I. Ronald I had traditioneel een spel meegenomen om na het kerstdiner uit te proberen. Dit jaar was de keuze gevallen op Sint Petersburg. De eerste paar zetten waren erg aftasten voor John en Fenny, maar langzaam viel alles op zijn plaats en werd het ineens een erg spannend eindspel. Fenny verkoos in de laatste ronde eerst een kaart uit de hand te spelen en de schrijver nog een ronde op het bord te laten liggen. Ronald I had al een schrijver, maar hij viste deze toch weg voor de neus van Fenny. Een beslissende zet, want daardoor verspeelde Fenny 6 punten. Eindstand: Ronald I 89, John 87, Fenny 84. De 6 punten waren precies genoeg geweest voor de overwinning ! Een revanche werd gevraagd. | John koos nu voor een gebouwenstrategie, maar die kwam wat traag op gang. En aangezien het spel dit keer sneller eindigde, kwam deze strategie niet helemaal uit de verf. Ronald I en Fenny hadden beiden erg veel edelen. En dit keer had Fenny had wel goed uitgeteld. Eindstand: Fenny 65, Ronald I 63, John 55. Het spel was zeer goed bevallen. Er was behoefte aan nog een revanche, maar door de tijd was dat niet meer mogelijk. Wederom een goede spelkeuze. |
24 december 2004
Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Leonie, Seb, Jeroen, Monique, Caroline, Lody, Esther, Rutger, Willem, Sacha, Eline, Bart, Koen, Merel, Lotte en Ronald I. Een gezamenlijke kerstmaaltijd. Iedereen had wat meegenomen en er kon heerlijk gegeten worden. Monique en Esther waren een beetje ziek en zaten gezamenlijk onder een dekentje op de bank. Na het eten gingen Jeroen en Monique en Rutger en Esther dan ook vroeg naar huis. De anderen hadden nog wel zin in een spelletje. Koen wilde graag Diplomacy wel spelen en Ronald I en Willem wilden uiteraard graag meedoen. Seb deed als vierde speler mee. De anderen gingen voor een spelletje Piranha Pedro, gevolgd door Einfach Tierisch. | Seb en Koen zijn geen ervaren spelers. Koen kreeg Frankrijk en Rusland en Seb kreeg Turkije en Engeland (hoewel hij eerst dacht dat hij andere landen had). Willem speelde met Duitsland en Oostenrijk, terwijl Ronald I met Italië van start ging. Italië en Oostenrijk begonnen een lepanto, terwijl Koen en Seb overstelpt werden met tactische tips. Duitsland leek sterk van start te gaan, maar werd ineens door Engeland in de rug aangevallen. Rusland speelde erg afwachtend, maar de anderen straften dat niet af. Ronald I ging niet door met de lepanto en had daardoor bijna Oostenrijk in handen. Het werd echter al laat en er werd besloten niet verder te spelen. Eindstand: Ronald I 8, Koen Rusland 7/Frankrijk 6, Seb Engeland 5/Turkije 4, Willem Duitsland 3/Oostenrijk 2. Dat smaakt naar meer. |
16 december 2004
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Leonie, Seb, Jeroen, Monique, Saskia, Caroline, Lody en Ronald I. Saskia kwam voor het eerst, dus het was even kort kennismaken. Daarna meteen spelen natuurlijk. Caroline met Eline in de armen, Seb en Leonie kozen voor Dschunke, terwijl de rest aan Piracy begon. Jeroen verzorgde de uitleg aan Saskia en Lody, terwijl Ronald I nog even Leonie moest assisteren bij de uitleg van Dschunke. Jeroen begon als een speer met Piracy. In één beurt had hij al zijn opdracht vervuld. Langzaam maar zeker volgden ook de anderen met de eerste opdracht. De tweede opdracht ging echter niet voor iedereen even gemakkelijk. Zeker niet toen de piratenjagers in het spel kwamen. Ronald I had voor een C-opdracht gekozen. Hij moest daarvoor 4 prijsschepen onderscheppen en vernietigen. Helaas voor hem kon hij er maar 2 vinden. | Monique had ook erg veel
problemen met haar opdracht, vooral omdat ze erg slecht gooide. Daardoor
werd haar schip steeds slechter en uiteindelijk reïncarneerde ze als
nieuwe piraat. Lody was ondertussen blijkbaar erg goed op weg, want
ineens had hij 40 op zijn bankrekening bereikt. Daarmee eindigde het
spel. Niemand kwam ook maar enigszins in de buurt. Eindstand: Lody 34,
Jeroen 16, Saskia 6, Ronald I 5, Monique 0. Inmiddels had het spel toch
wel de nodige tijd geduurd en zat de avond er alweer op. Saskia had zich
ook prima vermaakt en verheugt zich al op een volgende keer. Volgende week geen bijeenkomst. |
14 december 2004
Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Rutger en Ronald I. Een speciale sessie om Pirates of the Spanish Main uit te proberen. Lody zou ook komen, maar daar kwam helaas iets tussen. Voordat de bootjes te water gingen, werd eerst de nieuwe trein van Jeroen bewonderd. Daar moest uiteraard ook even mee gestoeid worden. Maar toen was het toch tijd voor de bootjes. Er werd besloten een simpel scenario te spelen om aan het systeem te wennen. Iedereen had een eigen starteiland en in het midden lagen 3 eilanden, elk met 3 schatten. Ieder kreeg een land en mocht voor 30 punten een vloot bij elkaar kopen. Rutger en Jeroen stormden allebei op een eiland af, terwijl Ronald I in het midden positie koos met 2 schepen en met 1 schip een omtrekkende beweging maakte, om de terugweg voor Rutger af te snijden. | Rutger had duidelijk de sterkste schepen. Toen Jeroen en Rutger in gevecht raakten, maakte Ronald I van de gelegenheid gebruik om wat schatten binnen te halen. Daarna ging hij ook de strijd aan met Rutger. Maar het was Rutger die deze strijd won en uiteindelijk ook de meeste schatten binnenhaalde. Het was een leuke kennismaking met Pirates of the Spanish Main, maar een volgende keer moet er toch meer uit gehaald worden. Er werd nog even nagepraat over geschikte opbergmanieren voor de bootjes. De avond werd daarna niet al te laat afgesloten. |
9 december 2004
Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Leonie, Seb, Jeroen, Monique, Ronald II, Bianca H en Ronald I. Even leek het erop dat het een rustige avond zou worden. Lody en Caroline belden af in verband met overwerk, Rutger en Esther konden onverwacht niet en ook Saskia die graag een keer wilde komen spelen, moest onverwacht afhaken. Seb, Leonie, Jeroen en Monique waren ook wat later dan normaal, dus bleef het om 20.00u nog vrij stil. Toen verscheen onverwacht Ronald II en even later ook Bianca H. Rond 20.30u was iedereen dan toch gearriveerd en kon er gespeeld gaan worden. Ronald I had op verzoek van Lody Piracy enigszins voorbereid en Jeroen had zijn exemplaar meegenomen, omdat hij alle fiches al had uitgeknipt. Seb, Leonie en Monique verdwenen naar zolder om Alhambra te gaan spelen. De andere vier werden piraten in Piracy. Het spel kwam enigszins traag op gang, omdat af en toe nog dingen in de regels moesten worden opgezocht. Iedereen heeft een piratenschip, enigszins vergelijkbaar met Piratenbaai. Je hebt een laadruim, je hebt een bepaalde hoeveelheid zeilen en kanonnen. Daarnaast heb je voedsel bij je. In het begin ben je nog geen beruchte piraat, maar hoe meer gevechten je wint, hoe beruchter je bent. Je mag elke beurt zoveel hexagons verplaatsen als het aantal zeilen dat je hebt. Zo kun je van haven naar haven varen, maar af en toe blijf je ook op open zee. Er zijn gewone havens en piratenhavens. In de piratenhavens kun je als piraat veel meer dan in de gewone havens. In de piratenhavens kun je bijvoorbeeld bij je goudvoorraad, die op een scorespoor wordt bijgehouden. Je moet af en toe goud ophalen en meenemen, zodat je onderweg in gewone havens zeilen en voedsel kunt kopen. Goud verdien je door schepen die je op open zee tegen komt te overvallen, of door een missie te volbrengen. Iedereen begint met een simpele missie, maar later kun je ook lastige missies ondernemen. Als je je beurt op open zee eindigt, moet je een gebeurteniskaart trekken. Vaak zie je een zeilschip, maar soms bederft er voedsel of steekt er een storm op. | Een schip kun je
proberen bij te halen (2 dobbelstenen + je zeilen) en als dat lukt kun
je het schip aanvallen (2 dobbelstenen + je kanonnen + je beruchtheid).
Als dat lukt, dan krijg je de inhoud van het schip, meestal bestaande
uit voedsel en goud. Er kunnen ook piratenjagers op het bord komen. Die
worden door iedereen bestuurd en ze jagen op de dichtstbijzijnde piraat,
die een beruchtheid groter dan 0 heeft en zich niet in een piratenhaven
verschuilt. Je kunt de havens trouwens ook aanvallen. Zo kabbelt het
spel lekker voort. Het is geen zwaar tactisch spel, maar gewoon lekker
varen en af en toe knokken. Niets bijzonders, maar op de een of andere
manier toch heel aangenaam. Ronald II moest helaas tijdens het spel
afhaken om thuis op de baby te gaan passen. Hij had zich in ieder geval
prima vermaakt. De anderen speelden wel door, maar ook zij konden het
spel niet afmaken. Er werd besloten nog 2 rondes te spelen. Ronald I
wist precies zijn missie te voltooien en verdiende voldoende geld voor
de overwinning. Helaas haalde in de laatste beurt een piratenjager hem
bij. Hij wist echter met een geweldige dobbelsteenworp te winnen, maar
daardoor verloor hij juist het spel. Door de winst verdiende hij 1
beruchtheidpunt en dat is aan het eind van het spel een strafpunt. Hij
verdiende ook 2 goud, maar zolang dat nog niet naar een piratenhaven is
gebracht, telt dat niet mee. Als hij van de piratenjager had verloren,
zou hij 1 beruchtheidpunt verloren hebben. Per saldo kostte dit gevecht
hem dus 2 punten en daardoor kwam hij 1 punt te kort ten opzichte van
Jeroen. Eindstand: Jeroen 17, Ronald I 16, Bianca H 0 (of eigenlijk
zelfs onder 0). Bianca H had haar missie net niet kunnen voltooien.
Monique had ondertussen Alhambra gewonnen met een muur van maar liefst
24 punten. Er werd nog even nagepraat, maar toen was het helaas alweer
de hoogste tijd om naar huis te gaan. Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp. |
2 december 2004
Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Leonie, Seb, Caroline, Lody, Esther, Rutger, Jeroen, Monique, Sacha, Bianca H en Ronald I. Een speciale sessie dit keer: Sinterklaas. Willem was ziek, maar de rest was allemaal present. Iedereen had voor 10 euro cadeautjes gekocht en ingepakt en sommigen hadden ook gehoor gegeven aan de oproep iets mee te nemen dat je allang kwijt wilde, maar waar je nog niet aan toegekomen was. In het midden van de kamer lag een grote stapel cadeautjes. Het bekende Sinterklaasspel werd gespeeld. Door middel van dobbelen kon je aan pakjes komen, mocht je pakjes uitpakken, ruilen of afpakken. Later in het spel moest je soms een plaatsje doorschuiven, waardoor je ineens al je cadeautjes weer kwijt was. De grote onhandige dingen wilde niemand hebben, zoals de fax, de monitor of de oude telefoon. Andere dingen waren erg gewild. Zo gingen Jeroen, Rutger en Seb steeds achter een Santa Claus trein aan, Willem (die niet aanwezig was, maar wel gespeeld werd), Ronald I en Monique gingen voor de Asterix DVD, Leonie wilde toch wel heel graag de dolfijnenlamp en bijna iedereen wilde wel het Submarine spel hebben. Zoals gewoonlijk maakte het niet veel uit wat je had, want je kreeg toch steeds weer wat anders. Chocoladeletters, naaisetjes, vaasjes, kaarsjes, Spongebob placemats, er was echt van alles. Tegen het einde werd het wel hectisch. Iedereen probeerde de goede dingen te pakken. Ronald I kon in zijn laatste beurt het spel nog van Leonie afpakken. Zij eindigde zonder cadeaus en mocht bij iemand wat kiezen. Aangezien Seb de dolfijnenlamp al had en ze vorig jaar erg veel pakjes had, koos ze voor de Nijntje dobbelsteen. Erg sportief ! Rutger had zijn gewilde trein gekregen, Ronald I en Bianca H hadden flink wat cadeaus, Lody en Caroline zaten opgescheept met de fax, de monitor en de oude telefoon, en Monique eindigde met een pak koekjes. | Toch was het een heel
geslaagde avond geweest. Ondanks de grote groep, was het prima, maar wel
chaotisch verlopen. Bianca H verraste de heren nog met eilandjes voor
Pirates of the Spanish Main. Ze was creatief bezig geweest en dat was
zeer geslaagd.
Seb mag een pakje uitzoeken Volgende week bij Ronald I in de Kwakel. |
26 november 2004
Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Lody, Jeroen en Ronald I. Een speciale sessie om War of the Ring uit te proberen. Lody had de regels al eens gelezen, maar hoewel ze stuk voor stuk duidelijk leken, vormde het nog geen geheel. Jeroen was alvast begonnen met het opzetten van het spel, maar er was nog voldoende werk, voordat er kon worden begonnen. Ronald I speelde de Fellowship, Lody en Jeroen speelden samen de slechte troepen. Gezamenlijk werden de regels doorgenomen. Dat kostte veel meer tijd dan verwacht. Maar uiteindelijk kon er dan met het spel worden begonnen. Toch moest er nog veel worden nagezocht en niet alle bewoordingen waren even eenduidig. War of the Ring lijkt bij de eerste aanblik op een soort Risk. Er zijn twee mogelijkheden om te winnen: een militaire overwinning of het behalen van een doel. Voor de Fellowship is dat het vernietigen van de Ring. Voor de slechte troepen is dat het brengen van de corruptie van de Fellowship tot de maximale waarde. De militaire overwinning verschilt ook per zijde. De goede troepen hoeven maar 4 punten aan locaties te veroveren, terwijl de slechte troepen 10 punten moeten veroveren. Ze hebben echter wel een voordeeltje ten opzichte van de goede troepen, namelijk een onbeperkte hoeveelheid versterkingen. Aan het begin van elke beurt krijgen de spelers 2 kaarten, die later ingezet kunnen worden. Daarna moeten de slechte troepen beslissen hoeveel actiedobbelstenen ze inzetten voor de jacht op de Ring. Beide partijen gooien nu hun overgebleven actiedobbelstenen en gebruiken daar om beurten eentje van. Met behulp van deze dobbelstenen kun je legers versterken, verplaatsen of laten aanvallen. Verder kan de Fellowship op pad gaan met de Ring, maar ze kunnen ook de bevriende volkeren aansporen om in oorlog te gaan met de slechte troepen. Jeroen en Lody richtten zich voornamelijk op het veroveren van gebieden. Meestal ging dat gesmeerd, maar tweemaal wist Ronald I ongelooflijk goed te gooien, zodat de opmars werd gestuit. | Ondertussen had Ronald I snel alle volkeren overtuigd dat er gevochten moest worden en was hij flink opgeschoten met de Ring. Jeroen zag niet helemaal in hoe hij de Fellowship nu goed moest tegenhouden, dus werd daar uitgebreid over gefilosofeerd. Het bleek belangrijk de Fellowship zo corrupt mogelijk te maken, zodat deze moest uitwijken naar bevriende plaatsen om bij te komen. Ondertussen kon dan haast worden gemaakt met het veroveren van de benodigde punten. Ronald I activeerde ineens enkele legers van de elfen, omdat hij twee zwakke posities bij de slechte troepen had ontdekt. Hij hoopte zo snel aan vier punten te kunnen komen. Helaas voor hem wisten de troepen voldoende schade toe te brengen aan de elfen. Daarna schoten de Nazgûl te hulp en kon hij zijn poging staken. Dus drong hij met de Ring Mordor maar binnen, om te proberen de Ring te vernietigen. Inmiddels was het echter al diep in de nacht en werd de sessie afgesloten. Het spel had gemengde gevoelens achter gelaten. Het had niet zozeer een Risk gevoel achtergelaten, maar meer een Queen's Gambit gevoel. Dat was op zich niet verkeerd. Het leek er echter op, dat het spel erg statisch is. Een heleboel legers waren nog niet eens verplaatst. Er was wel wat geknokt, maar veel te weinig voor de lange speelduur. De beslissingen waren allemaal wat subtieler, zoals welke personen van de Fellowship moesten worden afgescheiden, hoeveel dobbelstenen werden voor de jacht op de Ring ingezet, hoe snel moest de Fellowship gaan reizen, welke mogelijkheid van de actiekaarten zet je in. Allemaal kleine beslissingen. Maar voor spellen met deze speelduur zijn er veel betere te vinden. Dit spel is zeker niet slecht en voor de liefhebbers ook geen miskoop, maar het was niet wat er van verwacht werd. Misschien dat een tweede poging meer mogelijkheden zal ontsluiten. Wel werd er even gefilosofeerd over het schilderen van de miniaturen, maar zoals gewoonlijk zal daar wel geen tijd voor beschikbaar zijn in het drukke spellenschema. |
18 november 2004
Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Spelers: Leonie, Seb, Caroline, Lody, Esther, Rutger en Ronald I. Jeroen en Monique waren afwezig door familieomstandigheden en even leek het er op dat ook Seb en Leonie er niet zouden zijn. Ronald I en Rutger speelden even met de X-Box tegen Bart en Koen. Daarna werd gekozen voor Tanz der Hornochsen. Net toen het spel zou beginnen, kwamen Seb en Leonie alsnog. Gelukkig is dat geen probleem bij Tanz der Hornochsen. Leonie was echter nog druk in de weer met Eline, zodat alleen Seb aanschoof. Ronald I verzorgde de uitleg. Tanz der Hornochsen bouwt verder op het kaartspel 6Nimmt! en is daarin uitstekend geslaagd. Het werd een wonderlijk spel, waarbij de spelers soms ruim voorop stonden, maar soms ook weer ver achteraan. Alleen Lody leek zich hier niets van aan te trekken. Het leek erop dat hij ruim de slechtste zou worden, maar Esther zette nog een eindsprint in. Ze wist echter net niet bij Lody te komen. De overwinning zou gaan tussen Ronald I en Seb. Tot zijn eigen verrassing wist Seb de winst te pakken. Eindstand: Seb 25, Ronald I 27, Rutger 35, Caroline 37, Esther 44, Lody 48. Leonie wilde nu ook wel meedoen. Er werd gekozen voor De Pedaalridders, hoewel dat eigenlijk voor 6 spelers is. Het aantal rondes is nu erg beperkt, waardoor er maar zelden een groot verschil kan worden gemaakt. Rutger en Esther vielen in de laatste beurt af en Caroline won de eindsprint. | Seb en Leonie gingen nu
naar huis en Koen schoof aan voor een spelletje
Dicke Luft in der Gruft. De spelers openen daarbij grafstenen op
een kerkhof op zoek naar graven van de juiste kleur. Lukt dat, dan mag
je een vampier in het graf leggen. Open je echter een graf waar een
vampier in ligt, dan heb je een probleem. Het is de bedoeling als eerste
al je vampieren kwijt te raken. Als je een leeg graf van de verkeerde
kleur opent, mag je er knoflook in leggen, om zo de anderen dwars te
zitten. Caroline had vrij veel geluk in het begin en raakte snel veel
vampieren kwijt. De anderen gingen maar erg traag. Halverwege het spel
werd het steeds lastiger lege graven te vinden en het spel werd
interessanter. Esther opende een verkeerd graf en daardoor kon Caroline
haar laatste vampier inleveren. Daarmee won ze het spel. Een gemengd
gevoel bleef over. Het spel ziet er prachtig uit en heeft de nodige
potentie, maar het begin is toch te veel een geluksspel. Eindstand:
Caroline 0, Rutger 4, Koen 6, Ronald I 7, Lody 8, Esther 12. Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp. |
11 november 2004
Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Leonie, Seb, Caroline, Lody, Esther, Rutger, Monique, Jeroen, Bianca H en Ronald I. Een grote opkomst. Zelfs de kleine Eline was aanwezig. De groep splitste zich vanzelf in een damesgroep en een herengroep. De dames gingen een tuin aanleggen in Alhambra en de heren kozen voor een spelletje Russisch roulette met Kablamo. Bianca H kwam wat later binnen. De heren begonnen voorzichtig, totdat Ronald I zijn revolver moest herladen. Daar was hij niet blij mee en hij deed plotseling het licht uit. Daardoor mocht hij zijn revolver omruilen met die van iemand anders. Jeroen was het slachtoffer. Hij mocht de cylinder nog wel enkele malen draaien. Hij deed maar wat en dat bleek niet handig. Hij zette de revolver precies op scherp en schoot zichzelf door het hoofd. Toch knap met maar één scherpe kogel erin. De volgende die eraan ging was Seb. Ronald I overleefde het nog steeds met de revolver van Jeroen, maar het was natuurlijk een blinde gok geweest. Zijn revolver haperde steeds, maar ineens schoot de trekker door en werd er twee keer overgehaald. Kablamo!. Nu ging de strijd tussen Lody en Rutger. Rutger had het spel helemaal in handen, terwijl Lody wist dat zijn einde er aan kwam. Hij hoopte nog dat hij wat geluk zou hebben met het trekken van nieuwe kogels, maar helaas. Hij had gelijk. In de volgende kamer zat een scherpe kogel. Rutger won. Bianca H schoof aan voor het volgende spel: Gartenzwerge. In dit spel moeten de spelers kabouters fokken met het ultieme doel een gouden kabouter te fokken. Seb deed niet mee, omdat Eline aandacht vroeg en hij het spel waarschijnlijk toch niet af zou kunnen maken. | Elke beurt kunnen
kabouters worden uitgehuurd of ingehuurd om samen het fokhok in te
duiken en een nieuwe kabouter te produceren. Ook kunnen de kabouters
proberen een prijs te verdienen bij een wedstrijd, zodat er wat geld
in het laatje komt. De luie kabouters gaan werken in de tuin, maar dat
levert geen moer op. Rutger had erg veel geluk bij het fokken van
nieuwe kabouters en hoewel hij het slechtste ging, had hij wel als
eerste twee groene kabouters. Deze mogen worden ingeleverd voor een
gouden. De volgende ronde moesten de groene kabouters echter verplicht
in de tuin werken. De anderen hadden dus nog een beurt speling. De
ronde daarna wisselde Rutger ze om voor een gouden. De anderen moesten
in die ronde dus een gouden kabouter fokken. Iedereen kreeg de
gelegenheid een paarse kabouter in een fokhok te zetten, dus een ieder
had 1/9 kans op een gouden kabouter. Helaas, niemand slaagde daarin en
Rutger won. Rutger kon trouwens maar net zijn gouden kabouter
onderhouden, anders had hij grote pech gehad. De gefokte kabouters
bepaalden meteen de eindstand tussen de andere spelers. Het spel heeft
leuke mechanismes, maar speelt soms wat traag. De geluksfactor lijkt
hoog, maar lijkt ook weer te managen. Een tweede spel is nodig om dat
te beoordelen. Eindstand: 1) Rutger (1 gouden, 200 geld), 2) Lody (3
paarse, 1 rode, 200 geld), 3) Ronald I (2 paarse, 2 rode, 250 geld),
3) Jeroen (2 paarse, 1 rode, 1 bruine, 550 geld), 4) Bianca H (1
paarse, 1 rode, 1 bruine, 250 geld). Het was nog niet al te laat, maar
toch werd de avond afgesloten. De vermoeiende beursen van de afgelopen
tijd waren wellicht de reden.
Volgende week bij Lody en Caroline en Sassenheim. |
4 november 2004
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Leonie, Seb, Caroline, Lody, Esther, Rutger en Ronald I. Eigenlijk geen spellenavond, maar een babyparty. Jeroen en Monique waren helaas ziek. De anderen kwamen Eline bewonderen, hoewel Caroline al eerder was geweest. Uiteraard was er beschuit met muisjes. En natuurlijk moest er weer gesjouwd worden met het bed. De heren tilden het bed en de dames verwijderden de pootjes. De heren speelden nog 2 spelletjes Piranha Pedro. Daarbij moet iedereen tegelijk kiezen welke kant ze Pedro opsturen. | Als hij het water in
loopt, moeten ze hem redden door stenen neer te leggen. Heb je geen
stenen meer om te leggen, dan verlies je de ronde. Heb je twee rondes
verloren, dan verlies je het spel. Het eerste spel werd verloren door
Rutger, het tweede spel door Seb. Een snel en luchtig spelletje met in
stripboek stijl geschreven spelregels. Iedereen was best moe en wilde
vroeg naar huis. Leonie was nu echter klaar met de baby en wilde ook
wel spelen. Iedereen keek verbaasd, omdat Leonie meestal rond deze
tijd naar bed wilde. Volgende keer beter.
Volgende week bij Jeroen en Monique in Hoofddorp. |
28 oktober 2004
Locatie: bij Rutger in Uithoorn vanaf 20.00u. Spelers: Monique, Jeroen, Caroline, Lody, Esther, Rutger, Bianca H en Ronald I. Ronald I was de eerste die aankwam. Met Rutger speelde hij een spelletje Abalone. Rutger hield alles mooi gesloten en Ronald I liet een gaatje vallen. Rutger maakte daar mooi gebruik van, maar daardoor kon Ronald I de stelling van Rutger binnendringen. Was het gaatje misschien met opzet ontstaan ? Nu kon Ronald I alle kanten op gaan duwen en kwam Rutger in de problemen. Toen Ronald I eenmaal een voorsprong had, kon hij eenvoudig ballen gaan uitruilen. Inmiddels was ook Bianca H aangekomen. Ze zag goede mogelijkheden voor Rutger, maar het was al te laat. Eindstand: Ronald I 6, Rutger 3. Nu mocht Bianca H het tegen Rutger proberen. Inmiddels waren ook Lody en Caroline gearriveerd. Lody kende Abalone nog niet. Lody had Wings of War meegenomen en dat zag er erg interessant uit. Caroline en Esther namen de Duitsers en Ronald I en Lody de Engelsen. Het is een luchtgevecht, waarbij iedere speler over een vliegtuig beschikt en de daarbij behorende manoeuvreerkaarten. Het vliegtuig van Ronald I kon erg snel vliegen, maar maakte daarom ook zeer ruime bochten. Caroline was daarentegen zeer wendbaar. De dames waren duidelijk beter in het spel en de heren liepen diverse treffers op. Ineens had Lody Caroline in het vizier en kon eindelijk een schot lossen. Het was meteen een fatale treffer en Caroline lag eruit. Wat een pech. Rutger nam haar plaats in met een nieuw vliegtuig en er werd verder gespeeld. Rutger had er wat moeite mee en lag er ook al snel uit. Nu was het Lody en Ronald I tegen Esther. Ronald I begon langzaam te wennen aan zijn snelle vliegtuig en samen met Lody wist hij Esther in het nauw te brengen. Esther wist nog wel Lody uit te schakelen, maar kwam daardoor in het vizier van Ronald I die haar diverse malen wist te raken en uiteindelijk stortte ze neer. Eindstand: 1) Ronald I, 2) Esther, 3) Lody, 4) Caroline/Rutger. Een erg leuk spelletje, wat tegen het einde wel wat langdradig begint te worden. | Ronald I had Dicke
Dämonen meegenomen. Esther ging met Bianca H, Monique,
Caroline en Jeroen wat anders doen. Ronald I, Rutger en Lody begonnen
met Dicke Dämonen. Het spelbord wordt opgebouwd door 4 gekleurde
touwtjes over elkaar heen te leggen. Daardoor ontstaan gebieden met
een verschillend aantal hoeken. Om beurten zetten de spelers één van
hun vier pionnen in een hoek aangrenzend aan een touwtje van dezelfde
kleur. In elke hoek mag één pion staan. Witte pionnen worden in het
midden gezet en daarmee wordt een gebied afgesloten. Eenmaal tijdens
het spel kunnen de spelers na het zetten van hun pion een kleur
claimen. Vanaf dat moment spelen ze nog maar met één pion verder.
Het spel is afgelopen als iemand niet meer kan zetten. Dan wordt de
score per kleur bepaald en wint de speler met het hoogste aantal
punten. In het begin werd er maar wat gezet. Tegen het eind werd het
echter steeds duidelijker en moest er een beslissing genomen worden.
Zodra je echter een kleur kiest, gaan de anderen je tegenwerken.
Eindstand: Ronald I (5+4=) 9, Rutger (4+4=) 8, Lody 4. Een grappig
spelletje, maar het liet verder niet veel indruk achter. Ronald I en
Rutger deden samen toch nog een spelletje. Dat werd nog best spannend
en werd beslist op de laatste pion die Ronald I trok. Bij bepaalde
kleuren zou hij hebben gewonnen, bij andere kleuren won Rutger. De
kans dat Rutger won was wat groter en dat bleek. Ronald I trok de voor
hem verkeerde kleur. Eindstand: Rutger 9, Ronald I 7. Voordat iedereen
naar huis ging werden nog de bootjes van Spanish Main verdeeld.
Iedereen keek verlekkerd naar zoveel bootjes. Dat wordt een volgende
keer een grote zeeslag. Het was nog niet al te laat, maar morgen is
het Spellenspektakel en daar wil iedereen weer vroeg bij zijn.
Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp. |
14 oktober 2004
Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Monique, Jeroen, Leonie, Seb, Caroline, Lody, Esther, Rutger, Bianca H en Ronald I. Bianca H wilde graag Attika spelen, omdat ze dat moet gaan demonstreren tijdens het Spellenspektakel. Monique wilde het wel uitleggen en Esther en Ronald I schoven aan. Jeroen en Lody probeerden wat twee-speler spellen, zoals Twixt en Elchfest. De anderen speelden Freight Train. Bij Attika was het even aftasten hoe je het beste kon spelen. Snel een verbinding maken tussen twee tempels, of eerst een aanval voorbereiden ? Bianca H ging voortvarend van start en niemand leek haar te kunnen blokkeren. Ronald I kon dat nog net doen door een nieuwe bordtegel aan te leggen. Nu was het Esther die een verbinding leek te kunnen maken. Ronald I ging nu voor eigen kansen, maar het lukte vervolgens Monique en Bianca H niet om er een stokje voor te steken. Nu wist Esther eenvoudig te winnen. Bianca H vroeg om een revanche en iedereen was daar wel voor in. | Dit keer wist iedereen
beter wat te doen en werd het een spannend kat-en-muis spel. Monique
had een aardige lijn naar het midden van het spelbord en begon
vervolgens vanaf de andere kant te werken. Bianca H werkte een beetje
tegen, maar kon niet voldoende doen. Ronald I zette ineens een
tussensprint in en kwam 1 grondstofkaartje te kort voor de
overwinning. Monique kon daarna de overwinning gemakkelijk intikken.
Een aantal spelers ging nu naar huis. Freight Train was matig positief
ontvangen. Monique, Bianca H en Ronald I begonnen nog aan een
spelletje Bohn Hansa, maar dat verliep zo
saai, dat het maar werd afgebroken. Er werd nog even overlegd over de
aankomende spellenbeurs. Toen gingen ook de laatsten naar huis.
Volgende week zitten de meesten in Duitsland bij Spiel. De week daarna bij Rutger en Esther in Uithoorn. |
7 oktober 2004
Locatie: bij Ronald in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Monique, Jeroen, Leonie, Seb, Caroline, Lody, Esther, Willem en Ronald I. Leonie wilde graag Nautilus doen. Seb, Esther en Ronald I waren de andere slachtoffers. Leonie verzorgde de uitleg voor Esther met enkele aanvullingen van Ronald I. Toen het spel net begon, kwamen Lody en Caroline aan. Lody had het nieuwe War of the Ring bij zich, dus stond Ronald I zijn plaatsje graag af aan Caroline. Even later kwamen ook Willem, Jeroen en Monique. Er werd even gekletst bij de aanblik van het spel dat Lody had meegenomen, maar toen was het toch tijd voor een spel. Lody wilde graag wat nieuws spelen. Ronald I klom naar zolder en kwam terug met Hoppla Lama. Dat is een simpel spelletje, waarbij de spelers met hun lama een bergweg naar de vulkaan beklimmen. Je wilt aan het eind van het spel zo dicht mogelijk bij de vulkaan staan, maar als je te ver loopt, moet je weer helemaal onderaan beginnen. Ronald I koos ervoor om in het dorp te blijven, om uiteindelijk met de minste voerstenen te eindigen en middels 3 bonusvakjes en een geheime gang toch dicht bij de top te komen. De anderen gingen wel de strijd aan en verdrongen zich voortdurend rond de top. Jeroen ging te ver en moest weer opnieuw beginnen. Alle voerstenen zitten in een grote zak en daar mogen de spelers telkens hun bod van 1 tot 5 uithalen. Als de zak leeg is, is het spel ten einde. In een van de laatste rondes ging de tactiek van Ronald I de mist in, omdat hij één vakje moest opschuiven. Nu zou hij met de 3 bonusvakjes de geheime gang missen en bijna onderaan eindigen. De volgende ronde was het spel plotseling toch afgelopen. Jeroen kwam met 3 bonusvakje precies op het vakje naast de vulkaan terecht. Perfect gespeeld. Eindstand: Jeroen 1, Monique 2, Willem 3, Lody 5, Ronald I 11. Een alleraardigst spelletje, maar zeker niet avondvullend. | Ronald I stelde voor om Durch
die Wüste te gaan spelen. Voor Willem was dit nieuw en ook
Ronald I wist niet precies alle details meer. Monique verzorgde de
uitleg met hulp van Jeroen. Ondertussen ging Esther er vandoor om
Rutger op te halen. Lody nam haar plek in bij Nautilus, dat nog steeds
niet was afgelopen. Willem had de spelregels van Durch die Wüste niet
helemaal goed geïnterpreteerd en daardoor was zijn startpositie niet
ideaal. Ronald I profiteerde daar het meeste van. Hij wist in totaal
15 velden in te sluiten, terwijl Willem op 3 bleef steken. Monique had
er 8 en Jeroen 7. Ronald I en Jeroen hadden ook de meeste contacten
gelegd met de palmbomen en scoorden zo flink wat punten. Eindstand:
Ronald I 71, Jeroen 63, Monique 45, Willem 40. Willem moest toegeven
dat er toch meer in het spel zat dan hij in eerste instantie had
gedacht. Ondanks de korte duur en de verschrikkelijke kleuren is het
best een interessant spel. Tot slot van de avond Einfach
Tierisch. Jeroen bleek dit nog nooit gespeeld te hebben. Dat
kan natuurlijk niet. Er werd hem goed uitgelegd dat je niet met het
minste geld over moest blijven. Ronald I wachtte heel lang met de
aanschaf van dieren en dat pakte goed uit. De blauwe kaarten waren
mooi verspreid over de stapel, zodat het een interessant spel werd.
Willem bleef tot zijn verrassing met het minste geld achter, waardoor
Ronald I de winst kon pakken. Eindstand: Ronald I 18 (27), Monique 15
(45), Jeroen 4 (30), Willem X (26). Willem zou overigens 7 punten
hebben gehad. Een geweldig listig kaartspelletje. Voordat iedereen
naar huis ging werd er nog even naar de Spiel pagina van Spellenstapel
gekeken...
Volgende week bij Jeroen en Monique in Hoofddorp. |
![]() |