Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2004.2

Titel (5K) Spellensessies 2004.2

26 juni 2004

Locatie: bij Enrico en Sandra in Den Bosch vanaf 15.00u.  Spelers: Boudewijn, (Marsja,) Enrico, Sandra en Ronald I. Onverwachts een ingelaste spellensessie in Den Bosch. Na het bewonderen van de opnieuw ingerichte spellenkast werd Medina eruit gehaald. Voor Boudewijn was dit nieuw. Ronald I verzorgde de uitleg, Sandra de thee en Enrico het uitzoeken van het spelmateriaal. Sandra pikte al snel enkele paleizen in, die de anderen niet zo groot vonden. Maar ze maakte er goed gebruik van. De ene stond centraal aan de marktkraampjes, de ander volledig langs de muur. Ronald I wachtte echter erg lang met zijn paleizen. Hij had een prachtige ruimte open gehouden en ging er van uit dat de anderen vanzelf aan zijn paleizen gingen meebouwen. Die wisten het echter zo lang te rekken, dat hij uiteindelijk verplicht werd veel te kleine paleizen te claimen. De anderen konden vervolgens opgelucht al hun paleisdelen afleggen. Sandra won het spel overtuigend en Boudewijn werd tot zijn verrassing tweede. Eindstand: Sandra (10+8+14+8+8=) 48, Boudewijn (6+5+6+9+10=) 36, Enrico (0+10+12+5+4=) 31, Ronald I (4+12+5+2+5=) 28. Inmiddels was ook Marsja aangekomen en werd Maya uit de kast getrokken. De eerste ronde wist Marsja de meeste blokjes te verzamelen, maar Ronald I zette ze het beste in. Hij verdiende het meeste geld en hield ook nog de meeste blokjes in de piramides over. De tweede ronde wist Ronald I echter maar 5 blokjes te verkrijgen en werd hij voorbijgestreefd door Sandra, maar vooral Enrico, die in één keer een flinke voorsprong nam. Aan de derde ronde werd echter niet toegekomen, omdat Sandra de keuken in dook. Ze had een heerlijke maaltijd in de planning met gevulde oranje paprika's en als toetje natuurlijk oranje vla. Iedereen liet het zich heerlijk smaken. Daarna was het tijd om huiswaarts te keren of de stad in te gaan om de wedstrijd Nederland-Zweden te gaan bekijken. De eindstand van Maya zullen we dus helaas nooit weten.

Spellensessies overzicht


24 juni 2004

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u.  Spelers: Lody, Jeroen, Monique, Bianca H, Willem en Ronald I. Omdat het wachten op Lody en Jeroen wat langer duurde dan verwacht haalde Ronald I een kort kaartspelletje tevoorschijn: Einfach Tierisch. Voor de anderen was het nieuw. Willem was de enige die Ronald I kon bijhouden met het scoren van punten, maar hij gaf veel te veel geld uit en viel dus af. Bianca wist veel kaarten te kopen, maar eindigde toch precies op 0. Eindstand: Ronald I 16, Monique 2, Bianca H 0, Willem X (16). Nu iedereen het spel kende was het tijd voor een revanche. Opnieuw was Ronald I degene met de meeste punten. Alleen wisten Willem en Bianca H hun rollen om te draaien. Eindstand: Ronald I 10, Monique 4, Willem 0, Bianca H X (20). Inmiddels waren Lody en Jeroen ook beschikbaar. Met 6 spelers kon Rheinlander niet gespeeld worden (een spel dat Lody had voorbereid), dus kwam Ronald I met de suggestie Top Race te doen. De eerste ronde deed Jeroen de beste zaken en hij leek al direct een onoverbrugbaar gat te hebben geslagen. Willem daarentegen had een desastreus slechte eerste ronde en verdiende helemaal niets. De tweede ronde had Ronald I een superronde. Hij finishte als eerste en had alle drie de tips volledig goed. Lody kon deze ronde ook geen potten breken, maar Willem was al een stapje verbeterd. De laatste ronde moest de beslissing brengen. Ronald I viel af, doordat hij de tips uitermate slecht ingeschatte. Monique ging ineens erg goed, maar toch leek het Jeroen te zijn die had gewonnen. Iedereen had echter buiten Bianca H gerekend, die elke ronde stilletjes uitstekend had meegedraaid. Eindstand: Bianca H 780, Jeroen 730, Ronald I 670, Monique 610, Willem 580, Lody 320. Opnieuw moesten Lody en Jeroen even verstek laten gaan, dus opnieuw een kort kaartspelletje: Das Superblatt. Willem en Monique hadden een superstart. In de tweede ronde kwam Ronald I sterk terug, dus moest de laatste ronde de beslissing brengen. Willem stortte helemaal in in de allerlaatste beurt. Ronald I kon in die beurt op gelukkige wijze nog veel punten scoren en naderde Monique tot op 1 puntje. Eindstand: Monique (14+6+14=) 34, Ronald I (7+13+13=) 33, Willem (14+10+4=) 28, Bianca H (5+11+6=) 22. Lody en Jeroen waren ook weer beschikbaar en er was nog wel even tijd voor een spelletje Korsar. Jeroen en Monique vormden een team, Lody en Bianca H en Ronald I en Willem. Jeroen en Monique hadden het probleem dat ze erg veel dure vrachtschepen in handen kregen, maar slechts heel weinig piraten. Toen Monique ook nog een piratenhoofdman opofferde om een 3-schip te overmeesteren, had Jeroen het wel even gehad. Wat ze ook probeerden, het wilde niet lukken. De andere twee teams gingen gelijk op. Het laatste vrachtschip dat binnengehaald zou worden, zou zelfs de beslissing brengen. Deze viel in het voordeel uit van Lody en Bianca H. Met teams blijft het ook een alleraardigst spel, waarbij je alleen tegen grote pech niets kunt doen. Er werd nog even wat nagepraat over van alles en nog wat, maar toen was het toch echt tijd om weer naar huis te gaan. Volgende keer bij Jeroen en Monique in Hoofddorp.

Spellensessies overzicht


17 juni 2004

Locatie: bij Seb & Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u.  Spelers: Seb, Lody, Caroline, Jeroen, Monique, Leonie, Sandra, Danny, Elderik en Ronald I. Leonie haalde Serenissima tevoorschijn, omdat Lody dat graag nog eens zou willen spelen. Ronald I schoof aan en na enig aarzelen wisten ze ook Caroline over te halen, omdat het echt wel een "handelsspel" was. De anderen begonnen met Drachendelta. Later zouden ze nog Mississippi Queen met de Black Rose spelen en Intrige. Leonie verzorgde de uitleg van Serenissima met enige aanvullingen van Ronald I. Het spel begon inderdaad als handelsspel. Vooral Lody en Leonie, die aan de buitenkanten van het bord zaten breidden flink uit. Voor Caroline was het even aftasten en Ronald I wilde liever eerst een grote vloot opbouwen. Daarin slaagde hij na enkele beurten en meteen werd het spel agressiever. Vooral Leonie had hier van te duchten. Het middenspel werd gedomineerd door angst en heel voorzichtig werden er goederen naar de eigen havens verscheept om aan bonuspunten te komen. Toen het einde naderde wilde Leonie haar slag slaan.  Ze had veel geld gespaard en bood geld om als laatste haar beurt te mogen doen. Toen zij echter aan de beurt was, waren er geen soldaten meer beschikbaar. Iedereen had zijn havens namelijk met soldaten verdedigd, omdat die goedkoper zijn dan vestingen. Ze kon niets met haar geld doen en moest met lede ogen toezien, hoe haar stelling afbrokkelde. Iedereen wachtte tot de laatste ronde om aan te vallen, om te voorkomen dat de slachtoffers weer beschikbaar kwamen als versterkingen. Lody zou alleen nog kunnen winnen als hij zijn hoofdstad vol met goederen kon krijgen. Daarin slaagde hij. Zou hij gewonnen hebben ? Eindstand: Lody (10+5+0+6+10+10=) 41, Ronald I (10+7+1+4+15+0=) 37, Caroline (10+4+4+4+5+0=) 27, Leonie (10+6+2+2+5+0=) 25. Een triest eindresultaat voor Leonie en Caroline was tot haar verrassing geen laatste geworden. Het spel verliep af en toe wat traag, waarschijnlijk omdat het voor de meesten toch wel een zwaar weekje was geweest. De avond zat er alweer op. Volgende week bij Ronald I in de Kwakel.

Spellensessies overzicht


10 juni 2004

Locatie: bij Lody & Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u.  Spelers: Seb, Lody, Caroline, Jeroen, Monique, Willem, Sacha, Bianca H en Ronald I. Ronald I wilde graag Axis & Allies D-Day uitproberen. Lody wilde het wel uitleggen. Jeroen, Monique, Sacha en Bianca H kozen voor Funkenschlag, terwijl Willem, Seb en Caroline aan San Juan begonnen. Ronald I nam de Duitse kant, terwijl Lody Amerika en Engeland speelde. Bart zorgde voor de assistentie bij het opzetten van de eenheden. De Geallieerden moeten binnen 10 beurten 3 steden veroveren en behouden. Aan de Duitsers de taak om dat te voorkomen. Op enkele paratroopers na moeten alle Geallieerde eenheden landen via de stranden. Deze worden beschermd door Duitse eenheden en bunkers. De bunkers zijn het doelwit van de (niet-zichtbare) slagschepen van de Geallieerden. Lody gooide erg goed en had al aan het begin van de tweede beurt alle bunkers uitgeschakeld. Hij had daardoor bijna vrij spel op de stranden. Ronald I bleef hoog (dus slecht) gooien. Hij kreeg daardoor wel erg veel versterkingen binnen. Lody hield zijn gevechtsvliegtuigen uit de buurt van de artillerie van Ronald I, zodat hij geen kans had om ze te verliezen. Ronald I concentreerde zijn eenheden bij de stad in het centrum, maar wist bij de andere steden Lody toch tot een uiterste krachtsinspanning te dwingen. Toen het einde naderde heroverde Ronald I één van de stranden en kon de nieuwe lichting eenheden van Lody niet landen.  Er mogen per speler maar 8 eenheden in een gebied staan en je mag niet uit een gebied bewegen als er vijandelijke eenheden in staan. Een goede tactiek, waardoor Lody in tijdnood kwam. Uiteindelijk wist hij toch nog met zijn tanks aan wal te komen en stoomde op naar de laatste stad. Ronald I wist de aanval af te slaan, ondanks opnieuw slechte worpen. Lody moest zijn nederlaag erkennen. Het spel was uiteindelijk toch goed bevallen. In het begin leek het allemaal erg gestuurd te worden en leken de beslissingsmomenten erg beperkt te zijn. Naarmate het spel vorderde, bleek er toch meer mogelijk te zijn en werden al snel tactische fouten uit het begin ontdekt. In het spel herken je duidelijk de elementen uit Axis & Allies, maar toch speelt het heel anders. De vliegtuigen hebben een heel andere functie. De tanks van de Duitsers zijn wat sterker. Gevechten worden telkens maar één ronde gespeeld. Het spel duurt maar 10 beurten en is daardoor veel korter. Al met al een spel dat vaker gespeeld moet worden alvorens een goed oordeel kan worden geveld. De avond was wel ten einde. Willem, Seb en Caroline hadden ook nog Sankt Petersburg gespeeld. Leonie was inmiddels ook aangekomen. Caroline eindigde onverwacht niet vooraan, maar ergens in het midden. Seb en Leonie gingen naar huis, evenals Willem en Sacha. De anderen kletsten nog wat na. Bianca H had zich prima vermaakt en zal vaker van de partij zijn.

Spellensessies overzicht


3 juni 2004

Locatie: bij Jeroen & Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u.  Spelers: Seb, Leonie, Lody, Enrico, Jeroen, Monique en Ronald I. Ronald I had de nieuwe Funkenschlag meegenomen en Lody had hem enigszins voorbereid. Er waren nog wat onduidelijkheden, maar langzaam maar zeker kon het spel toch beginnen. De spelers zijn energiebedrijven die zoveel mogelijk steden van energie willen voorzien. Daartoe moeten energiecentrales worden gebouwd en grondstoffen worden ingekocht (kolen, olie of bijvoorbeeld kernenergie). Hoe meer er van gekocht wordt, hoe hoger de prijs. De energiecentrales worden per opbod verkocht. De goedkope centrales hebben veel grondstoffen nodig en kunnen maar weinig steden van energie voorzien. Daarnaast moet het netwerk tussen de steden worden vergroot, waar ook kosten mee gemoeid zijn. Door het leveren van energie wordt weer geld verdiend. Er werden nog twee fouten gemaakt: het hele bord werd gebruikt, in plaats van een beperkt aantal zones en iedereen begon in een apart gebied, wat helemaal niet noodzakelijk is. Het spel eindigt, zodra iemand 17 steden of meer in zijn netwerk heeft. Het was even niet duidelijk of dan degene wint die de meeste stroom kan leveren of degene die de meeste stroom levert. Volgens bronnen op internet gaat het om het laatste, maar dat maakte voor het eindresultaat van bovenstaande partij niets uit. Lody, Enrico, Seb en Ronald I begonnen met Funkenschlag, terwijl de anderen zich op Roborally stortten. Het was erg aftasten in het begin en Ronald I begon voorzichtig. Enrico deed het erg goed en leek even uit te lopen. Lody richtte zich voornamelijk op kolen, terwijl Seb het in de schone energie zocht. Ronald I was de enige die met energie uit afval begon en dat leek een goede keus, totdat Seb ook in die markt sprong. Enrico ging over op kernenergie. Ineens kwam er vaart in het spel en werd het netwerk snel uitgebreid. Ronald I kocht veel energie in om de volgende ronde het spel uit te maken. Lody zag het gevaar en breidde met zijn laatste geld zijn netwerk uit naar 17. Met zijn kolencentrales kon hij 15 steden van stroom voorzien en won daarmee het spel. Eindstand: Lody 15 (17), Ronald I 14 (14), Seb 13 (14), Enrico 11 (16). Een erg leuk en intrigerend spel, dat binnenkort zeker nogmaals op tafel zal kopen. De nieuwe uitvoering is trouwens prachtig en de moeite van een extra aanschaf waard, als je de oude uitvoering al hebt. Het was al erg laat, dus iedereen ging snel naar huis. Volgende week bij Lody en Caroline in Sassenheim.

Spellensessies overzicht


27 mei  2004

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u.  Spelers: Seb, Leonie, Lody, Caroline, Jeroen, Monique en Ronald I. Seb wilde graag Keythedral oefenen omdat hij het bij de Elf Fantasy Fair gaat demonstreren. Leonie was er nog niet, dus werd er gesplitst in 4 en 2. Jeroen en Lody begonnen aan Schotten Totten. De rest speelde Keythedral. In Keythedral wordt gebouwd aan een kathedraal. De spelers proberen de benodigde grondstoffen door middel van werkers van het land te halen en door middel van ruilen met handelaren te verkrijgen. Het binnenhalen van de grondstoffen is een belangrijk onderdeel van het spel. Wie daarin het beste slaagt heeft ook grote kans om te winnen.  Ronald I verzorgde de uitleg. Seb had duidelijk de beste positie voor zijn huisjes en had regelmatig vrij spel. Hij kreeg dan ook voortdurend de meeste grondstoffen binnen. Hij maakte daar goed gebruik van en wist het spel eenvoudig te winnen. Een goede generale. Eindstand: Seb 15, Monique 13, Ronald I 11, Caroline 7. De nieuwe versie heeft enkele kleine aanpassingen. Even afwachten of dat veel effect op het spel heeft. Er was geen tijd meer voor een ander spel, dus werd er nog even lekker nagekletst. Volgende week bij Jeroen & Monique.

Spellensessies overzicht


20 mei  2004

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 14.00u.  Spelers: Seb, Leonie, Arjo, Yvonne, Enrico, Sandra en Ronald I. Hemelvaartsdag, dus mooi gelegenheid om overdag te spelen. Arjo en Yvonne waren de eersten, de rest zou later komen. Er werd direct begonnen met een spelletje Crazy Derby. Hoewel het nieuw was voor Arjo en Yvonne was daar niets van te merken. In twee rondes was het spel al voorbij. Arjo scoorde met 76 en 71 het hoogste, maar ook Yvonne eindigde boven de 100. Eindstand: Arjo 147, Yvonne 120, Ronald I 92. Daarna Puerto Rico het kaartspel. Ook dat was voor beiden een nieuw spel, maar ook daar was niets van te merken. Yvonne ging als een speer van start en leek alle gebouwen op de juiste momenten te krijgen en ze had ook best wel geluk met de goudgroeve. Ze haalde uiteindelijk de meeste punten met haar gebouwen en ook nog eens de meeste bonuspunten. Eindstand: Yvonne 36, Ronald I 27, Arjo 20. Ondertussen waren Seb en Leonie binnengekomen en Ronald I introduceerde Einfach Tierisch, een listig kaartspelletje. Leonie trapte direct in de beginnersval en had te weinig geld over. Met haar 10 punten zou ze wel gewonnen hebben. Eindstand: Seb 8, Arjo 7, Ronald I 3, Yvonne 0, Leonie X. Dat vroeg natuurlijk om een revanche. Nu deed Leonie heel zuinig met haar geld, maar haalde ook veel punten binnen. Yvonne wist weer precies op 0 uit te komen. Nu was het Seb die te weinig geld over had. Met zijn 20 punten zou hij gewonnen hebben. Ronald I en Leonie eindigden gelijk. Leonie had nog 20 geld over en Ronald I maar 19. De winst ging dus naar Leonie die goed had geleerd van haar eerste spelletje. Eindstand: Leonie 15, Ronald I 15, Arjo 6, Yvonne 0, Seb X. 

Leonie, Arjo, Yvonne en Seb bij Maharadja

Nu was het tijd voor iets zwaarders: Maharadja. Na de uitleg van Ronald I kreeg Leonie de nummer 1 tegel toebedeeld en daar maakte ze goed gebruik van. Ondanks waarschuwingen vooraf van Ronald I liep Leonie daardoor snel uit en trapte Seb in het bouwen van huisjes die hij niet in voorraad had. De voorsprong van Leonie leek onhoudbaar, want de anderen hadden zelf al moeite om hun hoofd boven water te houden. Alleen Ronald I kon Leonie nog enigszins bijhouden. Eindstand: Leonie 7 (20), Ronald I 5 (13), Yvonne 4 (15), Arjo 4 (6), Seb 3 (15). Toen het spel bijna af was, kwamen ook Enrico en Sandra met de salades en de hamburgers aan. Tijd om te eten dus. Stokbrood, augurken, tomaten en wat al niet meer. Iedereen liet het zich prima smaken. Als toetje nog ijs, vruchtjes en/of yoghurt.

Toen zat iedereen wel helemaal vol en kon er weer gespeeld worden. Er werd gesplitst in een groep van 3 die Café International ging spelen en een groep van 4 die Clans ging spelen. Opnieuw was het Leonie die (bij Clans) wist te winnen. Eindstand: Leonie 40 (5), Yvonne 40 (4), Ronald I 37 (1), Arjo 26 (1). Er werden even wat tips uitgewisseld voordat er een revanche kwam. Deze partij verliep inderdaad heel anders. Er werden op het bord meer driehoeken gecreëerd en iedereen probeerde wisselende kleuren uit te sluiten van waarderingen. Een heel interessante partij. Eindstand: Arjo 48 (1), Leonie 44 (3), Ronald I 43 (4), Yvonne 40 (4). Ronald I haalde Ticket to Ride tevoorschijn. Voor Arjo en Yvonne een nieuw spel, maar voor Union Pacific liefhebber Yvonne een goede keus. En dat bleek. Ze wist het spel meteen te winnen ! Eindstand: Yvonne 109, Ronald I 106, Leonie 93, Arjo 92. Het was voor Seb en Leonie tijd om naar huis te gaan. De overgebleven 5 speelden nog 3 korte spelletjes Drahtseilakt. De eerste twee werden vrij eenvoudig gewonnen door Yvonne. In de derde werd ze ruim laatste. Overall was Arjo de beste. Eindstand 1: Yvonne 0, Arjo 1, Sandra 1, Ronald I 2, Enrico 3. Eindstand 2: Yvonne 0, Arjo 1, Sandra 1, Ronald I 2, Enrico 2. Eindstand 3: Arjo 0, Enrico 3, Sandra 6, Ronald I 8, Yvonne 10. De hoogste tijd voor Arjo en Yvonne om te vertrekken. 

De eindstand van Lost Valley

Met Enrico en Sandra speelde Ronald I nog het nieuwe Lost Valley. Daarin zijn de spelers goudzoekers die er met hun rugzak op uit om goud te zoeken. Het spelbord wordt langzaam maar zeker ontdekt en met het gevonden goud worden voorwerpen gekocht, die het zoeken naar meer goud vergemakkelijken. Wie aan het eind van het spel het meeste goud heeft, wint. Het spel kwam de eerste keer een beetje traag op gang, maar bleek heel leuk te zijn. Ronald I en Enrico kochten al snel een wagen om hun boomstammen te vervoeren, die nodig waren om de goudmijnen te stutten. Sandra kwam er te laat achter dat er maar 2 wagens in het spel zaten. Ze was wel de eerste die het spel kon beëindigen en dat deed ze dan ook. Helaas had Enrico zoals verwacht veel meer goud verzameld en hij won het spel. Er waren nog wat vragen gerezen, die naar de ontwerpers werden gestuurd. De volgende dag waren de antwoorden al binnen. Dit spel wordt de komende tijd zeker vaker gespeeld. Het was inmiddels al na enen, de hoogste tijd om af te sluiten.

Spellensessies overzicht


13 mei  2004

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u.  Spelers: Seb, Leonie, Lody, Caroline, Jeroen, Edwin en Ronald I. Zowel Ronald I als Jeroen hadden DaVinci Code meegenomen. Omdat nog niet iedereen er was en Seb nog aan het eten was, werd dit korte spelletje gespeeld. Er zijn 2 sets stenen, zwart en wit, elk bestaande uit de cijfers 0 tot 11 en een minteken. Afhankelijk van het aantal spelers begint iedereen met 3 of 4 stenen. Deze worden op volgorde van links naar rechts voor je neer gezet, zonder dat de andere spelers de waardes kunnen zien. Nu ontstaat er een soort Mastermind. Om beurten trekken de spelers een steen van tafel en op basis van de informatie van hun eigen stenen en de eerder gestelde vragen, proberen de spelers de stenen van de anderen te raden. Wie als laatste nog verborgen stenen over heeft, wint het spel. Het blijkt een alleraardigst spelletje, dat lekker vlot speelt en af en toe leuke hoofdbrekens geeft. De startspeler is wel erg in het nadeel. Seb, Jeroen en Ronald I speelden het eerste spelletje. Ronald I werd gemakkelijk winnaar. Hij had nog 6 stenen over. Inmiddels waren Lody, Caroline en Edwin gearriveerd en ze moesten meteen aanschuiven bij Ronald I voor DaVinci Code. Edwin begon erg goed, maar werd ineens van tafel geveegd. Uiteindelijk wist Ronald I toch weer te winnen, maar nu met slechts 2 stenen over. Een heel verfrissend spel, dat zeker veel vaker op tafel zal komen. Zorg er in ieder geval wel voor dat je altijd de mintekens gebruikt, anders wordt het wel erg voorspelbaar. Ronald I en Jeroen hadden ook beiden Fifth Avenue meegenomen, het nieuwe spel uit de Alea serie. Niemand had nog tijd gehad om de regels voor te bereiden, dus dat moest eerst gebeuren. Met 7 spelers werd er gesplitst in een groep van 3 en een groep van 4 met 2 spellen op dezelfde tafel. Ronald I deed het eerste deel van de uitleg, Jeroen het tweede deel.  Omdat er niets was voorbereid, ging dat erg langzaam en verdween de aandacht van de anderen soms. Uiteindelijk kon er toch worden begonnen. In Fifth Avenue bouwen de spelers wolkenkrabbers op zo gunstig mogelijke locaties, naast veel verschillende winkels. In een spelbeurt hebben de spelers de keuze uit 4 acties: 3 huizen aan de bouwvoorraad toevoegen, 1 winkel openen, de bouwcommissie verplaatsen of een wijk waarderen. Daarnaast krijgen de spelers 2 biedkaarten en moeten ze de bouwcommissie verplaatsen. Als de bouwcommissie via Central Park weer terug naar huis gaat, worden er nieuwe bouwlocaties geveild. Hiervoor moet geboden worden met de kaarten op een manier die enigszins te vergelijken is met Tadsch Mahal. In elke wijk mag iedere speler slechts één bouwlocatie bezetten. De waarde van de biedkaarten bepaalt ook hoeveel huizen de winnaar van de veiling mag bouwen. Bij een waardering leveren de wolkenkrabbers punten op op basis van de hoeveelheid verschillende winkels aangrenzend aan de wolkenkrabbers. Het spel kwam wat traag op gang, omdat het nog erg onduidelijk was, wat een goede strategie was. Ronald I sprokkelde wat puntjes bij elkaar, maar verder gebeurde er weinig. Toen kwam het spel in een stroomversnelling en ging het in een rap tempo naar het einde toe. Ronald I had 2 prima wijken in handen en scoorde daar lustig op los. Leonie zag dat ze Ronald I niet zou kunnen inhalen en zorgde voor het einde van het spel om haar tweede plaats veilig te stellen. Eindstand: Ronald I 87, Leonie 53, Edwin 37, Caroline 35. Op het andere bord was Jeroen de winnaar, ook met een flinke voorsprong. Het spel was positief bevallen. Niet een echte topper in de serie, maar zeker een waardige aanvulling.

Spellensessies overzicht


8 mei  2004

Locatie: bij Enrico en Sandra in Den Bosch vanaf 13.30u.  Spelers: Enrico, Sandra, Rogier en Ronald I. Aangezien Enrico met een beschrijving van Bonobo Beach bezig is voor Spelmagazijn, moest het spel gespeeld worden. In Bonobo Beach proberen de spelers de beste plekjes op het strand te vinden, terwijl ze anderen naar de slechte plekjes proberen te drijven. Ronald I was nog niet goed bij de les en zag enkele prachtige plekjes over het hoofd. Ook zat het niet echt mee met de tegels die getrokken werden. Rogier werd in het begin flink in de nesten gebracht en deze klap kwam hij niet meer te boven. Toen aan het eind van het spel de telling plaatsvond, was Enrico de grote overwinnaar. Eindstand: Enrico 54, Ronald I 30, Sandra 27, Rogier 9. Iedereen had een goed gevoel aan het spel overgehouden. Niet echt iets bijzonders, maar zeker leuk om af en toe te spelen. Ronald I had Ludoviel meegenomen. Een spel met 8 varianten, waarvan hij er eentje had uitgekozen. Het spel bestaat uit allemaal kaarten met eigenschappen van spellen. Bijvoorbeeld: het spelbord is niet gevouwen, het is een behendigheidsspel, er zitten pionnen in, je moet geld verdienen enz. De spelers krijgen daarvan een aantal in handen en er wordt er een open in het midden gelegd. Om beurten moeten de spelers er een kaart aan toevoegen, zodanig dat met alle kaarten minus één een spel gedefinieerd wordt. In plaats van het leggen van een kaart, kan de beurt van de vorige speler worden betwist. Deze speler moet nu een spel noemen. Lukt dat niet, dan krijgt hij als straf twee kaarten. Lukt dat wel, dan krijgt de uitdager als straf twee kaarten. Het doel is alle kaarten kwijt te raken. Bij het spelen van je laatste kaart moet je een spel noemen dat aan de eisen voldoet. Enrico was als eerste zo ver en noemde het Mad spel. Met enige moeite gingen de anderen er mee akkoord, zodat Enrico het spel had gewonnen. Grappig om zo eens over spellen na te denken en dat was de rest van de dag te merken aan diverse opmerkingen ! Echt een spel voor liefhebbers. Volgende keer een andere variant.

Rogier en Sandra overdenken Bonobo Beach

Als training voor het NK nog maar weer eens Adel Verplicht, niet de favoriet van Enrico. Ronald I begon weer erg rustig en bleef heel lang achter in de lounge. Enrico koos diverse malen een locatie waar hij niets kon doen: het kasteel waar hij in z'n eentje geen tentoonstelling kon doen, of het veilinghuis waar hij in z'n eentje niets kon kopen. De aanvankelijk grote verschillen werden snel verkleind en iedereen stond vlak bij elkaar aan het einde van het spelbord. Rogier had inmiddels de nodige voorwerpen bij elkaar gestolen en zo de grootste verzameling gemaakt. In de laatste beurt koos iedereen voor het tonen van een tentoonstelling, waarmee de eindzege voor Rogier zeker was. Ronald I had de op een na grootste verzameling en pakte zo de tweede plaats. Had Enrico nu toch maar een dief gespeeld. Dan had er nog een verrassing kunnen plaatsvinden. Ronald I had Titan: The Arena meegenomen. Daarin bieden de spelers op vechtende gladiatoren. Voor de anderen was het spel nieuw en het was erg aftasten hoe het zou lopen. Ronald I en Sandra gokten enigszins op dezelfde gladiatoren, terwijl Rogier en Enrico aanvankelijk erg verschillend boden. Tegen het einde van het spel maakte Rogier onverwachts zijn geheime bod bekend. Dat bleek geen goede zet, want de Troll werd direct gedood en daarmee verloor Rogier het spel. Ronald I haalde nu even veel punten, maar had het spel uitgemaakt. Eindstand: Ronald I 9, Rogier 9, Sandra 7, Enrico 6. Het spel riep wisselende gevoelens op, maar het intrigeerde de spelers wel. Dit zal nog eens gespeeld moeten worden. PS Games komt later dit jaar met een nieuwe uitgave van dit spel. Voor het eten werd er nog snel een spelletje Coloretto gespeeld. Rogier was daarin de beste, maar de rest maakte er een erg spannende eindstrijd van. Eindstand: Rogier 127, Ronald I 107, Enrico 106, Sandra 105. Nu was het tijd voor de heerlijke ovenschotel van Sandra om daarna te vertrekken naar de spellenavond in Asperen.

Titan: The Arena

Spellensessies overzicht


6 mei  2004

Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u.  Spelers: Seb, Leonie, Lody, Caroline, Jeroen, Monique, Edwin en Ronald I. De groep werd in tweeën gesplitst. Lody, Monique, Edwin en Ronald I speelden Goa. Aan de andere tafel werden in dezelfde tijd 3 andere spellen gespeeld. Lody had Goa al een keer gespeeld en kon het spel in grote lijnen uitleggen. Toch moest er nog diverse keren gebruik worden gemaakt van het regelboekje. Het spel wordt gespeeld in twee maal vier rondes. In elke ronde worden er 4 tegels geveild, die de spelers bepaalde voordelen bieden. Elke speler heeft een ontwikkelingskaart met 5 kolommen. Door deze kolommen te ontwikkelen krijgt de speler niet alleen meer mogelijkheden, maar ook meer punten. Het ontwikkelen wordt wel steeds lastiger. Voor de eerste stap is een bepaald handelsgoed nodig plus een schip. Voor de tweede stap al twee goederen en twee schepen. Het is dus zaak om aan deze goederen en aan de schepen te komen. Bij de te veilen tegels zitten o.a. plantages die direct voorzien zijn van enkele goederen. Als deze goederen zijn gebruikt voor ontwikkeling kun je door middel van productie weer opnieuw goederen in deze plantages krijgen. Nadat de 4 tegels en het startspelerkaartje zijn geveild, krijgen de spelers 3 acties, die om beurten worden uitgevoerd. De eerste mogelijkheid is het nemen van  nieuwe schepen nemen. Afhankelijk van de ontwikkeling op je schepenkolom krijg je dan een aantal schepen, die je weer kunt gebruiken voor andere ontwikkelingen. De tweede mogelijk is productie. Afhankelijk van de ontwikkeling in de productiekolom kun je een aantal nieuwe goederen produceren, mits je ruimte hebt in je plantages of koloniën. De derde mogelijkheid is het nemen van geld, erg handig voor de volgende veilingen. De vierde mogelijkheid is het nemen van actiekaartjes. De kunnen je direct voordeel geven of andere acties verbeteren. Afhankelijk van je ontwikkeling mag je er een aantal nemen en een aantal vasthouden. De laatste mogelijkheid is het stichten van een kolonie. Je trekt daartoe twee kaartjes die een aantal kolonisten tonen. Daarbij tel je de ontwikkelingen van je kolonistenkolom. Als je dan nog niet voldoende kolonisten voor de nieuwe kolonie hebt, mag je nog kolonisten uit je hand aanvullen. Heb je voldoende, dan sticht je een kolonie. Heb je niet voldoende, dan krijg je als troost een nieuwe kolonist. Deze actie was erg van invloed op het spel, Lody en Edwin hadden erg veel geluk met deze actie en slaagden voor lastige tests. Ronald I en Monique verloren kostbare acties met mislukte pogingen. Edwin had een erg goede start en wist voortdurend alles heel gelijkmatig te ontwikkelen. Daardoor kreeg hij ook nog eens extra actiekaartjes. Hij wist er goed de gang in te houden. De anderen worstelden wat meer met de mogelijkheden van het spel. Ronald I verzamelde vooral veel geld, zodat hij de veilingen kon domineren. Lody bouwde snel veel plantages en maakte daar in een later stadium gebruik van. Monique wisselde enkele malen van strategie en zag sommige plannetjes in duigen vallen. Het spel verliep gestadig en ineens waren de laatste twee beurten aangebroken. Nu brak er een beetje paniek uit, omdat er niet veel acties meer waren. In de laatste ronde had Ronald I nog drie acties nodig voor een extra ontwikkeling en dat vond hij erg zonde. Hij koos voor een andere optie en die pakte gunstig uit. De getrokken kaart kon goed gebruikt worden in combinatie met zijn spionage tegel. Niet alleen spaarde hij zo een actie uit, het leverde tevens een extra punt op. Het was duidelijk dat Edwin zou gaan winnen, maar iedereen was wel benieuwd naar de uiteindelijke scores. De eindscore bleek nog te worden verhoogd met 3 punten voor de speler(s) met het meeste geld. Dat was nog even een verrassing. De punten komen uit: ontwikkelingen, tegels, plantages, koloniën, kaartenseries, geld.

Edwin:     30 + 3 + 1 +   3 + 2 + 0 = 39
Lody:       18 + 4 + 0 + 10 + 0 + 3 = 35
Ronald I:  21 + 0 + 0 + 10 + 2 + 0 = 33
Monique: 18 + 0 + 1 +   3 + 0 + 3 = 25

Een spel dat zeker vaker gespeeld gaat worden. Interessante combinaties, leuke mogelijkheden.

Koen daagde Ronald I nog even uit om met Halo een level uit te proberen op de XBox met 25 kills. In een voorgaande sessie wist Koen gemakkelijk te winnen van Ronald I, maar dat viel nu tegen. Ronald I nam al snel een voorsprong en alles leek te lukken. Koen probeerde wat hij kon, maar het mocht niet baten. Op 2/3 van het spel verslapte Ronald I echter en kon Koen ineens snel inlopen. Uiteindelijk stond het 24-24 en moest het laatste schot de beslissing brengen. Ronald I was net scherp genoeg om Koen uit te schakelen. Inmiddels was het tijd om afscheid te nemen. Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp.

Spellensessies overzicht


1 mei  2004

Locatie: bij Rob in Lelystad vanaf 20.00u.  Spelers: Enrico, Sandra, Rob, Elly en Ronald I. Rob wilde graag zijn prototype van Pyramidz laten testen en Ronald I werd uitgenodigd. Sandra en (toch ook) Enrico waren welkom om mee te komen. Er werd geprobeerd het tweepersoonsspel met 4 spelers te spelen door twee sets aan elkaar te koppelen, maar dat werkte volgens Rob uiteindelijk veel trager dan het tweepersoonsspel. Iedereen was het er over eens dat het spel traag op gang kwam, maar verder waren de reacties wel positief. In dit spel proberen de spelers een piramide te bouwen of de piramide van de tegenstander af te brengen. Elke beurt krijg je in principe 1 munt, 1 bouwsteen, 1 wapen, 1 magie en 1 speelkaart als inkomsten. Voor 6 bouwstenen mag je een steen bij je piramide bouwen. Je mag bouwstenen ook als muur rondom je piramide gebruiken, maar Ronald I vond dat maar niks en weigerde deze te bouwen. Naarmate de avond vorderde kwam Rob er ook steeds meer achter dat Ronald I hierover misschien toch wel gelijk had. Je mag in je beurt ook nog 1 kaart uitspelen en aan het eind van je beurt mag je maximaal 5 kaarten in handen houden. De meeste kaarten kosten een combinatie aan grondstoffen om te gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld voor 3 munten een nieuwe steenhouwer inzetten, zodat je voortaan 2 bouwstenen per beurt krijgt. Je kunt ook door een aantal wapens in te zetten een aantal schadepunten aan de piramide van een tegenstander en zo zelfs stenen afbreken. Een aantal kaarten was nogal "duur", waardoor je een tijd lang zat opgescheept met onbruikbare kaarten. Het 4-persoonsspel werd niet afgemaakt, maar Rob had weer voldoende ideeën opgedaan om daar aan verder te werken. Er werd nog een prototype uit de kast gehaald: All Terrain Rally. Een wat ouder prototype dat onlangs weer was bijgewerkt. De spelers racen twee rondjes over een parcours met verschillende soorten ondergrond. Er moet enkele malen van coureur worden gewisseld en elke coureur heeft zo zijn voorkeuren voor ondergrond. Door het aanbrengen van updates kan de snelheid van de wagens worden bepaald. Rob ging er als een speer vandoor, terwijl Ronald I, Enrico en Sandra elkaar voortdurend in de haren zaten. Rob liep steeds verder uit en de anderen konden er eigenlijk niets tegenin brengen. Een beetje teleurstellend dus. 

Sandra en Rob bij All Terrain Rally

Er werd besloten het spel nogmaals te spelen, maar nu over 3 rondes, waarbij elke coureur een complete ronde moest afleggen. Nu moest er gedwongen ook over "slechte" ondergrond worden gereden. Tevens kwamen er obstakels in het spel. Het spel werd nu een stuk levendiger en interessanter om te spelen. Ronald I had echter al snel een voorsprong genomen en wist deze ondanks tegenwerkingen van de anderen te behouden. Deze aanpassingen waren duidelijk een verbetering van het spel, maar toch vond Ronald I het nog te "lief". Tevens waren er iets te weinig echte beslissingsmomenten. Maar al met al heeft het zeker potentie.

Elly verzorgde inmiddels soep met broodjes, wat iedereen zich goed liet smaken. Na het eten was het nog tijd voor een kort spelletje Einfach Tierisch. Een heel listig kaartspelletje. Rob trapte er al snel in en kwam zonder geld te zitten. Dat was voor de anderen het sein om veel geld te gaan uitgeven, tot het spel plotseling was afgelopen. Eindstand: Sandra 36, Enrico 9, Ronald I 5,5, Rob (18). Enrico en Sandra moesten er nu vandoor naar een circusvoorstelling. Rob en Ronald I speelden nogmaals Pyramidz, maar nu het tweespeler spel. 

Pyramidz

Ronald I zorgde er telkens voor dat Rob bijna zonder grondstoffen kwam te zitten en daardoor weinig tegenstand kon bieden. Hij moest noodgedwongen veel dure kaarten weggooien. Ronald I ging als een speer en bouwde er lustig op los. Met veel moeite wist Rob de wapenmeester van Ronald I over te nemen en er zelf nog twee in te huren. Nu stroomden de wapens binnen en was het wachten op een dure wapenkaart. Ronald I koos het juiste moment voor zijn hypnose, waardoor de enige nog overgebleven dure wapenkaart tegen Rob zelf werd gebruikt. Nu was alle slagkracht verdwenen en kon Ronald I zijn piramide zelfs voltooien, vlak voordat alle kaarten op waren. Het speelde inderdaad een stuk vlotter met twee spelers. De enige aanpassing die Ronald I nog voorstelde was om de stapel kaarten te splitsen in dure en goedkope, zodat je zelf kunt kiezen van welke stapel je een kaart pakt. Elly schoof nu ook aan voor een spelletje Puerto Rico. Ronald I verzorgde een uitgebreide uitleg en na enkele rondes was het ook voor Elly duidelijk waar het om draaide. Inmiddels had Rob de draai te pakken en voerde hij een heftige strijd uit met Ronald I. In de laatste ronde verkoos hij de handelaar boven de burgemeester, waardoor zijn tweede grote gebouw niet actief werd en daarmee verspeelde Rob de overwinning. Eindstand: Ronald I (29+23+11=) 63, Rob (31+22+6=) 59, Elly (18+20+0=) 38. Beiden waren zeer te spreken over het spel en het komt dan ook op de aanschaflijst. Tot slot van de avond toch nog even Einfach Tierisch. Nu was het Elly die in de beginnersfout trapte en te weinig geld over hield. Eindstand: Rob 16, Ronald I 6, Elly (14). Ze wilde het spel direct nogmaals spelen. Nu ging het beter. Dit keer was het spel echter veel sneller ten einde en was Rob het slachtoffer van het geldspook. Eindstand: Ronald I 31, Elly 12, Rob (36). Elly was zeer enthousiast over het spel. Ze kreeg het warm van enthousiasme en dit moest zeker worden aangeschaft. Rob was vooral onder de indruk van de eenvoud. Dat er met zo weinig kaarten zoveel spel gemaakt kon worden, was echt een knap staaltje. Ronald I moest inmiddels toch maar huiswaarts keren. Er werd afscheid genomen en de terugreis werd aanvaard.

Spellensessies overzicht


30 april  2004

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u.  Spelers: Seb, Willem, Rutger en Ronald I. De tompoezen die Leonie voor 29 april had gehaald moesten toch op, dus kwamen de meesten even langs: Jeroen, Monique, Esther, Sacha en Leonie gingen een filmpje kijken, de rest speelde een spelletje Roads & Boats. Er werd besloten zelf een scenario te bouwen door om beurten een tegel uit te kiezen. Iedereen kreeg standaard al twee woestijn en drie zee. Nadat iedereen 10 tegels had mocht zelf een gebied worden samengesteld. Deze werden tegen elkaar gelegd en toch nog enigszins verbouwd om onder de plastic plaat te passen. Iedereen had een heel eigen idee van zijn grondgebied. Ronald I had een lange rechte rivier aan de zijkant van zijn gebied, Willem had juist een cirkelvormige rivier, Rutger had veel bergen en Seb veel grasland en een binnenzee. Het spel verliep redelijk vredelievend met af en toe wat plaagstootjes.  Ronald I en Rutger begonnen tegelijk met het produceren van munten, maar Rutger moest één beurt verstek laten gaan. Seb lag ver achter, maar wist een tweede mint te bouwen en begon in te lopen. Willem leek zijn rivier het beste te hebben gebouwd, maar dat kwam er niet voldoende uit, vooral omdat zijn mijnen eerst alleen maar ijzer wilden produceren. Toen de tweede film was afgelopen, werd ook Roads & Boats beëindigd, net voordat de woestijnvelden actief zouden worden. Ronald I had 6 munten, Rutger 5, Willem 4 en Seb 3. De meesten hadden voldoende papier klaarliggen voor enkele aandelen. Rutger was dat bijna vergeten, maar nu het spel niet werd afgemaakt, was dat niet belangrijk. Eindstand: Ronald I (6x40+5x10+15=) 305, Rutger (5x40+4x10+39=) 279, Willem (4x40+4x10+29=) 229, Seb (3x40+6x10+34=) 214. Opnieuw een late avond, maar wel weer heel gezellig.

Spellensessies overzicht


29 april 2004

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u.  Spelers: Jeroen, Monique, Lody, Willem, Sacha, Enrico, Sandra, Susan en Ronald I. De avond zou oorspronkelijk bij Seb en Leonie gehouden worden, maar vanwege hun 1-jarig huwelijksjubileum had Seb een verrassing voor Leonie in petto. Er werd dus uitgeweken naar Jeroen en Monique. De avond stond voor een deel weer in het teken van trainen voor het NK. Sacha, Susan, Monique en Ronald I begonnen met Alexandros. Voor Susan was dit spel nieuw. Na een aarzelend begin pikte ze het snel op. Ronald I nam direct in het begin een voorsprong. Monique probeerde met een groot gebied snel in te lopen. Daarmee haalde ze wel de andere spelers in, maar ze liep te weinig in om Ronald I te bedreigen. Onverwachts snel was het spel afgelopen. Eindstand: Ronald I 40, Monique 27, Susan 26, Sacha 18. Sacha was erg teleurgesteld in het resultaat, te meer omdat het al weken erg moeizaam gaat met de spellen. De Bruggen van Shangrila was voor Susan ook nieuw. Ronald I besloot de acties van Sacha te volgen en hij wist een paar aardige bolwerken te maken. De dames sloegen de handen echter ineen en voor hij het wist, was hij afgesloten van de andere helft van het bord. Susan had inmiddels ook een grote macht opgebouwd en begon Monique en Sacha te bedreigen. Monique moest het spel uitmaken en ging er van uit dat ze daarmee de tweede plaats nog kon halen. Een telfoutje gooide haar terug naar de derde plaats. Eindelijk weer een overwinning voor Sacha. Eindstand: Sacha 25, Susan 23, Monique 22, Ronald I 16. Het volgende spel dat op tafel kwam was Torres. Het was even diep graven hoe het ook alweer precies ging. Voor Susan en Sacha was het zelfs de eerste keer. In het begin bouwde iedereen aan een eigen burcht, maar al snel werd er overal ingebroken en werden actiekaarten ingezet om de anderen dwars te zitten. Het spel werd steeds interessanter, maar in de laatste beurt kon er niet veel nuttigs meer worden gedaan. Susan had het wederom erg goed gedaan en ze werd al gevraagd reservespeler te worden voor het NK team. Eindstand: Susan 241, Ronald I 229, Sacha 224, Monique 221. Tot slot van de avond nog Puerto Rico het kaartspel. Ronald I kreeg beide gildehallen toebedeeld, maar slechts weinig productiegebouwen. Hij stapte daarna maar over op de monumenten en hield de tweede gildehal zo lang mogelijk achter de hand. Susan begon erg goed met de prefectuur en de bibliotheek en zwom in de kaarten. Ze bouwde er lustig op los. Monique werd overstelpt met productiegebouwen die ze juist niet wilde hebben. Sacha leek overal achteraan te lopen en maar niet de goede kaarten te krijgen. Toen Ronald I ook nog het paleis kreeg was de overwinning bereikt. Eindstand: Ronald I 31, Susan 29, Monique 26, Sacha 25. Het was inmiddels al erg laat, dus gingen de meesten snel naar huis. Volgende week bij Lody en Caroline in Sassenheim.

Spellensessies overzicht


24  april 2004

Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 12.00u.  Spelers: Jeroen, Monique, Lody, Caroline, Ronald I. Er was bloemencorso dus het was zaak om voor 12 uur te komen of na 2 uur. Ronald I kon pas na tweeën en Monique moest overdag naar Utrecht. Jeroen was er wel op tijd. Een groot deel van de dag werd besteed aan de XBox, waarop Bart en Koen uitblonken. Jeroen kon met Halo nog goed tegenstand bieden. Ronald I kon alleen bij bepaalde scenario's meekomen (en zelfs winnen), maar bij de meeste scenario's bleef hij af en toe ver achter. Bij het racen was Jeroen wel de beste, maar hij heeft er dan ook veel op geoefend. Ronald I kon Bart, Koen en Lody nog wel voor blijven. Ronald I had Abagio meegenomen, een spel dat hij moest proberen voor de International Gamers Award. Het spel heeft grote overeenkomsten met Back Gammon. De speelstukken moeten via een gemeenschappelijk spoor naar een eindgebied worden gebracht, van waaruit in het eindveld mag worden gesprongen. Verschillende combinaties van speelstukken kunnen blokkades vormen voor de tegenstander. Het spel wordt gestuurd door dobbelstenen. Lody maakte daar goed gebruik van en bouwde een voorsprong op. Ronald I wist echter twee stapels van Lody te blokkeren en kon toen rustig zijn achterstand goedmaken. Het einde van het spel werd bepaald door de dobbelsteen. Als Lody goed gooide kon hij toch nog winnen, anders had Ronald I de kans. Maar Lody gooide goed en won met 1 steen voorsprong. Het spel was mooi verzorgd en voor de gelegenheidsspeler waarschijnlijk wel leuk. Voor de doorgewinterde speler bood het niets nieuws helaas. Jeroen schoof ook aan voor een spelletje Oh, Pharao ! Daarin bouwen de spelers met kaartjes piramides. De waarde van de stenen en de hoogte van de piramides bepaalt de waarde. Natuurlijk zijn er ook dievenkaartjes, waarmee stenen uit andere piramides gestolen kunnen worden, maar deze komen natuurlijk altijd op het verkeerde moment.  Aan het begin van een beurt kunnen spelers hun piramides waarderen en punten scoren. Jeroen begon erg goed, maar Ronald I wist met enkele mooie scores de kop over te nemen. Jeroen bouwde een megapiramide, maar omdat Lody niet had verteld dat er aan het eind ook nog gewaardeerd zou worden, waardeerde Jeroen hem te vroeg, om zeker te zijn van zijn tweede plaats. Eindstand: Ronald I 281, Jeroen 188, Lody 162. Een grappig spelletje, maar zoek er niet te veel in. De scores zijn trouwens zonder eindwaardering. Dan zouden de verschillen nog veel groter geworden zijn. Caroline had inmiddels het eten klaar en iedereen liet het zich goed smaken. Vooral Jeroen maakte er een flinke kliederboel van. Na het eten nog XBoxen, maar inmiddels was ook Monique aangekomen uit Utrecht na een vermoeiende dag. Zij speelde met Lody en Caroline Hansa. Daarna ging ze naar huis. Ronald I en Jeroen schoven aan voor nog een spelletje Hansa. Voor Jeroen en Ronald I was dit nieuw. Met een schip wordt gereisd tussen verschillende steden en in elke stad mag een actie worden gedaan. Voor elke actie moet uiteraard worden betaald en geld is schaars. Tevens kun je niet veel sparen. Een listig spelletje van Michael Schacht. Ronald I ging erg goed van start, maar verloor de macht in de steden en zakte langzaam terug. Toen hij ook nog eens diverse fiches moest inleveren door acties van Caroline en Jeroen was zijn lot bezegeld. Jeroen had niet zo'n goede start, maar wist zich goed terug te knokken in het spel. Hij zette het schip telkens op een beroerde positie klaar, zodat Lody niet veel kon beginnen. De strijd zou dus gaan tussen Jeroen en Caroline. Lody zag het einde van het spel naderen en zette dat zelf in gang, zodat hij er als startspeler ook nog van zou kunnen profiteren. Het leverde hem uiteindelijk niet voldoende op. Eindstand: Jeroen 45, Caroline 44, Lody 40, Ronald I 32. Een zeer interessant spel dat het niveau van Kardinaal en Koning zeker haalt. Het was inmiddels alweer veel te laat. Hoewel er niet veel bordspellen waren gedaan was de dag toch zeer de moeite waard geweest. 

Spellensessies overzicht


22 april 2004

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u.  Spelers: Jeroen, Monique, Seb, Leonie, Rutger, Lody, Caroline, Susan, Ronald I. Een volle bak. Leonie kwam wat later in verband met haar werk, dus werd er gesplitst in twee groepen. Rutger wilde graag Adel Verplicht oefenen. Ronald I, Seb en Susan schoven aan. Even een opfriscursus voor Rutger en een complete uitleg voor Susan. Rutger begon erg goed en schoot vooruit op het bord. Hij nam een erg grote voorsprong. De anderen verzamelden echter geld en voorwerpen en hun opmars kwam later. Rutger raakte steeds meer in de verdrukking en kon geen goede verzameling meer tonen. Te meer omdat de C en de D voorwerpen bijna allemaal onderin de stapels zaten. Ronald I had inmiddels een indrukwekkende verzameling en leek de grootste kans te hebben op de overwinning. Toen hij ook nog eens als eerste de dinertafel bereikte ten koste van slechts één voorwerp, was de overwinning zeker. Hij kwam zelfs tot op het laatste vakje aan tafel. Eindstand: Ronald I +13 (12), Susan +2 (7), Rutger +1 (8), Seb -2 (6). Het Puerto Rico kaartspel moest ook nog even geoefend worden. Ronald I kon meteen met een prefectuur beginnen, niet lang daarna gevolgd door de bibliotheek.  Dat bleek een geweldige combinatie. Nu begon hij aan productiegebouwen. Toen later ook nog de smederij erbij kwam, ging het als vanzelf. Tegen het einde volgde de gildenhal. Voordat het spel werd uitgemaakt ook nog een monument en het bijbehorende grote gebouw. Een eenvoudige overwinning. Eindstand: Ronald I (22+12+4=) 38, Rutger (22+10=) 32, Seb (22+8=) 30, Susan (13+3+7+5=) 28. Susan deed het spel voor het eerst en wist niet voldoende punten met haar gebouwen te scoren. De bonuspunten bleken niet voldoende om de anderen in te halen. Rutger, Seb, Leonie en Susan gingen naar huis. De rest speelde nog een spelletje Zaubercocktail. Hoe Monique ook haar best deed, niets lukte. Telkens als ze eens een grote verzameling kon neerleggen, werd ze nog overtroffen. Ronald I koos zijn momenten veel beter en sloeg telkens hard toe en nam weer zijn rust. Jeroen koos voor een tussensprint en haalde Ronald I bij. Het spel duurde echter langer dan gepland, waardoor ineens Caroline kwam opzetten en Ronald I helemaal terugviel. Lody probeerde wel mee te doen, maar hij was telkens te traag met handelen. Eindstand: Caroline 22, Jeroen 17, Lody 13, Ronald I 12, Monique 9. Het spel was toch prima bevallen. Weer eentje voor op de lijst van Lody en Caroline. Tijd om af te sluiten.

Spellensessies overzicht


15 april 2004

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u.  Spelers: Jeroen, Monique, Seb, Leonie, Rutger, Lody, Ronald I. Voor Rutger stond oefenen voor het NK op het programma. Hij had nog nooit het Puerto Rico kaartspel gespeeld, dus dat had de hoogste prioriteit. Ronald I had het nieuwe Maharadja meegenomen en legde het uit aan Jeroen, Monique en Lody. Toen hij klaar was, schoof hij aan bij Seb, Leonie en Rutger voor het Puerto Rico kaartspel. Voor Rutger was het erg aftasten wat nu een goede strategie was. Ronald I leek erg goed te gaan, maar hij scoorde uiteindelijk toch te weinig punten. Eindstand: Seb (21+9=) 30, Leonie (17+6+5=) 28, Ronald I (12+5+8=) 25, Rutger (17+4=) 21. Daarna de Bruggen van Shangrila. Ronald I werkte min of meer samen met Leonie, waardoor steeds gezamenlijk kon worden uitgebreid. Af en toe moest hij even Seb dwars zitten om niet van het bord afgegooid te worden. Seb lijkt nog moeite te hebben met bepaalde aspecten uit het spel. Rutger zat slechts aan één kant van het bord goed in het spel. Ronald I zag over het hoofd dat Leonie het spel uit zou kunnen maken en plaatste in zijn laatste beurt zijn stukken in een "verkeerde" stad en gaf daarmee de overwinning aan Leonie. Eindstand: Leonie 22, Ronald I 19, Seb 18, Rutger 16.  Seb en Leonie gingen naar huis en Rutger en Ronald I speelden nogmaals het PR kaartspel. Ronald I had snel de bibliotheek die met twee spelers wel heel erg sterk is. Daarnaast had hij de smelterij en bouwde vervolgens alleen maar productiegebouwen. Hij was echter op zoek naar een groot gebouw en dat kwam maar niet. Dus diverse malen werd de raadsheer ingeschakeld. Rutger zag het helemaal niet meer zitten en zorgde dat het spel snel afliep. Groot was zijn verbazing dat het verschil helemaal niet zo groot was, omdat Ronald I weinig punten voor zijn gebouwen scoorde. Eindstand: Ronald I 23, Rutger (15+4=) 19. Toen Lody naar huis was, speelden de overgebleven spelers nogmaals het PR kaartspel. Het spel werd nu beslist in de laatste beurt, toen Monique nog een groot gebouw kon bouwen, waarmee ze 8 punten scoorde, voldoende voor de overwinning. Eindstand: Monique (17+6+8=) 31, Ronald I (23+2=) 25, Jeroen (15+8=) 23, Rutger (18+4=) 22. Het was inmiddels alweer veel te laat. Volgende week bij Ronald I in de Kwakel.

Spellensessies overzicht


1 april  2004

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u.  Spelers: Jeroen, Monique, Seb, Leonie, Lody, Caroline, Willem, Ronald I. Ronald I had Ticket to Ride meegenomen. Hij had het zelf nog niet gespeeld, maar Seb en Leonie wel. Eindstand: Seb 120, Ronald I 109, Leonie 104, Caroline 88, Lody 59. Ondanks zijn bedroevende laatste plaats had Lody zich toch vermaakt en vond hij het een leuk spel. Ter afsluiting van de avond een spelletje Times to Remember. De dames speelden samen met Seb tegen de heren. De heren waren geen van allen in vorm en maakten het elkaar regelmatig erg moeilijk door verkeerde wijzigingen door te voeren. Het "dames"-team won met 4 clips voorsprong. Eindstand: Seb/Caroline/Monique/Leonie 0, Lody/Jeroen/Willem/Ronald I 4. Een kort maar gezellig avondje.

Spellensessies overzicht

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2004