Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2003.3 |
Spellensessies 2003.3
25 september 2003
Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Lody, Caroline en Ronald I. Ronald I wilde graag Löwenherz spelen in verband met een bordspellentoernooi. De oude Löwenherz dan wel te verstaan. Lody had het wel eens gespeeld, maar naar later bleek, toch niet helemaal correct. Jeroen had het spel al tijden in de kast staan, maar hij had alleen de nieuwe versie gespeeld. Lody nam snel een voorsprong en scoorde veel punten op de zilvervondsten uit de mijnen. Langzaam maar zeker liep de concurrentie in en toen de koning dood ging en Ronald I nog 9 punten uit zijn kaarten tevoorschijn toverde, bleef hij nog maar tenauwernood voorop liggen. Later bleek nog dat ook bij de dood van de koning nog een zilvervondst verwerkt had moeten worden. Dit had nog van invloed kunnen zijn op de einduitslag. Eindstand: Lody 37, Ronald I 35, Caroline 33, Jeroen 27. Er was nog wel tijd voor een kort spelletje Ave Caesar. Behalve voor Ronald I was het voor iedereen nieuw. Het bleek een alleraardigst spel. | Halverwege de race nam Ronald I een grote voorsprong, omdat de anderen elkaar telkens in de weg zaten. Helaas voor Ronald I bleef hij met 3 zessen zitten en moest zijn wagen tijdelijk stilzetten. Caroline en Jeroen stoven voorbij. Caroline leek de race te gaan winnen, maar haar paarden gingen steeds langzamer. Jeroen wist in de laatste bocht er nog op en over te gaan. Ook Ronald I haalde Caroline nog in, maar kwam centimeters te kort om te finishen. Dit gaf Caroline nog de mogelijkheid, weliswaar in een slakkengang, de tweede plaats te pakken. Eindstand: 1) Jeroen, 2) Caroline, 3) Ronald I, 4) Lody. De spellenverzameling op zolder werd nog even bekeken en de avond werd afgesloten met Rasende Roboter. Dit werd een strijd tussen Ronald I en Jeroen, want voor Lody en Caroline ging het allemaal net nog even te snel. Eindstand: Ronald I 10, Jeroen 7, Caroline 0, Lody 0. Het was inmiddels weer flink laat geworden. Volgende week weer bij Jeroen en Monique in Hoofddorp. |
18 september 2003
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Lody, Caroline, Seb, Leonie, Monique en Ronald I. Jeroen en Monique zouden later komen, dus een mooi moment om Quo Vadis uit te proberen. Nieuw voor Lody en Caroline, dus een uitleg van Ronald I. Het spel begon erg braaf, maar naarmate de spelers meer in het spel kwamen, werd het steeds heftiger. Lody was de eerste die de senaat bereikte, vlak daarop gevolgd door Ronald I. Het lukte Ronald I echter maar niet om aan lauwerkransen te komen, omdat iedereen dat probeerde te voorkomen. Leonie probeerde tevergeefs de senaat in te komen, maar Caroline wist dat telkens te voorkomen. Lody bracht een tweede speelstuk in de senaat, zodat Leonie, Caroline of Seb buiten de boot zou vallen. Caroline creëerde haar eigen mogelijkheid om de senaat te bereiken, dus betaalde Seb erg veel lauweren aan Lody om ook binnen te komen. Even dreigde het nog mis te gaan voor Caroline, omdat Lody aan Leonie de doorgang via Caesar wilde schenken. Caroline moest diep in de buidel tasten om dat te voorkomen. | Het was dan ook geen verrassing dat Lody ging winnen. Het draaide alleen om de tweede plaats. Eindstand: Lody 31, Seb 15, Ronald I 14, Caroline 6, Leonie 0 (5). Inmiddels waren ook Jeroen en Monique via de achterdeur gearriveerd, omdat de voordeur maar niet werd opengedaan. Samen met Seb gingen ze binnen Puerto Rico doen. De anderen speelden in de tuin verder bij kaarslicht: Morgenland. Het werd een heel wisselend spel, met telkens iemand die een grote slag kon slaan. Maar toch leek het of Caroline een kleine voorsprong had genomen. De laatste ronde ging nog om één artefakt. Lody kon niets inbrengen, dus ging het tussen de andere drie. Door een toverspreuk van Lody, kon Leonie onverwacht niet de benodigde edelstenen betalen. Caroline kon dat wel en pakte daarmee de winst. Als Ronald I het artefakt had weten te kopen, zou hij het spel hebben gewonnen. Eindstand: Caroline 8 (0), Ronald I 6 (1), Leonie 5 (2), Lody 5 (1). De avond zat er alweer op. Volgende week bij Ronald I in de Kwakel. |
13 september 2003
Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Lody, Caroline, Seb, Leonie, Monique, Rutger en Ronald I. Voor het eerst in Sassenheim. Na even te hebben bijgekletst werd er gesplitst in twee groepen. Ronald I speelde met Rutger, Monique en Lody Edel, Stein & Reich. Voor Rutger was het spel nieuw, dus een korte uitleg was op zijn plaats. Het ging echter al snel erg goed en Rutger lag op kop. De tweede ronde ging voor hem echter een stuk minder, omdat hij bijna geen edelstenen meer had om mee te handelen. In de tweede ronde kwamen de spelers er achter dat de volgorde bij het bieden verkeerd werd aangehouden. Niet de speler met de meeste rode, maar de speler met de minste rode edelstenen moest beginnen. Er werd besloten de foutieve volgorde tot het einde aan te houden. Ronald I haalde de laatste ronde nog veel punten, maar kwam net te kort voor de overwinning. Eindstand: Rutger 82, Ronald I 78, Lody 78, Monique 61. | De anderen waren nog niet klaar met Eiszeit, dus werd er een tweede spel op tafel gezet: Queen's Necklace. Alleen Lody kende het spel en verzorgde de uitleg. Het gaat erom zoveel mogelijk geld te verdienen door meerderheden te halen in verschillende soorten edelstenen. Elke beurt kunnen aktiepunten worden gebruikt om edelstenen te verkrijgen of de hulp van diverse karakters. De eerste ronde haalde Ronald I geen punten, maar dat maakte hij in de volgende rondes goed. Na de derde waardering bleken Ronald I en Monique gezamenlijk de overwinning te hebben gepakt. Lody was triest onderaan geëindigd. Een grappig spelletje maar toch niet helemaal top. Volgens Lody was het heel anders verlopen dan hij gewend was. Eindstand: Monique 140, Ronald I 140, Rutger 120, Lody 40. De avond zat er helaas alweer op. Volgende keer weer bij Seb en Leonie. |
4 september 2003
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Lody, Caroline, Seb, Leonie, Monique en Ronald I. Lody en Caroline hadden wat moeite om het adres te vinden, dus werd vast begonnen met een spelletje Alles im Eimer. Ronald I kreeg het flink om de oren van Monique en al snel stond hij op nul. Seb wist zich met moeite staande te houden met 3 emmertjes. Daardoor richtten de anderen zich op elkaar. Leonie stond fier op kop en werd nu flink aangepakt. Ook Jeroen verloor de nodige emmertjes. Toch was het Monique die als tweede afviel, waardoor Jeroen alsnog de winst wist te pakken. Eindstand: Jeroen 3, Seb 2, Leonie 1, Monique 0, Ronald I 0. Inmiddels waren Lody en Caroline ook aangekomen en er werd gesplitst. Monique, Lody en Seb speelden Carcassonne Jagers en Verzamelaars. Ronald I had 's middags van Jumbo een exemplaar van Cash & Run gehad. Aangezien hij het spel al had, doneerde hij het als prijs voor de winnaar van het Carcassonne spel. De anderen bestuurden een robot in RoboRally. Voor Caroline was het de eerste keer. Ronald I, Leonie en Jeroen kozen dezelfde beginrichting en bleven lang virtuele robots. Leonie bleef erg goed gaan en leek als eerste het eerste controlepunt te gaan halen. Maar ze maakte een draaifoutje en kwam in de problemen. | Ronald I was de eerste die het controlepunt haalde en hij leek freewheelend naar het tweede punt te gaan. Maar ook hij maakte een telfoutje en kwam vlak voor het punt op een lopende band terecht. Hij moest zich uiteindelijk zelfs even uit laten schakelen om alle opgelopen schade te laten herstellen. Jeroen was vlak in de buurt gekomen, maar hij kreeg niet de juiste kaarten om van de lopende band af te springen. Dus was het toch Ronald I die als eerste het tweede punt haalde en op weg kon naar de finish. De rest was inmiddels dicht bij elkaar en knokte om het tweede punt. Leonie en Caroline kwamen in conflict en Leonie werd weggeduwd. Daarmee werd haar robot vernietigd en dat was meteen haar laatste exemplaar. Gedesillusioneerd viel ze uit. Jeroen ging als een speer achter Ronald I aan en kwam twee beurten later over de finish. Caroline bleef achter, ergens tussen het tweede controlepunt en de finish. Inmiddels waren de Carcassonne spelers ook klaar en Monique bleek glansrijk te hebben gewonnen en nam glunderend het exemplaar van Cash & Run in ontvangst. De avond zat er weer op. Volgende week bij Lody & Caroline in Sassenheim. |
28 augustus 2003
Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie, Monique, Lody, Caroline en Ronald I. Nu er zeven spelers waren, werd er gesplitst in twee groepjes. Ronald I wilde graag Ad Acta proberen in verband met de selectie voor de International Gamers Award. Monique wist nog ongeveer hoe de regels gingen en Leonie wilde ook wel meedoen. De anderen probeerden Blokus uit, waarvan alleen Jeroen het spel kende. In Ad Acta zijn de spelers ambtenaren die diverse projecten op de juiste momenten proberen te archiveren. Daartoe moeten de dossiers langs verschillende afdelingen. In je beurt heb je enkele actiepunten beschikbaar om dossiers te laten verwerken of om actiekaarten in te zetten. Je kunt ze ook sparen door je potlood te slijpen, maar dat deed niemand gedurende het spel. Leonie ging als een speer van start en archiveerde al snel op een goed moment twee van haar dossiers. Langzaam begon Ronald I in te lopen, terwijl het leek dat Monique ver achter lag. Naarmate het spel vorderde naderde Monique echter met rasse schreden en was het spel sneller af dan verwacht. In zijn laatste beurt had Ronald I Monique nog tegengewerkt, omdat zij de grootste concurrent bleek te zijn. Dat was ook zo, maar zijn oplossing was niet de beste. Monique won alsnog het spel. Als Ronald I echter Leonie had tegengewerkt, dan had één van zijn eigen dossiers nog gearchiveerd kunnen worden en daarmee zou hij zelf de overwinning hebben gepakt. Eindstand: Monique 24, Leonie 22, Ronald I 21. Ronald I bleef teleurgesteld achter met een afgewerkt dossier van 7 punten, dat helaas niet gearchiveerd kon worden wegens gebrek aan ruimte. Vooral de dames waren erg enthousiast over het spel. Ronald I twijfelde nog een beetje, vooral vanwege het vermeende gebrek aan invloed op het spel. | De anderen waren inmiddels met een ander spel begonnen, dus werd er besloten met z'n drieën nog een spel te spelen: Morgenland. In de tweede ronde sloeg Ronald I zijn slag, waarna de anderen deze achterstand niet meer goed wisten te maken. Monique had vooral pech doordat ze meerdere malen door de kameel werd verslagen. In de voorlaatste ronde zetten zowel Ronald I als Leonie hun toverspreuk in, waardoor alle fiches van de spelers bij de poort van het paleis verdwenen. Ronald I kon echter een tweede artefact inzetten en zo met zijn sleutel alsnog het paleis betreden. Helaas voor hem had hij niet overal fiches liggen en dus moest er een laatste ronde worden gespeeld. Daarin had Ronald I aan 1 fiche genoeg om zeker te zijn van de overwinning en dat lukte hem dan ook. Eindstand: Ronald I 8 (2), Leonie 6 (1), Monique 4 (0). Een geweldig spel, waar Lody met belangstelling naar keek. Toen Seb en Leonie huiswaarts waren gekeerd, speelden Lody, Caroline, Jeroen en Ronald I nog Kardinaal & Koning. Jeroen verzorgde de uitleg. De strijd leek vooral tussen Ronald I en Jeroen te gaan. Jeroen pakte de meerderheid in raden in Frankrijk en Ronald I kreeg maar geen verbindingen tussen zijn raden. Naarmate het spel vorderde bleek Lody toch ook een kandidaat voor de overwinning. Ronald I zag in zijn laatste beurt nog een plek voor een klooster over het hoofd en opende het laatste land. Daar kon Lody een raad plaatsen, die hem uiteindelijk de overwinning zou brengen. Als Ronald I wel de plek had gezien, dan had Jeroen waarschijnlijk de raad kunnen plaatsen. Eindstand: Lody 52, Ronald I 49, Jeroen 48, Caroline 31. De avond was helaas alweer ten einde. Volgende week bij Leonie en Seb in Hoofddorp. |
23 augustus 2003
Locatie: bij Armand en Tamara in Leiden vanaf 14.00u. Spelers: o.a. Ronald I. Een speltestdag van Duivelsei met het ook op de aanschaflijst voor de aankomende beurs in Essen. Ronald I had voor diverse nieuwe spellen gezorgd. Als eerste Amun-Re. Voor Armand een nieuw spel, Bram en Ronald I hadden het al eens gespeeld. Dat mocht Armand echter niet deren en hoewel hij in het begin op een achterstand leek te zijn gezet, won hij met overmacht, vooral door veel piramides te bouwen. Toch wekte het spel niet het grote enthousiasme bij de spelers op. Een aardig spel, maar niet meer dan dat. Eindstand: Armand 41, Bram 33, Ronald I 29. Jeremy had zelf een spel ontworpen: Catzzzz. De spelers beschikken over te katten die muizen moeten vangen. En na gedane arbeid is het goed rusten. Het muizen vangen gebeurt dan ook door het bieden van slaap. De speler die het meeste biedt, vangt de muis, maar daarna is de kat voor een aantal "uren" uitgeschakeld. In eerste instantie waren er nog wat aanpassingen nodig, maar daarna verliep het spel vlot en waren de spelers erg enthousiast. Zelfs met 6 spelers verliep het spel snel, al moet er dan wel iemand zijn die de fases in het spel stuurt. Aan het eind werd nog even gediscussieerd over mogelijkheden om puntencombinaties te maken en hoe de slaap het beste geadministeerd moet worden. Daarna schotelde Ronald I Paris Paris voor. Armand, Jeremy en Erik waren de medespelers. Halverwege het spel werd Armand vervangen door Tamara. Het spel verliep lekker snel en tegen het einde had iedereen wel door hoe er punten konden worden gescoord. Eindstand: Jeremy 39 (7), Tamara 39 (9), Erik 32, Ronald I 31. Het was blijkbaar goed genoeg bevallen voor een revanche. Guido nam de plaats in van Tamara en na een korte uitleg had hij de principes snel door. Hij wist het spel uiteindelijk zelfs te winnen. Eindstand: Guido 45, Erik 41, Ronald I 40, Jeremy 17. Een luchtig spelletje voor tussendoor dat toch voldoende heeft te bieden. | Net voor het eten was er nog even tijd voor King Lui. Lekker schransen. Opnieuw bleek Guido het snel op te pikken en wist iedereen achter zich te laten. Eindstand: Guido 37, Jeremy 33, Erik 30, Ronald I 26. Ook over dit luchtige spelletje waren de kritieken overwegend positief. Daarna de maaltijd die iedereen zich goed liet smaken, al kreeg Bram last van buikloop. Na het eten wilden Guido en Armand graag Battle Cry leren. Guido gebruikte zijn Warhammer ervaring om uiteindelijk de winst naar zich toe te trekken. Een lekker aantrekkelijk spel met een toch behoorlijke geluksfactor. Die mag echter de pret niet drukken, want vooral Guido had graag nog een partij gespeeld. Ronald I had ook het prototype van Feurio meegenomen. Bram schoof als vierde speler aan. Guido en Bram wisten beiden een prachtig groot gebied te maken met een 1 als deelfactor. Alleen Armand bleef een beetje achter met diverse kleine gebiedjes met 2, 3 en zelfs 4 als deelfactor. Eindstand: Guido 50, Bram 45, Ronald I 42, Armand 17. Het spel werd wel aardig gevonden, maar de grootste kritiek was het gebrek aan echte beslissingen. Tot slot van de avond Coloretto. Dit bleek meer in het straatje van Armand te zijn, omdat het nu om graaien ging. Met een behoorlijk grote voorsprong wist hij (na 3 rondes) te winnen. Bram viste juist telkens achter het net en wist bijna alle rondes alle kleuren kaarten te verzamelen. Hij moest ook voortdurend uitkomen, omdat hij weer eens het laatste rijtje pakte. Eindstand: Armand (34+35+29=) 98, Ronald I (25+38+24=) 87, Guido (21+33+24=) 78, Bram (11+17+26=) 54. Na 3 rondes hadden de spelers het wel gezien. De vierde ronde werd niet meer gespeeld. Een gematigd postief oordeel. Het was tijd om te gaan, voor de meesten althans. Hopelijk is het Duivelsei wat wijzer geworden met betrekking tot de aanschaflijst. |
21 augustus 2003
Locatie: bij Rutger in Uithoorn vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie, Monique, Arthur en Ronald I. Aangezien Rutger ziek was, werd de sessie verplaatst naar Ronald I in de Kwakel. Jeroen had Die Dracheninsel meegenomen. Dat kon precies met 6 gespeeld worden, hoewel dat niet echt wordt aangeraden. Het spel was in de top 3 geëindigd bij de Spiel des Jahres, dus waren de spelers benieuwd of dat niveau echt bereikt werd. Het spelbord is verdeeld in verschillende soorten terreinen. Met behulp van terreinkaarten kunnen de spelers daar doorheen verplaatsen. Terreinen van de spelerskleur kunnen gratis worden betreden. Door middel van aktiekaarten kunnen terreinen van plaats worden gewisseld of kunnen draken als blokkade worden geplaatst. Doel van het spel is het halen van goud in het centrum van het spelbord en dat goud weer terug te brengen naar de boten. Het goud is zo zwaar dat het altijd met 2 spelers moet worden gedragen. Bij aankomst in de boot bestaat de mogelijkheid het goud te verdelen of de ander op te lichten en al het goud te nemen. Het goud dat in het midden komt te liggen, wordt steeds hoger van waarde. Het begin van het spel verliep erg gladjes. Bijna iedereen kon in één beurt naar het midden en in één beurt weer terug. Sporadisch werd geprobeerd elkaar op te lichten, maar meestal mislukte dat. Tegen het eind van het spel werd er echter flink hard gespeeld en stagneerde het spel behoorlijk. Uiteindelijk was het Seb die met het meeste goud naar huis ging. Het spel was te simpel voor volwassen spelers en waarschijnlijk te lastig voor jeugdige spelers. | Een rare keuze voor Spiel des Jahres. Leonie had tegen het einde van het spel Ronald I nog tegen kunnen werken, maar gezien het trage verloop zag ze daar maar vanaf en werd daardoor zelf laatste. Eindstand: Seb 900, Jeroen 390, Arthur 350, Ronald I 340, Monique 325, Leonie 275. Seb en Leonie keerden huiswaarts en de anderen speelden het prototype van Feurio, waarin bosbranden moeten worden geblust. De spelers waren er aangenaam door verrast. Eindstand: Ronald I 31, Arthur 22, Jeroen 20, Monique 13. Het spel was lekker spel verlopen dus werd er om een revanche gevraagd. Dit keer was het Jeroen die het prima deed. Hij maakte slechts één gebied en zette al zijn brandweerlieden zeer zuinig in. Ronald I werd dit keer zelfs laatste met dezelfde score waarmee hij het vorige spel wist te winnen. Eindstand: Jeroen 45, Arthur 38, Monique 34, Ronald I 31. De spelers waren erg enthousiast over het spel. Hoewel Monique erg moe was, stemde ze toch in met een spelletje Too Many Cooks. Arthur kende het nog niet, maar hij had het vrij snel onder de knie. Hij scoorde stapels met punten, terwijl alleen Monique hem een beetje kon volgen. Jeroen en Ronald I letten blijkbaar te veel op elkaar en eindigden met een schamele 5 punten. Eindstand: Arthur 30, Monique 21, Jeroen 5, Ronald I 5. Tijd om huiswaarts te keren. Volgende keer bij Jeroen en Monique in Hoofddorp. |
17 augustus 2003
Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 12.00u. Spelers: Jeroen, Willem, Rutger en Ronald I. Voordat de spelers arriveerden speelden Ronald I en Willem een spelletje Streetsoccer. Ronald I wist al snel te scoren, maar daarna werd het een spannend spelletje. Willem wist uiteindelijk gelijk te maken, maar kwam daarna flink onder druk te staan door een verre uittrap van de keeper van Ronald I. Vlak voor tijd scoorde Ronald I de winnende treffer. Een simpel spelletje dat veel plezier geeft. Daarna was het tijd om een nieuwe poging te wagen om Roads & Boats met zijn vieren te gaan spelen. Ronald I koos voor een quarry, terwijl de andere drie voor een clay pit kozen. Daardoor was Ronald I als eerst in staat om met roeiboten bezit te nemen van een plaatsje op het grote eiland in het midden. Daar bouwde hij zijn clay pit en enkele muren. Rutger was erg verbaasd hoe snel het allemaal ging. In het middenspel werd Ronald I voorbij gestreefd door Willem, maar door met een vrachtschip wat olie van Willem te stelen, werd de opmars een halt toegeroepen. Jeroen had Rutger uitgesloten van de steenfabriek, waardoor Rutger flinke vertraging opliep. Ronald I en Rutger bouwden gezamenlijk van 3 mijnen. Ronald I profiteerde van de kennis van Rutger van grote mijnen, terwijl Rutger profiteerde van de kennis van Ronald I om mijnschachten te bouwen. Willem deed alles met 1 mijntje en deelde met Jeroen een muntfabriek. Ronald I begon snel in te lopen op Willem (toen zijn mijnen eindelijk ook iets anders dan ijzer produceerden) en Jeroen had na een eerdere tegenslag inmiddels ook een efficiënt netwerk opgezet. Willem wilde dus zo snel mogelijk het spel laten eindigen. Uiteindelijk slaagde hij daar dan ook in en had nog net zijn voorsprong weten te behouden. Eindstand: Willem (120+80+20+34=) 254, Ronald I (120+40+30+32=) 222, Jeroen (120+0+30+42=) 192, Rutger (0+80+50+10=) 140. De partij was in ruim 5,5 uur gespeeld met slechts een kleine pauze voor de lunch. Toch moeten de scores veel hoger kunnen worden als de mijnen eerder actief worden en er efficiënter wordt gewerkt. | ![]() Ronald I als eerste in het middendeel. De mijnproductie komt langzaam op gang. Het einde is al bereikt. |
15 augustus 2003
Locatie: bij Arjo en Yvonne in Weesp vanaf 20.30u. Spelers: Diversen waaronder Ronald I. Game Time, een weekend lang spellen spelen. Ronald I kon alleen op vrijdagavond aanwezig zijn. Toen hij om 20.30u aankwam, waren de spelers net klaar om te beginnen. Hij liet Zoom-In zien en enkele spelers waagden wat pogingen om tekeningen te vinden. Dat ging steeds beter en er kwamen steeds meer spelers rond de tafel staan. Daarna werden toch langzaam groepjes gevormd. Aan de ene tafel werd ZooSim gespeeld en aan de andere Puerto Rico. Ronald I wilde graag Magna Grecia leren en Guido kon dat wel uitleggen. Nanda en Deborah deden ook mee. Regelmatig moest er tijdens het spel het een en ander worden opgezocht, maar in grote lijnen is het toch goed gespeeld. In elke beurt mogen de spelers in een bepaalde volgorde 2 uit 3 akties doen. Deze bestaan uit het bouwen van wegen, het bouwen van steden of het aanvullen van de beschikbare wegen en steden. Daarnaast mag er elke beurt een markt worden gebouwd of verkocht. Het is de bedoeling geld te verdienen door de markten meer waard te laten worden en door invloed te krijgen over orakels. Een markt is zoveel waard als het aantal verbindingen dat de stad heeft met andere locaties (dorpen, steden en orakels), mits de markt ook is verbonden met een "eigen" stad. Orakels keren zich naar de stad die het meeste aantal verbindingen heeft. Aan het eind van het spel worden alle markten nog verkocht en is er per orakel 4 te verdienen. Het is vooral in het begin lastig te zien hoe je nu goed geld kunt verdienen en wat voor soort bouwakties nu wel en niet zijn toegestaan. Daarnaast is de timing van bepaalde akties erg van belang. Toen de eindstand werd bepaald, bleek Deborah de winst te hebben gegrepen. Eindstand: Deborah 44, Ronald I 43, Nanda 37, Guido 33. Een zwaar spel, dat je niet op het eind van een avond moet gaan spelen, maar wat zeer zeker de moeite waard is. Deborah wilde graag Nautilus leren en Ronald I kende het wel. De groep hoefde dus niet gewijzigd te worden. Na de uitleg kon worden begonnen. Halverwege leek de aandacht van de spelers een beetje in te zakken, maar toen kwam er weer schot in het spel en was ineens het einde bereikt. Deborah had net een onnodige graafaktie te veel gedaan, waardoor Ronald I de winst voor haar neus wegkaapte. Eindstand: Ronald I (10x9+4=) 94, Deborah (9x10+2=) 92, Guido (5x12+0=) 60, Nanda (5x11+2=) 57. Het spel was de spelers in ieder geval wel goed bevallen. Ronald I had nog het prototype van Feurio meegenomen. Daarbij bestrijden de spelers een bosbrand met brandweerlieden. Ronald L was een gewillig slachtoffer en beiden begonnen met bestrijden. In een spelersbeurt wordt eerst de bosbrand met een tegel uitgebreid, waarna op een (eventueel andere) tegel brandweerlieden kunnen worden ingezet. | De plaatsing van
brandweerlieden is gelimiteerd door het aantal beschikbare plaatsen op
de tegel, maar ook door het aantal zijden dat niet aan een brand
grenst. Aan het eind van het spel leveren alle gebieden
(aaneengesloten brandhaarden voorzien van brandweerlieden van dezelfde
kleur) punten op: de som van de brandhaarden, gedeeld door de waarde
van één van de brandhaarden die aan de buitenkant van de brand
grenst. Als het gebied volledig omgeven is door vuur, levert het geen
punten op. Eindstand: Ronald I (13+19+36=) 68, Ronald L (7+20+21+7=)
55. Aan een andere tafel werd Atlantis gespeeld, een spel dat zijn
oorsprong heeft bij de studentenvereniging uit Twente. Arjo had pas
tegen het einde van het spel een beetje door hoe hij het moest spelen.
Het inmiddels al na half vier en dus de hoogste tijd om snel naar huis
te gaan en het bed in te duiken.
Gebogen over het spel Atlantis Nanda, Guido en Deborah met Nautilus |
10 augustus 2003
Locatie: bij Jeroen en
Monique in Hoofddorp vanaf 12.00u. Spelers: Jeroen,
Willem, Rutger
en Ronald
I. Deze dag stond in het teken van Roads
& Boats, maar zou heel anders verlopen dan verwacht. Wegens
onverwachte trieste familie omstandigheden werd het spel nog voor
aanvang afgebroken. Willem, Rutger en Ronald I vertrokken naar De
Kwakel om Jeroen en Monique tijd voor zichzelf te geven. Er werd
besloten toch maar gewoon Roads & Boats
te gaan spelen. Het scenario was The Triangle. Voor het eerst met
water en voor het eerst met conflicten. Het begin van het spel verliep
allemaal vrij vreedzaam, maar uiteindelijk zou Rutger de ganzen van
Willem stelen en Willem wat goud van Rutger. Doordat er aandacht aan
het water werd geschonken werden er eigenlijk veel te weinig mijnen
gebouwd. Ook werd vergeten dat boten met behulp van landtransporten
naar het water aan de andere kant gebracht zou kunnen worden. Ronald I
en Rutger hadden al vrij snel vlotten, terwijl Willem zich op
roeiboten richtte. Geen verstandige belissing, want hij kwam steeds
meer achter te liggen. Ronald I was de eerste met een aandeel, maar
hij voelde de hete adem van Rutger in zijn nek. Rutger had aan de
overkant van het water een mooie productielijn opgezet en begon in te
lopen op Ronald I. Het knelpunt bij Rutger was brandstof, dus bouwde
hij diverse olieplatforms. Ronald I had met een Coalburner een goede
brandstofvoorraad, maar hij had niet alle benodigde gebouwen aan het
water liggen. Hij besloot dus het voorbeeld van Rutger te
volgen. Het was echter al tijd om te gaan eten en Willem lag
behoorlijk achter. Op 14 bouwstenen voor het einde werd besloten te
stoppen. De scores werden wel genoteerd, maar geven een heel verkeerd
beeld. Eindstand (Tussenstand): Ronald I (1 x 120 + 1 x 40 + 4 x 10 +
33 =) 233, Rutger (3 x 40, 4 x 10 + 25 =) 185, Willem (2 x 40 + 1 x 10
+ 30 =) 120. Binnenkort nog maar weer eens doen. Zondag de 17e ?
De eindsituatie |
Op verzoek van Rutger werd Zoom-In weer op tafel gezet. Het vinden van de onlangs gespeelde plaatjes bleek niet moeilijk meer, dus deze werden achterwege gelaten. Er werd op dezelfde manier gespeeld: 3 kaarten openleggen en tegelijk zoeken. Ronald I was, ondanks de warmte, nog het scherpste en kwam als eerste bij de 10. Er werd nog even doorgespeeld, dus er werden geen scores genoteerd. Naarmate de spelers meer ervaren worden kan het handig zijn de timer te gaan gebruiken. Ronald I kwam daarna met Similarius aanzetten. Het spel toont telkens 4 familieleden, waarna er 1 wordt weggehaald. De spelers moeten proberen het ontbrekende persoon na te tekenen: het hoofd, het haar, de ogen, de neus, de mond, een speciaal dingetje en de naam. Dit bleek eenvoudiger dan verwacht en de eerste keer had bijna iedereen het volledig goed. Daardoor kwamen direct bonuskaarten in het spel, die de volledige puntentelling beïnvloeden. Na 5 rondes kon de winnaar worden bepaald. Dit bleek uiteindelijk Willem te zijn, die beter gebruik kon maken van de bonuskaarten. Eindstand: Willem 54, Rutger 53, Ronald I 51. Een grappig spelletje, geschikt voor de familie. Alleen hebben sommige bonuskaarten teveel invloed. Leuk voor even tussendoor. Tot slot van de avond nog een spelletje King Lui. Voor Willem was het nieuw. Er werd flink gegeten, vooral door Rutger, die van veel gerechten veel te veel at. Toch wist hij het spel te winnen. Eindstand: Rutger 80, Willem 62, Ronald I 60. Het blijft een alleraardigste afsluiter. Gelukkig werden toen de pizza's bezorgd, zodat er echt gegeten kon worden. Door de verschrikkelijk drukkende hitte had iedereen het wel gehad en om 21.00u werd de dag toch nog goed afgesloten. De gedachten gingen echter toch uit naar Jeroen en Monique. |
6 augustus 2003
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Rutger, Seb, Leonie, Monique en Ronald I. Jeroen en Monique waren wat later, dus zette Ronald I Zoom-In, een nieuw spel van Jumbo, op de tafel in de tuin. Bij Zoom-In is het de bedoeling om kleine tekeningen te vinden in een grote tekening. Je kunt om beurten spelen met een timer, of allemaal tegelijk. Er werd gekozen voor de laatste optie. Het zoeken van één tekening duurde echter nogal wat lang, dus werd er besloten telkens 3 kaarten open te leggen. Langzaam maar zeker ging het steeds beter en werden de tekeningen sneller gevonden. De tekeningen zijn telkens 1, 2 of 3 punten waard, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad. Wie als eerste 10 punten bij elkaar heeft gevonden, wint het spel. Seb had er nog de meeste moeite mee en was blij dat hij er eentje kon vinden. Leonie vond het niet haar spel, dus ging de strijd tussen Rutger en Ronald I. Beiden hadden de mogelijkheid om te winnen, maar uiteindelijk was het Rutger die als eerste de benodigde punten haalde. Eindstand: Rutger 11, Ronald I 7, Leonie 7, Seb 2. Een spel dat toch vaker op tafel zal komen. Ronald I had ook nog Jungle Speed meegenomen en omdat Jeroen en Monique er nog niet waren, werd ook dat nog gespeeld. Het lijkt een beetje op Halli Galli, maar nu moet je als eerste je kaarten kwijtraken. De kaarten bevatten allemaal verschillende symbolen en er zijn ook nog enkele aktiekaarten. Om beurten draaien de spelers een kaart om en als er dan 2 dezelfde symbolen open op tafel liggen, moeten deze spelers proberen als eerste de houten totem te grijpen. De verliezer krijgt alle open kaarten van de tegenstander en van zichzelf en eventueel uit de pot in het midden. Deze worden onder de eigen stapel gelegd. | Niet alle regeltjes werden allemaal goed uitgevoerd, omdat Ronald I het spel niet echt had voorbereid. Tevens gaven de spelregels nogal wat mogelijkheden tot interpretatie. Het spel werd enigszins lauw gespeeld, maar langzaam maar zeker werd het fanatieker. Tegen het einde van het spel verschenen Jeroen en Monique. Ronald I was toen al bijna door zijn stapel heen. Een verwarrend einde door één van de aktiekaarten bracht Ronald I de winst. Toch nog maar weer eens spelen volgens de juiste regels en goede afspraken maken. Eindstand: 1) Ronald I, 2) Rutger, Leonie, Seb. Er werd nog wat gekletst in de tuin en Seb kwam met Battle of the Sexes, een spel dat hij uit Amerika had meegenomen. De dames spelen tegen de heren in dit vragenduel. De heren krijgen damesvragen en de dames herenvragen. Hoewel de heren met 4 spelers in het voordeel waren, waren ze in het nadeel door de vragen, die vaak waren gericht op namen van Amerikaanse winkels, producten en televisieprogramma's. De vragen die de dames kregen waren algemener van aard over sporten, auto's of films. Toch bleek het erg lastig om 3 vragen op rij goed te beantwoorden. Het team dat daarin als eerste tweemaal zou slagen, zou het spel winnen. Ondanks de vragen over koken, kapsels en kleding, waren het toch de heren die als eerst 3 vragen op rij goed hadden. Het duurde tot halverwege het spel voordat de dames op gelijke hoogte kwamen. Vlak voor het einde wisten de dames uiteindelijk toch de winst nog te pakken, of waren ze daarbij toch een klein beetje geholpen ? Het spel kan verder in de kast nu alle vragen zijn beantwoord. Het was al laat en er werd nog even gezellig nagekletst. Volgende week geen spellendag in verband met een concert in Hoofddorp. |
2 augustus 2003
Locatie: bij Harold en Jeanine in Waalre vanaf 11.00u. Spelers: Harold, Jeanine en Ronald I. Het belangrijkste van deze dag was het verder werken aan CrashMasters. Daarnaast was er nog tijd voor Fifa 2003 en Subbuteo, die Harold diverse malen wist te winnen. Na de heerlijke Chinese maaltijd was het tijd voor wat bordspellen. Harold had Leeuwenhart, maar nog nooit gespeeld. Na een uitleg van Ronald I werd er begonnen. Het was voor Harold en Jeanine even aftasten wat een goede tactiek was. Langzaam maar zeker werd het duidelijker. Ronald I liep eerst ver uit, maar door een gezamenlijke actie van Harold en Jeanine werd deze voorsprong teruggebracht. Het eindspel zou de beslissing brengen. Ronald I had geen uitbreidingskaarten weten te bemachtigen en was afhankelijk van de anderen. Harold pakte de koningsburcht, Jeanine nam deze weer af, maar Harold wist hem toch nog weer te pakken. Ronald I scoorde nog wel voor het meeste geld, maar hij kwam toch nog te kort voor de overwinning. Eindstand: Harold 26, Ronald I 25, Jeanine 20. | Harold had ook Tomb Raider nog nooit gespeeld. Aangezien er met drie gespeeld zou worden, werd gekozen voor de nieuwe drie-speler regels, waarbij alle voorwerpen voor iedereen de volle punten waard zijn. Jeanine ging als een speer van start en omdat de heren elkaar dwars zaten had ze in een mum van tijd 8 punten. Ronald I begon daarna langzaam met een inhaalrace. Toen hij tot op 2 punten was genaderd, besloot Jeanine op advies van Harold maar op zoek te gaan naar de tijdbom en deze te activeren. Dat lukte. Meteen opende Harold het vuur op Jeanine, die even later in de puinhopen van het museum achterbleef. Ronald I had nog één mogelijkheid om te winnen. Hij moest dan Harold beletten het museum te verlaten en tevens het voorwerp van hem afpakken. De timing was telkens net verkeerd en daardoor slaagde Ronald I niet in zijn missie. Ook hij bleef achter in het museum. Eindstand: Jeanine (9-1=) 8, Ronald I (6-1=) 5, Harold (4-0=) 4. Beide spellen waren goed bevallen. |
31 juli 2003
Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 18.30u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie, Monique, Sacha, Willem, Rutger en Ronald I. Na een dagje hard werken in de tuin van Ronald I, schoven Willem, Sacha en Ronald I bij Jeroen en Monique aan voor een zomerse maaltijd. Ook Rutger en Leonie waren aanwezig. Seb moest overwerken. De maaltijd werd in de tuin genuttigd. Na het uitbuiken was het om 20.30u toch wel tijd voor een spelletje. Leonie stelde Nautilus voor. Sacha, Willem en Roanld I schoven aan. Leonie verzorgde de uitleg en Ronald I vulde de details aan. Sacha klaagde dat ze het nog niet zag zitten, maar de anderen verzekerden haar dat ze het prima deed. Ronald I en Leonie waren in een felle concurrentiestrijd verwikkeld, waarvan Willem en Sacha goed konden profiteren. | De gebouwde stad kreeg een vreemde vorm, toen een groot deel langs de rand van het bord werd gebouwd. Toen de eindtelling werd gedaan, bleek Sacha veruit de meeste punten te hebben. Willem constateerde dat degenen met de meeste schatkisten ook de meeste punten hadden. Eindstand: Sacha (7x15+6=) 111, Willem (9x9+9=) 90, Ronald I (7x9+11=) 74, Leonie (7x10+0=) 70. Jeroen, Rutger en de later gekomen Seb speelden Roads & Boats, maar konden dat niet afmaken. Daar moet een volgende keer nodig verandering in komen. Ronald I gaf Seb nog een lift naar huis, terwijl Willem en Sacha bleven overnachten in Hoofddorp. Volgende week naar Seb en Leonie. |
26 juli 2003
Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Sacha, Monique en Ronald I. Willem was de hort op (in Parijs), dus wilde Sacha wel wat anders. De anderen waren gewillige slachtoffers voor wat spellen. Het was erg warm in de spellenkamer, maar daar lieten de spelers zich niet door tegenhouden. Sacha kende TombRaider nog niet, dus het was een mooie gelegenheid om het spel nogmaals te spelen. Sacha leek het meeste op Lara, dus kreeg zij deze rol toebedeeld. Door de plaatsing aan tafel werd Ronald I haar medespeler. De eerste vier voorwerpen die ontdekt werden, waren bewijsstukken. Beide partijen wisten er 2 naar buiten te brengen, waardoor de stand 5-0 in het voordeel van Lara was. Na verloop van tijd werden er ook schilderijen gevonden. Even leek het erop dat de goeien gemakkelijk zouden winnen, waardoor de aandacht verslapte. Langzaam aan werden er toch wat schilderijen naar buiten gesmokkeld. Ronald I rende snel langs Sacha, maar hij vergat zijn 2 punten schilderij bij Sacha om te wisselen voor een 3 punten schilderij. Sacha werd neergezet en de slechterikken haalden het schilderij naar buiten. Nu stond het plots 5-6. Monique was niet helemaal scherp vandaag (nog niet helemaal hersteld), maar met kritische opmerkingen van Jeroen erbij ging het helemaal lukken. Ronald I rende nogmaals het museum in, terwijl Sacha de slechterikken uitschakelde. Ronald I verzamelde al zijn krachten en met een energie van maar liefst 11 vond hij de tijdbom en kon meteen naar buiten rennen. Jeroen probeerde Sacha nog uit te schakelen, maar de timing liep niet goed, waardoor niemand strafpunten opliep. Eindstand: Ronald I + Sacha 8, Jeroen + Monique 6. Ronald I stelde voor om Tadsch Mahal te doen. Eens kijken of er wat geleerd was van afgelopen donderdag. | Sacha kende het nog niet en Jeroen verzorgde de uitleg. Het was nog niet helemaal duidelijk voor Sacha, maar dat zou snel volgen. Sacha ging als een speer van start en ze leek even onbedreigd naar de overwinning te gaan. Jeroen bleef, zoals gewoonlijk bij dit spel, achterin steken. Ronald I wist Sacha bij te halen en Monique schoot daar zelfs voorbij. Op de een of andere manier weet ze bij dit spel goed in te schatten waar punten mee te halen zijn. Haar voorsprong leek gigantisch. Toch was het weer Ronald I die met een lange serie kaarten aan het eind een flinke sprong maakte. Dit keer kwam hij 2 punten te kort. Eindstand: Monique 43, Ronald I 41, Sacha 33, Jeroen 33. Het was tijd voor iets minder inspannends. Sacha koos voor Cartagena. Het was duidelijk dat de beide dames (door de hitte ?) niet echt scherp waren. Ronald I zat lekker in het spel en de ene na de andere piraat schoot vooruit, volgens Jeroen door de zetten van Monique. Het leek erop dat Ronald I freewheelend naar de overwinning zou gaan. Jeroen had echter een hele hand doodshoofden verzameld en toen zowel Monique als Ronald I deze bezetten, was het voor Jeroen een eitje om vooruit te rennen. Ronald I had een hele hand met hoedjes, maar deze kwamen minder goed uit. Eindstand: 1) Jeroen, 2) Ronald I, 3) Monique, 4) Sacha. Als afsluiting van de avond nog een dineetje bij King Lui. Ook dit was voor Sacha nieuw en hoewel ze het niet slecht speelde, had ze nog niet alle truukjes door. Daardoor vergat ze als toetje 5 kippetjes te nemen, waardoor de anderen hierop flink konden scoren. Toch zou dit voor de eindstand niets hebben uitgemaakt, hoewel deze dan een stuk dragelijker geweest zou zijn. Eindstand: Jeroen 93, Ronald I 77, Monique 63, Sacha 49. Badend in het zweet werd de avond afgesloten. |
24 juli 2003
Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie, Monique en Ronald I. Rutger was op vakantie in Frankrijk, dus een spel met 5 kon gespeeld worden. Ronald I stelde voor om Tadsch Mahal te gaan spelen. Voor Seb en Leonie een nieuw spel en voor de anderen ook alweer veel te lang geleden. Ronald I had het enige tijd geleden nog doorgelezen dus werd hij opgezadeld met de uitleg. Daarna kon het spel gaan beginnen. Vooral in het begin was het erg aftasten wat nu een goede tactiek was en waar je op moest letten. Het ging erg gelijk op, dus moest de eindtelling de winnaar bepalen. Ronald I had een serie van maar liefst 11 punten en daarmee werd hij tot teleurstelling van de anderen ruim winnaar. Eindstand: Ronald I 41, Monique 35, Jeroen 34, Seb 31, Leonie 27. | Ter afsluiting van de avond een snel spelletje Too Many Cooks. Ronald I had de smaak te pakken en pakte tot ongenoegen van Jeroen veel punten. Het leek erop dat Ronald I en Leonie elkaar de punten toeschoven, maar dat kwam omdat de anderen daar geen stokje voor wilden steken. In de laatste ronde wist Seb echter nog goed te scoren en zo alsnog tweede te worden. Eindstand: Ronald I 22, Seb 14, Leonie 11, Jeroen 11, Monique 0. Tadsch Mahal vraagt om een rematch en Too Many Cooks is altijd een leuke afsluiter van de avond. Volgende week weer bij Jeroen en Monique. Dan is Rutger er ook weer en ook Willem en Sacha. Een volle bak dus. |
17 juli 2003
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Rutger, Seb, Leonie, Monique en Ronald I. Susan was ook aanwezig en zij had de film Finding Nemo meegenomen. De dames en Jeroen wilden deze film graag zien. De drie andere heren stortten zich op een spelletje Magellaen. Ronald I en Seb hadden het spel al een keertje gespeeld, lang geleden. Voor Rutger was het nieuw. De spelers zijn koningen die ontdekkingsreizen financieren. Elk van de zes ontdekkings- reizigers kan in de eerste ronde worden uitgerust met 3 schepen. In de tweede ronde nog maar met 2 schepen en in de 3e ronde met 1 schip. Met behulp van geldzakken bieden de spelers op deze mogelijkheden. De geldzakken zelf zijn echter ook overwinningspunten waard. Hoe hoger de geldzak, hoe lager het aantal overwinningspunten. Ronald I won al snel enkele veilingen. Hij richtte zich daarbij op 2 ontdekkingsreizigers. Bij beiden wist hij 2 schepen te verkrijgen. Daarna had hij niet veel geld mee en liet veel veilingen lopen. Uiteindelijk wist hij nog 1 schip te verkrijgen en zijn laatste schip moest hij laten lopen. Seb had zich vooral gericht op de ontdekkingsreizigers die geldzakken opleverden. Daardoor had hij in de tweede ronde goede kansen. Daarin moest Rutger zich verdedigen tegen Seb en Ronald I, terwijl deze elkaar niet in het vaarwater zaten. Ronald I wist zijn belangrijkste schepen door te laten stomen en Rutger verloor op vele fronten. De laatste ronde was voor Ronald I bijna een formaliteit, maar Rutger en Seb maakten het elkaar nog erg lastig. Rutger won het schip waar hij zijn zinnen op had gezet, maar dat kostte hem erg veel geld. Uiteindelijk bleek Ronald I op het juiste paard gewed te hebben. | Eindstand: Ronald I 64, Seb 57, Rutger 42. Een aardig spel, maar je hebt niet het gevoel dat je ontdekkingsreizen financiert. Er had net zo goed een heel ander thema aan geplakt kunnen worden. Tevens is het met 3 spelers waarschijnlijk niet lastig genoeg. Met 6 spelers zal het echter weer te lastig zijn. Waarschijnlijk werkt het spel het beste met 4 of 5 spelers. De film was inmiddels afgelopen en Jeroen schoof aan voor een spelletje Müll & Money. Voor Rutger was dit spel nieuw. Ronald I begon, zoals gewoonlijk, weer lekker te produceren, maar dit keer wist hij zijn vervuiling in toom te houden. Seb kwam niet aan produceren toe, dus ontsloeg hij maar veel werknemers, om de kosten binnen de perken te houden. Jeroen kreeg last van de milieu inspectie en moest een lening nemen. Rutger nam min of meer vrijwillig een lening. Geen verstandige beslissing, zo bleek later. Seb werkte snel naar het einde van het spel toe, omdat hij voorlopig toch niet aan produceren zou toekomen. Daarmee bracht hij Ronald I de overwinning. Eindstand: Ronald I (17+12+11=) 40, Seb (20+8+6=) 34, Rutger (18+14+15-10=) 29. Jeroen (14+13+5-10=) 22. Een ondergewaardeerd spel, met leuke beslissingselementen. Het komt alleen een beetje droog over, waardoor er weinig enthousiasme aan tafel is. Toch is het zeker de moeite waard om wat vaker te spelen. Er werd nog even lekker nagekletst aan tafel, maar Seb en Leonie moesten de koffers nog pakken voor het naderende vakantieweekendje. Vakkundig werd iedereen de deur uitgewerkt. Volgende week bij Ronald I. |
10 juli 2003
Locatie: bij Rutger in Uithoorn vanaf 20.00u. Spelers: Rutger, Seb, Leonie en Ronald I. Toen Ronald I aankwam waren Leonie en Seb er al. Ronald I had net Tomb Raider binnengekregen en wilde dat graag spelen. De anderen kenden het nog niet. Leonie werd (uiteraard) de rol van Lara Croft toebedeeld. Ronald I werd haar partner in het spel. In het begin was het nog even wennen wat nu goede zetten waren en wat niet, maar langzaam maar zeker werd het spel steeds interessanter. Ronald I en Leonie liepen steeds een stapje voor en toen de laatste kamer met maar liefst 3 items tevoorschijn kwam, raakte het spel in een stroomversnelling. Leonie pakte meteen het grote voorwerp en schakelde de tijdbom in. Rutger rende achter haar aan en schoot haar neer. Ronald I schoot op zijn beurt Rutger neer. Zowel Rutger als Leonie zouden nu het spel niet overleven. De strijd ging tussen Ronald I en Seb. Ronald I probeerde Seb uit te schakelen in plaats van zelf naar buiten te rennen. Dat mislukte en Seb wist zichzelf nog wel in veiligheid te brengen. Daardoor kwamen beide partijen op een eindscore van 3. Maar aangezien Rutger en Seb als laatste punten hadden gescoord, wonnen zij het spel. Eindstand: Rutger+Seb (4-1=) 3, Ronald I+Leonie (5-2=) 3. Na aanvankelijke scepsis werd het toch als een leuk spel bestempeld. Leonie wilde eigenlijk meteen een revanche spelen, maar Rutger zag dat toch niet zo zitten. | Ronald I had ook nog Nanuuk meegenomen. Daarin zijn de spelers eskimo's die op dieren jagen. Ondertussen breekt het ijs steeds verder. Ronald I en Leonie begonnen gezamenlijk in een iglo, terwijl zowel Seb als Rutger in een aparte iglo begonnen. Rutger koos er voor om richting de iglo van Ronald I en Leonie te gaan, in plaats van Seb tegen te houden. Hierdoor raakte Ronald I in de knel en liep hopeloos achter de feiten aan. Leonie ging achter Seb aan, waardoor Rutger vrij spel had. Met speels gemak haalde hij een score van 21. Eindstand: Rutger 21, Leonie 14, Seb 13, Ronald I 8. Door de simpele overwinning kwam de kwaliteit van het spel niet echt naar voren. Seb en Leonie keerden huiswaarts. Ronald I had ook nog Tom Tube meegenomen. Het bleek voor Rutger lastig om zich op 2 fronten te concentreren: je eigen buizen uitbreiden en de buizen van de ander blokkeren. Daardoor richtte hij zijn aandacht telkens op één van beide gebieden en vergat het andere gebied. De eerste partij ging snel verloren, maar de revanche maakte het alleen nog maar erger. Een prima spel dat niet aan Rutger was besteed. Eindstand 1: Ronald I 17, Rutger 12. Eindstand 2: Ronald I 14, Rutger 4. Tijd om huiswaarts te keren. Volgende week bij Seb en Leonie. |
3 juli 2003
Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Rutger, Seb, Leonie, Monique en Ronald I. Rutger was er nog niet, dus stelde Leonie voor de nieuwe Fluxx uit te proberen. Toen het spel net was begonnen kwam Rutger alsnog. Hij schoof aan. Het spel verliep wat traag, wat enkele sarcastische opmerkingen opleverde. Gelukkig werd er af en toe toch nog wat gelachen. De meeste spelers waren echter blij dat Ronald I het spel wist uit te maken. Omdat Leonie al enkele keren om Shark had gevraagd, hadden zowel Ronald I als Jeroen hun exemplaar meegenomen. Rutger was natuurlijk vergeten om zijn exemplaar mee te nemen. Bijna stond het spel op tafel, toen er toch een veto werd uitgesproken. Het alternatief was dan maar Puerto Rico. Monique onthield zich vrijwillig van spelen. Diverse spelers probeerden een andere tactiek uit. Ronald I hield zich vooral bezig met het bouwen van gebouwen. Het leek goed uit te pakken, totdat Seb een afwijkende beslissing nam. | In plaats van zich te richten op de concurrent Rutger, richtte hij zich tegen Ronald I en nam genoegen met minder geldopbrengst door niet zijn koffie, maar zijn suiker te verkopen. Daardoor viel Ronald I geheel buiten de boot en kreeg Rutger een voordeeltje, doordat hij zijn tabak kon verkopen. Vanaf dat moment bleef Ronald I achter de feiten aanlopen en was de strijd gestreden. Het leek erop dat Jeroen nog een klap kon maken, aangezien hij met 6 maïsplantages en een werf nog flink wat punten kon scoren. Hij haalde maar liefst 35 overwinningspunten uit het verschepen. Rutger won het spel echter met gemak, omdat hij 10 bonuspunten uit zijn grote gebouw haalde. Eindstand: Rutger (26+19+10=) 55, Jeroen (35+10+0=) 45, Leonie (32+7+0=) 39, Seb (23+13+0=) 36, Ronald I (11+24+0=) 35. Er werd nog even nagepraat voordat de avond werd afgesloten. Volgende week bij Rutger in Uithoorn. |
![]() |