Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2003.2

Titel (5K) Spellensessies 2003.2

28 juni 2003

Locatie: bij Enrico en Sandra in Den Bosch vanaf 16.00u. Spelers: Enrico, Sandra, Leendert, Elly en Ronald I. Enrico had eventueel een nieuwe locatie voor de spellendagen in Den Bosch gevonden. Een goede gelegenheid om weer eens die kant op te gaan, te meer omdat Sandra dan een maaltijd zou voorschotelen. Eerst een bezoekje aan de Helftheuvel, wat inderdaad een prima alternatief voor de spellendagen zou zijn. Voor het eten was er nog wel tijd voor een kort spelletje. Ronald I had Korsar meegenomen. Dit bleek goed aan te slaan. In het eerste spel liet Ronald I zien hoe het moest en won met verpletterende voorsprong. Eindstand: Ronald I 46, Sandra 30, Enrico 24. Enrico was echter een snelle leerling, want in het tweede spel wist hij de winst al naar zich toe te trekken. Eindstand: Enrico 37, Ronald I 34, Sandra 26. Sandra stortte zich vervolgens op het eten, terwijl de heren de tafel op het balkon in gereedheid brachten. In het zonnetje liet iedereen zich vervolgens de maaltijdsoep goed smaken. De yoghurt uit een emmertje vulde vervolgens de laatste gaatjes. Nadat de tafel was afgeruimd verschenen de bovenburen om mee te spelen. Enrico legde Take5 (6Nimmt) uit. Na enkele beurten spelen begon langzaam het kwartje te vallen. Enrico en Leendert deden het erg goed. In de derde ronde waarschuwde Leendert al dat het fout ging voor hem en hij had gelijk. Met een slechte laatste ronde en een goede laatste ronde voor Sandra, zakte Leendert zelfs terug naar de derde plaats. Eindstand: Enrico (9+1+0=), Sandra (21+20+0=) 41, Leendert (3+0+39=) 42, Ronald I (18+16+14=) 48. Elly (22+30+27=) 79. Er werd het idee geopperd om een volgende keer net als Hartenjagen eerst heen te gaan tot een bepaalde score en dan terug om te zien wie als eerste bij 0 is. Een leuk idee. Ronald I had Goldland meegenomen en omdat dat met 5 te spelen was, werd het op tafel gezet. Hij verzorgde ook de uitleg. In het begin was het vooral voor Elly en Leendert uitproberen wat de beste tactiek was, maar langzaam maar zeker werd het duidelijk. De tempel bleek erg lastig te bereiken en alleen met een sprong door de wildernis kon deze worden bereikt. Om weer weg te komen moest je echter wel over voldoende goederen beschikken of over een touw om voedsel te vangen. Ronald I was de eerste die de tempel bereikte, niet lang daarna gevolgd door Elly. Enrico kwam even later ook bij de tempel en uiteindelijk haalde Leendert het ook. Hij had echter niet meer de mogelijk om er weg te komen. Ronald I verzekerde zich vervolgens ook nog van een tweede overwinningspuntenfiche en pakte daarmee de overwinning voor Elly. Eindstand: Ronald I 22, Elly 18, Enrico 16, Leendert 12, Sandra 6. Ter afsluiting van de avond wilde Sandra graag Korsar aan de bovenburen leren. Ronald I verzorgde de uitleg. Het spel sloeg goed aan, alleen was Elly telkens door haar kaarten heen. Als ze een nieuwe pakte, speelde ze deze de volgende beurt direct weer uit. Ze kwam er al snel achter dat dat niet de juiste manier was en werd met grote achterstand laatste. De strijd ging tussen Enrico, Sandra en Leendert. Ongemerkt was het toch Sandra die de winst pakte. Eindstand: Sandra 25, Enrico 23, Leendert 21, Ronald I 13, Elly 6. Dit vroeg om een revanche. Leendert had goed geleerd van het eerste spel en had een paar goede zetten in petto. Ronald I had de grootste moeite om schepen binnen te halen. Gedurende het spel wist hij er maar één binnen te halen. Hij wist echter uiteindelijk ook het spel uit te maken door als laatste nog een schip uit te spelen. Deze haalde hij dus binnen en er lag nog een schip op tafel, waarmee zijn totaal op 3 schepen kwam. Niet genoeg voor de overwinning. Deze werd gedeeld door Leendert en Enrico. Eindstand: Leendert 21, Enrico 21, Sandra 19, Elly 16, Ronald I 15. Het was al laat, dus werd er afscheid genomen. De avond was weer voorbij gevlogen. Er werd nog even een blik geworpen op de andere spellen die Ronald I had meegenomen, maar toen was het toch echt tijd om huiswaarts te keren.

Spellensessies overzicht


26 juni 2003

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique, Seb, Leonie, Rutger en Ronald I. De wekelijkse spellenavond met de vaste groep spelers. Seb en Leonie belden dat ze iets later kwamen, dus besloot de rest het kaartspelletje Sticheln uit te proberen. Een troefspelletje, waarbij je geen kleur hoeft te bekennen en alle andere kleuren, behalve de gespeelde kleur troef zijn. Alleen de nullen zijn geen troef. Aan het begin van het spel bepaalt elke speler welke kleur voor hem strafpunten zijn. De waardes van deze kleur zijn dan strafpunten. Alle andere kaarten zijn 1 punt waard. Het spel begon een beetje slapjes, maar naarmate het spel vorderde begon iedereen toch wat lijnen te zien en mogelijkheden om de anderen dwars te zitten. Aan het eind werd het spel toch wel leuk gevonden. Eindstand: Ronald I (20-0=) 20, Jeroen (11-1=) 10, Monique (3-5=) -2, Rutger (14-39=) -25. Inmiddels waren de andere spelers ook gearriveerd. Ronald I stelde voor om Goldland te gaan spelen, omdat Monique wel even rust wilde nemen. Jeroen had het eenmaal gespeeld, maar met verkeerde regels, Seb en Leonie kenden het nog helemaal niet. Ronald I bereikte als eerste de tempel, maar doordat hij de doorgang voor de anderen niet had geblokkeerd, konden ze een doorgang creëren en de meesten bereikten nog in dezelfde beurt de tempel. De strijd ging nu om de overwinningspuntenfiches. Er werd nog een fout gemaakt door door te spelen totdat al het goud in de tempel op was, in plaats van te stoppen toen ook Leonie haar amulet had gehaald. Dit had zeker consequenties voor de uitslag gehad. Uiteindelijk bleek Jeroen de winnaar te zijn.  Eindstand: Jeroen (6+4+9+3=) 22, Seb (3+5+6+3=) 17, Rutger (6+5+3+3=) 17, Ronald I (3+5+5+3=) 16, Leonie (3+1+2+3=) 9 (schatten, goud, VPs, amulet). Niet iedereen was razendenthousiast over het spel, maar vonden het wel de moeite van het spelen waard. Seb en Leonie keerden huiswaarts en de overgebleven spelers stortten zich op Cannes. Het leek erop dat Ronald I erg goed ging, vooral toen Monique nog een voorzetje gaf. Dit was echter ook in haar voordeel, zodat beiden met de productie van films konden beginnen. Rutger had echter een eigen netwerkje opgezet en produceerde de ene film na de andere. Ronald I had alles gereed voor dezelfde films, maar hij kon maar geen contact krijgen met de producent. Daardoor produceerde hij moeizaam andere films. Monique had diverse films op de plank liggen, maar zij had weer geen contacten in Cannes. Rutger lag ruim op kop en kon het spel beëindigen. Hij vond echter dat het spel langer moest duren, zodat Monique de andere heren nog voorbij kon stevenen. Dit werd niet op prijs gesteld door deze heren, omdat daar voor Rutger geen enkel voordeel in zat. Monique wist in haar extra beurt contacten te leggen met Cannes en kon haar geproduceerde films alsnog vertonen. Daarmee haalde ze Jeroen en Ronald I in. Eindstand: Rutger 36, Monique 28, Ronald I 19, Jeroen 17. Ondanks het rare einde van het spel deze keer, kon iedereen het principe erg waarderen. Een aan te raden spel. Jammer dat de kwaliteit van de afbeeldingen een beetje afbreuk doet aan dit prima spel.

Spellensessies overzicht


22 juni 2003

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 18.30u. Spelers: Jeroen, Monique en Ronald I. Monique had lekker gekookt en na de maaltijd wilden Jeroen en Ronald I graag Age of Steam spelen. Rutger kon helaas niet komen en Monique speelde daarom maar mee. Ze stond niet echt te trappelen om Age of Steam te gaan spelen. Direct bij het begin van het spel raakten Ronald I en Jeroen met elkaar in conflict. En omdat Jeroen een niet zo handige stad had gebouwd was het een erg intens gevecht. Monique hield zich wijselijk afzijdig en kon zo snel aan een voorsprong werken. Ronald I had nog een kans om het tij te keren en hij bood dan ook flink op tegen Jeroen.  Jeroen bood echter verder door, waardoor Ronald I kansloos voor de overwinning werd. De rest van het spel bleef hij vechten tegen faillissement. Jeroen probeerde nu bij Monique in te breken, maar dat wilde niet echt lukken. Monique kon bijna freewheelend naar de overwinning. Eindstand: Monique (72+29=) 101, Jeroen (48+26=) 74, Ronald I (15+22=) 37. Een spel dat zeker vaker gespeeld moet gaan worden. Vooral in het begin van het spel moet je heel erg op je tellen passen. Een klein foutje kan je dan al ver terugwerpen. Je moet je toekomstige acties goed plannen en uitrekenen. Niet een spel om zomaar op tafel te leggen. Monique had zich toch ook prima vermaakt.

Spellensessies overzicht


21 juni 2003

Locatie: bij Rutger in Uithoorn vanaf 12.30u. Ter gelegenheid van de verjaardag van Rutger. Ronald I was de eerste, gevolgd door Jeroen en Monique. Rutger moest nog wat boodschappen doen en toen hij wegwilde kwamen ook Seb en Leonie al aan. Monique ging met Rutger mee boodschappen doen, de rest speelde Cannes. Jeroen verzorgde met behulp van de spelregels een uitleg. Het duurde dan ook wat langer voordat er begonnen kon worden. De opbouw van het netwerk kon beginnen en Ronald I kreeg daarbij al snel een kleine voorsprong. Er konden echter voortdurend geen films worden gemaakt, dus liep iedereen weer in. Seb was de eerste die een tegel aanlegde waarmee films konden worden geproduceerd. De anderen zaten echter lang niet in de buurt. Vlak daarna zorgde Leonie voor de volgende mogelijkheid. Ronald I kon daar goed van profiteren. Jeroen was daar niet blij mee. Seb was aan de andere kant lekker bezig met zijn films en alleen Ronald I wist daar nog in te breken. Maar het was te laat. Eindstand: Seb 46, Ronald I 41, Jeroen 31+, Leonie 31. Een erg vermakelijk spel dat veel te weinig wordt gespeeld. Op verzoek van Leonie had Jeroen RoboRally meegenomen. Seb ging met Monique en Det El Grande spelen en Rob schoof aan bij de rest voor RoboRally.

(13K)

Jeroen ging als een speer van start en Ronald I volgde hem ondanks een klein foutje op kleine achterstand. Toen maakte Ronald I een groot foutje, waarmee hij weer opnieuw kon beginnen. Jeroen lag op kop, gevolgd door Leonie. Ronald I had al snel Rob weer bijgehaald. De kop was echter te ver weg en Leonie wist Jeroen zelfs nog in te halen. Alleen bij het eindpunt had ze het even moeilijk.

(25K)

Ronald I gaf nog een suggestie en Leonie had precies de juiste kaarten om deze op te volgen. Daardoor was ze als eerste aan de finish. Jeroen volgde niet lang daarna. Ronald I en Rob hadden echter veel meer tijd nodig. Ronald I leek de beste kansen te hebben, maar doordat hij nogal beschadigd was, had hij telkens niet de goede kaarten. Wat hij ook probeerde, het lukte niet. Rob was inmiddels erg dichtbij en wist uiteindelijk toch nog de derde plaats bemachtigen.

Voor het eten werd er nog een kort spelletje 6Nimmt gespeeld. Rob en Seb waren erg inhalig met punten en na de eerste ronde stapte ook Sacha nog in. Ze kreeg het gemiddelde aantal strafpunten van de andere spelers bijgeschreven. De tweede ronde waren Rob en Seb weer erg inhalig en het spel had meteen al zijn eindpunt bereikt. Eindstand: Det 8, Leonie 9, Jeroen 12, Sacha 21, Monique 30, Ronald I 33, Seb 47, Rob 83. Rob had nog steeds een trauma van het NK bordspellen, waarbij hij ook overal laatste werd. Zou het ooit nog goedkomen ? Het was tijd voor de barbecue. 

(12K)

Er waren inmiddels nog veel meer gasten gearriveerd. Er was veel vlees en er waren diverse salades, sauzen, brood en nog veel meer. Het weer was prima en iedereen liet het zich goed smaken. 

(12K)

Na het uitbuiken was het voor een deel van de gasten weer tijd voor een spel. Ronald I legde Sacha en Willem New England uit. De eerste keer is dit spel erg aftasten. Ronald I gebruikte de tactiek van Leeuwenhart om de voorganger tegen te werken en dat leek te werken. Sacha kreeg niet voldoende speelruimte om zich te kunnen ontwikkelen. Willem ging zijn eigen gang en kwam steeds beter in het spel. Het was echter te kort om Ronald I nog te bedreigen. De volgende keer zal iedereen het weer heel anders gaan aanpakken, was de belofte. Eindstand: Ronald I 37, Willem 32, Sacha 24. Henk-Jan wilde graag een spel spelen en uiteindelijk werd RoboRally op tafel gezet. Monique speelde alvast voor Rutger en verder deden Ronald I, Ronald II en Jeroen mee. Voor Ronald II en Henk-Jan was het spel nieuw. Opnieuw was het Jeroen die als een speer vertrok. Ronald I kon weer goed volgen. Ronald I kreeg het flink aan de stok met Monique en moest zich uiteindelijk tijdelijk uitschakelen. Voor Monique was de dag echter te lang en toen Rutger niet kwam overnemen, stapte ze vermoeid uit het spel. Ronald II en Henk-Jan kregen het spel beter onder de knie, maar liepen toch telkens weer onder de plethamers. Eindstand: 1) Jeroen, 2) Ronald I, 3) Ronald II, 4) Monique, 5) Henk-Jan. Tijd om naar huis te gaan na een geslaagde verjaardag.

 

Spellensessies overzicht


19 juni 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique, Arthur, Seb, Leonie, Rutger en Ronald I. Arthur was de eerste en even later waren ook Jeroen, Monique en Rutger aanwezig. Ronald I stelde voor om een kort spelletje King Lui te spelen. De uitleg ging snel en er kon worden begonnen. Nog niet iedereen was bij de les en soms werd er daarom voor de beurt gespeeld. Langzaam maar zeker ging het beter en kwam iedereen ook beter in het spel. Vlak voordat het spel was afgelopen verschenen ook Seb en Leonie. Arthur had zich vooral met draakje Emerald beziggehouden en had daarom weinig punten verzameld. Rutger had er niet veel meer. De top 3 zat er dicht bij elkaar. Eindstand: Ronald I 52, Jeroen 51, Monique 48, Rutger 29, Arthur 21. Ronald I deed net alsof hij het allemaal zo had gepland. Met zeven spelers was de keus: splitsen in twee groepen of iets met zeven spelers. Leonie stelde Machiavelli voor. Iedereen had het al eens gespeeld, maar toch waren enkele details alweer wat weggezakt. Tijdens het spel kwamen deze wel weer naar boven. Ronald I en Leonie spaarden vooral veel kleine gebouwen, Arthur en Rutger richtten zich op dure gebouwen. Het begon spannend te worden en aangezien Arthur niet al te laat weg wilde, kon het spel niet te lang meer duren.  Ronald I kreeg de kans om het spel uit te maken. Hij telde de scores van de anderen niet goed genoeg en maakte het spel uit. Daarmee ging de winst naar Rutger. Eindstand: Rutger 28, Monique 26, Ronald I 24, Arthur 20, Seb 20, Leonie 19, Jeroen 17. Alleen Ronald I, Seb en Monique haalden bonuspunten voor 5 verschillende kleuren. Voordat Arthur huiswaarts keerde speelde hij nog voor Sinterklaas met enkele Identity Games spelletjes. Er werd nog even nagekletst, waarbij de vragenkaartjes van het sprookjesspel en het 2001 nieuwsspel werden gebruikt. Daarna gingen ook Seb en Leonie naar huis. Jeroen, Rutger en Ronald I speelden nog enkele zetten van Age of Steam. Rutger bouwde een lang recht spoor in de veronderstelling dat dit nog kon worden afgetakt. Dat bleek niet het geval, waardoor zijn strategie in de knoop kwam. Ronald I lag direct al achter met inkomen, maar had aan een strategie op langere termijn gewerkt. Jeroen had in het begin duidelijk de beste keuzes gemaakt. Een spel dat binnenkort zeker uitgebreid gespeeld gaat worden.

Spellensessies overzicht


13 juni 2003

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie, Rutger en Ronald I. Ronald I en Rutger zouden veel later komen. De anderen speelden daarom eerst maar Leeuwenhart. De te volgen strategie bleek inmiddels redelijk duidelijk. Tegen het einde van het spel kwamen Ronald I en Rutger binnen. Jeroen had gelukkig Clans meegenomen en dat zou tweemaal gespeeld worden. De eerste keer liet Jeroen schieten. Hij kon precies de tactiek van Ronald I volgen. Dat leek prima uit te pakken, maar ineens begon het langzaam mis te gaan en werd het nog erg spannend. Seb hield maar vol dat hij geen tactiek gebruikte, maar uiteindelijk won hij toch het spel. Eindstand: Seb 41, Rutger 40, Ronald I 39, Leonie 37. Leonie had geprobeerd erg veel fiches te verzamelen, maar dat werkte duidelijk niet. De tweede ronde liet Seb schieten. Ook nu ging het lange tijd gelijk op. Rutger en Ronald I waren in de veronderstelling dat Jeroen de zwarte kleur had, maar aan het eind bleek hij toch rood te hebben. Rood had heel lang ver achter gelegen, maar Jeroen had zich erg goed terug weten te knokken naar een tweede plaats. Omdat Leonie tegen het einde nog even wat goede tips kreeg, was het Rutger die de winst pakte. Een waardevolle les. Hopelijk wordt die morgen goed gebruikt. Eindstand: Rutger 55, Jeroen 50, Ronald I 49, Leonie 49. Inmiddels was het in de tuin zo donker geworden dat de kleuren bijna niet meer te zien waren. De avond werd afgesloten in afwachting wat het NK van de volgende dag zou gaan brengen.

Spellensessies overzicht


12 juni 2003

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Sacha, Seb, Leonie, Rutger en Ronald I. Ronald I had Leeuwenhart meegenomen. Aangezien het maar met 4 spelers gespeeld kon worden, liet Ronald I zijn deelname schieten. Leonie kwam wat later. Diverse strategieën werden uitgeprobeerd en na afloop geanalyseerd. Daarna ZooSim. Leonie was inmiddels ook aangekomen. Rutger en Jeroen lieten nu hun deelname schieten.  Zij deden een poging met Lunch Money. Seb kwam absoluut niet in het spel. Hij zat overal naast en het werd van kwaad tot erger. Sacha had alles prima op orde en won met gemak. Ronald I en Leonie streden fel om de tweede plaats en eindigden uiteindelijk gelijk. Eindstand: Sacha 124, Leonie 90, Ronald I 90, Seb 53. Een kort avondje, waarop ook nog de nodige trouwfoto's van Seb en Leonie te bezichtigen waren.

Spellensessies overzicht


7 juni 2003

Locatie: bij Armand en Tamara in Leiden vanaf 16.00u. Spelers: Een stuk of 25. Pinksterspel. Het lijkt een traditie te gaan worden. Willem en Rutger wilden op het laatste moment ook graag mee en gelukkig was er nog een plekje voor ze. Even na vieren kwamen Ronald I, Rutger en Willem in Leiden aan. Een aantal spelers had er al enkele uren opzitten. Omdat iedereen nog aan het spelen was, werd een nieuw spel uit de kast getrokken: Eiszeit. Ronald I had het al een keer gespeeld en met behulp van de spelregels kon er snel worden begonnen. Willem werd al snel op een flinke achterstand gezet en de strijd leek dan ook te gaan tussen Ronald I en Rutger. Rutger had daarbij telkens een kleine voorsprong. In het begin was het erg aftasten en werden de diverse acties van de spelers door de anderen nagedaan. Pas in de laatste ronde viel de beslissing. Ronald I had een sterke positie opgebouwd bij een tweetal mammoets. Gezamenlijk haalden Rutger en Willem deze mammoets weg. Ronald I hield dus niet veel van zijn positie over. Hij zou zijn positie hebben kunnen behouden als hij zijn kopieerkaart had kunnen gebruiken. Helaas voor hem werd de stapel kaarten net geschud en toen was het over. Willem had echter een zeer goede ronde en kwam zelfs in punten gelijk met Rutger. Doordat Willem meer jagers op het bord had en ook meer stenen, won hij het spel zelfs nog. (Later bleek nog dat er toch nog weer een regel verkeerd was gebruikt: er is een maximum aan het aantal stenen dat elke speler in voorraad mag hebben.) Eindstand: Willem 53 (10,4), Rutger 53 (5,1), Ronald I 46 (6,1). Inmiddels waren er wat spelers klaar en Willem wilde graag Diplomacy spelen. In de kast werd in eerste instantie alleen Colonial Diplomacy gevonden. Dat zagen de spelers wel zitten. Willemien wilde ook graag meedoen en later schoof ook nog Guido aan. Beiden hadden het standaard spel ooit wel eens gespeeld, maar een korte opfriscursus was op zijn plaats. Toen het spel eenmaal begonnen was, bleek dat er nog wel meer spelers interesse hadden gehad. Er werd zonder optionele regels gespeeld (zoals de spoorlijn) en het onderhandelen werd openlijk aan tafel gedaan om het spel wat te versnellen. Willem speelde met Rusland en Frankrijk, Rutger met Turkije en Japan, de rest kreeg ieder één land toebedeeld: Engeland voor Willemien, China voor Guido en Holland voor Ronald I.  Uit El Grande werden gekleurde blokjes gehaald om de centers te markeren. Guido werd al snel in de verdrukking gebracht door Willem en Rutger. Willemien plaatste op allerlei plaatsen speldenprikjes. Willem bleef maar klagen dat hij het moeilijk had. Ronald I kroop heel stilletjes uit zijn hoek, terwijl hij adviezen gaf aan Guido en Willemien. Guido had het erg moeilijk, maar Ronald I verzekerde hem dat hij vooral niet moest opgeven. Rutger leek Turkije op te geven en zich vooral te concentreren op Japan. Willem had het met Frankrijk erg lastig tegen de vloten van Ronald I en Willemien. Even leek het erop dat Ronald I en Willemien zelf in conflict kwamen, maar dat werd onderling opgelost. In het conflict met Rutger om enkele eilanden dacht Ronald I iets te makkelijk er vond Rutger een oplossing voor zijn probleem, tot tweemaal toe. Daarmee gaf Ronald I de overwinning uit handen. In het jaar 1892 werd besloten het spel te beëindigen, omdat de avond al vorderde. Het spel was ook nog onderbroken geweest voor een nasi maaltijd met ijs als toetje. Toen het laatste jaar gespeeld was, bleek Rutger met Japan te hebben gewonnen. Eindstand: Rutger 13/4, Willemien 12, Ronald I 10, Willem 9/5, Guido 5. Het was tijd om van spelers te wisselen. Rob en Det wilden graag ZooSim nog even proberen en Tanya schoof daarbij aan. Zij kende alleen het prototype, dus zorgde Ronald I voor de spelregel uitleg. In de eerste ronde speelde Rob het beste en hij pakte dan ook maar liefst 7 bezoekers. Ronald I bleef op slechts 2 steken. In de tweede ronde haalde Det Rob bij en Ronald I en Tanya bleven enigszins achter. In de derde ronde kwam Ronald I ook bij en bleef alleen Tanya op achterstand. De inspanning was echter te groot geweest voor Ronald I, waardoor hij in de vierde ronde ver terugviel. In de laatste ronde scoorde Rob veruit het beste met 10 bezoekers, terwijl de rest er elk 7 had. Het was dan ook geen verrassing dat Rob de winnaar werd. Eindstand: Rob 128, Det 107, Tanya 97, Ronald I 86. Het was helaas alweer tijd om huiswaarts te keren. Armand en Tamara werden bedankt voor de gezellige dag en de afspraak voor volgend jaar werd al min of meer gemaakt.

Spellensessies overzicht


5 juni 2003

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique, Seb, Leonie, Rutger en Ronald I. Seb en Leonie waren terug van huwelijksreis en dus werd er eerst naar de verhalen geluisterd. Rutger zou wat later komen, dus werd gekozen voor een niet al te lang spel: Adel Verpflichtet. Seb en Leonie kenden dit spel nog niet, dus legde Jeroen het spel uit. Dat ze het spel niet kenden was niet te merken, want ze schoten naar voren. Alleen Monique kon nog enigzins volgen. Ronald I deed alles net verkeerd en bleef heel lang op het startpunt staan. Gelukkig kon hij tweemaal zijn detective inzetten en hij liep dan ook snel in. Maar toen was het gedaan. Seb liep nu snel uit en kwam als eerste (en enige) aan tafel terecht. Jeroen rekende erop als tweede te eindigen, maar Monique had in haar laatste beurt nog een oud verzamelstuk van Seb gestolen. Zij wist daarmee de grootste verzameling te maken, net voor Jeroen, gevolgd door Ronald I, die er ook nu weer net naast zat. Eindstand: Seb +4, Monique -7, Leonie -7, Jeroen -8, Ronald I -14. Seb en Leonie moesten ZooSim nog een keertje oefenen. Monique liet het spel even aan zich voorbij gaan. Ronald I begon erg sterk, terwijl Jeroen geen enkele tegel wist te kopen. In de tweede ronde zakte Ronald I echter af en deze klap wist hij niet meer te boven te komen.  Hij had veel uitgegeven voor een tegel die eigenlijk toch niet zo goed bleek te zijn. Jeroen probeerde wanhopig om weer bij Seb en Leonie in de buurt te komen, maar het verschil was te groot. Eindstand: Leonie 103, Seb 102, Jeroen 98, Ronald I 70. Inmiddels was ook Rutger gearriveerd, wat later dan verwacht. Hij had Blokus nog nooit gespeeld en op voorstel van Ronald I werd dit spel dan ook te voorschijn gehaald. Seb en Leonie waren inmiddels naar huis. Het was voor Rutger erg wennen en bepaalde tactieken had hij nog niet door. Monique wist gemakkelijk te winnen, omdat Ronald I en Jeroen elkaar behoorlijk dwars zaten. Eindstand: Monique -5, Jeroen -16, Ronald I -17, Rutger -28. Rutger wilde het nog wel een keertje doen. Ook nu werd hij weer laatste: Ronald I -5, Jeroen -8, Monique -17, Rutger -18. Rutger dacht het nu door te hebben en wilde nog een revanche. Hij deed het nu inderdaad een stuk beter en wist inderdaad de winst te grijpen. Nu waren het Monique en Ronald I die in de achterhoede aan het strijden waren. Jeroen had op een veel betere eindscore kunnen komen, maar dan was de eindscore van Rutger nog veel beter geweest. Dat wilde Jeroen niet toestaan en daarom blokkeerde hij Rutger en gaf zo zijn eigen kansen op een betere score weg. Eindstand: Rutger -9, Jeroen -11, Ronald I -18, Monique -23.

Spellensessies overzicht


1 juni 2003

Locatie: bij Rob en Det in Zeeland vanaf 11.30u. Spelers: Jeroen, Monique, Rob, Det en Ronald I. Jeroen en Monique waren blijven slapen, dus toen Ronald I arriveerde werd er al driftig gespeeld. Daarna was het tijd voor Das Geheimnis der Abtei. Een soort Cluedo spel, waarbij de spelers moeten uitvinden wie de dader is. Groot verschil met Cluedo is dat de daderkaarten van speler wisselen, zodat het lastig is bij te houden waar de kaarten zijn gebleven. Vier beurten lang is iemand startspeler en aan het begin van zijn beurt moet deze met een belletje rinkelen. Als hij dat vergeet, moet hij terug naar de kerk en boetedoening doen. Dat komt neer op het overslaan van een beurt. Elke beurt mogen de spelers 2 stappen lopen en afhankelijk van de locatie kan er informatie worden vergaard. Na vier rondes moet iedereen terug naar de kerk voor een mis en de startspeler wisselt. Ronald I begon als startspeler. Det was de volgende startspeler. Zij vergat echter tweemaal met het belletje te rinkelen en moest zodoende tweemaal een beurt overslaan. De enige manier om punten te verzamelen is het doen van een beschuldiging. Ronald I was de eerste die een beschuldiging deed. Hij twijfelde tussen het beschuldigen van de slanke monniken of de Benediktijners. Hij koos voor het laatste. Vlak daarna deed Jeroen een beschuldiging. Hij dacht de dader te weten en dat bleek correct te zijn. Daarmee was het spel afgelopen. Jeroen scoorde 4 punten en won het spel. Ronald I had de verkeerde keuze gemaakt en eindigde met -1 punt als laatste. Eindstand: Jeroen 4, Det 0, Rob 0, Monique 0, Ronald I -1. Een aardige variant op Cluedo, maar verder niet spectaculair. Monique had nog nooit Edel, Stein & Reich gespeeld en aangezien dat ook met 5 gespeeld kon worden, was dat een goede keuze. Monique wist nog niet goed wat nu goede keuzes waren en daardoor fietste ze er in het algemeen gemakkelijk tussendoor en scoorde aan de lopende band. Ronald I zat ook lekker in het spel en maakte de ene goede keuze na de andere. Jeroen probeerde Monique en Ronald I bij te benen, maar hij viste net te vaak achter het net. Rob en Det kregen eigenlijk geen vaste grond onder de voeten en grepen bijna voortdurende naast de prijzen. Eindstand: Ronald I 88, Monique 71, Jeroen 50, Det 38, Rob 35. Een leuk afwisselend spel met aardige keuzemogelijkheden. Det wilde graag Die Seidenstrasse spelen. De spelers reizen daarbij van China naar Venetië en proberen onderweg zo veel mogelijk geld te verdienen. In je beurt speel je een kaart op jezelf uit of je speelt een eerder gespeelde kaart op iemand anders uit. Zo moet je dus de tegenstanders ook helpen. Je mag maximaal drie kaarten voor je hebben liggen. Daarna ben je verplicht een kaart op iemand anders uit te spelen. Monique vertrok als een speer en nam een gigantische voorsprong. Alleen Det kon haar een beetje volgen. Ronald I en Rob lagen ver achter. Monique lokte zo natuurlijk wel uit dat ze veel tegenslag te verduren kreeg. Rob en Ronald I kwamen opzetten en sprongen naar de kop. Nu was het Ronald I die de tegenslag kreeg. Jeroen bleef eigenlijk telkens in het midden hangen. Uiteindelijk waren het Rob en Monique die om de winst gingen strijden. Eindstand: Rob 78, Monique 73, Jeroen 69, Det 44, Ronald I 41. Een aardig spel, maar het duurt te lang voor wat het te bieden heeft. Tijd voor iets luchtigers: Korsar. Rob en Det bleken het altijd enigszins verkeerd gespeeld te hebben. Gelukkig kwamen de spelers er snel achter, zodat het spel correct gespeeld kon worden. Monique wist weer ongemerkt het ene na het andere schip binnen te halen. Ronald I had enkele grote schepen, maar die werden van alle kanten aangevallen. Hij wist ze nog enigszins te verdedigen, maar het lukte maar niet om ze binnen te krijgen. Tegen het eind van het spel probeerde Ronald I met een piratenleider het grote schip van Jeroen in te pikken, maar deze aanval werd afgeslagen, waardoor Jeroen met ruime voorsprong winnaar werd. Rob was de enige die nog 4 strafpunten in zijn handen had. Eindstand: Jeroen 30, Monique 19, Det 16, Rob 13, Ronald I 11. Het volgende spel dat op tafel kwam was Formel Fun. Met vijf spelers kreeg iedereen twee auto's. Direct vanaf de start kwam Jeroen in problemen en hij was na twee rondes al beide auto's kwijt. Daar was hij niet blij mee. Voor de rest ging het er een stuk spannender aan toe met steeds wisselende koplopers. Iedereen had zijn sterke en zwakke momenten. Uiteindelijk ging de finale tussen Ronald I en Det. Ronald I had inmiddels de benodigde kaarten verzameld en spoot er vandoor. Met behulp van een turbo schoot hij ver over de finish en werd hij onbereikbaar voor Det. De bonuspunten bezorgden hem de overwinning. Eindstand: Ronald I 17, Det 15, Rob 14, Monique 10, Jeroen 3. Het was tijd om wat te gaan eten. Det ging naar het dorp met de bestellingen, Rob pakte vast wat spullen voor zijn terugreis en de rest vermaakte zich wat met een bal. Het was heerlijk weer in het zonnetje. Toen Det weer terugkwam liet iedereen zich de vette hap heerlijk smaken. Na het eten een korte wandeling met de honden door de natuur. Zonder Rob werd een kort spelletje Herr der Fritten gespeeld. Iedereen krijgt een stapel kaarten met ingrediënten en door middel van een dobbelsteen wordt bepaald welk gerecht gemaakt moet gaan worden. Diegene die dat kan mag bepalen wat het volgende gerecht wordt, of met de dobbelsteen gooien voor een willekeurig gerecht. In het laatste geval kun je kaarten verzamelen als anderen het gerecht niet kunnen maken. Dat is meteen ook de enige invloed die je op het spel hebt. Ronald I kon met wat geluk enkele dure gerechten maken, terwijl Jeroen helemaal niets wist klaar te maken. Hij koos er dan maar voor om kaarten te verzamelen. Maar dat was niet zo slim omdat Det het spel nu uit kon maken. Daardoor eindigde Jeroen op -38 punten. Hij vond het een verschrikkelijk spel. Ronald I kon het beamen, hoewel hij er met een redelijk hoge score nog goed vanaf kwam. Eindstand: Det 34, Ronald I 24, Monique 12, Jeroen -38. Eigenlijk moesten vier rondes worden gespeeld, maar dat konden Jeroen en Ronald I niet opbrengen. Inmiddels was Rob ook weer beschikbaar voor een spelletje. Dat zou meteen het laatste spel van de dag worden: Piratenbucht. Rob had de pech om de eerste 8 keer een bezet eiland te kiezen en hij werd dan ook telkens verslagen. Monique en Jeroen  wisten veel roem te vergaren, terwijl Ronald I werkte aan een sterk schip. Monique wist met haar nieuwe kanonnen veel tegenstanders te verschalken. Ronald I waagde een poging de piraat te verslaan. Hij had een sterk schip en kwam in de nevel aanzetten. Maar helaas gooide Jeroen te goed en werd Ronald I verslagen. Daarmee verloor hij meteen de kans op de overwinning. In de laatste beurt versloeg Jeroen Monique, maar Ronald I wist met een speciaal wapen Jeroen te verschalken. Dit mocht niet baten, maar het gaf nog wel een verrassend einde aan het spel. Eindstand: Monique 43, Jeroen 39, Det 36, Ronald I 26, Rob 15. Iedereen was het er over eens dat als je in het begin wat tegenslag krijgt, je er eigenlijk niet meer bovenop kunt komen. Verder is het een vermakelijk spel met een behoorlijke geluksfactor. Leuk om af en toe eens te spelen. Inmiddels was het tijd om de terugreis te aanvaarden. Een gezellige dag was ten einde en iedereen was flink door de zon te pakken genomen. Overall had Monique het het beste gedaan, hoewel ze alleen het laatste spel had weten te winnen. De meeste eerste plaatsen waren voor Ronald I en Jeroen en de meeste laatste plaatsen waren voor Ronald I. Monique en Det zijn geen enkele keer laatste geworden.

Spellensessies overzicht


29 mei 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 12.00u. Spelers: Arend, Milly en Ronald I. Na de spellenverzameling van Ronald I te hebben bewonderd was het tijd voor het eerste spel. Aangezien Die Fürsten von Florenz goed was bevallen stelde Ronald I voor om Puerto Rico te gaan doen. De hoeveelheid regeltjes leek even overweldigend te zijn, maar na 2 rondes spelen, bleek het allemaal mee te vallen. De drie spelers volgden elk een verschillende strategie. Arend ging snel koffie produceren, Milly probeerde veel verschillende goederen te produceren, terwijl Ronald I een maïs monopolie wist op te bouwen. Toen Ronald I ook nog de haven wist te bouwen, stroomden de overwinningspunten binnen. Arend maakte echter goed gebruik van zijn koffie en de fabriek die hij wist te bouwen. Hij had geld in overvloed en wist als eerste en enige een groot gebouw te bouwen. Ronald I zag in dat hij het spel snel moest beëindigen en het leek erop dat hij daarmee zou winnen. Arend wist echter precies gelijk te eindigen en pakte de winst door zijn 3 overgebleven dubloenen. Eindstand: Arend (21+17+8=) 46 (3), Ronald I (34+12+0=) 46 (0), Milly (20+13+0=) 33. 

(10K)

Arend

Milly en Arend waren ook geïnteresseerd in ZooSim, dus dat was het tweede spel dat op tafel kwam. Hierin bleek Arend niet te stoppen. Hij bouwde een prachtig park met de ene rondgang na de andere. Milly had haar park niet zo goed opgebouwd, maar wist toch voldoende meerderheden te behouden om punten te scoren. Ronald I had wel de nodige rondgangen, maar raakte na een goede tweede ronde steeds meer bezoekers kwijt en eindigde uiteindelijk roemloos als laatste. Eindstand: Arend 190, Milly 138, Ronald I 106. Het was tijd voor even iets luchtigs tussendoor. Coloretto dus. Arend speelde hierin veel te voorzichtig, bang om veel strafpunten te pakken. Ronald I maakte zich daar niet veel zorgen om en pakte vooral veel kaarten. Dat blijkt toch in het algemeen iets beter uit te pakken gezien zijn scores van 40, 47, 47 en 45. De eerste twee rondes kon Milly goed volgen, maar daarna zakte ze toch iets af. Arend herpakte zich in de laatste ronde met een score van 41, maar hij eindigde op grote achterstand. Eindstand: Ronald I 179, Milly 155, Arend 139. Ondanks de eenvoud van het spelletje waren alle spelers er erg enthousiast over. 

De spellenverzameling werd weer doorgenomen en De Veilingmeesters van Amsterdam kwam naar voren. Arend gaf vanaf het begin veel geld uit en wist alle bonussen op het bord te verzamelen die hij maar kon krijgen. Ronald I volgde zijn beproefde strategie van het pakken van de winst in telkens het grootste werelddeel, de grootste wijk in Amsterdam en de verst gevorderde goederenmarkt tegen zo laag mogelijke kosten. De enige bonussen die hij haalde waren voor enkele bruggen. Doordat Milly zich concentreerde op de andere gebieden, wist Arend bijna overal een tweede plaats te verkrijgen en bleef het geld binnenstromen. Daarmee behaalde hij eindelijk de winst. Eindstand: Arend 1.740.000, Ronald I 1.660.000, Milly 1.340.000. Arend was erg enthousiast over het spel, Milly wat minder. Weer even iets luchtigers: Too Many Cooks. Dit spel was reeds bekend bij Arend en Milly. De eerste ronde speelde Arend zijn No Soup kaart en wist geen enkele slag te halen. De tweede ronde volgden Ronald I en Milly met No Soup en Arend kon zijn Pepersoep kaart wegspelen. Ronald I kreeg een gigantische slag van een kaart of 15 en zag al zijn punten in het niets verdwijnen. Ook Milly kwam op 0 uit. De voorsprong van Arend was inmiddels aanzienlijk. In de volgende rondes werden bijna geen punten gescoord en Arend haalde slechts minimale strafpunten. Eindstand: Arend 10, Milly 3, Ronald I 2. Het was tijd voor een echte maaltijd. Toen dat naar binnen was gewerkt liet Ronald I Rasende Roboter zien. Dit puzzelspel ging wat te snel voor Milly, maar Arend had het snel door. Na enkele puzzels werd besloten het spel niet verder af te maken en Arend werd als winnaar aangewezen. Tot slot van de avond Tikal. Het was te merken dat het al wat later op de dag werd. De concentratie liep wat terug en de denktijden liepen op. De spelers die niet aan de beurt waren vermaakten zich met een houten blokkenpuzzel van Jumbo. In de tweede ronde liepen Ronald I en Arend wat uit op Milly. In de derde ronde vergrootten ze de voorsprong, maar onderling bleef het verschil op 2 punten staan. Ronald I sloeg daarna toe, door met zijn leider een tempel te claimen die Arend in zijn macht dacht te hebben. Dit verschil kon hij nergens meer goedmaken en uiteindelijk pakte Ronald I zo de winst. Eindstand: Ronald I 129, Arend 125, Milly 110. De dag was weer ten einde. Ter afsluiting liet Ronald I Arend en Milly nog even puzzelen met Bongo. Milly had dit iets sneller door dan Arend. Er was echter verder geen tijd meer, want de bus moest nog gehaald worden. Een heel geslaagde dag was weer voorbij gevlogen.

(10K)

Milly

Spellensessies overzicht


22 mei 2003

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: JeroenRutger en Ronald I. Rutger was nog niet aangekomen, dus speelden Ronald I en Jeroen een spelletje Crazy Chicken. Jeroen had het al eens eerder gespeeld, maar hij moest toch nog de nodige details opzoeken voordat het spel kon beginnen. Toen het net begonnen was, kwam Rutger binnen. Er werd besloten de ronde af te spelen. Crazy Chicken is een kaartspelletje waarbij de spelers kaarten van dezelfde waarde verzamelen. Deze kunnen op tafel worden uitgespeeld, waardoor ze punten opleveren. De series kunnen echter niet meer worden aangevuld. Als de tegenstander een langere serie op tafel speelt, dan ben je jouw serie kwijt. Ronald I bereikte als eerste de benodigde hoeveelheid series en verpletterde zo de score van Jeroen. Eindstand: Ronald I 75, Jeroen 29. Jeroen stelde voor om Alhambra te gaan spelen. In Alhambra bouwen de spelers elk aan een eigen stad met verschillende kleuren gebouwen en stadsmuren. Op de markt worden 4 gebouwen aangeboden voor verschillende kosten. Er zijn ook verschillende munteenheden en voor elk van de marktplaatsen moet een andere munteenheid worden gebruikt. Als je aan de beurt bent kun je een van de gebouwen kopen of geld uit de bank halen. Als je echter precies gepast weet te betalen, dan mag je nog een keer. Zo kun je ook meerdere gebouwen kopen. Als je het gebouw niet direct aan je stad kunt bouwen, dan kun je het in je reserve leggen en later ten koste van een actie alsnog in je stad bouwen. Viermaal tijdens het spel vindt er een waardering plaats, waarbij de spelers punten scoren voor meerderheden in bepaalde kleuren gebouwen en tevens punten scoren voor de langste muur in hun stad. Ronald I mocht beginnen en hij had het geluk dat hij precies gepast geld had voor 2 gebouwen. Deze voorsprong gaf hij de rest van het spel niet meer uit handen, want hij kon telkens de aanvallen van de anderen afslaan. Jeroen probeerde nog met een hele grote muur extra punten te scoren, maar niet lang daarna hadden zowel Ronald I als Rutger ook een aanzienlijke muur. In de laatste ronde gokte Ronald I nog verkeerd bij het verkrijgen van geld uit de bank, want anders was zijn voorsprong nog groter geweest.  Eindstand: Ronald I 148, Rutger 120, Jeroen 114. Een aangenaam spel, maar op enkele kleine dingen na toch weer meer van hetzelfde. Op voorstel van Ronald I werd New England op tafel gezet. Voor Rutger was dit nieuw, maar dat was tijdens het spel niet te merken. Jeroen zette in op het blokkeren van Ronald I en het verkrijgen van veel pelgrims. Dat lukte prima. Ronald I ging echter weer voor een snelle voorsprong en wist deze goed te consolideren. Rutger verzamelde bergen met geld en kon zodoende tegen het eind van het spel alles in eigen hand nemen. Hij wist in punten nog gelijk te komen met Ronald I, maar had toch te veel geld uitgegeven. Eindstand: Ronald I 37 (13), Rutger 37 (6), Jeroen 31. Een elegant spel, maar het bracht toch niet het geweldige enthousiasme bij de spelers te weeg. Tot slot van de avond Dschunke. Tot verrassing van Jeroen en Ronald I bleek Rutger het nog nooit gespeeld te hebben. Rutger had het geluk dat hij direct in de eerste ronde al de Tiebreaker wist te verkrijgen en zou daar de rest van het spel ontzettend veel voordeel van hebben. Vooral Jeroen was hier het slachtoffer van. Als hij wanhopig Rutger wist te ontwijken bij de veiling, dan ging hij weer ten onder aan het bod van Ronald I. Het werd van kwaad tot erger. Toch wist hij nog aardig aan te klampen bij de andere twee. Bij de laatste geldtelling stonden Rutger en Ronald I nog gelijk. Ronald I dacht de winst in handen te hebben doordat hij voldeed aan twee bonuskaarten. Rutger scoorde echter nog flink geld en had ook nog een bonuskaart. Nadat het spel was opgeborgen werd er ineens geconstateerd dat was vergeten de bonussen voor kisten op veel verschillende boten mee te tellen. Waarschijnlijk had dit echter geen gevolgen gehad voor de eindstand. Eindstand: Rutger 71, Ronald I 63, Jeroen 56. Voor Rutger en Ronald I was dit het leukste spel van de avond, Jeroen had grote problemen met het veilingsysteem... De avond was weer voorbijgevlogen.

Spellensessies overzicht


18 mei 2003

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 12.00u. Spelers: JeroenRutger en Ronald I. Toen Ronald I en Monique uit de Arena terugkwamen, waren Jeroen, Ronnie, Rutger en Iris net begonnen met Paris Paris. Ronald I las toen onder het genot van een kopje thee de regels van Amun-Re maar door. Toen de spelers klaar waren, schoof hij met Amun-Re aan tafel bij. Korte tijd later waren de regels uitgelegd, maar af en toe moest er toch nog wat nagelezen worden. Hij had de regel gemist dat over het doorschuiven van de startspeler. Halverwege het spel werd de regel eindelijk gevonden en werd Ronnie verlost van de startspelerfiguur. Amun-Re wordt gespeeld over twee maal drie rondes. In elke ronde verkrijgen de spelers een provincie middels een soort veiling. Vervolgens kunnen kaarten, boeren en bouwstenen worden gekocht. Daarna moet goud geofferd worden en tenslotte volgen er inkomsten. De inkomsten zijn o.a. afhankelijk van het aantal boeren en de hoogte van het offer. Met de bouwstenen kunnen piramides worden gebouwd. Na 3 rondes vindt er een waardering plaats. De gebouwde piramides leveren punten op, evenal combinaties van piramides en meerderheden van piramides. Daarnaast zijn er nog bonuspunten te verdienen. Aan het eind van het spel vindt nogmaals een waardering plaats, waarna de winnaar bekend is. In het begin was het nog even aftasten wat nu een goede tactiek was, maar Jeroen wist bij de eerste waardering een flink gat te slaan door maar liefst 12 bonuspunten te verdienen met 3 tempels. In de tweede ronde werd flink geknokt om dichterbij te komen, maar de voorsprong was te groot. Eindstand: Jeroen 42, Ronnie 39, Rutger 36, Iris 35, Ronald I 32. Het spel steekt leuk in elkaar, maar het kwam toch een beetje tam over. Nog niet echt een topper, maar zeker de moeite waard om wat vaker te spelen. Inmiddels waren ook Ellen II en Monique II gearriveerd en zij hadden samen met Monique enkele kortere spellen gespeeld. Het was tijd om eten te bestellen, dus werd de race-chinees gebeld. In de tussentijd was er nog wel tijd voor Carabande met z´n achten. Ronald I stal de show door maar liefst 5 beurten nodig te hebben om van zijn startpositie te vertrekken.  Zijn inhaalrace leidde nog wel even naar de vierde plaats, maar uiteindelijk finishte hij gewoon als zesde, de positie waarop hij ook was begonnen. Monique had een erg goede start en lag na 2 rondes nog op kop. Maar toen begonnen de problemen. Ook Jeroen maakte af en toe onnodige foutjes. Ronnie speelde geconcentreerd en pakte in de laatste ronde de kop en finishte als eerste. Ellen II kreeg een zetje en werd als tweede over de finish geduwd. Rutger en Iris maakten het nog spannend voor de laatste plaats. De gok van Rutger mislukte. Eindstand: 1) Ronnie, 2) Ellen II, 3) Jeroen, 4) Monique, 5) Monique II, 6) Ronald I, 7) Iris, 8) Rutger. Na de Chinese maaltijd werd er weer gesplitst. Ronald I legde Drachendelta uit aan Iris en Monique II en ook Jeroen en Rutger deden mee. Iedereen werd flink tegengewerkt, maar het was toch Ronald I die via de zijkant van het bord als eerste zijn eindpunt bereikte. Hoewel hij nog 1 stapje zou moeten doen, werd Ronald I gefeliciteerd. Hij zou namelijk ook nog startspeler zijn de volgende ronde. Het zou een kwestie van gokken worden, welke actie hij zou mogen lopen. Tot slot van de avond werd Formel Fun op tafel gezet. Ditmaal was het Jeroen die de uitleg op zich nam. Rutger en Ronald I streden telkens om de laatste plaatsen. Ronald I wist zich nog lang te redden, want Rutger verloor als eerste 2 auto's. Daarna 1 van Ronald I en toen zelfs de laatste van Rutger. Iris had de hele race het veld aangevoerd, maar verloor nu toch een auto. Ronald I raakte daarna ook zijn tweede auto kwijt. En ook Iris raakte haar tweede kwijt. Ronald I en Iris bleven in de achterste regionen, terwijl Jeroen en Monique II vrij eenvoudig in het spel bleven. Toch verloren beiden een auto, voordat ook Ronald I zijn laatste auto kwijt was. Jeroen raakte ook zijn tweede auto kwijt en Iris haar laatste. Jeroen schakelde met zijn laatste auto nog wel een auto van Monique II uit, maar de winst gaf ze niet meer uit handen. Ze wist zelf niet hoe ze het spel had gewonnen, maar ze had zich wel vermaakt. Eindstand: Monique 38, Jeroen 35, Iris 24, Ronald I 19, Rutger 7. Het was helaas alweer tijd om naar huis te gaan. 

Spellensessies overzicht


17 mei 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique,  Rutger en Ronald I. Rutger was de hele week ziek geweest en wilde wel weer wat afspreken. De rest was gewillig slachtoffer. Jeroen en Monique waren er eerder dan Rutger en dus werd 24 Game op tafel gelegd. Niet lang na afvang verscheen ook Rutger. In deze versie werd niet altijd naar 24 toe gewerkt, waardoor Ronald I en Rutger nogal eens misgrepen. Monique was duidelijk het snelste met de simpelste kaartjes, Jeroen met de middencategorie en Ronald I met hoogste categorie. Rutger moest het ook vooral van de hoogste categorie hebben, maar daarin was hij toch te langzaam. Jeroen wist toch goed zijn graantje mee te pikken en daarmee de winst. Eindstand: Jeroen 76, Ronald I 57, Monique 37, Rutger 18. Rutger wilde met iets luchtigs beginnen, dus stelde Ronald I Struggle voor. 5 speelstenen worden door middel van 5 pokerdobbelstenen verplaatst. Iedere speler heeft een geheime volgorde waarin de stenen het eindpunt moeten bereiken. Het begin was vooral aftasten. Ronald I en Jeroen hadden beiden dezelfde steen op de eerste plaats en dat was ook te merken. Daarna werd het wat rommeliger. Vooral de strijd om de laatste twee stenen was leuk om te zien. Jeroen en Rutger hadden voorkeur voor de ene volgorde en Ronald I en Monique voor de andere. Aangezien de spelers om en om zaten bleef het lang onzeker welke volgorde het zou worden. Ronald I had de gelukkigste worp en won daarmee het spel. Eindstand: Ronald I 30, Monique 20, Rutger 20, Jeroen 10. Rutger had al tijden gevraagd om Goldrush te spelen (jeugdsentiment) en daar was nu mooi gelegenheid voor. Met behulp van een dobbelsteen lopen de spelers over een bord vol kaartjes.  Deze kaartjes kunnen goudmijnen of mogelijke goudmijnen bevatten of allerlei andere ongein. De goudmijnen moeten worden geregistreerd in het dorp en leveren vervolgens voor de eigenaar bij aankomst telkens 1 goudklompje op. Wie als eerste 5 goudklompjes bij de bank heeft afgeleverd, wint het spel. Je kunt echter ook goudklompjes van anderen stelen. Rutger en Jeroen wisten 2 mijnen van Ronald I te stelen, die daarom maar op goudjacht ging. Ook Jeroen kwam er tijdens het klagen (dat het spel op ganzenbord leek) achter dat jagen op goud nog niet zo slecht was. Een gevecht vindt namelijk ook gewoon met de dobbelsteen plaats. Het was uiteindelijk Jeroen die de gelukkigste worp had en zijn 5e klompje binnenbracht. Hij was blij dat de beproeving was afgelopen. De rest had zich echter wel vermaakt, maar het duurde wel wat lang. Het was al laat en Monique liep op haar laatste benen. Om toch nog met een goed gevoel de avond af te sluiten vroeg Rutger of hij 1830 mocht uitleggen. Er werd besloten enkele rondes te spelen, zodat het spel een volgende keer echt op tafel kan komen. Rutger probeerde de uitleg te verzorgen, maar liet nog veel vraagtekens achter bij Jeroen en Monique. Ronald I vulde aan uit zijn geheugen en met het regelboek. Langzaam kwam er wat vorm in het verhaal en ondersteund door al dan niet per ongeluk gegeven foutieve adviezen ging het spel aarzelend van start. Het was echter al snel duidelijk dat er veel bij komt kijken en dat er een goed spel in zit. Na enkele rondes werd de tussenstand opgenomen. Het was duidelijk de Rutger en Ronald I het al eerder hadden gespeeld, maar ook de slechte adviezen hadden in hun voordeel gewerkt. Tussenstand: Rutger 1587, Ronald I 1325, Jeroen 1073, Monique 948. 

Spellensessies overzicht


15 mei 2003

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique en Ronald I. Rutger was ziek en Monique was nog aan het bellen. Dus stelde Ronald I voor om Puerto Rico met z'n tweeën te spelen. Jeroen had dat deze week voor het eerst geprobeerd en dat was goed bevallen. Hij printte nog snel de regels uit via internet en het spel kon beginnen. Het blijkt goed plannen te zijn, omdat je nu beter vooruit kunt denken. Jeroen wist een maïs imperium op te bouwen en met een werf wist hij telkens de maïs te verschepen. Ronald I moest enkele beurten tevergeefs tabak opslaan in zijn pakhuizen en raakte op punten achter. Hij probeerde de puntenmachine van Jeroen te blokkeren door ook maïs te produceren en op te potten. Het spel was echter te snel afgelopen om dat effectief te doen. Als het spel een ronde langer had geduurd was het verschil veel kleiner geweest. Jeroen wist echter precies alle overwinningspunten fiches op te maken. Eindstand: Jeroen (39+18+6=) 63, Ronald I (26+2-+7=) 53. Monique schoof aan voor een spelletje King Lui. Een kaartspelletje waarbij de spelers aan tafel gaan bij Koning Lui. Elke ronde kunnen de spelers kaarten van een bepaald gerecht nemen of wat voedsel aan draakje Emerald geven. Uiteraard eet Koning Lui zelf ook gerechten. Het is natuurlijk niet netjes om meer te eten dan de koning. Dus als je aan het eind van het spel meer kaarten van een gerecht hebt dan de koning, dan levert dat geen punten op. Alle andere gerechten leveren per kaart zoveel punten op als het aantal kaarten dat de koning daarvan heeft. Ronald I maakte in zijn laatste beurt nog een onbegrijpelijke fout, waarmee hij de winst bijna nog weggaf. Eindstand: Ronald I 85, Jeroen 82, Monique 82. Een grappig spelletje, leuk als starter of als sluiter van een spellendag. Jeroen en Monique hadden Paris Paris al eens gespeeld en Ronald I wilde dat ook wel leren. Hij bleek echter beter op de hoogte te zijn van de regels dan de "ervaren" spelers. In dit spel bouw je bushaltes in de stad Parijs en scoort daarmee punten als een kleine of een grote bustour er langs komt. Monique ging heel voortvarend van start, maar werd steeds meer tegengewerkt door de heren. Het leek erop dat Ronald I zichzelf een goede positie in de stad had verworven en daarom werden van hem steeds meer haltes afgebroken. Toen aan het eind van het spel de laatste busroutes werden gereden, pakte Jeroen inderdaad de leiding. De afgebroken bushaltes leveren echter ook nog punten op en Ronald I was verrast hoeveel hij daarmee nog scoorde en dat hij daarmee ook nog de overwinning wist te pakken. Eindstand: Ronald I 56, Jeroen 54, Monique 35. Een lekker snel dynamisch spel. Een tip. Tot slot van de avond Durch die Wüste. Ronald I had het ooit eenmaal gespeeld en wilde het wel weer eens spelen. De spelers laten hun kamelenkaravanen groeien en proberen daarmee waardevolle oases te bereiken en gebieden in te sluiten. Ronald I kwam tussen twee vuren in te zitten en in plaats van voor eigen gewin te gaan, probeerde hij beide andere spelers tegen te werken. Het verdelen van de krachten werkt niet goed en dat was te merken in de eindscore. Ronald I zakte steeds verder weg en maakte bij de eerstvolgende gelegenheid het spel maar af om de score nog enigzins dragelijk te houden. Verrassend genoeg hadden Jeroen en Monique beiden hetzelfde eindtotaal. Een mooie afsluiting van de avond. Nog even nakletsen en dan weer snel huiswaarts.

Spellensessies overzicht


14 mei 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen,  Monique, Arthur en Ronald I. Arthur van Identity Games wilde graag het aankomende spel TombRaider - The Angel of Darkness tonen. Ronald I en Jeroen waren gewillige slachtoffers. Het spelmateriaal was nog in prototype fase, maar het zag er toch al best goed uit. Het bordspel is gebaseerd op het nieuwe computerspel. Daarin moet de hoofdpersoon, Lara Croft, haar onschuld bewijzen. In het spel krijgt ze hulp van haar vriend. De slechterik probeert dat te voorkomen en daarvoor heeft hij de hulp van een bendelid. In het bordspel spelen de goeden tegen de slechten. De goeden proberen bewijzen van onschuld te verzamelen, de slechten proberen specifieke schilderijen te stelen. Maar uiteraard proberen de goeden en de slechten elkaar ook tegen te werken. 

(13K)

Het museum waar het geheel zich in afspeelt wordt telkens willekeurig opgebouwd en pas tijdens het spel wordt bekend hoe de kamers met elkaar verbonden zijn en waar de voorwerpen te vinden zijn. Het spel draait om 3 soorten kaarten: energie (waarde 1-3), kogels (waarde 1-4) en gezondheid (1-4). In een spelbeurt hebben de spelers 3 akties ter beschikking. Voor elke aktie is er de keuze uit het pakken van een kaart of het uitspelen van een serie kaarten. Bij het pakken van een kaart mag de soort worden gekozen, de waarde blijkt pas nadat de kaart is getrokken. Bij het uitspelen van kaarten mag je zoveel kaarten van een soort uitspelen als je wilt. Met energie kun je je speelfiguur verplaatsen, je kunt nieuwe kamers van het museum ontdekken of de gangen veranderen. Met kogels kun je in een rechte lijn op een andere speelfiguur schieten. Met gezondheid kun je je verdedigen tegen de kogels van de tegenstander. Wat nog tegenwerkt is een maximum aantal kaarten van 7. De gevonden voorwerpen in het museum moet je één voor één naar buiten brengen en als het laatste voorwerp wordt opgepakt, gaat een tijdbom in werking. De voorwerpen leveren punten op, evenals het ontdekken van bepaalde kamers. Als je getroffen wordt door het instortende museum levert dat nog een strafpunt op. Het was duidelijk dat Monique Lara Croft zou spelen. Ronald I werd haar medespeler. Jeroen was het bendelid van slechterik Arthur. Ronald I en Monique gingen erg goed van start en Ronald I vond een munitiekamer, waar hij flink kogels insloeg. Toch kwamen Arthur en Jeroen op voorsprong. Ondanks tegenspartelen van Jeroen en Monique kwam de overwinning steeds dichterbij voor de slechten. Arthur pakte het laatste voorwerp en vluchtte naar buiten. Dat Jeroen daarbij werd opgeblazen was slechts een klein detail. Eindstand: Jeroen + Arthur 13, Ronald I + Monique 9. 

(3K) Het spel was de spelers goed bevallen. Vaak vallen licentie spellen behoorlijk tegen, omdat ze snel in elkaar gezet zijn. Het spel biedt leuke mogelijkheden, de samenwerking tussen de spelers vormt ook een leuk element. Door deze samenwerking zal het spel met 3 spelers waarschijnlijk wat minder interessant zijn voor onervaren spelers. De speelfiguren zijn prachtig vormgegeven. 
Arthur had verder ook nog Zeepkistenrace meegenomen. Een snel kaartspelletje, waarin 3 zeepkistenraces worden verreden. De zeepkisten staan achter elkaar bij de start. Elke speler krijgt 8 kaarten: rechte stukken, bochten naar links en bochten naar rechts, van verschillende waardes. De koploper speelt een kaart open uit. De anderen spelen tegelijk gesloten ook een kaart van dezelfde soort. Vervolgens worden de zeepkisten in volgorde van positie bekeken. Als je een kaart van de juiste soort hebt uitgespeeld, dan kun je in ieder geval volgen. Heb je een hogere kaart dan je voorganger, dan haal je hem in. Let op: de voorganger kan zojuist zijn gewijzigd, waardoor je de waarde met een andere voorganger moet vergelijken. Als je geen kaart van de juiste soort hebt, slip je en verlies je een positie. Na 8 kaarten is de finish positie van de race bekend. Wie na 3 races gemiddeld het best heeft gescoord, wint het spel. Je bent erg afhankelijk van de kaarten die je krijgt, maar binnen deze beperking moet je goed overwegen wat je doet. Je moet hoge kaarten tot het einde bewaren, maar dan moet die soort nog wel beschikbaar zijn. Je kunt als koploper snel naar achteren zakken als de andere coureurs allemaal een hogere kaart uitspelen. Ronald I begon het spel goed. Hij begon aan kop, zakte even naar de tweede plek, maar kwam toch als eerste over de finish. Daarna ging het minder en zakte hij flink af. Jeroen reed erg gemiddeld met 3 tweede plaatsen. Toch was het Arthur die het spel wist te winnen. Eindstand: Arthur 5, Jeroen 6, Ronald I 9, Monique 10. Er werd direct om een revanche gevraagd. Opnieuw waren het Jeroen en Arthur die om de winst streden. Nu was het Jeroen die aan het langste eind trok. Eindstand: Jeroen 6, Arthur 7, Monique 8, Ronald I 9. Een simpel snel spelletje, een leuke starter of afsluiter. 

(5K)

Arthur met Lara

Daarna werd er nog even gekletst over spellen en werd een blik geworpen in de rekken vol met spellen van Ronald I. Toch was er nog even tijd voor een spelletje Coloretto. Ronald I vertelde Arthur kort de regels en meteen werd er begonnen. Jeroen en Monique gingen als een speer van start. Arthur moest erg wennen en ook Ronald I had een matige start. De tweede ronde sloeg Ronald I toe en alleen Jeroen kon enigszins in het spoor blijven. De derde ronde hadden Ronald I en Monique weer een dip, terwijl Arthur voor de derde keer zijn eigen score verbeterde. Het leek erop dat Jeroen makkelijk zou gaan winnen. Zeker toen Ronald I in het laatste spel een fout leek te maken, leek de strijd gestreden. Maar ineens kwam Ronald I sterk terug en maakte hij een flinke score. Het was echter niet voldoende om Jeroen nog te bedreigen. Eindstand: Jeroen (32+26+25+32=) 115, Ronald I (22+33+17+37=) 109, Monique (28+15+19+29=) 91, Arthur (16+19+23+19=) 75. Nu was het toch echt tijd om de avond af te sluiten.

Spellensessies overzicht


8 mei 2003

Locatie: bij Rutger in Uithoorn vanaf 20.00u. Spelers: JeroenRutger en Ronald I. Training voor het NK stond op het programma. Helaas moest Monique verstek laten gaan, zodat er geen 4 spelers waren. Toch werden de spellen gespeeld, ook omdat Jeroen Leeuwenhart nog niet kende. Dat was dus meteen het eerste spel dat op tafel kwam. Met 3 spelers begint iedereen met 4 burchten in plaats van 3. Ondanks dat het zijn eerste keer was, wist Jeroen het spel met gemak winnend af te sluiten, nadat Rutger tegen het einde een wel erg mooie voorzet gaf, waarop Jeroen na aanwijzing van Ronald I deze kon inkoppen. Eindstand: Jeroen 41, Ronald I 19, Rutger 13. Jeroen wist niet precies waarom hij nu zo gemakkelijk gewonnen had. Een tweede partij zou dat moeten uitwijzen. Maar eerst ZooSim. Met 3 spelers blijkt dit toch heel anders te spelen dan met 4. Jeroen en Ronald I zaten elkaar voortdurend in de weg, waardoor Rutger enkele malen zelfs een tegel gratis kreeg. Ondanks zijn klagen dat hij niet wist hoe hij zijn dierentuin moest opbouwen, wist hij maar liefst 10 rondgangen in zijn park te bouwen en haalde een indrukwekkende eindscore. Eindstand: Rutger 221, Jeroen 139, Ronald I 78. Jeroen en Ronald I bleven gedesillusioneerd achter. Het lijkt erop dat bij 3 spelers geldt: 2 honden vechten om een been en de derde gaat er mee heen. De voorkeur gaat toch uit naar 4 spelers. Het volgende spel was Clans. Daar lukt het nog niet echt een goede tactiek te verzinnen. Ronald I probeerde wat uit en dat leek beter te werken dan verwacht. Rutger probeerde de anderen te laten geloven dat hij niet had gekeken welke kleur hij had en dat hij maar wat deed. Langzaam maar zeker werd het toch duidelijk dat hij wel wist met welke kleur hij speelde. Zijn tactiek werkte niet, want hij werd laatste. De laatste waardering was dit keer niet beslissend, omdat Ronald I een voldoende grote voorsprong had opgebouwd. Er was nog één mogelijkheid geweest om Ronald I tegen te houden, maar dan hadden beide tegenstanders er aan moeten werken en dat hadden ze er niet voor over. Eindstand: Ronald I 30, Jeroen 22, Rutger 19. Tot slot van de avond nogmaals Leeuwenhart. Dit keer kreeg Ronald I voornamelijk ridderkaarten. Hij bouwde een groep van 8 ridders en boezemde de anderen flink angst in. Hij kreeg echter te weinig murenkaarten en moest met lede ogen aanzien, dat Jeroen zich wist te ontworstelen aan de insluiting. Daarmee haalde Jeroen zijn tweede winst met het spel. Eindstand: Jeroen 25, Rutger 18, Ronald I 13. Het spel lijkt toch te veel afhankelijk van de kaarten die je krijgt. De ene keer alleen maar muren, de andere keer alleen ridders en de derde keer weer niet de benodigde uitbreidingskaarten. Een eigen trekstapel voor elke speler was misschien beter geweest.

Spellensessies overzicht


4 mei 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 13.00u. Spelers: Rob, Det, Sacha en Ronald I. Het belangrijkste was het trainen voor het NK Bordspellen. Sacha had Leeuwenhart nog nooit gedaan, dus daarmee werd begonnen. Ronald I en Sacha kwamen direct met elkaar in conflict in de hoek van het bord. Ronald I wist het conflict weliswaar te winnen, maar zowel Rob als Det hadden daar goed van kunnen profiteren. Sacha had ook nog eens het probleem dat ze maar weinig kaarten kreeg voor het plaatsen van muren en was daardoor een groot deel van het spel machteloos. Ronald I wist een groot tweede rijk te stichten, maar kon zich niet verdedigen tegen Rob, die stukje bij beetje binnendrong. Det probeerde daar nog een stokje voor te steken met een overloper, maar dat mocht niet baten. Ronald I kreeg aan het eind van het spel niet meer de benodigde kaarten. Sacha nog net wel en ze wist daardoor Ronald I nog te passeren. Eindstand: Rob 20 (11 goud), Det 19 (5 goud), Sacha 16 (16 goud), Ronald I 13 (25 goud). Daarna was het tijd voor ZooSim. Sacha had het pas eenmaal gespeeld en nog met de foutieve regels ook. Rob en Det kenden alleen het prototype. De eerste ronde ging nog gelijk op, maar in de tweede ronde liepen Ronald I en Rob wat uit. Rob sloeg echter toe in ronde 3. Ronald I wist in de vierde ronde nog gelijk te blijven met Rob en in de laatste ronde nog wat in te lopen, maar het was niet voldoende. Eindstand: Rob (4+12+24+28+40=) 108, Ronald I (3+12+15+28+45=) 103, Sacha (2+8+12+20+35=) 77, Det (4+8+15+24+20=) 71. Het volgende spel was (uiteraard) Clans. Dat blijft toch een beetje een loterij. Ronald I ging weer erg goed (maar dat wisten de anderen niet), maar in de twee voorlaatste rondes wisten Sacha en Det veel punten te scoren met tweemaal 4 bonuspunten. Ronald I kon het spel afmaken met 5 bonuspunten, maar daarmee kon hij niet meer bij de koplopers komen. Eindstand: Sacha 48, Det 48, Ronald I 40, Rob 27. Is er een tiebreaker ? En dan het favoriete spel van de meeste teamleden: Puerto Rico. Det begon het spel, gevolgd door Rob, Ronald I en Sacha. Det ging direct voor het hospitium, Rob en Ronald I voor indigoververijen en Sacha voor de kleine markthal. Ronald I bouwde zo snel mogelijk naar verschillende goederen: maïs, indigo en suiker. Sacha kocht echter snel de tabaksfabriek en haar volgende doel was de haven. Det werkte snel naar koffie toe. Ronald I had inmiddels 5 maïsplantages en scoorde flink wat overwinningspunten door de grote hoeveelheden maïs te verschepen.  Sacha bouwde na de haven de fabriek erbij, terwijl Ronald I eerst de fabriek en later de haven haalde. Alles zou aankomen op grote gebouwen. Det had de eerste en al snel een tweede. Het spel duurde nog een ronde langer dan gepland, waardoor Sacha ook een groot gebouw kon bouwen en activeren. Daarmee pakte ze de winst. Sacha (35+17+8=) 60, Det (19+23+14=) 56, Ronald I (42+13+0=) 55, Rob (24+17+5=) 46. Nu de NK spellen gespeeld waren was het tijd voor andere spellen. Als eerste Democrazy. Met 4 spelers viel de interactie wat tegen en bleef het spel een beetje mat. Eindstand: Rob 8, Ronald I 5, Sacha 4, Det 4. Det was wel geïnteresseerd in Black Box en voor Sacha was het ook alweer jaren geleden dat ze het had gespeeld. Ook nu weer verrassende onthullingen. In dit gezelschap was Ronald I de geldwolf, Rob de beste acteur en de dames het beste voor het huishouden. Toch was het Det die langzaam uitliep en moeiteloos leek te gaan winnen. Maar toen kwamen de andere drie snel dichterbij en een tussensprint van Rob bracht hem naast Det en erlangs. Eindstand: Rob 41, Det 40, Sacha 35, Ronald I 34. Ontzettend jammer dat dit spel niet meer wordt geproduceerd. Tijdens Black Box werd het eten bezorgd en iedereen liet zich de pizza's of iets anders goed smaken. En om in stijl te blijven werd het volgende spel Mamma Mia. Voor Sacha wederom onbekend. Ze kreeg het echter snel door en het werd dan ook een spannende strijd. Uiteindelijk waren het Ronald I en Rob die op 6 eindigden. Ronald I pakte met 5 tegen 1 ingrediënten uiteindelijk de winst. Eindstand: Ronald I 6 (5), Rob 6 (1), Det 5, Sacha 4. Na Mamma Mia ook nog soep maken met Too Many Cooks. Hier had Sacha duidelijk minder kaas van gegeten. Tot en met de vierde ronde bleef het erg spannend tussen de andere drie. Det had 2 punten voorsprong op Ronald I en 3 op Rob. Ronald I haalde de laatste ronde 6 punten, maar Det had er maar liefst 7. Eindstand: Det 29, Ronald I 26, Rob 21, Sacha 10. Om het af te leren nog een spelletje Bang!. Ronald I was de sheriff en Det begon direct op hem te schieten. Toen Sacha op Det begon te schieten leek het duidelijk. Ronald I balanceerde even op het randje van de dood, maar toen hij dat had overleefd was het geen probleem meer. Det werd snel onder de zoden gestopt, waarna Rob doorzeefd werd. Ronald I en zijn deputy Sacha vierden een klein feestje. De dag zat erop. Het was inmiddels alweer half tien geworden. Een heel geslaagde dag was ten einde.

Spellensessies overzicht


1 mei 2003

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie, Rutger, Marco en Ronald I. Puerto Rico was net begonnen toen Marco belde of hij ook kon komen. Puerto Rico zou echter wel worden afgespeeld. Ronald I was de startspeler en begon een indigo imperium. Rutger zorgde ervoor dat hij direct in de eerste ronde al een tabaksfabriek kon gaan bouwen. Zo probeerde iedereen weer nieuwe strategieën uit. Jeroen dacht dat hij erg slecht ging, omdat hij regelmatig overal net buiten viel. Het leek erop dat Ronald I erg goed ging, maar hij werd door de anderen vakkundig twee keer buiten spel gezet. Rutger was de enige die een groot gebouw kon activeren, maar uiteindelijk was het toch Jeroen die de winst pakte. Eindstand: Jeroen (27+16+0=) 43, Rutger (17+17+5=) 39, Seb (30+8+0=) 38, Ronald I (26+8+0=) 34, Leonie (22+10+0=) 32. Inmiddels was Marco ook binnengekomen. Ronald I had Once Upon a Time meegenomen. In dat kaartspel moeten de spelers gezamenlijk een verhaal vertellen. Daarbij spelen ze kaarten uit met gebeurtenissen, personen, locaties e.d. Wie als eerste al zijn kaarten heeft uitgespeeld en het verhaal tot het juiste einde weet te brengen, wint het spel. Marco mocht beginnen en probeerde met hele korte zinnen snel zijn kaarten uit te spelen.  Het leek niet echt op een verhaal, maar meer een samenvatting. Gelukkig kon hij het niet uitmaken en langzaam maar zeker groeide iedereen in het spel. Regelmatig zorgden interrupts ervoor dat andere spelers konden inbreken en het verhaal konden vervolgen. Het verhaal nam hele rare wendingen en Rutger dacht het verhaal te kunnen afmaken. Zijn einde werd echter door iedereen afgekeurd. Marco maakte er een iets beter einde van en won het spel. Een grappig idee, maar het spel sloeg toch niet echt aan bij de spelers. Ronald I had ook Munchkin nog meegenomen. Ook dat is een kaartspel, waarbij de spelers een dungeon ingaan en daar kamers openen. Nadat het aanwezige monster is verslagen stijgen de spelers in niveau en verdienen ze schatten. Het spel begon wat mak, omdat de kaarten niet echt goed geschud waren. Langzaam maar zeker werd het spel wat interessanter, maar ook langdradiger. Uiteindelijk werd het maar afgebroken op het moment dat Marco en Jeroen op niveau 7 stonden. Ronald I was kort daarvoor flink door de mangel gehaald en was nog maar op niveau 3. De overige niveau's: Rutger 6, Leonie 5, Seb 2. Ook dit spel kon niet het groot enthousiasme bij de spelers losweken. Het was inmiddels erg laat en tijd om naar huis te gaan.

Spellensessies overzicht


24 april 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie, Rutger, Monique en Ronald I. Tijdens het wachten op de spelers introduceerde Ronald I de Memoglobe. Een driedimensionaal Memory spel. Erg leuk uitgevoerd, maar erg lastig te zien. Waar worden de speelstukken gepakt en waar worden ze weer teruggestopt. Uiteindelijk haalde bijna iedereen wel een paar, alleen de als laatste binnengekomen Rutger wist geen paar te verzamelen. Monique won met 3 paren het spel. Jeroen en Ronald I waren ondertussen hun nieuwe Heroclix figuren aan het bestuderen. Maar weinig van de helden uit de boosters werden echt herkend. Ronald I haalde Korsar te voorschijn. Een kaartspel dat bij een aantal van 6 spelers in teams wordt gespeeld. Om beurten spelen de spelers een kaart uit of pakken een kaart van de stapel. De uit te spelen kaarten zijn vrachtschepen met lading of piraten. Het is de bedoeling je eigen vrachtschepen veilig binnen te loodsen en de schepen van de anderen te overvallen. Seb en Rutger vormden een team, Ronald I en Jeroen en als laatste Leonie en Monique. Het spel ging erg gelijk op. De vrachtschepen die je aan het eind nog in je hand hebt, tellen als strafpunten. Het spel is afgelopen als de stapel op is en een speler door al zijn kaarten heen is. (Bij het nalezen van de regels bleek dat bij een teamspel beide spelers door hun kaarten heen moeten zijn, een belangrijk detail.) Leonie en Monique waren uiteindelijk de enigen die 2 strafpunten opliepen. Eindstand: Ronald I/Jeroen 34, Rutger/Seb 33, Monique/Leonie 29. Leonie stelde Shark voor, maar daar werd niet al te enthousiast op gereageerd.  Monique vroeg om Astrotime, maar daar waren voor Jeroen en Seb op tegen. Ronald I haalde daarom Die Glücksritter te voorschijn. Telkens kiezen de spelers twee akties uit uit zes mogelijke akties. Als je de enige bent die een aktie kiest is hij goedkoper of levert meer op. Als je met meerdere bent is de aktie duurder of levert minder op. Het is de bedoeling een kasteel te bouwen met 4 torens en 4 muren. Tegen het einde van het spel konden zowel Seb als Leonie winnen en Monique kon nog één van beiden tegenhouden. Ze koos ervoor om Seb tegen te houden, waardoor Leonie de overwinning pakte. Eindstand: Leonie 8 (4T+4M+0G), Seb 7 (3T+4M+8G), Monique 7 (3T+4M+0G), Ronald I 5 (4T+1M+15G), Jeroen 5 (2T+3M+2G), Rutger 4 (2T+2M+?G). Een aardig spelletje voor tussendoor, niet hoogdravend, maar best grappig. Seb en Leonie keerden huiswaarts. De rest speelde ZooSim om te trainen voor het NK. Er werd gespeeld met variabele seizoenslengte. Ronald I pakte in de tweede ronde een voorsprong en bouwde deze steeds verder uit. De rest streed voor de tweede plaats. Eindstand: Ronald I (5+14+27+36+50=) 132, Rutger (4+12+15+28+35=) 94, Monique (6+8+15+24+40=) 93, Jeroen (4+8+15+24+35=) 86. Jeroen vroeg zich vertwijfeld af wat hij fout had gedaan. Er werd nog heftig gediscussieerd over de te volgen tactieken en mogelijke varianten daarop. Er werden wat richtlijnen gedefinieerd die de volgende keer uitgetest zouden gaan worden. Het was inmiddels al weer erg laat en Monique zat te knikkebollen aan tafel...

Spellensessies overzicht


17 april 2003

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie, Monique en Ronald I. Leonie kende Puerto Rico nog niet, dus dat moest geoefend worden voor het NK bordspellen. Ronald I was een minuutje te laat, omdat hij helemaal uit Amersfoort moest komen. Jeroen en Monique waren echter nog later, zodat Ronald I het spel al aan Leonie had kunnen uitleggen. Leonie werd af en toe nog geadviseerd tijdens het spel, maar al snel bleek dat dat niet echt nodig was. Ronald I moest het spel beginnen en hij probeerde nu de diversificatie strategie. Jeroen ging voor de monocultuur en had al snel 4 maisplantages. Hij begon als een gek te verschepen en vooral Leonie kon lekker meehobbelen op deze strategie. Monique had enkele malen de kans om de kapitein te kiezen, maar dat liet ze achterwege. Daardoor moest ze erg veel goederen dumpen. Seb had al snel een koffieproductie, maar tot overmaat van ramp moest hij de meeste goederen in de haven gooien.  Hoewel Jeroen de meeste keren de kapitein had gekozen, was het toch Leonie die de meeste goederen wist te verschepen. Ronald I was de enige die een groot gebouw wist te kopen, voordat het spel was afgelopen. Toen de punten werden geteld bleek hij gelijk met Leonie te zijn geëindigd. Leonie had echter meer goederen en geld over. Eindstand: Leonie (40+7+0=) 47 (10), Ronald I (24+17+6=) 47 (7), Jeroen (31+11+0=) 42, Monique (15+14+0=) 29, Seb (12+16+0=) 28. Er werd nog gekozen voor een kort spelletje Set. Monique was de deler en dat werkte wel in haar nadeel. Ronald I en Jeroen waren goed in vorm en pikten er veel sets uit. Eindstand: Ronald I 7, Jeroen 6, Seb 5, Monique 4, Leonie 2. Jeroen pakte de kaarten voor nog een spelletje. Seb vluchtte naar het toilet en Leonie zag het eigenlijk ook niet meer zitten. Ronald I was inmiddels warm gedraaid. Eindstand: Ronald I 11, Monique 7, Jeroen 6, Leonie 1. De avond zat er weer op. Puerto Rico blijft een geweldig spel. 

Spellensessies overzicht


10 april 2003

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Rutger, Seb, Leonie, Monique en Ronald I. 10-04-2003. Bij  vanaf 20.00u. De dames wilden graag een gemiste aflevering van Charmed op video zien, dus begonnen de heren vast met Maniki. Seb was wat later, want hij had een sollicitatiegesprek. Maniki is een nieuw spel van Jumbo, waarbij de spelers dompteurs zijn. Er zijn in het circus 3 dieren: een olifant, een leeuw en een ijsbeer. Deze zijn mooi in hout uitgevoerd. Verder zijn er 2 blokken: een rode en een blauwe. De dieren staan op elkaar en op één van de blokken. Elke ronde wordt er een nieuwe opdrachtkaart omgedraaid. Daarop staat de gewenste situatie. De spelers proberen nu door het geven van commando's de dieren in de juiste positie te krijgen. Er zijn 5 mogelijke commando's die in verschillende volgorde kunnen worden gebruikt. Het commando MA zorgt ervoor dat het onderste dier op het rode blok naar boven klimt. Het commando SO doet hetzelfde bij het blauwe blok. Het commando LO laat het bovenste dier van het rode naar het blauwe blok springen en het commando KI doet dat precies andersom. Tot slot is er nog het commando NI die de bovenste dieren op beide blokken van plaats laat wisselen. De eerste paar opdrachten waren een prooi voor Ronald I. Daarna liet hij Rutger en Jeroen de kans om ook wat opdrachten te vervullen. Voor Rutger ging het allemaal toch te snel. Tegen het eind van het spel kreeg Jeroen de smaak te pakken en werd het een strijd tegen Ronald I. Ronald I wist goed gebruik te maken van het commando NI, terwijl Jeroen vaak de alternatieve oplossing zag. Eindstand: Jeroen 12, Ronald I 9, Rutger 3. Aan Rutger was dit spel niet besteed. Het is echt iets voor liefhebbers van bijvoorbeeld Set of Rasende Roboter. Het is mooi uitgevoerd en snel te leren. Het duurt niet te lang. Een aanrader. Seb was inmiddels ook aangekomen en de dames zaten nog video te kijken. Een mooie gelegenheid om even Drahtseilakt te doen. Na 3 rondes stond de volgende stand op het scorebord. Eindstand: Jeroen (3+2+3=) 8, Ronald I (3+5+5=) 13, Rutger (5+12+5=) 22, Seb (15+11+2=) 28.  De dames waren nu ook klaar en Ronald I haalde Black Box tevoorschijn. Alleen Rutger had het al eens gespeeld. In dit spel moet je inschatten hoe de anderen over je denken. Dat bleek soms nogal eens verrassende gevolgen te hebben. Er werd in ieder geval ontzettend gelachen, soms zelfs tot de tranen in de ogen stonden. Het was het mooiste geweest als er 3 dames en 3 heren hadden meegedaan die geen stellen waren, maar ook in deze situatie was het de moeite waard. Leonie was goed in vorm en wist keurig het eindpunt te halen. In de laatste ronde haalde Seb per ongeluk de kaartjes uit zijn black box, waardoor zijn vraag niet meer kon worden gewaardeerd. Dit had nog gevolgen kunnen hebben voor de eindstand, maar daar werd niet moeilijk over gedaan. Eindstand: Leonie 36, Monique 34, Seb 30, Rutger 24, Jeroen 24, Ronald I 22. Ronald I had de dames nog lang kunnen volgen, maar tegen het eind van het spel zat hij er telkens net naast en werd op de valreep nog gepasseerd door zowel Rutger en Jeroen. Seb en Leonie keerden huiswaarts, terwijl de rest nog Puerto Rico ging oefenen. Monique moest worden overgehaald om mee te doen. Ronald I koos voor de monocultuur strategie en bouwde heel erg zuinig. Hij liep erg snel uit qua punten door veel te verschepen. Rutger koos voor de diversificatie strategie. Deze kwam goed op gang toen hij zowel de Manufaktur als de Hafen had. Hij bulkte van het geld, zelfs zo erg dat hij op een gegeven moment zelfs 3 grote gebouwen zou kunnen kopen. Ook de anderen hadden voldoende geld. Dit had tot gevolg dat de goudzoeker niet werd gekozen, zelfs niet toen er al 5 dubloenen op lagen. Het was ook voor het eerst dat iedere speler een groot gebouw wist te bouwen. Eindstand: Rutger (30+20+8=) 58, Ronald I (35+13+8=) 56, Monique (14+25+11=) 50, Jeroen (12+23+9=) 44. Het spel was Monique deze keer ook erg goed bevallen, in tegenstelling tot eerdere partijen. Jeroen zat nog na te mijmeren wat er nu fout was gegaan. Voor Ronald I had het spel net te lang geduurd, waardoor Rutger hem voorbij kon streven.

Spellensessies overzicht

7 april 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 19.30u. Spelers: Jeroen, Seb, Corné en Ronald I. Corné wilde graag zijn prototypes nogmaals uitproberen en Ronald I, Seb en Jeroen waren gewillige slachtoffers. Het belangrijkste was het transportspel, ook wel Paribia of CargoSim genoemd. Voor Jeroen was het de eerste keer dat hij het spel zou spelen; Seb en Ronald I hadden het al gespeeld. Ronald I hield de tactiek aan die hem vorige keer goed was bevallen: veel uitgeven aan acties en daar per saldo toch telkens iets aan overhouden. Jeroen lette juist meer op de tegenstanders en probeerde zowel Corné als Ronald I tegen te werken. Dat bleek inderdaad te werken en Corné raakte steeds verder achterop. Ronald I had er minder last van dan Jeroen zelf. Corné probeerde een oplossing te verzinnen en investeerde erg veel. Hij hield veel goederen in zijn bezit en vergat een van de goederen mee te geven aan zijn boot. Dit bleek een behoorlijke fout te zijn. Hij kwam nu namelijk onder nul uit en mocht de volgende beurten telkens maar maximaal 3 acties doen. Daardoor bleef hij achter de feiten aanlopen. Als hij de goederen wel had kunnen leveren, dan had hij met grote sprongen de rest weer in kunnen halen. Corné zakte op een gegeven moment zo ver, dat hij op Ronald I een hele scoreronde achter lag. Ronald I leek de overwinning te kunnen gaan pakken, maar in het eindspel viel er weinig meer voor hem te halen.   Met zijn boot wist hij nog wel twee bonusposities te bereiken. Seb daarentegen kon nog wel enkele mooie leveringen uitvoeren en schoot zo Ronald I voorbij. Een spel dus, waarbij planning erg belangrijk is. Eindstand: Seb 81, Ronald I 71, Jeroen 50, Corné 16. Corné en Jeroen gingen nu het sprinkhanenspel spelen, terwijl Ronald I en Seb FishSim gingen spelen. FishSim is een voortontwikkeling op het oude Visjes/Ocean. Het is nu een twee speler spel geworden en een aantal onderdelen is verdwenen. De spelers beheren een vissersvloot. Met de boten moeten verschillende soorten vis worden gevangen. Deze vis moet de vloot bekostigen. Als er voldoende is verdiend kan de vloot worden uitgebreid. Zodra een vijfde boot kan worden gekocht, wint deze speler het spel. Tijdens het spel moet telkens de afweging worden gemaakt tussen veel vissen en de vissen de kans te geven voort te planten. Seb raakte in het begin van het spel in problemen en doekte een boot op. Dit was geen goede beslissing, want deze achterstand kon hij nooit meer goed maken. Het kopen van een nieuwe boot bleek veel te duur in verhouding met het terugontvangen bedrag. Ronald I ging zo gestaag naar de overwinning. Voor Seb zat er niet veel anders op dan het spel uit te zitten. Een volgende keer zou hij het vast heel anders aanpakken. De avond zat er alweer op. Corné heeft weer 3 prima spellen op stapel staan.

Spellensessies overzicht


3 april 2003

Locatie: bij Rutger in Uithoorn vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Rutger, Seb, Leonie, Monique en Ronald I. Seb had Peking Mysteries meegenomen. Dit is een soort eenvoudige variant op Cluedo met een heleboel voorgedefinieerde scenario's. De spelers moesten in dit geval achterhalen wie een hagedis in de groene thee van het slachtoffer had gedaan. Om dat te weten te komen wordt met een dobbelsteen over het bord gelopen. Op diverse locaties kun je verdachten ondervragen. De antwoorden heb je nodig voor een soort "Wie is het ?" spel. Daarna moet je nog achterhalen onder welke draak de dader zit verstopt. Ronald I waagde als eerste een gok. Hij had nog 2 mogelijke daders over en liep naar de juiste draak. Hij gokte goed en won daarmee het spel. Een grappig idee, maar toch vooral een kinderspel. Jeroen had Democrazy meegenomen en Monique had het min of meer een beetje voorbereid. Met behulp van de spelregels werd het uitgelegd. De spelers krijgen elk 6 gekleurde fiches. De samenstelling en het aantal daarvan kan tijdens het spel veranderen. Elk fiche is in principe één punt waard, maar ook dat kan veranderen. Als een speler aan de beurt is, trekt hij een kaart van de stapel en speelt een kaart uit. Op deze kaart staat een nieuwe wet of een aktie. Alle spelers stemmen erover of deze wet wordt aangenomen of dat de aktie wordt uitgevoerd. In geval van een gelijke stand bepaald een stip op de kaart of de kaart wordt uitgevoerd of niet. Elke speler heeft tevens een veto kaart, die eenmaal tijdens het spel gebruikt kan worden. Als in een ronde één vetokaart wordt gespeeld, dan geldt deze, anders komt hij geheel te vervallen. Een van de heren speelde bijvoorbeeld een kaart dat alle mannelijke spelers 5 extra punten zouden krijgen. Monique en Leonie konden daar niet veel tegenin brengen.  Later in het spel speelde Leonie echter de kaart dat alle vrouwelijke spelers 5 extra punten zouden krijgen en deze wet zou zelfs in de plaats komen van de wet dat de mannen 5 punten zouden krijgen. Iedereen vergat dat Leonie nog haar vetokaart had en ze schrokken zich wild toen de wet werd aangenomen. De heren zagen hun overwinning wegglippen. Niet lang daarna was het spel ten einde. Eindstand: Leonie 17, Monique 14, Jeroen 8, Rutger 8, Ronald I 6, Seb 5. Een alleraardigst spel voor iedereen die de Duitse taal machtig is. Je kunt hier veel lol aan beleven. Er zijn bijvoorbeeld wetten die de waarde van bepaalde kleuren fiches verdubbelen, maar ook is er een wet die baarddragers bevoordeelt. Leonie en Seb gingen huiswaarts en op verzoek van Ronald I werd Coloretto geopend.  In de eerste ronde deed Ronald I het echter veruit het slechtste en deze achterstand zou hij niet meer goed kunnen maken (36, 34, 31, 18). In de eerste ronde werd trouwens iets te lang doorgespeeld. Daar werd in de volgende rondes goed op gelet. Jeroen had in de tweede ronde een dipje, Rutger in de derde ronde en Monique viel na een sterk begin steeds verder terug. Eindstand: Rutger (31+31+27+35=) 124, Monique (36+31+29+26=) 122, Jeroen (34+21+33+33=) 121, Ronald I (18+32+29+20=) 99. Rutger begreep nog niet veel van het spel, maar toch wist hij te winnen. Het lijkt erop dat het verkrijgen van veel kaarten belangrijker is dan het voorkomen van strafpunten. Jeroen  was daarentegen een grote voorstander van de kameleon joker kaarten. Het was inmiddels al weer laat en tijd om huiswaarts te keren.

Spellensessies overzicht

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2003