Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2003.1

Titel (5K) Spellensessies 2003.1

27 maart 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Rutger, Seb, Leonie, Monique en Ronald I. Jeroen en Monique kwamen wat later, dus werd besloten een van de NK spellen alvast te oefenen: ZooSim. Ronald I en Rutger hadden alleen het prototype gespeeld, dus was het de taak van Leonie om even de laatste wijzigingen door te geven. Het was duidelijk dat Seb en Leonie het iets vaker hadden gespeeld, want ze namen in het begin direct een voorsprong. Bij de nieuwe regels blijkt dat erg belangrijk te zijn, want die voorsprong is bijna niet meer af te nemen. Ronald I leek in het middenspel nog even een slag te slaan, maar er werd door Leonie weer snel orde op zaken gesteld. Leonie was de enige die nog in het spoor van Seb kon blijven. In de laatste twee rondes nam Ronald I afstand van Rutger, die daardoor laatste werd. Eindstand: Seb 144, Leonie 116, Ronald I 76, Rutger 59. Nu maar hopen dat op het NK de gevorderdenvariant wordt gespeeld. Inmiddels verschenen ook Jeroen en Monique. Leonie stelde voor om de Zwakste Schakel te spelen, maar Ronald I opperde om dan Een tegen 100 te proberen, wat niemand nog had gespeeld. Iedere speler is een keer kandidaat en moet daarbij 100 tegenspelers wegspelen, die door de andere spelers worden bestuurd. Ronald I begon als spelleider met Jeroen als kandidaat. Jeroen deed het helemaal niet slecht en wist het enkele rondes vol te houden. Daarna was Rutger de kandidaat met Jeroen als spelleider.  De spelleiders probeerden nog wat van het spel te maken, door de kandidaat eerst op het gemak te stellen met enkele persoonlijke vragen. Rutger ging meteen met zijn eerste vraag al de mist in en bleef op 0 steken. Leonie deed het iets beter, maar wist niet veel te scoren. Seb bleef veel langer aan de beurt, maar de 100 tegenspelers zorgden ervoor dat hij niet veel kon scoren. Toch wist hij eenmaal een grote slag te slaan. Monique begon echter goed. In haar eerste beurt zette ze meteen een verdubbelaar in en er vielen flinke klappen. Ze maakte zelfs nog een tweede grote klapper en de winst kon haar eigenlijk niet meer ontgaan. Ronald I was de laatst kandidaat en koos daarom voor een moeilijke vraag. Ook hij gokte op de verdubbelaar, maar helaas had hij het antwoord fout en eindigde ook op 0. Eindstand: Monique 85.000, Jeroen 36.500, Seb 29.000, Leonie 6.500, Rutger 0, Ronald I 0. Een aardige bewerking van het televisieprogramma, maar het spel wekte helaas niet al te groot enthousiasme op. Seb en Leonie keerden huiswaarts. De rest speelde nog een spelletje Too Many Cooks. Rutger stelde zijn No Soup kaart tot het laatst uit en leek daarom lang aan kop te gaan. Ronald I en Jeroen slopen echter dichterbij en toen Rutger in de laatste ronde klappen kreeg, was het Jeroen die aan het langste eind trok. Monique wist niet veel van het spel te maken, maar haalde in de laatste ronde Rutger toch nog in. Eindstand: Jeroen 19, Ronald I 17, Monique 12, Rutger 7.

Spellensessies overzicht


20 maart 2003

Locatie: bij Rutger in Uithoorn vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Rutger en Ronald I. Jeroen zou wat later komen. Hoe laat, was niet bekend, dus speelden Ronald I en Rutger een spelletje Abalone. Ronald I begon erg slapjes en liet zich door Rutger wegdrukken. Rutger slaagde erin een wig te drijven in de verdediging van Ronald I en langzaam maar zeker eiste hij zo de overwinning op. Eindstand: Rutger 6, Ronald I 1. Ronald I wilde een revanche. Nu speelde hij wat agressiever, terwijl Rutger er te gemakkelijk over dacht. Ondertussen kwam ook Jeroen binnen. Ronald I nam snel een voorsprong van 3-0, maar kon niet echt doordrukken. Op een gegeven moment besloot hij wat extra risico te nemen. Daarbij verloor hij 3 ballen, maar wist er ook 3 te winnen en daarmee het spel. Eindstand: Ronald I 6, Rutger 3. Ronald I had Mare Nostrum meegenomen. Dit is een nieuw spel van Eurogames voor 3 tot 5 spelers. Het speelt zich af rond de Middellandse Zee. Elke speler heeft een rijk en probeert zo snel mogelijk 4 helden en/of wereldwonderen te creëren. Elke spelbeurt bestaat uit 3 fases: een handelfase, een bouwfase en een strategiefase. In de handelfase worden grondstoffen en belastinggeld verhandeld, in de bouwfase worden eenheden en gebouwen gebouwd en in de strategiefase vinden verplaatsingen en gevechten plaats. Rutger begon in Babylon, Ronald I in Athene en Jeroen in Carthago. Ronald I bouwde snel een grote vloot, voornamelijk uit zijn hoge belastingopbrengsten. Rutger breidde snel zijn gebied uit en Jeroen wilde vooral veel grondstoffen. Ronald I viel het slechtverdedigde rijk van Jeroen binnen. Jeroen schrok er erg van en dacht dat hij het spel al verloren had. Rutger bouwde echter een grote hoeveelheid legioenen, waar Ronald I van schrok. Hij trok zijn eenheden bij Jeroen terug en viel bij Rutger binnen. Er ontstond een zware strijd tussen Rutger en Ronald I, terwijl Jeroen weer rustig op adem kon komen. Het werd echter al laat en op verzoek van de inmiddels behoorlijk afgezwakte Ronald I werd het spel beëindigd. Dit is een spel dat je duidelijk vaker moet spelen. Er zitten interessante elementen in, maar ook enkele beperkingen, waarmee je moet leren omgaan. Zo zijn er maar een beperkt aantal karavanen beschikbaar, die ook niet verplaatst kunnen worden. Om nieuwe karavanen te kunnen bouwen, moeten er dus karavanen bij de anderen worden vernietigd. Een ander "probleem" is het verplaatsen van de vloten. Je mag in je beurt je vloten verplaatsen en daarna onbeperkt legioenen via deze vloten verplaatsen. De andere spelers kunnen dit niet tegenhouden, zelfs niet als er vloten aanwezig zijn. Deze mogen namelijk alleen aanvallen in de beurt van de eigenaar. Het spel ziet er prachtig uit, maar de grondstoffenkaarten hadden een stuk kleiner gekund. De spelregels zijn niet geweldig. Je kunt beter de nieuwe versie downloaden van de Spielbox.de website. Door de spelers werd alweer uitgekeken naar een volgende keer, hoewel Rutger wel moeite had met de aanwezige dobbelstenen.

Spellensessies overzicht


15 maart 2003

Locatie: bij Rob en Det in Meppel vanaf 13.30u. Spelers: Rob, Det en Ronald I. Ronald I was iets later in Meppel dat gepland. Er werd dus snel met spelen begonnen. Ronald I koos voor Bohn Hansa, het bordspel van het kaartspel om het zo maar te zeggen. Er blijken niet zoveel overeenkomsten meer te bestaan. Er wordt nog wel gehandeld in bonen, maar dat is het dan. De spelers reizen tussen verschillende steden, kopen bonen in en proberen daarmee opdrachten te vervullen. De opdrachten bestaan er in dat de spelers in het bezit van die bonen zijn en in de juiste stad arriveren om de opdracht te kunnen vervullen. Er is echter een timing systeem, waardoor de opdrachten komen te vervallen. De spelers hebben een aantal reiskaarten, waartussen ook de opdrachtkaarten worden geplaatst. Telkens als er gereisd wordt tussen steden moeten daarvoor kaarten worden ingezet, waardoor de opdrachtkaarten steeds verder naar voren komen en uiteindelijk komen te vervallen. Je kunt af en toe ook buiten je beurt reizen, als je voor een handelsovereenkomst wordt uitgenodigd door een andere speler. Bij 3 spelers komt dit niet al te vaak voor, waardoor je relatief vaak moet reizen. Het was duidelijk te merken dat Rob en Det het vaker hadden gespeeld. En Rob werd ook nog eens bedeeld met de meest lucratieve opdrachten. Ronald I wist na een zwak begin ook zo zijn opdrachtjes te vervullen. Eén van de spelregels was echter niet zo goed overgekomen. Ronald I dacht dat hij als laatste nog aan de beurt zou zijn als hij de laatste kaart van de stapel zou pakken. Het bleek echter dan direct zijn laatste beurt te zijn, waardoor zijn planning in de soep liep. Hij liep een opdracht mis en tevens kregen Rob en Det een beurt meer. Dit was in het voordeel van Rob die zijn overwinning zeker wist. Eindstand: Rob 181, Det 167, Ronald I 156. Het spel bracht bij Ronald I nog niet wild enthousiasme los, maar het is zeker de moeite waard om vaker te spelen. Het heeft echter weinig meer te maken met het succesvolle kaartspel. Op verzoek van Det had Ronald I de spelregels van Dog Eat Dog voorbereid. In dit spel besturen de spelers een productiebedrijf. Door grondstoffen te verzamelen kunnen produkten worden gemaakt. Deze produkten leveren bij verkoop geld op. Het doel van het spel is als eerste $150 miljoen op de geheime Zwitserse bankrekening te krijgen. Elke beurt mogen de spelers maximaal de helft van hun geld op deze rekening storten. Ronald I maakte daar goed gebruik van en lag al snel ver voor op de anderen. Det werd tegengewerkt doordat ze telkens op verkeerde vakjes terechtkwam en dan telkens niet kon produceren. Rob was de eerste die een tweede grondgebied wist te kopen. Hij kon daardoor wat minder milieuvriendelijk met het terrein omspringen en al snel kwam de productie op gang. Ronald I putte de grond van zijn gebied uit om snel de overwinning te bereiken, maar de marktprijs voor zijn produkten was te laag. Rob had na lang wachten een geweldige koper gevonden en pakte zijn tweede winst van de dag. Eindstand: Rob $185, Ronald I $137, Det $82. Een spel met een aantal leuke aspecten en waarschijnlijk leuker met meer spelers. Bij 3 spelers was iedereen toch teveel met zichzelf bezig. Even tijd voor iets luchtigers: Coloretto. Ronald I had het prototype al eens gespeeld en kon het spel vlot uitleggen. Voor de zekerheid nam hij de korte spelregels er nog even bij. De spelers verzamelen kleurenkaarten. Hoe meer kaarten van een kleur, hoe meer de serie waard is. Drie van de verzamelde kleuren tellen positief, de andere negatief. Na vier rondes wordt de totaalscore berekend. Rob was goed in vorm vandaag, want hij wist zijn derde spel op rij te winnen. Eindstand: Rob (36+49+35+33=) 153, Ronald I (34+25+41+41=) 141, Det (26+31+40+32=) 129. De basis voor zijn overwinning werd gelegd in de tweede partij, waarbij Ronald I en Det veel te voorzichtig te werk gingen. Agressief spelen en af en toe een beetje wagen werkt blijkbaar het beste. Een leuk snel spelletje. Det zorgde ervoor dat de oven werd verwarmd voor de pizza's en ondertussen werd er soep gemaakt met Too Many Cooks. Ronald I zat weer opgescheept met 2 keer een No Soup kaart, terwijl Rob en Det en beiden geen één hadden. Niet zo'n best vooruitzicht. Rob nam direct in de eerste ronde een gigantische voorsprong. De anderen dachten al dat ze kansloos waren voor de rest van het spel. Tussen de pizza's door werden de diverse rondes afgewikkeld. Ronald I wist elke ronde toch de nodige punten te scoren en pas in de laatste ronde zou de beslissing vallen. Rob sprokkelde met de laatste slag voldoende punten bij elkaar om weer de winst te pakken. Zou hij vandaag nog wel te verslaan zijn ? Eindstand: Rob 23, Ronald I 20, Det 12.  Ronald I wilde graag Rumis eens proberen. Det koos het Pirka bord uit. Om beurten plaatsen de spelers een blok op het bord. Dit blok moet altijd grenzen aan een eigen blok en er is een maximale hoogte. Aan het eind van het spel wordt van bovenaf naar het bord gekeken. Alle zichtbare vlakken zijn pluspunten ? Alle overgebleven blokdelen zijn echter minpunten. Bij het Pirka bord is de maximale hoogte 3. Ronald I en Det verwachten dat meteen bij het begin, waardoor Rob direct 4 punten pakken. Daarna werd hij klemgezet door Ronald I en Det en deze twee zouden voor de overwinning strijden. Det deed dat net iets slimmer. Eindstand: Det 4, Ronald I 1, Rob 0. Ronald I wilde graag nog een bord proberen. Dit was de piramide. Nu was het Det die werd klemgezet. Ronald I maakte er perfect gebruik van en liep uit naar geweldige overwinning. Hij wist zelfs als enige al zijn blokken te plaatsen. Eindstand: Ronald I 27, Rob 10, Det 8. Nu had iedereen eindelijk zijn overwinninkje binnen. Rob had Der Weiße Lotus voorbereid, een al wat ouder spel van Martin Wallace. Een soort veroveringsspel in het verre Oosten, waarin je wat elementen van Krone und Schwert kunt herkennen. Het spelbord is verdeeld in gebieden. Elke ronde komen er een aantal gebieden beschikbaar waarop de spelers middels invloedskaarten gevechten aangaan. In deze gebieden staat telkens een gebouw: een paleis, een tempel, een rijstveld, een vesting of een dorp. Elk van deze gebouwen heeft invloed op het spel. De speler met de meeste paleizen is de keizer, de tempels bepalen de hoeveelheid nieuwe gebieden voor de volgende ronde, de rijstvelden bepalen de hoeveelheid gebieden waarvoor elke speler kan gaan strijden, de vesting levert veel gevechtskaarten op en de dorpen bepalen de rebellenleider.  Nadat alle conflicten zijn verwerkt, krijgt de (nieuwe) keizer een overwinningspunt. Daarna kan de rebellenleider besluiten om de keizer af te zetten met behulp van gevechtskaarten. De derde speler kiest in het geheim bij wie hij zich aansluit. De winnende zijde krijgt een gebied of een overwinningspunt. Zo gaat het spel door totdat alle gebieden zijn verdeeld. De gebouwen leveren dan nog punten op, evenals het grootste aaneengesloten gebied. Bij het nalezen van de spelregels bleek dat de gevechten met invloedskaarten niet altijd helemaal correct zijn uitgevoerd. Maar aangezien dat consequent is doorgevoerd, zal het niet veel invloed op het spel hebben gehad. De strijd om de keizer ging voornamelijk tussen Ronald I en Det. Regelmatig wisselde de rol. Det bouwde echter een flink aantal dorpen op, zodat ze steeds gemakkelijker de rebellenleidster kon zijn. Rob liep voortdurend te klagen dat hij telkens misgreep bij de invloed op gebieden. Toch was hij telkens de beslissende factor in de strijd tussen Ronald I en Det. In de laatste ronde durfde Det het niet aan om de rebellenleidster te spelen. Rob ging de gok wel aan. Ronald I bleek echter een heleboel gevechtskaarten te hebben verzameld en even leek het erop dat hij aan de macht zou blijven. Maar Det had zich verteld en het was toch Rob die keizer werd en opnieuw een spel wist te winnen. Eindstand: Rob 25, Ronald I 21, Det 21. Er werd trouwens gespeeld met de bij het spel geleverde spelregels. Dit zijn niet de spelregels zoals Martin Wallace had bedoeld. In zijn versie worden alle neutrale gebieden beschikbaar gemaakt, mag iedereen elke beurt in 5 gebieden invloed uitoefenen, mogen er maximaal 2 invloedskaarten per keer gebruikt worden en in de rebellenleider verplicht een revolutie uit te roepen. Tevens zijn de dorpen 2 bonuspunten in plaats van 1 en duurt het spel maximaal 4 beurten. Dat zijn nogal wat verschillen. Volgende keer deze maar uitproberen, want omdat er nu weinig tempels beschikbaar kwamen, kwamen er telkens maar weinig nieuwe gebieden, waardoor er weinig keus was. Toch was het een leuk spel om te spelen, met interessante beslissingsmomenten. Tot slot van de avond nog een kort spelletje: Korsar. In dit kaartspelletje proberen de spelers koopvaardijschepen binnen te loodsen, terwijl met behulp van kapers de schepen van anderen worden aangevallen en veroverd. Als binnen een ronde niet voldoende kapers aanvallen, dan komt het koopvaardijschip veilig binnen. Met drie spelers is deze kans veel groter dan met meer spelers. Rob en Ronald I brachten telkens vele schepen binnen en wisten af en toe nog een schip te veroveren. Det kreeg maar weinig scheepskaarten en had ook weinig geluk bij het veroveren van andere schepen. Het was dan ook geen verrassing dat ze (wederom) laatste werd. Eindstand: Ronald I 42, Rob 37, Det 21. Een leuk spelletje en waarschijnlijk nog leuker met meer spelers. De moeite waard. Het was tijd voor Ronald I om de lange reis terug te aanvaarden. Zijn spellenboek was vol, dus was het een mooie tijd om af te sluiten. Een heel geslaagde dag met weer veel nieuwe spellen.

Spellensessies overzicht


13 maart 2003

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique, Seb, Leonie, Rutger en Ronald I. Jeroen en Monique kwamen later, dus kon er een spel voor 4 spelers worden gekozen. Leonie koos voor MarraCash. Zij verzorgde de uitleg met aanvullingen van Ronald I. Rutger en Leonie kochten samen 2 winkels vlak bij een ingang en speelden elkaar vele bezoekers toe. Ronald I had zich geconcentreerd op een rode winkel aan de andere kant van de markt. Er zouden namelijk als eerste veel rode bezoekers komen. De anderen probeerden deze bij Ronald I weg te houden, maar toch verdiende hij er genoeg aan om zijn winkeltje rendabel te maken. Hij kocht nog een groene winkel vlak in de buurt en omdat Seb op advies van Ronald I voor eigen inkomsten ging, kon Ronald I er zelf ook flink geld aan verdienen. Hier waren Rutger en Leonie niet blij mee, maar ze waren zelf begonnen met hun samenwerking. Rutger en Leonie konden niet veel tegen Ronald I beginnen, dus werd voornamelijk Seb tegengewerkt en speelden ze elkaar nog wat klanten toe. Seb kreeg de mogelijkheid om de laatste klanten de markt binnen te laten komen, dus die mogelijkheid liet hij niet glippen. Toen de eindstand werd opgemaakt, bleek dat Ronald I inderdaad de winnaar was geworden met 2 zeer rendabele winkeltjes. Boekhouder Rutger moest zelfs Leonie voor laten gaan. Zij had dus meer geprofiteerd van de samenwerking dan hijzelf. Eindstand: Ronald I 4050, Leonie 3550, Rutger 3400, Seb 2725. Ondertussen waren ook Jeroen en Monique binnengekomen. Seb haalden daarom Take5 tevoorschijn, het vervolg op 6nimmt (en niet te verwarren met de Nederlandse versie van 6nimmt die ook Take5 heet). In plaats van tegelijk, spelen de spelers nu om beurten. Telkens mag je 1, 2 of 3 kaarten spelen en zodra een rijtje de lengte 5 bereikt, krijg je alle kaarten, bestaande uit plus- en minpunten. Daarnaast zijn er nog speciale bonuskaart van +5 of x2. Ronald I haalde gestaag positieve punten binnen en maar weinig negatieve.  Jeroen probeerde daar wat aan te doen door vooral x2 kaarten te verzamelen en pas later om de punten te gaan denken. Het zag er naar uit dat dat niet ging werken, maar in zijn laatste beurt had hij geluk dat Leonie net een rijtje vol negatieve punten had weggehaald en dat hij nu een heleboel positieve punten kreeg. Daarmee pakte hij de winst. Eindstand: Jeroen 44, Ronald I 13, Leonie 8, Seb 5, Rutger 3, Monique -10. Het spel riep niet echt het enthousiasme op bij de spelers. Volgende keer toch maar weer 6nimmt. Tot slot van de avond stelde Leonie voor om Zaubercocktail te gaan spelen. Het werd niet met luid gejuich ontvangen, maar iedereen was toch bereid om het te spelen. Rutger kende het zelfs helemaal niet. In de eerste twee rondes was het Ronald I die geweldig toesloeg. Hij won een 6 en een 5 en telkens de bonus van 2. Hij leek hiermee een onoverbrugbare voorsprong te hebben gepakt. Toen hij in de derde ronde ook nog eens 4 punten scoorde wilden de anderen het eigenlijk al opgeven. Maar het spel bleek langer te duren dan verwacht en aangezien Ronald I nu helemaal door zijn kaarten heen was, kon hij niet veel meer scoren. Hij wist zijn achteruitgang echter te beperken tot twee maal -1. Het spel bleek zelfs tot de laatste kaart te gaan duren en Monique, Jeroen en Leonie wisten Ronald I bij te halen en te passeren. Dit kwam voornamelijk omdat er in de laatste rondes helemaal niet meer onderhandeld kon worden. Er waren telkens 3 spelers die het spel direct doodlegden. Rutger kwam in het hele spel bijna niet aan onderhandelen toe. Eindstand: Monique 22, Jeroen 22, Leonie 22, Ronald I 19, Seb 2, Rutger -1. Het is jammer dat er niet meer onderhandeld werd. Misschien is het een idee een eierwekker buiten het zicht te plaatsen en pas zodra het belletje gaat, mag het spel eventueel beëindigd worden. Als je de tijd niet te lang laat lopen, moet dit een aardige oplossing zijn. Het was weer tijd voor de reis huiswaarts. Volgende week weer.

Spellensessies overzicht


6 maart 2003

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Marco en Ronald I. Monique was ziek en toen Marco op het laatste moment ook verscheen, besloot Leonie bij Monique te blijven kletsen. Jeroen wilde graag Clans spelen. Een korte uitleg friste bij iedereen de regels weer even op. Het was duidelijk dat Jeroen het vaker had gespeeld dan de andere spelers. Hij richtte zich op het verzamelen van veel fiches en de laatste waardering. Deze laatste waardering blijkt erg bepalend voor het spel te zijn. De bonuspunten voor deze waardering zijn eigenlijk veel te hoog. Een klein minpuntje bij het spel. Eindstand: Jeroen 35, Ronald I 26, clans 25, Marco 24, Seb 17. Daarna toverde Jeroen het kaartspelletje Too Many Cooks op tafel. In een aantal rondes proberen de spelers punten te verdienen met het maken van soep. Aan het begin van een ronde bepalen de spelers welke soep ze gaan maken. De ronde duurt net zolang, totdat iemand geen kaart meer kan uitspelen. Er zijn diverse soepen, maar de opvallendste is de pepersoep. Om beurten spelen de spelers een kaart uit, waarbij ze kleur moeten bekennen. Als je dat niet kunt, mag je zelf bepalen wat voor soort soepkaart je uitspeelt. Als er een pepersoepkaart wordt uitgespeeld, is de smaak toch al verpest en mogen allerlei kaarten worden gespeeld. Zodra het totaal van de kaarten de 10 bereikt, krijgt de speler die daar voor zorgde alle gespeelde kaarten. Afhankelijk van de soep die hij probeert te maken, zijn de kaarten bonuspunten, strafpunten of niets waard. Het is erg wennen wat nu de beste tactiek is.  Tussen de soepmenukaarten zitten ook enkele kaarten dat er geen soep wordt gemaakt. Hierbij zijn alle soepkaarten strafpunten. Dit blijkt een erg lastige opgave te zijn. Ronald I had maar liefst 2 van deze kaarten. Ondanks waarschuwingen van Jeroen bewaarde hij één van deze kaarten tot de laatste ronde. Een eventueel verlies is dan niet meer goed te maken. Ronald I scoorde in de laatste beurt maar liefst 12 strafpunten en eindigde daarmee als laatste. Een aanpassing van de regels voor het geval iemand meer dan één van deze kaarten heeft, lijkt noodzakelijk. Verder is het een aangenaam kaartspelletje. In de eerste ronde was het Marco die ruim op kop stond. In de volgende rondes werd echter danig aan zijn poten gezaagd en langzaam maar zeker verdween zijn voorsprong. Seb daarentegen begon voorzichtig en sprokkelde steeds meer punten bij elkaar. Het was net niet voldoende op Jeroen te verslaan. Eindstand: Jeroen 19, Seb 18, Marco 7, Ronald I 3. Tot slot van de avond nog een kort spelletje Time is Money. Iedereen krijgt drie beurten. De duur van de beurt bepaalt een speler zelf, maar als hij langer of korter dan de afgesproken tijd speelt, moet hij een boete betalen. In zijn beurt gooit een speler telkens met de dobbelstenen en een steen die niet dubbel voorkomt, levert geld op. Ronald I en Jeroen waren hier duidelijk sneller in dan Seb en Marco. Eindstand: Ronald I 1190, Jeroen 1140, Marco 640, Seb 540. Een heel origineel spelletje en leuk om tussendoor te doen. Seb, Leonie en Marco gingen huiswaarts, dus hield ook Ronald I het voor gezien. Volgende week weer.

Spellensessies overzicht


13 februari 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie, Rutger en Ronald I. Rutger zou wat later komen, maar hij was eerder dan Seb en Leonie. In afwachting van hun komst zou het door Jeroen meegenomen Clans gespeeld gaan worden. Toen het spel net uitgepakt was, verschenen Seb en Leonie al. Ronald I had het kaartspelletje Bang! voorbereid. De spelers krijgen daarin in het geheim een rol toebedeeld van sheriff, deputy, outlaw of renegade. Alleen de sheriff moet zichzelf bekend maken. Vervolgens beginnen de spelers met behulp van hun kaarten op elkaar te schieten. In het begin kun je alleen op je buren schieten, maar met betere wapens kun je grotere afstanden schieten. Ook kun je gebruik maken van een paard om te vluchten. Ronald I zorgde dat hij goed buiten schot bleef. Outlaw Jeroen was de eerste die sheriff Seb aanviel. Leonie probeerde daar wat tegen te doen, maar zij werd door Ronald I in de gevangenis gestopt. Seb lag regelmatig in de ziekenboeg. Jeroen was de eerste die het loodje legde. Ronald I wisselde van wapen en begon op zijn buren renegade Leonie en sherriff Seb te schieten. Daar was geen kruid tegen gewassen en na Leonie legde ook sherriff Seb het loodje. Daarmee won outlaw Ronald I het spel. Deputy Rutger had zijn sherriff niet weten te beschermen. Eindstand: 1) Ronald I, 2) Rutger, 3) Seb, 4) Leonie, 5) Jeroen. Het eerste spel was een beetje aftasten geweest, dus werd een revanche besloten. Opnieuw werd Seb de sherriff. Ook nu waren het Leonie en Jeroen die als eersten het loodje legden. Hun rollen waren dit keer echter omgewisseld. Ronald I werd door Rutger in de gevangenis gestopt en kon er maar niet uitkomen. Toen zijn biervoorraad opraakte, ging zijn gezondheidstoestand achteruit. Seb was er nog steeds niet van overtuigd wie nou zijn deputy was. Rutger stookte het vuurtje op met een dynamiet staaf. Deze bleef maar branden en Rutger koos dan maar voor een ander wapen. Ronald I was het slachtoffer en kon zich er niet tegen verweren. Daarmee was de laatste outlaw gedood en was deputy Rutger de held van de dag.  Het spel had geen ronde langer moeten duren, want de dynamietstaaf zou bij sherriff Seb ontploft zijn. Eindstand: 1) Rutger/Seb, 3) Ronald I, 4) Jeroen, 5) Leonie. Leonie wilde graag nog een kort spelletje doen. Seb kende Mamma Mia nog niet. Ronald I zorgde voor de uitleg. De eerste ronde was voor Seb en Leonie nog aftasten en ook Rutger wist niet meer waar hij op moest letten. Jeroen ging als een speer van start, maar later kreeg ook Ronald I de smaak te pakken. Hij wist als eerste zijn Bombastica te bakken. De tweede ronde ging het met iedereen beter en de laatste ronde zou de beslissing moeten nemen. Jeroen maakte in zijn eerste beurt een fout en dacht daarmee de overwinning weg te geven. Ronald I kon het echter niet afmaken, want maar liefst drie pizza's mislukten op grond van één ingrediënt. Seb kwam nog het dichtst bij Jeroen. Eindstand: Jeroen 6, Seb 5, Ronald I 4, Leonie 3, Rutger 2. Een alleraardigst kaartspelletje, maar Rutger vond het maar niks. Seb en Leonie gingen naar huis. Ronald I en Rutger speelden een spelletje Totem tijdens het nakletsen met Jeroen. Regelmatig moest er flink nagedacht worden, want een foutje is meestal fataal in Totem. Ronald I leek de zaak in handen te hebben, maar verloor uiteindelijk toch van Rutger. Rutger wilde het graag nogmaals spelen, want nu zou hij een veel betere opstelling maken. Dat ging echter helemaal de mist in. Ronald I kon direct met zijn chief te paard beide medicijnmannen van Rutger (ook te paard) verschalken en had vrij baan richting de totem. Ten minste, dat dacht hij. Rutger kon echter het gat sluiten met een wigwam en daarmee was de chief van Ronald I helemaal in een uithoek beland. De chief van Rutger kon nu huishouden in het kamp van Ronald I en wat hij ook probeerde, er was geen houden aan. Rutger won dus ook het tweede spel. Het spel kent leuke elementen, maar wordt vaak beslist op een enkele zet. De avond zat er weer op. Niet al te veel gespeeld, maar wel heel gezellig.

Spellensessies overzicht


30 januari 2003

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique, Leonie, Seb, Rutger en Ronald I. Rutger zou wat later komen, dus werd snel begonnen met een spel voor vijf. Ronald I had het prototype van Batavia meegenomen. Dit is een bewerking van Profijt en Via. Het principe van het reizen tussen landen en gebieden is hetzelfde gebleven. Alleen de manier van verkrijgen van deze gebieden is veranderd. En met het verdiende geld kunnen alleen vestingen gekocht worden. Het spel begon erg tam. Het duurde even wat beurten voordat Jeroen als eerste een stad kon bouwen. Hij begon vrij snel daarna geld te verdienen. Niet iedereen kon snel een stad bouwen en deze spelers begonnen daardoor wat achter te lopen. Leonie bouwde vlak bij Jeroen een stad met een vesting, maar Jeroen sloeg hard terug en veroverde deze stad. Hij had zo een land van 2 met 2 vestingen. Toen hij ook nog een vesting buiten het bord bouwde had hij al vijf punten. Inmiddels was ook Rutger gearriveerd. Er werd besloten het spel af te breken. Er was geen spanning en er waren te weinig beslissingsmomenten. Het spel speelde bijna zichzelf. Eindstand: Jeroen 5, Monique 2, Seb 1, Leonie 1, Ronald I 1. Profijt was voor de spelers nog steeds de beste versie. Terug naar de tekentafel dus. Nu was het zoeken naar een spel voor zes. Uiteindelijk kwam Heimlich & Co (Safe & Partners) op tafel, de nieuwe uitvoering wel te verstaan. Daarin zitten aktiekaarten die het spel behoorlijk beïnvloeden. Jeroen maakte daar handig gebruik van. Het spel werd echter één grote chaos en er werd maar besloten het spel opnieuw te starten zonder de aktiekaarten. Dit bleek een verstandige keuze. Door verschillende tactieken werd er afgetast wie welke kleur had. Jeroen had het in ieder geval goed in de gaten. Tegen het einde gaf Monique Leonie een flinke voorzet en toen Leonie geschikt gooide, maakte ze het meteen af. Eindstand: Leonie 46, Monique 44, Seb 23, Jeroen 23, Ronald I 21, Rutger 19.  Rutger stelde voor om Drachendelta te gaan spelen. Iedereen zag dat wel zitten. De heren waren het er over eens dat de dames in ieder geval niet mochten winnen. Direct werd de daad bij het woord gevoerd. Jeroen bouwde ver van zijn startveld aan een mooi parcours, Ronald I ging buitenom en Seb en Rutger renden snel naar het midden. Nu begon het echte gevecht. Om beurten waren er andere koplopers en was het nodig daar een stokje voor te steken. Maar op een gegeven moment kan dat niet meer. Seb wachtte netjes totdat hij startspeler was en koos voor de juiste kaartjes. Hij won het spel. De ronde werd nog afgemaakt, maar niemand anders wist te finishen. Eindstand: 1) Seb, 2) Monique, Leonie, Rutger, Ronald I, Jeroen. Seb en Leonie keerden huiswaarts. De rest speelde nog Drunter & Drüber. Ronald I en Rutger hadden het heel lang geleden al eens gespeeld. Voor Jeroen en Monique was het nieuw. In dit spel moet een verwoeste stad weer worden voorzien van muren, wegen en grachten. Daarbij gaan soms waardevolle gebouwen verloren en als er een toiletgebouw moet worden afgebroken moet er over worden gestemd. De spelers krijgen in het geheim een kleur toebedeeld en proberen tijdens het spel zoveel mogelijk gebouwen van deze kleur overeind te houden. Ronald I en Rutger wisten Monique tijdens het spel om te praten de stadsmuur een bepaald gebied in te bouwen. Jeroen leek daardoor kansloos voor de overwinning. Hij had echter eerder door dat dit waarschijnlijk Monique de overwinning zou brengen. Met de overbleven speelstukken was het namelijk niet meer mogelijk een klein gebouw van Monique te overbouwen. Eindstand: Monique 6, Ronald I 4 (9), Jeroen 4 (6), Rutger 1. Een niet al te lang spel met leuke elementen, dat wat vaker op tafel zal komen. Geen superspel, maar leuk voor tussendoor. Het was nu ook voor Ronald I en Rutger de hoogste tijd om huiswaarts te keren.

Spellensessies overzicht


23 januari 2003

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie, Rutger en Ronald I. Monique moest oefenen met het koor, dus kon niet aanwezig zijn. Leonie stelde voor om Odysseus te gaan spelen. Ze kende het spel zelf nog niet. Ronald I zorgde voor de uitleg. Het spel kenmerkte zich door veel manipulaties en het op het verkeerde been zetten van de tegenstanders. Ronald I zat Leonie een aantal malen flink dwars door een bepaalde route te blokkeren. Het was vrij duidelijk waar Leonie heen wilde en het was eenvoudig dat tegen te gaan. Jeroen daarentegen hield zich erg rustig en zette bijna geen kaartjes in. Op een gegeven moment leek Rutger voor de winst te gaan. Hij zette veel kaartjes in en Ronald I zorgde ervoor dat hij Zeus kreeg. Hij kon het spel stopzetten op een voor Rutger ongustig moment, maar hij verkoos ervoor om nog even meer kaartjes bij de anderen los te weken. Nu bleek Seb echter de keuzes van Rutger te gaan steunen en liet Jeroen het aan Ronald I over om dit met behulp van windkaarten tegen te gaan. Ronald I werd nu slachtoffer van zijn eigen val en moest veel kaarten inzetten. Uiteindelijk konden Rutger en Seb niet veel meer doen en dacht Jeroen makkelijk punten te kunnen scoren. Hij had echter buiten Hades gerekend, want er bleek toch wel erg veel verborgen wind te zijn. Rutger pakte zo alsnog de overwinning. Eindstand: Rutger 10, Seb 8, Ronald I 5, Jeroen 4, Leonie 1. Als tweede kwam Quo Vadis op tafel, op verzoek van Seb. Ook dit was nog nieuw voor Leonie. Dat weerhield haar er niet van om als eerste de senaat te bereiken. Seb volgde al snel daarna. Seb wilde allerlei diplomatie afspraken maken, maar daar gingen de anderen niet op in. Ronald I investeerde veel lauwerkransen om op de linkerhelft van het bord de absolute macht te krijgen. Daardoor wist hij zeker dat hij op eigen kracht de senaat kon gaan halen. Ondertussen sprokkelde hij veel lauwerkransjes bij het helpen van de anderen. Leonie haalde ondertussen voor de tweede keer de senaat, dus Ronald I, Rutger of Jeroen zou buiten de boot vallen.  Jeroen speelde heel behoudend en verzamelde ondertussen erg veel lauwerkransen. Ronald I begon snel richting de senaat te bewegen en Rutger begreep dat hij haast moest gaan maken. Om de senaat de bereiken had hij de hulp van zowel Ronald I als Leonie nodig. Ronald I stelde geen hoge eisen, Leonie wel. Rutger dacht echter voldoende lauwerkransen voor de overwinning te hebben en betaalde snel uit. Er kon geteld gaan worden. Het bleek Ronald I die met 18 lauwerkransen had gewonnen. Jeroen zat daar met 17 vlak bij, maar helaas had hij de senaat niet bereikt. Eindstand: Ronald I 18, Rutger 15, Leonie 13, Seb 8, Jeroen 0. Er was nog tijd voor een derde spelletje: Ra. Ronald I friste nog even zijn eigen geheugen en dat van de andere spelers op. Toch zat iedereen nog behoorlijk te slapen, waardoor Seb na enkele beurten een belangrijke grote veiling met gemak in handen kreeg. De rest van het spel zouden de anderen daar tegen aan blijven hikken. De voorsprong was echter te groot. De strijd ging dus om de tweede plaats. Dit ging met wisselend succes tussen de andere spelers. Tegen het eind van het spel kwamen er echter steeds meer rampen tevoorschijn (zoals te voorzien was geweest), waardoor de veilingen steeds minder interessant werden. Tijdens het spel werd er nog een klein foutje gemaakt. Als de veilingrij vol werd gemaakt, dan werd de veiling gestart door de speler die de rij vol maakte, in plaats van de volgende speler. Aangezien er echter geen godenfiches op scherp stonden, zal het niet veel verschil hebben gemaakt voor de einduitslag. Vlak voor het einde wist Ronald I zijn tweede plaats zeker te stellen. Jeroen had niet meer op zijn zonnen gelet en eindigde daardoor zelfs als vierde. Eindstand: Seb 36, Ronald I 31, Leonie 28 (14), Jeroen 28 (5), Rutger 26. Alle spellen waren weer prima bevallen, hoewel Jeroen toch meer de voorkeur geeft aan spellen die hij zelf meer in de hand heeft.

Spellensessies overzicht


19 januari 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 12.30u. Spelers: Willem en Ronald I. Sacha zou ook meekomen, maar die bleef ziek thuis. Ronald I stelde voor om Nautilus te gaan spelen. Willem had het nog nooit gespeeld. Het was voor Willem daarom even afwachten welke strategieën handig waren. Langzaam maar zeker begon hij de lijnen te zien en een spannend spel ontstond. Ronald I had het echter vaker gespeeld en leek daarom gemakkelijk de overwinning in de stad te kunnen pakken. Ook met 2 spelers blijkt het geld erg schaars te zijn. Ronald I had het geluk dat hij maar liefst 7 schatkisten wist te vinden. Daardoor had hij wat meer mogelijkheden dan Willem. Ronald I plande zeer zorgvuldig om de meerderheid in diverse wetenschapsstations te behalen, maar toen hij de laatste stations vanuit een duikboot in bezit wilde nemen, bleek dat hij geen beschikbare mannen meer had. Een streep door de rekening. Willem zette toen nog alles op alles om grote schatten uit de trog te halen, maar het was niet voldoende. Eindstand: Ronald I (9x16+6=) 142, Willem (7x17+0=) 119. Het spel was beide spelers erg goed bevallen. Als tweede spel kwam Star Wars The Queen's Gambit op tafel. Voor Willem was dit nieuw en voor Ronald I ook alweer een tijd geleden. Willem zette alvast de stukken op, terwijl Ronald I nog even snel de regels doornam. Willem koos voor de federation. Ook hier was het weer even aanzien welke tactieken het beste konden worden gevolgd. Willem zorgde er in ieder geval voor veel extra kaarten te verdienen op het slagveld, zodat hij aan de andere kant veel akties kon uitvoeren.  Het leek erop dat Darth Maul snel in de pan zou worden gehakt, maar met de laatste krachtinspanning wist hij de volledig fitte Obi-Wan nog te verslaan. In het paleis kon hij echter niet veel meer uithalen, want bij de eerste treffer was het gedaan. Ronald I had in eerste instantie veel ingezet op de reis van Anakin, maar deze bleef op een bepaald traject steeds steken. Dus maakte hij gebruik van de ramen om snel de bovenste verdieping in het paleis te bereiken. Met een beetje geluk kon hij in één keer veel troepen uitschakelen en moest Willem de grootste moeite doen om versterkingen te halen. Dit lukt niet voldoende en Ronald I pakte de overwinning in het paleis. Eindstand: 1) Ronald I, 2) Willem. Ook dit spel was weer goed bevallen. Alleen hadden er wat meer dobbelstenen in het spel moeten zitten, omdat nu voortdurende verschillende types dobbelstenen moesten worden uitgewisseld. Ter afsluiting van de dag nog twee spelletjes Hive. Het eerste spel was om Willem bekend te maken met het principe. Ronald I wist het dan ook vrij eenvoudig te winnen. Het tweede spel werd een stuk spannender. Ronald I zag een mogelijke dreiging van Willem over het hoofd en kon toen niets meer doen om een nederlaag te voorkomen. Voordat Willem naar huis ging, ging hij nog even de nieuwe blokkenpuzzels van Jumbo te lijf. Erg verslavend en hij nam er dan ook eentje mee naar huis om verder te puzzelen. De dag was weer voorbij gevlogen.

Spellensessies overzicht


16 januari 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique, Rutger en Ronald I. Jeroen en Monique kwamen wat later, dus speelden Rutger en Ronald I eerst maar wat spelletjes Fifa 2003 op de computer. Toen iedereen aanwezig was werd er eerst even wat gekletst, voordat Ronald I met Citybuilder aan kwam zetten. Jeroen had het spel al eens eerder gespeeld en moest het dus uitleggen. Rutger blijft er moeite mee houden als hij niet de stem van Ronald I hoort bij het uitleggen. Uiteindelijk kon het spel beginnen. Rutger en Ronald I leken niet de juiste kleuren te krijgen, terwijl Jeroen en vooral Monique goed konden bouwen. Ronald I bleef achterlopen en probeerde dat door het inzetten van fiches in te halen. Bij Citybuilder speel je wegenkaarten uit, waarop gekleurde wijken staan. Iedere speler heeft een eigen kleur voor zijn gebouwenkaarten. Deze moeten in de juiste wijken gebouwd worden. Je kunt daarbij bonuspunten verdienen als je de overige gebouwen ook in de juiste wijken bouwt en als je een wijk met een makelaarskantoor bebouwt. Je kunt je score verdubbelen als je op 4 in plaats van op 2 kaartjes bouwt. Rutger was de eerste die de verdubbelingsbonus wist te halen. Later haalden de andere drie deze bonus ook. Iedereen behalve Jeroen had te laat in de gaten dat de stapel kaartjes bijna op was. Hij gebruikte al zijn fiches om de stapel helemaal leeg te maken. Omdat hij vergeten was te vertellen dat in de laatste ronde geen fiches mochten worden gebruikt, werd het gebruik toegestaan. Jeroen had echter een te grote voorsprong om nog te worden ingehaald. Rutger gaf Monique nog een voorzet, maar het mocht niet baten. Eindstand: Jeroen 30, Monique 29, Rutger 27, Ronald I 20. Naarmate het spel vorderde nam de bedenktijd toe, waardoor het spel wat trager werd. Het spel heeft leuke elementen, maar het bracht toch niet wild enthousiasme bij de spelers los.  Om even wat luchtigers te spelen werd voor Tik Tak Boem gekozen. Daarbij wordt een tijdbom doorgegeven, terwijl je telkens woorden moet verzinnen met een bepaalde lettergreep. De heren waren deze avond duidelijk scherper dan Monique, want daar haperde het doorgeven regelmatig. Toch kregen ook de heren kaartjes aan hun broek en het bleef tot het eind spannend wie er zou gaan winnen. Een leuk voorval deed zich voor bij de lettergreep DER. Ronald I maakte er het woord Dertig mee. Toen hij daarna ook Eenendertig maakte, was het hek van de dam. De anderen sprongen in en na Negenendertig was Ronald I weer aan de beurt. Hij ging naadloos verder met Honderd. Dat was correct, maar leverde de nodige lachsalvo's op. De ronde werd echter eentonig met de getallen en Ronald I wilde dan ook proberen een ander spoor te vinden. Hij dacht te lang na en de bom ontplofte in zijn handen. Na 13 rondes was het uiteindelijk Jeroen die gewonnen had. Eindstand: Jeroen 2, Ronald I 3, Rutger 3, Monique 5. Tot slot van de avond nog een kort spelletje Drahtseilakt van 3 rondes. Ronald I deed het de eerste twee rondes vrij goed en Rutger speelde erg constant. Jeroen haalde in de tweede ronde 14 punten en Monique 9. Zij leken uitgeschakeld. In de derde ronde kreeg Ronald I echter 15 punten aan zijn broek en Jeroen 10, waardoor Rutger gemakkelijk wist te winnen. Eindstand: Rutger 9, Monique 16, ROnald I 21, Jeroen 27. De avond werd afgesloten met de nieuwe houten puzzelspellen van Jumbo: Babylon, Almansur en Stern von Basra. Daarbij moeten kubussen worden gevormd met steeds wisselende blokjes. Jeroen was er vrij goed in en was er erg van gecharmeerd. Rutger had het al vrij snel gezien. En Monique had met de ene puzzel meer moeite dan de andere. De spellen bleken toch enigszins verslavend, maar aangezien het al laat was, moesten de gasten toch huiswaarts. 

Spellensessies overzicht


9 januari 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie en Ronald I. Jeroen kwam wat later, dus speelden Leonie, Seb en Ronald I een kort spelletje Drahtseilakt. Ronald I stelde 3 rondes voor en er werd gespeeld volgens de variant dat iedereen tegelijk zijn kaarten uitspeelt. Seb had de eerste ronde erg veel hoge kaarten en pakte in het begin een heleboel staafjes. Dat bleek toch een goede tactiek, want hoewel Leonie en Ronald I allebei erg goed in evenwicht bleven, verloren ze dat evenwicht in de laatste beurt. Leonie 8, Ronald I 8, Seb 5. In de tweede ronde ging het ook weer gelijk op en iedereen probeerde er nu voor te zorgen in de laatste ronde niet uit het evenwicht te geraken. Leonie 4, Ronald I 6, Seb 7. De laatste ronde moest de beslissing brengen. Nu was het Ronald I die bijna allemaal lage kaarten kreeg. Hij koos er dus voor om in het begin vooral bij de kaarten met lage waardes maar zijn verlies te pakken om dit in één keer met een hoge kaart te compenseren. Dat leek goed te lukken. Maar Leonie deed het beter. Leonie 1, Ronald I 3, Seb 10. Eindstand: Leonie 13, Ronald I 17, Seb 22. Leonie en Seb wilden Nautilus wel spelen en omdat Jeroen er nog niet was, was er mooi gelegenheid om het spel uitgelegd te krijgen. Net toen Ronald I daar mee klaar was, verscheen ook Jeroen. Leonie mocht het spel beginnen. Enkele regeltjes waren bij Leonie en Seb niet goed overgekomen (of Ronald I was niet duidelijk genoeg geweest) en ze begonnen dan ook direct met bouwen.  Jeroen en Ronald I wachtten juist met bouwen. Toen later bleek dat het bouwen dan goedkoper was, stapten Leonie en Seb ook op deze tactiek over. Leonie en Seb waren inmiddels met 1 duikboot onderweg, terwijl Ronald I en Jeroen al snel 2 en later ook 3 duikboten hadden. Uiteraard was er ook de strijd om de macht in de stad. Jeroen richtte zich op 2 verschillende kleuren, terwijl Seb juist heel gelijkmatig wilde opbouwen. De timing bleek bij dit spel erg belangrijk te zijn. De koppositie wisselde voortdurend. Ook bleek het geld weer eens erg schaars. Tegen het einde kon Jeroen nog één wetenschapsstation in gebruik nemen. Hij kon daarbij kiezen om Leonie te financieren of Ronald I. Dit bleek de belangrijkste beslissing in het spel te zijn. Als hij Ronald I had gefinancierd, dan zouden Leonie en Ronald I een gedeelde overwinning behaald hebben. Hij financierde echter Leonie, die daarmee haar overwinning zeker stelde. Jeroen bereikte nu echter een gedeelde tweede plaats tezamen met Ronald I. Een kleine beslissing in het spel kan grote gevolgen hebben. Eindstand: Leonie (10x7 + 3 =) 73, Jeroen (9x7 + 1=) 64, Ronald I (8x8 + 0=) 64, Seb (11x5 + 0=)55. Het was al laat, dus er was geen tijd meer voor een ander spel. Beide spellen waren goed bevallen vanavond, dus werden ze op het verlanglijstje van Seb en Leonie geplaatst.

Spellensessies overzicht


5 januari 2003

Locatie: bij Rutger in Uithoorn vanaf 20.00u. Spelers: Rutger,  en Ronald I. Rutger wilde graag weer eens Axis & Allies Europe spelen en Ronald I gaf daar graag aan gehoor. Rutger koos weer voor Duitsland. Zijn eerste beurt was erop gericht de konvooiroutes uit te schakelen en zoveel mogelijk van de vloot van Ronald I. Daar slaagde hij behoorlijk in. Hij kocht tevens 5 nieuwe onderzeeboten. Ronald I wist goed terug te slaan en een groot deel van de onderzeevloot te vernietigen. Hij liet de konvooiroutes voorlopig even voor wat ze waren en bouwde met Amerika en Engeland veel destroyers. Rutger zocht zijn heil in Afrika. Toen hij er voldoende troepen heenstuurde, kreeg hij vaste voet aan de grond en kon richting de olievelden. De Russische onderzeeboot van Ronald I hield goed stand tegen Duitse aanvallen en uiteindelijk was er zelfs niet veel meer over van de vloot van Rutger. Inmiddels had Rutger in de Russische landdefensie een gat geslagen, maar Ronald I wist telkens de juiste gaten te vinden om terug te slaan. Ronald I had iets meer geluk met de dobbelstenen, maar op de echt cruciale momenten gooide Rutger weergaloos. Ronald I maakte een klein foutje bij de olievelden, waardoor hij niet meer kon voorkomen dat deze in Duitse handen vielen. Inmiddels had Rutger een gigantisch leger samengesteld dat opstoomde naar Moskou. Met alles wat maar kon aanvallen, viel Ronald I dit leger aan en wist het flink uit te dunnen.  Het had echter veel slachtoffers gekost. Ronald I plaatste ook telkens op de juiste plaatsen infanterie om de opstomende tanks te vertragen. Bij een grote tegenaanval op Rutger vergat Ronald I echter een landeenheid in leven te houden, waardoor het gebied leeg bleef. Dit had tot consequentie dat Rutger een beurt eerder Moskou kon aanvallen. Ronald I kon het niet voldoende verdedigen en verloor Moskou en alle inkomsten. In de daaropvolgende beurt kon Ronald I Moskou nog wel terugveroveren, maar hij stond er nu erg zwak voor. Inmiddels was Engeland in Frankrijk binnengevallen en Amerika in Italië. Er lag een grote vloot voor de kust en Duitsland stond flink onder druk. Rutger moest snel Moskou in handen krijgen en houden, voordat het te laat was. Rutger kon Moskou met 1 infanterie aanvallen, terwijl Ronald I Moskou verdedigde met 1 artillerie. Rutger gooide de benodigde 1. Ronald I gooide echter niet de benodigde 1 of 2 en Moskou viel wederom. Nu was er geen mogelijkheid meer om dit terug te veroveren. Van het bij de vorige slag verdiende geld werd voornamelijk infanterie gekocht om Duitsland te verdedigen. Ronald I deed nog een poging met Engeland en Amerika Duitsland te veroveren, maar dat bleek net te vroeg. Het aantal aanvallende eenheden was onvoldoende. Zodoende wist Rutger het spel uiteindelijk toch te winnen.

Spellensessies overzicht


2 januari 2003

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique, Seb, Leonie en Ronald I. Leonie wilde graag weer eens De Veilingmeesters van Amsterdam spelen. Niemand had grote bezwaren. Monique tastte voortdurend diep in de buidel en haar akties leken veel resultaat op te leveren. Ze verdiende telkens ook veel geld, maar of het voldoende was om de uitgaven te compenseren, was niet helemaal duidelijk. Even was er onduidelijkheid over de aankoopprijs. Seb was er van overtuigd dat hij 160 had geboden, maar iedereen vond dat het bij twijfel 170 moest zijn. Uiteindelijk gaf hij zich onder protest gewonnen. Jeroen viste telkens overal achter het net. De waarderingen kwamen voor hem steeds te vroeg. Ronald I deed stilletjes mee. Tijdens het hele spel kocht hij maar één kaartje. Hij richtte zich op één wijk in Amsterdam, één werelddeel en één goed op de goederenmarkt. Hij was de enige die geen enkele bonus had verdiend. Het leek erop dat Monique en Leonie zijn enige concurrenten zouden zijn. Toch bleek het Seb te zijn die uiteindelijk nog het dichtst in de buurt kwam. Eindstand: Ronald I 1.320.000, Seb 1.080.000, Monique 860.000, Leonie 820.000, Jeroen 530.000. Jeroen had zijn geld beter op de bank kunnen zetten. Dan had hij in zoveel speeljaren vast meer verdiend. Ronald I had nog het prototype van Taxi Run meegenomen. Aangezien Leonie en Seb eigenlijk al naar huis wilden werd er voor gekozen de vertragende elementen uit het spel weg te laten.  In Taxi Run besturen de spelers een taxi die 4 verschillende locaties aan moet doen. De volgorde is daarbij naar eigen keuze. De vertragende elementen zijn verkeersborden, verkeerslichten en voetgangers, waarmee je anderen kunt tegenwerken en je eigen route zeker kunt stellen. Jeroen werd al snel klem gereden door Seb, maar door hard op hem te botsen, kon hij daarna weer gemakkelijk verder rijden. Ronald I volgde Jeroen, terwijl Monique en Leonie hun eigen route kozen. Seb raakte wat achter op Jeroen en Ronald I. Het leek erop dat Jeroen Ronald I voor zou blijven, maar door een iets andere bocht te nemen, kon Ronald I Jeroen afsnijden en eerder de volgende passagier oppikken. Bij de volgende twee passagiers zou Ronald I geen fouten maken en hij was niet meer in te halen. Leonie had blijkbaar ook een goede route gekozen, want ze kwam nog aardig dichtbij. Monique en Seb streden er nog voor om geen laatste te worden. Eindstand: 1) Ronald I, 2) Jeroen +1, 3) Leonie +2, 4) monique +5, 5) Seb +6. Het spel heeft aardige elementen, maar kan de echte spellenspeler niet aanspreken. Voor de familiespeler is het een leuk en toegankelijk spel en met de verkeersborden kun je elkaar nog aardig dwarszitten. Het systeem van rijden doet een beetje denken aan het vector racen dat je op een vel met ruitjespapier kunt spelen. Het was inmiddels laat geworden. Leonie en Seb gingen snel naar huis. Jeroen haalde Ronald I over om nog even op de Xbox te gaan racen.

Spellensessies overzicht

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2003