Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2002.4

Titel (5K) Spellensessies 2002.4

26 december 2002

Locatie: bij Willem en Sacha in Utrecht vanaf 13.00u. Spelers: Rutger, Jeroen, Monique, Willem, Sacha en Ronald I. Als eerste kwam het basisspel van de Kolonisten van Catan op tafel. Er werd gespeeld met de originele bouwregels, dus ook tijdens de beurt van de tegenstanders. Het waren vooral Ronald I en Willem die weinig inkomsten kregen en daardoor bij voorbaat al kansloos leken. Monique werkte aan de langste handelsstraat en bouwde de ene weg na de andere en ook nog de nodige dorpjes. Rutger daarentegen bouwde de ene stad na de andere en werd door de anderen steeds meer tegengewerkt. Sacha begon voortvarend, maar bleef daarna een beetje steken. Jeroen zat opgesloten in het midden en kon niet meer uitbreiden. Hij zou het dus van de ontwikkelingskaartjes moeten hebben. Ronald I had inmiddels toch ook een gaatje gevonden en eindelijk ook een dorpje aan een leemveld. Hij had ook al 2 steden weten te bouwen en kon zich langzaam maar zeker weer met het spel gaan bemoeien. Toch was het Rutger die ontstopbaar was. De grondstoffen stroomden binnen en in één beurt wist hij zoveel straten te bouwen dat hij de langste handelsstraat en daarmee de overwinning pakte. Jeroen en Ronald I werden door hun verzamelde overwinningspunten verrassend nog tweede en derde. Eindstand: Rutger 10, Jeroen 7, Ronald I 6, Monique 5, Sacha 5, Willem 5. Het was leuk om het basisspel weer eens gespeeld te hebben. Even een kort spelletje tussendoor: Alles im Eimer. Sacha kende het nog niet en Rutger probeerde de spelregels kort uit te leggen. Jeroen en Ronald I moesten af en toe toch even inspringen. Het maakte voor Sacha echter niet uit dat ze het nog nooit gespeeld had, want de emmerpiramide stond zeer degelijk. Alleen vergat ze af en toe een kaart te pakken, waardoor haar verdediging enkele deuken oploep. Jeroen, Willem en Monique liepen de ene klap na de andere op. Monique wist vlak voor het einde Willem de genadeklap toe te delen, waardoor ze niet werd uitgeschakeld. Ze gaf daarmee wel de overwinning aan Sacha. Eindstand: Sacha 9, Rutger 8, Ronald I 7, Monique 2, Willem 0, Jeroen 0.  Jeroen had Formula Dé meegenomen. Sacha zag een racespel niet zo zitten, maar door haar zojuist behaalde overwinning liet ze zich toch overhalen. Jeroen startte als eerste op het circuit van Magny Cours, gevolgd door Ronald I. Sacha en Rutger waren de laatsten van het startveld. Ronald I miste al direct de tweede bocht en maakte daarbij nog een stuurfout ook. Hij werd al snel ingehaald door de meeste anderen. Rutger wist zich snel naar voren te werken, waardoor een kopgroep ontstond, bestaande uit Jeroen, Willem en Rutger. Monique wist nog aardig aan te haken, maar Ronald I en Sacha vochten op achterstand om de laatste plaats. Jeroen en Willem wisten beiden keurig een keer een bocht te missen en lieten Rutger zo lopen. Niemand maakte een pitsstop in deze twee ronde durende race, hoewel sommigen het best hadden kunnen gebruiken. Halverwege de laatste ronde haalden Ronald I en Sacha Monique bij en toen Sacha als enige de sprong naar de volgende bocht wist te maken, had ze ineens weer aansluiting bij Jeroen en Willem. Rutger nam nog wat extra ingecalculeerd risico en won met grote voorsprong. Sacha eindigde keurig als tweede, na bijna de gehele race achteraan te hebben gebungeld. Willem wist op het laatste rechte eind nog te spinnen en moest Jeroen en de nog dicht genaderde Ronald I voor laten gaan. Monique probeerde het ook nog, maar verstuurde zich daarbij en eindigde in de grindbak. Eindstand: 1) Rutger, 2) Sacha, 3) Jeroen, 4) Ronald I, 5) Willem, X) Monique. Het was tijd voor de avondmaaltijd. Ronald I had nog het prototype van TaxiRun meegenomen, maar daar was geen tijd meer voor. Sacha en Willem zorgden voor een heerlijke maaltijd met pompoensoep, tomatensoep, palingsalade en Griekse salade met stokbrood. Daarna was het tijd voor een VIP behandeling in de bioscoop bij The Two Towers...

Spellensessies overzicht


25 december 2002

Locatie: bij John en Fenny in Amstelveen vanaf 20.00u. Spelers: John, Fenny en Ronald I. Zoals altijd met Kerst komen er weer nieuwe spellen op tafel. Ronald I toverde als eerst Trans America op tafel. De eerste ronde was voor John en Fenny nog even aftasten, maar ze bleven goed bij bij Ronald I. De tweede ronde wist Fenny te winnen en ook de derde ronde zat ze er dichtbij. Eindstand: Ronald I 11, Fenny 8, John 4. Na deze opwarmer haalde Ronald I Morgenland tevoorschijn. Dit spel was duidelijk wat complexer en het duurde dan ook even, voordat iedereen alle mogelijkheden van het spel zag. Ronald I had dan ook geen moeite om het spel te winnen. Eindstand: Ronald I 8 (3), Fenny 5 (0), John 5 (0). Nu iedereen de regels van het spel doorhad en ook de kracht van enkele toverspreuken in begon te zien, was het tijd voor een revanche. Er werd nu veel scherper gespeeld en cadeautjes werden niet meer weggegeven. Toch leek het erop dat Ronald I in het begin van het spel een onoverbrugbare voorsprong wist te pakken.  John probeerde in de mogelijk laatste ronde het tij te keren, door een toverspreuk uit te spelen, waarbij iedereen 7 schatten moest inleveren. Hij hoopte daarbij het spel met een ronde te verlengen. Fenny schakelde echter ook een toverspreuk in en haalde daarmee een draak terug. John en Ronald I grepen daardoor naast inkomsten. Ronald I vergat ook nog zijn vliegend tapijt in te zetten en dat bleek een dure fout. Hierdoor liep hij ook de laatste edelsteen aan inkomsten mis en kon hij op de markt niet ruilen. Daardoor kon hij in het paleis geen artefact kopen (waar hij met 3 als hoogste op had geboden). Fenny was de lachende derde. Ze wist in deze ronde maar liefst alle drie de artefacten te kopen en daarmee de tweede plaats zeker te stellen. Eindstand: Ronald I 8, Fenny 6, John 4. Het spel was iedereen goed bevallen en het zal zeker vaker op tafel gaan komen.

Spellensessies overzicht


12 december 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Ronald I en Jeroen. Seb, Leonie, Rutger en Monique konden niet, dus werden enkele tweepersoonsspellen gespeeld. Ronald I had Rome van GMT Games meegenomen. Daarin zitten 3 spellen. Hannibal vs Rome is een kort spelletje, waarbij de ene speler met Hannibal Rome probeert te veroveren en de Romeinse speler probeert Carthago te veroveren. Beide spelers hebben een aantal legers en een aantal vloten. Om beurten mag één van de eenheden verplaatst worden. De vloten staan op vaarrroutes en mogen verplaatst worden naar een willekeurige andere vaarroute. De legers mogen verplaatst worden naar een aangrenzend gebied en als een vaarroute is bezet door een eigen vloot, dan mag ook verplaatst worden naar het land aan het andere eind van de vaarroute. Wanneer na een verplaatsing eenheden van beide spelers in een gebied of op een vaarroute staan, dan wordt er nog zo lang gevochten, totdat er alleen nog maar eenheden van één speler over zijn. Voor het gevecht hebben de spelers de kaarten 1 tot en met 5 beschikbaar. Beiden spelen tegelijk een kaart uit. De speler die de laagste kaart uitspeelt, verliest een eenheid. Bij gelijke kaarten verliezen beide spelers een eenheid. Zodra alle vijf de kaarten zijn opgebruikt, krijgen de spelers deze weer terug. De Hannibal speler heeft minder legers, maar het leger van Hannibal zelf krijgt +1 bonus bij gevechten. Het blijkt een simpel kat en muis spelletje, wat niet zo eenvoudig te winnen is. Het wordt een uitputtingsslag en uiteindelijk slaagt een van beide spelers er in om de andere hoofdstad binnen te trekken. Ronald I maakte te laat gebruik van Hannibal en verloor uiteindelijk, omdat hij minder legers had. Het spel duurt een minuut of 10. Leuk als een tussendoortje, maar niet erg bijzonder. Een ander spel in dezelfde doos is Circus Maximus. Dit is een racespel, wederom met eenvoudige regels. Het is geschikt voor 2 tot 5 spelers en met meer spelers is het leuker. Alle spelers hebben 3 Romeinse strijdwagens die een ronde in de arena moeten rijden. Daartoe beschikken de spelers over vijf kaarten van 1 tot en met 5. Elke ronde moeten deze worden ingezet voor de strijdwagens, waarbij elke wagen minimaal 1 en maximaal 3 kaarten toegewezen mag krijgen. Met elke kaart moet de wagen in een rechte lijn worden verzet en met een volgende kaart mag de wagen weer in een totaal andere richting worden verplaatst. Ondanks de simpele regels, blijkt het spel goed te werken. Je moet er vooral voor zorgen dat de anderen niet alle bewegingspunten goed kunnen gebruiken. Jeroen had het iets beter door en wist daardoor als eerste zijn derde wagen te laten finishen. Ronald I had er op dat moment pas één binnen. Dit spel moet zeker met meer spelers geprobeerd gaan worden.  Jeroen stelde voor om Odins Raben te gaan spelen. Ronald I kende het nog niet en Jeroen wist met moeite de regels te herinneren. Voor de zekerheid werd toch ook nog maar het regelboekje erbij gehaald en werd de zojuist binnengekomen Monique geraadpleegd. Met behulp van terreinkaarten racen de spelers elk op hun eigen landenspoor. Dit spoor kan veranderen, waardoor je sneller of langzamer vooruit kunt komen. Tevens kan het spoor verlengd worden. Je kunt landenkaarten sparen voor een magisch spoor dat extra punten oplevert en je kunt kaarten sparen op een speciale stapel en die kaarten kun je later in de race weer gebruiken, in tegengestelde volgorde. Zodra een van de spelers de finish bereikt, verdient deze punten op basis van de voorsprong. De speler die het het beste heeft gedaan op het magische spoor verdient nog bonuspunten. Zodra een speler na een aantal races het benodigde aantal punten heeft verdiend, heeft deze het spel gewonnen. Het was te merken dat Jeroen het spel al een keer eerder had gespeeld. Hij wist Ronald I voor een blokkade te plaatsen, die hij maar niet wist te overwinnen. Ronald I kreeg niet de gewenste kaarten en spaarde daarom maar voor het magische spoor. Jeroen kwam met 8 gebieden voorsprong over de finish. Ronald I kreeg 3 bonuspunten voor het magische spoor. Een tweede race was noodzakelijk. Ronald I wist Jeroen nu wat meer onder druk te zetten en lag regelmatig op kop, zowel in de race als op het magische spoor. Jeroen maakte echter een goede stapel kaarten en sloeg op het laatst toch nog toe. Hij pakte 3 gebieden voorsprong en 3 bonuspunten voor het magische spoor. Eindstand: Jeroen 14, Ronald I 3. Ronald I wilde nog een kort spelletje doe alvorens huiswaarts te keren. Het werd één rondje Lost Cities. Ronald I kreeg bij aanvang veel 10-en toebedeeld. Dat leek mooi, maar hij kon er niet veel mee uithalen. Het spel was te kort om daar een goede score uit te halen. Eindstand: Jeroen 75, Ronald I 25. Er was nog wel tijd voor een revanche. Ditmaal ging het veel beter met Ronald I. Hij wist een prachtige expeditie te maken, ondersteund door enkele aanvullende expedities. Eindstand: Ronald I 114, Jeroen 81. Er was dus toch een derde en beslissende ronde nodig. De scores waren nu een stuk lager, maar toch was het Jeroen die de winst pakte. Eindstand: Jeroen 40, Ronald I 24. Het was alweer veel te laat. Jeroen had deze avond alle spellen gewonnen. Volgende keer een revanche.

Spellensessies overzicht


28 november 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Rutger, Monique, Leonie en Ronald I en later ook Jeroen. Jeroen moest eerst nog overwerken. Leonie stelde voor om Marracash te gaan spelen. Ronald I legde het spel uit aan Monique en Rutger. Rutger herinnerde zich dat hij het spel al eens eerder had gespeeld. In Marracash kopen de spelers marktkraampjes en proberen daar zoveel mogelijk bezoekers naar toe te lokken. Ronald I was in het begin erg terughoudend met het kopen van marktkraampjes, terwijl Rutger het ene na het andere kraampje kocht. Ook de prijzen bleven redelijk stabiel. Het waren echter vooral Monique en Leonie die de juiste kraampjes wisten te kopen en al snel liep het geld binnen. Ronald I dacht zijn slag te slaan met een mooi geplaatst kraampje. Rutger bood echter Monique de mogelijkheid om een soortgelijk kraampje te kopen, waarna Monique de klanten voor de neus van Ronald I wegkaapte. Zodoende ontstond er een concurrentiestrijd tussen Ronald I en Rutger. Leonie leek de beste papieren te hebben voor de overwinning, maar het was Monique die heel stilletjes geweldige inkomsten uit twee winkels kreeg. Eindstand: Monique 4550, Leonie 3125, Rutger 2525, Ronald I 1650. Monique bekende na afloop dat ze niet wist hoe ze het spel nu gewonnen had. Aangezien Jeroen er nog niet was, stelde Ronald I voor het nieuwe Squad Seven te proberen. Dit spel duurt precies 17 minuten, want zo lang duurt de bijbehorende CD met muziek. Op de CD is afwisselend dag- en nachtmuziek te horen, af en toe onderbroken door een schreeuw. Om beurten draaien de spelers een kaart om. De meeste van de kaarten bevatten een schat. Wie als eerste op de kaart slaat, krijgt de schat, tenzij... er een slang op staat of de kaart afwijkt van de muziek (dus een nachtkaart tijdens dagmuziek of andersom). In dat geval verlies je namelijk één van je zeven squadleden. Er zijn echter ook aktiekaart. Bij een touwbrug moet je een rondje rond de tafel rennen en completeren voordat de schreeuw te horen is. Als je er niet in slaagt, verlies je één van je squadleden. Er zijn ook aktiekaarten waarbij je met een speelgoedpistool op doelwitten moet schieten. Deze moet je raken, voordat je de schreeuw hoort. In het begin waren het vooral Ronald I en Rutger die veel schatten verzamelden. Ronald I maakte echter ook wat foutjes, waardoor hij steeds meer squadleden verloor en uiteindelijk helemaal uitgeschakeld werd. Monique onderging hetzelfde lot. In de tweestrijd met Leonie was Rutger echter kansloos. Leonie had de meeste schatten en ook nog de meeste squadleden over. Aan het eind mag je per squadlid maar maximaal 3 schatten meenemen. In een geval van een gelijke stand, telt het totaal aantal schatten dat je hebt verzameld. Eindstand: Leonie 12 (4), Rutger 8 (3), Ronald I 7 (0), Monique 3 (0). Jeroen was inmiddels thuisgekomen en hoewel hij nog niet helemaal was bekomen van het overwerk, besloot hij toch mee te doen met een spelletje Canyon. Het was duidelijk dat de dames het beste konden kanoën. Monique en Leonie liepen flink uit. Monique ging perfect over de waterval heen en Leonie volgde haar voorbeeld. De heren hadden nog een flink eind voor de boeg. De kop wisselde regelmatig, maar toch was het Jeroen die langzaam maar zeker de winst naar zich toe wilde trekken. Ronald I probeerde tweemaal met een gewaagde aktie over de waterval te passeren, maar dat lukte niet. Jeroen werd derde. Rutger dacht zeker te zijn van zijn vierde plaats, maar het was Ronald I die hem nog wist te verschalken. Eindstand: 1) Monique, 2) Leonie, 3) Jeroen, 4) Ronald I, 5) Rutger. Leonie moest helaas huiswaarts keren en de rest besloot het door Ronald I meegenomen Fist of Dragonstones te proberen. Dit is een nieuw spel van Bruno Faidutti en Michael Schacht. Het spel bestaat uit een heleboel karakterkaarten. Een aantal van deze karakters zit vast in de basis, de anderen wisselen elke ronde. De spelers beschikken over diverse muntstukken, waarmee geboden wordt op de diverse karakters. De hoogste bieder mag meteen de krachten van dat karakter gebruiken. Daarmee kun je nieuw geld, edelstenen of overwinningspunten krijgen. De speler die als eerste drie overwinningspunten heeft, wint het spel. Jeroen haalde al snel 2 overwinningspunten en leek gemakkelijk ook de derde te halen. De heks van Rutger wist dit te voorkomen. Ronald I haalde ook een overwinningspunt. Rutger en Ronald I streden beiden voor de sorcerer die 2 overwinningspunten oplevert. Rutger slaagde er als eerste in. In de volgende ronde leek de sorcerer echter voor Ronald I te worden. Monique probeerde hem nog tegen te houden, maar had verkeerd gerekend en Ronald I won het spel. De sorcerer bleek erg sterk te zijn en maakte het spel er niet beter op. De spelers hadden meer van het spel verwacht. Het heeft leuke elementen, maar die komen er toch niet helemaal uit. Een gemiste kans ? Eindstand: Ronald I 3, Jeroen 2, Rutger 2, Monique 1. Er werd nog even nagekletst, maar het was voor iedereen een vermoeiende dag geweest, dus keerden Ronald I en Rutger huiswaarts.

Spellensessies overzicht


21 november 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique, Rutger, Seb, Leonie en Ronald I. Bij het zoeken naar een spel voor zes spelers werd op Love Hotel gestoten. Niet iedereen zag het zitten om dat te gaan spelen, maar uiteindelijk deed iedereen toch mee. Snel werden de spelregels doorgelezen, maar die bleven op een aantal punten erg vaag. Het spel bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt iedereen gekoppeld aan een fictief persoon. In de tweede fase moeten 4 verschillende kussens worden verzameld, zodat je samen met die persoon het bed in kunt duiken. Het koppelen van de personen werd een langdurige zaak en uiteindelijk nam iedereen maar genoegen met iemand om het spel niet langer op te houden. In de tweede fase moeten vragen worden beantwoord, meestal over relatie gerelateerde onderwerpen. De andere spelers moeten dan raden welk antwoord je gaat geven en kunnen daar hartjes mee verdienen. Soms moet er iets gedaan worden. Zo moest Monique een striptease met één kledingstuk uitvoeren en Seb moest de eerste 5 telefoonnummers uit het telefoonboek erotisch voorlezen. Verder kon je het spel weinig sturen en werd er geen gebruik gemaakt van de fictieve personen. Uiteindelijk was het Rutger die als eerste 4 kussens had verzameld.  Eigenlijk moest hij nog naar het midden van het bord zien te komen, maar iedereen geloofde het wel. Het spel had voor een aantal vrolijke situaties gezorgd, maar het zal niet vaak op tafel komen. Het is meer geschikt voor jonge meisjes dan voor spellenliefhebbers. Eindstand: Rutger 4, Leonie 3, Jeroen 2, Monique 2, Seb 2, Ronald I 2. Omdat er niet veel van de avond meer over was, werd gekozen voor een kort spelletje Bluff. Seb bleek hierin uiterst bedreven. Toen Leonie, Jeroen en Monique waren afgevallen, bleef hij met Rutger en Ronald I over. Ieder had op dat moment nog 4 dobbelstenen. Ronald I viel als eerste af en daarna Rutger, terwijl Seb nog alle 4 de dobbelstenen over had. Eindstand: 1) Seb, 2) Rutger, 3) Ronald I, 4) Monique, 5) Jeroen, 6) Leonie. Het spel was sneller verlopen dan verwacht, dus werd de avond afgesloten met Alles im Eimer. Het spel ging redelijk gelijk op, maar Monique en Leonie raakten toch wat achter. Jeroen had nog de meeste emmers en zag zijn kans schoon om Leonie uit te schakelen. Hij sloeg hard toe en Leonie viel af. Jeroen dacht gewonnen te hebben, maar hij was vergeten dat bij zes spelers het spel pas eindigt als twee spelers geen emmers meer hebben. Dat zou hem uiteindelijk de overwinning kosten. Eindstand: Rutger 3, Jeroen 2, Seb 1, Ronald I 1, Monique 0, Leonie 0.

Spellensessies overzicht


14 november 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie en Ronald I. Ronald I wilde graag Arabana Opodopo spelen. Dit is de meer-speler versie van Kahuna. Jeroen kende de regels enigszins. De enige onduidelijkheid bleef of de goden-blokjes open of dicht worden gelegd bij aanvang van het spel. Er werd met dichte blokjes gespeeld. Leonie begon snel met het plaatsen van bruggen op het bord, terwijl Ronald I en Jeroen rustig afwachtten. Seb was erg voorzichtig, maar kreeg het hele spel eigenlijk geen vaste grond onder de voeten. Langzaam maar zeker kwamen Jeroen en Ronald I opzetten. Ronald I kreeg het aan de stok met Seb en met Leonie, terwijl Jeroen alleen met Leonie aan het knokken was. Ronald I bouwde naar een grote mogelijkheid om Leonie een slag toe te brengen, maar Jeroen stak daar een stokje voor en bracht Ronald I een grote slag toe. Ronald I kon niet krachtig reageren, maar wist beiden nog wel te verzwakken. Even leek het erop dat hij nog terug zou kunnen slaan, maar helaas lukte dat niet. Leonie bleek uiteindelijk 1 punt meer te hebben dan Jeroen. Eindstand: Leonie 23, Jeroen 22, Ronald I 13, Seb 9.  Het spel had wat langer geduurd dan verwacht, maar het was positief vervallen. Niet zo goed als Kahuna, maar altijd leuk om op tafel te zetten. De blokjes in plaats van kaarten werden in het algemeen niet als goede oplossing gezien. Seb en Leonie keerden huiswaarts en Ronald I speelde Hive met Jeroen. Hive wordt gespeeld zonder speelbord. De speelstukken zelf vormen een groeiend speelbord. Om beurten plaatsen de spelers een nieuw speelstuk bij of verplaatsen een speelstuk dat al is ingezet. Het is de bedoeling de koningin van de tegenstander volledig in te sluiten. Je hebt daarvoor de beschikking over mieren, spinnen, sprinkhanen en torren, die elk hun eigen eigenschappen hebben. Een veelgebruikte strategie is het vastzetten van de koning door middel van de tor, waarna de sprinkhanen in positie springen en de mieren de laatste gaten opvullen. Een erg leuk denkspel. Ronald I wist deze partij te winnen. Ter afsluiting van de avond nog een spelletje Schotten-Totten. Deze werd door Jeroen met 3-2 gewonnen. Het blijft een geweldig spel.

Spellensessies overzicht


7 november 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Rutger en Ronald I. Tevergeefs werd er gewacht op Seb en Leonie. Ze bleken nog druk aan het klussen te zijn. Jeroen had inmiddels Keythedral een beetje voorbereid en dat was ook met drie spelers goed te spelen. In een korte omschrijving zou je kunnen zeggen dat het een combinatie is tussen Charlemagne en de Kolonisten van Catan. De spelers bouwen gezamenlijk een kathedraal en de speler die daar het meeste aan bijdraagt, wint het spel. Voor het bouwen van de kathedraal zijn combinaties van grondstoffen nodig. Deze kunnen worden gehaald op het spelbord, dat uit losse tegels bestaat, die verschillende grondstoffen opleveren. Aan het begin van het spel wordt dit bord gezamenlijk opgebouwd en de spelers plaatsen tussen de grondstoffentegels 5 genummerde dorpjes. Deze nummervolgorde is belangrijk voor het verloop van het spel. In telkens andere volgordes sturen de spelers hun werklieden uit de dorpjes naar de aangrenzende tegels. Op elke tegel mag maximaal één werker staan. Na 5 plaatsingsrondes krijgt iedereen grondstoffenblokjes op basis van de tegels waar de werkers op staan. Nu begint de aktieronde waarin de spelers telkens een aktie kunnen kiezen. Zo kan een dorpje worden omgevormd tot een stad (om maar in de Catan termen te blijven), er kunnen hekken worden gebouwd of afgebroken, er kan aan de kathedraal worden gebouwd, er kan worden gehandeld met de handelaar of er kan een wettenkaart worden verkregen. Deze kaart geeft later in het spel een voordeeltje. Rutger richtte zich vooral op het verkrijgen van steden. Ronald I had een probleem om aan de benodigde grondstoffen te komen. Maar naarmate het spel vorderde ging het spel redelijk gelijk op. De laatste delen van de kathedraal werden onverwachts snel gebouwd en toen bleek Rutger de winnaar te zijn. Eindstand: Rutger 17, Jeroen 15, Ronald I 14. Een aardig spel, met veel bekende spelelementen. Met plezier zal het op tafel worden gezet, maar het had toch niet het enthousiasme gewekt om het meteen weer te gaan spelen.  Ronald I had van René een prototype van Via ontvangen. Dit is een verbeterde versie van Profijt. De spelers bouwen steden op een kaart van Europa. Elke beurt reist er een handelaar door Europa. Deze handelaar reist het liefste door steden die in handen van een speler zijn. Verbonden steden vormen samen een land. Voor elk land waar de handelaar doorheen reist, verdient de speler een overwinningspunt. Enkele malen in het spel zijn ook punten te verdienen voor het grootste land. Het spel verliep niet zoals verwacht en de spelers hadden eigenlijk geen zin meer om door te spelen. Het spel was erg voorspelbaar en weinig beïnvloedbaar. Het was duidelijk geen verbetering ten opzichte van Profijt. Rutger had een goede beginpositie en niemand kon daar maar iets aan doen. Eindstand: Rutger 29, Ronald I 17, Jeroen 15. Bij het later nalezen van de spelregels bleek een cruciale fout gemaakt te zijn. Daardoor was het spel weinig beïnvloedbaar. Het zal dus opnieuw getest gaan worden. Jeroen had op het Spellenspektakel Anera's Arena gekocht. De spelers spelen elk een held die zich staande moet houden op een eiland. Het eiland bestaat uit gestapelde stenen en deze kunnen stijgen en/of dalen. Rutger koos de Berserker, Ronald I voelde zich een Dwerg, terwijl Jeroen voor de eenvoudige Warrior koos. Rutger en Jeroen gooiden met hun schadedobbelsteen nogal hoog, terwijl Ronald I voortdurend laag gooide. Hij kon maar geen gebruik maken van de machtige bijl van zijn dwerg en vergat telkens daarbij wat extra geluk in te zetten. Door zijn korte beentjes kon hij ook niet gemakkelijk uit de voeten op de verschillende hoogtes. Weer een machtige aanval van Rutger wist hij niet te overleven en hij lag eruit. Jeroen bood nog goed weerstand, totdat Rutger een unieke aanval deed en ook Jeroen ter aarde stortte. Een grappig spelletje, wat wel erg afhankelijk is van de dobbelsteen, maar op zijn tijd best de moeite waard kan zijn.

Spellensessies overzicht


26 oktober 2002

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 19.00u. Spelers: Seb, Leonie, Monique, Jeroen, Rutger en Ronald I. Rutger arriveerde als eerste, vlak daarna gevolgd door Jeroen en Monique. Aangezien Seb en Leonie nog niet verschenen en Ronald I en Rutger Emerald nog moesten oefenen voor het EK, werd besloten dit maar te doen. Ronald I mocht beginnen en schoot snel vooruit. Daardoor kon hij snel veel goud verzamelen. De rest was eigenlijk meteen al kansloos. Onderling hadden ze echter nog wel een strijd te leveren. Deze werd uiteindelijk in het voordeel van Monique beslist, omdat ze toch de meerderheid in de rode edelstenen bleek te hebben, terwijl Rutger en Jeroen dachten dat het een gedeelde meerderheid zou zijn. Eindstand: Ronald I 35, Monique 26, Rutger 25, Jeroen 24. Toen het spel net af was, verschenen ook Seb en Leonie. Ronald I had onlangs tweedehands het spel Forum Romanum gekocht en dat was met 6 spelers speelbaar. Het spelbord heeft een raster van 7 bij 7 vakjes. Deze vakjes zijn in rechthoekige gebouwen verdeeld. Om beurten zetten de spelers 1 van hun pionnen in een vakje, totdat iedereen zijn 8 pionnen heeft geplaatst. Daarna wordt telkens 1 pion naar het overgebleven lege vakje geplaatst. Als tijdens het spel een rij, een kolom of een gebouw volledig is gevuld, dan wordt deze gewaardeerd. Degene die als enige de meerderheid heeft, scoort zoveel punten als de grootte van de rij, de kolom of het gebouw. De speler die het minste aantal pionnen heeft, krijgt 4 strafpunten. Bij een gedeelde minderheid krijgen de spelers 2 strafpunten. Bij een gedeelde meerderheid wordt er voorlopig eerst verder gespeeld. In eerste instantie waren het Jeroen, Ronald I die de kop namen, maar daarna kwam Monique goed opzetten. Er vonden voortdurend wisselingen plaats. Seb en Rutger stonden helemaal achteraan, maar Rutger wist zich daaraan te ontworstelen. Even leek het er zelfs op dat Rutger zou gaan winnen. Eindstand: Monique 16, Jeroen 12, Ronald I 7, Leonie 6, Rutger 6, Seb 4. Met minder dan 6 spelers zal het spel waarschijnlijk interessanter zijn, omdat er dan in het eindspel meer keuzes overblijven. Deze keer werd trouwens vergeten dat ook de diagonalen meetellen. Als we deze alsnog hadden meegeteld, had Jeroen het spel glansrijk gewonnen.  Ronald I had al een tijdje het Grote Winkler Prins spel liggen. Een vragenspel in de stijl van Trivial Pursuit. Dit keer echter 10 categorieën en meer serieuze vragen. Gelukkig kun je hulp vragen met hintkaarten en soms zelfs boekdelen van anderen afpakken. Jeroen en Leonie hadden moeite om vragen goed te beantwoorden als ze daarmee een boekdeel konden halen. Monique ging als een speer van start en Ronald I was de enige die een beetje in haar spoor kon blijven. Met 6 spelers duurde het spel best wel lang en om daar een eind aan te maken zette Monique een eindsprint in. Ze hoefde alleen nog naar het centrum van het bord te gaan om te winnen. Het leek erop dat Ronald I tweede zou worden, maar Rutger wist in de laatste beurt nog twee boekdelen te halen en pikte zo de tweede plaats in. Eindstand: Monique 10, Rutger 8, Ronald I 7, Seb 6, Jeroen 2, Leonie 1. Af en toe was er wat onduidelijkheid over welk antwoord goed gekeurd moest worden en welke niet. Eenmaal was zelfs iedereen het er over eens dat een antwoord dat niet op de kaart stond, toch goedgekeurd moest worden. De vraag was een spreekwoord te corrigeren: "Iemand een kool bakken". Het antwoord op het kaartje was "Iemand een kool stoven", terwijl het gegeven antwoord "Iemand een poets bakken" was. Dit werd goedgekeurd. Rutger ging naar een Elvis party en de rest koos voor de nieuwe Carcassonne: Jäger & Sammler. Ronald I wilde snel een groot watergebied bouwen, maar dat werd (uiteraard) in de kiem gesmoord. Jeroen probeerde iets soortgelijks en dat pakte beter uit. Maar omdat het gevaar bekend was, werkte iedereen wel een beetje tegen. Monique pakte her en der puntjes en liep snel uit op de concurrentie. Nu was het Leonie die nog kon volgen. Ongemerkt bouwde Seb echter een sterke positie op, terwijl Jeroen niet verder kwam dat de heerschappij op het water. In de laatste beurt pakte Monique precies het nog benodigde kaartje en profiteerde mee van het werk van Seb. Dat leverde haar de overwinning op. Eindstand: Monique 76, Seb 72, Ronald I 57, Leonie 56, Jeroen 55. Monique was weer helemaal terug op niveau met 3 overwinningen op rij. De dames waren nu echter helemaal aan het eind van hun Latijn en dus dropen de heren met hen af. De avond was weer voorbij gevlogen. Wel werd er alvast een principe afspraak voor oud en nieuw gemaakt met een nieuw moordspel.

Spellensessies overzicht


24 oktober 2002

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Seb, Leonie, Monique, Jeroen, Rutger en Ronald I. Jeroen had de spelregels van Fische Fluppen Frikadellen voorbereid. Dit spel kreeg in Spiel veel lovende woorden en het zag er ook flitsend uit. Maximaal 3 spellen kunnen aan elkaar gekoppeld worden, dus Ronald I had zijn exemplaar ook meegenomen. De spellen worden afzonderlijk gespeeld, maar onder bepaalde omstandigheden kunnen de spelers van spelbord wisselen. Dit betekent wel dat het spelmateriaal door elkaar raakt. In FFF loop je langs verschillende kraampjes van handelaren. Deze verkopen of ruilen goederen. Als je uiteindelijk een bepaalde combinatie hebt verzameld, kun je naar een speciale handelaar, die je daarvoor een beeldje geeft. Uiteindelijk moet je drie beeldjes verzamelen. Je zult echter van speelbord moeten wisselen om een volgend beeldje te kunnen halen. Rutger, Leonie en Ronald I speelden op het ene bord en Seb, Monique en Jeroen op het ander. Op het eerste bord werden de prijzen flink opgeschroeft, waardoor Rutger 6 Frikadellen voor een koers van 150 wist te verkopen: 900 flappen. De bank was meteen door alle briefjes van 100 heen. Zou dit wel goed zijn ? Jeroen was ondertussen de eerste die van bord wisselde. Hij had snel een beeldje verzameld, maar geen geld om nog wat te doen. Op het dure bord was hij dus niet echt op zijn plaats. Seb volgde Jeroen al snel. Dat gaf Monique de gelegenheid om in haar eentje snel een heleboel beurten te doen. Dat bleek desastreus te zijn voor het spel. Rutger en Ronald I probeerden daar snel nog wat aan te doen door zo snel mogelijk van bord te wisselen. Aangezien er echter met 5 spelers werd gespeeld, duurde dat even. Op het goedkope bord 1 konden Rutger en Ronald I ook snel een tweede beeldje halen. Monique zorgde echter voor heel veel goederen voordat ze naar het andere bord overstapte. Daar haalde ze snel haar tweede beeldje, keerde terug naar haar eerste bord en had voldoende goederen om het derde beeldje te halen. Ronald I en Jeroen waren de enigen die al een tweede beeldje hadden, maar Rutger had al voldoende goederen om beide beeldjes te halen. Hij kreeg echter de tijd niet meer. Eindstand: Monique 3, Ronald I 2, Jeroen 2, Rutger 1, Seb 1, Leonie 1.  Het spel liet een beetje een teleurstellend gevoel achter bij de spelers. Waarschijnlijk komt dat doordat op twee borden werd gespeeld. Misschien moet het minimum aantal spelers op een bord 2 zijn of iets dergelijks, want met 1 speler is deze te veel in het voordeel. Dit spel moet zeker nog een keer op een enkel bord geprobeerd worden, maar het voldeed nu echter niet aan de verwachtingen. Seb had in Essen Mississippi Queen gekocht. Hij had het echter nog nooit gespeeld. Daar moest verandering in komen. Rutger had het spel alleen nog maar gespeeld met de Black Rose erbij, dus hij was bang voor de vele botsingen. Zo snel als hij kon schoot hij vooruit en liet de rest achter zich. Hij kwam echter steeds meer in de problemen en uiteindelijk voer hij zich te pletter. Ronald I leek de beste papieren voor de eerste plaats te hebben. Hij had de benodigde passagiers en lag goed op koers. Leonie had echter erg rustig aan gedaan in het begin en als eerste twee passagiers. Ze was inmiddels goed op stoom gekomen en toen de rivier ook nog de juiste kant opdraaide, kon niemand haar afstoppen. Het werd nog dringen rond de finish, omdat Seb daar nog zijn laatste passagier moest oppikken. Jeroen dacht Ronald I nog slim de loef af te steken, maar enige onduidelijkheid over de manieren van meervoudige botsingen werd in het voordeel van Ronald I uitgelegd. Ronald I behaalde dus nog de tweede plaats. Seb werd derde doordat zijn boot op het laatste vakje zowel een passagier kon oppikken als kon finishen. Eindstand: 1) Leonie, 2) Ronald I, 3) Seb, 4) Jeroen, 5) Rutger. Ter afsluiting van de avond nog een snel spelletje Guillotine, de Duitse versie wel te verstaan. Deze bleek enkele afwijkende kaartjes te hebben ten opzicht van een eerdere Engelstalige versie. Sommige spelers hadden af en toe wat moeite met de Duitse teksten. Monique liet het spel aan zich voorbij gaan, maar ook met vijf spelers kun je niet echt veel invloed op het spel uitoefenen. Seb kon het spel uiteindelijk voortijdig beëindigen en daarmee de overwinning zeker stellen. Eindstand: Seb 18, Rutger 12, Ronald I 12, Leonie 12, Jeroen 11. Het spel werd niet echt enthousiast ontvangen. Het was helaas te laat om nog een andere afsluiter te spelen.

Spellensessies overzicht


21 oktober 2002

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.30u. Spelers: Rutger en Ronald I. Aangezien de Europese Kampioenschappen snel dichterbij komen, moest er nog even met Emerald worden geoefend. Beide spelers speelden met twee kleuren en zorgden ervoor dat de kleuren individueel zouden spelen. Rutger was startspeler en er werd om beurten gespeeld. Alle hoge goudkaarten lagen in het einde van de grot. De eerste speler van Rutger werd afgetekend eerste.  De rest zat heel dicht bij elkaar. Eindstand: Rutger_1 38, Ronald I_2 26, Ronald I_1, 25, Rutger_2 25. Er werd besloten het spel nogmaals te spelen onder dezelfde condities. De grotkaarten waren echter heel anders verdeeld. De hoge kaarten lagen nu vooral aan het begin van de grot. Nu was het de tweede speler van Rutger die afgetekend won. Eindstand: Rutger_2 38, Ronald I_2 26, Ronald I_1 24, Rutger_1 19.

Spellensessies overzicht


19 oktober 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 17.00u. Spelers: Jeroen, Monique, Rob, Det en Ronald I. Monique zou deze avond voor een heerlijke maaltijd zorgen en dat lieten de spelers zich geen tweede keer zeggen. Maar het belangrijkste bleven toch de nieuwe spellen. Om een beetje in de stemming te komen, werd begonnen met een klein spelletje: Virus & Co. Om beurten moeten de spelers een kaart uitspelen. Deze kunnen ze zelf houden of bij een andere speler uitspelen. De meeste kaarten bevatten virussen en pillen. Als je de kaart zelf houdt, krijg je de pillen, die tijdens het spel gebruikt kunnen worden en aan het eind van het spel punten waard zijn. Het virus levert echter strafpunten op. Met injectienaalden kun je de kracht van het virus halveren of zelfs helemaal vernietigen, maar als je drie injectienaalden krijgt, sterf je aan een overdosis. Als je een virus van een andere speler krijgt toebedeeld, kun je deze afkopen met pillen. Het virus springt zo van speler naar speler, totdat iemand niet voldoende pillen er voor over heeft. Verder zijn er nog aktiekaartjes die het geheel wat verlevendigen. Ronald I en Det kregen veel virussen te verduren en het was uiteindelijk Det die een virusaanval van Monique niet wist te overleven. Jeroen had weinig virussen en nog best veel pillen over en wist het spel daardoor te winnen. Ronald I had veel virussen, maar ook erg veel pillen en dat leverde hem alsnog de tweede plaats op. Eindstand: Jeroen 7, Ronald I 5, Rob 3, Monique 3, Det -13. Een grappig spelletje, maar er had meer in gezeten. Het volgende spel dat op tafel kwam was Krone & Schwert. In dit middeleeuwse spel bouwen de spelers steden, kathedralen en burchten en breiden hun grondgebied uit. Daarnaast strijden de spelers om het koningsschap. De speler die koning is, kan elke beurt belasting innen. De hoeveelheid inkomsten is gebaseerd op het aantal burchten. Telkens als er belasting wordt geïnd, kan de onrust onder de bevolking toenemen. Een van de andere spelers kan proberen een revolutie uit te roepen. Hij krijgt daarbij steun van de bevolking en eventueel van andere spelers. Deze beslissen in het geheim of ze de koning steunen of de rebel. De spelers die voor de winnende zijde hebben gekozen, krijgen daarvoor inkomsten gebaseerd op het aantal kathedralen dat ze bezitten. Tijdens een beurt hebben de spelers 3 aktiepunten ter beschikking. Met deze aktiepunten kunnen kaarten worden uitgespeeld. Elke kaart kan voor verschillende functies gebruikt worden, afhankelijk van de informatie op de kaart. Aktiepunten kunnen ook gebruikt worden om nieuwe kaarten te trekken of een revolutie uit te roepen. Det was de eerste die aan de eisen voldeed om koning te worden. Monique richtte zich op veel burchten, Jeroen op gebiedsuitbreiding, want hij kreeg maar geen kaarten om kathedralen te bouwen. Rob bouwde vooral grote steden en Ronald I kreeg in eerste instantie maar geen kaarten om steden te bouwen. Det kon rustig profiteren van de belastinginkomsten, waar de anderen zich zorgen om begonnen te maken. Ronald I kon het uiteindelijk niet langer aanzien en zwengelde een revolutie aan. Deze werd van harte gesteund door de andere spelers. Ronald I werd echter direct als een grote concurrent gezien en tot overmaat van ramp kregen de andere spelers door aktiekaarten tweemaal inkomen op basis van hun steden. Det profiteerde daar dus maximaal van. Ronald I, Det en Monique streden ondertussen ook om het grootste grondgebied, wat aan het eind van het spel extra punten zou opleveren. Het spel leek een beetje dood te bloeden richting het einde. Het was wachten op de laatste beslissinde revolutie, zodat het eindspel gestart kon worden. Ineens volgde revolutie op revolutie en toen de rook was opgetrokken was Ronald I koning. Monique zorgde ervoor het grondgebied van Ronald I te verkleinen en ineens mengde ook Jeroen zich in de strijd om het grootste gebied. Plotseling was het spel ten einde, wat sneller dan verwacht, en de eindbalans kon worden opgemaakt. Det bleek inderdaad een onoverbrugbare voorsprong te hebben gehad. Ronald I en Rob werden samen tweede. Hoewel Jeroen en Monique beiden het grootste grondgebied hadden, eindigden ze toch samen als laatste. Eindstand: Det 78, Rob 66, Ronald I 66, Monique 62, Jeroen 62. Krone & Schwert is een alleraardigst spel, met leuke elementen en aktie in de vorm van de revoluties. Bij vijf spelers kan het middenspel wat langdradig aanvoelen, maar verder is het de speeltijd meer dan waard. Monique wilde graag even een pauze inlassen en de anderen maakten daarvan gebruik om Meine Schafen Deine Schafen te gaan spelen. Dit is een Carcassonne-achtig spel, waarbij de spelers in het geheim een kleur schapen krijgen toebedeeld. Om beurten wordt een kaartje aan het groeiende spelbord aangelegd. Daarmee worden weides gevormd met gekleurde schapen. Het is de bedoeling een zo groot mogelijk afgesloten weiland te krijgen met schapen van jouw kleur. Tijdens het spel kun je je kleur bekendmaken en een kaartje met 4 schapen in je eigen kleur toevoegen. Bij het aanleggen van de kaartjes is het belangrijk aan hoeveel kaartjes er wordt aangesloten. Hoe meer raakvlakken, hoe meer nieuwe kaartjes je krijgt. De weilanden worden afgesloten door hekken, dorpjes en bos.  Vooral dat bos is gevaarlijk, want als er een wolf in het bos voorkomt (die niet door een jager wordt gepakt), dan worden alle aangrenzende weilanden leeggegeten voordat de eindtelling plaatsvindt. Jeroen richtte zich op het verkrijgen van zoveel mogelijk kaartjes. Rob probeerde snel een groot weiland te creëren en Ronald I en Det leken maar een beetje aan te klungelen. Jeroen en Rob waren er snel bij met het bekendmaken van hun eigen kleur. Dat gaf de anderen de mogelijkheid om het afsluiten van de weilanden te hinderen. Ronald I zag dat het steeds moeilijker werd om een weiland te completeren en hij was tevreden met een klein weiland van vier schapen. Hij maakte zijn kleur niet bekend, maar stapte direct uit het spel voor 6 bonuspunten. Rob zag ook geen mogelijkheden meer en stapte ook uit. Jeroen en Det streden nog een zware strijd uit, maar Jeroen had kaartjes in overvloed. Toen Det zich niet meer kon verweren, had Jeroen vrij spel. Hij wist uiteindelijk op 10 punten uit te komen, net zoveel als Ronald I. Dan gaat het tweede weiland tellen. Het is in de regels niet duidelijk of dan de bonuspunten nog wel meetellen. Voor de winst maakte het niet uit, want Ronald I had nog een tweede weiland van 4, terwijl Jeroen slechts een weiland van 2 had. Ook voor de derde plaats maakte het niet uit, want Rob had nog 5 weilanden van 2 en Det maar 3. Eindstand: 1) Ronald I 10, 2) Jeroen 10, 3) Rob 5, 4) Det 5. Monique schoof ook weer aan voor een spelletje Trias. Trias speelt zich af in de tijd van het oercontinent. Langzaam ontstaan hier door het driften de verschillende continenten uit. De spelers leiden groepen dinosaurussen en proberen deze in leven te houden en de overheersing te pakken op de diverse nieuwe continenten. De beurt van een speler bestaat uit het verplaatsen van een landtegel, waarna 4 aktiepunten mogen worden verdeeld over de diverse groepen dinosaurussen. De landtegel die verplaatst wordt, moet verbinding hebben met de omringende buitenzee en moet verder weg komen te liggen van de zuidpool. Als door deze verplaatsing een nieuw continent ontstaat en de tegel wordt daar ook weer aangelegd, dan vindt er voor dat continent een waardering plaats. De speler(s) met de meeste dinosaurussen op dat continent verdienen 2 punten, de speler(s) op de tweede plaats verdienen 1 punt. De aktiepunten kunnen gebruikt worden om dinosaurussen te verplaatsen, van land naar land of uit het water naar land, of dinosaurussen voort te planten of om een extra drift te veroorzaken. Een belangrijke bijkomstigheid is de maximale hoeveelheid dinosaurussen die op bepaalde tegels mogen staan. Hierdoor kunnen blokkades worden opgeworpen om de tegenstanders te hinderen. Aan het eind van het spel vindt nog een waardering plaats, maar dan bepaalt de grootte van de continenten de hoeveelheid punten. De meeste spelers volgden de tip uit de spelregels op om een gespreide beginopstelling aan te houden en niet te dicht bij de zuidpool te beginnen. Alleen Monique koos ervoor om gegroepeerd te blijven. Dit bleek in het begin geen goede keuze, zodat ze van iedereen tips kreeg om daar verandering in te brengen. Det leek in rap tempo de winst te gaan pakken, maar daardoor kreeg ze vooral Jeroen en Ronald I tegen zich. Daar was ze niet tegen opgewassen en Jeroen en Ronald I gingen verder met hun onderlinge strijd. Rob hield zich wijselijk afzijdig en wist zich op een redelijk groot continent te vestigen. Jeroen veroorzaakte uiteindelijk de meteorietinslag, waarmee de laatste ronde begon. Monique wist nu ineens het grootste continent in haar macht te krijgen en pakte daarmee eenvoudig de overwinning. Jeroen en Ronald I streden om de derde plaats. Ze haalden beiden evenveel punten en ook de eerste tie-breaker was gelijk. Uiteindelijk haalde Jeroen het op de tweede tie-breaker die hij met 4-3 wist te winnen. Eindstand: Monique 22, Rob 18, Jeroen 16, Ronald I 16, Det 7. Het spel was vooral de heren erg goed bevallen, een van de hoogtepunten van de afgelopen spellenbeurs. Monique was toe aan wat rust, maar de anderen konden er nog geen genoeg van krijgen. Jeroen kwam met Crazy Race van Michael Schacht naar voren. De spelers besturen een drietal treinen en proberen daarmee zo snel mogelijk vanaf de start een keerpunt te bereiken en weer terug te keren bij de start. De spelers bezitten 8 veilingkaarten, waarmee kolen voor bepaalde treinen kunnen worden gekocht. Gebruikte kaarten kunnen eenmaal in het spel weer worden teruggenomen. De kolen worden telkens verkocht in drie biedrondes. Jeroen viste telkens achter het net, terwijl Ronald I en Rob snel van start gingen. Det probeerde nog bij te benen, maar kreeg telkens niet de gewenste kolen. Ronald I nam als eerste weer zijn kaarten terug, vlak daarop gevolgd door Rob. Bij de volgende veilingen kwam Rob iets beter uit en wist uiteindelijk met grote voorsprong te winnen. Eindstand: Rob 26, Ronald I 18, Det 12, Jeroen 4. Jeroen zag het helemaal niet meer zitten. Alles wat hij probeerde liep verkeerd af. Het was inmiddels al erg laat geworden en tijd om de terugreis te aanvaarden.

Spellensessies overzicht


10 oktober 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Rutger en Ronald I. Toen Ronald I en Rutger arriveerden was Jeroen juist bezig om de spelregels van Lord of the Rings Risk te lezen. Het spel is gebaseerd op de Lord of the Rings film en voegt enkele spelelementen toe aan het oude bekende Risk spel. Binnenkort volgt in Spelmagazijn een uitgebreide beschrijving met een overzicht van alle wijzigingen en de aandachtspunten. In het kort komt het erop neer dat aan het spel aktiekaarten zijn toegevoegd, elke speler heeft de beschikking over een tweetal leiders, die een bonus geven bij gevechten en een gezelschap reist met de Ring over het bord en zodra zij van het bord afgaan, is het spel afgelopen. De spelers scoren dan punten voor elk gebied dat ze bezitten, voor landen (groepen gebieden) en voor uitgevoerde aktiekaarten. Een ander groot verschil met Risk is dat je elke beurt nieuwe eenheden krijgt en daar geen beurt voor over hoeft te slaan. In het begin van het spel was het nog flink zoeken naar de verschillende landen op het bord, maar langzaam werd dat duidelijk. Ook was er nog enige discussie over vaagheden in de spelregels, maar daar werd een oplossing voor gevonden. Rutger concentreerde zich aan de rand van het bord en hij was de eerste die een heel land veroverde. Daardoor kreeg hij de andere spelers tegen zich. De aktiekaarten die hij aan het begin van het spel had gehad, konden allemaal het gezelschap met de Ring ophouden. Hij wist er geen nuttig gebruik voor te verzinnen, dus speelde hij ze maar uit om de aktiepunten te verdienen. Langzaam maar zeker was het Ronald I die een sterke positie op het bord leek te verkrijgen. Het spel duurde veel langer dan verwacht, maar eindelijk kwam het reisgezelschap toch in het laatste gebied aan. Dit gebied zouden ze verlaten bij een dobbelsteenworp hoger dan drie.  Rutger was aan de beurt en met behulp van extra legers wist hij een gigantisch gebied te veroveren. Ronald I had echter nog een kaartje bewaard, waarmee hij kon voorkomen dat het reisgezelschap verder zou reizen. Nu was Ronald I nog aan de beurt en hij veroverde bijna alle gebieden weer terug van Rutger. De dobbelsteenworp voor het reisgezelschap was voldoende om het spel te beëindigen. Als dat niet zo was geweest, had Jeroen waarschijnlijk weer alles kunnen terugveroveren. Eindstand: (gebieden+landen+kaarten) Ronald I (23+5+14=) 42, Jeroen (11+0+12=) 23, Rutger (8+0+13=) 21. Het einde van het spel was een grote teleurstelling. De winst van het spel werd bepaald door de laatste dobbelsteenworp van het reisgezelschap.  Het was inmiddels al te laat om nog een ander spel te gaan spelen. Jeroen liet nog wel even Leugendetector zien. Van dit spel kun je binnenkort ook een beschrijving vinden in Spelmagazijn. Dit is een confronterend vragenspel voor volwassenen. Het doel van het spel is als eerste een heilig boontje of een wilde rebel te worden. Daartoe moeten vragen worden beantwoord, zoals: Heb je wel eens over iemand geroddeld, die hier aan tafel zit ? Als een speler je antwoord niet gelooft, kan hij je veroordelen tot een test met de leugendetector. Dit apparaatje wordt op twee van je vingers gelegd. Na een controlevraag is het apparaatje actief en moet je nogmaals je complete antwoord zeggen. De leugendetector geeft dan aan of je de waarheid hebt gesproken of niet. Het is maar de vraag of dat erg accuraat is, maar het gaf bij het uitproberen wel de nodige hilariteit. In het juiste gezelschap zal er veel mee gelachen kunnen worden. Het was te laat om het spel nog te gaan spelen.

Spellensessies overzicht


3 oktober 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Rutger en Ronald I. Er moest geoefend worden voor het EK Bordspellen dus kwam Medina op tafel. Voor Rutger was het in het begin aftasten en hij richtte zich dan ook op de marktbezoekers. Ronald I probeerde Jeroen en Rutger tegen elkaar uit te spelen, terwijl Jeroen op allerlei manieren probeerde aan een groot paleis te komen. Het kwam dit keer weer op de timing aan bij het bepalen van de keuze van het laatste paleis. Voor Rutger bleven twee opties open en hij kon mooi afwachten welke kant de marktbezoekers opgingen. Ronald I verbond een paleis van Jeroen met een toren, om daarna het overgebleven paleis dat ook grenste aan deze toren te claimen. Jeroen probeerde aan het eind van het spel nog met hetzelfde paleis de toren terug te claimen, maar dat is niet toegestaan (volgens de toegevoegde regels van het EK, aangezien het in de originele regels niet helemaal duidelijk is). Toch bleek Rutger het beste resultaat behaald te hebben, hoewel hij verreweg het minste aantal bonussen had. Eindstand: Rutger (11+12+9+10+3=) 45, Jeroen (7+10+9+6+7=) 39, Ronald I (5+6+9+9+10=) 39.  Emerald was nog helemaal nieuw voor Rutger, maar dat bleek niet zo'n probleem te zijn. Rutger mocht beginnen, gevolgd door Jeroen en Ronald I. Jeroen probeerde zich nu vooral te richten op de edelstenen. Bij de eindtelling werd ook nog duidelijk dat de edelstenen elk ten minste een punt opleveren. Dat waren Ronald I en Jeroen tijdens het spel helemaal vergeten. Eindstand: Rutger 42, Ronald I 34, Jeroen 32. Er was even enige besluiteloosheid welk spel nu op tafel zou komen. Rutger en Ronald I kozen uiteindelijk voor Diplomacy. Nog even oefenen voor de aanstaande NK voorronde. Jeroen is er nog niet helemaal achter of hij het nu een leuk spel vindt of niet, maar hij doet zijn best er achter te komen. Italië was neutraal en Rutger koos Turkije, Jeroen koos Frankrijk, Ronald I koos Rusland en Engeland, Jeroen koos voor Oostenrijk, waardoor voor Rutger Duitsland over bleef. Jeroen leek de eerste beurt helemaal afgeslacht te gaan worden, maar wist er toch nog enigszins bovenop te komen. Na 6 zetten werd het spel beëindigd, want het was al veel te laat. Eindstand: Ronald I (Eng 7 + Rus 5=) 12, Rutger (Tur 7 + Dui 3=) 10, Jeroen (Fra 6 + Oos 3=) 9.

Spellensessies overzicht

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2002