Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2002.3

Titel (5K) Spellensessies 2002.3

19 september 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie en Ronald I. Leonie wilde graag Müll + Money doen. Ze gaf Ronald I nog een korte opfriscursus over de regels en het spel kon beginnen. Ronald I richtte zich weer op veel produceren, Seb werkte aan techniek, zodat de arbeidskosten omlaag gingen, Jeroen haalde vooral veel goederen binnen en Leonie werkte aan milieuvriendelijke productie. Ronald I had voldoende geld om al zijn acties te doen en Leonie en Jeroen kwamen in de knel. Beiden hadden een lening nodig. Ronald I zorgde ervoor dat Leonie telkens niet de kaartjes kreeg die ze nodig had, waardoor ze aardig in het nauw werd gedreven. Maar dat kon gelukkig niet het hele spel duren en toen ze eindelijk kon gaan produceren liep ze snel in op de rest. Ronald I had het gevoel dat zijn voorsprong aan het slinken was en hij zat opgescheept met een grote hoeveelheid chemisch afval. Het leek hem het best om maar snel het spel te beëindigen. Seb zorgde nog snel voor de nodige technische ontwikkelingen. Jeroen zat aardig in zijn maag met de grote hoeveelheid goederen in zijn pakhuizen. De eindtelling moest de winnaar aanwijzen. Jeroen had met zijn lange termijn strategie geen kans, maar de rest zat erg dicht bij elkaar. Toch was het Ronald I die de winst wist te grijpen. Een verstandige beslissing dus om het spel maar te beëindigen. Eindstand (geld+fabriek+techniek): 1) Ronald I (20+18+5) 43, 2) Seb (7+18+17) 42, 3) Leonie (10+19+12) 41, 4) Jeroen (2+15+14) 31. Voor het EK moest Ronald I Emerald nog spelen en aangezien Jeroen er een klein beetje ervaring mee had, was hij de klos om het uit te leggen. De spelregels waren nog even noodzakelijk en niet alles was goed terug te vinden. In Emerald verplaatsen de spelers hun ridders naar de grotten van een draak om daar goud en edelstenen te vinden. Als ze gepakt worden door de draak kunnen ze ontsnappen door goud te betalen of ze geven zich over en worden opgesloten in de drakengrot. De eerste vier ridders die de schatkamer weten te bereiken worden daarvoor rijkelijk beloond. Telkens als een ridder op een plaats in de grot komt, moet hij beslissen of hij goud neemt of een edelsteen. Er zijn vier kleuren edelstenen en de speler die van een soort aan het eind van het spel de meeste heeft, verdient daarmee extra goud. De speler die als eerst van alle vier de kleuren een edelsteen heeft, verdient daarmee ook extra goud. Jeroen rende snel vooruit en pakte vooral veel goudstukken. Ronald I en Leonie waren in een strijd verwikkeld om als eerste de verschillende edelstenen te pakken. Leonie was daarin net even sneller. Zodra de vierde ridder de schatkamer bereikt, is het spel ten einde. Dit betekent dat sommige spelers een beurt minder hebben gehad en dat heeft natuurlijk aanzienlijke invloed op het eindresultaat. Ronald I en Leonie waren hiervan het slachtoffer. Seb en Jeroen eindigden gelijk, maar uiteindelijk bleek Jeroen de winnaar. Leonie en Ronald I hadden met een extra beurt echter niet meer kunnen winnen. Eindstand: Jeroen 24 (2), Seb 24, Leonie 23, Ronald I 21. Seb en Leonie keerden huiswaarts en Ronald I hielp Jeroen met het in elkaar knutselen van Score 10. Meteen werd er een spelletje gespeeld. Het speelveld werd willekeurig opgebouwd, maar later bleek dat dit iets gunstiger voor Ronald I zou zijn. Score 10 is een voetbalspel, waarbij de speelstukken op bierviltjes staan. Er is alleen nog een dobbelsteen nodig en een muntstuk om de bal weer te geven. De dobbelsteen bepaalt het aantal actiepunten. Met een actiepunt kun je een voetballer een stukje draaien, je kunt er onder bepaalde omstandigheden een bal mee afpakken of overspelen. Het idee om op bierviltjes te spelen is echt geweldig. Je hoeft alleen maar een dobbelsteen mee te nemen. De rest van het spel zoek je in het café bij elkaar. Het spel ziet er leuk uit en bevat originele elementen. Helaas kun je met je spelers een route creëren, waarbij je vanaf een aftrap met een 3 of hoger kunt scoren. Als de tegenstander ook zo'n route heeft, dan komt het erop neer om om beurten maar hoog genoeg te gooien. Dat zal toch niet de bedoeling van het spel zijn. Als hier een oplossing voor komt, is het een alleraardigst spel. Ronald I had het geluk dat zijn speciale libero speler op een wel heel gunstige positie lag. Daardoor kon hij snel als eerste scoren. Jeroen kwam deze klap niet meer te boven. Het scoreverloop ging daarna gelijk op en Ronald I won met 10-8. Het was inmiddels alweer veel te laat en tijd om huiswaarts te keren.

Spellensessies overzicht


12 september 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Leonie, Seb en Ronald I. Als eerste stond het nieuwe kaartspel Arne uit België op het programma. Het spel bestaat uit witte en zwarte kaarten. De witte kaarten speel je uit in je eigen beurt, de zwarte kaarten kunnen op elk moment worden uitgespeeld. Er zijn vier spelerskleuren en in elke kleur zijn er puntenkaarten. Wie aan het eind van de ronde de meeste punten in zijn kleur op tafel heeft liggen, krijgt een punt. Als je aan de beurt bent trek je een kaart van de stapel en speel je een witte kaart uit. Daarnaast mag je een onbeperkt aantal zwarte kaarten spelen. De spelregels kenden nog een aantal onduidelijkheden, zoals wat je moet doen als je alleen maar zwarte kaarten hebt. En verder is de timing van de zwarte kaarten af en toe nogal cruciaal en kan het leiden tot meningsverschillen. Het spel zelf gaf verder weinig mogelijkheden. Een beetje mechanisch werden de puntenkaarten gespeeld: de punten van je eigen kleur voor je op tafel en de punten van een ander op de aflegstapel. Toen een kaart werd gespeeld om 3 kaarten van de stapel te nemen, werd deze vervolgens maar liefst 5 maal achtereen gestolen door een dief. Zo ging de stapel snel op en was de ronde ten einde. Eindstand: Leonie 4.700, Seb 1.600, Jeroen 1.300, Ronald I 150. Allen waren het er over eens dat dit spel niet meer op tafel zou komen. Met kinderen is het wellicht nog leuk, maar voor de spellenliefhebber heeft het niets te bieden. Het lijkt erop dat het spel is lang geleden is verzonnen en niet gebaseerd is op de moderne spellen. Ronald I had het spelletje Drahtseilakt meegenomen: koorddansen dus. Dit bleek een stuk beter te bevallen. Ronald I begon erg goed en kwam precies op 0 uit. Hij liet de anderen weten op wat voor manier dit te bewerkstelligen was. De tweede ronde was dan ook een stuk spannender. Ronald I kwam in de voorlaatste beurt weer keurig op 0 uit, maar moest met de laatste kaart toch ineens 7 punten incasseren. Seb eindigde dit keer wel op 0. Seb kon, ondanks goed spel in ronde 2 en 3, niet meer bijkomen van de slechte eerste ronde (waarin hij alleen maar hoge kaarten had gekregen).  Jeroen haalde in de derde ronde 8 punten en was kansloos voor de overwinning. Ronald I werd wederom met zijn laatste kaart nog met wat strafpunten opgezadeld, waardoor Leonie de uiteindelijke overwinning kon pakken. Eindstand: Leonie (5+4+1=)10, Ronald I (0+7+4=)11, Seb (16+0+3=)19, Jeroen (6+5+8=)19. Het spel was bij iedereen goed gevallen. Bij Jeroen kwam het direct op de wenslijst te staan. Ronald I had via eBay het spel Werner weten te kopen, dat hij jaren geleden eens had gespeeld. Werner is een kaartspel waarbij je in de eerste fase kaarten verzameld, waarmee je in de tweede fase gaat spelen. Je moet in de tweede fase een motor samenstellen en deze uitbreiden. Zodra iedereen zijn kaarten heeft uitgespeeld, wordt de waarde van de motor bepaald en genoteerd. Na 10 rondes mag iedereen 2 van zijn scores wegstrepen. De speler met het hoogste totaal wint. De eerste fase van het spel duurt net zolang, totdat iemand vindt dat hij de juiste kaarten heeft om fase 2 in te gaan. De overige spelers krijgen dan nog één beurt. In de eerste ronde gooide Seb direct de knuppel in het hoenderhok. Hij vond dat hij direct de juiste kaarten had gekregen. De anderen mochten nog één beurt spelen, voordat de race begon. Ronald I had echter ook erg goede kaarten en wist deze ronde een supermotor samen te stellen. De motoren van Leonie en Seb kwamen uiteindelijk niet aan racen toe. Ronald I scoorde 1440 en Jeroen 600. In de derde en de vierde ronde kreeg Ronald I geen complete motor bij elkaar. In de laatste 5 rondes kreeg Jeroen geen complete motor bij elkaar. Na tien rondes kon de totaalscore worden berekend. Eindstand: Seb 4800, Ronald I 4270, Leonie 3920, Jeroen 2060. Ook dit spel kwam goed over. De regels bleven op enkele punten zeer vaag, maar daar was overheen te komen. De tien rondes waren wel een beetje lang, maar dat mocht de pret niet drukken. Bijkomend voordeel was dat het spel zelfs met z´n achten te spelen is. Voor Seb en Leonie was het tijd om huiswaarts te keren. Zo kwam er weer een einde aan de wekelijkse spellenavond.

Spellensessies overzicht


5 september 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie en Ronald I. De laatste training voor het NK. Als eerste Cartagena met de Tortuga variant. Ronald I begon, gevolgd door Leonie, Jeroen en Seb. Het is duidelijk erg belangrijk na welke speler je zit. Seb probeerde dit keer erg zijn best te doen de anderen niet te helpen, maar daardoor schoot hij zelf weinig op. Leonie lette eigenlijk alleen op zichzelf. Daardoor schoot zij snel op, maar Jeroen die na haar aan de beurt was kon daarvan profiteren. Beiden eindigden dan ook op de eerste twee plaatsen. Ronald I kon vervolgens Seb eenvoudig achter zich laten. Seb zag het even niet meer zitten hoe hij nu wel moest spelen. Daarna was het tijd voor Mexica. Ronald I en Jeroen werkten aan een nieuwe tactiek: vanaf het startpunt ketens van huizen bouwen om zo een groot gebied te formeren. Seb probeerde daar nog wat tegen te doen, maar Leonie zag het gevaar niet. Leonie volhardde in de oude tactiek en pakte gebiedje na gebiedje. De strijd van Seb was tevergeefs en hij richtte zich dan maar op enkele andere gebieden.  Het grootste gebied werd zelfs 52 vakjes groot. Jeroen pakte geen enkel ander gebied, maar alleen tweemaal de bonus van het startveld en het grootste gebied. Een score van 62. Ronald I was tweede in het grote gebied, maar pakte voldoende andere gebieden. Seb werd gemakkelijk derde in het grote gebied en had een aardige voorsprong opgebouwd. Leonie had zich niet in de strijd om het grote gebied gemengd. De eindstand: Ronald I 67, Seb 67, Jeroen 62, Leonie 56. Als het grote gebied 2 vakjes groter was geweest had Ronald I gewonnen. Als het 3 vakjes groter was geweest had Jeroen gewonnen. En als Leonie een gebouw van 2 in het gebied had geplaatst, had zij gewonnen. Alles zat dus erg dicht bij elkaar. Er werd besloten deze tactiek te proberen op het NK. Leonie vond echter niets meer aan Mexica als het op deze manier zou worden gespeeld. De organisatie wilde echter geen aanpassing op de regels maken (bijvoorbeeld het opdelen van het water in twee groepen). Het was tijd om huiswaarts te keren.

Spellensessies overzicht


4 september 2002

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Seb, Rutger en Ronald I. Jeroen moest vanwege een griepje afzeggen, waardoor er met 3 spelers getraind werd voor het NK. Titicaca dus maar. Ronald I begint het spel steeds beter door te krijgen en won met ruime voorsprong. Eindstand: Ronald I 136, Seb 118, Rutger 114. Het volgende spel was Mexica. Er werd besloten wat extreme tactieken uit te proberen. Ronald I was de startspeler, gevolgd door Rutger en Seb. Er werd een groot gebied gecreëerd van 29. Eindstand: Rutger 95, Ronald I 77, Seb 76. Het lijkt een aardige tactiek om op de hoekpunten van het startgebied te bouwen in je eerste beurt. Seb moest inmiddels weer naar huis. Ronald I en Rutger probeerden nog tweemaal de Tortuga variant van Cartagena uit. De startspeler was telkens duidelijk in het nadeel. In het eerste spel won Ronald I overtuigend met 6 tegen 2. In het tweede spel kwam Ronald I er halverwege achter dat hij nog 1 pion niet op het bord had geplaatst. Deze moest nu 3 lege borden overbruggen en dat kostte hem de overwinning. Rutger won met 6-3. Er werd nog wat gediscussieerd over tactieken en het artikel van Gerrit-Jan werd nog even bestudeerd. Daarna was het bedtijd.

Spellensessies overzicht


1 september 2002

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 13.00u. Spelers: Guido, Deborah en Ronald I. Guido en Deborah hadden Drahtseilakt als cadeautje voor Ronald I meegenomen. Dat moest meteen worden uitgeprobeerd. De spelers zijn koorddansers en moeten zoveel mogelijk in evenwicht blijven. Ze krijgen daartoe 9 speelkaarten met verschillende waardes. In elke ronde wordt er een koorddanskaart uitgespeeld met bewegingen naar links en rechts in verschillende niveau's. Iedereen speelt tegelijkertijd een kaart uit. De hoogste krijgt de waarde aan de ene kant, de laagste de waarde aan de andere kant, de derde speler krijgt niets. Na negen rondes wordt het verschil tussen links en rechts per speler berekend. Dit is het aantal strafpunten. Zo worden er in totaal 3 rondes gespeeld. Wie de minste punten heeft, wint het spel. Deborah speelde erg goed en haalde slechts minimale strafpunten. Ronald I en Guido zaten elkaar steeds dwars. Ronald I had al door dat hij niet meer kon winnen en probeerde daarom Guido nog achter zich te laten. Dat leek bijna te lukken, maar Guido wist in de allerlaatste beurt nog net zijn evenwicht te hervinden. Eindstand: Deborah 5 (0+2+3), Guido 26 (16+2+8), Ronald I 37 (17+8+12). Een grappig kaartspelletje voor tussendoor, waarbij de geluksfactor toch wel aanwezig is. Ronald I stelde voor om Goldland te spelen. Guido en Deborah hadden het nog nooit gespeeld en moesten eerst een beetje hun weg vinden. Maar naarmate het spel vorderde ging dat steeds beter. Ronald I en Deborah waren hard op weg naar de tempel en Guido had de moed opgegeven. Ronald I gaf aan dat hij met behulp van diverse avonturen nog een grote hoeveelheid punten zou kunnen vergaren. Dat bleek het geval. Ronald I bereikte wel de tempel, maar had geen mogelijkheid meer om wat te doen. Hij zat daar helemaal klem. De laatste paar beurten moest hij noodgedwongen overslaan. Ondertussen pakte Guido steeds meer avonturen af van de anderen. Uiteindelijk liep het spel ten einde en kon de balans worden opgemaakt. Eindstand: Ronald I 22, Guido 21, Deborah 14. Het was tijd voor iets luchtigers: Dungeon Quest. Vol goede moed togen de spelers de kerkers in op zoek naar schatten. Deborah dook al snel met sir Rohan de bodemloze put in. Met een nieuw personage startte ze alsnog in een andere toren. Guido bereikte als eerste de grote schatkamer. Hij begon flink te graaien, maar de draak werd wakker en Guido vluchtte weg. Dapper als hij was deed hij een nieuwe poging. Hij slaagde daarin en ging als een rijk man op de terugweg. Ronald I haalde ook wat schatten uit de schatkamer, maar vond niet de duurste schatten.  Verrassend genoeg haalde iedereen de uitgang, al was het op het nippertje. Eindstand: Guido (sir Roland) 13.560, Ronald I (Ironhand) 570, Deborah (Siegfried) 440. Guido haalde hiermee een nieuw record.  Guido adviseerde het spel Colorado County. Dit bleek inderdaad een goede keus. Met behulp van cowboys bieden de spelers op landerijen. In de vier verschillende rondes in het spel zijn voor bepaalde combinaties punten te verdienen. Zo zijn in het begin van het spel de landerijen aan de randen veel punten waard, terwijl aan het eind van het spel vooral de meren punten opleveren. Elke beurt zijn er voor 2 spelers landerijen te verkrijgen. De derde moet genoegen nemen met nieuwe cowboys. Het spel kent een origineel systeem met betrekking tot de posities van de landerijen. Guido had het spel duidelijk vaker gespeeld en daardoor pakte hij in de eerste ronde een flinke voorsprong, die in de tweede ronde nog werd uitgebouwd. In de derde en vierde ronde wist Ronald I nog enigszins terug te komen. Eindstand: Guido 64, Ronald I 50, Deborah 50. Dit spel zal zeker vaker op tafel komen. Het speelt lekker vlot en heeft leuke beslissingsmomenten. Ronald I stelde voor om Modern Art te gaan spelen. Guido en Deborah kenden het spel nog niet en moesten even wennen aan de verschillende veilingsmechanismen. Het duurde even voordat alle effecten goed bekend waren. Ronald I wees tijdens het spel op de diverse facetten en langzaamaan werd het duidelijker. Toen werd ook duidelijk dat Ronald I zou gaan winnen. Eindstand: Ronald I 667, Deborah 577, Guido 485.  Er werd eten besteld en dus moest er een kort spel op tafel komen. Guido en Deborah kenden het spel Scotland Yard nog niet en daarom stelde Ronald I voor om NY Chase te gaan spelen. Deborah was Mister X. Ze had ontzettend veel moeite met de detectives Ronald I en Guido, maar wist toch nog vrij lang uit de greep te blijven. Uiteindelijk werd ze in beurt 15 gepakt. Het spel duurde langer dan gepland en moest onderbroken worden voor de maaltijd. Na het eten wilde Guido het ook wel eens als Mister X proberen. Dat bleek veel lastiger dan hij verwacht had, want in beurt 2 werd hij al gepakt. Om de avond af te sluiten zou Ronald I ook nog Mister X spelen. In het begin bracht hij zichzelf onnodig in de problemen, maar hij wist te ontkomen en kon het spel toen eenvoudig uitspelen tot beurt 24. Ver weg van de detectives kwam hij tevoorschijn. Het spel was goed bevallen en het is altijd leuk om op tafel te zetten. Helaas zat de spellendag er alweer op.

Spellensessies overzicht


29 augustus 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Rutger en Ronald I. De dames Monique en Leonie gaven vrijwillig hun plaats op, zodat de heren konden trainen voor het NK. Een Disney DVD zorgde voor de nodige afleiding. Er was inmiddels bekend dat de Tortuga variant gespeeld moest worden bij Cartagena en aangezien de meesten die nog niet hadden gespeeld, was het daar hoog nodig tijd voor. Bij deze variant liggen alle spelerskaarten open en ook 12 kaarten van de trekstapel. Jeroen was in vorm en maakte op het juiste moment een sprong voorwaarts. De anderen bleven achterin knokken en kaarten verzamelen. Het spel wordt met deze open variant een stuk trager en de echte charme verdwijnt. Vooral Seb heeft nog moeite met het vinden van de juiste tactiek, waardoor de volgende speler een voordeeltje heeft. En hoewel Rutger daarvan kon profiteren, gaf hij Jeroen nog meer gelegenheid om vooruit te komen. Ronald I zat achter Jeroen en kon telkens puin ruimen. Eindstand: 1) Jeroen, 2) Rutger, 3) Ronald I, 4) Seb.  Ook van Pueblo moest nodig de gevorderden variant worden gespeeld. Bij de eerste veiling bood Ronald I niet mee. Dit leek goed uit te pakken, want in de eerste helft van het spel haalde hij maar weinig punten. Hij bood daarom in de tweede veiling ook niet mee, maar dat bleek een fout. Deze veiling is veel belangrijker en dat had Seb goed gezien. Hij bood het meeste en ging als eerste. Jeroen koos eieren voor zijn geld en bood flink voor de tweede plaats. Ronald I leek nog steeds te gaan winnen, maar zijn laatste blok gaf de doorslag. Zowel Rutger en Ronald I liepen met hun laatste blok zoveel strafpunten op, dat de winst naar de anderen ging. Eindstand: Seb 69, Jeroen 75, Ronald I 93, Rutger 94. De avond was weer veel te kort en na nog even napraten keerden de spelers huiswaarts.

Spellensessies overzicht


28 augustus 2002

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 19.30u. Spelers: Rob, Det, Rutger en Ronald I. Rutger zou wat later komen. Dus zette Ronald I Moderne Zeiten op tafel. Voor Rob en Det was het even wennen, maar na enkele beurten begonnen ze in te zien hoe je punten kon gaan scoren. Ronald I had in het begin met hoge veilingbedragen flink wat aandelen verzameld. De rest van de veilingen werden dan ook gedomineerd door Rob en Det. Met drie spelers is er duidelijk meer invloed op het spel dan met 5 spelers en de strijd om de posities werd dan ook heviger. Ronald I ging in het begin erg voorzichtig vooruit op het spelbord, maar tegen het einde begon hij grote sprongen te maken. Uiteindelijk maakte hij plotseling het spel uit in de verwachting dat hij gewonnen zou hebben. Het was echter Det die net voldoende punten verzamelde. Eindstand: Det 17, Ronald I 16, Rob 8. Rob en Det waren positiever over het spel dan ze aanvankelijk verwacht hadden op basis van ervaringen van anderen. Inmiddels was ook Rutger aangekomen en kon er getraind worden voor het NK Bordspellen. Pueblo dus. Er was nog niet bekend welke variant gespeeld zou gaan worden, dus werd voor de basisvariant gekozen. Over het spelverloop valt weinig te zeggen, maar het was Rutger die gemakkelijk won. Eindstand: Rutger 27, Ronald I 33, Det 41, Rob 48. Het volgende spel was Mexica. Rob was de startspeler, gevolgd door Ronald I, Rutger en Det. Er werd besloten dat ieder een verschillende tactiek zou kiezen. De verwachting was dat ook nu weer de startspeler in het nadeel zou zijn. Rob ging voor de tactiek om maar lukraak overal gebouwen te plaatsen. Ronald I maakte snel het water op en bouwde in de interessante wijken. Rutger deed eigenlijk van alles wat, terwijl Det zich concentreerde op het creëren van veel wijken.   Het leek erop dat de tactiek van Rob zich tegen hem keerde.  Zijn gebouwen stonden vaak op zinloze plaatsen en hij liep overal achter de feiten aan. Ronald I en Rutger leken daarvan te profiteren. Op Rob na verkozen de andere drie de waardering op hun startpositie te ondergaan, om zo maar 5 bonuspunten te halen. Rob koos op een brug positie, het dichtst bij een van de grote gebieden. Dit bleek de juiste keuze. Hij was daardoor als eerste in het juiste gebied en wist dit voor zich te winnen. Nu liep de rest achter de feiten aan. Het was Ronald I die nog het dichtste bij Rob kwam. Eindstand: Rob 95, Ronald I 87, Rutger 79, Det 61. Ter afwisseling van het denkwerk werd Talking Stones tevoorschijn gehaald. Ronald I was weer op dreef en was erg snel met raden en erg in vorm met de steentjes. Er werden twee rondes gespeeld. Eindstand: Ronald I 19, Det 11, Rob 10, Rutger 10. Iedereen had in ieder geval het hoogste woord, waarvan de buren vast hebben mee kunnen genieten. Tot slot van de avond nog Cartagena. Ook hier was nog niet bekend welke variant werd gespeeld. In overleg werd besloten het standaardspel te spelen. Rob voelde zich in zijn element en won met speels gemak. De strijd tussen de andere drie werd gewonnen door Ronald I. Eindstand: 1) Rob, 2) Ronald I, 3) Rutger, 4) Det. Als de NK puntentelling zou worden gehanteerd voor de 3 NK spellen, dan zouden Rob en Ronald I beiden 15 punten hebben gehaald. Rob zou op basis van zijn eerste plaatsen de overwinning hebben gepakt. Rutger haalde 13 punten en Det slechts 5. Dat wordt nog even oefenen.

Spellensessies overzicht


24 augustus 2002

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Willem, Sacha, Rutger en Ronald I. Rutger zou eerst niet komen, maar door de zware regen ging zijn andere afspraak niet door. Willem en Sacha waren al een tijd niet geweest en keken uit naar nieuwe en oude spellen. Aangezien Rutger er nog niet was, stelde Ronald I voor om Goldland te spelen. Dit duurde wat langer dan verwacht, zodat de inmiddels gearriveerde Rutger zich vermaakte met Rushhour. Goldland bleek goed in de smaak te vallen en het werd een spannend spel. Willem bereikte als eerste de tempel, maar ook Sacha wist dat in dezelfde beurt te doen. Ronald I had er echter meer moeite mee en hij besloot maar elders schatten te halen. In de voorlaatste beurt maakte hij nog een verkeerde keuze, want anders hij had in de laatste beurt ook nog de tempel kunnen halen. Daarmee zou hij Sacha tot op 1 punt hebben kunnen naderen. Eindstand: Sacha 25, Ronald I 21, Willem 19. Ronald I wilde graag Puerto Rico doen en dat werd aangemoedigd door Rutger en Willem. Sacha kende het spel nog niet. Ronald I had een hele zuinige opbouw van zijn stad en eiland, maar op de een of andere manier wist hij telkens erg veel te verschepen. Willem was de enige die hem een beetje bij kon benen. Rutger en Sacha verdienden echter veel geld en dat begon langzaam zijn vruchten af te werpen. Sacha deed dat met een Manufaktur, Rutger met koffie, een Kontor en een Markthalle. Beiden begonnen grote gebouwen te kopen. Ronald I en vooral Willem leden aan gebrek aan geld en zagen hun voorsprong slinken. Uiteindelijk was het Rutger die met de eer ging strijken. Sacha werd eervol tweede en was diep onder de indruk van het spel. Eindstand: (VP, Gebouwen, Bonus) Rutger (8,25,16) 49, Sacha (18,21,6) 44, Ronald I (29,12,0) 41, Willem (23,14,0) 37. Er werd besloten een niet al te lang spel meer te spelen. Ronald I kwam met het prototype van Moderne Zeiten op de proppen. Na zijn uitleg werd begonnen met spelen. Het was de spelers nog niet helemaal duidelijk wat nu slim was en het spel sloeg in het begin helemaal niet aan. Naarmate het spel vorderde werd het allemaal wel duidelijker en spannender, maar toch was het einde wat onbevredigend. De spelers waren niet overweldigend enthousiast. Eindstand: Ronald I 15, Willem 12, Rutger 11, Sacha 9. Ter afsluiting dan nog maar een ander kort spelletje: Trans America. Dit was nieuw voor Sacha en Willem. Willem had moeite om alle plaatsen te vinden en zette zijn startpion maar ergens neer. Sacha had het allemaal wat beter door. Zij won de eerste ronde met gemak en ook maar meteen de tweede ronde. In deze tweede ronde verloor Ronald I onnodig een aantal zetten, omdat hij wilde aansluiten op een deel dat allang was aangesloten. Het was al laat zullen we maar zeggen. De derde ronde was voor Rutger, maar de strafpunten die Sacha daarbij haalden waren eigenlijk te verwaarlozen. Eindstand: Sacha 11, Rutger 9, Ronald I 0, Willem -3. Ook dit spel werd positief ontvangen. Helaas zat de avond er alweer op. Sacha en Willem hadden weer de nodige nieuwe ervaringen op gedaan en waren in hun nopjes. Ze zagen alleen nog op tegen de terug door het slechte weer. 

Spellensessies overzicht


24 augustus 2002

Locatie: bij Seb eb Leonie  in Hoofddorp vanaf 14.00u. Spelers: Seb, Leonie, Susanne, Edwin, Marian, Rutger en Ronald I. Ronald I was de eerste die arriveerde. Hij had een kort spelletje bij zich: Badaboum. Daarbij plaatsen de spelers om beurten een raar houten blokje op een toren. Degene die de toren laat omvallen krijgt een strafpunt. Bij drie strafpunten lig je eruit. Seb was hier blijkbaar erg goed in, want hij won het spel zonder strafpunten. Eindstand: Seb 0, Leonie 3, Ronald I 3. Inmiddels was Rutger ook aangekomen en werd er overgestapt op Talking Stones. Hierin was Seb duidelijk minder bedreven. Rutger was de eerste ronde erg goed, maar de tweede ronde vergooide hij al zijn kansen. Ronald I kon redelijk bij Leonie blijven, maar uiteindelijk won zij toch gemakkelijk. Eindstand: Leonie 11, Ronald I 7, Rutger 5, Seb 3. Ondertussen was Susanne gearriveerd en die wilde wel graag Piratenbucht spelen. Ronald I was de eerste die wat schatten op het schateiland begroef en daardoor nam hij een voorsprong. De anderen maakten daar gebruik van door hem enkele narigheden op zijn dak te sturen. De anderen konden daardoor dichterbij komen en toen zij ook hun schatten begroeven, schoten ze hem voorbij. Alleen Susanne had telkens pech en was eigenlijk na de eerste zes rondes al kansloos. Ronald I bleek aan het eind erg veel bonuspunten te hebben, maar hij kwam net 1 punt te kort om Leonie bij te halen, die wederom de overwinning wegkaapte. Eindstand: Leonie 38, Ronald I 37, Seb 34, Rutger 33, Susanne 25. Tijdens het spel waren ook Edwin en Marian aangekomen. Er werd gezocht naar een spel voor 7 personen: Machiavelli was de keus. Marian was al snel op weg het record vermoord worden te halen, maar langzaam maar zeker nam Ronald I die plaats een beetje over.  Om beurten werd de kop overgenomen door Edwin, Leonie, Rutger en Seb. Susanne probeerde telkens aansluiting te krijgen, maar net als het leek dat het zou lukken, werd daar weer een stokje voor gestoken. Uiteindelijk was het Seb die het spel kon uitmaken toen voor hem de overwinning zeker was. Eindstand: Seb 27, Rutger 26, Leonie 19, Edwin 17, Susanne 17, Marian 11, Ronald I 10. Leonie begon vervolgens met de bereiding van de pastamaaltijd. De anderen speelden Ave Caesar. Marian nam direct de kop en stond die eigenlijk niet meer af. Ze stevende op de finish af en moest nog 3 vakjes. Ze had echter 1, 1, en 6 in haar handen en zou daarmee niet de overwinning kunnen grijpen. Je mag namelijk geen 6 spelen als je op kop ligt. Susanne had dat echter niet helemaal door en pakte vlak voor de finish de kop over. Daardoor kon Marian haar 6 gebruiken en de winst pakken. Susanne werd nog wel tweede. In de laatste ronde maakte Ronald I nog een inschattingsfout, waardoor Rutger en Edwin hem voor konden blijven. Eindstand: 1) Marian, 2) Susanne, 3) Rutger, 4) Edwin, 5) Ronald I, 6) Seb. Er werd nog begonnen aan een spelletje Badaboum, maar dat kon niet worden afgemaakt. Ronald I was op dat moment de enige zonder strafpunten, terwijl al 2 spelers waren afgevallen. Het eten werd echter op tafel gezet en er werd aangevallen. Iedereen liet het zich prima smaken. Na het ijs als toetje moesten Rutger en Ronald I helaas vertrekken in verband met andere afspraken. Onderweg hadden ze nog behoorlijk last van de hoeveelheid gevallen regen. De anderen speelden lustig verder.

Spellensessies overzicht


22 augustus 2002

Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Leonie, Seb, Rutger en Ronald I. Ronald I stelde voor om Goldland te spelen. In dit spel trekken de spelers er met een rugzak op uit om zoveel mogelijk schatten te vinden en avonturen te overwinnen. Het spelbord wordt daarbij langzaam ontdekt. Ronald I koos in het begin een andere route dan de overige spelers en had daarbij ook nog het voordeel dat er diverse schatten te halen waren. Deze schatten hinderden hem echter bij het verdere reizen in het spel, waardoor de anderen langzaam maar zeker begonnen in te lopen. Rutger en Seb kozen nu dezelfde richting als Ronald I, terwijl Leonie gemakkelijk langs de andere kant richting de grote tempel ging. Rutger en Seb kwamen vast te zitten en alleen Ronald I wist Leonie bij te benen. Even leek het erop dat hij de tempel eerder zou bereiken, maar hij wist het avontuur niet te verslaan. Daartoe moest hij een beurt overslaan om aan de benodigde parels te komen. In dezelfde beurt als Leonie wist hij de tempel te bereiken. In een van zijn volgende beurten vergat hij echter een gratis goudstuk te nemen. Zou dit hem de overwinning kosten ? Seb wist met grote moeite een avontuur van Leonie af te nemen en Rutger nam een avontuur van Ronald I af, maar het was duidelijk dat Leonie zou gaan winnen. Eindstand: Leonie 22, Ronald I 20, Seb 12, Rutger 11. Een verrassend spel, prachtig uitgevoerd. Af en toe vraagt het wat denkwerk, zodat het wat traag kan overkomen. Leonie was in ieder geval enthousiast over het spel. Seb had nog wat reserves. Leonie vroeg om Alles im Eimer, wat terstond op tafel kwam. Wederom waren het Leonie en Ronald I die het beste gingen. Hun stapels emmers bleven lang overeind. Rutger en Seb wisten het echter lang te rekken, zodat het allemaal wel erg dicht bij elkaar kwam. Ineens stortte bijna alles van Leonie in. Ronald I stond nog op 3, de anderen op 1. Ronald I zette alles op alles en Rutger kon niet pareren. Het spel was ten einde met een overwinning voor Ronald I. Eindstand: Ronald I 3, Leonie 1, Seb 1, Rutger 0. 

(14K)

Goldland bijna uitgespeeld

Leonie en Seb keerden huiswaarts na nog even Line-Up te hadden bekeken. Rutger en Ronald I deden nog twee spelletjes Schotten-Totten. In dit kaartspel strijden twee Schotse clans om een negental grensstenen. Om beurten spelen de spelers een kaart bij een van deze stenen en proberen sterke pokercombinatie te maken. In het eerste spel moest Rutger nog weer enkele regels ophalen, maar dat verhinderde hem niet om de overwinning te pakken. In het tweede spel ging het er een stuk spannender aan toe. Ronald I had in het centrum een prachtige positie. Hij had twee aangrenzende stenen veroverd en aan beide zijden had hij een sterke ploeg neergelegd. Hij kon echter telkens niet bewijzen dat ze onoverwinnelijk waren. Rutger werkte ondertussen aan de zijkant aan drie aangrenzende stenen. Ronald I kon er niets tegenin brengen en hij verloor alsnog. Eindstand 1: Rutger 5, Ronald I 3. Eindstand 2: Rutger 4, Ronald I 2. Een geweldig kaartspel. Daarna werd nog even nagedacht over diverse spelideeën. Rutger zou er een deel van de nacht nog wakker van liggen.

Spellensessies overzicht


17 augustus 2002

Locatie: bij Armand en Tamara in Leiden vanaf 13.00u. Spelers: Armand, Tamara en Ronald I en vanaf 18.00u ook Rob en Det. Armand had een prototype van het spel Regency gekregen. Dit spel was al 30 jaar in ontwikkeling en de dochter van de ontwerper wilde het nu graag eens aan de man brengen. Er was ooit al een produktie van 500 exemplaren geweest. Het spelbord zag er mooi uit. Het thema: de machtsstrijd in Schotland. Elke speler heeft een aantal edelen van verschillende rangen. Het is de bedoeling om rondjes rond het bord te lopen en langzaam in rang te stijgen. Een van de twee leiders moet het centrum van het bord bereiken en een van de kadetten moet een rang stijgen. Er zijn mogelijkheden tot blokkades door met 2 edelen op een vakje te staan en die blokkades moeten op speciale manieren worden doorbroken. Er werd besloten het verkorte spel te spelen, waarbij de leider en een kadet al 2 ringen verder op het bord beginnen. Ronald I maakte hier het beste gebruik van en had de anderen in deze ring al snel uitgeschakeld (je kunt de anderen gevangen nemen, verwonden of doden). Bijna had hij de overwinning in handen, toen Tamara precies op tijd een van de edelen van Ronald I gevangen wist te nemen. Dit was slechts uitstel van executie, want niet lang daarna won Ronald I alsnog. De meningen waren na afloop nogal negatief over het spel. Het is een soort Mens-Erger-Je-Niet kloon, met elementen uit Backgammon en Barricade. Het was duidelijk te merken dat het ontwerp al 30 jaar geleden was gemaakt. Voor de familiespeler is het misschien nog wel leuk, maar de spellenliefhebber is snel uitgekeken. Helaas.

(11K)

Regency

Snel verder met Moderne Zeiten, het prototype van het nieuwe Jumbo spel. Voor Armand en Tamara was dit nog nieuw. Toen ze eindelijk goed in het spel kwamen, was het alweer afgelopen. Dat gaf een beetje teleurstellende reactie. Verder werd het scorespoor aan het eind van het spel een beetje smal en onhandig gevonden. Verder wisselende gevoelens over het spel: een leuk principe maar wellicht te kort ? Eindstand: Ronald I 16, Armand 15, Tamara 7. Tamara gaf aan dat ze Die Fürsten von Florenz nog nooit gespeeld hadden. Die gelegenheid greep Ronald I direct aan om een van zijn favoriete spellen uit te leggen. Zoals te verwachten was, waren de eerste rondes voor Armand en Tamara erg aftasten. Wat was nu een goede tactiek ? Armand wist lang bij te blijven bij Ronald I, maar uiteindelijk produceerde hij toch te weinig werken, waardoor Ronald I met een flinke voorsprong wist te winnen. Eindstand: Ronald I 77 (#7, 900 over), Armand (#5, 300 over), Tamara (#5, 500 over). Vooral Tamara was ook erg gecharmeerd van het spel. Ze vond het jammer dat het zo lang stil in de kast had gelegen. Net na afloop arriveerden Rob en Det ook. Tijd voor de salade maaltijd die Tamara had voorbereid. Dat liet iedereen zich goed smaken. Ronald I deed tussendoor verwoede pogingen een houten puzzel uit elkaar te halen, die duidelijk was uitgezet of vastgelijmd, want er zat geen beweging in. Rob en Det hadden het spel Tops cadeau gedaan en dat moest meteen worden uitgeprobeerd. Armand hield zich even afzijdig, omdat het voor 4 spelers was bedoeld. De spelers krijgen gekleurde plastic schijfjes en 2 opdrachtkaartjes. Er worden 3 tolletjes opgestart. De spelers kunnen door elkaar proberen de schijfjes om de tolletjes te gooien, totdat de tolletjes stil liggen. 

Degene die nu de kleurencombinatie van zijn opdrachtkaartje goed heeft, verdient een punt. De gebruikte schijfjes worden verdeeld en een nieuwe ronde begint. Rob was er erg goed in en hij leek al snel te winnen. Tamara en Det wisten beide nog 1 overwinningpunt te halen voordat Rob het spel uitmaakte. Eindstand: Rob 3, Tamara 1, Det 1, Ronald I 0. Een grappig tussendoor spelletje met een origineel idee. Rob en Det hadden ook Alles im Eimer meegenomen, omdat Armand en Tamara dat nog niet kenden. Snel werd er begonnen met het omgooien van emmers. Ronald I was de enige die de dames nog een beetje kon bijbenen. Rob was het eerste slachtoffer en Armand het tweede. Eindstand: Tamara 4, Det 4, Ronald I 2, Armand 0, Rob 0. Ook dit spel was goed overgekomen en werd direct genoteerd op het wensenlijstje. Nu was het tijd voor Muscat. In dit spel hebben de spelers diverse straatartiesten die een plaatsje proberen te veroveren op de marktplaatsen. De betere artiesten gaan naar de betere markten en uiteindelijk het paleis en de slechtere artiesten zoeken hun heil in de steegjes, waar ze wraakacties op touw zetten. Armand had grote problemen om plaatsjes te veroveren en vooral zijn olifanten werden telkens in de steegjes gedumpt. Det en Rob waren duidelijk bedreven in het spel en schoten snel naar voren. Maar niet alles wat snel komt is goed. En daar liep Det tegen aan. Ze kwam niet veel verder meer. Het leek erop dat Rob ruim ging winnen. Ronald I wist nog aardig in de buurt te komen. In de laatste beurt gaf Rob Tamara nog een goede tip en ook Armand trok er lering uit. Tamara veroverde daardoor nog de tweede plaats en Armand schoot Det nog voorbij. Eindstand: Rob 58, Tamara 57, Ronald I 54, Armand 40, Det 39. Een interessant spel met een leuk mechanisme. Vooral proberen.

(12K)

In gedachten bij Muscat

Armand kwam met Das Amulett op de proppen en het werd inderdaad een spannend spel. Armand leek al snel de overwinning te kunnen pakken, want bij de eerste paar veilingen wist hij een groot aantal edelstenen te pakken. Daarna kwamen de anderen heel gelijkmatig opzetten. Er werden flinke offers getroost om Armand van de overwinning af te houden. Ronald I was de eerste die echt moest afhaken en tot ieders verrassing was het ineens Tamara die de overwinning greep. Eindstand: Tamara 8, Armand 7, Det 6, Rob 6, Ronald I 4. Tot slot van de avond nog een kaartspelletje: Land Unter. Ook dit was nieuw voor Armand en Tamara. In 5 rondes spelen de spelers telkens met een andere kaartenset. De kaarten waren redelijk verdeeld, want op Ronald I na, had iedereen 4 reddingsboeien. Ronald I deed het met zijn 6 boeien helemaal niet slecht en leek zelfs ongeschonden uit de strijd te komen, maar in de laatste ronde moest hij nog 1 boei opofferen en pakte Det het bonuspunt. In de tweede ronde waren het Ronald I en Tamara die het erg goed deden. De derde ronde was voor Rob en Tamara. De vierde ronde was een slachting. Ronald I en Tamara haalden zelfs 0 punten. Alleen Det liet zich nu gelden met 6 punten. De laatste ronde zou de beslissing brengen. Deze ronde was voor Rob met 6 punten. Eindstand: Tamara 17, Ronald I 14, Det 12, Rob 10, Armand 2. Armand had het niet op dit spel begrepen, terwijl Tamara er juist enthousiast over was. Hoe kan het zo lopen. Het was inmiddels tijd om huiswaarts te keren na een geslaagde dag.

Spellensessies overzicht


15 augustus 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique, Rutger en Ronald I. Ronald I had Schoko & Co meegenomen. Daarbij beheren de spelers een chocolade fabriek. Boekhouder Rutger en personeelsmanager Monique gaven allebei aan dat hun werk er al op zat voor die dag... Er werd besloten een "half jaar" te spelen. Toch waren het Rutger en Monique die de eerste ronde de beste slag sloegen, omdat Jeroen en Ronald I te snel akkoord gingen met enkele deals. Hun verkopers werden direct op cursus gestuurd. Jeroen was bang dat hij het spel al verloren had na de eerste ronde. Monique kreeg halverwege het spel met flinke tegenslagen te maken en verdiende daarom de laatste rondes bijna geen geld meer.  Rutger voelde de hete adem van Ronald I in zijn nek en probeerde van alles om hem voor te blijven. In de voorlaatste maand haalde Ronald I heel wat dealtjes binnen en zijn secretariaat werd overwerkt. De volgende maand wist hij echter voldoende secretaresses aan te nemen om de werkvoorraad weg te werken. Pas bij de eindtelling zou duidelijk worden wie de winnaar was. Eindstand: Rutger 832.000, Ronald I 778.000, Jeroen 607.000, Monique 166.000. Het spel had best lang geduurd, dus er was geen tijd meer voor een ander spel. De spelers hadden zich goed vermaakt met het spel, maar het spel zou niet in hun top 10. Een goede subtopper.

Spellensessies overzicht


8 augustus 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie en Ronald I. Ronald I had nogmaals het prototype van Moderne Zeiten meegenomen. Het kostte weinig moeite de anderen over te halen om het te spelen. Tevens bleek dat enkele regels niet duidelijk waren geweest, waardoor het vorige keer verkeerd was gespeeld. De belangrijkste: je mag van alle soorten kaarten uitspelen en je moet kiezen voor welke meerderheid je vooruit gaat. En aan het eind telt een gedeelde meerderheid slechts voor één punt. Vol goede moed werd begonnen. De eerste veiling bestond uit 6 kaarten en Ronald I bood dan ook meteen al zijn geld. Het spel speelde duidelijk anders dan de vorige keer. De beurscrash vond veel vaker plaats en er werd veel voorzichtiger bewogen. Wel leek het erop dat er veel gedeelde meerderheden zouden zijn, waardoor een enkele meerderheid wel eens flink kon gaan meetellen. Tegen het einde wist Monique eindelijk een veiling te winnen (ze kon het spel waarschijnlijk toch niet meer winnen), waardoor Ronald I de rijkste speler werd. Het leek erop dat hij het spel ook zou beëindigen. Helaas voor hem had hij niet de benodigde kaarten voor een meerderheid. Hij had ook niet de benodigde kaarten om een belangrijke positie te veroveren in de scheepvaart of de luchtvaart. Aangezien alleen Jeroen nog aan de beurt was en Ronald I de volgende veiling toch zou winnen, leek het hem niet noodzakelijk nog kaarten uit te spelen (om gedeelde meerderheden op tafel te krijgen). Jeroen kon het spel echter wel uitmaken, tot ontzetting van Ronald I. Hij bleek nu zijn overwinning te hebben weggegeven aan Leonie. Leonie had maar liefst twee meerderheden in de tabel en won glansrijk. Eindstand: Leonie 11, Ronald I 9, Jeroen 9, Seb 7, Monique 5. Allen waren goed te spreken over het spel en boden zich spontaan aan om het te demonstreren op het Spellenspektakel als dat nodig zou zijn. Ronald I stelde als volgende spel Morgenland voor. Niemand had bezwaar. Hij legde nog even de belangrijkste puntjes uit, omdat de meeste anderen het spel pas eenmaal hadden gespeeld. Jeroen ging als een speer uit de startblokken, terwijl Ronald I in de eerste ronde overal net naast zat. Monique wist grote hoeveelheden schatten te verzamelen, terwijl Ronald I de startspelerkameel stevig vasthield. Jeroen vond dat prima, aangezien hij direct na Ronald I zat. Leonie probeerde een gemene toverspreuk uit, maar helaas voor haar moest Ronald I deze toch uitschakelen. Later sloeg Ronald I zelf wel toe met een gemene spreuk en dacht daarmee nog de overwinning voor Jeroen weg te snoepen. Beiden haalden 9 artefakten, maar Jeroen had één perkament meer en won toch nog. Eindstand: Jeroen 9 (2), Ronald I 9 (1), Seb 4 (1), Leonie 4 (1), Monique 4 (0). Een erg geslaagd spel, dat zeker vaker op tafel zal komen. Seb en Leonie keerden huiswaarts en Monique zocht haar bed op. Ronald I daagde Jeroen nog uit voor een spelletje Diplomacy. Om beurten kozen ze landen en Italië bleef neutraal. Jeroen had in het begin moeite met het overzicht op het bord. Met Oostenrijk en Rusland sloeg hij een gat in de Duitse linie. De Turken van Ronald I vielen echter Rusland binnen en zaaiden paniek in Oostenrijk. Dit laatste probleem werd opgelost door Jeroen, maar Rusland stond aan de rand van de afgrond. Duitsland trok richting Scandinavië, terwijl Frankrijk inmiddels de Engelse vloot op de knieën dwong. Na 4 jaar was het de hoogste tijd om te stoppen. Eindstand: Ronald I 17 (Fra 6+Dui 5+Tur 6), Jeroen 12 (Eng 4+Oos 7+Rus 1). Hoewel Jeroen het een interessant spel vond, gaat zijn voorkeur toch uit naar andere tactische spellen. Ronald I bleef razend enthousiast over Diplomacy.

Spellensessies overzicht


3 augustus 2002

Locatie: bij Harold in Eindhoven vanaf 12.00u. Spelers: Harold en Ronald I. Er werd gewerkt aan details van het nieuwe Crashmasters spel, maar er was ook nog wel heel even tijd voor een spelletje. Hive is een klein spelletje, waarbij de spelers diverse insecten hebben in zeshoekige vorm. Om beurten plaatsen de spelers er eentje op tafel of verplaatsen een aanwezig insect. De op tafel aanwezige insecten moeten altijd een samenhangend geheel vormen. Het doel is om de bijenkoningin van de tegenstander geheel met insecten te omgeven. Harold had het al vaker gespeeld en wist veel van de insecten van Ronald I te immobiliseren. Ronald I riep zijn tor te hulp die overal overheen kroop en de vijandelijke koningin in een houdgreep nam. Toen kwamen zijn sprinkhanen één voor één dichterbij en de laatste gaten werden opgevuld door spinnen en mieren. Harold zag dat hij ging verliezen en probeerde snel een soortgelijke tactiek bij de bijenkoningin van Ronald I, maar hij kwam net één stap te kort.

Spellensessies overzicht


1 augustus 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Seb, Leonie, Rutger en Ronald I. Leonie wilde met een kort spelletje beginnen, dus werd Cartagena op tafel gezet. Het duurde wat langer dan gepland, maar het was wel een interessante partij. Ronald I was opgezadeld met de kleur rood en hij moest nog beginnen ook. Hij deed maar 1 zet en liet de rest zetten tot verrassing van Leonie. Jeroen verzamelde ondertussen erg veel kaarten, terwijl Ronald I kon profiteren van Seb en Rutger, die een prachtige route open lieten liggen. Ook Leonie kon profiteren, maar Jeroen had ondanks de vele kaarten, niet de juiste in zijn handen. Inmiddels hadden Seb en Rutger ervan geleerd. Ronald I had nog wat moeite om het spel uit te maken, maar uiteindelijk lukte het toch, vlak voor Leonie. Jeroen was the best of the rest en eindige voor Rutger en Seb. Bij het volgende spelletje nam Jeroen wel rood, zodat Ronald I opgelucht kon ademhalen: Canyon. Dit is een kaartspel, waarbij de score op een rivier door middel van kano's wordt bijgehouden. Jeroen had alle geluk van de wereld en maakte daar goed gebruik van. Hij won met overmacht. De rest van de spelers speelde door. Leonie was de volgende die de finish wist te halen, gevolgd door Rutger en Seb. Ronald I was net halverwege de rivier. Lag het aan de kano of aan de kaarten ? Leonie en Seb keerden huiswaarts en de overgebleven spelers stapten op de fiets in Um Reifenbreite (Demarrage). Er werden enkele varianten toegevoegd, die Ronald I en Rutger al jaren gebruikten. Jeroen was degene die er vandoor sprong. Ronald I wist nog te volgen en later ook een groepje met alle drie de renners. Ronald I groepeerde zijn renners goed, totdat een valpartij hem achterop wierp. Rutger probeerde tevergeefs de overwinning van Jeroen (die weer met rood speelde) tegen te houden. Vlak voor de finish nog een valpartij met Rutger en Jeroen, waardoor Jeroen nog meer punten wist te scoren. Een geweldige overwinning: Jeroen 169, Rutger 123, Ronald I 99. Er werden 3 bergen, 2 kasseienstroken en 3 sprints gebruikt. 

Spellensessies overzicht


28 juli 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 13.00u. Spelers: Jeroen, Monique, Ronald I en een heleboel collega's van Jeroen. Na Ronald I was Alex de eerste die arriveerde. Er besloten te beginnen met Ra. Ronald I nam de uitleg op zich, maar voor Alex bleef het toch allemaal een beetje vaag. In de eerste ronde sloeg Jeroen zijn slag en alleen Monique kon bijblijven. In de twee ronde kwam Alex wat dichterbij, maar Ronald I bleef maar aanmodderen. In de derde ronde had Ronald I het rijk uiteindelijk alleen, maar er kwamen niet echt kaartjes naar zijn zin naar voren. Hij liet maar liefst tweemaal een volle rij lopen, maar toen hield Ra het voor gezien en bleef Ronald I met lege handen achter. Jeroen won glansrijk. Eindstand: Jeroen 58, Monique 46, Alex 30, Ronald I 15. Tijdens het spel waren er diverse andere spelers binnengekomen en Ronald I trad ondertussen op als spelleider bij San Marco. Martijn en Chantal schoven aan bij een spelletje Rasende Roboter. Alex was de enige die het tempo van Jeroen, Monique en Ronald I kon volgen. Martijn en Chantal ging het allemaal een beetje te snel. Ronald I begon goed, Monique kwam iets later op gang, maar het was toch uiteindelijk (weer) Jeroen die de overwinning op wist te eisen. Eindstand: Jeroen 7, Monique 5, Ronald I 4, Alex 1, Martijn 0, Chantal 0.

Ronald I moest helaas alweer naar een andere afspraak, maar de anderen vermaakten zich nog veel langer.

Spellensessies overzicht


25 juli 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique, Seb, Leonie en Ronald I. Jeroen had Bionicle min of meer voorbereid, maar de handleiding was toch nog wel nodig. De spelers spelen op een groeiend speelbord en gaan op zoek naar een drietal sleutels, terwijl ze allerlei monsters verslaan. Wie als eerste drie juiste sleutels vindt en daarmee de burcht opent, verslaat de kwade heerser. Het spel ziet er prachtig uit, maar blijkt helemaal niet speelbaar. Als je niet oppast kan het spel helemaal vastlopen, omdat alle wegen zijn afgesloten door onverslaanbare monsters. Je moet namelijk eerst diverse maskers en helpende stammen vinden om de sterkere monsters te verslaan. Monique slaagde hierin het beste en ondanks de tegenwerking van o.a. Leonie kon ze gemakkelijk de burcht openen. Gelukkig maar, want het spel kon absoluut niet boeien. In de spelregels wordt ook aangeraden je eigen varianten te verzinnen. Een goeie tip.

(8K)

het groeiende spelbord van Bionicle

Ronald I had (met dank aan Jumbo) nog een primeur bij zich: een prototype van Moderne Zeiten. De ontwikkeling van het spel bevindt zich in de eindfase en het prototype zag er dan ook al smakelijk uit. Lees ook de beschrijving elders in Spelmagazijn. Een aantal verrassende elementen zijn samengevoegd en vormen zo een lekker vlot aandelenspel. Jeroen won de eerste veiling en had daarmee gedurende het spel een kleine voorsprong. Alle andere spelers moesten een keer hun beurt gebruiken om twee aandelen te nemen. Jeroen wist ook met al zijn geld de laatste veiling te winnen en hij maakte het spel uit, omdat hij in de tabel op voorsprong stond. Hij had het goed berekend en won afgetekend. Eindstand: Jeroen 15, Monique 11, Ronald I 10, Leonie 8, Seb 6. Helaas was het te laat om een revanche te doen, maar het spel was goed bevallen. Volgende keer weer ?

(11K)

Jeroen kijkt heel onschuldig

Spellensessies overzicht


23 juli 2002

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Rutger, Marcel en Ronald I. Marcel kwam ook eens mee en van tevoren was afgesproken Axis & Allies te spelen. Marcel kende het spel nog niet, dus kreeg hij Japan. Ronald I nam deze keer Duitsland en Rutger de geallieerden. Rutger koos voor de strategie (van Ronald I) om met Engeland voortdurend bommenwerpers te kopen. Dit leverde Engeland niet veel op, maar Duitsland bleef daardoor zwak en kon geen vuist vormen. Ronald I probeerde met veel tanks Rusland er snel onder te krijgen. Rutger bleef hem maar uitdagen en uiteindelijk probeerde Ronald I de aanval, die jammerlijk mislukte. Het Duitse leger was gedecimeerd en hij kon alleen nog op hulp van Japan hopen.  Marcel daarentegen speelde heel degelijk en had een klein beetje extra geluk. Hij wist Amerika goed partij te geven en viel al snel Rusland binnen. Uiteindelijk wist hij zelfs Moskou te veroveren. De Russen trokken nog wel door richting Duitsland en veroverden zelfs Berlijn, maar dat Japan zou gaan winnen was nu wel duidelijk. De Amerikaanse vloot kon geen vuist vormen tegen de vloot van Japan: 2 slagschepen en 2 volledig gevulde vliegdekschepen, geflankeerd door diverse onderzeeboten vormden een flinke dreiging. Eindstand: 1) Marcel (Japan), 2) Rutger (Engeland, 3) Rutger (Amerika), 4) Rutger (Rusland), 5) Ronald I (Duitsland).

Spellensessies overzicht


18 juli 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique, Leonie, Seb, Rutger en Ronald I. Rutger kwam onverwacht ook, zodat er met z'n zessen gespeeld zou gaan worden. Jeroen had het nieuwe Wildlife eenmaal doorgelezen, maar kende nog niet alle ins en outs. Aan de hand van de spelregels werd het spel aan iedereen duidelijk gemaakt. Het spelbord is verdeeld in diverse landsoorten. De spelers spelen elk een diersoort, die op elke landsoort bepaalde eigenschappen heeft. Op sommige landsoorten kunnen ze helemaal niets, op sommige alleen verplaatsen, op andere ook uitbreiden en op één landsoort ook aanvallen. Deze eigenschappen kunnen in de loop van het spel groeien. De spelers krijgen elk 10 kaarten, waarvan er elke beurt 3 (en soms 4) moeten worden uitgespeeld. Eén van de 3 kaarten moet daarbij geveild worden voor voedsel, wat betekent dat een van de andere spelers hem kan uitvoeren. Er zijn 4 soorten kaarten. De gebiedskaarten geven je de mogelijkheid een aktie uit te voeren in één van de gebieden op het spelbord; er zijn kaarten waarmee je de eigenschappen van je diersoort op bepaalde landgebieden kunt uitbreiden; er zijn kaarten waarmee je de mogelijkheden van je diersoort kunt uitbreiden; en ten slotte zijn er nog enkele speciale kaarten, waarmee je bijvoorbeeld een hongersnood kunt laten ontstaan. Telkens als een gebied op het spelbord voor de eerste maal helemaal gevuld wordt met levende wezens, verdient de veroorzaker daarvan punten. Eens in de zoveel keer veroorzaakt dit ook nog een grote waardering. Dan zijn er punten te verdienen voor de meerderheid in elk gebied, voor de grootste aaneengesloten groep, de meeste eigenschap uitbreidingen en de grootste voedselvoorraad. Winnaar is uiteindelijk de speler die de meeste punten heeft verdiend. Seb was het slachtoffer om het spel te beginnen. Dat weerhield hem er niet van om snel een grote groep op het spelbord te vormen. Jeroen nam daarna kort de leiding, maar zou verder geen potten meer kunnen breken. Rutger en Ronald I modderden maar wat aan, maar de dames Leonie en Monique leken het spel het beste door te hebben. Seb had echter het geluk (of speelde hij zo goed), dat hij telkens het beste uitkwam als de grote waardering plaatsvond. Hij scoorde daarbij flink voor zijn grote aaneengesloten groep. Ronald I probeerde het tij te keren door veel voedsel te verzamelen en deze groep op de juiste plaats te doorbreken. Hij werd daarbij niet echt geholpen door de andere spelers en bungelde samen met Jeroen dan ook voortdurend onder aan de puntenlijst. Seb had inmiddels een schijnbaar onoverbrugbare voorsprong opgebouwd. Het spel duurde vrij lang met zes spelers en er gebeurde zoveel op het bord voordat je weer aan de beurt was, dat de invloed die je kon uitoefenen niet al te groot was. Uiteindelijk werd toch de laatste waardering bereikt. Hierbij was het Monique die haar slag ging slaan. Ze scoorde erg veel punten en schoot zelfs Seb even voorbij, maar met de laatste te verdienen punten, wist Seb nog net de overwinning te pakken. Eindstand: Seb 82, Monique 81, Leonie 71, Rutger 65, Ronald I 58, Jeroen 42. 

Je moet dit spel echt vaker spelen om alle details goed te leren beheersen. Er zijn op vele manieren punten te scoren en deze hangen goed met elkaar samen. Met 6 spelers is het spel echter wat te druk en te traag. Waarschijnlijk is het meer geschikt voor 4 spelers, maar dat zal de toekomst uitwijzigen. Het is in ieder geval zeer de moeite waard.

Spellensessies overzicht


11 juli 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique en Ronald I. Rutger zou ook komen, maar moest op het laatste moment afhaken. Jeroen stelde voor om Nanuuk te gaan spelen. Ronald I was de enige die het spel al eens geheel had gespeeld en aan de hand van de regels legde hij de details uit. De spelers gaan op jacht naar dieren, terwijl de ijsvlakte langzaam in stukken uiteenbreekt. Ronald I kreeg met Jeroen aan de stok en waar twee honden vechten om een been, gaat de derde er mee heen. Eindstand: Monique 15, Jeroen 14, Ronald I 11. Het spel was eigenlijk net te kort om echt te boeien, maar het bevat leuke elementen. Leuk voor tussendoor.

Ronald I mocht het volgende spel kiezen en hij wilde Mollenmania wel weer eens spelen. Dit spel heeft diverse gestapelde spelborden met gaten erin. De spelers bewegen hun mollen met behulp van kaarten. Zodra alle gaten gevuld zijn, wordt het bovenste spelbord met de overgebleven spelstukken verwijderd. Dit gaat zo door, totdat 1 speler het laatste gat onderin bereikt. Ronald I en Monique deden het erg goed op het eerste bord en Jeroen raakte op achterstand. Langzaam liep hij in. Op het laatste bord had Ronald I nog 2 mollen en de anderen hadden er elk 1. Hij greep dan ook zijn kans en won. Hoewel het eigenlijk een kinderspel is, is het altijd leuk om het te spelen.

Op advies van Ronald I koos Jeroen Um Reifenbreite uit. Jeroen en Monique hadden het nog nooit gespeeld, maar Ronald I wel. Er werden direct een heleboel aanvullende regels gebruikt. Ronald I maakte nog de fout om links voorrang op rechts te geven, maar aangezien dat consequent werd toegepast had het geen nadelig effect. Het werd een etappe met 2 bergen en een kasseienstrook en een finish op het lange rechte eind. Jeroen en Monique waren direct betrokken bij een aanval waaruit een kopgroep van twee man ontstond. Ronald I zorgde eerst voor groepering van zijn teamleden en begon toen flink gas te geven. Halverwege de eerste berg waren de koplopers gezien en Ronald I trok door. Alleen Monique wist nog een renner met de kop mee te sturen. In de sprint wist Ronald I eenvoudig te winnen en ook nog de tweede plaats te pakken. Monique werd nog derde. In de volgende beurt kwam Ronald I ook nog weer eerder over de streep dan de renners van Jeroen, die eerder betrokken waren bij een valpartij. Monique sloot nog aan voor een zevende plaats. De vierde renner van Ronald I werd nog achtste, maar werd later betrapt op doping. Een verdwaalde renner van Monique kwam binnen en Jeroen werd nog 10e en 11e. De laatste renner van Monique kwam ruim na de tijdslimiet binnen. Het spel was iedereen goed bevallen en zal zeker nog vaker op tafel komen.

Spellensessies overzicht


7 juli 2002

Locatie: bij Rob en Det in Meppel vanaf 12.00u. Spelers: Det, Jeroen, Rob en Ronald I. Det had het spel Magellan voorbereid, dus werd besloten daarmee te beginnen. De spelers zijn heersers die diverse ontdekkingstochten van wereldberoemde ontdekkers financieren. Deze ontdekkers leveren geld en overwinningspunten op. Het spel speelt zich af in drie grote rondes. Alleen als je in een voorgaande ronde een ontdekker hebt ondersteund, kun je hem ook in de nieuwe ronde ondersteunen. De spelregels zijn daarbij trouwens niet altijd even duidelijk. Rob deed erg zuinig met zijn geld, zodat hij later in de eerste ronde kon toeslaan. Ronald I koos voor een beperkt aantal ontdekkers die hij flink ondersteunde. De tactiek van Rob was de beste en hij won met speels gemak. Ronald I was de enige die nog een beetje in het spoor kon blijven. Det en Jeroen moesten strijden om geen laatste te worden. Eindstand: Rob 70, Ronald I 53, Jeroen 36, Det 32. Een grappig biedspelletje, dat zeker vaker gespeeld zal worden.

Ronald I had Profijt meegenomen om het eens met vier spelers te testen. Er werd gekozen om ook iedereen een startkapitaal van 2 muntstukken te geven. Met vier spelers bleek het spel een stuk interessanter, maar ook nu weer waren er eigenlijk wat pionnen te weinig. Rob was flink verspreid over het bord, maar dat leverde hem ook veel geld op. Hij kon er echter niet veel nuttigs mee doen. De strijd leek dan ook te gaan tussen Ronald I en Det. Het rijk van Ronald I werd doorbroken, maar hij had nog enkele mogelijkheden om de maximale grootte te bereiken. Det bleef steken op 8. Ronald I hoopte nog een tweetal rondes op de juiste kaartjes, maar tevergeefs. Hij bleef steken op 6 in plaats van de 9 te bereiken. Eindstand: Det 8, Ronald I 6, Jeroen 4, Rob 3. De spelers waren op enkele details na, erg te spreken over dit prototype.

(13K)

het prototype van Profijt

Het volgende spel dat op tafel kwam was Nautilus. Rob had de vorige keer met overmacht gewonnen en zou die kwaliteit opnieuw tonen. Ronald I en Jeroen waren in een strijd in de stad gewikkeld en Ronald I profiteerde goed van de beurtvolgorde. Det had het spel nog niet gespeeld en viste eigenlijk overal achter het net. Rob ging door met het opgraven van flink wat schatten en Ronald I probeerde in het spoor te blijven. Jeroen en Det begonnen echter delen van Atlantis op te graven, waardoor Ronald I te veel kostbare overwinningspunten verloor. Eindstand: Rob 135, Ronald I 88, Jeroen 48, Det 32.

Eindstand: Techniek x Opgravingen + Geld = Totaal

Rob: 9 x 14 + 9 = 135
Ronald I: 9 x 9 + 7 = 88
Jeroen: 5 x 6 + 18 = 48
Det: 4 x 8 + 0 = 32

Ronald I wilde graag Line up! uitproberen. Dit spel wordt gespeeld met twee teams, waarbij telkens 5 antwoorden in de juiste volgorde gezet moeten worden. Ronald I en Jeroen zaten aan dezelfde kant van de tafel tegenover Rob en Det en er werd besloten deze indeling maar aan te houden. Rob en Det startten uitstekend, maar langzaam kwamen Jeroen en Ronald I dichterbij. Op een gegeven moment schoten ze er voorbij en naderden de finish. Rob en Det haalden doormiddel van enkele sterrenvakjes echter eerder de finish, maar faalden bij de finishvraag. Ronald I en Jeroen bereikten nu ook de finish en een tiebreak was noodzakelijk. De eerste vraag bleek niet correct weergegeven te zijn, dus werd een nieuwe vraag gekozen. Deze pakte uit in het voordeel van Ronald I en Jeroen. Voor de juiste omstandigheden is dit een leuk spel tussendoor of ter afsluiting van een avond.

Rob was het slachtoffer om Chinees te halen en de anderen speelden M het favoriete spel van Det. Ronald I verzamelde erg veel fiches, maar tegen het einde van het spel raakte hij een groot deel weer kwijt. Jeroen zorgde ervoor om het minste aantal strafpunten te verzamelen. Toen het spel afgelopen was, had iedereen eveneel (350) positieve punten verzameld, waardoor de eindstand werd bepaald door de strafpunten. Eindstand: Jeroen 310, Ronald I 270, Det 250. Een spel dat je moet leren waarderen.

Na het eten kwam Dschunke op tafel. Jeroen zou de uitleg verzorgen, maar meer dan de grote lijnen wist hij ook niet meer. Ondertussen had Ronald I nog snel even wat dingen nagelezen, zodat het uiteindelijk toch gespeeld kon worden. Het spel speelt zich af op 5 boten, waar handelaren rondlopen. De spelers proberen op verschillende manieren geld te verdienen. Rob ging erg goed van start, terwijl Jeroen een indrukwekkende verzameling speciale kaarten verzamelde. Rob nam deze tactiek over, maar vergat om zijn geldkas verder te spekken. Jeroen kon niet echt goed gebruik maken van zijn kaarten, dus leek de winst tussen Ronald I en Det te gaan. Ronald I gooide flink roet in het eten van Det, door één van zijn kisten te verzamelen. Niet alleen verlaagde hij daardoor haar bonus, maar tevens pakte hij de grote bonus door in elk schip kisten te hebben. Eindstand: Ronald I 56, Det 47, Jeroen 46, Rob 27. Een goed doordacht spel en lekker snel te spelen.

Ter afsluiting van de spellendag nog snel een spelletje Hick Hack. Heel lang ging het gelijk op, maar tegen het einde liep Det uit en pakte de overwinning. Eindstand: Det 49, Ronald I 32, Rob 30, Jeroen 24.

De dag was weer veel te snel voorbij gevlogen. Ronald I had erg constant gespeeld en werd bij alle spellen 1e of 2e. Rob had twee spellen met overmacht gewonnen, maar bij de anderen kon hij weer geen potten breken. Jeroen en Det waren erg wisselvallig. De terugreis verliep voorspoedig en de timing perfect. Monique arriveerde net voordat ze Jeroen kon oppikken bij Ronald I.

Spellensessies overzicht


4 juli 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique en Ronald I. Ronald I had een prototype van het spel Profijt van René de Groot meegenomen. Op het ronde spelbord is een kaart van Europa te zien met diverse steden en routes. De spelers beginnen elk met 4 steden. Van elke stad is een kaartje in het spel. De stapel kaartjes wordt vijf maal doorgespeeld. De speler die vervolgens het grootste aantal verbonden steden heeft, wint het spel.

Een speler trekt in zijn beurt eerst 2 kaartjes. Een fictieve handelaar gaat reizen tussen deze twee steden. Hij doet daarbij zo min mogelijk steden zonder eigenaar aan en overschrijdt zo min mogelijk landsgrenzen. Alle "landen" die hij passeert verdienen 1 muntstuk. Iedere speler mag maximaal 7 muntstukken bezitten. Vervolgens mag de speler er nog maximaal 2 kaarten bij trekken en nog maximaal 2 bijkopen voor 1 muntstuk per stuk. Eén van deze steden mag hij nu veroveren. Een stad zonder eigenaar kost 1 muntstuk, een aangrenzende stad met eigenaar kost 3 muntstukken, een aangrenzende onbezette berg- of zeeroute kost 3 muntstukken en een aangrenzende bezette berg- of zeeroute kost maar liefst 6 muntstukken. Tijdens het spelen werd duidelijk dat er met 3 spelers te weinig pionnen beschikbaar zijn. Jeroen had dit te laat door en vergooide zijn mogelijkheid op de winst. Halverwege het spel hadden Ronald I en Monique de maximale grootte bereikt en draaide alles om geld. Ronald I stond daarin voor, maar Monique had nog geld nodig om te kunnen winnen. Voor Jeroen was er alleen nog de mogelijkheid Ronald I en Monique gelijk te laten eindigen, zodat het een totale remise zou worden. Ronald I slaagde er niet in het spel op tijd te laten eindigen, dus werd het een totale remise. Het spel behoeft nog enige aanpassing, maar het speelt lekker vlot en heeft een aardig spelidee. Eindstand: Ronald I 9 (7), Monique 9 (7), Jeroen 7 (7).

Oorspronkelijk zou Seb Müll + Money komen spelen, maar hij moest op het laatste moment afzeggen. Dat weerhield de anderen er niet van om het spel te spelen. Ronald I had het nog niet gespeeld, dus nam Jeroen de uitleg voor zijn rekening. De spelers beheren een fabriek, die zowel goederen als afval produceert. Het afval levert een flinke boete op als er controle komt. Ronald I ging als een speer van start, maar produceerde op het verkeerde moment teveel afval. Twee flinke boetes gooiden hem flink terug. Jeroen had een lening genomen, maar dacht nog wel te kunnen winnen en maakte het spel snel af. Tijdens het rekenen zag hij zijn vergissing al in en het bleek inderdaad Monique te zijn die won. Eindstand: Monique 36, Jeroen 32, Ronald I 22. Een leuk spel, waarbij iedereen min of meer voor zichzelf speelt, maar toch ook rekening moet houden met de anderen.

Eindscore: geld + techniek + vooruitgang - krediet = totaal

Monique: 10 + 8 + 18 - 0 = 36
Jeroen: 10 + 12 + 20 - 10 = 32
Ronald I: 1 + 5 + 16 = 22

Tot slot van de avond nog het kaartspelletje Canyon. Daarbij worden de scores op een spelbord bijgehouden met kano's. Dit heeft meer effect bij meer spelers, maar toch is het een lekker vlot spelletje. Ronald I spoot er vanaf de start snel vandoor. In het middenspel ging het wat gematigder, maar de waterval aan het eind gaf hem geen enkel probleem en hij won met ruime voorsprong. Eindstand: Ronald I 0, Jeroen -7, Monique -14.

Spellensessies overzicht


3 juli 2002

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Rutger, Corné, Monique en Ronald I. Corné wilde graag nog zijn dierentuinspel Simuzoo uitproberen alvorens het in productie zou gaan. Ronald I vond nog twee liefhebbers om mee te spelen. In het eerste spel werd een variant gespeeld, waarbij de spelers minder snel failliet kunnen gaan. Voor Rutger was het spel nog geheel nieuw. Hij kwam dan ook vrij snel in een moeilijke positie. Corné begon erg goed. In de tweede ronde maakte Monique een flinke sprong naar voren. Ronald I had het de eerste twee rondes rustig aan gedaan, maar sloeg vernietigend toe in de derde ronde. Daarna bleek hij bijna onhoudbaar. Corné en Monique streden om de tweede plaats. Eindstand: Ronald I 91, Corné 40, Monique 36, Rutger 3.

Ronde: 1, 2, 3, 4, 5, bonus, totaal

Ronald I: 2, 4, 18, 24, 30, 13, 91
Corné: 5, 6, 9, 8, 5, 7, 40
Monique: 1, 8, 6, 8, 5, 8, 36
Rutger: 4, 4, -6, -4, 0, 5, 3

De tweede keer werd het uiteindelijke spel gespeeld. Nu kwam Ronald I al snel in de problemen en wat hij ook probeerde, hij kwam er niet uit. Hij wist het faillisement nog erg lang uit te stellen, maar hij kon geen rol van betekenis spelen. Deze versie beviel Rutger duidelijk beter en hij bouwde een prachtig park met een record aan rondgangen. Eindstand: Rutger 24, Corné 12, Monique 6, Ronald I failliet.

Corné wilde het graag nog een keer spelen. Monique zat echter op een telefoontje van Jeroen te wachten die met het vliegtuig uit Londen zou komen. Er werd gekozen voor het basisspel met drie spelers. Heel lang ging het gelijk op, maar Corné wist duidelijk toe te slaan op het juiste moment. Eindstand: Corné 21, Ronald I 14, Rutger 11. Iedereen was erg tevreden met het resultaat van de ontwikkelingen en was erg benieuwd naar hoe de uiteindelijke versie er uit zou komen te zien. Corné wist wel te vertellen dat het weer een kokerdoos zou worden.

Spellensessies overzicht

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2002