Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2001.3

Titel (5K) Spellensessies 2001.3

MenuUpdateEmailInfo

30 september 2001

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 12.00u. Spelers: Jeroen, Monique, Kyra, Ronnie en Ronald I. Vandaag stond La Città op het programma. Jeroen en Monique zouden dat met Kyra gaan spelen en Ronald I werd ook uitgenodigd. Ronnie had het onlangs ook geleerd en wilde het ook graag weer spelen. Om 12.00u arriveerde Ronald I. Aangezien de andere gasten er nog niet waren vermaakte hij zich met Cuboro. Dit zijn houten blokken met sleuven en gaten. Het is de bedoeling een baan te maken waarin de kogel zo lang mogelijk onderweg is. Dit blijkt grappig educatief speelgoed te zijn en het is nog niet eens zo eenvoudig om een goede baan te maken. Ondertussen arriveerde Kyra en uiteindelijk ook Ronnie. La Città werd opgezet en kort uitgelegd aan Kyra. Ronald I richtte zich op één grote stad, die al snel het centrum van het bord bleek te vormen. De anderen beletten af en toe behoorlijk de vooruitgang en daardoor heerste er voor Ronald I in beurt 4 en beurt 5 zelfs hongersnood. Zijn tweede stad moest uiteindelijk het onderspit delven en hij wist tenauwernood nog ergens een nieuwe te stichten. Hij lokte met zijn grote stad telkens weer nieuwe mensen, waardoor o.a. Monique haar tweede stad verloor en Jeroen niet verder kon groeien. De beide steden van Kyra kwamen inmiddels in zijn greep en ze kon niet verder groeien door het gebrek aan mensen. Iedereen haalde voor slechts één stad de bonuspunten. Niemand had in de laatste ronde hongersnood. Eindstand: Ronald I 32, Ronnie 29, Monique 25, Jeroen 20, Kyra 16.  Aangezien Kyra niet al te laat weg moest, werd gekozen voor een kort spelletje Cartagena. Ronald I kon in het begin niet aan veel kaarten komen, maar het leek hem niet te deren. 3 gevangen renden als een gek richting de boot en ineens renden zijn andere 3 ook daarheen. In de laatste paar beurten kon hij ze allemaal in de boot brengen. Jeroen deed het per gevange en één beurt later had hij ook zijn gevangen binnen. Ronnie en Kyra bungelden helemaal achteraan, maar ineens wist Ronnie het Monique toch nog moeilijk te maken. Toen ook Ronnie zijn gevangenen binnen had, had Kyra er nog 3 in de gangen staan. Eindstand: 1) Ronald I, 2) Jeroen, 3) Monique, 4) Ronnie, 5) Kyra. Kyra ging nu huiswaarts. De rest koos voor San Marco op aanraden van Ronald I. In het begin van het spel kwamen er slechts weinig Doge-kaartjes in omloop. Dit zou later ruimschoots goedgemaakt worden. Aan het eind van de eerste ronde en aan het begin van de tweede ronde kwamen ze in groepjes van 4 tegelijk. Nadat Monique aanvankelijk het beste ging, profiteerde Ronald I nu van deze groepjes. Hij stond tweede in de gebieden waar de anderen graag wilde scoren. In de derde ronde maakte Ronald I een verdeling van een heleboel kaartjes met maar liefst 9 limietpunten of 1 overloper. Ronnie koos na lang nadenken de overloper. Ronald I kreeg daardoor een goede positie op het bord, maar de anderen mochten nog 1 extra ronde doen en scoorden ook nog punten door de limietkaarten van Ronald I. Toch wisten ze hem niet meer te benaderen. Monique en Ronnie eindigden gelijk op de tweede plaats. Daar gaf de meerderheid van Monique in San Marco de doorslag. Eindstand: Ronald I 69 (0), Monique 54 (3), Ronnie 54 (1), Jeroen 46 (0). Monique zorgde vervolgens voor een heerlijke maaltijd; het toetje was nog niet achter de kiezen of er kwam alweer een nieuw spel op tafel: Kardinaal & Koning. Ronald I heeft de twijfelachtige eer dit spel nog nooit gewonnen te hebben. Telkens doet hij weer verwoede pogingen. Dit keer zag het er goed uit, maar Monique wist met haar laatste kardinaal in haar laatste beurt maar liefst 3 overeenkomsten van Ronald I de grond in te boren. Ronald I, Monique en Ronnie haalden zo een gedeelde eerste plaats en nu gaven de overgebleven speelstukken de doorslag voor Ronnie. Eindstand: Ronnie 45 (17), Monique 45 (13), Ronald I 45 (10), Jeroen 40. Ronnie vroeg om het spel nogmaals te spelen, waar de anderen maar al te graag op in gingen. Ronnie en Monique kozen zo'n beetje dezelfde landen, waardoor Ronald I en Jeroen ook op elkaar waren aangewezen. Monique richtte al snel de kardinalen aspiraties van Ronald I ten gronde, die daardoor ook ruim als laatste zou eindigen. Ronnie dacht het spel te gaan winnen, maar Monique had goede overeenkomsten gesloten en schoot iedereen bij de laatste telling voorbij. Eindstand: Monique 51, Jeroen 46, Ronnie 45, Ronald I 38. Ronald I ging nu ook huiswaarts. De dag was weer voorbijgevlogen.
Zie fotoalbum.

Spellensessies overzicht


22 september 2001

Locatie: bij Rob en Det in Meppel vanaf 12.00u ter gelegenheid van hun verjaardagen. Spelers: Rob L, Det, Rob T, Sacha, Willem, Niek, Tanya, Peter-Hein, Helen, Rutger, Armand, Tamara, Piet, Geke, Peter, Daniëlle en Ronald I. Vanaf 12.00u waren we welkom, maar door problemen met de trein van Armand en Tamara en de grote files, arriveerden we pas om 13.30u. Een groot deel van de spelers was er al en was druk aan het spelen met Andromeda en Flickwerk. Snel werd Flickwerk uitgelegd en Ronald I probeerde het even tegen Sacha. Het bleek rechttoe rechtaan en al snel vond hij de goede oplossing. Ook Rutger had er geen moeite mee. Een grappig idee, maar het zal niet zo lang boeien denk ik. Rutger, Sacha en Ronald I begonnen met Auf Achse, terwijl op een andere tafel Drachengold verscheen. Bij Auf Achse rijd je met een vrachtwagen door Duitsland en omgeving om goederen te vervoeren. Het is een oudje van Wolfgang Kramer, maar nog altijd leuk om te doen. Sacha bleef een beetje achter bij Rutger en Ronald I tussen wie de strijd uiteindelijk beslist zou worden. Eindstand: Ronald I 23.700, Rutger 22.400 en Sacha 16.200. Na veel overleg met anderen besloten Niek, Rutger, Willem en Ronald I een spelletje Ave Caesar te gaan doen, terwijl de anderen voor Wyatt Earp kozen. Tegen de tijd dat ze tweemaal Ave Caesar hadden gespeeld waren de anderen helemaal op de hoogte van de spelregels van Wyatt Earp. Willem startte op kop in Ave Caesar en op een klein moment na gaf hij deze positie niet meer af. Ronald I werd op het laatste stuk nog gepasseerd door Niek en Rutger. Eindstand: 1) Willem, 2) Niek, 3) Rutger, 4) Ronald I. De eindstand van de tweede race: 1) Niek, 2) Rutger, 3) Ronald I, 4) Willem. Bij het nalezen van de regels bleek dat we nog een foutje hebben gemaakt. De koploper mag nooit een 6 gebruiken, dat is bekend, tenzij hij de anderen blokkeert. We gingen er echter van uit dat hij de 6 ook mag gebruiken als hij niets anders heeft, maar dat is niet het geval. Daarmee zou Niek niet eerste zijn geworden. Op aanraden van Ronald I werd Morgenland op tafel gezet. Rutger concentreerde zich op veel inkomsten, Ronald I en Willem grepen daardoor vaak net naast alle prijzen. Niek verstoorde de hele planning door met toverspreuken veel edelstenen uit het spel te laten verwijderen. Eindstand: Rutger 9 (+2), Niek 8 (+1), Ronald I 6 (+1 +startspeler), Willem 6 (+1). Armand wilde graag zijn Diplomacy ervaring van vorige week voortzetten, dus had Ronald I het spel meegenomen. Aangezien het met onderhandelen erg lang kan duren werd er gekozen voor een spelletje met drie spelers, met openbare onderhandelingen. Rutger koos Frankrijk, Armand koos Duitsland, Ronald I koos Turkije en Oostenrijk, Armand koos Rusland en Rutger kreeg dus Engeland. Italië bleef neutraal. Armand had zich meteen al in een netelige positie gemanoeuvreerd door tussen twee vuren in te gaan zitten. Hij had beter Engeland als tweede land kunnen kiezen. Dit was snel te merken, want hij werd systematisch geplet tussen Rutger en Ronald I. Ronald I en Rutger kwamen alleen met elkaar in aanraking bij Tunesië en Italië. Na vier volle jaren had Armand nog 2 centers over. Ronald I had er 13 en Rutger 17. Het was duidelijk dat Rutger de 18 zou halen, zonder dat Ronald I daar iets aan kon doen. Het spel werd daarom beëindigd. Armand merkte dat er nog veel te leren is en dat een spel zonder onderhandelen toch heel leerzaam kan zijn.  Op een andere tafel werd heftig gereden in een Formula Dé race. Rob T had alle geluk van de wereld en ging probleem rond. Willem had telkens pure pech en uiteindelijk begaf zijn bolide het. Inmiddels was het etenstijd. Det had enkele grote pannen met diverse maaltijden voorbereid. De aanwezigen lieten het zich prima smaken en namen even de tijd voor gezellige gesprekken. Na het toetje begonnen de spellen toch weer te trekken en voorzichtig begon men weer te spelen. Een zestal spelers waagde zich aan Ursuppe. Dit is een alleraardigst spel over het ontwikkelen van genen, maar het bleek met 6 spelers, waarvan de meeste onervaren, toch wel erg traag te zijn. Willem kreeg geen poot aan de grond en sleepte zich helemaal achteraan voort. Ronald I stelde Peter en Daniëlle voor Cartagena te gaan spelen. Sacha deed ook mee. Naarmate het einde naderde konden Ronald I en Peter het beiden uitmaken, maar beiden hadden niet de juiste kaartjes. Ronald I bereidde de laatste stap het beste voor en wist te winnen. Sacha was nog dichtbij gekomen. Toen ook zij binnen was, stonden er nog vier pionnen van Daniëlle halverwege de gang... Omdat het einde van de avond naderde werden er voornamelijk wat kortere spellen gekozen. De volgende keuze was daarom Groo. Het spel duurde echter nogal lang, omdat telkens de kaart van de Dood van Groo weer in de stapel werd gedaan. Toen deze uiteindelijk werd weggelaten wist Sacha ineens haar staat te completeren. Pter had een groot deel van de tijd de minstreel in zijn gelederen. Erg veel mooie rijmsels hebben we niet gehoord, want hij zweeg angstvallig. Eindstand: Sacha 7, Daniëlle 3, Ronald I 1, Peter 0. Voordat Ronald I, Rutger, Armand en Tamara de terugreis aanvaardden, speelde Ronald I met Sacha, Peter en Daniëlle nog een spelletje Set!. Zoals verwacht werd het een strijd tussen Sacha en Ronald I. Op het laatst kreeg Peter nog de smaak te pakken, maar dat was te laat. Eindstand: Ronald I 9, Sacha 8, Peter 6 en Daniëlle 1. Inmiddels werd ook het spel Modern Art tot een einde gebracht. De beste handelaar was hier Rob L. Rutger had in het begin zijn hand verspeeld en eindigde helemaal als laatste. Rob T wist nog net de dames Det en Tanya voor te blijven. Het was 11 uur, de hoogste tijd om Armand en Tamara naar het station te brengen. Een deel van de spelers bleef nog achter, de laatsten zelfs tot half twee. Een zeer geslaagde en gezellige dag. 
Zie fotoalbum.

(7K) (6K)

Generaal Armand / keukenprinses Det

Spellensessies overzicht


13 september 2001

Locatie: bij Harold in Waalre vanaf 15.30u. Spelers: Harold, Jeanine, Thijs en Ronald I. Vandaag zouden Ronald I en Harold verder aan CrashMasters werken. In de middag werden eerst 2 spelletjes Subbuteo gespeeld. De eerste partij werd een aardige overwinning voor Harold. De tweede partij bleef heel lang 0-0, maar vlak voor het eindsignaal scoorde Harold de 1-0. Na het avondeten kwam ook Thijs, zodat we met z'n vieren spellen konden gaan spelen. Harold wilde graag Union Pacific uitproberen, aangezien Ronald I dan de uitleg voor zijn rekening kon nemen. Tijdens het spel bleef het lang onduidelijk wie er nu eigenlijk het beste voorstond. Ronald I en Jeanine haalden in de eerste uitkeringsronde niet al te veel geld op en hadden zo al een achterstand. De tweede en derde uitkeringsronden kwamen direct na elkaar in dezelfde beurt. Ronald I had zich flink geconcentreerd op de Union, maar kon in een aantal grote maatschappijen niet goed meekomen. Uit wanhoop maakte hij een van de achtergebleven maatschappijen nog vrij groot, maar het was Harold die daarvan meeprofiteerde. Toen de rookwolken waren opgetrokken bleek Thijs de grote winnaar te zijn: Thijs 127, Harold 118, Jeanine 116, Ronald I 107. Tot slot van de avond wilde Harold ook graag nog Jockey uitproberen. Dit is een al wat ouder paardenrengokspel van Ravensburger. Je kunt het eigenlijk zien als een voorloper van Top Race. In de eerste race raakte Thijs al zijn geld kwijt. Om hem de laatste 2 races niet voor spek en bonen mee te laten doen, leende hij 200 en ook dat raakte hij kwijt. In de laatste race leende hij nogmaals 200 van de bank. Maar wederom scoorde hij helemaal niets. Harold en Jeanine deden het in de eerste race erg goed. Ronald I sloeg echter zijn slag in de laatste race, waar hij door een klein beetje hulp van Harold alsnog zijn kansloze geachte paard als eerste over de finish wist te drukken. Eindstand: Ronald I 4200, Harold 1000, Jeanine 800, Thijs -400. Een simpel snel spelletje, maar toch aardig voor tussendoor. Als je in hetzelfde genre een beter spel wilt spelen, neem dan Top Race.

Spellensessies overzicht


11 september 2001

Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 19.30u. Spelers: Jeroen en Ronald I. Ondanks dat we beiden nog erg onder de indruk waren van de verschrikkelijke aanslagen in Amerika, besloten we gewoon onze gedachten te verzetten. Ronald I stelde voor Battle Cry te gaan spelen. Na een korte uitleg aan Jeroen werd het scenario Shiloh opgesteld. Jeroen begon met de Union. Hij had een mooie stelling voor zijn artillerie. Ronald I probeerde zijn artillerie op de linkerflank in stelling te brengen, maar dat ging erg moeizaam. Het geheel veranderde toen Ronald I onverwacht versterking kreeg van cavalerie in het centrum. Daarmee deed hij uitvallen naar de artillerie van Jeroen en er vielen vervolgens gaten in de linies. Even leek het erop dat Ronald I de overwinning zou behalen, maar Jeroen perste er nog net een 6-5 winst uit. Aangezien bij Battle Cry de verhouding een beetje scheef kan liggen, speelden we het scenario nogmaals, maar met de zijden verwisseld. Ronald I startte voortvarend. Na enkele geslaagde salvo's kon hij zelfs gaan oprukken. Het duurde erg lang voordat hij ook maar één slachtoffer opliep. In het middenspel kwam Jeroen nog enigszins terug, maar toen maakte Ronald I het af met 6-3. Beiden wisten dus met de Union te winnen, terwijl dat historisch niet gelukt was. Toen liet Ronald I het spelletje Brawl zien. Dit is een razendsnel kaartspelletje, waarbij beide spelers een straatvechter zijn. Jeroen speelde alle vijf de spelletjes met Pearl. Ronald I had het al vaker gedaan en won de eerste paar keer dan ook gemakkelijk. Driemaal met Hale en eenmaal met Morgan. Het laatste spelletje speelde hij met Darwin, maar werd daarmee in de pan gehakt door Pearl. Eindstand: Ronald I 4, Jeroen 1. Jeroen had tevens nog nooit Morisi gespeeld. Tijdens het spel kwam Ronald I erachter dat de eindtelling bij 2 spelers heel anders is dan met meerdere spelers. Dit bleek gelukkig geen gevolgen voor de overwinning te hebben. Alleen de voorsprong van Ronald I was iets kleiner. Eindstand: Ronald I 11, Jeroen 7. Tot slot van de avond het kaartspelletje Schotten-Totten. Dit bleek goed aan te slaan en Jeroen wist vrij eenvoudig de overwinning te behalen. De ene na de andere steen viel ten prooi aan de Schotten van Jeroen. Tegen het einde wist Ronald I nog enkele stenen te claimen, maar hij wist dat het al tevergeefs was. Hij probeerde zo lang mogelijk het uitspelen van de fatale kaarten te rekken, maar uiteindelijk moest hij zich toch gewonnen geven.

Spellensessies overzicht


7 september 2001

Locatie: bij De Pioniers van Kampen in Kampen vanaf 19.30u. Deze avond stond in het teken van de tweede Catan Midnight Express. Dit is een hele nacht lang Catan spelen. In de avonduren zou er echter ook een spellensessie zijn. Ronald I en Sacha waren daar uitgenodigd als spelleiders. Het aantal gewone spelers viel een beetje tegen, maar toch werd er naar hartelust gespeeld. Zo waren er mensen bezig met Rolit, het Harry Potter spel, De beer is Los!, Haas en Schildpad en ga zo maar door. Ook kwam Kardinaal & Koning op tafel. In dit spel zetten de spelers kloosters en raadsheren in op een kaart van Europa. Met de kloosters kunnen punten worden gehaald door een meerderheid te verkrijgen in de landen, maar ook door het bouwen van lange ketens.  Met de raadsheren worden punten gehaald door in twee verbonden landen de meerderheid te halen. (Bij het nalezen van de spelregels werd later geconstateerd dat de kloosterketens niet helemaal correct werden geteld, maar dit had geen effect op de uiteindelijke uitslag). Eindstand: Cees 46, Sacha 42, Det 38, Ronald I 30, Teun 24. Alle spelers waren zeer te spreken over het spel, dat ondanks de korte speelduur toch veel in zich heeft. Op verzoek van Sacha werd Ra op tafel gezet. Het was weer even graven in het geheugen naar de diverse regeltjes, maar al snel kon het ook de andere spelers worden uitgelegd. Het spel werkt heel simpel. Je draait voortdurend kaartjes om, die worden toegevoegd aan een verzameling op het bord. Als je een Ra-kaartje omdraait, of als je de verzameling erg interessant vindt, start je een veiling. Iedereen mag daarop een bod doen met een van de 3 zonnen die ze hebben gekregen. De hoogste bieder krijgt de verzameling. Zo mag je dus maximaal 3 maal iets kopen. De combinatie van de kaartjes in de verzameling bepaalt het aantal punten dat je in een ronde haalt. Zo worden er 3 rondes gespeeld. Dit spel had Teun blijkbaar veel beter in de vingers. Hij won glorieus, te meer omdat hij alle 8 de monumenten wist te verzamelen. Eindstand: Teun 39, Ronald I 33, Det 21, Sacha 14 en Cees 7. Ook over dit spel waren de spelers erg enthousiast. 

(14K)

De Catan Midnight Express

Daarna mengden de spelers zich onder de andere aanwezigen. Ronald I wist Annette en Jocé te interesseren voor San Marco en Gerrit-Jan werd uitgenodigd om ook mee te doen. Na een korte uitleg werd begonnen. Jocé kreeg al direct twee Doge-kaartjes van Ronald I toebedeeld, maar zij kon slechts scoren in een regio waar Ronald I de meerderheid had. Ronald I wist zijn voorsprong al snel uit te bouwen en Jocé was eigenlijk de enige andere speler die punten scoorde. Zo halverwege het spel kreeg Gerrit-Jan ook grip op het spel en bedreigde de tweede plaats van Jocé. Annette moest tot vlak voor het einde wachten voor ze punten scoorde. Bij de eindtelling wist uiteindelijk Gerrit-Jan Jocé nog net voorbij te steken. Annette scoorde ook wel punten, maar niet genoeg om een bedreiging te vormen. Ronald I werd onbedreigd winnaar. Wederom een spel dat de spelers erg aansprak, niet alleen door het spelsysteem, maar ook door de uitvoering. De dames hadden aanvankelijk nogal wat moeite om de kaartjes goed te verdelen, maar naarmate het spel vorderde werden de finesses van dit spel steeds duidelijker. Een aantal spelers ging nu huiswaarts. Organisator Rob T had tussendoor nog wel even tijd voor een spel. Eerst zou het Tikal worden, vervolgens Elfenland plus Elfengold, maar uiteindelijk werd het toch Jakkiebak Kippenkak. Het bleek niet gemakkelijk zo laat op de avond je geheugen aan te spreken. Ronald I bleek daarin nog het fitste. Hij won van Sacha, Rob T en Det. Er werd om een revanche geroepen. Ronald I ging er weer als een speer vandoor, maar viel stil. Bijna wist hij tegen het eind alsnog de winst te pakken, maar maakte een foutje dat Sacha genadeloos afstrafte. Deze keer won Sacha. Het was nu al laat en er wachtte nog een lange terugreis, dus gingen ook Ronald I en Sacha er vandoor. Rob T en Det moesten echter nog de hele nacht verder met de Catan Midnight Express. De sfeer was nog steeds prima en de spelers deden zich tegoed aan al het lekkers dat de organisatie had voorbereid. Tussen de spellen door stonden er ook nog onverwachte opdrachten op het programma.

(14K)

Jocé, Annette en Gerrit-Jan bij San Marco

Spellensessies overzicht


6 september 2001

Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 19.30u. Spelers: Sacha en Ronald I. Omdat Sacha nog nooit Eufraat & Tigris had gespeeld, werd besloten dat als eerste op tafel te zetten. Het bleek erg lastig om goed in te schatten wat nu goede zetten waren, maar halverwege kreeg Sacha de smaak goed te pakken. Er waren inmiddels maar liefst 4 monumenten gefabriceerd en Sacha had daarvan 3 in haar macht. Ronald I probeerde uit alle macht daarin weer een positie te veroveren, maar deze kon hij telkens niet lang in stand houden. Daardoor wist Sacha de in het begin opgelopen achterstand in te lopen en werd het een spannend einde. Na de telling bleek dat Sacha de winnares was met een score van 26, 29, 31, 33. Ronald I had 24, 24, 26, 33. Een fantastisch spel, dat Sacha ook moest beamen. Nu was het tijd voor iets luchtigers: De beer is los ! Ronald I begon met de dieren. Dit pakte niet zo goed uit, omdat de jagers van Sacha flink op schot waren. Met een achterstand van 13 punten ging hij dan ook de tweede ronde in. Deze verliep nog dramatischer dan de eerste. De beer van Sacha startte in de rug van een van de jagers van Ronald I en kon zich vervolgens tegoed doen aan een hele rij jagers die naar de verkeerde kant stonden te kijken. Een slachting was het gevolg. Eindstand: Sacha 119, Ronald I 68. Tot slot van de avond een spelletje Battle Cry. Ronald I selecteerde het scenario Chancellorsville. Sacha koos voor de Union. De Union begint in dit scenario met veel troepen, maar deze bevinden zich allemaal in het centrum. De Confederate begint met troepen op de linkerflank en troepen op de rechterflank. Sacha speelde heel agressief en hield flink huis op de linkerflank van Ronald I. Ze bleef keurig buiten schot van de artillerie, nadat ze het eerste dubbele salvo had ontvangen. Ze kreeg voldoende kaarten van het centrum om de troepen regelmatig van positie te laten wisselen. Toen Ronald I echter versterking kreeg op de rechterflank van extra infanterie besloot hij daar zijn troepen in te zetten. Met twee omtrekkende bewegingen creëerde hij de mogelijkheid om de vijandelijke infanterie en artillerie van diverse kanten te beschieten. Dat zat helemaal niet tegen en Sacha moest terugtrekken. Toen ook zijn linkerflank wat succesjes begon te behalen was het snel gedaan. Eindstand: Ronald I 6, Sacha 4. Ook dit blijft een erg leuk spel om te spelen, niet te zwaar en met een redelijke geluksfactor.

Spellensessies overzicht


26 augustus 2001

Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Rutger en Ronald I. Het eerste spel dat op tafel kwam was Die Händler von Genua. Er zijn speciale regels voor twee spelers, die Ronald I graag wilde uitproberen. Het spel met twee spelers is wel speelbaar, maar een groot deel van de kwaliteit van het spel gaat wel verloren. Toch bleef het spannend tot het eind. Uiteindelijk bleek het verschil in het bezit van het aantal gebouwen de doorslag te geven: Rutger had er 4 meer dan Ronald I. Eindstand: Rutger 645, Ronald I 615. Er werd besloten een nieuw scenario van Battle Cry te spelen. In overleg werd Murfreesboro uitgekozen. Ronald I begon met de Union. Nadat Rutger de rechterflank van Ronald I had geminimaliseerd kreeg Ronald I alleen maar kaarten voor de rechterflank. Met veel moeite wist hij daar een sterke infanterie eenheid geleid door een generaal heen te sturen. Door de vele kaarten kon deze eenheid daar flink huishouden. Op de andere flanken schoot de artillerie af en toe, zodat Ronald I alsnog de overwinning kon pakken, maar het was op het nippertje. Eindstand: Ronald I 6, Rutger 5. De rollen werden omgedraaid. Rutger dacht een simpele overwinning te kunnen halen, maar dat viel zwaar tegen. Ronald I kreeg onverwacht versterking van artillerie in zijn linkerflank. Deze werd vooruitgeschoven in de bossen geplaatst en al snel ingegraven achter een omheining. Tevergeefs liep Rutger zijn cavalerie erop stuk en leed zware verliezen. Ondertussen was Ronald I met een opmars begonnen op de rechterflank. De linies van Rutger stortten in en Ronald I leek de overwinning te gaan pakken. Met een alles of niets aanval op zijn linkerflank, gevolgd door een scherpschutter die een generaal uitschakelde, pakte Rutger toch nog de overwinning, maar veel troepen had hij niet over. Eindstand: Rutger 6, Ronald I 5.

Spellensessies overzicht


25 augustus 2001

Locatie: Vanaf 12.00u in Leusden. Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van Erwin had hij een zaaltje afgehuurd. Ook Ronald I mocht dit heugelijk feit meevieren. Langzaam maar zeker stroomden de spelers binnen in het steeds warmer wordende zaaltje. Op diverse tafels werd al druk gespeeld. Zo ook Tadsch Mahal. Dit keer was het Rob L die de bonuspuntenkaart in bezit kreeg en er goed gebruik van maakte. Toch kon hij niet weglopen bij de andere spelers. Het spel ging erg gelijk op en op driekwart van de speelduur, zaten er maar enkele punten tussen de nummer 1 en de nummer 4. Ronald I werd gedwongen zijn verzameling kaarten aan te breken, wat hem uiteindelijk toch bijna niets opleverde en hem zijn zelfs zijn eindbonus kostte. Rob L deed dat een stuk beter en hij zou uiteindelijk met een toch grote voorsprong het spel winnend afsluiten. Eindstand: Rob L 51, Rob T 41, Det 39, Ronald I 37. Het volgende spel dat op tafel kwam was Muscat. Daan had het al eens eerder gespeeld en maakte ook de andere spelers deelgenoot van de regels. In Muscat besturen de spelers straatartiesten, die een goed plekje op de pleinen proberen te veroveren. Zodra een plein bijna vol is, vindt er een wedstrijd plaats. De beste 2 artiesten promoveren naar marktpleinen die dichterbij het paleis liggen en de slechtste artiest belandt in de goot. Zodra 8 artiesten het paleis hebben bereikt kan de eindscore worden bepaald. Voor het zover is, zullen de straatschoffies uit de goot nog flink roet in het eten hebben gegooid. Ronald I was goed op weg naar het paleis, maar met 2 handige zetten, wist Daan dit in zijn voordeel te veranderen. Ronald I zag geen mogelijkheid om hem de overwinning te ontfutselen en stelde zijn tweede plaats zeker. Eindstand: Daan 58, Ronald I 39, Arne 26, Werner 18. Dit is duidelijk een spel waarvan je de finesses pas na enkele keren spelen leert ontdekken. Het biedt interessante mogelijkheden en dat met toch beperkte middelen. Ronald I schoof weer op naar een ander tafeltje en leerde daar Die Händler von Genua aan Tanya en Niek. Niek concentreerde zich op privileges en het bezit van gebouwen. Als snel kwam hij er achter dat hij met de privileges niet zou slagen. Ronald I richtte zich op grote opdrachten, terwijl Tanya heel veel boodschappen wist te bezorgen. In de laatste beurt kon Niek een gebouw afnemen van Ronald I of van Tanya. Hij koos voor Ronald I, waardoor Tanya de overwinning kon grijpen. Had hij voor Tanya gekozen, dan waren Ronald I en Tanya gelijk geëindigd. Eindstand: Tanya 890, Ronald I 870, Niek 740. Het spel was allen erg goed bevallen. Werner schoof aan om mee te doen met Eden. De regels werden er nog even bijgepakt, maar als snel kon het spel beginnen. Werner probeerde zich overal in te mengen, maar hij greep vaak net naast zijn doelen. Tanya ging erg goed en dacht haar slag te slaan. Dit bleek echter te vroeg en ze plaatste zich in een kwetsbare positie. Nu leek het erop dat Niek ging winnen, maar ook hij had zich verrekend. Inmiddels had Ronald I veel mana verzameld, maar hij bleef te voorzichtig, waardoor Niek alsnog zijn slag kon slaan bij Tanya. Hij had maar net voldoende mana om de overwinning op te eisen. Eindstand: Niek 20, Ronald I 17, Tanya 13, Werner 12. Inmiddels was het tijd voor een heerlijk barbecuebuffet. Enkele uren later ging iedereen meer dan voldaan huiswaarts. Het ontzettend warme weer kon geen spelbreker zijn op deze perfecte dag. Erwin en zijn gasten kunnen terugkijken op een ontzettend geslaagde dag. Alles was perfect geregeld en het klikte prima tussen de aanwezige gasten. Wat nu het resultaat van het speciale ruilspelletje van Erwin is geworden, heb ik niet meegekregen. Wellicht horen we dat nog. De bedoeling was 6 gelijkgekleurde Magic kaarten bij elkaar te ruilen, om zo in contact te komen met de andere gasten.
Zie fotoalbum

Spellensessies overzicht


18 augustus 2001

Locatie: bij Rob en Det op de camping in Zeeland vanaf 12.00u. Spelers: Ronald I, Jeroen, Monique, Rob en Det. Precies om 12 uur kwamen Ronald I, Jeroen en Monique aan op de camping in Zeeland, waar Det en Rob al lekker in het zonnetje zaten. Er stond een lange spellendag op het programma. Als eerste kwam Don op tafel, dat Ronald I had meegenomen. Een klein kaartspelletje met grote oranje munten. Voor allen was het spel nieuw, dus het was erg aftasten. Het spel bestaat puur uit veilingen van 1, 2 of 3 kaarten. De kaarten hebben zowel een kleur als een waarde. Om beurten doen de spelers een bod, totdat er niemand meer hoger biedt. Tot zover is het simpel. Er zijn echter twee belangrijke regels: 1) Je mag geen bod doen dat eindigt op een cijfer waarvan je al een kaart hebt. Als je de kaarten 2 en 4 hebt, mag je niet 2, 4, 12, 14, 22 enz. bieden. 2) Het geboden geld gaat naar de speler(s) die de meeste kaarten hebben van het eindcijfer van het uiteindelijke bod. Als je de kaart 7 hebt en het uiteindelijke bod is 17, dan krijg je al het geboden geld, als niemand anders kaarten van 7 heeft. Zo probeert elke speler zoveel mogelijk kaarten van dezelfde kleur te verzamelen. Als alle kaarten geveild zijn, kunnen de punten worden geteld. Hoe meer kaarten van dezelfde kleur je hebt, hoe meer ze waard zijn. De speler met de meeste munten krijgt nog 2 bonuspunten. Monique had het spel duidelijk het beste door. Ze won met een grote overmacht, doordat ze erg veel inkomsten kreeg. Ze hield uiteindelijk zelfs 33 munten over. Eindstand: Monique 19 (33), Det 7 (6), Jeroen 6 (0), Ronald I 5 (11), Rob 5 (10). De spelers wilden allemaal een revanche. Ronald I dacht door te hebben dat je snel veel kaarten moest hebben, maar dat bleek ook niet te werken. Hij eindige uiteindelijk kansloos als laatste. Wederom was het Monique die wist te winnen, maar de voorsprong was niet zo groot meer. Eindstand: Monique 10 (11), Jeroen 9 (26), Det 9 (14), Rob 9 (1), Ronald I 4 (8). Als alle spelers goed weten waar ze mee bezig zijn, zal dit een heel spannend spel zijn. Als echter niet alle spelers goed bij de les zijn, kan dat aanzienlijke gevolgen hebben voor het spel, aangezien de zwakkere spelers het lot van de goede spelers in handen hebben. Jeroen en Monique hadden Das Amulett meegenomen. Ook dit is weer een biedspel, maar nu op twee niveau's. Als eerste bieden de spelers op magische spreuken. Hoe hoger het bod, hoe langer een spreuk meegaat. Dit bieden gaat met energiestenen, waarvan de spelers er elk 10 hebben. Als tweede bieden de spelers op edelstenen die over het bord verspreid liggen. Dit bieden gaat met grondstoffen, die de spelers via de spreuken ontvangen. Afhankelijk van de locatie op het bord kunnen bepaalde grondstoffen gebruikt worden. De spelers moeten hun amulet vullen met deze edelstenen om het spel te kunnen winnen. Het waren Ronald I en Jeroen die sterk van start gingen en het was vooral Monique die daar een stokje voor stak. Rob kreeg bijna niets gedaan, maar Det sloop stilletjes mee. Op een gegeven moment konden zowel Det, Ronald I als Jeroen het spel winnend afsluiten. Jeroen stuurde het reisgezelschap naar het verkeerde gebied en moest zich gewonnen geven. Det kon net 1 kaart meer bieden dan Ronald I en won het spel. Eindstand: Det 7, Ronald I 6, Jeroen 6, Monique 4, Rob 3. Bij dit spel is het belangrijk veel grondstoffen te verzamelen, maar dit moeten dan wel de juiste zijn. Ronald I had op een gegeven moment een spreuk die 3 metaal opleverde en een spreuk die metaal in een willekeurige grondstof kon omruilen. Toen zijn spreuken bijna uitgewerkt waren, haalde hij extra energie uit een andere spreuk om zo deze inkomstenbron voor langere tijd te kunnen houden. Op verzoek van Ronald I werd Afrika op tafel gezet. Hij was de enige die dit spel nog niet had gespeeld. De spelers zijn onderzoekers die het onontgonnen land van Afrika gaan ontdekken. Door het omdraaien van fiches worden punten verdiend. Het spel blijkt er luchtig te zijn. Na het omdraaien van het fiche is al snel duidelijk wat de beste mogelijkheid is. Tijdens het spel kunnen de spelers af en toe een kamp oprichten en daarmee edelstenen of punten verzamelen. De enige andere invloed die de spelers hebben is de richting waarin ze lopen. Eindstand: Rob 64, Jeroen 51, Monique 46, Det 43, Ronald I 34. Aangezien Afrika onderdeel uit maakt van het EK, werd besloten ook M op tafel te zetten. Dit is een abstract spel waarbij kaartjes moeten worden aangelegd. De spelers kunnen op 2 manieren punten scoren: 1) door het completeren van een rij, waarbij kaartjes worden verzameld. 2) door het aanleggen van kaartjes die aan meerdere rijen grenzen, waarbij muntjes worden verzameld. De kleuren van de verzamelde kaartjes zijn belangrijk, want slechts in twee kleuren kun je positieve punten scoren en in de andere kleuren zijn het negatieve punten. Ronald I werkte zich hierbij al snel in de nesten, maar in de loop van het spel wist hij ook anderen op te zadelen met negatieve punten. Toch kon hij de achterstand niet meer goed maken. Monique zette haar vorm van Don voort en won met overmacht. Eindstand: Monique 230, Det 160, Jeroen 140, Rob 120, Ronald I 110.  Det wilde graag Igel Ärgern spelen en de anderen vonden dat ook best. Na enig overleg werd besloten de varianten 1, 3, 4 en 9 te gebruiken. Dit is het bord met 5 banen, je mag aan de buitenkanten doorschuiven naar de andere baan, de eerste finisher wordt gediskwalificeerd wegens het gebruik van doping en je mag je onderste steen van een stapel boven zetten. Het was Ronald I wiens egel werd gediskwalificeerd. Toch schoot hij ook met zijn andere egels flink op en dat vonden de anderen maar niets. Hij verzuimde Monique in een gat te gooien en werd vervolgens zelf vastgezet. Aangezien hij nog maar 3 egels over had, leek de overwinning verkeken. Det profiteerde van de onkunde van de overige egels en won gemakkelijk. Rob, Monique en Jeroen streden om de tweede plaats. Ronald I kwam nog dichtbij, maar het mocht niet baten. Eindstand: 1) Det, 2) Rob, 3) Monique, 4) Jeroen, 5) Ronald I. Vervolgens was Drachengold aan de beurt. Dit is een alleraardigst spelletje, waarbij de spelers met hun 4 helden draken verslaan en daarbij schatten verzamelen. De verzamelde schatten worden geheim gehouden en bepalen uiteindelijk de winnaar. Het verdelen van de schatten gebeurt onder tijdsdruk. Lukt het niet om een verdeling te maken, dan verdwijnen al de schatten uit het spel. Dit blijkt een geducht middel om de anderen te dwingen een keuze te maken. Ronald I en Jeroen wisten elkaar goed te vinden en hadden geen moeite met de verdeling. Dit bleek later ook in de eindscore, want ze deelden de eerste plaats. Det had bewust de enige zwarte schat genomen en kwam nog akelig dichtbij. Monique eindigde op gepaste afstand. Eindstand: Ronald I 39, Jeroen 39, Det 37, Rob 36, Monique 26. Det nam de taak op zich om het avondeten te gaan halen. De anderen startten een spelletje Wyatt Earp. Daarbij proberen de spelers beloningen te incasseren door boeven in het Wilde Westen te vangen. De eerste ronde ging nog gelijk op, maar in de tweede ronde werd Ronald I overal buiten gelaten. Zijn boef wist ergens onder te duiken en hij kon hem maar niet vinden. Gelukkig voor hem kwam Det met het eten aanzetten en werd het spel afgebroken. De tussenstand was op dat moment: Monique en Rob beiden met $ 18.000, Jeroen met $ 13.000 en Ronald I met $ 4.000. Na het eten was het tijd voor Tadsch Mahal, dat was meegenomen door Ronald I. Met behulp van kaarten proberen de spelers op diverse manieren punten te verzamelen. Rob probeerde dat door eerst een grote hoeveelheid olifanten te verzamelen en Ronald I door het snel veroveren van een bonuskaart. Daarmee scoorde hij regelmatig punten bij elkaar. Tevens werkte hij aan een grote keten van paleizen. Rob concentreerde zich meer op de diverse goederen en daarmee maakte hij snel zijn aanvankelijke achterstand goed. Det greep telkens net mis bij de kaartrondes en het kostte haar veel kaarten voor slechts weinig punten. Jeroen kreeg pas halverwege het spel de systemen een beetje door, maar dat was veel te laat om een rol van betekenis te kunnen spelen. Eindstand: Ronald I 56, Rob 40, Jeroen 35, Monique 32, Det 15. Het begon inmiddels een beetje te spetteren, dus werd de dag voortgezet in de caravan in plaats van er buiten. Wederom een spel uit de Alea serie: Die Händler von Genua. Bij dit spel sturen de spelers een handelaar door de stad, die daar diverse acties uitvoert. Aangezien elke speler per ronde maar 1 actie mag uitvoeren, probeert hij de andere acties te slijten aan de andere spelers. Ronald I probeerde op zo'n manier veel privileges te verzamelen, maar op een gegeven moment hadden de andere spelers dat door en voorkwamen dat hij er nog meer kreeg. Jeroen concentreerde zich op grote opdrachten en kleine boodschappen. Hij wist er erg veel te completeren en leek te gaan winnen. Of zou Rob daar nog een stokje voor kunnen steken ? Eindstand: Jeroen 565, Rob 520, Ronald I 455, Det 445, Monique 375. De dames waren in de ochtend uren erg sterk geweest, maar sinds het avondeten ging het niet best. De avond werd besloten met Morgenland. Dit spel was nieuw voor Jeroen en Monique. De spelers bieden met gesloten fiches voor diverse activiteiten in de grotten en de gebouwen van de stad. In het paleis kunnen vervolgens voorwerpen worden gekocht. Deze voorwerpen geven niet alleen extra mogelijkheden, maar bepalen tevens de winnaar. Ronald I was een paar maal te gierig in het paleis en greep naast de voorwerpen. Daardoor had hij aan het eind nog veel edelstenen beschikbaar om het laatste voorwerp te kopen. Rob en Det streden om de overwinning en deze werd uiteindelijk bepaald door het aantal documenten. Ronald I dacht in de laatste beurt nog van de laatste plaats af te kunnen komen, maar Monique maakte handig gebruik van haar toverspreuk om het laatste document van hem af te pakken. Jeroen had zich vergist in de kracht van de toverspreuken, maar werd keurig derde. Eindstand: Rob 7 (2), Det 7 (1), Jeroen 6 (1), Monique 5 (1), Ronald I 5 (0). Het was inmiddels 12 uur. Het was een lange dag geweest en er stond nog een lange terugreis op het programma. Nog even de eindstand van de dag: 1) Jeroen 25, 2) Det 27, 3) Rob 30, 4) Monique 31, 5) Ronald I 36. Ronald I was bij de helft van de spellen als laatste geëindigd. Monique had de meeste overwinningen, maar zelfs dat mocht niet baten.

Spellensessies overzicht


16 augustus 2001

Locatie: bij Arjo en Yvonne in Weesp vanaf 20.00u. Spelers: Ronald I, Arjo, Yvonne, Jeroen en Monique. Via het Boardgames Prikbord waren Ronald I, Jeroen en Monique in contact gekomen met Arjo en Yvonne. Meteen werd er een afspraak gemaakt. Toen Ronald I bij Arjo en Yvonne arriveerde, werd er al driftig gespeeld, want direct na het eten werd er met spelen begonnen. Op tafel lag Union Pacific en het spel was ongeveer halverwege. Arjo stond er goed voor, maar ook Monique ging niet slecht. Jeroen maakte nog een paar goede sprongen voorwaarts, maar kon zijn eerder opgelopen achterstand niet goedmaken. Monique investeerde te weinig in de Pacific en eindigde als tweede achter Arjo. Ronald I had Die Fürsten von Florenz meegenomen. Arjo en Yvonne hadden het onlangs voor het eerst gespeeld en Jeroen en Monique kenden het helemaal nog niet. Monique maakte al vrij snel kennis met de onmogelijkheden van het spel en kwam in geldnood. Ze moest maar liefst 10 punten prijsgeven om weer een rol van betekenis te spelen. Arjo liet het ene na het andere werk verrichten en scoorde er lustig op los. Jeroen merkte al snel dat een jongleur toch erg handig kan zijn om de limiet te halen en Yvonne bouwde stilletjes aan een gedegen positie. Ronald I leek lange tijd achterin te eindigen, maar het was de anderen al duidelijk dat dat slechts schijn was. Hij had 2 prestigekaarten en richtte zich vooral op personen en de Abwerbekaarten. In de tweede helft van het spel begon hij inderdaad werken te produceren, maar bleef door omstandigheden steken op 5. Niemand anders had er echter meer, dus de prestigekaarten zouden de doorslag geven. Daarmee haalde hij nog 12 punten en de overwinning was een feit. Arjo eindigde beteuterd als laatste. Eindstand: Ronald I 54, Yvonne 46, Jeroen 45, Monique 44, Arjo 40. Jeroen en Monique waren erg onder de indruk van dit schitterende spel en hun score was voor een eerste spel helemaal niet slecht. Het was helaas al laat, dus werd er besloten nog een klein spelletje te doen. Ronald I had Traumfabrik meegenomen en dat zou niet al te lang duren. Het spel was alleen bij Jeroen en Ronald I bekend. Met 5 spelers blijft het lastig om veel films te produceren, maar het is zeker niet onmogelijk. Het wilde Ronald I maar niet lukken om goede werken af te leveren en hij was telkens te laat. Jeroen en Arjo waren er snel bij, maar bleven toen een beetje steken. Het middenspel was duidelijk voor de dames. Ze hadden een goede aantrekkingskracht op de diverse acteurs en scoorden daarom ook goed bij de feestjes. Yvonne had er stevig de gang in en maakte de ene film na de andere. Jeroen en Ronald I konden niet de juiste deskundigen krijgen en kregen het moeilijk om films af te maken. Ronald I zette in zijn wanhoop zelfs Reiner Knizia in om een afschuwelijke film te produceren. Arjo maakte tegen het eind nog een foutje, waardoor hij een belangrijke film niet meer af kon krijgen. Bij het laatste feestje kaapte hij zelfs een voor hem onbelangrijke cameraman voor de neus van Ronald I weg. Ronald I bleef steken met 2 armzalige films en 2 contracten in voorraad. Een diep trieste score van 22. De dames waren bij dit spel duidelijk de beteren, met Yvonne als uitschieter. Eindstand: Yvonne 93, Monique 61, Jeroen 57, Arjo 47, Ronald I 22. De bijgeleverde CD was precies lang genoeg voor het spel, alsof dat was gepland. Het was inmiddels weer tijd om naar huis te gaan. De kennismaking met Arjo en Yvonne was zeer positief verlopen (dank voor de gastvrijheid) en daar zal zeker een vervolg aan worden gegeven. Buiten was de temperatuur inmiddels gedaald naar een wat aangenamer niveau.

Spellensessies overzicht


5 augustus 2001

Locatie: bij Jeroen & Monique in Hoofddorp vanaf ongeveer 11.00u. Spelers: Ronald I, Rob, Det, Jeroen, Monique, Guido, Deborah, Nanda, Hans, Jeanette, Marco, Marco2, Martijn en nog een collega van Jeroen. In navolging op de spellendag bij Ronald I besloten ook Jeroen en Monique de spelers een mooie dag voor te schotelen. Rond half twaalf was Ronald I de eerste die aanwezig was. Samen met Jeroen en Monique werd een poging gewaagd met Elfenwizards. Geen van allen had het spel eerder gespeeld, dus regelmatig moesten de spelregels er weer bijkomen. In Elfenwizards proberen de spelers hun tovenaars zo hoog mogelijk op de ladder te krijgen. Door middel van het toewijzen van dobbelstenen aan de diverse tovenaars strijden ze tegen andere tovenaars om een hogere plaats te bereiken. De verliezer zal genoegen moeten nemen met een trapje lager. Aan het eind van elke ronde verdienen de spelers punten voor de posities van hun tovenaars. Er worden maximaal 4 rondes gespeeld, tenzij eenzelfde speler tweemaal de top weet te bereiken. Door de dobbelstenen lijkt het een geluksspel, maar dat blijkt heel erg mee te vallen. Het belangrijkste is het toewijzen van de dobbelstenen en het tijdstip waarop je dat doet. Ronald I wist als eerste de top te bereiken omdat Jeroen en Monique elkaar het leven zuur maakten. Daarmee verspeelden ze tevens hun voorraad fiches. Na de derde ronde had Ronald I twee tovenaars op de laatste trede onder de top, dus het zag er naar uit dat hij voor de tweede maal de top zou bereiken. Jeroen probeerde er wat aan te doen, maar dat was tevergeefs. Inmiddels waren Hans en Jeanette binnengekomen. Zij waren in contact gekomen via het Boardgames Prikbord. Eindstand: Ronald I 137, Jeroen 106, Monique 99. Op dit moment kwamen ook Guido, Nanda en Deborah binnen. Ook zij kwamen via het Boardgames Prikbord. Ronald I ging met hen de strijd aan in Ave Caesar, terwijl de andere vier RoboRally gingen uitproberen. Guido werd door Deborah meteen in de problemen gebracht, waarvan Ronald I kon profiteren. Hij schoot er samen met Deborah vandoor en de beslissing zou pas vallen op het laatste rechte eind. Ronald I had kunnen winnen als hij zijn aanval 1 beurt later had ingezet. Nu kon Deborah profiteren van haar laatste 6 en net op tijd de overwinning wegkapen. Eindstand: 1) Deborah, 2) Ronald I, 3) Guido, 4) Nanda. Inmiddels waren 4 collega's van Jeroen binnengekomen en Marco besloot mee te doen met Ave Caesar. Dit keer was het Nanda die de leiding nam. Dit hield ze vol tot halverwege de laatste ronde. Toen liep ze vast met allemaal zessen en nam vrijwillig de buitenbocht. Dit was niet zo'n handige beslissing, want bijna iedereen schoot er voorbij. Opnieuw was het Deborah die de overwinning pakte, weer vlak voor Ronald I. Eindstand: 1) Deborah, 2) Ronald I, 3) Marco, 4) Nanda, 5) Guido. Guido had Wadjet meegenomen. Een prachtig uitgevoerd spel van Amerikaanse makelij. De spelers doorzoeken een van de oude piramides en verzamelen zo schatten. Net als bij Cluedo moeten ze zien te achterhalen wat de ontbrekende schat is. Voordat ze een poging mogen wagen moeten ze echter eerst $ 40.000 aan schatten verzamelen. De keuzemogelijkheden van het spel zijn vrij beperkt en als je al een keuze hebt, dan ligt deze voor de hand. De aardigheid van het spel zit hem in het in de gaten houden van de schatten die anderen verzamelen en waar ze deze opslaan. In totaal zijn er 25 schatten in het spel en het duurt nogal even voordat je ook maar in de buurt van de oplossing komt. Ronald I waagde als eerste een poging. Hij wist de locatie van 19 van de schatten en gokte welke de ontbrekende zou zijn. En hij had geluk (of was het inschattingsvermogen ?), de anderen (Guido, Nanda en Deborah) vertwijfeld achterlatend.  Det stelde voor een spelletje beachvolleybal te doen: Strand Cup. Martijn, Rob en Marco 2 namen het op tegen Ronald I, Marco en Det. Het eerste team nam meteen een flinke voorsprong. Ronald I en Det probeerden met smashes wat terug te doen, maar meestal belandden de ballen in het net. Voor Marco leek het allemaal een beetje te snel te gaan. Halverwege het spel kreeg Ronald I weer de service in handen en haalde daar nog flink wat punten uit, maar het was tevergeefs. De einduitslag was 10-7 in het voordeel van het eerste team. De collega's van Jeroen besloten nu huiswaarts te keren. Ronald I stelde voor om Zaubercocktail te gaan spelen. Met 7 spelers werd er begonnen aan het mixen van drankjes. Det ging razendsnel uit de startblokken, maar Ronald I volgde op de voet. Daarna viel Det stil en nam Ronald I de kop over. Even konden de anderen hem nog bijbenen, maar daarna ging hij er verder vandoor om uiteindelijk met 6 punten voorsprong te winnen. Guido stond toen zelfs nog op -1 ! Eindstand: 1) Ronald I, 2) Rob, 3) Jeroen en Deborah, 5) Det, 6) Hans, 7) Guido. Jeroen ging nu naar de snackbar voor het nodige voedsel. De overige zes spelers begonnen een egelrace in Igel Ärgern. Op de andere tafel waren de 3 dames bezig met Drachen Delta. Bij de egelrace ging Ronald I ook weer als een speer en al snel had hij 2 egels binnen. Zijn andere 2 egels waren echter op elkaar gekomen en werden vastgehouden door de andere egels. Het waren nu de 3 dames die kans maakten op de overwinning. Ze werden aan alle kanten tegengewerkt en zo kon Rob uiteindelijk met de winst gaan strijken. Ronald I was inmiddels bevrijd en eiste de tweede plaats op. Eindstand: 1) Rob, 2) Ronald I, 3) Det, 4) Hand, 5) Deborah, 6) Jeanette. Voordat we de race tot een einde brachten, was Jeroen al weer terug en deden we ons tegoed aan de vette hap. We besloten de avond af te sluiten met Die Händler von Genua. In dit spel uit de serie van Alea bewegen de spelers een handelaar door een stad. Elke beurt mag iedereen maximaal 1 aktie ondernemen in een van de gebouwen van de stad. Dit zijn heel verschillende akties, maar het uiteindelijke doel is geld verdienen. Aangezien de handelaar 5 locaties kan bezoeken en de speler die hem verplaatst in principe maar 1 aktie kan doen, kan hij voor de overige verplaatsingen dus beloningen vragen. Deze beloningen kunnen bestaan uit geld, maar ook uit kaartjes of goederen. Het spel biedt dus ontzettend veel mogelijkheden, maar het is niet altijd even makkelijk in te zien hoe je nu geld kunt verdienen. Ronald I maakte in zijn eerste beurt meteen een telfout, waardoor hij zijn eigen aktie helemaal niet kon uitvoeren. Vooral de eerste beurten bleef het een beetje aftasten. Op een gegeven moment wisselde hij zijn taktiek naar het verzamelen van kaarten, hetzij door de juiste gebouwen te bezoeken, hetzij door 1:1 wisselkaartjes te nemen. Toen hij ook nog een kaartje kon ruilen met Hans, kreeg hij een mooie serie gebouwen in handen, die hem uiteindelijk de overwinning op zouden leveren. De overige scores konden niet dichter bij elkaar liggen dan nu het geval was. Eindstand: Ronald I 705, Det 570, Guido 565, Hans 560. Een goed in elkaar stekend spel dat zeker vaker op tafel zou komen. Het was inmiddels weer tijd om naar huis te gaan. Jeroen had iedereen aan het begin van de spellendag een kryptische puzzel gegeven. De meesten leverden alsnog hun antwoorden in, maar ze vergaten bijna allemaal hun naam in te vullen. De antwoorden op de vragen waren allemaal spellentitels en met letters uit de antwoorden kon het eindantwoord gemaakt worden: Spellendag. Een voorbeeld: een geestig schip = Spokenjacht. De avond werd besloten met het voornemen om meer spellen te bestellen bij AllGames via de aktie van Bordspel.com.
Zie fotoalbum

Spellensessies overzicht


3 augustus 2001

Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Rutger en Ronald I. Een rematch van Axis & Allies: Europe. Ronald I speelde nu met de Allies. Hij kocht een fighter op Malta, terwijl Rutger een destroyer kocht. De fighter op Malta was niet zo'n goede keus, want die werd al snel vernietigd. Met de Rus liep alles weer op rolletjes, terwijl de geallieerde vloten weer snel ten onder gingen tegen de Duitsers. Rutger probeerde van alles om de Rus op de knieën te krijgen, maar dat wilde maar niet lukken. Ronald I maakte gebruik om eenheden over te laten lopen naar de Russen, waardoor zij een flinke macht aan bommenwerpers kregen. Dit bleek zeer goed te werken. Het leek een gelopen strijd, maar Ronald I kon het maar niet afmaken, zodat Rutger lang bleef hopen. Hij bouwde maar liefst 2 slagschepen en dat bleek een goede zet.  Toch brokkelde langzaam maar zeker de overmacht van de Duitsers op de zeeën af en de heerschappij in Afrika liep ook ten einde. Het duurde echter vrij lang voordat Ronald I een tegenaanval met de Russen durfde in te zetten. De Engelse vloot kon telkens niet lang standhouden, dus vielen de Amerikanen maar binnen in Zuid-Europa. Europa was inmiddels bijna leeg. De Duitsers hadden zich in Berlijn teruggetrokken en hadden hun vloot in de Oostzee liggen. Met tanks werden diverse aanvallen in Zuid-Europa afgeweerd. Toch was het tijd voor overgave. Het ziet er naar uit dat Axis & Allies: Europe toch een beetje beperkt is. De Duitsers kunnen eigenlijk alleen Moskou veroveren om te winnen. De Engelsen en Amerikanen komen pas heel laat echt in het spel.

Spellensessies overzicht


1 augustus 2001

Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Rutger en Ronald I. Een rematch van Axis & Allies: Europe. Ronald I speelde nu met de Axis. Hij kocht direct extra artillerie aan het Russische front, terwijl Rutger het Midden Oosten versterkte. De aanvallen van Ronald I op Rusland waren goed geconcentreerd en de Russen lagen al snel op hun gat. De Duitse duikboten daarentegen waren absoluut niet in vorm en leden zeer zware verliezen. Daardoor was Ronald I een beurt te laat met het bouwen van extra duikboten en hij was kansloos tegen de Amerikaanse en Engelse vloten die gebouwd werden. De Duitse aanval op Rusland verliep zo goed, dat het leek of het spel snel af zou zijn. In een wanhoopspoging de zaak te redden vloog de complete luchtmacht van de Engelsen en Amerikanen naar Leningrad om de verdediging van Moskou op zich te gaan nemen. De Duitsers stonden daar al op de deur te kloppen en de Russen deden een laatste aanval met alle overgebleven troepen. Het was duidelijk dat de Russen wanhopig waren, want ze vochten al gekken en de complete Duitse overmacht werd vernietigd. Doordat Ronald I zojuist veel duikboten had gekocht, was er geen aanvoer naar het Russische front en keerde het tij. Nu stond Duitsland met de rug tegen de muur. Keer op keer landden de geallieerden in Frankrijk of Nederland, maar telkens werden ze teruggedrongen. Inmiddels lag er een voldoende grote vloot om te landen in Duitsland. De enige mogelijkheid om dat te voorkomen was het bouwen van maar liefst 4 destroyers. Een groot deel van de luchtmacht werd opgeofferd om de vijandelijke vloot te vernietigen en het gevaar was even geweken. Maar het was tevergeefs. De Russen kregen langzamerhand weer vat op het front, de Amerikanen beheersten de zee en de Engelsen hadden Afrika in hun macht. De Russische tanks stoomden op naar Berlijn en wilden de verdediging verzwakken voor een Engelse landing. Met de laatste tank werd echter Berlijn veroverd en was er voor Duitsland geen kans meer om Berlijn terug te veroveren. Een spannend spelletje waarbij kleine beslissingen de overwinning bepaalden. Een tip: artillerie is wel heel erg belangrijk bij een aanval op Rusland, evenals een constante aanvoer van nieuwe troepen. Het spel blijft trouwens het leukste met 2 spelers, want een speler die alleen maar Amerika speelt, zal niet veel plezier aan het spel beleven.

Spellensessies overzicht


29 juli 2001

Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 14.00u. Spelers: Willem en Ronald I. De middag stond in het teken van de voorbereiding van een nieuwe Treasure Hunt. Aan het eind van middag was er nog even tijd voor een kort spelletje: De Beer is Los ! Willem begon met de mensen en deed eigenlijk maar wat. Het ging niet slecht en na de eerste ronde stond het gelijk 65 tegen 65.  In de tweede ronde kreeg Willem geen schijn van kans. Alles zat tegen. Zijn beren zaten opgesloten tussen de bomen en de jagers van Ronald I schoten de ene vos na de andere. Het was dan ook geen verrassing dat deze tweede ronde met 75 tegen 19 naar Ronald I ging, die daarmee het spel won. Een luchtige opvuller.

Spellensessies overzicht


25 juli 2001

Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Rutger en Ronald I. Eindelijk hadden we dan gepland om Axis & Allies: Europe uit te proberen. Het spel lag al heel lang in de kast, maar het kwam er nooit van. Rutger nam de Axis voor zijn rekening en Ronald I de Allies. De extra eenheden bij aanvang van het spel bouwde Rutger in Afrika. Ronald I koos voor extra artillerie in Rusland. De duikboten van Rutger terroriseerden de konvooiroutes en nestelden zich voor de Amerikaanse kust. Dit bleek een aardige tactiek, want hij kon telkens de nieuwe Amerikaanse vloot vernietigen, voordat deze in actie kon komen. Hij concentreerde zijn troepen aan de Russische grens voor een speerpunt aanval. Ronald I probeerde direct te landen in Griekenland, maar het zat geweldig tegen. Niet alleen was het gevaar voor Rutger daar nu geweken, maar hij kreeg ook vrij spel in Afrika. Ronald I wist met de Russen prima stand te houden, maar de Engelsen en Amerikanen kregen hun productie maar niet goed op gang.  Uiteindelijk besloot hij maar een beurt lang niets uit te geven, zodat hij het jaar daarop flink kon toeslaan. Dit bleek een goede keus, maar net te laat. De Russen trokken zich terug in de hoofdstad, maar de Duitse aanval was vernietigend. Voor de zekerheid kocht Rutger die beurt bijna alleen maar infanterie erbij, om er zeker van te zijn dat hij Duitsland de komende beurt niet zou verliezen. Via Afrika wisten de Amerikanen eindelijk vast voet in Europa te krijgen, maar dat was veel te laat.

Deze variant van Axis & Allies is me prima bevallen. Je moet heel anders spelen dan je gewend bent en het spel blijkt goed gebalanceerd te zijn. Als je met meerdere spelers bent, zal de Rus bij de geallieerden het leukste zijn om mee te spelen. De andere twee komen gewoon erg laat in actie. Het spel schreeuwt om een revanche en het uitproberen van andere tactieken.

Spellensessies overzicht


21 juli 2001

Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 12.00u. Spelers: Rutger Ronald I, Rob L, Rob P, Rob T, Det, Jeroen, Monique, Corné, Roger, Armand, Tamara, Sacha en Willem. Een flinke opkomst, dus werd er aan maar liefst 3 tafels gespeeld. De eerste gasten waren al aan het spelen, toen ook de anderen binnendruppelden. Pas toen iedereen er was, speelde ikzelf ook mee. Jeroen, Monique, Armand en Tamara begonnen met Medina. Dat werd een spannende strijd die uiteindelijk in het voordeel van Jeroen werd beslist: Jeroen 31, Monique 29, Armand 28, Tamara 26.  Aan een andere tafel werd Afrika gespeeld. Dit is een luchtig nieuw spel van 999Games waarbij het continent van Afrika moet worden ontdekt. Det was de enige die het eerder had gespeeld en buitte dat goed uit. Det 53, Corné 50, Willem 46, Rutger 44, Roger 39. Aan de derde tafel werd Mississippi Queen met de Black Rose uitbreiding gespeeld. Hier was Sacha de beste in, gevolgd door Rob L en Rob T. Corné had het deductiespel Old Town meegenomen. Daarbij proberen de spelers op basis van geruchten een oud stadje te herconstrueren. Rob P nam snel een flinke voorsprong, maar viel toen stil. Armand en Corné hadden er goed de vaart in en Ronald I kreeg vooral in het begin niet de juiste kaarten. Corné had een beetje geluk met één van zijn geruchten en veroorzaakte zo een hele kettingreactie. Aan het eind liep het spel een beetje dood en was het wachten op de einduitslag. Corné 87, Armand 63, Rob P 53, Ronald I 37. Rob P had ook Veranderland weer meegenomen. Hij had enkele wijzigingen aangebracht. Inmiddels was Rutger aangeschoven.  Het spel ging erg gelijk op. Ronald I bereidde in het geheim een winnend spoor op en hoefde alleen nog maar eenmaal te schuiven. Bijna had hij zich nog verteld, maar gelukkig kwam het goed uit en wist hij te winnen. Opnieuw kwam er een prototype op tafel. Dit maal Apples & Pears van Corné. Je zou het een beetje kunnen omschrijven als een combinatie tussen Set! en Krypto. Op elke kaart staan appels en peren, -2, -1, 0, 1 of 2. Er komen 12 kaarten in het midden te liggen en er wordt 1 nieuwe omgedraaid. Met behulp van de openliggende kaarten moet nu de opengedraaide kaart worden gemaakt. Daarbij moeten minimaal 2 kaarten worden gebruikt en er mogen geen kaarten worden gebruikt die elkaars complement zijn. De enige die Corné nog een beetje kon volgen was Rutger. Armand scoorde helemaal niets. Corné 24, Rutger 19, Ronald I 11, Armand 0. Een erg leuk spel. Er werd weer wat heen en weer geschoven met spelers, zodat er nu Drachendelta gespeeld kon worden. Met zes spelers werd het een wirwar van plankjes en diverse spelers kregen achter elkaar de gelegenheid om te winnen. Dus werd er met man en macht wat aan gedaan. Uiteindelijk was het Armand die de beslissende stap kon nemen. De overige spelers waren Tamara, Corné, Ronald I, Jeroen en Rob L. Aan de andere tafels werd o.a. Igel Ärgern, Kraut & Rüben, Set!, Badaboum, Formel Fun en Dungeon Quest gespeeld. Willem wist de egelrace te winnen, Jeroen had het beste tuintje in Kraut & Rüben, Sacha was de beste bij Set!, Corné won met overmacht Formel Fun en bij Dungeon Quest wist niemand levend de kerkers te verlaten. Ook werden er diverse Carabande races gehouden. Rob P en zijn vriendin moesten het inmiddels helaas al weer voor gezien houden.

Voor het eten zetten we nog even Der Ausreisser op tafel. Dit is een wielrenkaartspelletje. Jeroen en Monique zetten er flink de sokken in, waardoor Rob T en Ronald I flinke achterstand opliepen. In de gebergtes wist Ronald I redelijk terug te komen en moest Monique uiteindelijk ook lossen. Toen het einde naderde sloot Ronald I aan bij Jeroen. Uiteindelijk was er één kaart te weinig in de stapel (of Rob T had moeten vergeten een kaart te trekken) voor Ronald I om te winnen. Jeroen haalde opgelucht adem. Rob T en Monique kwamen met grote achterstand binnen. Enkele heren deden nog snel even de afwas, voordat Willem en Rutger met de rijsttafel verschenen. Het werd een grote partij schranseborden en er bleef voldoende over voor Ronald I om een hele week Chinees te eten. Ondertussen daalde het niveau en steeg de stemming. Vooral Tamara was erg op dreef. Na het eten zorgden de dames voor de afwas, waarna er weer lustig op los werd gespeeld. Als eerste werden er drankjes gebrouwen in Zaubercocktail. Door het handelen met diverse grondstoffen proberen de spelers de beste mixen te maken. Monique wist het eerste spel te winnen op de voet gevolgd door Ronald I, Jeroen en Sacha en op grote achterstand Roger. Tijd voor een revanche. Nu was het precies omgekeerd. Roger wist te winnen, op de voet gevolgd door Sacha, Ronald I en Jeroen en op grote achterstand Monique. Daarna Carcassonne dat een prooi werd voor Rob T 77, Ronald I 69, Det 48, Sacha 38. Het volgende spel was Kardinaal & Koning. Ronald I was de enige die het eerder gespeeld had, maar dat was niet te merken. Hij werd roemloos laatste. Rutger won, voor Rob T en Sacha. Tot slot kwam een oude gediende op tafel Quo Vadis. Ronald I ging erg goed, maar werd vakkundig buiten de senaat gehouden. Rob T dacht te gaan winnen, maar hij gaf te veel lof aan Rutger. Rutger 31, Rob T 28, Sacha 17 en Ronald I 22 (maar buiten de senaat). De anderen speelden o.a. nog 6Nimmt! En volgens mij is er ook nog een keer Evo en Tadsch Mahal gespeeld. Het was inmiddels meer dan 12 uur na de aanvang, dus tijd om naar bed te gaan of de terugreis te aanvaarden. Het was een heerlijke, gezellige en erg vermoeiende spellendag geweest. Herhaling !
Zie fotoalbum

Spellensessies overzicht


2 juli 2001

Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Rutger en Ronald I. Er was even tijd om De  Beer is Los ! te proberen. Dit is een klein tweepersoonsspelletje. De ene speler speelt de beren en de vossen, de ander de jagers en de houthakkers. Beiden jagen op neutrale dieren en op elkaar. Rutger speelde als eerste met de beren en de vossen en echt alles zat mee. Alle jagers van Ronald keken de andere kant op en Rutger won dan ook gemakkelijk met 99 tegen 22. Voor de eindscore moest er echter nog van partij geruild worden. Rutger richtte zich daarbij op enkele lekkere hapjes om de overwinning zeker te stellen. Eindscore: Rutger 135, Ronald I 101.  Dat vroeg om een revanche. Nu begon Ronald I met de beren en de vossen, maar nu ging het erg gelijk op. Rutger bleek ook nu weer de beste (62 tegen 56), maar opnieuw moest er van partij gewisseld worden. Ronald I kreeg het nu een beetje in de vingers en joeg systematisch de dieren van Rutger op. Hij had geen schijn van kans te ontsnappen, te meer omdat de jager ideaal gepositioneerd waren. Eindscore: Ronald I 136, Rutger 86. Een grappig spelletje voor tussendoor, dat af en toe flink last heeft van de geluksfactor, maar toch ook wel een beetje verslavend is.

Spellensessies overzicht

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2001