Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2001.2 |
Spellensessies 2001.2
24 juni 2001
Locatie: bij Armand en Tamara in Den Haag vanaf 12.00u. Spelers: Armand, Tamara, Rob, Det en Ronald I. Weer gezellig met z'n vijven en een hele dag in het vooruitzicht. Dus snel beginnen: Zaubercocktail. Dit is een kaartspel uit de nieuwe serie van Kosmos in de langwerpige dozen. In dit kaartspel ruilen de spelers verschillende grondstoffen waarmee ze toverdrankjes maken. Dit handelen gebeurt allemaal gelijktijdig. Je moet dus goed je oren open houden wie wat in de aanbieding heeft en er nog wat moois voor terug hebben ook. Zodra 3 spelers klaar zijn met handelen, moeten de drankjes worden gebrouwen. De beste 3 verdienen punten en de slechtste verliest punten. Ronald I lag vrij lang op kop, maar ineens schoot Det er voorbij. In de daarop volgende ronde zag Ronald I dat hij weinig kans maakte en spaarde daarom kaarten voor de volgende ronde. Helaas kwam er geen volgende ronde meer. Eindstand: Det 19, Ronald I 11, Armand 8, Tamara 5 en Rob 4. Een flinke overwinning voor Det. Zaubercocktail is een luchtig spelletje, maar ook goed speelbaar met 7 spelers. Na de lunch kwam Groo op tafel. Ook dit is een kaartspelletje, maar ook met een aantal speciale dobbelstenen. Groo is een zeer behulpzaam mannetje, maar erg onhandig. Al zijn goedbedoelde hulp veroorzaakt flinke schade in je stad. Je moet proberen voldoende punten in je stad te krijgen en voorkomen dat Groo de gebouwen weer weet te vernietigen. Ronald I bouwde daarom eerst aan een grote legermacht, maar Tamara en Armand bouwden aan hun stad. Het was dan ook geen verrassing dat Tamara wist te winnen. Eindstand: Tamara 7, Armand 4, Ronald I 1, Rob 1, Det 0. Daarna was het tijd om zieltjes te winnen in de hel in Teufel Teufel. De spelers verplaatsen zich door de hel op zoek naar 6 zieltjes om zo hun vrijheid te bemachtigen. Rob ging erg goed en het lukte de anderen niet om hem tegen te werken. Af en toe worden de spelers door de duivel bezetten en schieten ze als gekken door de hel. Tevens kunnen ze dan het leven van de anderen zuur maken door de zieltjes weer door de hel te verspreiden. Rob wist als eerste de vrijheid te bereiken. Toen ook Tamara wist te ontsnappen was er geen houden meer aan. Eindstand: 1) Rob 2) Tamara 3) Armand -1 4) Ronald I -2 5) Det -3. Ronald I en Det waren ook nog door de duivel bezeten. Een aardig idee voor een spel, maar niet iets om regelmatig op tafel te zetten. Op verzoek van Det werd nu Power Play gespeeld: een ijshockey kaartspel. De spelers beheren een ijshockey team en spelen wedstrijden tegen de andere spelers. Bij deze wedstrijden kunnen spelers geblesseerd raken. Verder kunnen er diverse transfers plaatsvinden, waardoor de teams versterkt of verzwakt worden. Wie als eerste 5 wedstrijden wint, wint het spel. Eindstand: Ronald I 5, Rob 4, Det 3, Tamara 2, Armand 2. Ronald I kreeg in zijn voorlaatste wedstrijd 2 blessures en kreeg daar 2 superspelers voor terug. Daardoor won hij ook gemakkelijk zijn laatste wedstrijd. | Spokenjacht was het volgende spel. Rob zou het spook spelen dat uit handen van de andere spelers moest blijven. Dat lukte niet best, want na 7 beurten was hij al gevangen. Dat moest beter kunnen volgens Armand. En inderdaad: dat kon. Hij hield het maar liefst 11 beurten vol. Tot nu toe is er nog niemand in geslaagd met het spook uit handen van de jagers te blijven. Ronald I haalde nu het dobbelspel Bongo tevoorschijn. Tamara bleek hier erg goed in te zijn, terwijl Armand er werkelijk niets van snapte. De dames lagen ruim op kop, totdat ze een flinke fout maakten. Beiden moest hun staafjes uitdelen. Ronald I profiteerde ervan, maar Det was nu in vorm en kwam snel dichterbij. Ronald I en Det stonden nu beiden op winst en Ronald I gokte op een rhino, waardoor hij zou winnen. Helaas bleek dit fout. Det nam iets meer tijd en koos het goede dier en pakte zo de overwinning. Dit spel moet je echt vaker spelen om het te gaan waarderen. Dan zal waarschijnlijk ook de variant voor gevorderden interessant worden. Eindstand: 1) Det 2+2+2 2) Ronald I 2+2+1 3) Rob 2+1+1 4) Armand 2+1+1 5) Tamara 1. Op de ronde tafel bouwden we vervolgens een bochtig Carabande circuit. Zelfs zonder springschans bleek het af en toe best lastig te zijn. Tamara deed het rustig aan en dat bleek te werken. Ze leidde het grootste deel van de race, maar op het laatste stuk gingen zowel Rob als Ronald I haar nog voorbij. Det wist nog net Armand voor te blijven. Eindstand: 1) Rob 2) Ronald I 3) Tamara 4) Det 5) Armand. Armand vond het tijd om de keuken in te duiken, de rest stortte zich op het abstracte spel M. Daarbij moet je kaartjes aanleggen op basis van kleur, waarde of figuur. Hoe meer aangrenzende kaartjes, hoe beter. Door lange rijen te maken, kun je waarderingen starten, waarmee kaartjes worden verwijderd. Deze leveren punten op, zolang je maximaal 2 kleuren hebt. Heb je er meer, dan zitten daar ook strafpunten bij. Tamara en Rob verzamelden veel fiches en hadden ook nog eens veel puntenkaartjes. Ronald I en Det streden om de laatste plaats. Eindstand: Tamara 310, Rob 240, Det 160 Ronald I 130. Een abstract spel dat waarschijnlijk niet voor iedereen geschikt is. Toch zit er meer in dan je op het eerste gezicht merkt. Nu was het tijd voor Armand om zijn kookkunsten aan de anderen te tonen. Een heerlijke nasi maaltijd was het gevolg. Dat liet iedereen zich goed smaken. Nadat ook het ijs naar binnen was gewerkt, werd de avond afgesloten met Haas en Schildpad. Ronald I ging er als een haas vandoor en kwam als eerste dicht in de buurt van de finish, maar hij had net teveel wortels over. Toen hij daar stond te klungelen schoot Det hem met een grote sprong voorbij. Tamara en Armand streden om de laatste plaats. Tamara kwam net te kort om te finishen. Dat betekende een haasvakje en dat zorgde ervoor dat de zet gratis was. Een gigantische berg wortelen zo vlak voor de finish was het gevolg... Eindstand: 1) Det 2) Ronald I 3) Rob 4) Armand 5) Tamara. Dit was het einde van weer een gezellige spellendag. |
23 juni 2001
Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 10.30u. Spelers: Harold en Ronald I. De dag was voornamelijk bedoeld om aan het prototype van Crashmasters te werken. Ten opzichte van de vorige keer werd er eerst een flinke stap terug gedaan, om uiteindelijk aan het eind van de dag toch weer vooruitgegaan te zijn. Met een tevreden gevoel kan er in ieder geval op teruggekeken worden. In de middag werden enkele spelletjes Fifa op de computer gespeeld, waarbij ook Rutger zijn gezicht liet zien. | Toch was er ook nog tijd voor een bordspel: Battle Cry. Harold nam de Union in The First Bull Run. Ronald I nam stelling op de heuvel en wachtte het juiste moment af om aan te vallen. Harold speelde voor het eerst en maakte daardoor enkele foutjes. Die werden hard afgestraft door Ronald I. Eindstand: Ronald I 6, Harold 3. Een revanche moest er komen bij Fredericksburg. Harold had met de Union het stadje in handen en hield dat ook vast. Zijn andere troepen werden echter afgeslacht. Eindstand: Ronald I 6, Harold 1. |
22 juni 2001
Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 19.30u. Spelers: Willem, Rutger en Ronald I. Een mooie gelegenheid om weer wat nieuwe spellen uit te proberen. Als eerste verscheen het prachtig uitgevoerde Medina op tafel. Elke speler krijgt een hele berg houten blokjes, bestaande uit gebouwen, daken, muren, stallen en figuurtjes. Om beurten mogen er 2 op het bord geplaatst worden, waarbij voldaan moet worden aan een aantal restricties. Er zijn 4 kleuren gebouwen en elke speler heeft 4 daken, waarmee hij gedurende het spel per kleur 1 gebouw kan claimen. Zodra het gebouw is geclaimd kan het niet meer groter worden, behoudens nog enkele stallen. Het is dus zaak zo lang mogelijk te wachten met het claimen van gebouwen, maar ook weer niet te lang, want dan gaat de tegenstander er mee aan de haal. Verder moet je proberen zoveel mogelijk figuurtjes langs je gebouwen te laten lopen, want dat levert punten op. Rutger en Willem begonnen snel met het claimen van gebouwen en Ronald I wachtte rustig af. Zodoende kon hij in enkele kleuren aardig grote gebouwen maken. Dat bleek voor de anderen een te groot obstakel te zijn en daardoor waren ze kansloos. Bij het nalezen van de spelregels bleken we nog enkele foutjes gemaakt te hebben, maar dat mocht de pret niet drukken. Dit is echt een prachtig spel, hoewel Willem en Rutger er niet door werden gegrepen. Eindstand: Ronald I 50, Rutger 42, Willem 38. Het tweede grote spel was Die Magier von Pangea. Daarbij zijn de spelers magiërs die 5 amuletten proberen te verzamelen. Ze sturen hun volk op pad, terwijl ze zelf de tegenstanders dwars proberen te zitten. Willem stortte zich meteen op Rutger, maar die had er schijnbaar niet zo veel last van. Hij haalde eigenlijk een gemakkelijke overwinning, terwijl Ronald I en Willem zich nog in het middenspel bevonden. Rutger 4 (+10), Ronald I 2 (+9), Willem 1 (+21). Dit spel viel bij Rutger en Willem veel meer in de smaak, terwijl Ronald I het een beetje te droog vond. | Tot slot van de korte avond nog enkele korte spelletjes Kraut & Rüben op verzoek van Rutger. Willem kende het spel nog niet, maar het was natuurlijk snel uitgelegd. Toen hij ook nog het spel wist te winnen, kon zijn avond niet meer stuk. Eindstand: Willem 21, Ronald I 13, Rutger 12. Aangezien het lekker snel speelt, konden we er nog wel eentje doen. Dit keer ging het veel meer gelijk op en bleef het tot het eind een verrassing wie zou winnen. De slakken en mollen vlogen in het rond en na afloop bleek Ronald I gewonnen te hebben. Eindstand: Ronald I 11, Rutger 10, Willem 8. Voordat iedereen naar huis ging kwam Bongo op tafel. Een razend irritant dobbelspelletje. We speelden het basisspel. Er worden 7 dobbelstenen gegooid, waarbij op 2 dobbelstenen getallenstaafjes staan en op de overige 5 dieren. De 2 staafjesdobbelstenen bepalen hoeveel dieren er gezocht worden en de 5 dierendobbelstenen bepalen welke diersoort er gezocht wordt. Wie dat als eerste roept, verdient een staafje. Zodra je van elke kleur 2 staafjes hebt, of 6 van één kleur, dan heb je gewonnen. Roep je echter iets verkeerds, dan moet je een staafje aan een van je tegenstanders geven en soms moet je zelfs al je staafjes weggeven. In het spel voor gevorderden komen er zelfs nog 2 jagers bij om het helemaal ingewikkeld te maken. Zij schieten 1 van de dieren af, maar het is lastig om snel te zien welk dier dat is: de bongo, de gnoe of rhino. Eindstand: Willem 6, Rutger 5, Ronald I 2. |
9 juni 2001
Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Gerard, Christine, Willem, Rutger, Henk-Jan, Cynthia en Ronald I. Spelontwerper Gerard kwam met zijn vrouw Christine op bezoek. Langzaam druppelden ook de andere spelers binnen. Cynthia van 999Games team II kon het niet vinden en kwam na 3 kwartier aanzetten. Voor 7 spelers waren er niet zoveel spellen en dus besloten we Machiavelli te spelen. Cynthia zag dit niet zo zitten, maar speelde prima mee en was iedereen de baas. Voor Henk-Jan en Christine was het de eerste keer en bij Henk-Jan was dit niet te merken. Gerard werd door diverse onheilen getroffen, bewust en onbewust. Ronald I bouwde snel aan een grote stad, maar het was Cynthia die als eerste 8 gebouwen haalde. Rutger en Henk-Jan scoorden nog flink door grote gebouwen. Eindstand: Cynthia 28, Henk-Jan 21, Ronald I 19, Rutger 19, Willem 16, Gerard 13, Christine 12. Henk-Jan en Rutger wilden nog een kort spelletje spelen alvorens naar een andere afspraak te gaan. Er werd gekozen voor Formel Fun, maar dat duurde met 7 spelers toch langer dan gedacht. Ronald I en Rutger hadden het vanaf het begin erg moeilijk. Ronald I wist telkens net de dans te ontspringen, maar Rutger lag er vrij snel af. Ook Willem moest al snel het onderspit delven, snel gevolgd door Christine. Cynthia deed het in het begin erg goed, maar had haar kruit snel verschoten. De eindstrijd ging tussen Henk-Jan, Ronald I en Gerard. Ronald I gooide er wat turbo's tegenaan en zo werd Gerard uitgeschakeld. Hij wist ook nog een auto van Henk-Jan uit te schakelen, maar de laatste auto bleek toch te veel van het goede. 1) Henk-Jan, 2) Ronald I, 3) Gerard, 4) Cynthia, 5) Christine, 6) Willem, 7) Rutger. | Rutger en Henk-Jan verlieten het strijdtoneel. Gerard had Eden meegenomen, maar dat was geschikt voor 4 spelers. Christine besloot om niet mee te spelen. Eden is een spel uit de nieuwe Kosmos serie en blijkt een erg spannend spel te zijn. Volgens het Acquire systeem komen de spelers aan stukken grond die ze gaan bebouwen. Om de bebouwing te verbeteren moeten stukken aangrenzende grond door middel van een kaart worden opgehoogd. Om aan aangrenzende grond te komen, kun je stukken van andere spelers overnemen door te bieden met geld. De biedingen worden vermenigvuldigd met de hoeveel levels die je probeert over te nemen. Als je met 2 levels een gebied van 5 levels wilt overnemen kost een bod van 15 je dus 5 x 15 = 75. Je tegenstander hoeft bij een overbod van 20 slechts 2 x 20 = 40 te betalen. Het is dus zaak goed in de gaten te houden hoeveel geld er in omloop is. Ronald I had in eerste instantie de pech om nergens aangrenzend gebieden te krijgen. Willem en Gerard vochten flink en Willem leek daar als beste uit te komen. Gerard had daardoor veel geld en kon behoorlijk terugslaan. Ondertussen kroop Cynthia dichterbij en ook Ronald I had een aardig bolwerk gemaakt. Willem had bijna gewonnen en ook Gerard nam die positie in. Ze konden nog tegengehouden worden, maar daardoor kwam Cynthia in de winnende positie. Ze wist dit om te zetten in winst door 4 stukken grond te verhogen. Prima gespeeld. Eindstand: Cynthia 21, Willem 18, Ronald I 15, Gerard 14. Een leuk spel en zeker aan te raden. |
3 juni 2001
Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 13.00u. Spelers: Henk-Jan, Willem, Rutger en Ronald I. Door het slechte weer en de harde wind besloten Rutger en Henk-Jan hun andere plannen af te blazen en Willem moest nog bijkomen van zijn sportieve inspanningen. Spellen spelen dus. Drachendelta was het eerste spel dat op tafel kwam. Dat bleek goed te bevallen. Ronald I werd als grootste concurrent gezien dus in het begin veelvuldig geblokkeerd. Naderhand werd het spannender en iedereen probeerde de aandacht op de anderen te richten. Uiteindelijk was het Rutger die als eerste de overkant haalde. Henk-Jan redde het ook in dezelfde beurt, Willem en Ronald I in vertwijfeling achterlatend. Er werd om een revanche gevraagd. Dit maal won Henk-Jan eigenlijk vrij eenvoudig. Nog een derde keer dus. En nu was het Willem die won en ook Rutger kwam nog in dezelfde beurt binnen. Ronald I was de enige die geen enkele keer wist te winnen of zelfs maar binnen wist te komen. Het volgende spel was een kaartspel: Strand Cup. Daarmee wordt beachvolleybal gesimuleerd. Het spel is simpel kaartspelletje en met best een behoorlijke geluksfactor. Het wordt echter pas leuk als je het echt als beachvolleybal speelt en niet te lang nadenkt over de kaarten die je uitspeelt. Het spel moet vlot gaan en de communicatie mag alleen bestaan uit korte commando's in volleybal taal. "Ik neem 'm" of "Los!" vlogen dan ook over tafel. "Blokken!" om gezamenlijk een smash tegen te houden, maar niet altijd was er een medespeler om te helpen. Ronald I en Willem deden verwoede pogingen om de grote achterstand om te buigen, maar de dobbelsteen zat niet mee. Rutger en Henk-Jan bleven echter lang steken op de 9 punten, alvorens ze met 10-6 wisten te winnen. | Ook hier werd een revanche gevraagd. Rutger en Willem tegen Ronald I en Henk-Jan. Het zat Ronald I weer niet mee en wat hij ook met Henk-Jan samen probeerde, het mocht niet baten. Op een gegeven moment kwam er een supersmash van Rutger en Willem, Ronald I bukte direct en riep naar Henk-Jan "Voor jou!". Met open mond zag hij de bal langsflitsen. Het stond al 9-0 voor Rutger en Willem toen ze hun eerste tegentreffer kregen. Een eindstand van 10-1 was het gevolg. Na even overleggen werd besloten Tikal weer eens tevoorschijn te halen. Henk-Jan had het nog nooit gespeeld en Rutger slechts met 2 spelers. Het spel kwam een beetje schokkerig op gang, maar toen barstte de strijd om de tempels flink los. Henk-Jan wist met een prachtige actie een tempel van Willem te veroveren en daarmee was Willem eigenlijk al kansloos voor de overwinning. Rutger liep telkens verder uit. Henk-Jan kon het niet bijbenen en ook Ronald I kwam het tekort. Ronald I had de meeste punten in het begin verloren, toen hij bouwde aan een machtig kamp diep in het oerwoud. Zijn eindsprint kwam te laat. Eindstand: Rutger 102, Ronald I 93, Henk-Jan 90, Willem 83. Tot slot van de middag: Charlemagne. Na een korte uitleg begonnen we het spel. Toen bleek dat Henk-Jan het nog nooit gespeeld had, maar dat was geen belemmering. Hij haalde punt na punt binnen en stond ineens op 9. De anderen hadden het nakijken. Ze konden zo ongeveer alleen nog winnen door zowel het punt voor het privilege als het laatste cathedraaldeel met 3 werkplaatsen te maken. Ronald I kwam nog het dichtst in de buurt met 7. Eindstand: Henk-Jan 9, Ronald I 7, Willem 6 en Rutger 4. De middag was weer voorbijgevlogen. |
2 juni 2001
Locatie: bij Catan Midnight Express in Kampen vanaf 19.00u. Spelers: Jocé, Boudewijn, Gerrit-Jan, Volkert en Ronald I. Op uitnodiging van Rob was ik naar de Catan Midnight Express gekomen. Door een andere activiteit kon ik niet de hele nacht blijven en dus kwam ik wat eerder. Na een heerlijke maaltijd stroomden de eerste deelnemers binnen. Met Jocé vermaakte ik me op de uitgebreide Carabande baan die ik had opgebouwd. Ze vermaakte zich opperbest en hoewel het helemaal niet slecht ging wist ik toch bijna 2 keer zo snel rond te gaan. Ze bleef gelukkig lachen. Aan de CME zouden 24 deelnemers meedoen, maar er kwamen er uiteindelijk 20 opdagen. De locatie was een zaal bovenin een mooie kasteelpoort. Een schitterende omgeving. Rob had tevens diverse activititeiten bedacht om tijdens het toernooi de deelnemers wakker te houden. Ik had Traumfabrik meegenomen, dus besloten we dat te gaan spelen. Na een korte uitleg begonnen we het spel. Het was voor de deelnemers even aftasten, maar toen kwam het toch echt op gang. Jocé haalde snel veel artiesten binnen, maar wist haar films toch niet te completeren. Gerrit-Jan was de eerste en nog met een goede film ook. Boudewijn probeerde een aantal malen zijn slag te slaan, maar uiteindelijk leverde dat niet veel punten op. Volkert wilde netjes film voor film afwerken, maar bij de eindscore bleek dat dat niet de juiste manier was. Ronald I had op het laatst nog een gelukje dat bij de laatste party nog een cameraman rondhuppelde. Dit verzekerde hem van de overwinning. Gerrit-Jan grossierde in Oscars, maar dat bleek niet voldoende. Eindstand: Ronald I 66, Gerrit-Jan 55, Jocé 51, Boudewijn 49, Volkert 34. Het spel was allen erg goed bevallen. | Inmiddels waren Erwin en
Frank met een stapel 999Games spellen gekomen. Erwin sloot zich aan
bij een spelletje Carabande. Volkert was
inmiddels vertrokken, maar Rob nam zijn plaats in, zodat we met z'n
zessen gingen racen. Gerrit-Jan schoot ervandoor en alleen Ronald I
kon volgen. Langzaam maar zeker kwam Rob ook bij de kop. Jocé, Erwin
en Boudewijn streden om de vierde plaats. Ronald I kwam akelig dicht
bij Gerrit-Jan, maar maakte toen wat foutjes. Even leek zijn tweede
plaats in gevaar te komen, maar die wist hij gelukkig te behouden.
Eindstand: 1) Gerrit-Jan 2) Ronald I 3) Rob 4) Jocé 5) Erwin 6)
Boudewijn. Er werd vervolgens nog wat nagepraat. Erwin toonde Eden en
Ronald I vertelde Jocé wat over de spellen van 999Games. Helaas was
het alweer tijd om huiswaarts te keren.
Traumfabrik |
26 mei 2001
Locatie: bij Willem in Utrecht vanaf 22.30u. Spelers: Sacha, Paul, Willem, Rutger, Sandra en Ronald I. Tijdens de verjaardag van Willem besloten we een spel op tafel te zetten. Het werd Die Siedler von Catan voor 6 personen. We gooiden de tussenliggende bouwfase overboord en verhoogden de limiet van het aantal grondstoffen van 7 naar 13. Later bleek dat we toch beter 11 hadden kunnen aanhouden. Sandra kende het spel nog niet en ook Paul wist er niet veel meer van. Eerst was dus een uitleg noodzakelijk. Bij het plaatsen van de eerste nederzettingen werden Sandra en Paul dan ook goed geadviseerd. Het spel zou verder gedomineerd worden door de dobbelsteen. Voortdurend werd er 8 of 5 gegooid en de spelers die daar geen inkomsten uit kregen (Willem, Ronald I en Paul) raakten flink op achterstand. | Rutger leek de overwinning naar zich toe te trekken, maar kreeg vervolgens veel tegenstand. Daardoor konden de beide dames een mooie positie opbouwen. Beiden streden om de langste handelsweg en die wisselde tegen het einde dan ook enkele malen van eigenaar. Sandra dacht de overwinning te gaan pakken, maar kreeg het net niet helemaal rond. Het duurde nog een extra ronde voordat Sacha de overwinning kon pakken. Ronald I probeerde wanhopig nog gelijk te komen met Paul en Willem, maar de lukte niet. Eindstand: Sacha 10, Sandra 9, Rutger 9, Paul 6, Willem 6, Ronald I 5. Inmiddels was het erg laat geworden, dus tijd voor de terugreis. |
25 mei 2001
Locatie:
bij Rob en Det op de camping in Zeeland vanaf 12.00u. Spelers: Sacha, Rob,
Det en Ronald
I. Het was heerlijk weer voor een hele dag spellen spelen.
Het was voornamelijk bedoeld als training voor het NK. Dus begonnen we
met Carcassonne.
Sacha bleek hierin duidelijk de beste. Dat was geen goed teken voor de
teamleden van team Spelmagazijn. Eindstand: Sacha 72, Det 50, Rob 42,
Ronald I 38. Snel vergeten en naar San Marco.
Ronald I werd al snel op een schijnbaar onoverbrugbare achterstand
gezet. Hij bleef echter werken aan de positie op het bord en toen de
eindtelling was gedaan, bleek hij toch de overwinning te hebben
gepakt. Sacha en Rob deelden de tweede plaats, maar omdat Sacha 2
blokjes in San Marco had en Rob maar 1, werd Sacha tweede. Eindstand:
Ronald I 70, Sacha 67, Rob 67, Det 62. Het derde spel was Machiavelli.
Dit kende Sacha nog niet, dus dat was erg wennen. Rob bouwde erg mooie
gebouwe, terwijl Ronald I zich op wat meer kleinere gebouwen richtte.
Hij was dan ook degene die als eerste 8 gebouwen had. Alleen Rob en
Ronald I hadden de bonus voor 5 verschillende kleuren. Eindstand: Rob
28, Ronald I 27, Det 22, Sacha 21. Het vierde NK spel was Odysseus.
We gebruikten dan ook de kaartenverdeling van het NK. Ronald I ging
erg goed en dacht op de overwinning af te stevenen. Hij had echter
buiten Sacha gerekend, die ineens de overwinning claimde. Beter
opletten ! Voor de geïnteresseerden: Sacha had de groene 3, Ronald I
de rode, Det de oranje en Rob de blauwe. Eindstand: Sacha 10, Ronald I
9, Det 5, Rob 3.
|
Daarna was het tijd voor enkele nieuwe spellen. Maar eerst natuurlijk een hapje eten. Het eerste nieuwe spel was Das Amulett. De regels moesten nog worden doorgenomen en het was dan ook erg lastig om te zien waar het spel nu om draaide. De eerste paar zetten waren heel erg vaag, maar toen begon het duidelijker te worden en bleek het een heel interessant spel te zijn. Het spelbord toont een landschap, waarop diverse edelstenen te vinden zijn. Elk type landschap heeft een bepaald metaal als aanduiding. Net als bij Die Siedler zijn er grondstoffenkaartjes, maar nu van deze 4 metalen. Met behulp van deze kaartjes kun je bieden op de edelstenen in het gebied. Een reisgezelschap reist per ronde door een wisselend aantal gebieden. Voor het echter zover is, kun je met energiestenen bieden op toverspreuken. Wie het meeste biedt, krijgt de toverspreuk en legt de energiestenen daarop. Hoe meer stenen, hoe langer een spreuk aanhoudt. Elke beurt verdwijnen er energiestenen van de toverspreuk (die krijg je weer terug in je voorraad) en tenslotte is de spreuk uitgewerkt. Een heel grappig systeem, waardoor de mogelijkheden die je hebt van beurt tot beurt veranderen. Ronald I had aan het eind een immense voorraad metaal, maar niet van de juiste soort. Daardoor kon Sacha de overwinning pakken. Bijna had Det het reisgezelschap naar een veel beter gebied gestuurd, waardoor Ronald I de overwinning gepakt zou hebben. Eindstand: Sacha 9, Ronald I 7, Rob 6, Det 5. Tot slot van de dag: Pangea. Opnieuw toveren. In een beweegbaar landschap zetten de spelers stamleden in om goederen te produceren, waarmee amuletten gekocht kunnen worden. Deze moeten zo snel mogelijk teruggebracht worden naar de eigen toren. Wie dat het beste doet, wint het spel. Rob en Det hadden het al eens gespeeld en dat was te merken. Ronald I en Sacha leerden snel en het werd op het eind nog een beetje spannend. Eindstand: Rob 4 + 16, Ronald I 3 + 22, Det 3 + 16, Sacha 3 + 12. Toch liet het spel geen verpletterende indruk achter. Eerst nog maar eens spelen om te kijken of het toch nog wat is. Inmiddels werd het wat frisser en werd het tijd om de reis naar huis aan te vangen. Mede dankzij het weer was het een heerlijke dag geworden. |
23 mei 2001
Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 19.30u. Spelers: Willem, Rutger, Paul en Ronald I. Willem wilde graag nog de NK spellen proberen, dus begonnen we met Carcassonne. Dit ging erg goed voor Willem, de rest voerde een hevige strijd voor plaats twee. Eindstand: Willem 76, Ronald I 65, Paul 64, Rutger 61. Het tweede spel was San Marco. Dit spel verliep heel anders dan we gewend waren. Paul was halverwege door al zijn blokjes heen en had niet echt veel meer aan de diverse kaartjes. Daardoor kon hij gemakkelijk de overwinning pakken. Ronald I was de enige die enigszin in het spoor kon blijven. Eindstand: Paul 87, Ronald I 75, Rutger 59, Willem 58. | De avond naderde zijn einde al. We besloten nog spel met Machiavelli te beginnen. Willem werd flink te pakken genomen, terwijl Rutger gestaag aan mooie gebouwen werkte. Toen we het spel afbraken was de stand: Rutger 26, Ronald I 15, Paul 13 en Willem 7. We rekenden geen bonuspunten. Zou Willem voldoende training hebben opgedaan voor het NK ? De tijd zal het leren. |
11 mei 2001
Locatie: bij Roger in Amersfoort vanaf 19.00u. Spelers: Roger, Peter-Hein, Rob, Det, en Ronald I. Door diverse files was ik pas veel later aanwezig. Ik zag nog net hoe Peter-Hein een spelletje Dragon's Gold winnend afsloot. Ronald I had Traumfabrik op verzoek meegenomen en er werd dan ook besloten daar mee te beginnen. Het spel sloeg goed aan, maar het bleek wel dat het met 5 spelers een stuk lastiger is om films te completeren dan met minder. Peter-Hein lette ook goed op wat anderen (vooral Ronald I) nodig hadden en wist ze zo goed tegen te werken. Rob was de eerste die een film afhad en scoorde zo tussendoor aardig wat kleine Oscars. Het bleek dan ook geen verrassing dat hij het spel ruimschoots won. De rest zat allemaal vrij dicht op elkaar. Eindstand: Rob 69, Roger 47, Det 46, Ronald I 41, Peter-Hein 40. Bij het nalezen van de regels bleken nog enkele kleine foutjes te zijn gemaakt. Het maximum van 1 regisseur per film werd overschreden, de afgelegde fiches werden apart gehouden in plaats van ze weer toe te voegen aan de voorraad en tot slot werd niet de correcte beurtvolgorde bij de diverse party's aangehouden. Volgende keer dus beter opletten. Inmiddels was het buiten wat frisser geworden, dus werd de sessie binnen verder voortgezet. Er werd besloten Top Race op tafel te zetten en dat vond Agnes leuk genoeg om aan te schuiven. Met 6 spelers blijkt het plannen van de race veeeeel lastiger. Roger en Peter-Hein bleken de te kloppen coureurs. Beiden scoorden flink in de eerste race, zowel met hun auto, als met hun weddenschappen. In de tweede race wilde Ronald I te veel en liet een kans op een mooie klassering schieten, ondanks de voorzet van Rob. De kans kreeg geen vervolg en machteloos moest hij toezien hoe de anderen er gebruik van maakten. Rob was na 3 races de enige die nog enigszins in het zicht van de twee topcoureurs kon blijven. Eindstand: Roger 950.000, Peter-Hein 880.000, Rob 680.000, Det 380.000, Agnes 280.000, Ronald I 240.000. | De avond werd besloten
met een grote Carabande race. Er werden 2
spellen en 2 actie-sets gecombineerd. Niet alle onderdelen pasten op
tafel en er werd slechts 1 springschans ingebouwd. Direct na de start
nam Ronald I de leiding, maar hij ging in de fout bij de springschans.
Alleen Rob en Roger hadden er geen moeite mee en lieten de anderen
wanhopig achter. Na vele pogingen slaagden Ronald I en Det er in om de
schans te overbruggen en begonnen aan een inhaalrace op de koplopers.
Roger wist uiteindelijk Rob van zich af te schudden, terwijl
Peter-Hein eindelijk ook de schans wist te nemen. Ronald I en Det
haalden zo ook Rob in en maakten er een spannende race van voor de
tweede plaats. Ronald I wist dit in zijn voordeel te beslissen. Rob
kon met veel moeite ook Peter-Hein van zich afschudden en werd zo toch
geen laatste. Peter-Hein maakte de race teleurgesteld niet meer af.
Verslagen door de springschans. De avond was weer veel te kort
geweest...
|
8 mei 2001
Locatie: bij Saskia in Amsterdam vanaf 20.00u. Spelers: Saskia, Jeroen, Rienk, Bram en Ronald I. Drachendelta was de opening van de avond. Dit is een soort lichte versie van RoboRally, waarbij de spelers door middel van het leggen van stenen en plankjes over een meer moeten zien te komen. Saskia begon voortvarend, terwijl de heren elkaar dwars zaten met draken om het spelsysteem een beetje af te tasten. De tweede ronde kwam het spel pas echt op gang. Nu werd er flink gebouwd en af en toe ook gezwommen. Inmiddels had Saskia een aardige route naar de overkant gebouwd en probeerde daar zo snel mogelijk gebruik van te maken. De heren zagen dat natuurlijk aankomen, dus werden de nodige witte draken gespeeld. Ondertussen kwamen Rienk en Ronald I aardig dicht bij hun doel. Bram was ook goed op weg, maar sneuvelde omdat hij zijn plankje niet kwijt kon. Jeroen kroop ongemerkt ook dichterbij. De laatste ronde werd erg spannend. Ronald I stond op 1 stapje afstand van zijn finish, echter zonder plankje. Jeroen stond op 2 stappen afstand, maar werd geblokkeerd door Bram en Rienk stapte als eerste op het laatste plankje. In de volgende actie legde Ronald I zijn laatste plankje en Rienk schakelde de actie van Jeroen uit. Dit kostte hem de overwinning, want in de derde actie stapte Ronald I naar de overwinning. Ook Rienk wist in zijn derde actie binnen te komen. Net te laat dus. Jeroen was van de anderen nog het dichtst bij de finish gekomen. Het spel werd erg enthousiast ontvangen. Je kunt elkaar lekker tegenwerken, het is niet te moeilijk, ziet er leuk uit en duurt niet al te lang (als het niet tegenzit). Deze titel werd ook weer bijgeschreven op diverse bestellijstjes. Eindstand: 1) Ronald I, 2) Rienk, 3) Jeroen/Bram/Saskia. Daarna kwam Odysseus op tafel. Met 5 spelers worden er lekker veel winden geblazen, maar het duurde even voordat er handig gebruik gemaakt werd van de speciale eigenschappen van de goden. Opnieuw was het Saskia die als Zeus voortvarend uit de startblokken kwam. Het was echter erg opvallend welke kleur zij voor ogen had en toen ze daar ook nog eens een extra schijf van op het bord legde, was het duidelijk dat dat deel van het bord taboe zou zijn. Ronald I en Jeroen spaarden vooral in het begin erg veel kaartjes. De anderen werden opgestookt om toch maar vooral kaartjes uit te spelen. Op een gegeven moment vond Ronald I het welletjes en begon zich flink te bemoeien met de route van Odysseus. Lang werd hij tegengewerkt door de anderen, maar toen hij dreigde het onderspit te delven kwam Jeroen hem ineens te hulp. De anderen spartelden nog wat tegen, maar dat was tevergeefs. Toen Ronald I uiteindelijk dacht gewonnen te hebben, bleek Jeroen hem te slim af te zijn geweest. Eindstand: 1) Jeroen 11, 2) Ronald I 10, 3) Rienk 8, 4) Saskia 5, 5) Bram 4. Voor de statistici: Jeroen had het kaartje met de zwarte 3, Ronald I met de groene, Rienk met de rode, Saskia de oranje en Bram de paarse. De schijven die uiteindelijk werden verzameld: 2 x rood, 2 x zwart, 2 x groen en 1 x oranje. | Op verzoek van Saskia speelden we vervolgens Adel Verpflichtet. Ze had het reeds een keer eerder gespeeld, maar dan met 3 spelers en dat was niet goed bevallen. Het spel is namelijk het leukste met 5. De spelers zijn rijke snobs, die een weddenschap over hun kunstcollecties hebben afgesloten. De kunstcollecties kunnen worden uitgebreid door aankoop op een veiling of door het laten stelen van kunst tijdens tentoonstellingen. De spelers kunnen plaatsen vooruit op het spelbord door het tentoonstellen van hun kunstvoorwerpen of door het vangen van dieven. Zodra iemand het eindbanket bereikt, toont iedereen zijn grootste verzameling. Daarmee zijn nog extra plaatsen te verdienen. Het spel draait erom te kunnen inschatten wat anderen denken dat jij denkt en daarom doe je wat anders. Ronald I en Saskia kwamen erg traag uit de startblokken. Ronald I deed dat bewust om zijn verzameling rustig uit te breiden, Saskia deed dat meer onbewust omdat ze eigenlijk haar kunstschatten niet durfde te tentoonstellen, tenzij er niemand in de buurt was. In het midden van het spel waren alle spelers weer zo'n beetje bij elkaar gekomen en begon het spannende einde. Er was op een gegeven moment niets meer op de veiling te koop, dus werden er voortdurend tentoonstellingen gehouden, hoewel het er wemelde van de detectives. Af en toe durfde iemand het aan om zijn schatten aan de openbaarheid prijs te geven. Jeroen ondervond dat dat heel gevaarlijk was en zag zijn schatten als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ronald I was de eerste die de bankettafel bereikte. Daarbij verloor hij nog wel 1 schat en daardoor had Rienk de grootste verzameling (12). Hiermee passeerde hij Ronald I, maar deze bleek de op een na grootste verzameling te hebben (11) en passeerde Rienk weer. Eindstand: 1) Ronald I 8 (11), 2) Rienk 7 (12), 3) Jeroen 1 (3), 4) Bram -2 (10), 5) Saskia -3 (9). Het was inmiddels al laat, maar toch besloten we nog tot een klein kaartjespelletje. De keuze viel op 6nimmt!. De eerste ronde was het voor de meeste spelers even aanzien wat de bedoeling van het spel was. Saskia kende het spel al en dat was te merken. De tweede ronde viel ten prooi aan Bram en ook Jeroen deed het niet slecht. Omdat het al erg laat werd, werd het spel op verzoek beëindigd. De eindstand: Bram 17, Jeroen 22, Saskia 29, Rienk 30, Ronald I 36. |
28 april 2001
Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Henk-Jan, Rutger en Ronald I. Willem zou komen, zodat we nog even konden trainen voor het NK. Zijn andere activiteit ging echter wel door en hij moest afzeggen helaas. Het eerste spel werd Power. Dat is weer eens wat anders dan Risk. Ieder heeft een landje van 9 vakjes en een homebase. Elke beurt kun je aan 5 eenheden orders geven. Bij 3 spelers is er tevens een neutrale speler. De eenheden van de neutrale speler kunnen door iedereen worden bestuurd. Ronald I was de eerste die daar handig gebruik van maakte door zo eenvoudig een fighter te kunnen veroveren. Dat gaf hem het voordeel als eerste een bomber te kunnen bouwen en dat voordeel gaf hij niet meer uit handen. Rutger verloor een groot deel van zijn eenheden aan Henk-Jan door een zet die eigenlijk niet gedaan mocht worden. Daardoor was hij eigenlijk al vrij snel kansloos. Ronald I bouwde zorgvuldig zijn aanvalsmacht op en trok richting Henk-Jan. Na enkele zetten was Henk-Jan verslagen en Rutger gaf op. Een grappig spel, maar met een groot gokelement er in. Het is goed te spelen, gaat best snel, maar is niet echt een topper. Het volgende spel was Evo. Dit beviel stukken beter. Henk-Jan speelde erg goed en nam een voorsprong. Rutger en Ronald I deden verwoede pogingen er iets tegen te doen. Rutger slaagde daarin het beste. Toen het spel eindigde had hij precies evenveel punten als Henk-Jan en ook nog eens evenveel dino's op het bord. Een gelijkspel dus ? Ze hadden beiden evenveel poten en konden beiden evenveel eieren leggen... Eindstand: Henk-Jan 48 (6), Rutger 48 (6), Ronald I 43. Daarna speelden we Elfenland. In de tweede ronde gooide Rutger flink roet in het eten met zijn hindernis. Hij kreeg meteen het deksel op de neus en moest ook een tegenslag incasseren. In de laatste ronde maakte Henk-Jan een fout en zou niet van zijn plaats gekomen zijn, als hij niet 2 transportfiches van hemzelf van plaats mocht verwisselen. Aarzelend werd het toegestaan. | Deze aarzeling bleek terecht, want hij pakte zo wel de overwinning met een eindscore van 18 (zou dus eigenlijk 13 geweest zijn). Ronald I en Rutger eindigden beiden op 16. We speelden de variant dat je kaarten tot 12 kreeg aangevuld, maar er weer 4 moest inleveren. Het volgende spel was Traumfabrik. Hierin maken de spelers speelfilms. Met behulp van contracten worden regisseurs, acteurs, musici e.d. ingehuurd. Hoe beter de mensen, hoe beter de film. Ronald I ging als een speer uit de startblokken en maakte een prachtige film die lang als beste bleef staan. Henk-Jan concentreerde zich op het verzamelen van zoveel mogelijk contracten, zodat hij de markt kon domineren. Dit bleek te werken want aan het eind van het spel maakte hij een gigantische inhaalslag. Hij had nog een beetje geluk dat bij het laatste feestje precies de persoon lag die hij nodig had voor zijn laatste film. Eindstand: Henk-Jan 82, Rutger 81 en Ronald I 66. Tot slot van de avond Big City. Ronald I en Henk-Jan wisselden voortdurend van koppositie en Rutger bleef een eind achter. Met een warenhuis maakte hij een sprong in één keer naar de kop. Ronald I kwam op gelijke hoogte en het bleef tot het eind spannend wie er zou winnen. Eindstand: Ronald I 100, Rutger 100, Henk-Jan 97. Zo close had ik Big City nog nooit meegemaakt. Achteraf bleek dat we nog enkele kleine foutjes hadden gemaakt. De wijk die je aanlegt mag alleen een wijk zijn waar je een kaartje van hebt. We begonnen het spel met wijk 8 aan te leggen en dat kan dus niet. Tevens mag je alleen een wijk aanleggen nadat het raadhuis is geplaatst. Ook dat waren we vergeten. En tot slot: als je na plaatsing van een huis of kantoor 0 punten verdiend, dan krijg je er alsnog 1. Dat is een belangrijke regel, want Rutger scoorde in zijn laatste beurt 0 punten en zou zo dus de overwinning hebben gepakt. Het was echter de locatie die Ronald I had afgelegd, omdat hij daar toch niets mee kon winnen. We houden het in dit spel dus maar op een gelijkspel. |
27 april 2001
Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Sacha, Paul en Ronald I. Sacha was weer helemaal hersteld van het ongelukje, dus kon ze weer eens meespelen. Ronald I toverde weer het ene nieuwe spel na het andere op tafel. Als eerste kwam Evo tevoorschijn. Sacha kreeg in het begin meteen een extra ei en maakte daar handig gebruik van. Telkens liep ze een stapje uit op Ronald I en Paul. Paul probeerde er van alles tegenover te stellen, maar verloor daardoor juist terrein. Ronald I probeerde nog roet in het eten te gooien met zijn kaarten, maar het mocht niet baten. De voorsprong was er en hij werd alleen maar groter. De meteoriet kon het ook niet langer aanzien en sloeg direct bij de eerste gelegenheid in. Sacha was opgelucht eindelijk weer eens een spel te hebben gewonnen bij Ronald I. Eindstand: Sacha 71, Ronald I 64, Paul 53. Een ander nieuw spel voor Sacha en Paul was Odysseus. Het spel leek enigszins vreemd te verlopen. De 2e, 3e en 4e schijf die Odysseus bezocht waren allen van dezelfde kleur en niemand scheen er zich zorgen om te maken dat iemand daarmee wel eens 9 punten zou kunnen hebben. Achteraf bleek dit Paul te zijn, die het spel wel heel slim speelde. Eindstand: Paul 10, Sacha 9, Ronald I 6. Carolus Magnus was van een heel ander kaliber. Sacha speelde erg sterk en stond al vrij snel op winst. Ronald I had maar één mogelijkheid dat te voorkomen en dat was het ondersteunen van Paul. | Die maakte daar dankbaar gebruik van en werd kanshebber voor de overwinning. Twee keer had hij de overwinning voor het grijpen, maar hij zag het niet en concentreerde zich op zijn verdediging. Ronald I bleef de hoop houden dat hij de grote 6 burcht provincie van Sacha kon overnemen en zo alsnog zijn hopeloze achterstand kon verbloemen. De provincie was echter verdedigd met zeker 8 gele soldaten en Ronald I had daarin een achterstand van 5. De enige mogelijkheid was dat Paul de macht in geel zou grijpen en dan kon Ronald I met een meerderheid in de andere kleuren alsnog de provincie grijpen. Zo ver kwam het echter niet. Paul zag niet dat Sacha de overwinning kon pakken en koos het verkeerde fiche uit. Sacha pakte een grote provincie van Paul af en won. Het was een heel erg intens en spannend spel geworden. Eindstand: Sacha 0, Paul 6 over en Ronald I 6 over. Tot slot van de avond Carcassonne. Hier had Sacha meer moeite mee. Paul concentreerde zich op grote steden en Ronald I op de boeren. Sacha probeerde van alles, maar scoorde weinig. Paul liep lekker uit en trok op het laatst nog een klooster. Daarmee stelde hij de overwinning zeker. Eindstand: Paul 83, Ronald I 74 en Sacha 60. Ronald I had geen enkel spel gewonnen deze avond, terwijl hij de enige was die alle spellen al gespeeld had. Oei oei oei... |
16 april 2001
Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 12.00u. Spelers: Saskia, Jeroen en Ronald I. Jeroen en Saskia dachten even dat ze in de hemel waren terechtgekomen toen ze voor de eerste keer de Gameworld van Ronald I betraden. Veel tijd werd er echter niet genomen om alles te bewonderen, want de spellen stonden te lonken op tafel. Saskia had een heerlijke salade meegenomen en de hele dag werden de spelers verwend met toastjes met salade. Er werd begonnen met het ontwikkelen van dinosaurussen in Evo. De eerste paar rondes ging het gelijk op, maar daarna namen Ronald I en Jeroen een kleine voorsprong. Zij wisselden voortdurend van kop en vlak voor het einde wist Ronald I weer gelijk te komen met Jeroen. Ronald I legde erg veel eieren, maar de meeste jongen wisten het niet te overleven. De meteoriet sloeg gelijk bij de eerste mogelijkheid al in toen Jeroen plotsklaps nog 2 extra overwinningspunten op zak had (door een gebeurtenissenkaart) en zo de overwinning wegkaapte. Eindstand: Jeroen 60, Ronald I 58, Saskia 53. Het spel sloeg ontzettend aan en werd direct op de verlanglijstjes gezet. Het volgende spel was Odysseus, de nieuwe van Jumbo. Ronald I en Jeroen leken weer onder één hoedje te spelen, maar groot was de verrassing dat Ronald I en Saskia tegelijk de overwinning leken te grijpen. Ronald I was uiteindelijk de sterkste. Eindstand: Ronald I 11, Saskia 10, Jeroen 8. Ook dit spel beviel erg goed, maar het was duidelijk dat dit nog leuker is met meer spelers. De volgende nieuwe aanwinst van Ronald I was Traumfabrik, tegenwoordig Fabrik der Träume geheten. Dit spel staat op de nominatielijst van The Gamers' Choice Award en moest nog door Ronald I gespeeld worden. Het spel ziet er prachtig uit. De spelers proberen zoveel mogelijk (echt bestaande) films te produceren met (echt bestaande) sterren. Het spel wordt in 4 kwartalen gespeeld en in elk kwartaal hebben de spelers de gelegenheid om acteurs, regisseurs, geluiden- en effecten-experts te contracteren door te bieden of door ze op een feestje in te palmen. De gecontracteerde mensen moeten direct voor een film worden ingezet. Hoe meer sterren, hoe meer punten de film oplevert. Uiteraard zijn er aan het eind van het spel ook nog Oscars te winnen, die veel meer punten opleveren. In het eerste kwartaal werd nog een klein foutje gemaakt met de wisseling van startspeler, maar daarna ging het prima. Ronald I maakte vlak voor het einde nog een foutje, waardoor hij de Oscar voor slechtste film misliep. Jeroen was echter de grandioze winnaar met een flink gevulde prijzenkast. Eindstand: Jeroen 99, Ronald I 64, Saskia 58. Jammer dat dit spel alleen in de Duitse taal verkrijgbaar is. Vervolgens was San Marco aan de beurt. Saskia had wat moeite met het op de juiste waarde inschatten van de kaartjes, waardoor de verdeling soms wat onevenwichtig was. Het duurde dan ook erg lang voordat ze van de 0-punten positie af was. Ronald I en Jeroen scoorden wel punten en Ronald I profiteerde vervolgens ook van de scores van Saskia. Naarmate het spel vorderde nam de spanning toe en werden de keuzes moeilijker. Bij de eindscore liep Ronald I nog wat verder uit en ging onbedreigd naar de overwinning. Eindstand: Ronald I 56, Jeroen 41, Saskia 33. Nu was het tijd voor wat luchtigers: Formel Fun. Het zat Jeroen erg tegen en de eerste 3 auto's die eruit gingen waren dan ook van Jeroen. Saskia deed het stukken beter en lag voortdurend op kop. Ronald I verloor al snel een auto, maar toen werd het toch spannend. Eén voor één werden de auto's van Saskia eruitgeknikkerd en Ronald I wist maar liefst 2 auto's over te houden. Saskia had de hele race het gevoel gehad dat ze zou winnen, maar moest nu toch genoegen nemen met de tweede plaats. Het volgende kleine spel is Cartagena. Jeroen had het principe snel door en vocht een hevige strijd met Ronald I uit. Ronald I kreeg in zijn laatste beurt net niet het benodigde kaartje, waardoor Jeroen de overwinning kon pakken. Saskia had in het begin teveel kaarten verbruikt en worstelde voortdurend tegen deze achterstand aan. Tevens waren er 2 pionnen bij het begin achtergebleven en deze kwamen maar moeizaam vooruit. Eindstand: Jeroen 6, Ronald I 5, Saskia 0. Het spel was erg goed gevallen en er werd besloten meteen maar een revanche te spelen. Saskia besloot het heel anders aan te pakken, maar dat leek in eerste instantie geen effect te hebben. Ronald I en Jeroen vochten weer om de koppositie, maar ineens had Saskia de winnende route gevonden en sprong snel aan boord en voer weg, Jeroen in verbazing achterlatend. Eindstand: Saskia 6, Ronald I 4, Jeroen 2. | Ronald I ging maar door met het tevoorschijn toveren van spellen die Saskia en Jeroen nog nooit hadden gespeeld, zoals Carolus Magnus. In het begin bleek dit spel best pittig te zijn, zodat Ronald I een mooie uitgangspositie kon opbouwen. Hij leek op weg naar de overwinning, maar kon net steeds de beslissende zet niet uitvoeren. Langzaamaan werd aan zijn macht geknabbeld en ineens was het Saskia die nog maar 1 burcht te bouwen had. Het was echter verrassend genoeg Jeroen die in een klap een provincie van 5 burchten van Ronald I kon overnemen en het spel won. Ronald I vraagt zich nog af hoe hij het zo ver heeft kunnen laten komen. Eindstand: Jeroen 0, Saskia 1 over, Ronald I 7 over. Nu was het tijd de Aarde te verlaten en te gaan handelen in de ruimte: Andromeda. Saskia had wat moeite de juiste combinaties bijeen te krijgen om handelsposten te stichten. Ronald I probeerde het wel, maar had er weinig geluk mee. Jeroen daarentegen wist de meest onmogelijke combinaties tot een goed einde te brengen en kreeg de ene handelspost na de andere. Hij haalde dan ook een klinkende overwinning. Met zijn handelsposten had hij net zoveel punten als Ronald I en Saskia samen. Eindstand: Jeroen 94, Saskia 52, Ronald I 48. Dit spel werd als een van de mindere van deze dag beschouwd. Het volgende spel werd vooral in stilte gespeeld: Samurai. Door het uitspelen van kaartjes op de eilanden van Japan proberen de spelers de macht te krijgen in geloof, leger en landbouw. Er zitten een heleboel subtiele elementen in het spel en hoewel het in eerste instantie een beetje droog lijkt, blijkt dat na enkele spellen toch zeker niet het geval te zijn. Jeroen ging voortvarend te werk en kaapte de ene speelfiguur na de andere voor de ogen van de andere spelers weg. Saskia richtte zich voornamelijk op de hoofdstad en wist deze met overmacht te winnen, maar dit had wel veel inspanning gekost. Jeroen was de uiteindelijke winnaar in het spel, omdat hij in maar liefst 2 van de 3 onderdelen de meerderheid had en in de derde had hij nog een gedeelde meerderheid ook. Het einde van de dag begon te naderen en dus werden er nog enkele kaartspellen tevoorschijn getoverd. Als eerste 6 Nimmt!. In dit kaartspelletje proberen de spelers zo min mogelijk strafpunten te verzamelen. Zodra iemand na een aantal rondes 66 punten heeft bereikt, wint de speler met de minste strafpunten. Saskia begon erg slecht door de eerste ronde al 29 punten te pakken en de tweede ronde 14. Daarna kreeg ze het spel beter onder controle en wist heel lang onder de 66 te blijven. Jeroen deed het tegenovergestelde. Hij begon met weinig punten, maar ging steeds sneller omhoog. Ronald I zat er tussenin. Hij haalde bijna elke ronde ongeveer 10 punten. Toen Saskia uiteindelijk toch over de 66 ging, bleek Jeroen de winnaar te zijn. Eindstand: Jeroen 52, Ronald I 65, Saskia 72. Daarna werd er twee keer een ronde Zoff im Zoo gespeeld. De eerste werd gewonnen door Saskia, de tweede door Jeroen. Een aardig spelletje, maar het viel een beetje in het niet bij de rest wat er deze dag werd gespeeld. Daarna Pas op voor de Gier. Jeroen werd in het begin met veel gieren opgescheept en hij leek bij voorbaat dan ook kansloos voor de overwinning. Maar Saskia en Ronald I liepen elkaar enkele keren voor de voeten bij de lekkere hapjes, zodat Jeroen met wat mazzel toch aan veel punten kwam. Eindstand: Jeroen 16, Saskia 13, Ronald I 11. Tot slot van de avond pizza's maken in Mamma Mia. Het was duidelijk dat Ronald I dit vaker gespeeld had, want hij serveerde de ene na de andere pizza. Saskia had er wat meer moeite mee, maar Jeroen kreeg het spel door en begon aardig in te lopen. Toen het spel ten einde was, bleek Ronald I toch nog als winnaar uit de bus te komen. Eindstand: Ronald I 7, Jeroen 6, Saskia 4. Ook dit spel was weer heel geslaagd. Tot slot nog even de eindstand van de hele dag: Jeroen 35,5, Ronald I 29,5, Saskia 25. Het was een heel geslaagde dag en zowel Saskia als Jeroen beloofden zeker weer terug te komen. |
14 april 2001
Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 11.30u. Spelers: Harold, Jeanine en Ronald I. Eerst werd er gewerkt aan het prototype van Crash Masters, maar daarna kwam Elfenland tevoorschijn. De basisversie werd gespeeld, omdat Harold en Jeanine het spel nog niet kenden. Ronald I en Harold kozen zo ongeveer dezelfde richting, terwijl Jeanine de andere kant op ging. De eerste beurt pakte dat voor haar zelfs goed uit en ze haalde 1 dorpje meer dan de heren. De tweede beurt kwamen de spelers weer bij elkaar in de buurt en vielen de eerste hindernissen. Deze ronde scoorden de spelers niet zo goed. In de derde ronde had Ronald I niet de juiste vervoermiddelen en had veel moeite de diverse dorpjes te bereiken. Harold en Jeanine leken aanvankelijk geen problemen te hebben, maar uiteindelijk viel ook hun resultaat tegen. De laatste ronde zat het Ronald I echt tegen en zijn geplande route viel in duigen. Via een omweg haalde hij nog enkele dorpen, maar dat bleek niet voldoende. Harold en Jeanine eindigden allebei op een mooie score van 18. Ronald I bleef steken op 17. Er werd trouwens gespeeld volgens de variant, waarbij je handkaarten tot 12 worden aangevuld, waarna je er weer vier moet afleggen. | We bestelden de avondmaaltijd en startten ondertussen een spelletje Top Race. Dit bleek goed te vallen en de eerste race verliep erg leuk. Ronald I scoorde aardig met zijn raceauto's, maar niet met tijn tips. Hij moest een flinke boete betalen. De tweede ronde verliep erg wisselend en iedereen haalde wel wat opbrengsten. Harold scoorde goed met zijn tips. In de derde ronde deed Harold het fantastisch met zijn raceauto's en ook zijn tips waren niet slecht. Eindstand: Harold 980.000, Jeanine 690.000, Ronald I 350.000. Tot slot van de dag speelden we nog Kuhhandel. Jeanine had dit nog nooit gedaan. Met drie spelers is het veel makkelijker de geldstromen te volgen, wat het spel minder leuk maakt. Ronald I maakte erg goed gebruik van deze kennis en verzamelde het ene kwartet na het andere. Jeanine had wat moeite met de koehandels en verloor veel geld en dieren door de bluf van de heren. Ronald I verslikte zich tegen het einde wel eenmaal in een koehandel met Harold, waardoor hij de serie hanen misliep en vreesde voor de overwinning. Deze vrees bleek ongegrond, want hij wist van Jeanine nog een aardige serie af te snoepen. Eindstand: Ronald I 7500 (5), Harold 3150 (3), Jeanine 2600 (2). De dag was weer veel te kort geweest om alles te doen. |
13 april 2001
Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Willem, Rutger, Ronald II en Ronald I. Een spellensessie, vooral bedoeld om Willem kennis te laten maken met de spellen die op het NK gespeeld worden. Het was alweer even geleden dat we in deze samenstelling konden spelen. Carcassonne was het eerste spel. Ronald I en Ronald II werkten samen aan een grote stad en daarmee namen ze een flinke voorsprong. Willem concentreerde zich erg op de boeren en haalde daarom in de tussentijd weinig punten. Rutger deed verwoede pogingen om dichterbij te komen, maar slaagde daar niet geheel in. Ronald II wist nog een tweede stad te maken en leek de overwinning te gaan pakken. Ronald I en Willem scoorden echter flink met hun boeren. Ronald I bleek met deze boeren 1 stad te kort te komen voor de overwinning. Eindstand: Ronald II 77, Ronald I 74, Rutger 62, Willem 47. Daarna was het tijd voor San Marco. Uiteraard kwamen weer de opmerkingen dat het een beetje op El Grande leek en aangezien dat bij de meeste spelers in deze groep niet zo goed ligt, zagen ze een beetje tegen het spel op. Dat bleek mee te vallen en het werd een spannend spelletje. Alleen Rutger bleek weer last te hebben van zijn blokjes fobie: alle spellen met gekleurde blokjes schijnt hij slecht te speln. Hij stond dan ook snel op achterstand en werd vlak voor de eindtelling ook nog uit de meeste regio's geschopt. Opnieuw was het Ronald II die de overwinning wegkaapte voor Ronald I en opnieuw met slechts 3 punten. Eindstand: Ronald II 62, Ronald I 59, Willem 55, Rutger 36. Nu was Odysseus aan de beurt. Dit spel bleek verrassend goed aan te slaan. Iedereen vermaakte zich kostelijk doordat je elkaar lekker tegen kunt werken. Rutger was het grootste deel van het spel Zeus en diverse malen werd hij dronken gevoerd, maar telkens bleek hij goed bestand tegen de drank. De eerste 3 avonturen van Odysseus waren hetzelfde, dus waarschijnlijk zat er iemand op rozen. De vermoedens gingen uit naar Ronald I, maar dat bleek niet het geval te zijn. Naar later bleek was het Willem, maar die wist er geen enkele andere bij te scoren en bleef steken op 9. Langzaam werd Odysseus naar de andere kant van het bord gedreven. Rutger sponsorde de missie van Ronald I door steeds de juiste avonturen op het bord te leggen en ineens bleek Ronald I de overwinning te hebben gehaald. Eindstand: Ronald I 11, Willem 9, Rutger 4, Ronald II 3. Op verzoek speelden we direct een revanche. Dit spel verliep minder hectisch en Ronald I kreeg geen poot aan de grond, ondanks dat hij vanaf het begin Zeus was. Rutger haalde onbedreigd de overwinning. Eindstand: Rutger 10, Ronald II 6, Willem 4, Ronald I 2. | Het laatste spel voor het NK was Machiavelli, ook bekend onder de naam Ohne Furcht und Adel. De herinneringen aan de eerste keer dat het spel gespeeld was waren nogal lauw, dus er werd niet veel van verwacht. Dit keer pakte het heel anders uit en het werd een spannend en gemeen spel. Rutger begon als koning en bouwde snel diverse gele gebouwen. De andere leken lijdzaam toe te kijken. Ronald I nam het voortouw er iets tegen te doen en schakelde de condottiere in. Met een donderend geraas stortte het trotse paleis van de koning in. Niet lang daarna was er een nieuwe koning: Ronald II. Hij hield het een stuk langer vol en werd bestookt door dieven en condottieres. Ronald I bouwde snel diverse kleine gebouwen, terwijl Willem zich op machtige bouwwerken concentreerde. Het einde naderde, Rutger was goed op weg, maar ook de anderen waren nog niet kansloos. Ronald II koos de koopman, Ronald I de bouwmeester, Willem de moordenaar en Rutger de koning. De moordenaar schakelde de koning uit en daarmee Rutgers kans op de overwinning. Ronald II bouwde een schitterend bouwwerk door zijn vele inkomsten, Ronald I bouwde maar liefst 3 gebouwen, maar deze waren niet erg indrukwekkend, Willem schraapte nog wat bonuspunten bij elkaar, maar uiteindelijk was het toch Ronald II die winnaar werd. Waarom hebben we hem niet in ons NK team ??? Drie van de vier NK spellen wist hij te winnen. Eindstand: Ronald II 32, Willem 28, Ronald I 27, Rutger 24. Ronald II ging nu huiswaarts en de rest speelde nog Auf Heller und Pfennig. De eerste ronde verliep desastreus voor Willem en hij had de moed eigenlijk al opgegeven. De tweede ronde pakte Ronald I ook een voorsprong op Rutger en leek de winst te gaan pakken. De derde ronde begon verschrikkelijk: eerst een vuur, toen nog een vuur, toen de boze blik en daarna pas de eerste klanten. Ronald I speelde erg negatief, in de hoop dat niemand goed kon scoren deze ronde. Rutger wist echter toch nog een gaatje te vinden en maakte daar dankbaar gebruik van. Toen Ronald I ook nog flinke klappen kreeg te verduren was de overwinning voor Rutger een feit. En niet zo'n kleintje ook. Eindstand: Rutger 281, Ronald I 222, Willem 189. Tot slot van de avond nog Titan: the Arena. Hierin supporteren de spelers 8 strijders in een arena. Door het bieden op deze strijders proberen de spelers zoveel mogelijk punten te verdienen. De strijd ging gelijk op en erg werd flink geschreeuwd als er weer ten onrechte iemand uit het strijdtoneel verdween. Ronald I was de enige met een geheim bod, maar dat leverde hem niets op. Naarmate het einde naderde bleek Rutger de strijd zeker te gaan verliezen. Wie zou winnen ? Het hing af van de laatste strijder. Het voordeel ging naar Ronald I. Eindstand: Ronald I 6, Willem 5, Rutger 4. Het was inmiddels al een uur of 3, dus tijd om te gaan pitten. |
8 april 2001
Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 16.30u. Spelers: Rob, Det, en Ronald I. Om toch nog even voor het NK bij elkaar te komen, kwam en Rob en Det weer langs. Vooral Odysseus en Carcassonne stonden op het programma. Als eerste kwam Odysseus op tafel. Ronald I had het spel al eerder gespeeld, maar hij kreeg geen poot aan de grond. Het spel was in een half uur afgelopen met Det als winnaar. Ronald I had diverse malen tevergeefs geprobeerd om Zeus van Rob af te nemen, maar telkens haalde Rob hem weer terug. Eindstand: Det 10, Rob 7, Ronald I. Het spel was goed bevallen en er werd besloten om het nogmaals te spelen, nu iedereen de regels goed kende. Nu nam Ronald I het heft in handen. Hij begon als Zeus en wist een goed vaargebied te creëren. Al snel kreeg hij veel punten, daarbij goed geholpen door Rob. Ook nu was het spel snel af met Ronald I als winnaar. Eindstand: Ronald I 10, Rob 9, Det 5. Een erg geslaagd spel. Het volgende spel was Carcassonne. Ronald I en Rob werkten samen aan een grote stad en haalden daar flink wat punten meer. Det maakte meer een eigen koninkrijkje. Ronald I en Rob gingen goed gelijk op en pas na de eindtelling bleek Rob nipt gewonnen te hebben. Eindstand: Rob 75, Ronald I 74, Det 58. We bestelden het avondeten en besloten een kort spelletje te spelen: Kraut & Rüben. In dit spel verbouwen de spelers groente in diverse tuintjes en kiezen gedurende het spel zelf een tuintje uit. Afhankelijk van een geheime opdracht levert het uiteindelijke tuintje punten op. Ronald I stelde zijn keuze zo lang uit, dat de beide andere spelers inmiddels klaar waren met hun tuintje. Dit was een goede beslissing, want daarmee pakte hij de overwinning. Eindstand: Ronald I 23, Det 20, Rob 20. Het spel was zo snel af dat we er nog eentje aanplakten. Nu was Ronald I echter kansloos. Eindstand: Rob 17, Det 14, Ronald I 8. Het spel was weer snel af en we besloten Ricochet Robot tevoorschijn te halen. Ronald I moest er weer flink aan wennen, want na de eerste 5 opdrachten, had hij nog geen enkel fiche verzameld. Maar toen kwam hij op gang en na 15 opdrachten stond iedereen op 5. Er waren er nog 2 te gaan. Det eiste de eerste voor zich op. Rob was Ronald I net voor bij de laatste opdracht. Eindstand: Det 6, Rob 6, Ronald I 5. Een spannend spelletje. | Rob en Det hadden Evo meegenomen. In dit spel besturen de spelers een dinosaurus volk en proberen dat te laten overleven. Daartoe moeten de dinosaurussen zich aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Zo kun je meer benen ontwikkelen om meer te kunnen lopen, een dikkere vacht om beter bestand te zijn tegen de kou, of meer hoorns om de anderen te kunnen aanvallen. Rob en Ronald I namen al snel een voorsprongetje en wisselden de kop af. Ronald I nam een tussensprintje en leek op de overwinning af te gaan. De meteoriet die al het leven zou vernietigen sloeg al heel vroeg in, maar Rob was nog net op tijd om Ronald I bij te halen. Omdat Rob meer levende dinosaurussen had, won hij het spel. Eindstand: Rob 46 (7), Ronald I 46 (5), Det 41 (7). Een erg leuk spel, dat ik zeker vaker wil spelen. Tot slot van de avond nog het kaartspelletje Res Publica. Dit was nieuw voor Ronald I. Door het handelen van kaartjes volgens een speciaal systeem proberen de spelers gelijke volkeren bij elkaar te krijgen die een dorpje kunnen stichten. Als er eenmaal een dorpje is, kunnen ze aan de beschaving gaan werken. Hoe eerder je beschaving hebt, hoe meer punten het oplevert. Ronald I liep achter met het tweede dorpje en zijn achterstand werd daardoor alleen maar groter. Met de beschavingen wist hij toch nog aardig wat punten te scoren, maar het was niet voldoende. Det deed het uiteindelijk het beste. Eindstand: Det 36, Rob 33, Ronald I 29. Het was inmiddels alweer tijd om af te sluiten. Wat gaat de tijd toch snel als je plezier hebt. De totaalstand: Rob 19, Det 15, Ronald I 14. |
7 april 2001
Locatie: bij Ronald I in De Kwakel vanaf 14.00u. Spelers: Johan, Jolien en Ronald I. Voorafgaand een de spellensessie werd een bezoekje gebracht aan de Fantasy Fair in Archeon. Het was daar ontzettend druk en leuk opgezet, maar het geheel viel toch tegen. Johan had het prototype van Drakenoog meegenomen. Inmiddels is daar al anderhalf jaar aan gewerkt en is het nu in een goed speelbare vorm gegoten. Door veel te testen moet nu het uiteindelijke spel ontstaan. Helaas mag ik nog niet veel over het spel schrijven. Misschien kun je het binnenkort eens op een Ducosim conventie uitproberen. Het spel begon erg traag, maar toen het eenmaal op gang was, moesten er aardige beslissingen worden genomen. Ronald I had de overwinning bijna op zak, maar hij slaagde er maar niet in het laatste stapje voor elkaar te krijgen. Johan sloop langzaam maar zeker dichterbij en kaapte uiteindelijk de overwinning weg voor de neus van Ronald I. Jolien was nog lang niet op het goede spoor. Na afloop werd er nog gediscussieerd over het trage begin van het spel en er werd een aardige oplossing gevonden. Deze zal binnenkort getest worden. Daarna speelden Ronald I en Johan een spelletje Battle Line. Ronald I begon goed, maar Johan kreeg het spel door en wist de aanvallen van Ronald I te pareren. Hij nam de aanval over en voor Ronald I het wist had Johan 5 vlaggen veroverd. Ronald I bleef steken op 2. | Tot slot van de middag werd Odysseus gespeeld, het nieuwe spel van Jumbo. De spelers zijn goden die de boot van Odysseus over de zeeën blazen. Elke godheid probeert Odysseus naar bepaalde avonturen te sturen, maar elke godheid heeft daarbij afwijkende belangen. Elke beurt vaart Odysseus een route van 3 trajecten en voor elk traject is er een keuze uit 3 richtingen. Door het uitspelen van windkaartjes kun je per traject een keuze maken. De andere goden kunnen dit nog wijzigen door een hardere wind in een andere richting te laten blazen. Zodra alle goden hun beurt voorbij hebben laten gaan, vaart Odysseus de 3 trajecten en bereikt zo een avontuur. Dit avontuur komt naast het bord te liggen en levert punten op voor de diverse goden. De goden houden deze punten geheim, totdat ze 10 punten hebben bereikt. Jolien had wat moeite met het plannen van de trajecten, maar verder werd het een spannende strijd, waarbij de goden regelmatig hun speciale eigenschappen inzetten. Het spel is leuker met meer spelers, maar ook met 3 is het goed te doen. Ronald I deed erg zuinig met zijn kaartjes en kreeg zodoende steeds meer macht. Hij wist het spel dan uiteindelijk ook naar zich toe te trekken. Eindstand: Ronald I 10, Johan 8, Jolien 3. Johan en Jolien moesten helaas al weer terug naar België. |
6 april 2001
Locatie: bij Rob in Nijkerk vanaf 20.30u. Spelers: Rob, Gerard en Ronald I. Sacha zou ook meegaan, maar een ongelukje in de douche gooide roet in het eten. Daardoor begonnen we een uur later dan gepland en wel om 21.30u. Gerard wilde graag een nieuw prototype laten uitproberen van een Zweedse ontwerper, maar dat was helaas uit zijn auto gestolen. Dus als je toevallig ergens een junkie een onbekend spel ziet spelen, dan weet je waar het vandaan komt. Rob schotelde als eerste zijn prototype van Kleur Op voor. Het spelbord bestaat uit allemaal rechthoekige eilandjes. De speelstukken zijn rechthoekige kaartjes met op de uiteinden een kleur en in het midden een puntenaantal. Om beurten leggen de spelers een kaartje op het spelbord en krijgen vervolgens een nieuwe. Als er op twee aangrenzende eilandjes een kaartje ligt, dan kun je er een brug tussen bouwen, mits de kleuren van de uiteinden overeenkomen met de kleuren van het kaartje dat je legt. Door het leggen van een kaartje verdienen de spelers de punten die op het kaartje staan vermenigvuldigd met het niveau waarop het kaartje zich bevindt. Het maximale niveau is 4. In het begin lijkt het spel een beetje te simpel, maar je blijkt goed te moeten kunnen plannen. Je bent uiteraard afhankelijk van de kaartjes die je krijgt en als je veel lage waardes krijgt, is het moeilijk om hoog te scoren. Vooral de kaartjes met een waarde van 1 leveren zelfs op het hoogste niveau maar 4 punten op. Dat is een heel verschil met de 20 punten die een 5 kan opleveren. Het spel heeft wat weg van bijvoorbeeld Topminos maar heeft wel meer mogelijkheden. Toch denk ik dat het spel te weinig in zich heeft om de fanatieke speler lang te boeien. Als familiespel zou het echter best goed kunnen uitpakken. Eindstand: Gerard 176, Ronald I 134, Rob 117. Het volgende spel was Androïds Factory. In dit spel reizen de spelers met 2 opzichters van planeet naar planeet. Elke beurt hebben ze 5 actiepunten beschikbaar die gebruikt kunnen worden om te reizen, maar ook om een fabriek te stichten of androïdes te bouwen of een saboteurkaart in te zetten. Via een ingenieus systeem komen de spelers een aantal malen in verschillende volgordes aan de beurt, voordat de ronde is afgelopen. | Vervolgens worden de saboteuracties uitgevoerd en daarna verplaatsen de planeten. De planeten in de binnenring draaien sneller dan de planeten in de buitenring. Nu wordt er gekeken wie de grootste keten aan fabrieken heeft en wie de grootste keten aan androïdes heeft. Hier verdienen de spelers fiches mee. Aan het begin van het spel kiest elke speler in het geheim zijn opdracht voor de hoeveelheid fiches die hij moet verzamelen: 3-1, 2-2 of 1-3. Wie als eerste zijn opdracht heeft volbracht, wint het spel. Dit spel heeft een heleboel leuke elementen, maar er zal nog flink aan geschaafd moeten worden. Met name de saboteuracties zijn te kostbaar en er zitten nog wat haken en ogen aan de androïdes en hun acties en de punten die ze opleveren. Toch heeft dit prototype zeker potentie. Alle 3 de spelers bleken voor 3-1 gekozen te hebben. Rob en Gerard begonnen dan ook flink met fabrieken te smijten. Ronald I zat in het midden en werd van 2 kanten belaagd. Hij besloot uit te wijken naar de zijkant en bouwde veel androïdes. Daarmee groeide zijn macht, maar hij verdiende veel verkeerde fiches. Het spel werd voortijdig beëindigd. Eindstand: Gerard 2-2, Ronald I 1-3, Rob 1-1, dus Gerard was het doel het dichtst genaderd. Voordat er huiswaarts werd gekeerd, toonde Rob nog snel zijn prototype van Manapool. Hierbij heeft elke speler een klerk en een tovenaar en een aantal toverspreuken. De klerk en de tovenaar wandelen rond een manapool, waarin energie van 4 basiselementen liggen. Deze pool is 4 bij 4 vakjes groot. De energiekaartjes hebben 2 zijden en kunnen verplaatst en gedraaid worden. Als een van de karakters grenst aan een groepje energie, dan kan hij een van zijn toverspreuken uitspreken. Daarmee kan schade gedaan worden aan andere karakters. De speler die als laatste nog een karakter overheeft, wint het spel. Ook weer een prima idee, waar nog veel van te maken is, maar de regels rammelden nog aan alle kanten. Tevens moeten de toverspreuken nog uitgebalanceerd worden. Ook dit zien we vast en zeker in gewijzigde vorm terug. De avond was weer veel te kort. Volgende keer meer ! |