Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2000.3

Titel (5K) Spellensessies 2000.3

MenuUpdateEmailInfo

30 december 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 12.00u. Spelers: Ronald II, Willem, Rutger, Ronald I, Sacha en Henk-Jan. Aan het eind van het jaar nog maar weer eens een spellenmarathon gepland. Het duurde even voordat iedereen was gearriveerd, maar daarna konden we toch echt beginnen. Als eerste kwam Lunatix Loop op tafel. Een luchtig racespel. Henk-Jan wilde graag van kop starten en dat heeft hij geweten. De anderen ramden er lustig op los en al snel wilde zijn Trabantje niet erg hard meer. Ronald I bekeek het allemaal rustig van achteren en reed overal simpel tussendoor. Ronald II was de enige die geen pitstop nam en dat bleek goed uit te pakken. Hij liep daardoor ver uit op de concurrentie. Ronald I wilde proberen het gat te dichten en nam veel risico's. Hij kwam nog dichtbij, maar door de schade ging het allemaal niet zo hard meer. Tot overmaat van ramp konden daardoor zowel Willem en Rutger hem vlak voor de finishlijn nog inhalen. Sacha en Henk-Jan eindigden op grote achterstand. Eindstand: 1) Ronald II 2) Willem 3) Rutger 4) Ronald I 5) Sacha 6) Henk-Jan. Na een racespel was een handelsspel gepland. Op verzoek werd dit Bohnanza. Ronald II en vooral Sacha hadden veel moeite met de speluitleg en het duurde even voordat ze zich actief met de onderhandelingen begonnen te bemoeien. Ronald I ging erg slecht, maar hij had moeite de anderen daarvan te overtuigen. Hij was ook de enige zonder extra tuintje. Ronald II gaf de overwinning uit handen door in de laatste beurt nog een boon aan Henk-Jan te schenken. Eindstand: Henk-Jan 14, Ronald II 13, Rutger 12, Willem 11, Sacha 10, Ronald I 10. Op verzoek werd nu Formel Fun tevoorschijn getoverd. Een grappig racespelletje. Willem raakte als eerste een auto kwijt en ook Ronald I had het erg moeilijk in het begin van de race. Beiden wisten zich tenauwernood te handhaven, maar het waren Sacha en Henk-Jan die als eersten met twee auto's afvielen. Toen werd het ook Willem teveel. Ondertussen ging Ronald II moeiteloos door naar de volgende ronde en hield het langste beide auto's in de strijd. Toen ook Rutger het veld had geruimd, was de overwinning voor Ronald II duidelijk, want Ronald I kon er niets meer tegen in brengen. We speelden zonder puntentelling, waardoor de eindstand werd: 1) Ronald II 2) Ronald I 3) Rutger 4) Willem 5) Henk-Jan 6) Sacha. Op de een of andere manier bleven de racespellen trekken en stapten we in Romeinse strijdwagens in Ave Caesar. De eerste race werd snel gereden en had als eindstand: 1) Rutger 2) Ronald I 3) Ronald II 4) Willem 5) Henk-Jan 6) Sacha. Er werd gesuggereerd dat de eindstand afhankelijk was van de startopstelling, dus besloten we tot een revanche, waarbij we tegen de klok in speelden met de omgekeerde startvolgorde. Henk-Jan was dit keer de grote boosdoener door in de gang voor Caesar maar liefst driemaal een 1 te spelen. Ronald I leek nu de overwinning te pakken, maar hij mocht vlak voor de finish zijn 6 niet uitspelen, waardoor Rutger opnieuw met de eer ging strijken. Eindstand: 1) Rutger 2) Ronald I 3) Willem 4) Ronald II 5) Sacha 6) Henk-Jan. Het volgende spel was Die Glücksritter, waarbij telkens in het geheim geboden moet worden op uit te voeren acties. De spelers proberen zo als eerste hun burcht samen te stellen. Ronald I leek simpel de overwinning te gaan behalen en de anderen probeerden hem uit alle macht af te stoppen. Rutger kwam nog het dichtst bij, maar kwam net te laat. Eindstand: 1) Ronald I 2) Rutger 3) Ronald II 4) Sacha 5) Willem 6) Henk-Jan. Het spel sloeg niet bij iedereen even goed aan. Nu was het tijd voor wat denkwerk: Ricochet Robot. Ronald II begreep er niet veel van, maar scoorde toch flink. Rutger had helemaal geen kaas gegeten van dit spel en ook Sacha kreeg weinig kans. Ronald I en Willem streden een verbeten strijd, maar het was uiteindelijk Henk-Jan die met een eindsprint verrassend de overwinning pakte. Eindstand: Henk-Jan 5, Ronald I 4, Ronald II 4, Willem 3, Sacha 1, Rutger 0. Tijd voor een wat simpeler spelletje: Cartagena. Met wat extra pionnetjes werd het spel uitgebreid naar 6 personen, zodat iedereen mee kon doen. Voor het eerst vandaag had Sacha ook kans op de overwinning, maar moest tot haar teleurstelling Willem voor laten gaan. Ronald II en Henk-Jan raakten al snel achterop en het kostte teveel kaartjes om de aansluiting te bewerkstelligen. Eindstand: 1) Willem 2) Sacha 3) Rutger 4) Ronald I 5) Ronald II 6) Henk-Jan. Om de totale eindstand voor de dag te bepalen speelden we nog 6 rondjes Zoff im Zoo. Iedereen was een keer startspeler. Willem was hier duidelijk de beste in, terwijl Henk-Jan er helemaal geen Kaas van had gegeten. Eindstand: Willem 6, Ronald I 16, Ronald II 18, Rutger 22, Sacha 23, Henk-Jan 30. Voor de helft van de spelers was inmiddels de tijd aangebroken om huiswaarts te keren. Ronald I, Rutger en Willem zouden nu wel even Sauron een lesje leren met In de Ban van de Ring. Dat pakte anders uit dan verwacht: een score van 49. Dat schreeuwde om een revanche. Een nieuwe tactiek leek zijn vruchten af te werpen, totdat het lot ineens erg tegenzat: een score van 39. In beide gevallen was Sauron op 12 begonnen en in beide gevallen werd er een spelregel over het hoofd gezien: gebeurtenissenfiches van reeds gecompleteerde of niet aanwezige sporen zijn jokers. Dat scheelt een hoop, maar of dat tot de overwinning zou hebben geleid is niet duidelijk. Zo kwam er laat op de avond een einde aan een lange spellenmarathon: een leuke afsluiting van het jaar.

Eindstand spellenmarathon (zonder In de Ban van de Ring):

1) Ronald II (38,5)
2) Ronald I (38)
3) Rutger (37)
4) Willem (35)
5) Henk-Jan (21)
6) Sacha (19,5)

Spellensessies overzicht


25 december 2000

Locatie: bij mijn ouders in Uithoorn. Spelers: Ronald I, John en Fenny. Zoals gebruikelijk met Kerst nam ik weer wat nieuwe spellen mee. Als eerste Cartagena. Al snel had iedereen de regels door en probeerde de tactiek te ontdekken. Ronald I was als eerste met al zijn gevangenen in het bootje. De anderen vroegen om een revanche. Dit keer werd het veel spannender. John ging met alles gelijkmatig naar voren, terwijl Fenny het met grote sprongen probeerde. Ronald I had al 5 man aan boord en zijn laatste man stond op het laatste vakje, maar zonder kaarten. Fenny wist echter toch de overwinning te pakken, terwijl John nog met 5 man door de grotten liep. Het volgende spel was De Veilingmeesters van Amsterdam. Een stuk complexer dan de eerste, maar na enkele beurten had men het door. Fenny kocht erg veel op de veiling en voor aanzienlijke prijzen. Daardoor raakte ze zelfs door alle fiches heen. Aan het eind bleek het verschil niet eens zo groot. Ronald I 1.800.000, Fenny 1.6XX.XXX, John 1.5XX.XXX. Ook nu werd er om een revanche gevraagd.Het ging nu een stuk meer gelijk op en Ronald I had het erg moeilijk. Fenny had de goederenmarkt in handen en John de koloniën. Fenny wist opnieuw alle fiches in te zetten. Maar John had het duidelijk beter gepland en pakte dit keer de winst. John 1.890.000, Ronald I 1.650.000, Fenny 1.5XX.XXX.

Spellensessies overzicht


24 december 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 13.00u (ivm de sneeuw). Spelers: Rob, Det, Ronald I en Willem. Ik had als startspel maar weer eens een gouwe ouwe uit de kast getrokken: Dungeon Quest. De spelers gaan bij zonsopkomst een grottenstelsel in en moeten daar voor zonsondergang zo rijk mogelijk uitkomen. Het spel kent erg veel geluksfactoren, maar tijdens het spel stoort dat eigenlijk helemaal niet. Willem en Rob liepen al snel vast met een rotating room tegen de buitenmuur, dus beiden startten met een nieuw persoon. Ronald I ging soepeltjes naar de schatkamer. Det ook, maar zij was te hebberig en wekte de draak. Bij een tweede poging haalde ze veel schatten van lage waarde, maar niet meer de uitgang. Ronald I overleefde een beet van een centipede niet, zodat Willem en Rob voor de overwinning streden. Rob kreeg op de valreep ook nog met een valstrik te maken, waardoor Willem als enige het avontuur overleefde. Willem2 barbaar 100GP, Det barbaar 1360GP, Rob2 avonturier 40GP, Ronald I ironhand 800GP, Willem1 avonturier 90GP, Rob1 ridder 200GP. Daarna kwam Doge op tafel. Dit is een beetje abstract spel, waarbij de spelers paleizen in woonwijken proberen te krijgen door het uitoefenen van invloed. Ronald I verzamelde al snel 4 paleizen. De volgende ronde haalde hij zijn vijfde en de laatste ronde wist hij ongemerkt de meerderheid te krijgen in Quarantia, waardoor hij de benodigde 2 huizen kon verplaatsen. Een spel dat we zeker vaker moeten spelen. Ronald I 6, Willem 5 (+7), Det 5 (+3), Rob 3+1. Als volgende kwam het spel Meuterer op tafel. Een kaartspel dat speelt als een bordspel en waarbij muiterij op een schip wordt uitgelokt. Rob kwam wat langzaam op gang. Willem had het snel door en scoorde flink wat punten. Ronald I haalde echter met een flink eindschot Willem in. Dit had echter in de laatste net zo goed anders kunnen pakken. Ronald I 37, Willem 35, Rob 22, Det 20. Het volgende spel zat vol intriges: Verrat. Via een ingenieus inzetsysteem reizen de politici tussen steden of nemen ze plaats aan de tafel om te stemmen. De politici moeten kaartjes verzamelen door te reizen naar de verschillende steden en uiteindelijk een bepaalde positie aan de tafel veroveren. Ronald I ging weer als een speer en had al snel alle benodigde kaartjes verzameld en meer. De anderen waren hier niet van gediend en stemden al snel al zijn politici weg. Hij was uit het spel. Dit bleek echter grote invloed op het spel te hebben en Willem was overgeleverd aan de politici van Rob en Det. Willem stond steeds op winst, maar hij werd vakkundig steeds teruggedrongen. Totdat... hij uiteindelijk de benodigde coup kon plegen en het spel won. Verrat heeft een aantal aardige elementen in zich om het spannend te maken, maar ook enkele haken en ogen. Interessant. Na het eten was het tijd voor Auf Heller und Pfennig. Met marktkraampjes proberen de spelers de juiste klanten te lokken en geld te verdienen. Ronald I maakte enkele zeer kostbare foutjes en werd finaal afgeslacht. Rob kon daardoor ongemerkt naar de overwinning sluipen. Rob 225, Willem 199, Det 160, Ronald I 137. Met meerdere spelers is het spel wat luchtiger dan met 2 spelers. Ter afsluiting van de spellendag nog snel een spelletje Set!. Dit is een van Rob´s minst favoriete spellen en het was voor hem dan ook een grote overwinning dat hij Det kon voorblijven. Willem was de enige die in het spoor van Ronald I kon blijven. Ronald I 10, Willem 8, Rob 4, Det 3. Zo kwam er een einde aan een lange spellendag. De terugreis door de sneeuw voor Rob en Det duurde behoorlijk lang.

Spellensessies overzicht


17 december 2000

Locatie: bij Gerard in Leiden en in Amsterdam. Spelers: Gerard, Ronald I, Christien en later Marco en enkele anderen. Op bezoek bij Gerard en het gesprek ging dan ook voornamelijk over allerlei spellen. Ronald I had Schotten-Totten meegenomen en dat werd uitgeprobeerd. Het was voor Gerard de eerste keer, maar het beviel goed. Hij wist niet de overwinning te grijpen en verloor met 2-5. We discussieerden daarna nog een tijdje over kansverdeling. Na het eten speelden we Cartagena dat Ronald I had meegenomen. Christien deed ook mee. Ze had het verrassend snel door en won met gemak. Ronald I had zelfs maar 1 gevange in het bootje gekregen. Inmiddels was het tijd om naar Amsterdam te gaan. Na even zoeken vonden we het café waar Marco zat te wachten met nog enkele spelers (m/v). Als eerste werd Ave Caesar tevoorschijn gehaald. Het spel werd snel uitgelegd en de race met 6 rijders werd gestart. Toen het doek viel bleek Ronald I gewonnen te hebben. Gerard werd vlak daarachter tweede. Marco werd triest laatste, nadat hij de eerste ronde nog op kop had gelegen. De 2 dames gingen naar huis en Carcassonne kwam op tafel. We speelden de Mulder-variant, waarbij je je pion op de reeds bestaande kaartjes plaatst in plaats van op het nieuwe kaartje. Gerard en Marco werden gedeeld eerste met ruime voorsprong. Ronald I wist nog net de vierde speler voor te blijven. Ronald I ging ook naar huis en gedrieën speelden de achterblijvers verder.

Spellensessies overzicht


16 december 2000

Locatie: bij Roger in Amersfoort. Spelers: Peter-Hein, Rob, Det, Ronald I en Roger. Als eerste kwam San Fransisco op tafel. Rob fietste overal lekker tussendoor en kwam soms een beetje gelukkig aan de benodigde straten. Zijn voorsprong was gigantisch. Alleen Roger wist tijdens het spel nog in te lopen, maar bleef uiteindelijk op twee punten steken. Ronald I en Peter-Hein liepen elkaar voortdurend voor de voeten en misten daardoor de aansluiting. De uiteindelijke uitslag spreekt boekdelen: Rob 33, Roger 31, Det 17, Peter-Hein 11, Ronald I 11. Op verzoek van Peter-Hein kwam daarna Adel Verpflichtet tevoorschijn. Het begin was erg voorzichtig en slechts sporadisch werd er een tentoonstelling gedaan. In het middenspel sloegen de dieven hun slag, waardoor de gevangenissen overvol zaten. Dat was het moment voor veel tentoonstellingen. Peter-Hein kwam daardoor op kop te liggen, maar Rob zette een eindsprint in en bereikte als eerste de dinertafel. Ronald I had zich laten verrassen, waardoor hij ondanks de grootste verzameling de overwinning misliep. Uitslag: Rob, Peter-Hein +4, Ronald I +9, Roger +12, Det +12. Ronald I had Titan: The Arena meegenomen. De spelers moedigen daarbij diverse monsters in een arena aan, terwijl ze wedden op de uitkomst van het gevecht. Elke ronde valt er 1 monster af, tot er uiteindelijk 3 monsters overblijven. Alleen de weddenschappen voor deze monsters leveren punten op. Ronald I had als voordeel dat hij het spel al eerder had gespeeld. Rob en Det dachten goed te beginnen, maar al snel werden hun favoriete monsters afgemaakt. Uitslag: Ronald 9, Peter-Hein 7, Roger 5, Rob 3, Det 2. Nu was het tijd voor een racespel: Top Race. Roger had het spel na een keer spelen bij Ronald I direct aangeschaft en uiteraard moest het nu een keer gespeeld worden. In dit racespel kopen de spelers race-auto's, waarmee ze geld proberen te verdienen. Ronald I deed het in de eerste race erg slecht. Hij had een heleboel kaarten van een auto, die hij ook nog op de kop had weten te tikken, maar het kwam er helemaal niet uit. Toen ook nog zijn tussentijdse weddenschappen verkeerd uitpakten, had hij al een gigantische achterstand op Rob en Peter-Hein. In de tweede race maakte Roger een sprong en viel Det terug. De laatste race zou bepalen wie de winnaar zou worden. Peter-Hein verslikte zich in deze laatste race en het leek duidelijk dat Rob de winnaar zou zijn. Roger wist echter nog akelig dichtbij te komen: Rob 580.000, Roger 550.000, Peter-Hein 410.000, Det 180.000, Ronald I 150.000. Rob en Det hadden voor de rest van de dag een andere afspraak, zodat we met z'n drieën doorgingen. Peter-Hein had Die Händler meegenomen. Een erg interessant handelsspel, waarbij de spelers goederen vervoeren tussen diverse steden. Peter-Hein voerde een constante koers naar de overwinning. Ronald I en Roger moesten beiden af en toe een stapje laten liggen en niets kon Peter-Hein van de overwinning afhouden. Ronald I kwam als enige niet aan kaartjes door de koerier en dat deed hem uiteindelijk de das om. De anderen konden tegen het eind relatief goedkoop in achting stijgen. Uitslag: Peter Hein 1.600, Roger 1.000, Ronald I 800. Ronald I had nog het kaartspelletje Elements meegenomen. Een spel met een vreemd mechanisme, waardoor je de eerste beurten eigenlijk geen idee hebt waar je nu eigenlijk mee bezig bent. Naarmate je het vaker speelt, leer je het systeem erg waarderen en blijkt het een zeer intens en spannend kaartspelletje te zijn. In de derde ronde dacht Ronald I de overwinning op zak te hebben, maar in plaats van dat de overgebleven punten werden verdeeld tussen Roger en Peter-Hein, kaapte Roger alle punten weg, waardoor hij toch nog de overwinning pakte: Roger 30, Ronald I 25, Peter-Hein 15. De volgende die ons ging verlaten was Peter-Hein. Roger had nog enkele spellen in de kast staan die Ronald I niet kende, dus uiteraard kwamen deze op tafel. Quivive is een abstract spel, waarbij de spelers pionnen verplaatsen over schijfjes, die langzaam aan van het bord verdwijnen. Het spel ging gelijk op, totdat Ronald I Roger in de greep kreeg. Daar kwam hij niet meer uit en moest zich gewonnen geven. Het volgende spel was Mollenmania. Een kinderspel van Ravensburger, maar heel leuk om te spelen. De spelborden zijn gestapeld en hebben een aantal gaten. Zodra alle gaten gevuld zijn met mollen, wordt het bovenste bord, inclusief de overgebleven mollen verwijderd. Zo gaat het spel door totdat een speler in het enige gat in het onderste bord komt en de overwinning behaalt. Erg leuk gedaan. Ronald I wist het spel twee maal te winnen. Dat smaakt naar meer. Tot slot van de avond nog een kaartspelletje: Schweins Galopp. Met speelkaartjes wordt een ovaal parcours gebouwd. Daarop rennen de kleine zwijntjes. Door een zwijntje de kop over te laten nemen, verdien je een voedselkaartje. Met je laatste speelkaartje moet je ook de kop overnemen, want anders ben je al je voedselkaartjes uit die race weer kwijt. Wie na een aantal races de meeste voedselkaartjes heeft, heeft gewonnen. In het eerste spel was Roger duidelijk de slimste. Hij won met 11 tegen 8. Ronald I wilde een revanche en dat pakte goed uit. In de laatste race scoorde Roger helemaal geen kaartjes en daardoor won Ronald I met 13 tegen 7. Een aardig spelletje, maar niet zo heel bijzonder.

Spellensessies overzicht


10 december 2000

(16K)

Locatie: bij Armand en Tamara vanaf 12.00u. Spelers: Rob, Odet, Armand, Tamara, Ronald I. We begonnen met een lunch, waarna San Fransisco op tafel kwam. In dit spel zijn de spelers investeerders die het verwoeste San Fransisco proberen op te bouwen. Voor de meesten was het de eerste keer dat het spel gespeeld werd. Tijdens het spel wordt geboden op de wegen tussen enkele bouwpercelen. Dit bieden gaat de ene keer met kaarten, de andere keer met geld. Tamara pakte het het beste aan en hield de wegen zeer gegroepeerd. De anderen verdeelden hun krachten en dat was duidelijk niet zo goed. Tamara was niet meer in te halen en won overtuigend. Armand hielp Ronald I nog een handje in zijn laatste actie, waardoor ze gezamenlijk derde werden. Uitslag: Tamara 31, Odet 24, Armand 22, Ronald I 22, Rob 6. Daarna kwam Way Out West uit de tas van Ronald I te voorschijn. Niemand had het nog gespeeld, dus het was een verrassing wat het te bieden had. In elk van de 9 rondes mogen de spelers 2 akties doen. Deze akties bestaan uit het inzetten van cowboys, het kopen van vee, het bouwen van gebouwen, het verplaatsen van cowboys of vee naar andere plaatsen of een vuurgevecht. Na elke 3 rondes krijgen de spelers inkomsten. Het geld blijkt erg schaars te zijn, dus niemand haalde het in zijn hoofd om een treinstation te bouwen. Na de eerste 3 rondes kwam er actie in het spel en volgde het ene vuurgevecht na het andere. Armand had het geluk en soms de sherrif aan zijn zijde en won de meeste gevechten. Maar dat leverde hem niet de eindoverwinning op. Integendeel zelfs. Tijdens het spel was niet echt duidelijk wat de beste tactiek was. Na afloop liet het een beetje een gemengd gevoel achter. Iedereen wilde het nog wel eens proberen om te beslissen of het spel beviel of niet. Het bleef tot het eind toe spannend wie er zou winnen. Uitslag: Ronald I 36, Rob 35, Odet 34, Tamara 32, Armand 18. Het spel had bijna 2 uur geduurd en inmiddels was het tijd voor het avondeten. Armand en Tamara verzorgden het eten, dat de anderen zich prima lieten smaken. Na het eten kwam Tamara met het spel Künst Stücke aanzetten. Het lijkt een beetje op Tetris, in zoverre dat verschillende vormen van verschillende kleuren op een spelbord worden geplaatst. Ondertussen proberen de spelers te voorspellen hoe groot de groepen van een bepaalde kleur gaan worden. Armand had dat laatste verkeerd begrepen en hij probeerden te voorspellen hoeveel groepen van elke kleur er zouden komen. Ronald I had het spel blijkbaar het beste door want hij scoorde een flink aantal punten. Uitslag: Ronald I 42, Tamara 31, Rob 22, Armand 21, Odet 8. Als volgende kwam Morgenland op tafel. Voor Armand en Tamara was dat een onbekend spel. Spelers bieden in het geheim op diverse acties en proberen daarmee zoveel mogelijk artefakten te verzamelen. Ronald I had de eerste paar rondes telkens pech bij het verzamelen van edelstenen en miste daarom enkele kansen om goedkoop een artefakt te verkrijgen. Rob profiteerde daar handig van en pakte vele artefakten. De laatste ronde ging om 1 artefakt, maar daarmee kon Rob niet meer bedreigd worden. Ik blijf dit een interessant spel vinden, hoewel het een erg 'stil' spel is. Iedereen zit zelf te denken welke keuze gemaakt moet worden en naarmate het spel vordert, kan dit tegen het spel keren. Gelukkig bleef het spel spannend tot de voorlaatste ronde. Uitslag: Rob 8 (2), Odet 6 (2), Tamara 6 (0), Ronald I 5 (1), Armand 4 (0). Tot slot van de avond haalde Tamara Nizza tevoorschijn. Dat is een ouder spel van Wolfgang Kramer, waarbij de spelers inbrekers zijn die juwelen proberen te stelen. Het leuke van dit spel is dat de pionnen vrij over het bord kunnen bewegen. Door middel van kettinkjes kunnen de spelers proberen te slingeren van dak naar dak. De kettinkjes hebben verschillende lengtes en hangen om pionnen die vast aan het bord zitten. Er mag niet uitgeprobeerd worden of een kettinkje lang genoeg is om te slingeren. Verder is er een ladder, waarmee een pion over een vaste afstand kan worden verplaatst. Elke beurt gooien de spelers 5 speciale dobbelstenen waar de verschillende acties op vermeld staan. In 3 worpen mogen de verschillende acties worden uitgezocht. De spelers proberen halverwege een koffer met gereedschap op te halen en daarmee aan het eind de kluis te openen. Daarna proberen ze via een boot en een helikopter te ontsnappen. Tamara nam na de eerste schermutselingen een voorsprong en de rest duwde elkaar voortdurend in het water. Tamara haalde dan ook als eerste de juwelen op en bereikte als eerste de boot. Odet kwam echter ook nog in de boot en Ronald I zat op korte afstand. Toen gooide Tamara Odet over boord en klom via de ladders de helikopter in. Armand lag kansloos in de haven van het dorpje te zwemmen. Inmiddels was het de hoogste tijd om huiswaarts te keren. Het was weer een hele geslaagde spellendag die vraagt om een vervolg..

Spellensessies overzicht

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2000