Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 1998 |
Spellensessies 1998
11 december 1998
Aanvang 20.30u bij mij thuis. Aangezien alleen Ron I en Rutger deze avond beschikbaar waren werd een eerste poging gedaan met het spel East Front. Het doornemen van de uitgebreide regels nam vrij veel tijd in beslag, waardoor er weinig tijd overbleef om het introductie-scenario te spelen. Op enkele kleine vragen na, werd alles echter duidelijk, zodat een volgende keer aan een echt scenario kan worden begonnen. Eindelijk weer terug naar het niveau van Up Front ? Het ziet er veelbelovend uit.
27 november 1998
Aanvang 20.30u. Ronald I, Pepijn en Jan-Willem waren van de partij. Rutger (en Esther) waren het helemaal vergeten. Pfeffersäcke stond als eerste op het programma. In het oude Duitsland moesten handelsgilden worden opgericht. Het spel verliep vrij snel, maar toen er eindelijk een beetje interactie ontstond, was het grootste gedeelte al bepaald. Toch lijkt het me geen slecht spel en zal het vaker (als er wat meer spelers zijn) op tafel komen. Jan-Willem had een flinke achterstand op de andere twee. Ter afsluiting van de korte spellenavond probeerden we nog het spel Guillotine. Koppen moesten er rollen. Pepijn zocht het vooral in de kneusjes, Jan-Willem in de edelen en Ronald I in de paleiswachten. Ronald I had de beste keuze gemaakt en won (op het nippertje).20 november 1998
Even zag het er naar uit dat naast Rutger en Ronald I ook Ronald II van de partij zou zijn, maar zijn verlieswedstrijd tegen het Braziliaanse voetbalelftal had hem helemaal terneergeslagen. Het spellenmenu bestond uit 2 spellen: 1) Kahuna. Ronald I kwam goed uit de startblokken en won de eerste ronde, maar in de tweede en vooral de laatste ronde sloeg Rutger keihard terug. De eindstand 5-1 was veelzeggend. 2) El Caballero. Het vervolg op El Grande, met vleugjes van Entdecker en het Siedler kaartspel. Dat bleek lang niet zo simpel als het eerst leek. Naarmate het spel vorderde, nam de denktijd toe. Vlak voor de eerste telling maakte Rutger een schitterende actie en haalde daarmee een bijna onoverbrugbare voorsprong. Ronald I deed verschrikkelijk zijn best en wist voor de laatste telling nog veel belangrijke punten te verzamelen, doch tevergeefs.6 november 1998
Jan-Willem en Ronald I stortten zich om 20.00u op Kahuna, Gipf en Abalone. Om 21.00u verschenen Rutger en Pepijn en konden er enkele nieuwe aankopen uit Essen op tafel verschijnen. Eerst was Samurai aan de beurt. Ronald I en Rutger waren de enigen die een meerderheid wisten te vergaren en Ronald I trok de overwinning naar zich toe. Daarna was het tijd voor La Isla Bohnita. Het spel kwam een beetje traag op gang, omdat Jan-Willem Bohnanza ook nog niet kende. Rutger maakte goed gebruik van de schepen, maar het was uiteindelijk Pepijn die won met een eindscore van 18. De overige spelers hadden elk een score van 17. Tot slot van de avond was het tijd voor Hornochsen!, de opvolger van 6Nimmt!. Het was blijkbaar al laat, want niet iedereen had de uitleg even goed begrepen. Jan-Willem won met 2 punten voorsprong op Rutger. Ronald I werd laatste met als enige een negatieve score. Rene zou ook nog gekomen zijn, maar hij moest onverwacht overwerken.16 oktober 1998
Vanaf 21.00u waren Pepijn, Rutger en Ronald I present en de volgende spellen kwamen op tafel: Quick 7, een bloemenhandelsspel dat werd gewonnen door Pepijn. Daarna El Grande: daar had Pepijn veel moeite mee en Ronald I werd dan ook gemakkelijk winnaar. Vervolgens Café International, een stuk simpeler. Opnieuw wist Pepijn te winnen. Ronald I en Rutger maakten er nog een spannende strijd om de tweede plaats van. Tot slot van de avond Bohnanza, inclusief de extra boontjes. Hoewel Pepijn nog lang niet alle mogelijkheden zag, scoorde hij in het begin flink. Langzaam maar zeker slopen Rutger en Ronald I dichterbij, om uiteindelijk een gezamenlijke overwinning uit het vuur te slepen. Mijn waardering voor het spel is in ieder geval gestegen. Ik ben benieuwd naar de uitbreiding La Isla Bohnita.2 oktober 1998
Ronald I en Rutger speelden eerst 2 spelletjes Gipf, die gewonnen werden door Ronald I. Later kwamen ook Pepijn en Jan-Willem. Als eerste stond Alaska op het programma. Iedereen hield er een andere tactiek op na, maar al snel werd duidelijk dat alleen Ronald I en Jan-Willem kanshebbers voor de overwinning waren. Uiteindelijk haalden beiden 8 containers naar hun kamp. Later bleek echter dat ook gestolen containers telden. In dat geval zou Ronald I gewonnen hebben. Daarna werd de nieuwe aankoop Top Race op tafel gebracht. Auto's werden per opbod verkocht en konden geld verdienen in de races. Na 2 races was duidelijk dat Rutger of Ronald I het spel zouden winnen, tenzij... Rutger speelde het echter goed uit en versloeg Ronald I uiteindelijk nog met een groot verschil. Pepijn en Jan-Willem verlieten het strijdtoneel. Lionheart kwam op tafel en er werd besloten met de uitgebreide regels te spelen. Rutger's boogschutters waren erg dodelijk, totdat de heavy infantry van Ronald I een bres in zijn linies sloeg. Toen probeerde de koning te vluchten, maar liep in de armen van de fanatieke boeren en legde het loodje. Tot besluit van de avond nog even snel een nieuw kaartspelletje proberen: Shit! Ronald I won met de laatste kaart.
Spellensessies overzicht
Naar boven / Naar menu
![]() |
Met dank aan Sandra voor het bijwerken van deze pagina