|
|
De eerste
bezoekersdag van Spiel. Om maar te beginnen met het jaarlijkse plaatje van
etende Hollanders. Je vergeet tijdens zo'n beurs op tijd te eten en te
drinken en dat merk je ineens aan het eind van de dag. Een goede
voorbereiding is dus het halve werk. Vincent
moest even langs bij Fragor Games om zijn exemplaren van Hameln op te halen.
De altijd charmante dames zagen er weer prachtig uit. |
|
|
Voor Pitch
Car (de alternatieve Carabande) waren diverse uitbreidingen, zoals korte
bochten en een extra lang recht eind. Ook voor de mini-versie waren er
uitbreidingen. Bij Queen Games kon je posters
ophalen van de nieuwe spellen. Op de foto Dirk Henn die de posters van zijn
spellen signeerde. De gesigneerde poster van Shogun had ik van tevoren al
besteld, maar met alle liefde signeerde hij ook de andere posters. |
|
|
Met Sandra,
Vincent en Enrico probeerden we de nieuwe GoldSieber uit: Die Säulen von
Venedig. Met dit spel lijkt GoldSieber weer een beetje op de weg terug te
zijn. Door het uitspelen van actiekaarten bouwen de spelers pilaren in het
water en daarop worden wijkdelen gebouwd. De positie van bouwen bepaalt wie
er hoeveel punten scoren. De uitgespeelde actiekaarten schuiven door naar de
volgende speler. Het spelverloop was erg spannend en telkens was er iemand
anders die de winst leek te gaan pakken. In de laatste ronde waren Vincent
en ik de kanshebbers. Vincent maakte het spel uit, waardoor de anderen geen
actie meer mochten doen. Een raar einde en winst voor Vincent. |
|
|
Het
spelmateriaal ziet er prima uit. Het spelverloop was erg spannend. Ik heb
het later nogmaals gespeeld en toen verliep het spel erg saai. Ik zal het
spel vaker moeten spelen om te kijken waar dat aan ligt.
Er was ook een tentoonstelling over spellen die met film
en televisie te maken hebben. In diverse vitrinekasten stonden heel oude,
niet zo oude en vrij recente spellen uitgestald. Altijd leuk om even te
kijken, maar de meeste aandacht van de bezoekers ging toch naar de stands
uit, waar je kon spelen. |
|
|
De beelden
spreken voor zich. Er stonden soms erg oude spellen in de vitrines, met soms
prachtige afbeeldingen.
|
|
|
LudoArt
staat bekend om de prachtig uitgevoerde spellen, zoals Marquis en Black
Elephant. De stand was ook prachtig uitgevoerd, helemaal in het thema van
het nieuwe spel Fragile. Je herkent in het spel elementen van de Sokoban
puzzels, waarbij je met je mannetje kistjes moet verplaatsen naar een
eindpunt. Iedere speler kiest een aantal magazijnen en moet deze vullen met
kisten. In je beurt kun je je arbeiders verplaatsen en kisten laten duwen.
Er kunnen zelfs twee kisten op elkaar geduwd worden. Je kunt ook kisten
laten doorgeven door andere arbeiders (die dit niet kunnen weigeren). Zo kun
je leuke kettingreacties veroorzaken. |
|
|
Met Sandra,
Enrico en Vincent waagde ik een poging. In het eerste spel maakten we nog
een regelfout. Dat had nogal wat invloed op het spel. Ik had er het beste
gebruik van gemaakt en stond op winst. We besloten opnieuw te beginnen met
de juiste regels. Nu had ik wat meer moeite om in het spel te komen. Het
werd een tactisch schuifspel. Even leek Vincent te gaan winnen, maar
uiteindelijk was het Sandra die de lachende vierde was. Zeer de moeite
waard, maar daar betaal je ook een flinke prijs voor. |
|
|
Leonie wilde
graag Cat Attack proberen. Sandra en Seb deden ook mee en ik liet me
uiteindelijk ook overhalen. Het is een simpel kinderspel, waarbij je je kat
via de dobbelsteen over het bord verplaatst. Met behulp van kaarten kun je
je kat of de andere dieren (muizen en vogels) verplaatsen. Je moet met je
kat een muis en een vogel vangen en bij de winkels langs de buitenrand van
het bord de benodigde voorwerpen ophalen. Daarbij kun je overreden worden
door een auto. Gelukkig heb je 9 levens. Grappig om even te spelen, maar het
begon al snel langdradig te worden. De uitlegger probeerde nog leven in de
brouwerij te brengen door de regels van een kattenaanval uit te leggen, maar
voor mij hielp dat niet. |
|
|
Op diverse
plaatsen zag je mensen zitten met een speciaal T-shirt. Daar stond op dat de
tafel niet vrij zou komen, zodra het spel afgelopen zou zijn. Blijkbaar
werden ze gek van de mensen die daar steeds naar vragen. Dat krijg je
vanzelf als alle speeltafels vol zitten.
Bij
Bambus hadden ze o.a. het nieuwe spel Greentown. |
|
|
Leonie is
hier Greentown aan het spelen. Iedere speler heeft 4 actiefiches: Bouwen,
Reizen, Bouwen of Reizen, Bouwen en Reizen. In elke beurt kies je een
actiefiche en voert deze uit. Zodra ze alle 4 zijn uitgevoerd, krijg je ze
allemaal weer ter beschikking. Met bouwen kun je tegels aanleggen en
eventueel gebouwen bouwen. Met reizen kun je toeristen langs gebouwen
leiden. De toeristen hebben allemaal zou hun eigen wensen wat ze willen
zien. Elk gebouw dat ze bezoeken levert de eigenaar punten op. Een
alleraardigst spel, dat een beetje onderbelicht bleef tijdens Spiel.
|
|
|
Tijdens onze
tocht over de beurs kwamen we Greg tegen (voorzitter van de IGA) en hij was
op weg om Santy Anno te gaan spelen. Hij nodige ons uit om mee te doen. Na
enig aarzelen gingen we mee. De enthousiaste spelleider bouwde de spelregels
langzaam op. De spelers komen stomdronken van een feestje terug in de haven
en proberen hun schip te vinden. Daartoe definiëren kaartjes de route die je
moet volgen. Hoe eerder je je schip vindt, hoe meer punten je verdient.
Vincent en ik waren er erg snel in. De andere spelers, voornamelijk
Amerikanen, hadden er duidelijk meer moeite mee.
|
|
|
Eerst werd er
nog gespeeld met simpele kaartjes, maar deze werden steeds lastiger. Elke
ronde introduceerde de spelleider weer enkele nieuwe. Om en om wisten
Vincent en ik de ronde te winnen. Sandra was ook erg enthousiast over het
spel. Ze luistert aandachtig naar de nieuwe uitleg. |
|
|
Enrico volgt
alles op een afstandje. Langzaam maar zeker kreeg hij het ook door. Sommige
spelers haakten tussentijds af, de anderen deden grote moeite om wat punten
te scoren. Een lekker chaotisch spel, dat zeker niet voor iedereen geschikt
is. Het was ons zo goed bevallen, dat we meteen een exemplaar kochten.
Vincent en ik eindigden precies gelijk. Volgens de
spelleider moesten we nu armpje drukken, maar dat lieten we maar achterwege.
Ons spel werd in ieder geval wel gesigneerd. 's Avonds las ik de Nederlandse
spelregels nog even door. En tot mijn verbazing stond er dat je in geval van
gelijk spel de spelers met een ijzeren staaf moest scheiden. Wat werd daar
nu mee bedoeld? We pakten de originele Franse regels erbij. Daaruit bleek
dat de Franse uitdrukking voor armpje drukken iets met een ijzeren arm is.
De vertaler zal er wel ingetrapt zijn. |
|
|
Samen met
Sandra en Enrico was ik 's avonds uitgenodigd voor een etentje. De anderen
gingen naar het appartement om spellen te spelen. Zo werden Fiji, Greentown
en Santy Anno gespeeld. |
|
|
Vooral
Greentown leek goed in de smaak te vallen. Voor Fiji werd een beroep op mijn
geheugen gedaan. Ik had ooit het prototype gespeeld en de regels vertaald.
Even nalezen was voldoende om het te kunnen uitleggen. In een aantal
biedrondes verzamelen de spelers edelstenen. Wie het beste aan de gestelde
eisen voldoet, verdient de meeste schrompelkoppen. Het aardige is, dat je
bod tegelijk voor vier verschillende veilingen geldt. Dat kan vergaande
consequenties hebben. En als je hetzelfde biedt als iemand anders, dan
vervalt het bod voor die veiling. Zo kun je ongewenste edelstenen toch nog
slijten aan anderen spelers. Een listig biedspelletje. |